Toon posts:

1 of 3 fase omvormer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste gebruikers,

Mij wordt een single fase omvormer aangeraden terwijl ik een 3 fase net aansluiting heb.

-De aangeraden omvormer (SMA sb3.6 1av-40) is volgens mij ook niet berekend op uitbreiding. Iets dat wel onderdeel van mijn vraag was. Ik wil de mogelijkheid open houden bijvoorbeeld 2x zoveel panelen neer te leggen.
- Heeft dit geen nadelige gevolgen voor de opbrengst en gebruik tegelijkertijd.
- Krijg ik niet een te grote ongelijkheid over de 3 fasen waardoor hij, de hoofdschakelaar, eruit springt.

Ik woon in midden- Frankrijk
Ik heb onlangs 20 zonnepannelen aangeschaft.
Het zijn Enfinity 185w panelen
Het vermogen is volgens mij 185 x 20 = 3700w max 45volt
Ik plaats ze in een veld gericht op zuid in een hoek van rond de 35 graden
Ik wil gebruik gaan maken van optimizers.

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest. Tot op heden heb ik zelf nog geen ervaring met zonnepanelen en omvormers

Beste antwoord (via Verwijderd op 24-09-2017 14:48)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En voor de hoofdschakelaar/zekering hoef je helemaal niet bang te zijn: teruglevering trek je van verbruik af :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:14
Zuid zonder schaduw ? Dan zijn optimizers niet nodig.

3 fasen is handiger als je niet aan salderen mag doen dan wordt de energie beter verdeeld over alle fases. Maar weet niet de regels uit frankrijk.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:29
Jan-man schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:40:
Zuid zonder schaduw ? Dan zijn optimizers niet nodig.

3 fasen is handiger als je niet aan salderen mag doen dan wordt de energie beter verdeeld over alle fases. Maar weet niet de regels uit frankrijk.
In Nederland maakt het niet uit of je teruglevert op een of alle fases, je slimme meter trekt het instantane vebruik en teruglevering gewoon van elkaar af.

Overigens kan je best over één fase terugleveren en later een tweede eenfase-omvormer op een andere fase zetten. Dan lever je wel terug over twee fases ipv 3, maar de 2x ~16A die je verwacht zou geen probleem moeten zijn voor bijvoorbeeld een hoofdzekering

Ik zou trouwens gewoon voor het goedkoopste gaan: Als je zeker weet dat de tweede installatie er gaat komen, kan je nu alvast een ~7 kW omvormer kopen. Dat zou dan wel een driefase-omvormer zijn. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan twee lossen. Wel is het elektrisch rendement waarschijnlijk wat lager terwijl je nog een 'halve' installatie hebt.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-11 12:58
@Verwijderd
je zegt het nog net niet handig, maar ik ga uit van:
185Wp panelen, met +/-35Vmpp en 45Voc. ;)

een SMA sunnyboy 3.6 kan met gemak met 1 fase op een 3 fase aansluiting, geen probleem.
ook heeft zo een omvormer 2x een mpp.
dus doe je 10 panelen per mpp.
10X35Vmpp = 350Vmpp = perfect voor omvormer. ;)
10x45Voc = 450V + temperatuur factor = kleiner als wat de omvormer aan kan, dus is in orde. ;)

na die 20 panelen zit die wel erg vol, maar als je wil, dan kunnen alle 20 in de config 2x10x185Wp ook op 1 mpp zetten, en vul je de andere mpp met meer panelen.
je hebt dan wel veel Wp op de omvormer en dat zal veel aftopping geven.
op zich is dat een beetje jammer maar echt geen ramp.
omvormer gaat er niet kapot van. ;)

ook kun je dan later altijd nog een 2de omvormer op een andere fase hangen, je hebt er toch 3. ;)
dus zo een omvormer is eigenlijk geen probleem, en geeft je ook leuke groei mogelijkheden. ;)
heeft meer te maken met wat je leuk vind dan dat er echt problemen zijn. ;)

edit:
de optie 1x20x185Wp = fout.
een mpp kan maar een max Vmpp en Voc aan.
20x45Voc= 900V, nu is er dus een kans dat de omvormer kapot gaat of gewoon weg niks doet. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 09-09-2017 14:58 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • Beste antwoord

