Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• seadogg
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12-11 12:18
Hi GoT'ers,

Op dit moment heb ik een baan, 40u in de week waarbij ik redelijk mijn voldoening uithaal.
Echter heb ik het gevoel dat ik niet krijg wat ik verdien.
Mijn werkdagen bestaan offcieel uit maandag tot en met vrijdag, 09:00 tot 18:00u.
Ik ben elke dag standaard om 8:15/30 aanwezig om de dag rustig te beginnen. Ik krijg mijn werk niet af als ik dit niet doe.
Ik ben verkoper binnendiest met leuke collega's, maar alleen daar kan ik niet van leven.
Ik moet het doen met een kleine 1650.- netto p/m. wat ik erg mager vind voor hetgeen wat ik kwa werk verzet.
Ik ben altijd ruim op tijd, ben sociaal en bereid om extra te werken indien nodig, ik ben zelden afwezig of ziek, haal mijn targets elke maand etc.

Dit begint langzaam een beetje te knagen. We hebben 2 nieuwe collega's aangenomen en zijn volledig aan het verbouwen waardoor de vraag naar salaris verhoging niet echt mee zal werken. Zijn er tips hiervoor? Heeft iemand een idee hoe ik dit op een nette en goede manier kan aankaarten?

Naast het feit dat ik ongelukkig word van mijn salaris, heb ik veel vrije tijd (18:30 thuis van werk > vrije tijd) waar ik me vaak verveel / nutteloos voel als ik weer wat bankhang en game.
Ik heb weinig hobby's naast muziek en gamen waar ik voldoening uit haal en zou graag iets willen ondernemen...

Maar hoe kan ik ondernemen als ik geen talent / hobby's / passie heb voor iets?
Ik zou gewoon graag wat willen doen waarbij ik extra geld kan verdienen of kan werken aan iets wat me helpt in de toekomst.
Ik heb een mbo niv 4 diploma en verder weinig certificaten.

Het klinkt allemaal depressief, maar dat ben ik absoluut niet. Ik ben gewoon erg realistisch.

Iemand tips voor mijn salaris / vrijetijds uren?
Ik hoor het graag! (Dank voor het lezen ;))

:P

• mvrhrln
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20-11 23:52
Aanvullende opleiding en/of cursussen gaan doen misschien ?

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

Hahn

Tegendraads

Op allebei je vragen kan ik alleen maar zeggen: als je er niet tevreden over bent, doe er wat aan.

Niet blij met je salaris? Ga rondkijken voor een andere baan of geef aan bij je baas dat je vindt dat je meer waard bent.

Geen hobbies of passie? Ga op zoek naar wat je leuk vindt om te doen. Wij weten niet wat je leuk vindt, kan, wil. Je zal het zelf uit moeten vinden.

The devil is in the details.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
Vrije tijd is soms veel waard als je er weinig van hebt. Maar nu je er teveel aan hebt, zou ik er zeker gebruik van maken.

Kijk eens niet naar jouw huidige salaris, maar naar het werk zelf. Wil je over 20 jaar nog steeds verkoper zijn, of wil je wat dan iets anders doen?
Kijk dan eens op de vacaturewebsites (je hebt genoeg vrije tijd. ;) ) naar wat er voor ervaringen en kennis wordt gevraagd voor functies waarbij je meer kunt verdienen en zorg dat je dat je die ervaringen en kennis ergens kunt opdoen.

Is vrijwilligerswerk niets iets voor jou om ervaring op te doen? (En dan bedoel ik niet met een collectebus langs de deuren lopen, maar helpen bij lokale stichtingen en verenigingen met het organiseren van evenementen e.d.)

Sudoku oplosser | Nieuw!!! De moeilijke puzzel!. Probeer hem eens uit!

• Gumball
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
Hoe oud ben je? Zoek een vriendin. Kan je je tijd en geld ruim in kwijt!
Edit: klinkt misschien wat flauw maar ik meen het serieus. Zoek iemand waarmee je samen dingen kan ondernemen. Iemand die jou dingen laat doen die je anders niet zo snel zou doen. Wellicht ontdek je een verborgen talent!

