Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 10:27
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 96% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 20-11-2020 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Toevallig is er net een topic met iets vergelijkbaars aan de gang, wellicht heb je iets aan de aviezen hier.
Niet tevreden over huidige manier van leven.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je hier persoonlijk niet mee helpen, maar dit klinkt iets als wat mijn kennis heeft gehad. Hij is eerder gestopt met een NIV2 diploma en is vervolgens full-time gaan werken, omdat volgens hem "leren niet in zijn aard zit" hij had de eerste paar maanden plezier en vond zijn loon ( geen idee hoeveel ) prima. Na een tijdje besefte hij dat het niks werd, hij is met zijn baan gestopt en is begonnen met school en een andere opleiding. Via die stage periode's heeft hij uiteindelijk een mooie baan/functie aangeboden gekregen, hij heeft de baan niet gelijk geaccepteerd maar eerst zijn diploma behaald mocht het hem weer niet bevallen daar. Hij werkt er nu al een tijdje en vindt het fantastisch.

"Qua diploma's heb ik enkel MBO2 ICT, omdat school gewoon niet zo lekker verlopen is"

Er zullen altijd ups&downs zijn dit is geen excuus om school te laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 10:27
Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:37:
I know, maar het is echt een lang verhaal. Als ik de tijd heb zal ik dit hier nog even posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

234FaTaLiTy schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:40:
[...]

I know, maar het is echt een lang verhaal. Als ik de tijd heb zal ik dit hier nog even posten.
Ben benieuwd, mocht je de tijd hebben om je verhaal te posten, laat het me dan eventjes weten. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je zult denk ten eerste af moeten vragen waar je wel voldoening uit haalt, en dan een plan opstellen om daar te komen.

Ik kan mij voorstellen dat je bij een klein bedrijf als systeembeheer niet heel veel voldoening haalt, en de kans dat je op termijn niet meer nodig bent omdat de IT verder uitbesteed is is ook goed aanwezig. Ik zou dus zeker aanraden om in ieder geval nog verder te studeren, en wat te leren waar je wel plezier in beleeft. Het verleden met je opleiding verander je niet meer, maar de toekomst heb je natuurlijk in je eigen handen.

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 08-09-2017 15:45 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:12
..Stuck in a dead-end job, is dat een goede manier om je huidige situatie te omschrijven?

Volgens mij heb je een heel aantal mogelijkheden, ik weet alleen niet wat de meest passende is.

Optie 1: Niets doen en wachten totdat een ander (Sinterklaas? een goede fee?) dit voor je oplost.
Voordeel: Je hoeft niets te doen en het kost je niets.
Nadeel: Gebeurt niet, succes met wachten.

Als optie één je niet de meest aanlokkelijke optie lijkt, moet je jezelf gaan ontwikkelen. Zoek uit wát je wilt (eventueel via beroepentests en dat soort gedoe) en ga dan verder naar de volgend opties:

Optie 2: Terug naar school en een BOL-opleiding gaan doen
Voordeel: Je hoeft je niet extreem in te spannen, schooldagen zijn niet van negen tot vijf, met een beetje goed plannen hou je tijd zat over voor een bijbaantje, hobby's en vrienden.
Nadeel: Je bent je inkomen kwijt. Verkoop je auto maar. Als je niet meer bij je ouders woont, zeg dan je huur maar op en ga weer bij moeders wonen (als dat kan).

Optie 3: Een BBL-opleiding gaan doen.
Voordeel: Je hoeft je wel wat meer, maar niet extreem in te spannen. Kan naast je werk
Nadeel: Je baas moet akkoord gaan. Je zal minder moeten gaan werken. Niet alle BOL-opleidingen hebben een BBL-variant. Als je in een heel andere sector wilt werken (dameskapper ofzo) zal je een baan in die sector moeten vinden. Je zal een deel van de avonden en in de weekends moeten leren. Je sociale leven zal een paar jaar op een lager pitje moeten.