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

En voor de hoofdschakelaar/zekering hoef je helemaal niet bang te zijn: teruglevering trek je van verbruik af :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:29
Proton_ schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 15:03:
Oneens. Als je op zomervakantie bent, kan je gerust 3,5 kW terugleveren en maar 50W verbruiken, eventueel zelfs vanaf een andere fase. Dan is je verbruik verwaarloosbaar tov je opwek, oftewel moet je je gewoon aan je maximale stroom van de zekering gaan houden. Twee 3,5 kW 1-fase omvormers op bijvoorbeeld een 25A hoofdzekering is gewoon niet te doen :P

Edit: Een woordje dikgedrukt :P Het ging me vooral om de redenatie 'verbruik trek je af van opwek' trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door marcop23 op 09-09-2017 15:20 ]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@marcop23 :? Hoe wil je met een 16A (SMA 3.6 kW) een 25A zekering (aanname, OP meldt het niet en Frankrijk is mij te ver weg) overbelasten?

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen zover voor de reacties, wees het ook gerust met elkaar oneens, ik leer ervan 🤓

Een vervolgvraag zou zijn als ik teruglever op één fase en toevalig wat meer gebruik op de andere fase is er dan niet een te grote scheefgroei.
Mijn ervaring nu is als ik de fasen niet goed verdeel in huis en bijvoorbeeld wasmachine, kofiezetter en boiler staan op één fase te vragen en wat verlichting op en andere zaken die op dat moment niet vragen. Dan vliegt de hoofdzekering eruit. Deze kan ik eenvoudig terug klikken maar toch. Ongelijke belasting is dan de oorzaak.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-10 20:06
Denk dat dat niet komt door ongelijke belasting, maar door overbelasting van die specifieke fase.

Logischerwijs gaat het fout als je 0, 0 en 30A trekt over de 3 fasen met een 25A zekering tov 10, 10 10.

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 15:38:
Dank allen zover voor de reacties, wees het ook gerust met elkaar oneens, ik leer ervan 🤓

Een vervolgvraag zou zijn als ik teruglever op één fase en toevalig wat meer gebruik op de andere fase is er dan niet een te grote scheefgroei.
Mijn ervaring nu is als ik de fasen niet goed verdeel in huis en bijvoorbeeld wasmachine, kofiezetter en boiler staan op één fase te vragen en wat verlichting op en andere zaken die op dat moment niet vragen. Dan vliegt de hoofdzekering eruit. Deze kan ik eenvoudig terug klikken maar toch. Ongelijke belasting is dan de oorzaak.
jep als je niet goed verdeeld dan gaat er 1 zekering van 1 van de 3 fase kapot.
en dat is zeker zo met gebruik, wasmaschien 10A + koffiezetter 10A + boiler 10A = 30A, en dat is meer als de 25A die je per fase kunt gebruiken. ;)

maar 1x SMA sunnyboy 3.6 is maar 16A, dus geen enkel probleem om dat op een 25A fase te zetten ;)
de 2de SMA sunnyboy 3.6, tja die zou ik ook op een andere fase zetten. (hoewel 2x de SMA sunnyboy 3.0 stiekem nog net gaat op een 1x25A >:) , maar laten we de grenzen maar niet op zoeken als het niet nodig is. ;) )

maar eigenlijk heb je geen 3 fase omvormer nodig, maar mischien is dat wel prettig in de toekomst.
maar 3x een 1 fase omvormer gebruiken kan ook, geen probleem. (soms is dat leuker als 1x3fase omvormer. bedenk je dat je met 3 omvormer ook per omvormer 2x een mpp kunt hebben, dus op geheel heb je 6 mpp's tot je beschikking. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:08

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Koffieapparaat 2000W, wasmachine 2000W, boiler 2000w geeft 6000w. Als dat allemaal op 1 fase staat, dan is dat de reden dat de zekering eruit klapt, niet de ongelijkheid zekeringen klappen niet wegens ongelijkheid, dat meten ze niet. Een 3 fade zekering is niets anders dan 3 1 fade zekeringen met een koppelstukje ertussen..

Vaak is trouwens een hoofdzekering helemaal geen 3 fase zekering en blijven 2 fasen het dus gewoon doen als er 1 uit klapt.

