Stereoversterker voor €250,-

Pagina: 1
Acties:

• Tech_SSD
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-09 20:50
Ik zoek een?
Stereoversterker

Wat is je budget?
Maximaal €250,-. Als dat echt te weinig is moet ik gaan sparen voor een duurdere versterker.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil de versterker vooral gaan gebruiken om muziek te luisteren, youtube video's te bekijken, audiobooks en podcasts te beluisteren en om te gamen.

Ik luister vooral naar dancemuziek, (EDM & dancemuziek van vroeger) nu disco, funk, rockmuziek en klassieke muziek. Soms luister ik ook naar blues of andere genres. Mijn muzieksmaak is dus heel breed, en ik kan in bijna elk genre wel muziek vinden die ik leuk vind. Ik wil dus een versterker kopen die het goed doet met vrijwel alle muziekgenres, maar ook met games en video's. Hij moet natuurlijk ook bij mijn speakers passen.

Ik heb momenteel al twee Q Acoustics 2010i speakers + twee speakerkabels en een RCA naar 3.5mm tulp kabel om de versterker die ik ga kopen op mijn PC aan te sluiten. Ook heb ik een externe geluidskaart.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik denk dat ik de Marantz PM5005 ga kopen. Die lijkt de beste versterker van maximaal €250,- te zijn.
De pricewatch: Denon PMA-720AE Zilver lijkt ook een goede optie te zijn, maar op Whathifi staat dat hij niet geschikt is voor alle genres.

Als er toch een betere optie is dan hoor ik dat graag. Ik ben niet van plan een tweedehandse versterker te kopen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Is er een hoorbaar verschil tussen een DAC/losse geluidskaart en mijn ingebouwde geluidskaart als ik mijn (nog niet gekochte) hifi versterker via de analoge ingang op mijn computer aansluit?

Ik heb ergens gelezen dat je het verschil alleen hoort als je de optische ingang gebruikt, is dat waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:30

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Is de pc je enige bron? Als je games ook vanaf een spelcomputer, of YouTube en films vanaf de tv, op je speakers wilt horen, moet je geen versterker hebben, maar waarschijnlijk een receiver. Een versterker heeft doorgaans namelijk geen hdmi.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:32

FeaR

In GoT we trust

HiFi is en blijft persoonlijk. Wat de één mooi vindt kan de ander drie keer niets vinden. Dat is de reden dat HiFi sites zeker niet leidend zijn. Waarbij de discussie dan ook nog eens om de hoek komt kijken dat er op het gebied van hoorbare verschillen tussen versterkers en receivers er twee kampen zijn: het ene kamp hoort verschillen en het andere kamp is meer van het punt dat alles gelijk klinkt (en ook moet klinken) als je de versterker in hun normaal werkbare gebied gebruikt. Nadeel van HiFi sites is dat die veelal doorslaan in hoorbare verschillen dan wel neigen naar één merk. Zo is What HiFi bijzonder op Sony en alles wat Engels is, AreaDVD is dan weer behoorlijk pro Duitse speakers. HiFi.nl is weer een slag anders, die vinden volgens mij echt alles goed wat langs komt. Mogelijk dat het anders is, ik ben er al lang niet meer geweest. Moraal van het verhaal is dat je moet kopen wat je zelf wilt en niet omdat één of andere site dat zegt. Met die stelling zouden de Marantz en Denon voor mij 50 - 50 zijn om te kiezen. Bieden merken vallen onder D&M Holding waardoor ze op elkaar lijken in bijvoorbeeld gewicht en vermoegn. Heel veel verschillen beiden ook niet van elkaar, de Denon heeft zo te zien een Pre-Out meer dan de Marantz waardoor je op de Denon later nog een eindversterker aan zou kunnen sluiten. Waar je de keuze ook voor maakt, kies eerder voor de looks dan de reden dat de ene beter is met meer muziekgenres.

Die lijn van hoorbare verschillen doortrekkende kom je vanzelf bij de DAC. Ook daar heb je twee kampen. Het ene kamp zweert bij externe DACs (waardoor daar ook een levende markt voor is met modellen van duizenden euro's) en de anderen vinden het maar overrated. Het hangt met een PC ook weer af hoe goed de onboard geluidschip is (daar is de laatste jaren echt veel verbetering op geboekt) en of je überhaupt ruis hoort. Persoonlijk zou ik - als je ruis hebt - eerder gaan voor een externe DAC dan voor een ingebouwde. Waarom het verschil alleen bij optisch zou zijn is me een raadsel. In theorie is digitale coax beter omdat je niet de conversie hebt van het licht van optisch, maar dat is echt niet hoorbaar.

