Plexiglas zonnepaneel condensatie: hoe te voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-07 23:53

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik heb een indoor-zonnepaneel weerbestendig proberen te maken. Een plexiglas scherm voor met alu-frames aan de zijkant.

Ik heb nu alleen een probleem. Vocht nestelt zich na 2 dagen al tussen de paneel en het plexiglas... :|

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4iMjKge.jpg

Gulfstream G650

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik snap hem niet helemaal? Wat is de reden om dit te doen? Een paneel is toch al weer bestendig?

De regel is als je iets weerbestendig wilt maken moet je zorgen dat het kurk droog is (liefst onder een vacuüm ) en dan monteren met siliconen kit zodat het volledig afsluit, maar iets vochtige lucht en je kan al condens krijgen.

Edit:
Ik zie ook barsten in het plexi rond de bouten in het midden, (door het paneel? :? ) dat is ook lek natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 10-09-2017 21:42 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:08

Just_I

What did you just say?

Ventilatie openingen aan de onderzijde van je setup toevoegen?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:21
Ik heb ook nog nooit gehoord van een binnenshuis paneel. Binnenshuis is achter glas en dat werkt slecht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

No Hands schreef op zondag 10 september 2017 @ 20:03:
Ik heb ook nog nooit gehoord van een binnenshuis paneel. Binnenshuis is achter glas en dat werkt slecht.
Niet echt indoor als er regen op komt ;)
Het lijkt of er een dakraam van gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Just_I schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:45:
Ventilatie openingen aan de onderzijde van je setup toevoegen?
Hier was ik dus in geïnteresseerd. Wat zijn de regels omtrent ventilatiegaten? Moeten ze perse onderaan zijn?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:22
Bij zonnepanelen wordt er onder een vacuum volgens mij transparante hars o.i.d. rondom de cellen geinjecteerd.

Op die manier is de boel waterdicht.

Zoek anders eens op YouTube hoe grote commerciele panelen gemaakt worden.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 10-09-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:08

Just_I

What did you just say?

SalimRMAF schreef op zondag 10 september 2017 @ 21:33:
[...]

Hier was ik dus in geïnteresseerd. Wat zijn de regels omtrent ventilatiegaten? Moeten ze perse onderaan zijn?
Over regels heb ik geen idee, maar onderin lijkt me common sense, mits het onder een soort afdakje zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/alaw0TfLCBIx538nt6eru03S/full.gif

Bovenin zou wellicht ventilatie gaten kunnen zitten zoals je deze ook wel in kunststof kozijnen ziet.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:21
Misschien kun je uitleggen wat het doel van je experiment was/is en kunnen we ideeën aandragen om het tot een beter einde te brengen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Plexiglas is sowieso niet helemaal vochtdicht. Goedkoop plexiglas is ook niet UV bestendig. Door warmte zet het ook nog eens flink uit dus muurvast zetten met bouten is geen slim idee.
En een zonnepaneel wil in de zomer best wel flink heet worden dus je heb zomaar kans dat het plexiglas achter de zwarte strippen smelt en vervormd.
Waarom koop je geen gewoon paneel?

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

No Hands schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:22:
Misschien kun je uitleggen wat het doel van je experiment was/is en kunnen we ideeën aandragen om het tot een beter einde te brengen?
Het is blijkbaar zo geheim dat je alleen een thumbs up krijgt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Mss zijn het productie afdankertjes waar de laatste protectielaag niet op zit... en dus plexiglas genomen met alle nadelen daarvan... waar is de TS om dit te (ver)klaren.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:24
SalimRMAF schreef op zondag 10 september 2017 @ 21:33:
[...]

Als je ze vanboven maakt, heeft die ganse plexiplaat natuurlijk geen zin. Langs onder komt er geen regen in en kan de condens er wel uitlopen. Zo redeneer ik toch, zelf geen ervaring met zonnepanelen met plexiplaten dak.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je ziet ook dat het deel met vocht veel donkerder is - minder reflectie dus, gunstig!
Hierop voortbordurend: doe onder het plexiglas wat olie (zonnebloemolie?), dan sluit het luchtdicht af en komt daar geen vocht meer en heb je meer opbrengst.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:14:
[...]

Het is blijkbaar zo geheim dat je alleen een thumbs up krijgt :?
No Hands schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:22:
:D Sorry was vanmiddag bezig, nou het gaat om een 16 watt paneel voor gebruik bij droog weer om je mobiel snel op te laden. Omdat ik hier^ niet in geloof, en bezig ben met een bouwproject wil ik een standalone timelapse camerasetup beginnen.

De camera zal ~4 meter hoog staan (samen met de paneel). :9

In principe heb ik nu alles gereed maar ben dus alleen bang dat mijn paneeltje het geen maanden uithoudt. De constructie ziet er technisch als volgt uit:

16-Watt paneel (overkill, i know)
DC>USB 5V converter
USB > Mobius actioncam (inc verlengde lens)
Mobius maakt iedere 20 minuten 1 foto en zal dan vanzelf weer in slaapmodus gaan.