Verwijderd

Topicstarter
prein2 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 15:46:
Koffieapparaat 2000W, wasmachine 2000W, boiler 2000w geeft 6000w. Als dat allemaal op 1 fase staat, dan is dat de reden dat de zekering eruit klapt, niet de ongelijkheid zekeringen klappen niet wegens ongelijkheid, dat meten ze niet. Een 3 fade zekering is niets anders dan 3 1 fade zekeringen met een koppelstukje ertussen..

Vaak is trouwens een hoofdzekering helemaal geen 3 fase zekering en blijven 2 fasen het dus gewoon doen als er 1 uit klapt.
Het is dus echt de hoofdschakelaar, bij mij in de kast buiten waar ook de meter in zit, die er uit vliegt.

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 16:00:
[...]

Het is dus echt de hoofdschakelaar, bij mij in de kast buiten waar ook de meter in zit, die er uit vliegt.
dat kan zo lijken, maar een hoofdschakelaar kan alleen handmatig uitgezet worden. ;)
dus je bedoeld waarschijnlijk de hoofdzekering (het lijkt wel op een schakelaar maar is het niet ;) ).

en ja regels in Frankrijk zijn iets anders als hier, daar zie je wel vaker dat ze een 3fase zekering hebben geplaatst, als dan 1 fase ergens op reageert dan trekt hij de andere fase mee.

maar de vraag is eigenlijk, wat staat er op die schakelaar (zekering dus)?
(ik verwacht iets van 3x25A. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 09-09-2017 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik resumeer

De SMA sb3.6-1av-40 is een goede omvormer, aansluitbaar met twee strings van elk 10 panelen op één fase. Het gevaar voor scheefbelasting is niet aanwezig. Het rendement wordt niet afgetopt.

Wanneer ik zou kiezen voor bijvoorbeeld een 3 fase Solaredge SE7K is er ook niets aan de hand. Overdimensioneren heeft iets rendememtsverlies maar dat is alles.

Als iemand nog iets heeft toe te voegen hoor ik dat natuurlijk graag.
Nogmaals geweldig bedankt voor jullie bijdrage

Verwijderd

Topicstarter
migjes schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 16:09:
[...]

dat kan zo lijken, maar een hoofdschakelaar kan alleen handmatig uitgezet worden. ;)
dus je bedoeld waarschijnlijk de hoofdzekering (het lijkt wel op een schakelaar maar is het niet ;) ).

en ja regels in Frankrijk zijn iets anders als hier, daar zie je wel vaker dat ze een 3fase zekering hebben geplaatst, als dan 1 fase ergens op reageert dan trekt hij de andere fase mee.

maar de vraag is eigenlijk, wat staat er op die schakelaar (zekering dus)?
(ik verwacht iets van 3x25A. ;) )
Diferentiel 500ma
Ir 10-30A
Lees ik op het kastje

• migjes
@Verwijderd d:)b

geen scheefbelasting (in theorie wel, maar zo ver binnen de marges dat kun je wel vergeten dat het een probleem op gaat leveren)

2x10x185Wp = 3700Wp.
geen probleem voor een 3600W omvormer zoals de SMA SB 3.6.
dit is zelfs geen probleem voor een SB 3.0.
(en dan kun je ook nog rond kijken of je geen goedkopere omvormer wil als SMA, zo speciaal zijn ze nu ook weer niet. ;) )

een 3 fase Solaredge SE7K geeft ook geen problemen, hoeveel Wp je er bijna aan hangt maakt niet veel uit.
(ik zou niet verder gaan als maar 50%, maar zelfs 10% kan nog als het perse moet. ;) )
wel gaat van deze optie je portemonnee erg rap leeg. >:)
je moet dan voor je huidig 20x 185Wp's wel 20x P300's kopen, anders werkt het niet met de omvormer.
en dat is geen goedkoop geintje. ;)
(solaredge is gewoon duur, simpeler kan ik het niet zeggen)
Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 16:18:
[...]
Diferentiel 500ma
Ir 10-30A
Lees ik op het kastje
oke klinkt al een soort alamat 500ma is de foutstroom. (groep en aardlek in 1 apparaat) ;)

en dan iets van 10-30A? maar wat dat precies betekend?
(kun je een foto maken?)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 09-09-2017 16:25 ]

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-11 22:26
@migjes @Verwijderd dat is een aardlekschalaar 500 mA, dus 0,5 A, waardoor maximaal 30A doorheen mag lopen, maar de gebruiksstroom 10 A is. Dan is er nog een echte hoofdzekering in een verzegelde kast daaronder, ken de Franse meterkasten wel en zijn eigenlijk niet anders dan de Nederlandse.

