Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC voor een vriend

Pagina: 1
Acties:

• Barfi
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:18
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC wordt gebruikt voor thuis. Denk aan dingen zoals: internet, youtube en films kijken

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hij dacht zelf aan 400€ max.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heeft hij al al, dus niks anders nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
SSD wil hij al sowieso voor het sneller draaien van programma's en windows.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hij heeft geen specifieke (merk)voorkeuren..

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte is een must voor hem omdat hij het in de woonkamer gaat gebruiken.

Ga je overklokken?
Hij gaat niet overklokken?

Wat verwacht je van ons?
[/i] Checken of ik een goed systeem voor hem heb samengesteld. Controleren of alles bij elkaar past en of het niet overkill zal zijn. [/i]

Zelf heb ik hieronder twee systemen samengesteld. Enige verschillen zijn de processor en moederbord. Ik denk dat de Ryzen processor een overkill zou zijn voor zijn doeleiden. Tweede systeem heeft een intel pentium g4600 processor. Wat denken jullie ervan. Kan hij eventueel kosten besparen omdat de twee systemen overkill zijn? Hij moet wel lang meekunnen (5 of 6 jaar of langer). Ik hoor het wel van jullie.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 104,95€ 104,95
1MSI B350 PC Mate€ 82,95€ 82,95
1Cooler Master Silencio 352€ 57,33€ 57,33
1Crucial Ballistix Sport BLS8G4D240FSA€ 65,50€ 65,50
1be quiet! System Power B8 300W€ 35,95€ 35,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 440,68

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 85,93€ 85,93
1MSI B250M PRO-VDH€ 67,95€ 67,95
1Crucial Ballistix Sport BLS8G4D240FSA€ 65,50€ 65,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 406,66

• rickstrein3737
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-10-2024
Als hij 5 of 6 jaar mee moet kunnen zijn dit geen overkill pc's. Ik zou dan voor de ryzen gaan.
Als je geld zou willen besparen kun je misschien de case vervangen voor een iets goedkopere.

• Barfi
Ik denk dat 4gb ram meer dan genoeg is voor zijn doeleinden. Wat denken jullie?

• Dylan1996
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-11 11:40
4gb RAM is outdated, minimaal 8

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Houd er wel rekening mee dat ryzen geen igpu heeft en je bij een ryzen systeem dus altijd een losse GPU nodig gaat hebben. Ook zou ik zeker voor 8GB RAM gaan. Browsers houden nogal van wat extra geheugen, vooral als je meerdere tabs tegelijk open hebt staan.

• Barfi
kgd92 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:37:
Houd er wel rekening mee dat ryzen geen igpu heeft en je bij een ryzen systeem dus altijd een losse GPU nodig gaat hebben. Ook zou ik zeker voor 8GB RAM gaan. Browsers houden nogal van wat extra geheugen, vooral als je meerdere tabs tegelijk open hebt staan.
Oh ik ging er vanuit dat de Ryzen een IGP wel had. Zal ik in dat geval voor de pentium g4600 gaan?

• kgd92
Maysam schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:40:
[...]

Oh ik ging er vanuit dat de Ryzen een IGP wel had. Zal ik in dat geval voor de pentium g4600 gaan?
Voor dit budget is de pentium denk ik een goede keus. Als je voor ryzen wil gaan moet je inderdaad de 1200 pakken. Moederbord kan iets goedkoper dan de PC Mate, gezien je een mATX bordje nodig zal hebben voor die kast, maar dan moet je er bijvoorbeeld nog een GT1030 of RX560 naast zetten, wat toch een paar tientjes zal kosten. Als er af en toe een game gespeeld wordt kan dit het waard zijn, voor browsen, office, youtube etc lijkt het me niet zinnig.

• Barfi
@kgd92

Gamen gaat hij absoluut niet doen. Dus voor de pentium gaan?

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:31
Ja, de pentium is inderdaad het beste in jouw geval.
Andere mogelijkheid is om tweedehands spullen te gaan zoeken, dan kun je wel oudere maar krachtigere hardware krijgen voor hetzelfde geld.
Echter is deze build voor '' Internet, youtube en films kijken '' al zwaar overkill, als je vriend niet zwaardere dingen gaat doen kan hij hier wel jaaaaaren mee vooruit.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Barfi
JohanNL schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:51:
Ja, de pentium is inderdaad het beste in jouw geval.
Andere mogelijkheid is om tweedehands spullen te gaan zoeken, dan kun je wel oudere maar krachtigere hardware krijgen voor hetzelfde geld.
Echter is deze build voor '' Internet, youtube en films kijken '' al zwaar overkill, als je vriend niet zwaardere dingen gaat doen kan hij hier wel jaaaaaren mee vooruit.
Heb je andere aanraders voor hem voor een beter prijs? Misschien voor de Celeron gaan?

