Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReynaertS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-08-2022
Beste,

Ik ben student en krijg hiervoor mijn studiefinanciering.
Nu wilde ik graag voor longterm me geld laten beleggen door Robeco (one), alleen kan ik met het geld wat ik krijg van mijn studiefinanciering gebruiken voor mijn belegging? Of krijg ik hier problemen mee met de belastingdienst/overheid?

Bedankt alvast :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:04

Rannasha

Does not compute.

Ja, dat kan gewoon.

Of het verstandig is, daar zullen veel verschillende meningen over bestaan, maar je bent niet beperkt in waar je het geld van je studiefinanciering voor gebruikt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:18
Het zal juridisch vast mogen, maar belangrijker: je weet dat er veel mensen in de problemen zijn gekomen door te beleggen met geld dat ze niet (over) hadden?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

ReynaertS schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:36:
Beste,

Ik ben student en krijg hiervoor mijn studiefinanciering.
Nu wilde ik graag voor longterm me geld laten beleggen door Robeco (one), alleen kan ik met het geld wat ik krijg van mijn studiefinanciering gebruiken voor mijn belegging? Of krijg ik hier problemen mee met de belastingdienst/overheid?

Bedankt alvast :)
Speltip 1: Nooit beleggen met geleend geld.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zoals anderen aangeven; het kan, het mag (waarschijnlijk) en als het meezit verdien je er nog een leuk centje mee. Vergeet alleen niet dat geld uit beleggingen anders in je jaaropgave wordt "wegberekend" dus dan zit er een kans in dat je aan het eind van het jaar moet bijleggen ipv ontvangen.

Moreel gezien: ga eens ff lekker werken voor je geld en dat beleggen. Beetje de belastingbetaler leegtrekken, daarmee gaan beleggen en tegen bijna 0-tarief je stufi later terugbetalen in 18 miljard termijnen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:44

D4NG3R

kiwi

:)

JackBol schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:43:
[...]

Speltip 1: Nooit beleggen met geleend geld.
Dit.

Als je al relatief veilig wat uit je lening wil halen zet dan je spaarrekening vast en schrijf wat je overhoud daar naar toe over. De rente die je momenteel over je lening betaald is 0%, maar de rente over je de gemiddelde spaarrekening is nou ook niet bepaald een vetpot met ~0.45%.
MAX3400 schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:45:
Moreel gezien: ga eens ff lekker werken voor je geld en dat beleggen. Beetje de belastingbetaler leegtrekken, daarmee gaan beleggen en tegen bijna 0-tarief je stufi later terugbetalen in 18 miljard termijnen.
Mwhah dat is een heel andere discussie. Het onderwijs word wegbezuinigd terwijl NL een kennisland is. Iemand die hoger geschoold is verzet uiteindelijk veelal ook meer werk, word hier beter voor betaald en betaald dus ook meer belasting.

Steeds meer mensen zijn gedwongen om te gaan lenen, en daarmee is het aantal mensen dat er "misbruik" van maakt ook gestegen. Ik zou zelf bijv graag werken naast m'n studie, maar als ik dagelijks om 6u weg moet en pas rond 8u thuis ben, en vervolgens bijna elke avond ook nog eens een uur kwijt ben aan huiswerk dan blijft er weinig tijd over om te werken.

"Dan ga je maar in het weekend werken!" - Dan ga je er maar even lekker in stikken, doordeweeks heb ik (dus) ook al geen vrije tijd.

[ Voor 58% gewijzigd door D4NG3R op 11-09-2017 11:52 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:07
1. Er zit niet voor niets een financiële bijsluiter op al die dingen. "Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst."

2. Nu is de rente op je lening niks. Maar dat verandert elke vijf jaar. Gaat je rendement daar tegenop wegen?

Misschien verdien je een paar duizend, misschien kun je een paar duizend bijleggen.

Ik denk zelf dat een paar maanden werken meer oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

D4NG3R schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:46:
[...]

Mwhah dat is een heel andere discussie. Het onderwijs word wegbezuinigd terwijl NL een kennisland is. Iemand die hoger geschoold is verzet uiteindelijk veelal ook meer werk, word hier beter voor betaald en betaald dus ook meer belasting.