Beiden kampen heb ik hier even heel zwart-wit neergezet en ik weet dat er ook tussenvormen zijn en er aan sommige nogal stellige uitspraken die ik hierboven doe haken en ogen zitten, maar bovenstaande puur om aan te geven wat voor verschillen er zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
FeaR schreef op zondag 17 september 2017 @ 09:00:
Heel veel verschillen beiden ook niet van elkaar, de Denon heeft zo te zien een Pre-Out meer dan de Marantz waardoor je op de Denon later nog een eindversterker aan zou kunnen sluiten.
Wat heb ik eraan als ik een eindversterker aansluit op een gewone integrated amplifier? Dat is volgens mij nutteloos als ik toch geen voorversterker heb. Maar ik kan het mis hebben.
Waar je de keuze ook voor maakt, kies eerder voor de looks dan de reden dat de ene beter is met meer muziekgenres.
De looks maken mij niet zo veel uit, de kans is groot dat ik de versterker ook ergens plaats waar hij meestal buiten mijn zicht is. Hoe de versterker klinkt is natuurlijk belangrijker dan hoe hij eruit ziet.
Die lijn van hoorbare verschillen doortrekkende kom je vanzelf bij de DAC. Ook daar heb je twee kampen. Het ene kamp zweert bij externe DACs (waardoor daar ook een levende markt voor is met modellen van duizenden euro's) en de anderen vinden het maar overrated. Het hangt met een PC ook weer af hoe goed de onboard geluidschip is (daar is de laatste jaren echt veel verbetering op geboekt) en of je überhaupt ruis hoort. Persoonlijk zou ik - als je ruis hebt - eerder gaan voor een externe DAC dan voor een ingebouwde. Waarom het verschil alleen bij optisch zou zijn is me een raadsel. In theorie is digitale coax beter omdat je niet de conversie hebt van het licht van optisch, maar dat is echt niet hoorbaar.
Hoor ik het verschil tussen verschillende geluidskaarten en DAC's dus ook als ik de analoge ingang van mijn versterker gebruik om hem op mijn PC aan te sluiten?
Jorgen schreef op zondag 17 september 2017 @ 01:48:
Is de pc je enige bron? Als je games ook vanaf een spelcomputer, of YouTube en films vanaf de tv, op je speakers wilt horen, moet je geen versterker hebben, maar waarschijnlijk een receiver. Een versterker heeft doorgaans namelijk geen hdmi.
Ja, mijn PC is meestal de enige bron. Het zou best handig zijn als ik hem op de TV aan kon sluiten, maar dat is niet per se nodig. En eigenlijk heb ik daar geen HDMI uitgang voor nodig, ik kan hem ook op de koptelefoon aansluiting van de TV aansluiten. Ik ga in ieder geval geen duurdere receiver kopen of inleveren op de kwaliteit zodat ik hem op de TV aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Tech_SSD schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:55:
[...]
Wat heb ik eraan als ik een eindversterker aansluit op een gewone integrated amplifier? Dat is volgens mij nutteloos als ik toch geen voorversterker heb. Maar ik kan het mis hebben.
Je maakt dan gebruik van de Denon als voorversterker.
De looks maken mij niet zo veel uit, de kans is groot dat ik de versterker ook ergens plaats waar hij meestal buiten mijn zicht is. Hoe de versterker klinkt is natuurlijk belangrijker dan hoe hij eruit ziet.
Je mist het moraal van de post: er is geen verschil in klank.
Hoor ik het verschil tussen verschillende geluidskaarten en DAC's dus ook als ik de analoge ingang van mijn versterker gebruik om hem op mijn PC aan te sluiten
Wederom mis je hier de essentie van de post. De verschillen tussen DAcs zijn er niet of zijn zo miniem dat het niet te horen is. Enige is dat on board soms last heeft van ruis (al zijn de onboard geluidchips verdomd goed geworden), daarom zou je voor extern kunnen kiezen. Maar met een budget van 250 euro voor een stereoversterker is twijfelen over een losse DAC of nieuwe geluidskaart niet eens ter sprake, daar is dan ook geen budget voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
FeaR schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:20:
Wederom mis je hier de essentie van de post. De verschillen tussen DAcs zijn er niet of zijn zo miniem dat het niet te horen is. Enige is dat on board soms last heeft van ruis (al zijn de onboard geluidchips verdomd goed geworden), daarom zou je voor extern kunnen kiezen. Maar met een budget van 250 euro voor een stereoversterker is twijfelen over een losse DAC of nieuwe geluidskaart niet eens ter sprake, daar is dan ook geen budget voor.
Ik heb helemaal gelezen wat je schreef, en ik vroeg dus of je het verschil tussen een on-board geluidskaart en een externe geluidskaart of DAC hoort als je versterker via de analoge uitgang aangesloten is. Dit vroeg ik omdat ik momenteel al een externe geluidskaart heb. Het zou kunnen dat je het verschil alleen via een optische of digital coax aansluiting hoort (ervan uitgaande dat je het verschil überhaupt hoort) en niet via een analoge aansluiting. Is dat zo?

(Als je het verschil via een analoge ingang niet hoort, heeft je geluidskaart/DAC in dat geval dus geen enkele invloed op je geluid omdat je geen digitale aansluiting gebruikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-09 15:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je al verschil hoort is dat juist via de analoge ingangen. Zolang het netjes digitaal is zijn de verschillen nog kleiner. Als je al een externe kaart hebt zou ik die voorlopig gewoon gebruiken en pas weer over bron en versterking nadenken nadat je een leuke speaker-upgrade hebt gedaan.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:51

pmeter

Poes!

FeaR schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:20:
Je mist het moraal van de post: er is geen verschil in klank.
Dat dacht ik vroeger ook. Totdat ik:
- Mijn goedkopere Sony receiver verving door een tweedehands Marantz PM7000. Een wereld van verschil.
- Jaren later in een goede HiFi-zaak versterkers ging vergelijken. Er zijn zowel kwalitatieve verschillen (prijsklasse) als verschillen in smaak (merk). Uiteindelijk ben ik op de klank uitgekomen bij een merk waarvan ik het uiterlijk niet persé de mooiste vond (NAD) ;)

Nu is het ook wel zo dat een heel dure versterker op aardige maar wat goedkopere luidsprekers niet zoveel zin heeft. In dat opzicht kan het geen kwaad om mede voor de looks te gaan. De invloed van de luidsprekers is groter dan de invloed van de versterker.

[ Voor 29% gewijzigd door pmeter op 18-09-2017 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:27

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tech_SSD schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 23:56:
en een RCA naar 3.5mm tulp kabel om de versterker die ik ga kopen op mijn PC aan te sluiten. Ook heb ik een externe geluidskaart.
heeft die geluidkaart een optische out?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Fraggert schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:32:
[...]

heeft die geluidkaart een optische out?
Ja, het is deze geluidskaart: pricewatch: Asus Xonar DSX

Maar de versterker die ik waarschijnlijk ga kopen (de Marantz PM5005) heeft geen optische uitgang.
pmeter schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:48:
[...]