• kgd92
Als je ergens nog een leverbare Pentium G4560 kan vinden zou dat ook prima gaan in deze build. Verschil in performance ga je niet merken met wat je er op wil doen en scheelt toch weer een paar tientjes
Maysam schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:52:
[...]

Heb je andere aanraders voor hem voor een beter prijs? Misschien voor de Celeron gaan?
Kan, maar dat is wel een merkbaar verschil. De celerons zijn dual cores zonder hyperthreading en kunnen toch een dikke 30% langzamer uitvallen.

[ Voor 47% gewijzigd door kgd92 op 13-09-2017 14:56 ]

• Barfi
kgd92 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:53:
Als je ergens nog een leverbare Pentium G4560 kan vinden zou dat ook prima gaan in deze build. Verschil in performance ga je niet merken met wat je er op wil doen en scheelt toch weer een paar tientjes
Meeste webshops hebben het niet op voorraad of het duurt heel lang voor dat het geleverd wordt. Hij heeft de PC zo snel mogelijk nodig. Ik kan beter voor de g4600 in dat geval. De webshops die het wel hebben kom ik uit op hetzelfde prijs als de G4560.

• JohanNL
Maysam schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:52:
[...]

Ja dat zou kunnen.

pricewatch: Intel Celeron G3900 Boxed

En als je dan al bezig bent kunt je ook weer voor de 4GB Ram gaan zoals je zelf al dacht.
Ik weet niet waar @Dylan1996 het vandaan heeft maar je hebt echt geen 8GB nodig, ook niet over 5 jaar voor enkel internet surfen, youtube en films kijken.
Enkel bij dingen zoals videobewerken, games etc. is 8GB de minimale ondergrens anno 2017/2018
Gewoon het goedkoopste 4GB stickje erin op categorie: Geheugen intern

• kgd92
JohanNL schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:00:
[...]

Ja dat zou kunnen.

En als je dan al bezig bent kunt je ook weer voor de 4GB Ram gaan zoals je zelf al dacht.
Ik weet niet waar @Dylan1996 het vandaan heeft maar je hebt echt geen 8GB nodig, ook niet over 5 jaar voor enkel internet surfen, youtube en films kijken.
Enkel bij dingen zoals videobewerken, games etc. is 8GB de minimale ondergrens anno 2017/2018
Vergis je niet in hoe memory hungry moderne software is... Mijn systeem trekt al snel 5 GB met een paar (+- 5) browsertabs, spotify en outlook open. Nou wordt een deel natuurlijk pas vrij gemaakt als er meer RAM nodig is, maar voorkomen is beter dan genezen en wisselbestanden zijn traag. Voor een vloeiende ervaring is een systeem met SSD en 8GB RAM in mijn ogen toch zeker wel gewenst.

De Celeron zou kunnen, heb niet erg veel ervaring met deze CPU's, geen idee of ze moeilijk gaan doen bij intensief browsen met enkele achtergrondtaken open. De Pentiums kunnen dit iig goed handelen.

• JohanNL
kgd92 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:07:
[...]

Vergis je niet in hoe memory hungry moderne software is... Mijn systeem trekt al snel 5 GB met een paar (+- 5) browsertabs, spotify en outlook open. Nou wordt een deel natuurlijk pas vrij gemaakt als er meer RAM nodig is, maar voorkomen is beter dan genezen en wisselbestanden zijn traag. Voor een vloeiende ervaring is een systeem met SSD en 8GB RAM in mijn ogen toch zeker wel gewenst.

De Celeron zou kunnen, heb niet erg veel ervaring met deze CPU's, geen idee of ze moeilijk gaan doen bij intensief browsen met enkele achtergrondtaken open. De Pentiums kunnen dit iig goed handelen.
Tja, liever wel 8GB ram of zelfs 16GB maar ik denk dat als zijn computer alleen voor basis dingen gebruikt gaat worden de kosten voor het extra RAM niet in verhouding staan tot wat je er voor terug krijgt.
Waar ik ook nog aan dacht is dat je als je maar 1 stickje van 4GB er in doet er later altijd nog eentje van 4GB bij kunt doen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-11 00:27
Ga voor de Pentium, SSD en echt wel 8 GB RAM.
Dan kan je wat jaartjes vooruit.

