Waar moet ik nog meer op letten bij een sleepring?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52
Ik heb een sleepring nodig, en daarop moet ik een fase, nul en een aarde op aansluiten. Er is 6A nodig (bij 230V) en het toerental zal echt maximaal 12 rondjes per minuut zijn.

Ik heb deze gevonden https://www.kiwi-electron...40v-2a?search=slip%20ring maar heb zo mijn vragen bij de dikte van die draden. Deze zijn 28 AWG, wat overeenkomt met 0,08 mm2, en dat lijkt mij veel te klein om 2A per stuk door te laten voeren. Klopt dat en moet ik op zoek naar een betere?

En waar moet ik nog meer op letten bij een sleepring?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Beste antwoord (via Onbekend op 12-09-2017 17:54)

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
0.08mm² lijkt me inderdaad wel heel erg dun, dat gaat niet goed komen..., maar je berekening vind ik een beetje gek:
Je geeft aan dat de totaalbelasting 230v bij 6A is, en je 3 draden hebt (fase, nul, randaarde).
In principe loopt er onder normale omstandigheden geen stroom weg via de randaarde, die zit er alleen voor de veiligheid.
Echter: het is niet zo dat je de stroom van 6A door 3 kan delen omdat je toevallig 3 draden hebt.
Het is en blijft namelijk een stroomkring, de stroom wordt aan 1 kant (fase) toegevoerd, gaat door je apparaat (belasting) heen, en loopt terug via de nuldraad.
Waar 6A wordt toegevoerd via de ene draad, zal de andere draad dus ook geschikt moeten zijn voor diezelfde 6A...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
0.08mm² lijkt me inderdaad wel heel erg dun, dat gaat niet goed komen..., maar je berekening vind ik een beetje gek:
Je geeft aan dat de totaalbelasting 230v bij 6A is, en je 3 draden hebt (fase, nul, randaarde).
In principe loopt er onder normale omstandigheden geen stroom weg via de randaarde, die zit er alleen voor de veiligheid.
Echter: het is niet zo dat je de stroom van 6A door 3 kan delen omdat je toevallig 3 draden hebt.
Het is en blijft namelijk een stroomkring, de stroom wordt aan 1 kant (fase) toegevoerd, gaat door je apparaat (belasting) heen, en loopt terug via de nuldraad.
Waar 6A wordt toegevoerd via de ene draad, zal de andere draad dus ook geschikt moeten zijn voor diezelfde 6A...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:49
Ik zou daar geen 230V overheen willen doen. Als je 6A wil moet je gaan bundelen, en dat lijkt mij echt een recept voor brand als de contacten in de loop der tijd verminderen.

2A zou ik nog wel durven, maar dan moet hij wel juist worden afgezekerd.

Ik weet niet wat je toepassing is, maar je kunt zoiets nemen:
http://www.ebay.com/itm/W...83372?hash=item1a00f013ac
Of wellicht kun je een verkoper in Europa vinden die geen merkloze spullen uit china importeert.
Onbekend schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 22:38:
En waar moet ik nog meer op letten bij een sleepring?
Dat het geen dragend lager mag zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 09-09-2017 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Misschien was het een beetje verwarrend opgeschreven, maar de fase en nul moeten 6 ampère aan kunnen. De aarde hoeft helemaal niet zo dik, maar de isolatie moet natuurlijk wel minimaal 230V aan kunnen. ;)

@jeroen3 Het hoeft inderdaad geen gewicht te dragen, want de draaiende constructie heeft zelf al lagers.

Die links naar die sleepringen ga ik even nachecken, maar lijken wel op wat we nodig hebben. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Jawel, de aarde moet wél zo dik. Die moet namelijk worst-case even veel stroom aankunnen als je fase en nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:28
Hier heb je een goedkopere op eBay http://www.ebay.com/itm/2...282103:g:cmkAAOSwd4tUCYAt

Ik gebruik varianten hiervan met 24 draden die ieder 2A aan kunnen voor een robot arm. De bouwkwaliteit is prima.

[ Voor 27% gewijzigd door Sepio op 10-09-2017 05:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:51

Managelorian

“This is the workflow.”

Je moet gewoon een sleepring kopen die gemaakt is voor jouw eisen. Dat klinkt misschien als een open deur, maar meer is het niet; iets kopen wat voor een ander doel is gemaakt (lagere spanning, lagere stroom) of van een niet respectabele verkoper/fabrikant wegkomt moet je omwille van de veiligheid simpelweg niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb je nog aanvullende eisen . Wat is je toepassing? Als je het bijvoorbeeld buiten gaat gebruiken kan een IP ratting belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Het wordt wel buiten gebruikt, maar op de plaats waar de sleepcontacten komen te zitten is overdekt. Er kan daar bijvoorbeeld geen regen in komen en IP41 is dus wel voldoende.

Het is overigens voor een tijdelijke oplossing, en hoeft maximaal 2500 rondjes mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Vaak is een sleepring er wel uit te ontwerpen.
Heb je meer context? Windmolen, solar tracker?
Anderhalve kilowatt is serieus vermogen voor zo'n dingetje.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:11
Dat is wel te bestellen hoor er zit bijv een bedrijf in Dongen. Je hebt ze van 10A en 15A. Goedkoop zullen ze echter niet zijn verwacht ik gezien het vermogen. :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Onbekend schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 22:38:
Deze zijn 28 AWG, wat overeenkomt met 0,08 mm2, en dat lijkt mij veel te klein om 2A per stuk door te laten voeren. Klopt dat en moet ik op zoek naar een betere?
En als je er vier ringen parallel zet? drie keer vier is twaalf, en dus 0.24mm2-equivalent. 0.24mm2 zou 3-5 Ampere mogen hebben.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
burne schreef op maandag 11 september 2017 @ 01:15:
[...]