Dat dacht ik vroeger ook. Totdat ik:
- Mijn goedkopere Sony receiver verving door een tweedehands Marantz PM7000. Een wereld van verschil.
- Jaren later in een goede HiFi-zaak versterkers ging vergelijken. Er zijn zowel kwalitatieve verschillen (prijsklasse) als verschillen in smaak (merk). Uiteindelijk ben ik op de klank uitgekomen bij een merk waarvan ik het uiterlijk niet persé de mooiste vond (NAD) ;)

Nu is het ook wel zo dat een heel dure versterker op aardige maar wat goedkopere luidsprekers niet zoveel zin heeft. In dat opzicht kan het geen kwaad om mede voor de looks te gaan. De invloed van de luidsprekers is groter dan de invloed van de versterker.
Welke versterker zou je mij voor deze prijs aanraden? Is de Marantz PM5005 bijvoorbeeld een goede optie of kan ik beter een andere versterker zoals de pricewatch: Yamaha A-S301 kopen?
mr.paaJ schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:14:
Als je al verschil hoort is dat juist via de analoge ingangen. Zolang het netjes digitaal is zijn de verschillen nog kleiner. Als je al een externe kaart hebt zou ik die voorlopig gewoon gebruiken en pas weer over bron en versterking nadenken nadat je een leuke speaker-upgrade hebt gedaan.
Ik was ook niet van plan om een externe DAC of nieuwe geluidskaart aan te schaffen, maar als er in de versterker die ik ga kopen een DAC zit is dat wel mooi meegenomen. Echter is de kans klein dat dat het geval is gezien mijn budget.

[ Voor 73% gewijzigd door Tech_SSD op 18-09-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tech_SSD schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:03:
[...]

Ja, het is deze geluidskaart: pricewatch: Asus Xonar DSX

Maar de versterker die ik waarschijnlijk ga kopen (de Marantz PM5005) heeft geen optische uitgang.
Ok, het was ook meer de tip om indien mogelijk optisch aan te sluiten, das beter dan RCA en al helemaal als je van 3.5 naar rca gaat.

Maar dat gaat met de marantz helaas niet lukken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Fraggert schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:19:
[...]

Ok, het was ook meer de tip om indien mogelijk optisch aan te sluiten, das beter dan RCA en al helemaal als je van 3.5 naar rca gaat.

Maar dat gaat met de marantz helaas niet lukken dus.
Klinkt het via optisch dan duidelijk beter? Ik verwacht dat ik niet veel verschil hoor tussen verschillende type uitgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik wil hier liever geen wellesnietes-kabel discussie starten ;)

En nee, ik ben geen kabel-believer ofzo.

Het voordeel van optisch is dat dat geen last heeft van storing en zou mijn voorkeur hebben zou ik nieuw kopen en nog keuze hebben, zoals jij nu.

Mijn huidige bak heeft helaas geen optische aansluitingen, dat is het enige gemis eraan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat let je om een receiver te kopen? Kan ook wel binnen het budget (zie categorie: Versterkers en receivers ) en heb je ook digitale aansluitingen te over plus streaming en netwerkmogelijkheden :)

En anders deze pricewatch: Onkyo TX-8020 Zwart
Heeft ook digitale aansluitingen, past prima binnen budget :)

[ Voor 33% gewijzigd door The Eagle op 18-09-2017 18:34 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:51

pmeter

Poes!

Tech_SSD schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:03:
Welke versterker zou je mij voor deze prijs aanraden? Is de Marantz PM5005 bijvoorbeeld een goede optie of kan ik beter een andere versterker zoals de pricewatch: Yamaha A-S301 kopen?
Binnen een bepaalde prijscategorie ontlopen de verschillende merken zich niet zoveel in kwaliteit. Hooguit in smaak. En over jouw smaak kan ik niet oordelen :) Laat ik het zo zeggen. Als je niet van plan bent om ergens in de komende jaren veel duurdere luidsprekers te kopen, dan volstaat elke versterker van 250 euro. Let wel: als je voor een receiver gaat (5.1 kanalen etc) dan krijg je voor dezelfde prijs een kwalitatief minder goede versterker dan wanneer je voor stereo gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door pmeter op 18-09-2017 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Tech_SSD schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:35:
[...]

Klinkt het via optisch dan duidelijk beter? Ik verwacht dat ik niet veel verschil hoor tussen verschillende type uitgangen.
Dt ligt dan aan de kwaliteit van de DAC in de versterker. Je hebt al een prima geluidskaart en in zo'n relatief goedkope versterker (PM6005+ toch?) zal die niet perse beter zijn. Je kunt natuurlijk kijken of je je geluidskaart en een laptop mee kunt nemen om eens te gaan vergelijken, dat kan wel leerzaam zijn.

... oh wacht, ik dacht dat je een externe geluidskaart had, maar dat is een interne ;)

[ Voor 7% gewijzigd door mr.paaJ op 18-09-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
pmeter schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:13:
[...]

Binnen een bepaalde prijscategorie ontlopen de verschillende merken zich niet zoveel in kwaliteit. Hooguit in smaak. En over jouw smaak kan ik niet oordelen :) Laat ik het zo zeggen. Als je niet van plan bent om ergens in de komende jaren veel duurdere luidsprekers te kopen, dan volstaat elke versterker van 250 euro. Let wel: als je voor een receiver gaat (5.1 kanalen etc) dan krijg je voor dezelfde prijs een kwalitatief minder goede versterker dan wanneer je voor stereo gaat.
Ik overweeg wel om rond het jaar 2020 - 2021 nieuwe speakers te kopen van €500,- ofzo. Maar ik kijk tegen die tijd wel wat ik doe. Ik hoop dan wel dat ik ze goed kan gebruiken met de versterker die ik binnenkort aanschaf, anders moet ik tegen die tijd ook een nieuwe versterker kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
mr.paaJ schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:14:
[...]

Dt ligt dan aan de kwaliteit van de DAC in de versterker. Je hebt al een prima geluidskaart en in zo'n relatief goedkope versterker (PM6005+ toch?) zal die niet perse beter zijn. Je kunt natuurlijk kijken of je je geluidskaart en een laptop mee kunt nemen om eens te gaan vergelijken, dat kan wel leerzaam zijn.

... oh wacht, ik dacht dat je een externe geluidskaart had, maar dat is een interne ;)
Ik hoor het verschil tussen mijn ingebouwde en losse geluidskaart al met Logitech speakers van onder de honderd euro.

Een tijdje was het zo dat de PM6005 rond de €320,- was, maar tegenwoordig zie ik hem voor €400,- euro staan en dat is ver boven mijn budget. Dus die versterker is niet eens een optie.