Optie 4: Een opleiding via zelfstudie gaan doen (LOI, NCOI, certificaten als MCSA, CCNA en MCSE)
Voordeel: daar heeft je baas niets mee te maken. Je kan doen wat je wilt.
Nadeel: Zeg eens eerlijk, heb je daar de discipline voor? Zeg je sociale leven maar vaarwel tijdens je studie, is dat een aanlokkelijk vooruitzicht? Kost veel geld.

Optie 5: Toelatingsexamen HBO doen.
Voordeel: HBO!
Nadeel: De stap van MBO-2 naar HBO is enorm, zie verder de nadelen van optie 2,3 en 4.

Succes!

P.S. Je hoeft niet te antwoorden, maar de naam FaTaLiTy zegt mij iets, kennen wij elkaar?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 23:07
BTW volgens mij krijg jij heel slecht betaald. Verder kijken naar andere baan zou al kunnen helpen.
Verder net als de rest zegt. Een opleiding als dat nog lukt, zou ik je zeker aanrader

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 16:17
20 jaar ga is rondreizen/backpacken in de wereld, ga je jezelf ook stuk beter leren kennen. Weet je misschien daarna iets beter welke kant je op wilt of wat voor studie je daarna wilt doen.

[ Voor 11% gewijzigd door bangkirai op 08-09-2017 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

ErikRo schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:25:
BTW volgens mij krijg jij heel slecht betaald. Verder kijken naar andere baan zou al kunnen helpen.
Verder net als de rest zegt. Een opleiding als dat nog lukt, zou ik je zeker aanrader
Tja, MBO2 is nu ook niet echt een opleidingsniveau voor een hoog salaris he. Dat kun je volgens mij al gaan doen als je je VMBO niet eens afgemaakt hebt, zijn dus echt totaal geen eisen/kwalificaties voor nodig.
Verder krijg je hier wel gewoon allerlei toeslagen etc. dus uiteindelijk hou je netto meer over dan bruto, als je het puur voor het geld doet moet je flink doorstuderen voor je rendement zult zien uit je investering (tijd/geld in de studie).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:33

Fiber

Beaches are for storming.

Je bent 20. Je kan nog best een jaar of vier naar school om echt wat te leren...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon niet treuzelen en weer een opleiding oppakken. Jij bent de enige die uiteindelijk de consequenties zal ondervinden van je eigen passiviteit...!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:16
Investeer in een serieus loopbaanadvies. Zo ontdek je waar jij voldoening uit haalt, waar je sterke/zwakke kanten liggen en wie je bent (professioneel gezien). Zo kun je veel gerichter bepalen welke kant je op wilt en welke soort banen bij je passen. Heb je die banen eenmaal in beeld dan pas kun je gaan bepalen welke stappen je moet zetten om daarbij te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:37:

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Misschien in de meeste gevallen wel maar er zijn wel degelijk situaties waarin je niet kunt voorkomen dat je school voor de eindstreep moet verlaten, zelf heb ik helaas ervaring met zo'n situatie.

Ik zou je trouwens ook willen adviseren om als nog een opleiding te gaan doen of certificaten te gaan behalen.
Elke keer als je een nieuw certificaat in de pocket hebt is dat weer een grote voldoening en daar krijg je erg veel positieve energie van.

[ Voor 22% gewijzigd door DixxyJS op 09-09-2017 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
20 jaar, mooie leeftijd om nog naar school terug te gaan.
* MBO 3/4 neemt je met alle liefde aan
* Je hebt nog recht op studiefinanciering
* Prima vooruitzicht op verbetering van je werk en salaris
* Je hebt tijd om te studeren tijdens en naast je werk
* Wanneer school niets voor je is maar je wel hogerop wilt: check of je werkgever een erkend leerbedrijf is en ga BBL doen