(Megekko zegt dat ze de G4560 in 4 dagen kunnen leveren: https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc )

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Misschien is een barebone systeempje wat.
Veel kleiner en simpeler ga je het niet krijgen. Bovendien voor simpel surf, tekstverwerk en youtube taken meer dan voldoende de komende 5 a 6 jaar
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i3BNK€ 239,-€ 239,-
1Kingston ValueRAM KVR21S15S8/4€ 37,-€ 37,-
1Sandisk X400 M.2 128GB€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 340,-

evt zou je ipv 4Gb aan ram nog kunnen kiezen voor 8 Gb. maar in deze NUC passen 2 reepjes dus eerst 4 en als dat niet voldoende is later nog een keer 4 is ook een optie

• Barfi
zetje01 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:22:
Ga voor de Pentium, SSD en echt wel 8 GB RAM.
Dan kan je wat jaartjes vooruit.

(Megekko zegt dat ze de G4560 in 4 dagen kunnen leveren: https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc )
De G4600 is ongeveer een tientje duurder hoor. Ik ga toch voor de g4600.

• zetje01
Maysam schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:39:
[...]

De G4600 is ongeveer een tientje duurder hoor. Ik ga toch voor de g4600.
Okay, het maakt weinig uit.

Overigens is de optie van @hanvandijk hierboven ook niet slecht.
Die CPU is weer nèt iets sneller, en het hele systeem is kleiner en zuiniger, en ook nog eens wat bijzonderder dan zo'n standaard pc.

edit: Zo'n NUC zou je bijvoorbeeld achterop je monitor kunnen monteren ...

[ Voor 8% gewijzigd door zetje01 op 13-09-2017 15:48 ]

• Barfi
Hier een nieuwe lijstje gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3950 Boxed€ 50,90€ 50,90
1MSI B250M PRO-VDH€ 67,95€ 67,95
1Crucial CT4G4DFS8213€ 32,95€ 32,95
1Sandisk SSD Plus 120GB€ 55,66€ 55,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 300,74

Ik denk dat dit nieuw systeem meer dan geschikt zal zijn voor zijn doeleinden. Wat denken jullie hiervan?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
Gaat die echt nooit foto's of zo op zijn PC bewaren?
120 GB HD lijkt me beperkt.

Anders kan je ook een chromebook kopen, die doet dat ook allemaal perfect, is compact, stil en voor dezelfde prijs.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Barfi
@Tommie12

Hij heeft al een laptop met 1TB opslag voor al zijn bestanden.

• jaspervv99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-11 19:41
JohanNL schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:00:
[...]

Ja dat zou kunnen.

Zijn er nog serieus mensen die 4Gb RAM aanraden? Voor een beetje Chrome of Edge plus misschien Spotify ga je daar soms al flink de mist in 8)7

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
Maysam schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:11:
@Tommie12

Hij heeft al een laptop met 1TB opslag voor al zijn bestanden.
Heeft hij er dan nog één nodig.
Zorg misschien voor een dock, zodat hij die computer en zijn scherm kan gebruiken.

Geen computer maakt minder lawaai dan één computer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Barfi
Tommie12 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:33:
[...]

Heeft hij er dan nog één nodig.
Zorg misschien voor een dock, zodat hij die computer en zijn scherm kan gebruiken.

Geen computer maakt minder lawaai dan één computer.
Zijn vrouw gebruikt de laptop voornamelijk voor haar studie enzo. Daarom wil hij een nieuwe PC voor hemzelf.

• Barfi
jaspervv99 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:23:
[...]

Zijn er nog serieus mensen die 4Gb RAM aanraden? Voor een beetje Chrome of Edge plus misschien Spotify ga je daar soms al flink de mist in 8)7
Ik heb zelf 4gb ram en bij browsen merk ik er niet veel van.

• JohanNL
[...]

Ik heb het zonet even getest en ik ben zo'n 1,8GB ram geheugen kwijt aan 10 chrome tabbladen waaronder 2 youtube video's en 1 ufo test, spotify, skype, discord, microsoft outlook, razer muis programma, steam, ESET antivirus, bureabladgadets, nvidia zooi en evga precision.
Windows 10 x64 zelf gebruikt na het opstarten in totaal zo'n 1,5GB op mijn Microsoft Surface Pro die '' maar '' 4GB ram geheugen heeft.

Wat ik begrepen heb is dit ongeveer wat de vriend van TS wil gaan doen dus moet 4GB gewoon uitkomen.
Ja, het is niet gebruikelijk om '' maar '' 4GB aan te raden voor een PC anno 2017/2018 maar er is gewoonweg niet meer nodig.
Eventueel kan er altijd nog 4GB extra erbij.

