Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
Vraag
Alle reacties
De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!
Of je het gaat merken hangt af van welke videokaart je gebruikt. Het gemakkelijkste is om je taakbeheer even in het oog te houden tijdens het gamen. Bij 100% belasting of waardes daar in de buurt gaat OC'en wel verbetering aanbrengen. Of het genoeg verbetering is om het te merken is weer een ander verhaal maar testen kan geen kwaad.Dreifarben schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:27:
Beste Tweakers,
Als ik het goed voorheb, dien ik voor deze een nieuw topic te openen aangezien het in geen van bestaande past.
Ik zou dus graag mijn Intel I5-750 processor overclocken.
Hij is geinstalleerd op een Gigabyte P55M-UD2 moederbord met een standaard koeler.
Vraag is, hoever kan ik deze pushen en hoe?
Ga ik veel van deze overclocking merken bij het gamen?
Alvast bedankt!
Dreifarben
Als ik even op google kijk, dan is 4,0GHz haalbaar. Hoger kan ook maar kom je meer problemen tegen. Dus ik zou je spanning iets verhogen en dan met stapjes opvoeren van bv 3,6 naar 3,8 naar 4,0 en zien waar het schip strand.
Bijvoorbeeld:
1,25V zou standaard spanning zijn
Ik zou het naar 1,32V verhogen, daar rond zou 3,8GHz haalbaar moeten zijn.
Voor 4,0GHz moet je naar bv naar 1,45V verhogen, maar dan is 3,8GHz op 1,32V veiliger voor 24/24u.
Het is wat natte vingerwerk en testen om je optimale instellinen te vinden
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Wel, ik heb gisteren Path Of Exile gespeeld en daar had processor het toch knap lastig mee (pieken tot 97% belasting).
De grafische kaart (een GTX1050 Ti) renderde alles gemakkelijk, koeling sprong zelfs niet aan.
De grafische kaart (een GTX1050 Ti) renderde alles gemakkelijk, koeling sprong zelfs niet aan.
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
Dan lijkt het me inderdaad de moeite om de overclocken. Je hebt wel maar een standaard koeler dus je bent waarschijnlijk wel meer gelimiteerd dan de voorbeeld waarden die ik hierboven schrijf.
Uit het overclock topic gelinkt hierboven:
Spanning niet te hard verhogen, bv tot 1,30V. Kijk eens of je daarmee al tot 3,2 a 3,5 GHz komt binnen de temperatuur grenzen hierboven.
Als het gelukt is kan je vergelijken of je nu minder belasting hebt tijdens het gamen, en of je dan bijvoorbeeld de grafische settings hoger kan zetten.
Uit het overclock topic gelinkt hierboven:
Hou deze dus zeker goed in het oog.De Tcase Max voor zowel de i5 750 als de i7 860 en 870 is 72.7 graden. Dus de maximumtemperatuur van Tjunction is 72.7 + 5 = 77.7 graden.
Spanning niet te hard verhogen, bv tot 1,30V. Kijk eens of je daarmee al tot 3,2 a 3,5 GHz komt binnen de temperatuur grenzen hierboven.
Als het gelukt is kan je vergelijken of je nu minder belasting hebt tijdens het gamen, en of je dan bijvoorbeeld de grafische settings hoger kan zetten.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.