Bedenk alleen wel dat computers niet zullen veranderen en of je dat werk wel wilt blijven doen, ook al doe je het op een niveau hoger met een paar centen extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DixxyJS schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 15:08:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Misschien in de meeste gevallen wel maar er zijn wel degelijk situaties waarin je niet kunt voorkomen dat je school voor de eindstreep moet verlaten, zelf heb ik helaas ervaring met zo'n situatie.
Balen om te horen Dixxy, ik kan daar zoals ik eerder zei niet over mee praten. Toch vindt ik dat je sterk moet zijn en je opleiding niet moet laten vallen, er zullen altijd enge, heftige en zware dingen gebeuren. Als je dan elke keer stopt met iets zal je het nooit kunnen laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DixxyJS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 17:36:
[...]

Balen om te horen Dixxy, ik kan daar zoals ik eerder zei niet over mee praten. Toch vindt ik dat je sterk moet zijn en je opleiding niet moet laten vallen, er zullen altijd enge, heftige en zware dingen gebeuren. Als je dan elke keer stopt met iets zal je het nooit kunnen laten vallen.
Daar ben ik het mee eens, als je de kans hebt om een opleiding af te maken is dat absoluut stom om dat niet te doen, toen de tijd had ik het helaas zelf nog niet voor het zeggen.

Ik werd gedwongen om een studie tegen mijn zin in te doen en informatica was volgens mijn vader toen een beroep waar geen droog brood in te verdienen was.
Resultaat was dat ik op mijn 15e kon gaan Schoffelen zonder opleiding op zak en maar moest zien hoe ik mezelf moest verkopen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik door die ervaring veel heb geleerd wat je nooit op school zou kunnen leren.

Zelf ben ik 18 jaar later pas aan mijn studie begonnen en het is het beste wat ik ooit in mijn leven heb kunnen doen.
Dagelijks heb ik daar nog veel profijt van en mijn leven is er vele malen aangenamer door geworden.

[ Voor 36% gewijzigd door DixxyJS op 09-09-2017 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
@TS

Is helemaal niet gek om in deze fase van je carriere/leven met vraagtekens en een bepaalde onzekerheid te zitten over hoe je leven er verder uit gaat zien. Denk dat veel mensen zich daar wel in kunnen verplaatsen.

Studie oppakken is een optie als je die mogelijkheid hebt. Anders misschien kijken of je niet toch wat kan ontwikkelen in je functie. Nieuwe dingen leren etc en zo door proberen te groeien.

Met ongemotiveerd facebooken op je werk ga je in elk geval niet snel verder komen. Zeker bij een gebrek aan diploma's en weinig werkervaring zal het echt uit jezelf moeten komen.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 09:55

Zenix

BOE!

Ik ben tussen 15-21 ernstig ziek geweest en in die tijd bijna 2 jaar in ziekenhuis gelegen, weken op IC en twee jaar invalide geweest. Toen ik uit het revalidatiecentrum kwam ben ik niet meer naar de HAVO gegaan, maar direct naar het MBO omdat daar de begeleiding voor chronische zieken beter was. MBO-ICT Niveau 2/3/4 gedaan en daarna HBO-ICT en afgestudeerd met een 9. Nu staan de bedrijven in de rij en het boeit ze weinig dat ik in het verleden ziek ben geweest en wat ouder ben dan medestudenten die zijn afgestudeerd. Ze zien iemand met veel doorzettingsvermogen die zich wil blijven ontwikkelen.

Ik bedoel hiermee te zeggen het kan wel van alles zijn geweest waardoor je niet verder bent gaan studeren. Maar dat zijn gewoon obstakels die jezelf moet overwinnen, uiteindelijk hou jij jezelf tegen. Jij hebt de keuzes gemaakt om te stoppen met studeren en te gaan werken. Zelfs als je chronisch ziekt bent is er nog veel mogelijk qua studeren. Ik sluit mij daarom ook aan bij het verhaal van Bernard.