Gumball wijzigde deze reactie 06-09-2017 22:56 (60%)

• alwaysleft
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 11:08
Ben ook benieuwd hoe oud je bent TS?

• wm1234
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 20-11 22:42
Binnendienst -> naar buitendienst / account manager. Binnendienst gaat nooit veel verdienen omdat je niet zelf de orders/ deals maakt. Buitendienst is in principe sky is the limit. Hoe meer je verkoopt, hoe hoger je salaris / bonus / auto's. Je bent vervolgens ook nog ondernemend bezig binnen je eigen terrein en je hebt veel vrijheid.

Wel moet je je afvragen of je die ambitie hebt. Ten slotte heb je nu ook pas mbo 4 afgerond maar iedereen kan groeien in het leven, als je maar zelf wilt! Niemand gaat het voor je doen.

wm1234 wijzigde deze reactie 06-09-2017 23:03 (37%)

• Moi_in_actie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 11:32
Voor wat het werk/salaris betreft, daar is het antwoord vrij simpel: wat let je om rond te kijken naar andere mogelijkheden? Je hoeft niet meteen je ontslagbrief in te dienen, gewoon vrijblijvend rondkijken, kom je iets leuks op het spoor misschien een gesprek aangaan en vanuit daar verder zien hoe het loopt.
Daarbij kan je ook kijken naar opties waar het mogelijk is om naast je werk ook nog wat bij te leren. Dit kan met een deeltijdstudie, een cursus, eventueel gesponsord door de werkgever.

Betreffende de vrije tijd, je moet niet denken dat je dit alleen kan opvullen met "dingen waar je passie voor hebt". Ik doe in mijn vrije tijd genoeg dingen die ik wel leuk vind, maar waar ik nou niet bepaald van zeg dit is "the be all and end all". Daarbij is het ook zo dat wanneer je uitgekeken raakt op je huidige hobby's/tijdsbesteding de beste remedie is om iets totaal anders te proberen. Dit kan een flinke drempel vormen, om ineens iets te gaan doen wat je nooit eerder gedaan hebt en waarvan je niet 100% zeker van weet of je het wel leuk gaat vinden. In zo'n geval moet je niet op zoek gaan naar redenen om het toch maar niet te doen, maar ga erin met een houding van "why not?" en doe het eens een keer.

Je geeft zelf aan dat gamen een van je hobby's is, maar schijnbaar raak je daar een beetje op uitgekeken. Ik krijg ook het idee dat je je futloos en doelloos voelt. De beste oplossing hiervoor is iets fysieks te gaan. Dat hoeft niet altijd te betekenen dat je de sportschool in moet duiken, in het weekend of in de avond eens lekker gaan wandelen of fietsen is al genoeg. Ik weet niet waar in het land je woont, maar ga bijvoorbeeld in het weekend eens een dagje ergens heen om te wandelen of fietsen; naar de kust, ergens op de Veluwe, in het Limburgse heuvelland of ergens net over de grens in BelgiŽ of Duitsland. Ook al woon je ergens in het binnenland, er is altijd ergens op korte afstand wel een stuk groen te vinden waar je een uurtje kunt wandelen of fietsen.

Met fietsen kan je wat meer afstanden afleggen en het is misschien wat minder "awkward" als je dit alleen doen (ik ga er even vanuit dat je single bent). Anderzijds, al wandelend door een natuurgebied zie je te voet meer en kan je b.v. ook eens proberen of fotografie iets voor je is. Heel simpel beginnen met je smartphone, wat plaatjes schieten, kijken of je oog hebt voor mooie schots, als je een smartphone hebt met een goede camera/app dan de manual modes uitproberen en kijken wat dat allemaal doet (wat je wanneer moet gebruiken). En ga onderweg ook eens op een terrasje zitten (nu het nog af en toe kan met het weer), of neem zelf wat mee en pauzeer even bij een bankje met een mooi uitzicht. Door op deze manier actief bezig te zijn in een mooie omgeving krijg je meer energie en wordt je wat helderder van geest, kan je meer ideeŽn/inspiratie krijgen enzovoorts.