De versterkers in de OP hebben allebei geen ingebouwde DAC, en als ik die wel wil moet ik het budget verhogen. Maar ik denk dat ik geen DAC nodig heb, dus ik ben alleen van plan om nog te sparen voor een duurdere versterker als de geluidskwaliteit daarvan echt duidelijk beter is. Maar ik denk dat dat niet nodig is. Een versterker van €250,- moet prima klinken met de speakers die ik hier heb liggen, denk ik.
mr.paaJ schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:14:
[...]

Ik hoor het verschil tussen mijn ingebouwde en losse geluidskaart al met Logitech speakers van onder de honderd euro.

Een tijdje was het zo dat de PM6005 rond de €320,- was, maar tegenwoordig zie ik hem voor €400,- euro staan en dat is ver boven mijn budget. Dus die versterker is niet eens een optie.

De versterkers in de OP hebben allebei geen ingebouwde DAC, en als ik die wel wil moet ik het budget verhogen. Maar ik denk dat ik geen DAC nodig heb, dus ik ben alleen van plan om nog te sparen voor een duurdere versterker als de geluidskwaliteit daarvan echt duidelijk beter is. Maar ik denk dat dat niet nodig is. Een versterker van €250,- moet prima klinken met de speakers die ik hier heb liggen, denk ik.
Fraggert schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:17:
Ik wil hier liever geen wellesnietes-kabel discussie starten ;)

En nee, ik ben geen kabel-believer ofzo.

Het voordeel van optisch is dat dat geen last heeft van storing en zou mijn voorkeur hebben zou ik nieuw kopen en nog keuze hebben, zoals jij nu.

Mijn huidige bak heeft helaas geen optische aansluitingen, dat is het enige gemis eraan :)
Klopt het dat alleen versterkers met een ingebouwde DAC een optische aansluiting kunnen hebben? In dat geval kan ik binnen mijn budget geen versterker met optische aansluitingen krijgen, tenzij ik de Onkyo A-9010 of iets dergelijks bestel. Maar er zijn dus mensen die zeggen dat de bas van die versterker schril/flets is. Het is dan twijfelachtig of de kwaliteit even goed is als die van de Marantz PM5005.

Maar ik weet zelf niet zo goed wat het verschil in geluidskwaliteit is tussen verschillende versterkers, en of die wel echt hoorbaar is. Of er überhaupt een hoorbaar verschil in "character" is verschillen de meningen vaak al over. De versterker moet in ieder geval krachtig genoeg zijn en weinig (geen hoorbare) distortion hebben.
The Eagle schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:33:
Wat let je om een receiver te kopen? Kan ook wel binnen het budget (zie categorie: Versterkers en receivers ) en heb je ook digitale aansluitingen te over plus streaming en netwerkmogelijkheden :)

Weet je of hij even goed klinkt als een basis versterker van dezelfde prijs met alleen analoge aansluitingen en geen extra functies zoals streaming en netwerkmogelijkheden? Want die functies heb ik echt niet nodig. Ik ben van plan mijn hifi set 99% van de tijd met mijn PC te gebruiken, hij zal dus bijna altijd op mijn PC aangesloten zijn. En ik gebruik dan altijd mijn PC om muziek op te zetten via Spotify. Alleen de digitale ingangen zijn handig.

Ik wil dus ook geen receiver kopen omdat ik bang ben dat ik dan inlever op de geluidskwaliteit t.o.v een stereoversterker. Ik verwacht dat een stereoversterker van dezelfde prijs beter klinkt. Ik heb de komende jaren geen plannen om extra speakers voor een surroundset aan te schaffen, dus ik heb niet meer dan 2 uitgangen nodig. Een extra subwoofer uitgang is ook wel handig, maar het is volgens mij overbodig omdat ik van plan ben om later nog een actieve subwoofer erbij te kopen. En die past ook in een 2.0 versterker.

Is het handiger om een subwoofer op een receiver aan te sluiten dan op een 2.0 stereoversterker, of valt dat mee?

[ Voor 75% gewijzigd door Tech_SSD op 19-09-2017 14:55 . Reden: Ik heb niet goed gekeken naar de functies van de versterker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:42

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Denk dat als je puur naar geluidskwaliteit kijk, je grootste belemmering vooral je luidsprekers zullen zijn. Vooral qua bas zijn ze gewoon beperkt vanwege het formaat. Had je voor je doeleind niet beter een all in one pc speaker set kunnen kopen (incl versterker)?. Budget van speakers + versterker en je hebt behoorlijk veel leuke opties.
Tech_SSD schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:58:
[...]
Klopt het dat alleen versterkers met een ingebouwde DAC een optische aansluiting kunnen hebben? In dat geval kan ik binnen mijn budget geen versterker met optische aansluitingen krijgen, tenzij ik de Onkyo A-9010 of iets dergelijks bestel. Maar er zijn dus mensen die zeggen dat de bas van die versterker schril/flets is. Het is dan twijfelachtig of de kwaliteit even goed is als die van de Marantz PM5005.

Maar ik weet zelf niet zo goed wat het verschil in geluidskwaliteit is tussen verschillende versterkers, en of die wel echt hoorbaar is. Of er überhaupt een hoorbaar verschil in "character" is verschillen de meningen vaak al over. De versterker moet in ieder geval krachtig genoeg zijn en weinig (geen hoorbare) distortion hebben.
Een DAC zet digitaal signaal om naar analoog signaal, kortom alles waar je digitaal aanstuur (cd spelers, optical, hdmi etc) heb je een DAC voor nodig. Eigenlijk alleen voor een LP en tape (?) is puur analoog en is een DAC overbodig. In hetgeval van LP's heb je wel een losse voorversterker nodig.

Je kunt voor je budget waarschijnlijk 2e hands ook leuk spul oppikken voor weinig.

[ Voor 74% gewijzigd door Tortelli op 19-09-2017 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Tortelli schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 00:11:
Denk dat als je puur naar geluidskwaliteit kijk, je grootste belemmering vooral je luidsprekers zullen zijn. Vooral qua bas zijn ze gewoon beperkt vanwege het formaat. Had je voor je doeleind niet beter een all in one pc speaker set kunnen kopen (incl versterker)?. Budget van speakers + versterker en je hebt behoorlijk veel leuke opties.