Steeds meer mensen zijn gedwongen om te gaan lenen, en daarmee is het aantal mensen dat er "misbruik" van maakt ook gestegen.
Eens dat het een andere discussie is maar recentelijk een aantal topics waarin ex-studenten met 60K op de bank van school komen, een huis willen kopen en dan allerlei moeilijke vragen gaan stellen over wat is eigen geld, moet ik mijn stufi opgeven bij de financier etc. etc. etc.

Sorry, en ik ben waarschijnlijk niet de enige; eerst met geleend geld gaan beleggen, dan hopelijk een leuk rendement halen om daar een huis, auto, whatever van te kunnen betalen en dan "ineens" erachter komen dat je studie stom was, je geen/laagbetaald werk kan krijgen en ineens op het randje van je bestedingslimiet zitten qua vaste lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Bijzonder slecht plan...

Tuurlijk je kan met beleggen een leuk rendement halen en dat kan zelfs redelijk veilig. Echter niemand weet wat de beurs gaat doen en het kan maar zo zijn dat er over 2 a 3 jaar alles naar de klote gaat en alle aandelen maar de helft waard zijn.

Door deze dikke ellende ligt de halve wereld op de kop en stijgt de rente (ook die van DUO na 5 jaar) en op dat moment zijn je beleggingen niks waard en heb je een fijne schuld opgebouwd en daar tegenover prut aandelen.

Leen van je Stufi wat je nodig hebt en ga er lekker bij werken. houdt je schuld zo laag mogelijk en als je echt nog geld over hebt ga daar mee beleggen..

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:44

D4NG3R

kiwi

:)

MAX3400 schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:52:
[...]

Eens dat het een andere discussie is maar recentelijk een aantal topics waarin ex-studenten met 60K op de bank van school komen, een huis willen kopen en dan allerlei moeilijke vragen gaan stellen over wat is eigen geld, moet ik mijn stufi opgeven bij de financier etc. etc. etc.

Sorry, en ik ben waarschijnlijk niet de enige; eerst met geleend geld gaan beleggen, dan hopelijk een leuk rendement halen om daar een huis, auto, whatever van te kunnen betalen en dan "ineens" erachter komen dat je studie stom was, je geen/laagbetaald werk kan krijgen en ineens op het randje van je bestedingslimiet zitten qua vaste lasten.
Er zullen altijd excessen zijn, en die waren er ook gewoon voor de invoering van het leenstelsel.

Ik leen zelf een paar tientjes in de maand extra boven m'n vaste lasten, maar ik hoor ook van mensen die 100en euro's extra innen om er van te feesten of om het op te sparen, ja dat gaat ook mij te ver.

En uiteindelijk is de reclamecampagne inderdaad correct; Geld lenen kost geld, veel mensen kunnen er niet goed (genoeg) mee overweg waardoor het uiteindelijk meer geld kost dan dat het oplevert.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 11-09-2017 11:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42

Zenix

BOE!

MAX3400 schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:52:
[...]

Dat laatste is juist een goede reden om wel de lening te nemen. Omdat je met laag, of helemaal geen loon je de lening niet hoeft teug te betalen. Maar ondertussen kan je wel het geld gebruiken als een buffer tot het beter gaat. Niet dat ik hier een voorstander van ben, maar het kan.

Maar beleggen is ander verhaal, alsnog zou ik geen Robeco One nemen vanwege de kosten. En ik ook niet de gehele lening beleggen 25% maximaal en de rest op de spaarrekening.

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 11-09-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het mag, het kan, niemand die je tegen zal houden...

Maar aan de andere kant, het heet niet voor niets STUDIEfinanciering...
Doe er mee wat je wilt, maar bedenk dat het geleend geld is en dat het ook weer terug betaald moet worden... Ook als je later (als je groot bent) een huis wilt kopen, werkt een studieschuld niet mee...

Daarnaast moet je er rekening mee houden, dat je tot een bepaald bedrag mag "bijverdienen" als student. Ik weet niet of je er naast nog werkt en hoeveel, maar stel je beleggingen gaan "sky high" (ik verwacht het niet), dan mag je mooi alles terug gaan betalen... Leuk als de beurs weer een flinke correctie krijgt en je geld verdampt is...