Het 16-watt paneeltje zal zelfs in de winter voor voldoende prik zorgen. Paneeltje kapot? Geen probleem, want de interne batterij van de Mobius kan nog 3 weken lang doorgaan met fotograferen.
Arator schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:38:
[...]

Als je ze vanboven maakt, heeft die ganse plexiplaat natuurlijk geen zin. Langs onder komt er geen regen in en kan de condens er wel uitlopen. Zo redeneer ik toch, zelf geen ervaring met zonnepanelen met plexiplaten dak.
Gespoten met lak. :) Je ziet niet of het eronder vochtig is. :*)

[ Voor 13% gewijzigd door SalimRMAF op 12-09-2017 00:32 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@SalimRMAF
lol leuk projectje, laatste post maakt een hoop duidelijk. ;)
(bekijk het ook als een leuk hobby projectje, werkt het allemaal niet of toch anders als verwacht, dan is dat maar zo. het leren en proberen is belangrijker als het resultaat. ;) )

ik zie wel een paar probleempjes, maar af dat echt een probleem word?
zo kan ik eigenlijk weinig vinden wat de mobius nu werkelijk verbruikt?
(ik kan wel een redelijk pittig accutje vinden van 820mah volgens de site.
dat is niet slecht.)
maar dat is vaak wel onder perfecte omstandigheden, accus doen het slechter bij extreme temperaturen.
het kan op een paal al snel -5 graden vriezen of in de zon stijgen boven de 100 graden.
dus ik ben bang dat de accu het eerder gaat begeven als het paneeltje. ;)

ook levert een 16Wp paneel, in de wintermaanden (december/januarie) maar erg weinig op.
als ik kijk naar mijn 5660Wp, heb ik genoeg dagen in december/januarie dat ik de 0,00kWh nog niet haal.
(0,00kWh is de kleinste eenheid die ik meet met mijn systeem)
dus als de accu koud is en daar door dus minder opslag heeft dan levert het paneel ook niet veel.
dit kan dus een beetje tegen vallen, 16Wp is nog geen overkill ben ik bang. >:)

het paneeltje,
tja of hij het buiten uit zou houden langer als een paar maanden?
moeilijk te zeggen, mischien niet mischien wel?
maar als je hem wil in pakken, dan heb je maar 2 opties.
geheel waterdicht maken. (de randen dus flink in kitten met speciale kit, een lastig en precies klusje.)
of juist ventileren.
(ventileren doe je door onder een gat te boren, en boven (boven betekend niet boven op, maar hoog op de achter kant, je wil geen in regenend water, duhuu >:)
op dat moment als de zon er op staat zal het water verdampen, en warmte stijgt op.
dus de lucht met vocht gaat door het boven gat er uit. ;) )

je gebruikt nu plexiglas als afscherming?
pas op, het kan in de zon zo heet worden (130 graden is geen gek getal) dat plexiglas net zacht begint te worden het smelt dan nog net niet maar gaat wel uitzakken.

maar goed, of je echt last krijgt van deze problemen is alleen maar uit te vinden door het te proberen.
succes, het zal vast wel lukken, maar verwacht gewoon wat probleempjes. ;)
(het is belangrijker te proberen en leren, dan niks te doen want dat is falen bij default.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor als je het dichtkit:
Je kan kleikorrels (uit het tuincentrum) gebruiken als vochtbuffer; een uurtje in de oven droogbakken en dan rond de rand van je paneel inpakken.
Elk jaar weer even droogbakken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SalimRMAF schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 00:31:
[...]

[...]

:D Sorry was vanmiddag bezig, nou het gaat om een 16 watt paneel voor gebruik bij droog weer om je mobiel snel op te laden. Omdat ik hier^ niet in geloof, en bezig ben met een bouwproject wil ik een standalone timelapse camerasetup beginnen.

De camera zal ~4 meter hoog staan (samen met de paneel). :9

In principe heb ik nu alles gereed maar ben dus alleen bang dat mijn paneeltje het geen maanden uithoudt. De constructie ziet er technisch als volgt uit:

16-Watt paneel (overkill, i know)
DC>USB 5V converter
USB > Mobius actioncam (inc verlengde lens)
Mobius maakt iedere 20 minuten 1 foto en zal dan vanzelf weer in slaapmodus gaan.

