Toon posts:

Aankoopadvies NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende. Ik heb een alsmaar groeiende verzameling van gegevens op verschillende devices. Daarom wil ik een NAS. Ik heb echter maar 1 plek om hem neer te zetten en dat betekent dat het apparaat een maximale hoogte van 170mm mag hebben. Verder zijn dit mijn eisen:
- minimum # bays: 3;
- Merkvoorkeur: Geen Zyxel (veel slechte dingen over gelezen);
- Formfactor: Géén rackbehuizing + moet 3.5" hdd's ondersteunen;
- Moet overweg kunnen met een SSD;
- Geheugengrootte: >= 1GB;
- Liever geen antiek apparaat (Nieuwer dan 2015), tenzij daar een goede reden voor is.
- Budget: €400 (alles wat minder is, is mooi meegenomen).
- Degelijke snelheid (zie onderaan bij "doeleinden").
- Fans moeten uit kunnen wanneer het apparaat niet in gebruik is (slaapstand, hibernatie, whatever). Ik hoorde dat Synology dat niet doet (weet niet of het waar is).
- NAS moet stil zijn (zeer belangrijk).
- Ik wil 1 drive volledig kunnen encrypten. Ik wil bepaalde mappen kunnen encrypten.

Ik heb dit alles al in de prijswatch ingevuld en ik kom nu op de volgende producten uit:
https://tweakers.net/cate...khb7xe5OYD7t5z7va3lWwbdsX

Mijn doeleinden:
- Gecentraliseerde opslag;
- Downloadserver (indien mogelijk) -> Torrents, nieuwsgroepen en als het even kan ook JDownloader (scheelt me weer een extra appliance). Downloads unrarren/unzippen.

Vanwege budget ga ik geen RAID gebruiken. Ik maak liever een (beperkte) backup. Voor wat betreft het filesystem heb ik de neiging om voor EXT4 te gaan, tenzij BTRFS aanwezig is, maar ik zie in laatstgenoemde te weinig voordelen voor mijn doeleinden (daarom ook geen vereiste).

Wat ik nu voornamelijk wil weten is:
1: Welke besturingssysteem is het beste van de overgebleven producten (zie link)?
2: Welk product past het beste bij mijn doeleinden?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2017 03:33 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? :/

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-12 23:29

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat heb je zelf gevonden wat voldoet aan je eisen ? Denk dat net als vele andere nas gebruikers hier op GoT je een Synology zullen aanraden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:21
Waarom maar 1 plek om 'm neer te zetten? Bij mij staat hij in de meterkast naast de router. Geen idee hoeveel geluid dat maakt, toch niet te horen.

Waarom zou je een SSD erin stoppen? Ivm 't geluid? Want verder overkill qua snelheid en tegelijk weer weinig opslagruimte.

Qua geluid zullen gewone HDD's wel tikken/klikken en spinnen. Dus hoe stil moet 't echt zijn....?

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:52
Ik kom op een veel kortere lijst uit, en dit omdat je in je eigen search een hoger budget neemt https://tweakers.net/cate...h96ssuNR_9rCwi1XkfJtBCOEH

Ik heb zelf een Synology RS814+, en ik ben er tevreden over.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Verwijderd

Topicstarter
kjiratsiekoedel schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:04:
Waarom maar 1 plek om 'm neer te zetten? Bij mij staat hij in de meterkast naast de router. Geen idee hoeveel geluid dat maakt, toch niet te horen.

Waarom zou je een SSD erin stoppen? Ivm 't geluid? Want verder overkill qua snelheid en tegelijk weer weinig opslagruimte.

Qua geluid zullen gewone HDD's wel tikken/klikken en spinnen. Dus hoe stil moet 't echt zijn....?
Bij mij komt de kabel binnen in de huiskamer. Meterkast is helaas geen optie omdat ik dan of alle plinten moet open trekken en dan een kabel moet aanleggen helemaal rondom de huiskamer en de gang naar de meterkast.
Die SSD is voor documenten en dergelijke. Die moeten gewoon gelijk opgestart worden en niet dat ik elke keer moet wachten totdat een hdd uit de slaapstand komt. Ik heb hier nog een oude SSD liggen dus kost niets extra's. Het gaat dus niet om de throughput maar meer om de latency.