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
[...]

Ik heb nu op mijn laptop 5 Chrome tabbladen open staan, waaronder een Ziggo-go stream. Het geheugen gebruik is 2,7 Gb.
4 Gb is dus voor de meeste simpele taken voldoende

• Barfi
Dank aan iedereen voor jullie hulp. Ik heb alle componenten inmiddels besteld. Besloten om voor de Celeron te gaan. Ik bespaar sowieso 50 euro in vergelijking met het pentium systeem.

• Barfi
Voor browsen, youtube en films kijken zal het toch niet veel uitmaken.

• zetje01
Maysam schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:58:
[...]

Voor browsen, youtube en films kijken zal het toch niet veel uitmaken.
Het komt gewoon niet overeen met je topicstart.

Je gaf aan dat je voor een vriend een computer wilde samenstellen, voor zo'n 400 euro ,waar je toch wel 5-6 jaar lekker mee kon werken.
Wij kwamen op een Pentium met 8 GB en een SSD. Dat is samen 400

En wat doe je uiteindelijk: De aller-cheapste werkende computer samenstellen.

Veel plezier met dat ding over 5 jaar.

• Barfi
zetje01 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:06:
[...]

Je gaf aan dat je voor een vriend een computer wilde samenstellen, voor zo'n 400 euro ,waar je toch wel 5-6 jaar lekker mee kon werken.

Hij wil het na een aantal jaren upgraden.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:49
Maysam schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:09:
[...]

Hij wil het na een aantal jaren upgraden.
En zelfs dan zou ik voor 8GB RAM gaan.

Ik heb zelf een laptop die ik nog vaak gebruik op de bank of in bed, dat ding werkt nog steeds prima maar de 4GB ram die erin zit is gewoon onwerkbaar, eventjes 2 tabladen in FireFox (of Chrome) openen, 3de tabblad met Youtube filmpje en ik tik al tegen de 3GB aan (en op antivirus en Skype na draait niks op de achtergrond).

En zonder browser zit ik tegen de 1.2Gb aan, dus het ligt niet aan Skype en anitivirus.

Daarnaast heb ik een PC die 16GB RAM heeft, je merkt dat programma's gewoon meer RAM gebruiken alleen is dat daar geen probleem vanwege 16GB die dat ding heeft (bij normaal gebruik tik ik meestal tegen de 5GB a 6GB RAM aan).

8GB is een must voor nu, hij kan andere onderdelen prima later upgraden maar 4gb ram is gewoon niet te doen, en simpele software als je browser houdt daar geen rekening mee, het wordt steeds zwaarder en websites trouwens ook.

Persoonlijk zou ik zonder twijfel voor 8gb gaan, dan redt hij die 5 jaar eerder want nu al is 4GB gewoon te weinig.

[ Voor 8% gewijzigd door Mizgala28 op 13-09-2017 20:52 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik gebruik meerdere systemen met verschillende windows versies en verschillend gebruik, allen hebben genoeg aan 4GB geheugen.

Celeron is ook meer dan prima voor huis-tuin-keuken gebruik, die 2 extra threads van de pentium merkt bijna niemand iets van, of je moet zwaardere software gaan gebruiken.
Uiteraard voor een kleine meerprijs een goed idee, maar wanneer de prijs verdubbelt niet perse de best buy.

SSD 120GB is ook meer dan zat. Mn schoonfamilie zit op 64GB, UREN aan muziek, redelijk wat foto's erop, een backup van 10GB en nog ruimte over...

• JohanNL
zetje01 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:06:
[...]

Als we het zo gaan bekijken, met al die onderdelen samen kom je wel aardig boven de 400 uit terwijl TS duidelijk 400€ max had aangegeven.
Een Celeron processor nemen i.p.v. de Pentium en 4GB i.p.v. 8GB is dan een logische manier om aan deze vereiste te voldoen, daarnaast is het performance-verschil tussen deze twee build in TS's scenario nihiel.

Voor diegenen die denken dat je nog steeds 8GB nodig hebt voor de dingen die TS aangeeft raad ik aan het eens zelf daadwerkelijk te testen op een computer met eerst 4GB en daarna 8GB.
Eventueel dan ook gelijk testen met enkel 2GB, je zult versteld staan hoe goed de computer alsnog loopt met veel browser tabbladen, spotify, skype etc.
Uiteraard allemaal op Windows 10 64 bits
Het belangrijkste is in dit geval dat er een SSD in zit i.p.v. een ordinaire harde schijf.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:49
JohanNL schreef op donderdag 14 september 2017 @ 00:32:
Voor diegenen die denken dat je nog steeds 8GB nodig hebt voor de dingen die TS aangeeft raad ik aan het eens zelf daadwerkelijk te testen op een computer met eerst 4GB en daarna 8GB.
Dat doe ik bijna dagelijks, laptop heeft 4gb ram en pc 16gb.