Daarnaast, waarom robecco one? Toevallig gehoord op reclames?
Je weet dat die partijen flink geld AAN JOU verdienen. Dus of zoek een goedkopere partij of doe het zelf als je er wat meer aan wilt overhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

BastaRhymez schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:01:
Het mag, het kan, niemand die je tegen zal houden...

Maar aan de andere kant, het heet niet voor niets STUDIEfinanciering...
Doe er mee wat je wilt, maar bedenk dat het geleend geld is en dat het ook weer terug betaald moet worden... Ook als je later (als je groot bent) een huis wilt kopen, werkt een studieschuld niet mee...

Daarnaast moet je er rekening mee houden, dat je tot een bepaald bedrag mag "bijverdienen" als student. Ik weet niet of je er naast nog werkt en hoeveel, maar stel je beleggingen gaan "sky high" (ik verwacht het niet), dan mag je mooi alles terug gaan betalen... Leuk als de beurs weer een flinke correctie krijgt en je geld verdampt is...

Daarnaast, waarom robecco one? Toevallig gehoord op reclames?
Je weet dat die partijen flink geld AAN JOU verdienen. Dus of zoek een goedkopere partij of doe het zelf als je er wat meer aan wilt overhouden
Dat is dus het grote voordeel wat ik hierboven aangaf. Het hoeft niet terugbetaald te worden als je het niet kan. Daarnaast wordt de lening ook kwijtgescholden als je bijvoorbeeld overlijd. En het nieuwe leenstelsel heeft minder zware weging op de hypotheek, maar speelt nog altijd mee inderdaad.

Ik ben ook niet van het lenen, maar studielening is geen reguliere lening en heeft veel betere voorwaarden.

Bijverdienen mag onbepekerkt bij nieuwe leenstelsel. Dat is geen probleem meer. En beleggingen vallen in box3 dat heeft geen directe invloed op je inkomstenbelasting, dus bij oude stelsel kan het ook. Tevens kan je de lening ook aftrekken in box3 als schuld, zodat je geen last heb van VRH.

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 11-09-2017 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Geen goed idee om te speculeren met geleend geld, mits je heel goed weet wat je doet en er jaren ervaring mee hebt dan is het een ander verhaal, maar iemand anders laten speculeren (Robeco One) met jou geleend geld is een echte no-go.

Mits het aansluit op je studie kan je wat je kan missen gebruiken als leergeld op de financiële markt, maar beschouw elke euro als verloren.

[ Voor 32% gewijzigd door Deveon op 11-09-2017 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReynaertS
Dit was ook een van mijn ideeën, om maximaal te gaan lenen en dit geld niet aan te raken om het vervolgens op mijn spaarrekening te zetten.
Hierbij profiteer je van de lage rente, weliswaar (zoals je al zei) is het geen vetpot, maar het is toch wel wat extra's erbij
D4NG3R schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:46:
[...]

Dit.

Als je al relatief veilig wat uit je lening wil halen zet dan je spaarrekening vast en schrijf wat je overhoud daar naar toe over. De rente die je momenteel over je lening betaald is 0%, maar de rente over je de gemiddelde spaarrekening is nou ook niet bepaald een vetpot met ~0.45%.

[...]

Steeds meer mensen zijn gedwongen om te gaan lenen, en daarmee is het aantal mensen dat er "misbruik" van maakt ook gestegen. Ik zou zelf bijv graag werken naast m'n studie, maar als ik dagelijks om 6u weg moet en pas rond 8u thuis ben, en vervolgens bijna elke avond ook nog eens een uur kwijt ben aan huiswerk dan blijft er weinig tijd over om te werken.