Voor wat betreft de hdd's verkies ik Western Digital boven Seagate omdat deze aanmerkelijk stiller zijn. Al is mijn ervaring gebaseerd op de green drives en niet op de Red series (firmware schijnt enige verschil te zijn).
Arator schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:55:
Ik kom op een veel kortere lijst uit, en dit omdat je in je eigen search een hoger budget neemt https://tweakers.net/cate...h96ssuNR_9rCwi1XkfJtBCOEH

Ik heb zelf een Synology RS814+, en ik ben er tevreden over.
Twee of drie tientjes meer moet nog wel lukken. Ik heb gemerkt dat je die "hoogte" eis in de prijswatch beter kunt verwijderen want niet alle gegevens die daarin staan kloppen. De Qnaps met mijn budget zijn minder hoog dan 170mm, maar worden niet weergegeven anders.

Ik twijfel nu nog tussen de Synology en de Qnap. Dit zijn de twee vooraanstaande merken. Asustar is het enige andere beschikbare merk maar heb ik nooit eerder van gehoord.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Op synology / qnap houden ..

Tja geen rook melders nemen om dat het er niet uitziet is ook niet handig.. hoe lang ben je bezig met die kabel verbergen .. 1 uur ? hoeveel plezier .. zolang als je er woont lijkt mij niet al te moeilijke keuze.

Ik ben erg tevreden over synology, robuust merk .. mijn nas update regelmatig en nog steeds na 5 jaar ..

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
vso schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:55:
Op synology / qnap houden ..

Tja geen rook melders nemen om dat het er niet uitziet is ook niet handig.. hoe lang ben je bezig met die kabel verbergen .. 1 uur ? hoeveel plezier .. zolang als je er woont lijkt mij niet al te moeilijke keuze.

Ik ben erg tevreden over synology, robuust merk .. mijn nas update regelmatig en nog steeds na 5 jaar ..
Het is niet mijn woning en ik verwacht te verhuizen binnen 2 jaar :/.

Edit:
Net nog even gekeken maar er zijn ook stukken waar lage plinten liggen (meeste is hoog). Daarnaast moet ik ook in de deurpost (deur tussen gang en woonkamer) gaan boren. Dat wordt het sowieso niet dan helaas.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2017 23:40 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2017 @ 21:39:
[...]

Het is niet mijn woning en ik verwacht te verhuizen binnen 2 jaar :/.

Edit:
Net nog even gekeken maar er zijn ook stukken waar lage plinten liggen (meeste is hoog). Dat wordt het sowieso niet dan helaas.
tja .. gaat het niet linksom dan maar rechtsom .. of zoals je zelf zegt "kleiner"...

zoek anders eens op ssd nas je kan er ook nog laptop disks in rammen. 4x 2 tb in raid 5 is nog steeds 6 tb .. ;)
maar goed er zijn veel opties ..

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
vso schreef op donderdag 14 september 2017 @ 23:06:
[...]

tja .. gaat het niet linksom dan maar rechtsom .. of zoals je zelf zegt "kleiner"...

zoek anders eens op ssd nas je kan er ook nog laptop disks in rammen. 4x 2 tb in raid 5 is nog steeds 6 tb .. ;)
maar goed er zijn veel opties ..
Ik zoek een 4-bay NAS voor 2x 10TB + 1x SSD.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:21

FreakNL

Well do ya punk?

Die SSD snap ik echt niet.. Dan verlies je juist je redundancy.

Ja, raid is geen backup, ik weet het. Maar redundantie is ook fijn :)

Nas schijven spinnen toch niet down?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 00:02:
Nas schijven spinnen toch niet down?
Tenzij je ze dat commando geeft. Als ik mijn FreeNAS VM afsluit zet die netjes zijn disks (Seagate Ironwolf) uit.

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-12 21:46
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:30:
[...]

Bij mij komt de kabel binnen in de huiskamer. Meterkast is helaas geen optie omdat ik dan of alle plinten moet open trekken en dan een kabel moet aanleggen helemaal rondom de huiskamer en de gang naar de meterkast.
Die SSD is voor documenten en dergelijke. Die moeten gewoon gelijk opgestart worden en niet dat ik elke keer moet wachten totdat een hdd uit de slaapstand komt. Ik heb hier nog een oude SSD liggen dus kost niets extra's. Het gaat dus niet om de throughput maar meer om de latency.

Voor wat betreft de hdd's verkies ik Western Digital boven Seagate omdat deze aanmerkelijk stiller zijn. Al is mijn ervaring gebaseerd op de green drives en niet op de Red series (firmware schijnt enige verschil te zijn).
SSD in je NAS is echt overbodig, de harde schijven van dit moment hebben een snelheid van 150MB/s

http://www.storagereview.com/wd_red_8tb_review
http://techreport.com/rev...d-4tb-hard-drive-reviewed ( Edit: 4 jaar oud lol )

Weet niet hoe groot je bestanden zijn, maar denk wel dat het mee gaat vallen.
SSD voornamelijk voor je OS en zware programma's/games.