Dat 4gb genoeg is om dingen te doen klopt, maar je loopt vrij gauw tegen beperkingen aan omdat software steeds zwaarder wordt.

Ik kan ook prima overweeg met 4GB in mijn laptop, maar ik ben wel steeds in m'n achterhoofd bezig dat ik niet zoals op mijn pc even 5 tabbladen kan openen (waarvan minimaal 1 met youtube) omdat anders ik tegen m'n ram limiet aanloop, als ik dat in gedachte hou is er niks aan de hand.

En ja mijn laptop heeft een ssd.

Maar zijn vriend wil wel paar jaar met die pc verder, je kunt op veel vlakken inderdaad besparen maar niet iedere besparing is een goede en waarom zou zijn vriend rekening moeten houden met ram vebruik als deze 4gb is terwijl met 8gb dat een non-issue is.

En nee 8gb maakt je pc niet ineens magisch sneller, het zorgt alleen voor dat als je meer programma's opent deze niet ontiegelijk traagt wordt omdat je door je ram heen bent, op een HDD is het onwerkbaar maar op een ssd is dat niet bepaald veel beter en vooral onnodig.

Budget is daarnaast 400 euro, celeron zal prima voldoen (mijn ouders hebben een celeron dual-core, prima dingen hoor) maar als ik het volgende bekijk dan zit je ruim onder de 400 euro (ja windows moet er ook bij, en die kun je legaal goedkoop kopen bij websites als 365Games, Play-Asia en ga zo door).

Ik nam ook paar onderdelen mee van wat de TS zelf al eerder koos.

SSD build

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 33,50€ 33,50
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 49,-€ 49,-
1Crucial CT8G4DFS824A€ 62,90€ 62,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 332,68

kleinere ssd + hdd build

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 33,50€ 33,50
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 44,95€ 44,95
1WD Green SSD 2,5" 120GB€ 48,95€ 48,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 332,58

SSD build maar G4560 in plaats van Celeron

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,29€ 59,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,47

In alle gevallen onder de 400 euro, tel ik daar een Windows licentie bij zit je nog steeds in de meeste gevallen onder 400 euro.

Dat men op een CPU, moederbord of kast bespaard is prima, maar de besparing op RAM is verwaarloosbaar en niet zinvol als je met 8gb RAM en onder de 400 euro zit en meer toekomstbestendig bent, want ik blijf erbij 4gb is te doen maar dat is alsof je 1 maat te kleine kleding koopt dat net aan past maar niet lekker zit.

4gb is werkbaar als je rekening houdt met wat je doet maar voor die kleine meerprijs is 8gb voldoende en betere optie, zelfs voor die 5 jaar want met 4gb ram redt je die 5 jaar niet aangezien je anno 2017 al ermee tegen de limieten aanloopt. (uit ervaring, enige reden dat ik de ram niet vervang in mijn laptop voor meer is omdat ik een betere pc heb)

6gb ddr4 ram zou eigenlijk al voldoende zijn, alleen prijs technisch slaat dat nergens op aangezien je voor hetzelfde geld 8gb ddr4 ram hebt

• Barfi
@mitsumark @Mizgala28 @JohanNL

Ik heb de onderdelen inmiddels al besteld. Heb gekozen voor de 4GB ram en de Celeron G3950. Hij is toch van plan om na een jaar of twee te upgraden. Met het budget is hij een beetje krap op het moment. Ik heb zelf 4GB op een andere PC die ik net gebouwd heb met dezelfde doeleinden. Het is heel goed toe doen. Ik gebruik het alleen voor browsen, youtube en films kijken en daar is het een prima PC voor.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Ik denk dat inderdaad het belang van 8GB geheugen overschat wordt voor deze doeleinden.

Sleutel hier is het aanwezig zijn van een ssd. Mijn dochter had een laptop met een oude core2duo processor, 1gb memory en een hdd. Niet vooruit te branden. Tot er een ssd in werd gestopt en mind you: dit was een systeem met 1 (spreek uit: "één") GB memory. Dus ik geloof er geen snars van dat 4GB voor een systeem als dit te weinig zal zijn.

Ja, windows gaat uiteindelijk swappen naar disk, maar dat gaat naar ssd en dus retesnel. Daarnaast zul je in de praktijk niet continu de 4GB memorygrens aantikken.

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1