En daarnaast kun je ook eens bedenken aan de dingen die je altijd eens wilde doen, maar die onbereikbaar lijken. Denk als een klein kind die droomt over wat ie later wil doen als ie groot wordt :P Heb je wat in gedachte, schrijf dan eens op welke stappen je zou moeten ondernemen voordat dit mogelijk is deel de eerste paar stappen verder op in kleine taken/stappen en probeer dit eens uit.
Als voorbeeld, misschien wilde je altijd wel beroemd worden en raak je gefascineerd door de storylines van games of films. Begin eens om een klein verhaaltje te schrijven, of gewoon een paar thema's, maak er voor de gein eens een paar schetsen bij. Van het een komt het ander en ontstaat er een goed samenhangend verhaal. Wellicht niet bij het eerste idee/verhaal, maar bij het tweede. Misschien blijkt hierdoor dat je aanleg hebt voor verhalen schrijven, of tekenen, of muziek maken bij een verhaal.

Anyway, voordat dit echt A4tjes vol met tekst worden, er zijn genoeg dingen die je kunt gaan doen, dingen die geen geld kosten en die je ook direct kunt gaan doen (je hoeft je nergens voor aan te melden of dingen op te zetten). Je moet alleen even over die drempel heen komen om te zeggen "geen idee of het wat is, maar ik doe het gewoon eens". Bevalt het echt niet, dan weet je dat en kijk je verder.

i7 6700k @4700Mhz ~~ 16GB Corsair Vengeance LED 3200Mhz ~~ Asus Z170i Pro Gaming ~~ Sapphire R9 Fury-X @1150/570Mhz

• Frost_Azimov
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:11
Ik heb me een jaar of twintig geleden voorgenomen elk jaar wat nieuws te leren, ik heb al aardig wat geleerd inmiddels (ben nu 49), voorbeelden: windsurfen, c#, kiten, katamaranzeilen, tuinieren, houtbewerking, bijen houden, Arduino prutsen, electra (zwakstroom), architectuur/bouwen, makreel roken, e-bike bouwen, lassen... Afijn, te veel om op te noemen.

Sommige dingen waren leuk en doe ik waarschijnlijk nooit meer, andere dingen blijven hangen en ik merk dat andere 'skills' heel leuk te combineren zijn.

In enkele gevallen brengen ze zelfs geld op. Het belangrijkste blijft voor mij dat het leuk moet blijven. Het leren van al die dingen kost ook flink tijd en is ook erg leuk. Ik ben inmiddels 'van alle markten thuis' zoals dat heet ;-)

Het belangrijkste: ik heb aan het einde van bijna ieder dag een voldaan gevoel weer wat gaafs gedaan te hebben. (en nee, daar hoort gamen niet bij, leuk.. maar geeft geen voldoening voor mij) Het is ook erg leuk om te merken dat je vertrouwen in je kennis/skills krijgt (in jezelf dus eigenlijk)

Er is tegenwoordig maar weinig wat ik niet aanpak (mits ik er interesse in heb); bij bijna alles geld, gewoon klein beginnen...de rest komt vanzelf.

• Bartosy
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 20-11 15:27
Interessant topic.

neem aan dat de ts een begin/midden 20-er is. had vandaag nog een lezing op youtube gekeken waarin ze aangeven dat er een grote shift naar voren is en naar voren blijft gaan betrefende trouwen/kinderen krijgen afijn het klasieke huisje boompje beestje. Veel 20-ers tot in de 30 blijven steken in een baan wat gamen en uitgaan. Vrouwen gaan meestal ook actief op zoek naar een carriere en settlen meestal pas down in hun eind 20 begin 30 om kinderen te krijgen.