Hoeveel data heb je in totaal?
Hoe gaat je groei met data eruit zien over een aantal jaar?
Mogelijk is een 2 bay goed genoeg met 4TB schijven.

Zelf heb ik een synology waar ik tevreden mee ben.
Download programma zit erin en nog meer handige apps.
(Cloud station, sync tussen NAS en PC, zeer handig om te hebben voor het geval de harde schijf met je belangrijke data naar de knoppe gaat)

Link beneden kan je de omgeving ff zien testen en doorkijken.
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/live_demo

Laatste vraag, ga je je NAS ook gebruiken om muziek/films te streamen/kijken op andere apparatuur?
Zo ja, kijk of er ondersteuning is voor die mogelijkheid ( moet erbij staan )

[ Voor 3% gewijzigd door Erazher op 15-09-2017 00:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Erazher schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 00:20:
[...]

SSD in je NAS is echt overbodig, de harde schijven van dit moment hebben een snelheid van 150MB/s

http://www.storagereview.com/wd_red_8tb_review
http://techreport.com/rev...d-4tb-hard-drive-reviewed ( Edit: 4 jaar oud lol )

Weet niet hoe groot je bestanden zijn, maar denk wel dat het mee gaat vallen.
SSD voornamelijk voor je OS en zware programma's/games.

Hoeveel data heb je in totaal?
Hoe gaat je groei met data eruit zien over een aantal jaar?
Mogelijk is een 2 bay goed genoeg met 4TB schijven.

Zelf heb ik een synology waar ik tevreden mee ben.
Download programma zit erin en nog meer handige apps.
(Cloud station, sync tussen NAS en PC, zeer handig om te hebben voor het geval de harde schijf met je belangrijke data naar de knoppe gaat)

Link beneden kan je de omgeving ff zien testen en doorkijken.
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/live_demo

Laatste vraag, ga je je NAS ook gebruiken om muziek/films te streamen/kijken op andere apparatuur?
Zo ja, kijk of er ondersteuning is voor die mogelijkheid ( moet erbij staan )
SSD is zoals gezegd voor latency redenen en niet voor throughput. Ik ben me bewust van de max capaciteit van een hdd en een access point. Ik heb minimaal 3 bays nodig. Waar ik over 2 jaar sta weet ik niet dus liever flexibel en een dan een 4-bay NAS.
Alle doeleinden staan al in de OP.
Dat downloadprogramma van Synology zelf lijkt me 3 keer niks, maar ik weet dat je 3th party apps kan installeren zoals Sabnzb en RuTorrent dus daar maar ik mij geen zorgen over. Belangrijker vind ik JDownloader. Heb daar nu een topic over gemaakt op hun forum.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:21

FreakNL

Well do ya punk?

Sorry, maar dit is weer zo'n typisch topic wat je vaker op Tweakers ziet de laatste tijd;

TS stelt een vraag, er wordt opbouwend op gereageerd maar daarna worden alle suggesties genegeerd omdat het niet in het straatje van de TS past.

Bouw dan lekker je eigen 17cm NAS met SSD en 10TB schijven...

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 15-09-2017 01:16 ]

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-12 21:46
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 00:57:
[...]

SSD is zoals gezegd voor latency redenen en niet voor throughput. Ik ben me bewust van de max capaciteit van een hdd en een access point. Ik heb minimaal 3 bays nodig. Waar ik over 2 jaar sta weet ik niet dus liever flexibel en een dan een 4-bay NAS.
Alle doeleinden staan al in de OP.
Dat downloadprogramma van Synology zelf lijkt me 3 keer niks, maar ik weet dat je 3th party apps kan installeren zoals Sabnzb en RuTorrent dus daar maar ik mij geen zorgen over. Belangrijker vind ik JDownloader. Heb daar nu een topic over gemaakt op hun forum.
Denk niet dat je mensen hier gaat vinden die zoiets specifiek hebben ingesteld, NAS in SSD.
( Probeer op forums van Synology of QNAP? )
De mogelijke tijd winst die erin zit zal volgens mij niet zo groot zijn.
Kan ook niet iets vinden waar sites dit vergelijken, zal wel interessant zijn.

Een NAS met duo core en 1GB ram is al goed snel. Alleen bij hele grote bestanden ( 1GB minstens ) zit er een mogelijk verschil.

Maar je gedachte zit hier op vast, dus we houden het erbij op het SSD gebruik gedeelte.

Elke NAS die 1GB aan RAM heeft, 4 bays en waar een SSD in kan, is goed genoeg, vanaf dit punt.