"Dan ga je maar in het weekend werken!" - Dan ga je er maar even lekker in stikken, doordeweeks heb ik (dus) ook al geen vrije tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReynaertS
Mag ik hiervoor een onderbouwing?
Deveon schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:14:
Iemand anders laten speculeren (Robeco One) met jou geleend geld is een nog slechter plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat als je een hypotheek probeert te krijgen na je studie de volledige eindschuld meegenomen word in die berekening. Dus als je totale schuld na je studie 30K is en je hiervan 25K afbetaald er bij de hypotheek berekening alsnog 30K gebruikt word aangezien dit je eindschuld was. Weet niet zeker of deze regel nog steeds zo is maar lees je hier wel even goed over in!

bronvermelding:
https://www.abnamro.nl/nl...en-hypotheek.html#1533744

[ Voor 14% gewijzigd door sayang1991 op 11-09-2017 12:22 . Reden: Bronvermelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ReynaertS schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:15:
Dit was ook een van mijn ideeën, om maximaal te gaan lenen en dit geld niet aan te raken om het vervolgens op mijn spaarrekening te zetten.
Hierbij profiteer je van de lage rente, weliswaar (zoals je al zei) is het geen vetpot, maar het is toch wel wat extra's erbij

[...]
Whopping 0.5% rente per jaar. Zet je 10K weg, krijg je 50 Euro extra... Ja, dat is inderdaad een reden om maximaal te gaan lenen. :X Je kan beter 1x per maand aanbieden om de lege kratten van je huisgenoten in te leveren bij de supermarkt, daar hou je meer aan over.
ReynaertS schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:16:

[...]
*Disclaimer: De grafiek toont het gemiddeld behaald jaarrendement vanaf start 5 oktober 2012 t/m 31 juli 2017. Eronder staan het gemiddelde (jaar)rendement over de aangegeven periode. De waarde van je beleggingen kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 11-09-2017 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
ReynaertS schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:15:

[...]
Oke dit heb ik dus gedaan, toen de rente nog op boven de 4% lag. Uiteindelijk hou ik er weinig aan over, gezien je voor je hypotheek alles moet aflossen, en de rente nu bagger is. Kan het dus zeker niet aanraden met de huidige rentestanden om hiervoor te gaan lenen. Je schiet er niks mee op. Echt niet.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ReynaertS schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:16:

[...]
Even veel te kort door de bocht: Wie denk je dat het salaris betaald van de belegger? En als hij zo goed is, waarom leent hij het zelf niet?

Vergeet ook niet dat er een risico is aan 10k (geleend) vermogen op je naam, dat is geen 100 euro winst (sparen) per jaar waard. Wat als een geliefde iets vreselijk overkomt? Wat als je een verslaaft raakt? Wat als je opgelicht wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:34

PromWarMachine

Forsaken Archer

Ik heb dit ook gedaan, heeft me een paar honderd euro gekost, in plaats van opgeleverd..
Rentestanden kunnen wijzigen, wetgeving op dit gebied ook.
Neem van ons aan, dat het het risico niet waard is..

Ik weet hoe aantrekkelijk 0% rente klinkt, maar het is geen 'gratis geld'.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

sayang1991 schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:18:
Hou er wel rekening mee dat als je een hypotheek probeert te krijgen na je studie de volledige eindschuld meegenomen word in die berekening. Dus als je totale schuld na je studie 30K is en je hiervan 25K afbetaald er bij de hypotheek berekening alsnog 30K gebruikt word aangezien dit je eindschuld was. Weet niet zeker of deze regel nog steeds zo is maar lees je hier wel even goed over in!
Zie ook Huurtoeslag, vermogen, studieschuld bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReynaertS
Tja misschien was het ook te mooi om waard te zijn.
Bedankt dat jullie me er van hebben weerhouden d:)b

Aangezien ik nu met niet geleend geld mijn geld laat beleggen, weten jullie waar dat dan goedkoper dan Robeco kan?

[ Voor 37% gewijzigd door ReynaertS op 11-09-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

d:)b Bedenk je dan ook even je huidige vraagstelling in dit topic t.o.v. je crypto-posts? No offense maar marges, rendementen en beursveranderingen lijken ietwat in den vreemde voor jou en zouden, maar dat is mijn mening, dus geen directe invloed moeten hebben op jouw dagelijkse manier hoe je met geld omgaat.
ReynaertS schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:35:

Aangezien ik nu met niet geleend geld mijn geld laat beleggen, weten jullie waar dat dan goedkoper dan Robeco kan?
Misschien dat een deposito interessanter is. Ja, de rente is lager dan je misschien hoopt maar deposito's hebben vaak een vastgestelde termijn, een gegarandeerde uitbetaling en bij sommigen mag je het geld eerder vrij krijgen, bijvoorbeeld bij een overlijden, aanschaf huis etc.

