Ik zit met het volgende. Ik heb een alsmaar groeiende verzameling van gegevens op verschillende devices. Daarom wil ik een NAS. Ik heb echter maar 1 plek om hem neer te zetten en dat betekent dat het apparaat een maximale hoogte van 170mm mag hebben. Verder zijn dit mijn eisen:
- minimum # bays: 3;
- Merkvoorkeur: Geen Zyxel (veel slechte dingen over gelezen);
- Formfactor: Géén rackbehuizing + moet 3.5" hdd's ondersteunen;
- Moet overweg kunnen met een SSD;
- Geheugengrootte: >= 1GB;
- Liever geen antiek apparaat (Nieuwer dan 2015), tenzij daar een goede reden voor is.
- Budget: €400 (alles wat minder is, is mooi meegenomen).
- Degelijke snelheid (zie onderaan bij "doeleinden").
- Fans moeten uit kunnen wanneer het apparaat niet in gebruik is (slaapstand, hibernatie, whatever). Ik hoorde dat Synology dat niet doet (weet niet of het waar is).
- NAS moet stil zijn (zeer belangrijk).
- Ik wil 1 drive volledig kunnen encrypten. Ik wil bepaalde mappen kunnen encrypten.
Ik heb dit alles al in de prijswatch ingevuld en ik kom nu op de volgende producten uit:
https://tweakers.net/cate...khb7xe5OYD7t5z7va3lWwbdsX
Mijn doeleinden:
- Gecentraliseerde opslag;
- Downloadserver (indien mogelijk) -> Torrents, nieuwsgroepen en als het even kan ook JDownloader (scheelt me weer een extra appliance). Downloads unrarren/unzippen.
Vanwege budget ga ik geen RAID gebruiken. Ik maak liever een (beperkte) backup. Voor wat betreft het filesystem heb ik de neiging om voor EXT4 te gaan, tenzij BTRFS aanwezig is, maar ik zie in laatstgenoemde te weinig voordelen voor mijn doeleinden (daarom ook geen vereiste).
Wat ik nu voornamelijk wil weten is:
1: Welke besturingssysteem is het beste van de overgebleven producten (zie link)?
2: Welk product past het beste bij mijn doeleinden?
- minimum # bays: 3;
- Merkvoorkeur: Geen Zyxel (veel slechte dingen over gelezen);
- Formfactor: Géén rackbehuizing + moet 3.5" hdd's ondersteunen;
- Moet overweg kunnen met een SSD;
- Geheugengrootte: >= 1GB;
- Liever geen antiek apparaat (Nieuwer dan 2015), tenzij daar een goede reden voor is.
- Budget: €400 (alles wat minder is, is mooi meegenomen).
- Degelijke snelheid (zie onderaan bij "doeleinden").
- Fans moeten uit kunnen wanneer het apparaat niet in gebruik is (slaapstand, hibernatie, whatever). Ik hoorde dat Synology dat niet doet (weet niet of het waar is).
- NAS moet stil zijn (zeer belangrijk).
- Ik wil 1 drive volledig kunnen encrypten. Ik wil bepaalde mappen kunnen encrypten.
Ik heb dit alles al in de prijswatch ingevuld en ik kom nu op de volgende producten uit:
https://tweakers.net/cate...khb7xe5OYD7t5z7va3lWwbdsX
Mijn doeleinden:
- Gecentraliseerde opslag;
- Downloadserver (indien mogelijk) -> Torrents, nieuwsgroepen en als het even kan ook JDownloader (scheelt me weer een extra appliance). Downloads unrarren/unzippen.
Vanwege budget ga ik geen RAID gebruiken. Ik maak liever een (beperkte) backup. Voor wat betreft het filesystem heb ik de neiging om voor EXT4 te gaan, tenzij BTRFS aanwezig is, maar ik zie in laatstgenoemde te weinig voordelen voor mijn doeleinden (daarom ook geen vereiste).
Wat ik nu voornamelijk wil weten is:
1: Welke besturingssysteem is het beste van de overgebleven producten (zie link)?
2: Welk product past het beste bij mijn doeleinden?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2017 03:33 ]