QNAP of Synology zijn de merken om te nemen, verder komt het op hele kleine verschillen waar je zelf tussen moet kiezen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-12 23:29

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 00:57:
Dat downloadprogramma van Synology zelf lijkt me 3 keer niks,
Anders probeer je het eens in de live demo van hun.

Zelf vind ik het prima, i.c.m. de download extension vind ik het helemaal super. De rest gaat vol automatisch op basis van rss.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-12 11:50
Toen ik een tijdje in een woning zonder netwerkkabels woonde, heb ik Powerline adapters gebruikt om de NAS niet in de woonkamer te moeten zetten. Echt last van de bottleneck had ik niet omdat ik meestal via WiFi het netwerk benad, ik had ook vrij snelle Powerline adapters (pricewatch: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (BE) en mijn desktop stond in dezelfde kamer als NAS dus daar zat alleen een gigabit switch tussen. Als je niet van plan bent te blijven wonen waar je nu zit en je stroomnet niet te lastig doet met Powerline, dan is je keuze toch minder beperkt en maakt geluid minder uit.

Als ik het goed begrijp wil je die SSD in je NAS voor bestanden die je altijd beschikbaar wilt hebben, zodat de harde schijven stil gezet kunnen worden. Als het niet met snelheid te maken heeft, is het dan niet eenvoudiger om die bestanden op een ander, helemaal stil systeem te zetten dat permanent aan staat (Raspberry Pi met externe HDD of desnoods SSD bv) en de NAS automatisch in slaapmodus te laten gaan? Wekken van de NAS kan met WOL, ik heb geen Synology of andere off the shelf NAS (zelfbouw hier) dus weet niet zeker dat ze dit allemaal kunnen, maar ben vrij zeker van wel.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Die paar Watt (en dus euro) die je bespaart door je disks tig keer een spin-down te geven, lever je dubbel en dwars in door de verkorte levensduur van je disks. Gewoon je disks laten draaien dus, dan heb je ook geen SSD nodig.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:05

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb een zelfbouw NAS, met verschillende use-cases in het achterhoofd:
- Allereerst het relatief 'veilig' kunnen opslaan van alle persoonlijke foto's/video's
- Plex server
- Mass-storage voor o.a. Steam Library

Ik ben op dit uitgekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,29€ 59,29
1MSI H110M ECO€ 50,95€ 50,95
3WD Red WD30EFRX, 3TB€ 102,95€ 308,85
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 34,50€ 34,50
1Crucial CT4G4DFS8213€ 32,95€ 32,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 547,54

Ik draai er FreeNAS 11 op, werkt prima voor alle doeleinden die ik voor ogen had, ik zou wel 8GB RAM pakken aangezien ik nu zeer regelmatig tegen de limiet aanloop. NAS is stil genoeg om met draaiende schijven op mijn slaapkamer dag en nacht aan te staan, zuinig/efficient door de 80+ Gold voeding en Pentium CPU met 4 threads.

FreeNAS installeer je normaal gezien op een USB stick. Dat is nog een stuk zuiniger dan een SSD, goedkoper dan een SSD, en ook meer dan voldoende qua snelheid, omdat de USB alleen gebruikt wordt om het OS vanaf te laden, daarna draait hij gewoon op RAM.

Goed, enig punt is dan de hoogte, maar daar kun je zelf ook wat op verzinnen door bijvoorbeeld naar een andere kast te kijken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
kuusj98 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:31:

Goed, enig punt is dan de hoogte, maar daar kun je zelf ook wat op verzinnen door bijvoorbeeld naar een andere kast te kijken.
Een zelfbouw NAS was mijn eerste insteek maar ik kon eigenlijk geen kast vinden van die hoogte.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:05

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:43:
[...]

Een zelfbouw NAS was mijn eerste insteek maar ik kon eigenlijk geen kast vinden van die hoogte.
categorie: Behuizingen ?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
Ah thanks. Ik had gezocht op NAS behuizingen. Ik zoek nu naar behuizingen die geen rackbehuizing zijn, prijs <=€100 en plaats hebben voor 3x 3.5".

Ik twijfel dan wel over het O.S.. Ik heb geen behoefte aan ZFS dus Nas4Free valt dan min of meer af. EXT4 is genoeg voor mij. Ik heb liever zo min mogelijke belasting van de componenten om zo min mogelijk last te hebben van het geluid.

Zit er veel verschil in kwaliteit tussen gratis besturingssystemen voor NASsen en die van appliances zoals Synology/QNAP?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:41
Je kan het OS van Synology ook op een zelfbouw machine installeren. Zie Het Grote XPenology Topic voor meer informatie.
Pagina: 1