[ Voor 79% gewijzigd door MAX3400 op 11-09-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ReynaertS schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:35:
Het beste antwoord op die vraag vind je denk ik door de zoekfunctie te gebruiken ;) Er wordt op GoT meer dan genoeg over gediscussieerd in de juist topics. Tenslotte blijft het een mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReynaertS
Die hebben zeker geen invloed met hoe ik met geld om ga haha!
Ik probeer gewoon hier en daar te leren van alles.
MAX3400 schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:37:
[...]

d:)b Bedenk je dan ook even je huidige vraagstelling in dit topic t.o.v. je crypto-posts? No offense maar marges, rendementen en beursveranderingen lijken ietwat in den vreemde voor jou en zouden, maar dat is mijn mening, dus geen directe invloed moeten hebben op jouw dagelijkse manier hoe je met geld omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:47

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik vind het een goed idee. Moraliseren over anderen belasting laten betalen hiervoor vind ik onzin. Jouw belasting wordt er niet lager van en dit is nou eenmaal een privilege dat je hebt als student en later dubbel en dwars terugbetaalt in de hoogste belastingschaal.

De voorwaarden zijn gunstig dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Dat gezegd hebbende, een studieschuld moet je ook niet onderschatten. Ik zou dus geen hoog-risico investerigen doen, tenzij je de rust hebt om geen paniekhandelingen toe doen bij dalende markt.

Tot slot; ook als de waarde daalt ben je niet ineens alles kwijt. Als het aan het einde van de rit nog slechts 60-80% waard is kun je nog steeds een flink stuk in een keer terugbetalen. Laag-risico fondsen van dergelijke brokers zullen verdampen doorgaans niet. Dat is tenslotte ook niet in hun belang.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

DirtyBird schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:43:
Ik vind het een goed idee. Moraliseren over anderen belasting laten betalen hiervoor vind ik onzin. Jouw belasting wordt er niet lager van en dit is nou eenmaal een privilege dat je hebt als student en later dubbel en dwars terugbetaalt in de hoogste belastingschaal.
Aangezien het een lening is en geen gift vind ik ook dat "de moraal" geen invloed heeft op deze beslissing.
De voorwaarden zijn gunstig dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Je kan nog helemaal niets over de voorwaarden zeggen. Het rente percentage wordt pas bepaald nadat je bent afgestudeerd, en iedere keer voor een periode van 5 jaar.. Dat wil zeggen dat je over 5 of 10 jaar geconfronteerd met een rente percentage van bijv. 4%. Daar kan je nu nog geen enkele uitspraak over doen.
Dat gezegd hebbende, een studieschuld moet je ook niet onderschatten. Ik zou dus geen hoog-risico investerigen doen, tenzij je de rust hebt om geen paniekhandelingen toe doen bij dalende markt.

Tot slot; ook als de waarde daalt ben je niet ineens alles kwijt. Als het aan het einde van de rit nog slechts 60-80% waard is kun je nog steeds een flink stuk in een keer terugbetalen. Laag-risico fondsen van dergelijke brokers zullen verdampen doorgaans niet. Dat is tenslotte ook niet in hun belang.
Er is aanzienlijk risico en het rendement is beperkt. Beleggen met geleend geld is voorbehouden aan mensen die geloven in "a free lunch"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

JackBol schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:10:
[...]

Aangezien het een lening is en geen gift vind ik ook dat "de moraal" geen invloed heeft op deze beslissing.

Je kan nog helemaal niets over de voorwaarden zeggen. Het rente percentage wordt pas bepaald nadat je bent afgestudeerd, en iedere keer voor een periode van 5 jaar.. Dat wil zeggen dat je over 5 of 10 jaar geconfronteerd met een rente percentage van bijv. 4%. Daar kan je nu nog geen enkele uitspraak over doen.