[...]
Ja, de bas gaat niet erg diep, maar dat vind ik voor nu niet zo'n groot probleem. Dat is ook de reden waarom ik later een subwoofer aanschaf. Ik heb de speakers al, en een pc speaker set is in bijna alle gevallen veel minder goed. Als ik later een subwoofer als deze koop pricewatch: Klipsch R-10SW zwart - Actieve Subwoofer (Zwart) en op de set aansluit, gaat de bas ook dieper. De vraag is wel of een subwoofer van 200 euro goed klinkt (want ik lees op internet dat een subwoofer van die prijs niet goed kan klinken) maar dat is een ander verhaal en dat bekijk ik later dus. Toch denk ik wel dat het beter is dan geen subwoofer.

Redenen waarom mijn speakers + een nieuwe versterker beter zijn:
- Veel betere midrange
- Natuurlijker geluid (natuurlijk geluid vs artificieel geluid)
- Beter geluidskwaliteit in het algemeen
- Mogelijk betere treble (ligt eraan)
- Betere bas (realistische en accurate bas vs inaccurate bas)
- Goede toonbalans

Redenen waarom een pc speakerset met een (slechte) goedkope subwoofer beter is:
- De bas gaat dieper
- Ze hebben meer bas (wel overdreven veel bas, waardoor het geluid onnatuurlijk gaat klinken)

PS: De Q Acoustics 2020i of 3020 zou wel een betere set zijn geweest, aangezien die allebei een 5 inch woofer hebben. Maar ik heb de 2010i al, en ik heb dus weinig ruimte op mijn bureau waardoor die speakers net passen. Ik wil dan ook eigenlijk geen discussie voeren over het kopen van andere speakers, want dan heb ik het geld wat ik betaald heb voor deze speakers weggegooid, terwijl ze - op het feit dat de bas niet heel diep gaat na - wel goed klinken. Ik kan over 3 - 4 jaar ofzo misschien grotere (en duurdere) speakers kopen, maar als ik dat nu doe is het zonde.
Een DAC zet digitaal signaal om naar analoog signaal, kortom alles waar je digitaal aanstuur (cd spelers, optical, hdmi etc) heb je een DAC voor nodig. Eigenlijk alleen voor een LP en tape (?) is puur analoog en is een DAC overbodig. In hetgeval van LP's heb je wel een losse voorversterker nodig.

Je kunt voor je budget waarschijnlijk 2e hands ook leuk spul oppikken voor weinig.
Ja, maar ik bedoelde dus dit:
De pricewatch: Marantz PM5005 Zilver heeft geen ingebouwde DAC en geen optische aansluitingen.
De pricewatch: Marantz PM6005 Zwart heeft wel een ingebouwde DAC en ook optische aansluitingen.

Kan het dan toch zo zijn dat een versterker die net als de PM5005 geen ingebouwde DAC heeft wel optische aansluitingen heeft, of kan dat niet?

En ik ben niet van plan een tweedehandse versterker aan te schaffen, omdat dat riskant is.

[ Voor 10% gewijzigd door Tech_SSD op 19-09-2017 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tech_SSD schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:58:
Ja, as far as i know heb je die dus onboard dan nodig, die DAC zet het (optische) digitale signaal om in analoog.

Trouwens.....met die 9010 is he-le-maal niks mis mee :)

https://www.whathifi.com/onkyo/9010/review

Zelfs getest op jouw merk Q Acoustic boxen maar dan de 3050 vloerstaanders.

Je kunt ook even kijken naar een 2de hands meerkanaals reciever, vaak klasse D versterking dus over vermogen hoef je je geen zorgen te maken en meestal meer aansluitingen dan jij ooit nodig zal hebben van optisch, coax tot HDMI. (ondanks je opmerking over nieuw kopen zeg ik het toch ff ;) )

Die dingen zijn snel geen kont meer waard doordat in het HT gebeuren het ene geluidsformat de andere in rap tempo opvolgt, van 5.1 naar 7.2 naar Dolby Atmos met weetikveel-hoeveel speakers :+

Verder kan ik je even tippen om bij HChifi.nl te kijken, voor prijzen gewoon even appen of mailen met hem, prima zaak, goede service en knappe prijzen.
Daar heb ik mijn versterker ook vandaan en hij is forumsponsor op het HTforum.nl, ook een leuke site om even in de advertenties te kijken, staat regelmatig leuk spul te koop. Veelal eerlijke verkoop onder forumleden.

Nog even over Onkyo, mijn ouders hebben jaren gedraaid met een vrij prijzige Harman&Kardon en nu dus een niet zo hele dure Onkyo (type weet ik ff niet). Heerlijke versterker die echt een heel stuk beter klinkt dan de oude H&K. Lekker open en fris en relaxte amp, middengebied helder, vooral sprongen vooruit met spraak, piano etc. Speelt op B&W boekenplank speakers.

Onkyo d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

De 9010 is gewoon een goede versterker ja.

Zonder ingebouwde DAC heb je niets aan een optische ingang. Hoe zou anders dat digitale signaal hoorbaar moeten worden?

Als je een sub overweegt, zorg dan dat je ook pre-outs of sub-out hebt, dan heb je veel meer keus in redelijke goedkope subwoofers.

Ik weet niet of ze in Nederland nog leveren maar BK had altijd goede prijs kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:33:
Heb hier zelf ook een pricewatch: Onkyo TX-8020 Zwart staan die is aangesloten op m'n desktop PC in combinatie met een 2 Totem dreamcatcher luidsprekers. Heerlijke no-nonsense versterker die doet waar hij voor gemaakt is: goed stereo geluid leveren.

Geen wifi, geen internet, geen dure Spotify, Deezer of Apple Airplay licenties die de prijs opdrijven: gewoon een 'domme' versterker'. Verder ook geen bi-wire of andere magische hi-fi mogelijkheden. Wat mij betreft een aanrader hoor, vooral aangezien je hem exact hetzelfde als ik gaat gebruiken. Je PC biedt alle Spotify mogelijkheden etc. die je nodig hebt, de versterker moet gewoon doen waar hij voor bedoeld is :)

Is de versterker krachtig genoeg, geeft de versterker een 'warm' of meer 'punchy' sound, of is toch het 'hoog' te veel aanwezig? Ik heb geen idee, ik hoor eigenlijk weinig verschil tussen versterkers van 200 euro of 1200 euro. Al die opgegeven vermogen getallen zijn ook twijfelachtig gemeten en niet representatief; de versterker kan luider dan me lief is.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 19-09-2017 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Fraggert schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 07:40:
[...]

