Toon posts:

Vastlopen en uitvallen scherm met Vega 64

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:

Sinds kort heb ik een nieuw systeem in elkaar gezet, maar regelmatig (voornamelijk wanneer ik games als Player Unknown Battlegrounds speel) loopt mijn systeem vast, blijkt het geluid even hangen en gaat het scherm op zwart. Even later start het systeem opnieuw op. Nu denk ik zelf dat ik wellicht een te zwakke voeding heb gekozen (550W bij een Vega 64 zal aan de lage kant zijn, ook al gebruik ik gewoon de fabrieksinstellingen). Nu ben ik benieuwd waar personen, met veel meer verstand hiervan dan ik, denken dat het aan kan liggen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1Asus ROG Strix B350-F Gaming€ 124,20€ 124,20
1Sapphire Radeon RX Vega 64 8G HBM2€ 672,64€ 672,64
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 100,95€ 100,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 141,95€ 141,95
1Corsair TX550M V2€ 72,-€ 72,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.476,69

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Met WhoCrashed heb ik gekeken of er een oorzaak voor het probleem gevonden kon worden, die wijst op atikmpag.sys, dus ik neem aan de GPU. Ik heb al geprobeerd de kaart in Power Save-modus te houden, maar ook dan gebeurt dit. Ik las dat het onder meer een oplossing kan zijn om 2 aparte 8-pin PCI-e kabels van de voeding naar de GPU te laten lopen, in plaats van één kabel die er twee aan bevestigd heeft. Dit heb ik nog niet kunnen proberen, omdat ik geen extra PCI-e kabel heb.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn al je drivers up-2-date?
Klinkt als een bekend probleem die ik ooit heb meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het kan je voeding zijn want RX Vega trekt behoorlijk vermogen door. Wat je kan doen is de nieuwste versie van GPU-Z downloaden, naar sensors en een sensor log maken. Kijk dan eens wat voor clockspeed je haalt, hoe wamt de chip wordt, en wat je verbruik is.

Overigens is het voor RX Vega absoluut aan te raden om je kaart zelf te undervolten. Dat heb ik zelf ook gedaan met mijn RX Vega 56, en dat doet wonderen voor je verbruik, hitte en verbetert je prestaties eerder. ;)
AMD RX Vega Evaringen topic

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:39:
Het kan je voeding zijn want RX Vega trekt behoorlijk vermogen door. Wat je kan doen is de nieuwste versie van GPU-Z downloaden, naar sensors en een sensor log maken. Kijk dan eens wat voor clockspeed je haalt, hoe wamt de chip wordt, en wat je verbruik is.

Overigens is het voor RX Vega absoluut aan te raden om je kaart zelf te undervolten. Dat heb ik zelf ook gedaan met mijn RX Vega 56, en dat doet wonderen voor je verbruik, hitte en verbetert je prestaties eerder. ;)
AMD RX Vega Evaringen topic
Bedankt voor de tip, ik ben nu aan het loggen tijden het spelen van Hearthstone. Zojuist viel hij ook uit terwijl ik gewoon op de desktop in idle was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:49:
[...]

Bedankt voor de tip, ik ben nu aan het loggen tijden het spelen van Hearthstone. Zojuist viel hij ook uit terwijl ik gewoon op de desktop in idle was...
Het kan ook drivers zijn. Stabiel zou ik ze niet noemen. Eigenlijk heeft iedereen wel rare problemen gehad. Maar ik zou in ieder geval eens langskomen bij dat topic. Naar 1000mv moet je wel kunnen en dat scheelt al tientallen watts aan vermogen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:50:
[...]

Het kan ook drivers zijn. Stabiel zou ik ze niet noemen. Eigenlijk heeft iedereen wel rare problemen gehad. Maar ik zou in ieder geval eens langskomen bij dat topic. Naar 1000mv moet je wel kunnen en dat scheelt al tientallen watts aan vermogen. :)
Ik las inderdaad wat over het ondervolten, maar aangezien ik echt een volledige leek ben op het gebied van tunen en tweaken (ha-ha), weet ik niet of dit iets is waar ik me aan moet wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:51:
[...]

Ik las inderdaad wat over het ondervolten, maar aangezien ik echt een volledige leek ben op het gebied van tunen en tweaken (ha-ha), weet ik niet of dit iets is waar ik me aan moet wagen.
Het is eigenlijk vrij makkelijk. Ga je te ver, dan crashed je programma gewoon en begin je opnieuw. Verder genoeg tips te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:55:
[...]

Het is eigenlijk vrij makkelijk. Ga je te ver, dan crashed je programma gewoon en begin je opnieuw. Verder genoeg tips te vinden. :)
Mocht je er gelegenheid toe hebben (en zin), zou er een makkelijkere, directe methode zijn om je wat vragen te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:57:
[...]

Mocht je er gelegenheid toe hebben (en zin), zou er een makkelijkere, directe methode zijn om je wat vragen te stellen?
In dat topic kan je al heel wat vinden. Maar eerst eens wat uitlezen qua GPU-Z. Wat haal je voor clocks, temperaturen, verbruik, voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:04:
[...]

In dat topic kan je al heel wat vinden. Maar eerst eens wat uitlezen qua GPU-Z. Wat haal je voor clocks, temperaturen, verbruik, voltage?
Hij viel net weer uit. Temperatuur steeg niet verder dan 39 graden, core clock zweeft tussen de 180 en 200 rond moment van uitvallen, Memory clock is 167, maar piekt naarmate gebruik toeneemt constant naar 500 (enige 2 waarden die voorkomen zijn dus 167 en 500), power draw zat toen op ongeveer 15 en memory usage (dedicated) op 580. Voltage hangt tussen de 0.7625 en 0.8125

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:09:
[...]

Hij viel net weer uit. Temperatuur steeg niet verder dan 39 graden, core clock zweeft tussen de 180 en 200 rond moment van uitvallen, Memory clock is 167, maar piekt naarmate gebruik toeneemt constant naar 500 (enige 2 waarden die voorkomen zijn dus 167 en 500), power draw zat toen op ongeveer 15 en memory usage (dedicated) op 580. Voltage hangt tussen de 0.7625 en 0.8125
Zitten je kabels er wel goed in. Dit is namelijk echt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:12:
[...]

Zitten je kabels er wel goed in. Dit is namelijk echt niks.
Ik vond het ook belachelijk, en heb nu de nog belachelijkere oorzaak gevonden;

Telkens wanneer iemand het licht in de badkamer aanzet, valt de stroom heel kort weg bij mijn systeem. Ik woon in een heel oud huis in Amsterdam, waardoor ik denk dat de groepen niet zoveel aankunnen. Ik probeer nu via andere wandcontacten het weer uit! (Ik moet zelf lachen om deze oorzaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:25:
[...]

Ik vond het ook belachelijk, en heb nu de nog belachelijkere oorzaak gevonden;

Telkens wanneer iemand het licht in de badkamer aanzet, valt de stroom heel kort weg bij mijn systeem. Ik woon in een heel oud huis in Amsterdam, waardoor ik denk dat de groepen niet zoveel aankunnen. Ik probeer nu via andere wandcontacten het weer uit! (Ik moet zelf lachen om deze oorzaak).
Dat kan ook ja. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha, vooralsnog maakt het overigens niet uit bij welk stopcontact ik hem erin plug. Dit is beetje jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:20

nelizmastr

Goed wies kapot

Tijd voor een elektricien om de boel te gaan fixen :P en even een aparte groep maken voor je PC, dat is met Vega wel nodig :+

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1