Verwijderd

Topicstarter
migjes schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 16:21:
@Verwijderd d:)b

geen scheefbelasting (in theorie wel, maar zo ver binnen de marges dat kun je wel vergeten dat het een probleem op gaat leveren)

2x10x185Wp = 3700Wp.
geen probleem voor een 3600W omvormer zoals de SMA SB 3.6.
dit is zelfs geen probleem voor een SB 3.0.
(en dan kun je ook nog rond kijken of je geen goedkopere omvormer wil als SMA, zo speciaal zijn ze nu ook weer niet. ;) )

een 3 fase Solaredge SE7K geeft ook geen problemen, hoeveel Wp je er bijna aan hangt maakt niet veel uit.
(ik zou niet verder gaan als maar 50%, maar zelfs 10% kan nog als het perse moet. ;) )
wel gaat van deze optie je portemonnee erg rap leeg. >:)
je moet dan voor je huidig 20x 185Wp's wel 20x P300's kopen, anders werkt het niet met de omvormer.
en dat is geen goedkoop geintje. ;)
(solaredge is gewoon duur, simpeler kan ik het niet zeggen)

[...]

oke klinkt al een soort alamat 500ma is de foutstroom. (groep en aardlek in 1 apparaat) ;)

en dan iets van 10-30A? maar wat dat precies betekend?
(kun je een foto maken?)
Ik begrijp nu ook dat een optimizer altijd op één paneel moet en niet bijvoorbeeld per twee?

• migjes
@MadDog11
ik denk dat je gelijk hebt.
het zal vast zo iets zijn, en dan zou je ook nog de conclusie kunnen trekken dat in de zegelkast gewoon 3x25A zit.
maar gokken = brokken
dus toch even oppassen of het ook echt zo is. ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 16:58:
[...]
Ik begrijp nu ook dat een optimizer altijd op één paneel moet en niet bijvoorbeeld per twee?
nop er mogen ook 2 panelen op 1 optimizer.
maar er mag niet meer Wp als wat de optimizer aan kan aan hangen.
dus geen 2x185Wp op een p300.
het kan dan weer wel op een p40x , maar die is weer duurder.
en je hebt 2x een parallel stekker nodig per optimizer.

ook heb je speciale optimizers voor 3fase omvormers, maar ook die zijn weer een stukje duurder als een p300.

lang verhaal kort, solaredge is gewoon duur.
hoe je het ook draait of keert.

Verwijderd

Topicstarter
migjes schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 17:03:
@MadDog11
het zal vast zo iets zijn, en dan zou je ook nog de conclusie kunnen trekken dat in de zegelkast gewoon 3x25A zit.
maar gokken = brokken

[...]

ook heb je speciale optimizers voor 3fase omvormers, maar ook die zijn weer een stukje duurder als een p300.

Duidelijk :)

• migjes
maar ook SMA is niet goedkoop.
http://shop.winkelman-zon...f-webconnect---wifi-.html
vs
http://shop.winkelman-zon...aar-en-interne-wifi-.html
of
http://shop.winkelman-zon...bright-3680-mtl-wifi.html
etc... etc...

zijn vrij vergelijkbaar maar wel wat beter voor de portemonnee.
dus het is ook maar net wat je wil vergelijken en waar mee. ;)

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-11 22:26
migjes schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 17:03:
@MadDog11
maar gokken = brokken

[...]

99% zeker dat het 3 x 25A is, zou ook nog 3x 32A kunnen zijn, maar dat zijn automaten dan. En 2A te veel, wel binnen de tolerantie van 10% van de aardlekschakelaar max van 30A. Maar inderdaad proberen te achterhalen wat de aansluiting echt is, zou op aansluit voorwaarden of tariefnota kunnen staan, net als in Nederland.
Plaatselijke elektricien zou je ook info kunnen geven bedenk ik me net, die zijn in Frankrijk meestal gemachtigd om namens het energiebedrijf te mogen plaatsen van meters etc.