Ja, as far as i know heb je die dus onboard dan nodig, die DAC zet het (optische) digitale signaal om in analoog.

Trouwens.....met die 9010 is he-le-maal niks mis mee :)

https://www.whathifi.com/onkyo/9010/review

De Onkyo A-9010 in de review op Whathifi is de Britse versie. Die is anders dan de gewone Europese versie. De Europese versie heeft slechtere kwaliteit onderdelen, maar wel een ingebouwde DAC ofzo. En de Britse versie heeft betere onderdelen, maar geen DAC. En ik las ook dat de Britse versie warm klinkt en de Europese versie klinkt koud.

Welke versie heb jij getest, de Nederlandse versie neem ik aan? Zou je me die dan wel aanraden t.o.v een iets duurdere versterker als de Marantz PM5005 of een tweedehandse versterker van dezelfde prijs die veel beter is?
Je kunt ook even kijken naar een 2de hands meerkanaals reciever, vaak klasse D versterking dus over vermogen hoef je je geen zorgen te maken en meestal meer aansluitingen dan jij ooit nodig zal hebben van optisch, coax tot HDMI. (ondanks je opmerking over nieuw kopen zeg ik het toch ff ;) )

Die dingen zijn snel geen kont meer waard doordat in het HT gebeuren het ene geluidsformat de andere in rap tempo opvolgt, van 5.1 naar 7.2 naar Dolby Atmos met weetikveel-hoeveel speakers :+
Dat zal ik later doen.
Verder kan ik je even tippen om bij HChifi.nl te kijken, voor prijzen gewoon even appen of mailen met hem, prima zaak, goede service en knappe prijzen.
Daar heb ik mijn versterker ook vandaan en hij is forumsponsor op het HTforum.nl, ook een leuke site om even in de advertenties te kijken, staat regelmatig leuk spul te koop. Veelal eerlijke verkoop onder forumleden.
Ja, ik heb dus prijzen opgevraagd voor een aantal Denon versterkers.
Nog even over Onkyo, mijn ouders hebben jaren gedraaid met een vrij prijzige Harman&Kardon en nu dus een niet zo hele dure Onkyo (type weet ik ff niet). Heerlijke versterker die echt een heel stuk beter klinkt dan de oude H&K. Lekker open en fris en relaxte amp, middengebied helder, vooral sprongen vooruit met spraak, piano etc. Speelt op B&W boekenplank speakers.

Onkyo d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tech_SSD schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:52:
[...]

De Onkyo A-9010 in de review op Whathifi is de Britse versie. Die is anders dan de gewone Europese versie. De Europese versie heeft slechtere kwaliteit onderdelen, maar wel een ingebouwde DAC ofzo. En de Britse versie heeft betere onderdelen, maar geen DAC. En ik las ook dat de Britse versie warm klinkt en de Europese versie klinkt koud.

Welke versie heb jij getest, de Nederlandse versie neem ik aan? Zou je me die dan wel aanraden t.o.v een iets duurdere versterker als de Marantz PM5005 of een tweedehandse versterker van dezelfde prijs die veel beter is?

[...]

Dat zal ik later doen.

[...]

Ja, ik heb dus prijzen opgevraagd voor een aantal Denon versterkers.

[...]
Okay, nu weet ik natuurlijk ook niet alles he :P

Maar ik vind genoeg lovende EU reviews die de 9010 ook de hemel inprijzen. En dan nog gaat hierop...beauty is in the eye of the beholder.....van wat ik mooi vind springen bij jou de tranen in je broek.

kopen, proefluisteren en terugsturen die handel als het , lang leve de webshops.

Volgende punt op de agenda........ik heb niks getest.

er staat:
Fraggert schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 07:40:

ZELFS.......impliceert dat er die in DIE genoemde test jouw speakermerk is gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech_SSD
Fraggert schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:13:
[...]

Okay, nu weet ik natuurlijk ook niet alles he :P

Maar ik vind genoeg lovende EU reviews die de 9010 ook de hemel inprijzen. En dan nog gaat hierop...beauty is in the eye of the beholder.....van wat ik mooi vind springen bij jou de tranen in je broek.

kopen, proefluisteren en terugsturen die handel als het , lang leve de webshops.
Dat lijkt me wel een plan, ja. Zodra ik eruit ben welke versterker ik ga bestellen is het nog niet 100% definitief. Mocht ie toch niet zo goed zijn dan kan ik hem nog binnen 14 dagen retourneren. Ik kan de Onkyo A-9010 voor een mooie prijs krijgen; hij kost maar €165,-

Ik denk dat het wel het gokken waard is. Als die slecht blijkt te zijn kan ik hem retourneren en een Marantz PM5005 bestellen of Yamaha AS-500 of een tweedehandse versterker kopen.
Volgende punt op de agenda........ik heb niks getest.

er staat:

[...]

ZELFS.......impliceert dat er die in DIE genoemde test jouw speakermerk is gebruikt.
Oh, dus je hebt de Q Acoustics 3050 niet met de Onkyo A-9010 getest. Oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tech_SSD schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:19:
[...]

Dat lijkt me wel een plan, ja. Zodra ik eruit ben welke versterker ik ga bestellen is het nog niet 100% definitief. Mocht ie toch niet zo goed zijn dan kan ik hem nog binnen 14 dagen retourneren. Ik kan de Onkyo A-9010 voor een mooie prijs krijgen; hij kost maar €165,-

Ik denk dat het wel het gokken waard is. Als die slecht blijkt te zijn kan ik hem retourneren en een Marantz PM5005 bestellen of Yamaha AS-500 of een tweedehandse versterker kopen.

[...]

Oh, dus je hebt de Q Acoustics 3050 niet met de Onkyo A-9010 getest. Oké.
Nou, das geen geld _/-\o_ en dat met de Marantz als backup-plan..what could go wrong d:)b

Ik niet inderdaad, maar What Hifi heeft dus in de A9010 review de QA3050's gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Fraggert schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:30:
[...]