Ik zou ook aangeven bij je werkgever dat je hiermee zit en dat je graag wilt ontwikkelen. Misschien is de werkgever wel bereid om certificaten en boeken te betalen? Of eventueel een studie? Misschien leuk om die kleine bedrijven (deels) naar de cloud te brengen, zoals bijvoorbeeld Azure? Ik zie namelijk dat er dat er best veel vacatures zijn rondom en Azure en daarvoor heb je specifieke kennis nodig. Als jij die ervaring hebt en certificaten wil een ICT bedrijf die actief is in Azure/Office 365 je vast wel een kans geven.

Ik weet niet of je ook aan het sporten bent. Maar dat helpt mij altijd goed. En door het sporten maak je endorfine aan waardoor je ook positiever wordt. Ik zou alsnog regelmatig naar die vrienden gaan, maar ook tijd maken voor je persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling. Blijkbaar vond je ICT namelijk leuk, maar zit je in een sleur, en door je jezelf en je te verbeteren in je werk kan je daar denk ik uitkomen. Ik heb persoonlijk voor dit vakgebied gekozen omdat je steeds weer nieuwe dingen leert, dat maakt de ICT zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02:26
Ik kan mij goed in je verhaal vinden, ik heb namelijk hetzelfde.

Ben ook 20 en in het bezit van een mbo 4 ICT beheer diploma.
Ik heb even HBO gedaan, maar dat was niks voor mij.

Nu vraag ik mij af wat ik nu zal doen en ik geef je deze tip die mij heel goed geholpen heeft.

Ga rondtrekken en kijken en leer jezelf kennen.
Je moet iets vinden wat je motiveert en leuk vind, en vervolgens kan je daar voldoening uithalen.

En bovendien ben je niet stokoud, voel je absoluut niet gehaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:19

polthemol

Moderator General Chat
1. gooi het niet perse op een bore-out. Ja het kan zijn dat je je verveeld, maar in the end: jij bent je daar min of meer vrijwillig aan het vervelen :)
2. schrap dat salaris in je zoektocht: die 100 of 200 euro meer ergens anders gaan je niet perse beter laten voelen (na 2 maanden is dat gevoel weg).

Ik spreek even uit heel eigen ervaring en heb mezelf ook in een fase zitten wringen in een baan waar ik niet op mijn plek was. Dat is nu achter de rug en opeens lachte de wereld me weer toe. Ik wist ook niet waar ik heen wilde en heel eerlijk weet ik dat nog altijd niet en zal ik het waarschijnlijk ook nooit weten. Wat ik wel heb gedaan is een lijstje gemaakt wat belangrijke zaken zijn voor mij in het leven (en dan bedoel ik niet qua specifieke werkinhoud). Ik gaf erg veel belang aan 'nieuw', impact hebben om dingen te kunnen veranderen en vrijheid in wat ik doe. Vanuit zoeen punten kun je wat eerlijker kijken naar waar je naartoe wil.

Afhankelijk van hoe goed je relatie met je werkgever is, is het misschien ook slim om in een persoonlijk gesprek aan te geven dat je door wil en als er daarvoor plaats is binnen je huidige baan om meteen aan je manager te vragen wat je moet doen om te voldoen aan deze of gene functie die je wil.

Met betrekking tot je studie: mijn schooltraject is ook nooit florisant geweest, het was niet mijn wereld zeg maar en heb het HBO gestaakt. Ik ben wel daarna eigen dingen gaan doen die me boeiden: zelf wat klooien met big data, daardoor python ontdekken, daarmee verder gaan en me in verdiepen, dat toepassen binnen mijn werk waardoor je ook weer wat beter werk gaat leveren en opeens ook heel andere interesses gaat ontdekken.

Bottom line: als je niet dit tot je 67 / 70ste wil doen: kom in beweging, neem actie en durf een gok te nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 10-09-2017 14:32 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:12
@234FaTaLiTy @CryRaven @Zenix,
Misschien moeten jullie eens een biertje met elkaar gaan drinken om elkaar, waar nodig, een duwtje in de goede richting te geven.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Pagina: 1