Verwijderd

Topicstarter
migjes schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:53:
@Verwijderd
je zegt het nog net niet handig, maar ik ga uit van:
185Wp panelen, met +/-35Vmpp en 45Voc. ;)

een SMA sunnyboy 3.6 kan met gemak met 1 fase op een 3 fase aansluiting, geen probleem.
ook heeft zo een omvormer 2x een mpp.
dus doe je 10 panelen per mpp.
10X35Vmpp = 350Vmpp = perfect voor omvormer. ;)
10x45Voc = 450V + temperatuur factor = kleiner als wat de omvormer aan kan, dus is in orde. ;)

na die 20 panelen zit die wel erg vol, maar als je wil, dan kunnen alle 20 in de config 2x10x185Wp ook op 1 mpp zetten, en vul je de andere mpp met meer panelen.
je hebt dan wel veel Wp op de omvormer en dat zal veel aftopping geven.
op zich is dat een beetje jammer maar echt geen ramp.
omvormer gaat er niet kapot van. ;)

ook kun je dan later altijd nog een 2de omvormer op een andere fase hangen, je hebt er toch 3. ;)
dus zo een omvormer is eigenlijk geen probleem, en geeft je ook leuke groei mogelijkheden. ;)
heeft meer te maken met wat je leuk vind dan dat er echt problemen zijn. ;)

edit:
de optie 1x20x185Wp = fout.
een mpp kan maar een max Vmpp en Voc aan.
20x45Voc= 900V, nu is er dus een kans dat de omvormer kapot gaat of gewoon weg niks doet. ;)
Mag ik nog even terug komen op bovenstaand, begrijp ik goed dat de omvormer van Sma 3.6 600volt per string aan kan.
Ik heb inderdaad 20x45 volt max = 900v waar de sma aangeeft max 600 te willen hebben, als ik het goed zeg.

Vergeef mij mijn onwetendheid, ik leer veel op het moment :)

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:32:
[...]
Ik heb inderdaad 20x45 volt max = 900v waar de sma aangeeft max 600 te willen hebben, als ik het goed zeg.
Klopt, daarom stelt @migjes voor om te splitsen naar twee onafhankelijke strings van 10 panelen, zodat je slechts 450V hebt.

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:32:
[...]

Mag ik nog even terug komen op bovenstaand, begrijp ik goed dat de omvormer van Sma 3.6 600volt per string aan kan.

Vergeef mij mijn onwetendheid, ik leer veel op het moment :)
leren is altijd goed. ;)
(en @Proton_ zegt het ook al d:)b )

omvormer doet een max van 600V.
voor de duidelijkheid dat is dan wel Voc.
dus Voc X panelen serieel = boven de 600V = omvormer start niet. :-(
maar om het extra lastig te maken, de Voc heeft ook een afhankelijkheid in de temperatuur.
koude cellen = hogere Voc.
normale temperatuur is 25 graden, en de laagste temperatuur moet je een beetje gokken. (ik pak meestal -10, maar je komt ook al een eind met -5)
dus (Voc + temperatuur coëfficiënt) X panelen serieel = ???

omvormer wil graag een +/- 365Vmpp hebben.
ook Vmpp heeft een temperatuur coëfficiënt, kun je ook uit rekenen als je wil. ;)

verder kan de omvormer een max aan van 15A per mpp.
nu leveren je panelen een max van +/-6A kortsluit.
doe je 2 stringen paralel op 1 mpp, dan is het 2x6=12A en dat is kleiner als 15A dus is oke.
maar je mag ook de 2 stringen verdelen over de 2x mpp.

heb je zin om te spelen(leren) kun je het allemaal uit rekenen.
maar je kunt ook alles in vullen op https://www.sunnydesignweb.com/ en die rekent het allemaal uit. ;)

nu wil je voor 10x gaan met 5"cellen paneel, dus ik gok uit het hoofd dat je al erg goed zit. >:)

Pagina: 1