Nou, das geen geld _/-\o_ en dat met de Marantz als backup-plan..what could go wrong d:)b

Ik niet inderdaad, maar What Hifi heeft dus in de A9010 review de QA3050's gebruikt ;)
Ik zie nu wel een probleem met de Onkyo A-9010. Hij heeft geen subwoofer out en ook geen pre out, dus later een subwoofer toevoegen wordt lastig. https://community.klipsch...bwoofer-helpam-i-screwed/

De pricewatch: Onkyo TX-8020 Zwart heeft wel een subwoofer pre-out, dus misschien is dat een betere optie. Ik denk dat ik dan beter de TX-8020 kan bestellen, ondanks het feit dat hij 40 euro duurder is. Maar als iemand anders een beter alternatief heeft hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dan moet je gewoon eerst even terug naar de tekentafel met je wensenlijst.

In eerste instantie was het subwoofer verhaal niet zo een issue, nu blijkbaar wat meer. Is het een idee om het sub idee te laten vervallen tot je in 2020 nieuw speakers gaat kopen?, neem dan meteen vloerstaander.

Ik heb het hele subwoofer verhaal gemist hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Fraggert schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:57:
Dan moet je gewoon eerst even terug naar de tekentafel met je wensenlijst.

In eerste instantie was het subwoofer verhaal niet zo een issue, nu blijkbaar wat meer. Is het een idee om het sub idee te laten vervallen tot je in 2020 nieuw speakers gaat kopen?, neem dan meteen vloerstaander.

Ik heb het hele subwoofer verhaal gemist hoor
Nee, ik wil binnen 1 - 2 jaar een subwoofer kopen. Mijn speakers kunnen geen diepe bas met volume produceren. 68hz is de laagste frequentie die ze met een normaal volume produceren. 40 - 50hz hoor ik nog wel, maar niet zo hard. Daarom is een subwoofer handig.

Ik zou dan bijvoorbeeld deze subwoofer kunnen kopen. Maar welke ik uiteindelijk koop bekijk ik later, als ik het geld ervoor heb. Het is iig handig als mijn versterker een pre-out uitgang heeft, en dat heeft de Onkyo TX-8020. Volgens de reviews klinkt hij ook goed, en hij heeft veel handige functies. Ik ga hem denk ik gewoon bestellen, tenzij jij een betere optie van €200,- met een subwoofer uitgang kent.

PS: Ik heb geen ruimte voor vloerstaanders, en het is ook wat onhandig om die op een PC aan te sluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door Tech_SSD op 19-09-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Ik heb toch nog een mogelijk probleem gevonden: in de specificaties van de pricewatch: Onkyo TX-8020 Zwart staat dat hij 1% THD heeft. Dat is wat aan de hoge kant, zou dat een probleem zijn? Ik ben bang dat ik met deze versterker wat distortion/gekraak/ruis ga horen.

Ik snap de specificatie niet helemaal, er staat dus dat hij bij 90W 1% THD heeft. Zou hij dan 0.5% THD hebben als ik 45W gebruik en 0,25% THD bij 22,5W of werkt dat niet zo?
90 W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1% THD, 1 Channel Driven, IEC)
Bron: http://www.eu.onkyo.com/e...20-93713.html?tab=Details

[ Voor 10% gewijzigd door Tech_SSD op 19-09-2017 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nope, dat werkt niet zo. Het is ook niet zo dat de Onkyo 1% THD heeft, het is de gehele string van waardes hoe Onkyo meet om aan een redelijk hoog getal komt om de gemiddelde consument aan te trekken. Hoge getallen klinken nu eenmaal leuk en staan leuk op de verpakking van dit soort versterkers. Idem met receivers die "9 x 200 Watt doen"...

Ik zou sowieso niet op de specificaties letten. Naast dat de 1% THD inderdaad redelijk hoog is (liefst wil je max 0,1% maar er zijn ook merken die op 10% meten), is de 90 Watt ook nutteloos gemeten omdat het slechts op één kanaal is gemeten en bij een pieptoon van 1000 Hz en niet bij een geheel bereik van 20 - 20.000 Hz. Waarbij de "6 Ohm" ook niets toevoegt omdat een speaker fluctueert in de weerstand over het gehele bereik (waardoor de versterker ook geen x Ohm is). Als je al naar de specificaties kijkt, kijk dan naar het vermogen gemeten op 2 kanalen, 20 - 20.000 Hz en op < 0,1% THD. Dat valt veel lager uit en daarom zetten fabrikanten dat niet groot op de doos of in de specificaties.

En dan nog, al zou je slechts enkele tientallen Watt (puur random getal) gebruiken dan is dat meer dan genoeg.

Edit:
In de volledige manual staat dat de Onkyo op 50 Watt per kanaal komt bij 0,08% THD en 20 - 20.000 Hz gemeten op twee kanalen.

[ Voor 40% gewijzigd door FeaR op 19-09-2017 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
FeaR schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:28:
Nope, dat werkt niet zo. Het is ook niet zo dat de Onkyo 1% THD heeft, het is de gehele string van waardes hoe Onkyo meet om aan een redelijk hoog getal komt om de gemiddelde consument aan te trekken. Hoge getallen klinken nu eenmaal leuk en staan leuk op de verpakking van dit soort versterkers. Idem met receivers die "9 x 200 Watt doen"...

Ik zou sowieso niet op de specificaties letten. Naast dat de 1% THD inderdaad redelijk hoog is (liefst wil je max 0,1% maar er zijn ook merken die op 10% meten), is de 90 Watt ook nutteloos gemeten omdat het slechts op één kanaal is gemeten en bij een pieptoon van 1000 Hz en niet bij een geheel bereik van 20 - 20.000 Hz. Waarbij de "6 Ohm" ook niets toevoegt omdat een speaker fluctueert in de weerstand over het gehele bereik (waardoor de versterker ook geen x Ohm is). Als je al naar de specificaties kijkt, kijk dan naar het vermogen gemeten op 2 kanalen, 20 - 20.000 Hz en op < 0,1% THD. Dat valt veel lager uit en daarom zetten fabrikanten dat niet groot op de doos of in de specificaties.