Nog geen 50 jaar geleden werkte je meestal op je 25ste ergens op een kantoor of fabriek was je getrouwd en had je 2 kinderen met meestal een derde onderweg inclusief een huisdier. Geloof me als ik zeg dat je eigen dan echt niet verveeld als je thuiskomt ;)

als je al bij thuiskomst meteen al gaat vervelen dan heb je toch wel serieuze andere invulling nodig... zeg niet dat je direct actief naar een vrouw moet zoeken en een gezin stichten maar denk ook niet dat een hobby-tje hier of daar echt een verschil gaat maken. helemaal niet als je niet precies weet wat je leuk vind en denkt dat je geen talent / hobby's / passie heb voor iets. lijkt me sowieso geen goede insteek.

zijn al aardig wat opties hier aangekaart kan me wel vinden in wat certificaten halen wat je toch weer wat munitie geeft voor een salarisverhoging. ook kan je een sport oppakken. ga je veel uit ? het klinkt alsof je jou erg snel verveeld in je OP.

• ErikRo
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:51
Wat mij altijd blij maakt als ik weer eens ergens nieuw kom. Nieuw stadje, nieuw museum, nieuwe concertzaal, nieuwe platenzaak. Zoek iets wat je leuk vind,zelfs saaie musea kunnen heel leuk blijken te zijn niet alle helaas. Zoek de leukste uit op internet en ga ze bezoeken maakt niet uit waar het is gewoon doen, alleen de reis al kan pret en leuke herinneringen opleveren. Je komt vaak weer van alles tegen onderweg wat je op nieuwe ideeen brengt. Sport, film, muziek idem dito.
Ga reizen naar het buitenland neem een hotel al is het maar voor 1 dag en verken de stad. Zo leuk en leerzaam soms even een grens even figuurlijk maar als je er eenmaal aan begonnen bent kun je niet meer stoppen.

Wordt niet een van die mensen die later zegt ik had nog zoveel willen doen maar ik heb het nooit gedaan en nu is het te laat. Daar zijn er al teveel van.

Wat teokomst betreft als je opleiding nu niet geweldig is en vergeet certificaten ik heb er al zoveel gehaald maar elke 5 a 10 jaar zijn ze niets meer waard. Ga voor minimaal HBO als je het leven nu al kut en oneerlijk vind wacht maar tot je 30, 40 bent te oud en duur voor bedrijfsleven zonder diploma wordt het heel erg moeilijk om goed inkomen te vinden. Geloof me ik weet er alles van, ik kan gelukkig wat kunstjes en heb veel ervaring maar velen die gewoon werk deden zitten na de zoveelste reorganisatie allemaal thuis aan de uitkering geen toekomst.

Kun je leren doe het zolang je nog kan, zo niet zorg dan dat je leuk kan rappen en ga optreden

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
Hierboven staat al geschreven wat ik ook al wilde zetten (vriend/vriendin) en hoe oud ben je?

Als je niet blij bent met de huidige invulling van je dagen/weken/maanden, gooi het dan eens om!
Je zit nu in een vast patroon, maar wat let je om dat patroon te doorbreken? Kijk om je heen of er geen dingen zijn waar je energie uit haalt (of juist niet, dan weet je dat ook weer).
Ga in je vrije tijd dingen doen, ga een muziek instrument bespelen, ga sporten en ga d'r lekker op uit! Grote kans als je iets gaat doen (behalve binnen zitten en gamen), dat je nieuwe mensen leert kennen (handig als je geen grote vriendengroep hebt). En wie weet wat daar dan allemaal weer uit voortkomt. Misschien vind je wel een leuke partner (als je die niet hebt) of juist een leuk stapmaatje.

En vergeet ook niet, dat je straks wellicht weer naar vrije tijd snakt.
Ik heb niks te klagen hoor, maar ik heb 2 kleine kinderen (beide <4 jaar) thuis en als ik thuis kom kan ik echt niet even rustig zitten totdat ze op bed liggen... Ik geniet er volop van, maar het kan soms na een zware dag op het werk ook wel pittig zijn. Dan snak ik ook wel eens naar een "rustig avondje" thuiskomen.

En betreft je salaris; afhankelijk van je leeftijd kan dit okť zijn of juist niet... Ben je net een jaartje bezig dan denk ik dat je weinig te klagen hebt. Ben je echter al 10 jaar bezig, dan is het inderdaad wat karig...
Maar vergeet ook niet, dat hoe meer je verdient, hoe hoger de verwachting vaak is (al dan niet alleen vanuit je zelf). En belangrijker wellicht nog, waarom ben je ontevreden over je salaris? Zijn er dingen die je nu niet kunt doen die je wel graag zou willen? Of wil je "gewoon" meer verdienen, omdat anderen ook meer verdienen?