Er is aanzienlijk risico en het rendement is beperkt. Beleggen met geleend geld is voorbehouden aan mensen die geloven in "a free lunch"...
De voorwaarden staan vast afhankelijk of je het oude of nieuwe leenstelsel hebt.

Rente inderdaad niet. Maar stel je voor de rente gaat over 5-10 jaar naar 4% kan je ook gelijk aflossen als je het geld niet hebt uitgegeven. En in de tijd dat de rentes hoger waren bij de DUO, had je ook meer rente op je spaarrekening. Dus het heft elkaar een beetje op. Als je dan 5% op je spaarrekening hebt is het alsnog gunstiger om niet af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:47

DirtyBird

Praktiserend denker

Je weet het percentage nog niet nee, maar je weet wel dat er geen winstbejag is, dat je 180 maanden de tijd krijgt en dat je het voor een totaal van 60 maanden kan opschorten. Dat zijn, ongeacht het percentage, wel gunstige voorwaarden wat mij betreft.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:19

En aan Fortune 500 bedrijven. Want ondernemen is feitelijk niet anders dan beleggen en grote bedrijven hebben allemaal een (zorgvuldig bewaakte) balansverhouding tussen eigen en vreemd vermogen.

Of het nut heeft, is maar de vraag. Je kunt maximaal iets van 800 euro per maand lenen? Dan vallen de kosten van een beleggingsrekening relatief wel mee. Maar als je een flink deel van je lening nodig hebt voor je levensonderhoud, gaan de kosten relatief te zwaar drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

DirtyBird schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:15:
[...]

Je weet het percentage nog niet nee, maar je weet wel dat er geen winstbejag is, dat je 180 maanden de tijd krijgt en dat je het voor een totaal van 60 maanden kan opschorten. Dat zijn, ongeacht het percentage, wel gunstige voorwaarden wat mij betreft.
Klopt en de kwijtschelding bij overlijden of het niet hoeven aflossen bij minimumloon (1.565,40). Zitten er ook nog bij. Deze voorwaarden heb je niet bij je hypotheek of andere leningen.

Stel je raakt arbeidsongeschikt en je zit thuis met minimumloon(Wajong, WIA) dan heb je toch mooi die lening van 48K(1000 max lenen voor vier jaar) als buffer. Als je MBO hebt en stufi ga je ook niet zoveel verdienen, dan kan het nog gunstiger uitpakken. Je betaalt namelijk altijd na draagkracht qua inkomsten, naar vermogen wordt niet gekeken. Natuurlijk hoop je dit niet, maar in dat geval is de lening juist zeer positief. In de bijstand gaat dit verhaal natuurlijk niet op, want dan mag je eigen vermogen niet hoog zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 11-09-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

t_captain schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:20:
[...]

En aan Fortune 500 bedrijven. Want ondernemen is feitelijk niet anders dan beleggen en grote bedrijven hebben allemaal een (zorgvuldig bewaakte) balansverhouding tussen eigen en vreemd vermogen.
Bedrijven investeren met geleend geld, dat is nogal iets anders dan beleggen met geleend geld.

Daarnaast is investeren met geleend geld zeker mogelijk. Dat heet leverage, turbo of speeders. Echter financier je dan een deel van je portfolio met geleend geld en het risico loop je alleen met je eigen geld. In het geval van TS zou je 100% met geleend geld beleggen en dus ook het risico met geleend geld afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:19
Nee, dat is niet anders. Je kunt geld lenen en daaremee een fabriek bouwen, of geld lenen en daarmee een bestaande fabriek kopen. De structuren van zeggenschap zijn iets anders, fiscaal kan het anders zijn, maar economisch komt het op hetzelfde neer.

Het enige probleem zit in de uiteindelijke ratio tussen eigen vermogen en vreemd vermogen. In het extreme geval ga je 100% geleend geld van DUO investeren in een beleggingsportefeuille met leveraged producten, die op hun beurt weer beleggen in bedrijven die ook vreemd vermogen hanteren. Dan wordt het een kaartenhuis.
Pagina: 1