En dan nog, al zou je slechts enkele tientallen Watt (puur random getal) gebruiken dan is dat meer dan genoeg.

Edit:
In de volledige manual staat dat de Onkyo op 50 Watt per kanaal komt bij 0,08% THD en 20 - 20.000 Hz gemeten op twee kanalen.
Heb je het over de Onkyo-A9010 of de TX-8020? De A-9010 haalt geloof ik wel 0,08% THD; maar ik zie in de handleiding staan:
THD+N (Total Harmonic Distortion + Noise)
0.03% (20 Hz–20 kHz, Half Power)
Dat is dus 0.03% THD op 45 Watt per kanaal (of 25,5 watt?). In dat geval klinkt de versterker gewoon zuiver, en dan is dat ook geen probleem. Ik heb waarschijnlijk maar 15W ofzo nodig. Bedankt voor je advies.

Ik zag nog dat de Pioneer A-10 ook een optie is, maar die heeft geen subwoofer uitgang. Ik ga de Onkyo TX-8020 bestellen, bedankt voor jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Tech_SSD schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:48:
[...]

Heb je het over de Onkyo-A9010 of de TX-8020? De A-9010 haalt geloof ik wel 0,08% THD; maar ik zie in de handleiding staan.
De TX-8020, van de A-9010 kan ik niets betrouwbaars vinden. De handleiding is weer eens lekker creatief met veel getallen en waardes, maar nergens komen ze tot iets concreets. Ze hebben wel een waarde van 44 Watt op 8 Ohm bij twee kanalen en 0,08% THD, maar dat is weer bij 1.000 Hz en dus nietszeggend aangezien je een geheel bereik wilt. Niemand speelt slechts een pieptoon af.

Elke receiver kan trouwens onder de 0,1% THD komen, het is maar hoe je het meet. Zoals gezegd wordt er veelal anders gemeten om maar een zo hoog mogelijk getal voor de "Watt" te hebben staan omdat mensen daar nu eenmaal op letten en denken dat meer beter is. Het is gelijk als zeggen dat mijn auto met gemak 1:30 haalt, maar er dan niet bij zeggen dat het is met 70 km/u in de hoogste versnelling met wind achter. Dat is een leuke waarde, maar gecombineerd verbruik dus ook met 130 km/u op de snelweg erbij is misschien wel maar 1:16.
Tech_SSD schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:48:
[...]
Ik heb waarschijnlijk maar 15W ofzo nodig. Bedankt voor je advies.
Neuh, eerder één Watt of nog (veel) minder. Met 15 Watt ga je - even grof rekensend - tegen de 100 dB op één meter afstand.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 19-09-2017 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
FeaR schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:15:
[...]

De TX-8020, van de A-9010 kan ik niets betrouwbaars vinden. De handleiding is weer eens lekker creatief met veel getallen en waardes, maar nergens komen ze tot iets concreets. Ze hebben wel een waarde van 44 Watt op 8 Ohm bij twee kanalen en 0,08% THD, maar dat is weer bij 1.000 Hz en dus nietszeggend aangezien je een geheel bereik wilt. Niemand speelt slechts een pieptoon af.

Elke receiver kan trouwens onder de 0,1% THD komen, het is maar hoe je het meet. Zoals gezegd wordt er veelal anders gemeten om maar een zo hoog mogelijk getal voor de "Watt" te hebben staan omdat mensen daar nu eenmaal op letten en denken dat meer beter is. Het is gelijk als zeggen dat mijn auto met gemak 1:30 haalt, maar er dan niet bij zeggen dat het is met 70 km/u in de hoogste versnelling met wind achter. Dat is een leuke waarde, maar gecombineerd verbruik dus ook met 130 km/u op de snelweg erbij is misschien wel maar 1:16.

[...]
Ik weet in ieder geval dat hij geen hoorbare distortion heeft. Dus hij klinkt zuiver genoeg, en dat is dan ook geen probleem.

Dat de versterker zuiver klinkt is eigenlijk ook zo'n beetje het belangrijkste punt, want ik weet eerlijk gezegd niet wat het verschil tussen verschillende versterkers qua geluidskwaliteit is. Maar dat komt ook doordat ik nog nooit twee verschillende versterkers op één set boxen achter elkaar heb getest.
Neuh, eerder één Watt of nog (veel) minder. Met 15 Watt ga je - even grof rekensend - tegen de 100 dB op één meter afstand.
De sensitivity van mijn speakers is 86 decibel per 1W. Betekend dat dus dat hij op 1 meter afstand met 1W versterking 86 DB hard kan? Dan heb over het algemeen aan 1W al genoeg.

Dus als ik een versterker met 20W vermogen per kanaal (of in totaal) zie dan weet ik dat ie eigenlijk al hard genoeg kan, daarom is dat geen factor.

• Tech_SSD
stin00 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:01:
[...]

Heb hier zelf ook een pricewatch: Onkyo TX-8020 Zwart staan die is aangesloten op m'n desktop PC in combinatie met een 2 Totem dreamcatcher luidsprekers. Heerlijke no-nonsense versterker die doet waar hij voor gemaakt is: goed stereo geluid leveren.

Geen wifi, geen internet, geen dure Spotify, Deezer of Apple Airplay licenties die de prijs opdrijven: gewoon een 'domme' versterker'. Verder ook geen bi-wire of andere magische hi-fi mogelijkheden. Wat mij betreft een aanrader hoor, vooral aangezien je hem exact hetzelfde als ik gaat gebruiken. Je PC biedt alle Spotify mogelijkheden etc. die je nodig hebt, de versterker moet gewoon doen waar hij voor bedoeld is :)
Ik had juist begrepen dat de versterker wel handige functies zoals internet en een radio heeft.
Is de versterker krachtig genoeg, geeft de versterker een 'warm' of meer 'punchy' sound, of is toch het 'hoog' te veel aanwezig? Ik heb geen idee, ik hoor eigenlijk weinig verschil tussen versterkers van 200 euro of 1200 euro. Al die opgegeven vermogen getallen zijn ook twijfelachtig gemeten en niet representatief; de versterker kan luider dan me lief is.
Ok.
Pagina: 1