En als je er vier ringen parallel zet? drie keer vier is twaalf, en dus 0.24mm2-equivalent. 0.24mm2 zou 3-5 Ampere mogen hebben.
Nog steeds veel te dun. Voor 6A zou ik minimaal 1mm2 pakken (ter vergelijking: de bedrading in je huis is berekend op 16A en is 2.5mm2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50

dragonhaertt

@_'.'

28AWG mag maar zo'n 1.5 ampère hebben, voor 6A zou je minstens 19AWG moeten gebruiken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:49
burne schreef op maandag 11 september 2017 @ 01:15:
[...]

Dan heb je een probleem als èèn van de contacten niet meer goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Aangenomen dat die sleepringen zelf die stroom ruimschoots kunnen voeren, en de te voeren stroom is 6A dan ontgaat me de noodzaak om de aandacht zo aldoor als nu het geval is te blijven richten op die veel dunne draadjes. Niet te lang over nadenken en vooral niet moeilijk over doen. Gewoon 0,75 mm2 draad kan dat prima doen en makkelijk hanteerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

dragonhaertt schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:43:
28AWG mag maar zo'n 1.5 ampère hebben, voor 6A zou je minstens 19AWG moeten gebruiken.
Ja. Nee. Misschien.

Over wat soort leiding hebben we het? 60 aderige kabel in een warm apparaat waarbij elk van de aders stroom voert? Dan is de maximale stroom 10 keer minder dan dat. Hebben we het over losse draad in een luchtgekoelde kabelgoot? Verdubbel de stroom gerust nog een keer, dat kan best.

En dan de lengte. Over een lange, dunne kabel valt een hoop spanning en dus heb je veel verlies, zelfs als de zelfopwarming van de kabel verwaarloosbaar is.

Er is geen eensluidend eenduidig antwoord op de vraag hoeveel stroom er door een draadje mag. ;)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50

dragonhaertt

@_'.'

burne schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:25:
[...]

Ja. Nee. Misschien.

Over wat soort leiding hebben we het? 60 aderige kabel in een warm apparaat waarbij elk van de aders stroom voert? Dan is de maximale stroom 10 keer minder dan dat. Hebben we het over losse draad in een luchtgekoelde kabelgoot? Verdubbel de stroom gerust nog een keer, dat kan best.

En dan de lengte. Over een lange, dunne kabel valt een hoop spanning en dus heb je veel verlies, zelfs als de zelfopwarming van de kabel verwaarloosbaar is.

Er is geen eensluidend eenduidig antwoord op de vraag hoeveel stroom er door een draadje mag. ;)
Vandaar mijn versimpelde uitleg en het woord "minstens". Dit berekend voor een kabel bundel van 2 stuks zonder specifieke koeling. Natuurlijk is het afhankelijk van de specifieke toepassing, maar het is wel duidelijk dat de oplossing waarmee TS aan kwam zetten niet veilig is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
Je zou eens kunnen kijken of je een stukke ronddraaiende disco lamp op de kop kan tikken. Daar zitten ook sleepcontacten in die een stuk meer aankunnen.

Of wellicht het onderdeel van zo'n disco lamp opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@dwin88,
Ik meen begrepen te hebben dat de sleepringen allang gekocht waren en dat die best die stroom kunnen voeren. Of dat TS een bepaald type op het oog heeft. Hoe dan ook, ik dacht dat de vraagstelling enkel over die dunne draadjes gingen. Volgens mij is dat aspect al voldoende beantwoord.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 12-09-2017 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
De draadjes vond ik te dun, en verschillende posts in dit topic hebben dat gelukkig ook bevestigd. Iedereen bedankt voor het meedenken. :)

Gezien de korte deadline en kosten van het project hebben we besloten om iets totaal anders op het draaiende gedeelte te monteren, en dat wordt gevoed door een aantal batterijen. (We moeten weliswaar regelmatig de batterijen vervangen door verse exemplaren, maar dat is voor ons geen groot probleem.)

De goedkoopste 3-polige sleepring die normale draaddiktes heeft en die binnen een paar dagen leverbaar was kost zo'n 75 euro, en dat vonden wij te duur. Als we voor een volgend project veel eerder zoiets bedenken bestellen we er wel een paar uit China. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:28
Onbekend schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 18:11:
De draadjes vond ik te dun, en verschillende posts in dit topic hebben dat gelukkig ook bevestigd. Iedereen bedankt voor het meedenken. :)

Gezien de korte deadline en kosten van het project hebben we besloten om iets totaal anders op het draaiende gedeelte te monteren, en dat wordt gevoed door een aantal batterijen. (We moeten weliswaar regelmatig de batterijen vervangen door verse exemplaren, maar dat is voor ons geen groot probleem.)

De goedkoopste 3-polige sleepring die normale draaddiktes heeft en die binnen een paar dagen leverbaar was kost zo'n 75 euro, en dat vonden wij te duur. Als we voor een volgend project veel eerder zoiets bedenken bestellen we er wel een paar uit China. ;)
Ik heb hier nog een ongebruikte 4 draads slip ring met AWG-17 draden. De draden hebben een gemeten doorsnede van 1.25mm en zouden 10a aan kunnen. http://www.ebay.com/itm/4...a0daf0:g:qAoAAOSwWxNYyOdR

Eventueel kan ik je die opsturen, dan bestel ik zelf wel een nieuwe. Ik heb hem pas over een paar weken nodig. De kosten voor het verzenden zijn dan wel voor jouw rekening.

Ps. Ik ben benieuwd hoe je van een 240v 6a oplossing naar een batterij bent gegaan. Had je dan niet een stroomadapter voor de sleepring kunnen zetten?
Pagina: 1