Het 16-watt paneeltje zal zelfs in de winter voor voldoende prik zorgen. Paneeltje kapot? Geen probleem, want de interne batterij van de Mobius kan nog 3 weken lang doorgaan met fotograferen.
[...]
Gespoten met lak. :) Je ziet niet of het eronder vochtig is. :*)
Opzich ben je wel creatief bezig maar China is je al voor: https://www.banggood.com/...1139819.html?rmmds=search
Scheelt weer een aparte omzetter :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:48:
@SalimRMAF
lol leuk projectje, laatste post maakt een hoop duidelijk. ;)
(bekijk het ook als een leuk hobby projectje, werkt het allemaal niet of toch anders als verwacht, dan is dat maar zo. het leren en proberen is belangrijker als het resultaat. ;) )

ik zie wel een paar probleempjes, maar af dat echt een probleem word?
zo kan ik eigenlijk weinig vinden wat de mobius nu werkelijk verbruikt?
(ik kan wel een redelijk pittig accutje vinden van 820mah volgens de site.
dat is niet slecht.)
maar dat is vaak wel onder perfecte omstandigheden, accus doen het slechter bij extreme temperaturen.
het kan op een paal al snel -5 graden vriezen of in de zon stijgen boven de 100 graden.
dus ik ben bang dat de accu het eerder gaat begeven als het paneeltje. ;)

ook levert een 16Wp paneel, in de wintermaanden (december/januari) maar erg weinig op.
als ik kijk naar mijn 5660Wp, heb ik genoeg dagen in december/januari dat ik de 0,00kWh nog niet haal.
(0,00kWh is de kleinste eenheid die ik meet met mijn systeem)
dus als de accu koud is en daar door dus minder opslag heeft dan levert het paneel ook niet veel.
dit kan dus een beetje tegen vallen, 16Wp is nog geen overkill ben ik bang. >:)

het paneeltje,
tja of hij het buiten uit zou houden langer als een paar maanden?
moeilijk te zeggen, mischien niet mischien wel?
maar als je hem wil in pakken, dan heb je maar 2 opties.
geheel waterdicht maken. (de randen dus flink in kitten met speciale kit, een lastig en precies klusje.)
of juist ventileren.
(ventileren doe je door onder een gat te boren, en boven (boven betekend niet boven op, maar hoog op de achter kant, je wil geen in regenend water, duhuu >:)
op dat moment als de zon er op staat zal het water verdampen, en warmte stijgt op.
dus de lucht met vocht gaat door het boven gat er uit. ;) )

je gebruikt nu plexiglas als afscherming?
pas op, het kan in de zon zo heet worden (130 graden is geen gek getal) dat plexiglas net zacht begint te worden het smelt dan nog net niet maar gaat wel uitzakken.

maar goed, of je echt last krijgt van deze problemen is alleen maar uit te vinden door het te proberen.
succes, het zal vast wel lukken, maar verwacht gewoon wat probleempjes. ;)
(het is belangrijker te proberen en leren, dan niks te doen want dat is falen bij default.)
Ik wist niet dat je met een 4Kwh-panelenopzet soms 0kwh/dag kon halen in de winter. :'(

Met die 16Wp zal ik het niet halen nee. :P

Ik heb wel een oplossing voor de hoge temperatuur: Er komt een fan (ook op zonne-energie) die tijdens hete perioden de camera-schacht koel houdt. :>

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
SalimRMAF schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 14:35:
[...]

Ik wist niet dat je met een 4Kwh-panelenopzet soms 0kwh/dag kon halen in de winter. :'(

Met die 16Wp zal ik het niet halen nee. :P

Ik heb wel een oplossing voor de hoge temperatuur: Er komt een fan (ook op zonne-energie) die tijdens hete perioden de camera-schacht koel houdt. :>
ehh, het is 5,66kWp of 5660Wp , voor 4 kWh per jaar heb je een apparaat nodig zoals je nu ongeveer hebt. (DC>USB 5V converter)
maar goed is natuurlijk niet te vergelijken met 16Wp.

met mijn set-up, doe ik trouwens +/-4200kWh per jaar.
(panelen niet op zuid maar oost-west.)
dit kan oplopen op top dag naar de 30kWh per zomer tot 3kWh per dag winter.
maar ook in de zomer kan er een dag tussen zitten van maar 5kWh, en de winter helaas 0kWh (of minder als ik kan meten).
het wisselt een beetje, of de zon schijnt of niet, maar ook hoe dik de bewolking is.
(dunne bewolking werkt best nog lekker.)

als je batterij(accu) het echt 30 dagen uit houwt, dan red je wel het een heel stuk.
sommige december/januari dagen geven mij dan weer wel een 3kWh per dag.
dus wie weet, maar krapjes zal het zijn. ;)

ach maar uiteindelijk, het is gewoon bouwen en proberen, dat verteld de echte waarheid. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vCAChpw.jpg

Gulfstream G650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Waarom niet gewoon een klein 50W paneeltje en die monteren aan de aluminium rand van het paneel? Mooier om te zien en je hoeft het niet waterdicht te maken.

Langs de wegen staan ook veel van die accu palen met 1 paneeltje, maar je hebt ze ook kleiner.

Of 20W
http://www.ebay.de/itm/So...1e34b4:g:TT0AAOSw44BYRZtA

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 12-09-2017 17:49 ]

Pagina: 1