• HansvDr
  • Registratie: augustus 2009
  • Niet online
Heb je al om salarisverhoging gevraagd?

• marshallq
  • Niet online
quote:
seadogg schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:38:
Ik heb weinig hobby's naast muziek en gamen waar ik voldoening uit haal en zou graag iets willen ondernemen...
Wellicht gaan sporten? Squash / hardlopen / klimmen (boulderen) / dansen om maar een paar opties te noemen.
quote:
Als je iets nooit gedaan hebt lijkt de drempel wellicht hoog in het begin maar op dat punt heeft iedereen gestaan. Talent bestaat niet en passie moet je vaak ontdekken door dingen te doen.
quote:
We hebben 2 nieuwe collega's aangenomen en zijn volledig aan het verbouwen waardoor de vraag naar salaris verhoging niet echt mee zal werken. Zijn er tips hiervoor? Heeft iemand een idee hoe ik dit op een nette en goede manier kan aankaarten?
Dit ligt erg aan het bedrijf, maar ik heb een tijd geleden bij HR / mijn manager aangegeven dat ik mijn functie level te gaan vond t.o.v. het werk dat ik deed. Ik praat hierbij bewust over functieniveau en niet over 'geld'. Na 6 maanden praten het ik uiteindelijk gekregen Dit terwijl het relatief slecht gaat en 'niemand' een verhoging krijgt. Nu moet ik wel zeggen dat we een hele goede HR afdeling hebben en een manager die ook wel door had dat er een kern van waarheid in zat.

Verder heb ik aangegeven dat ik na 3 jaar op deze functie wel toe ben aan een nieuwe uitdaging dus binnenkort volgen de eerste gesprekken met een andere afdeling (project management buiten de IT) om te zien wat ik daar kan betekenen.

Zelf ben ik van mening dat als je eerlijk bent over verwachtingen en waar je graag heen wil naar collega's dat men je daar vaak ook best bij wil helpen. Pro-actief zijn in dit geval wordt vaak gewaardeerd en hopelijk ook gestimuleerd door een bedrijf, tenminste dat is mijn ervaring.

marshallq wijzigde deze reactie 07-09-2017 08:35 (16%)

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 09:12
quote:
HansvDr schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:01:
Heb je al om salarisverhoging gevraagd?
Dat maakt het ongeveer 2 tot 3 maanden beter, maar aan je leven veranderd niks. Alleen geld maakt het probleem van TS niet goed.

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Nu online
Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten en heb het volgende gedaan:

-leefstijl training gevolgd... heb ik veel aan gehad, heeft voor mij inzichtelijk gemaakt waar de 'problemen' lagen en als je goed weet waar het ligt dan weet je ook waar je het fixen moet.

-terug naar school; ik ga binnenkort starten met mijzelf om te scholen, na 10 jaar in de verhuiswereld werkzaam te zijn geweest en daarna 10 jaar in de facilitaire dienstverlening, start ik binnenkort met een MBO4 ICT beheerdersopleiding voor een nieuwe uitdaging.

-zoek een hobby; ga gewoon dingen proberen... sporten, houtbewerking, webdesign etc. bijkomend voordeel is dat je hiervan ook weer extra energie krijgt en daarmee ook inspiratie.

-zoek de mensen op; ga gewoon lekker stappen, ergens een biertje happen met een vriend, ga wandelen met vrienden of zelfs dmv (team)sport. Ook dit zorgt voor extra energie en inspiratie.

het komt in ieder geval niet aanwaaien en als je niet voor jezelf onderzoekt wat je leuk lijkt dan blijf je hangen op de plek waar je nu zit... dat is veruit de belangrijkste stap: begin met doen! Bevalt het niet, probeer je wat anders. En het leven draait niet om geld! Ik verdien liever minder en ga met plezier naar mijn werk dan meer verdienen en er niet zo gelukkig van worden... hou dat sowieso scherp in ogenschouw.

• bernard038
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 19-11 09:36
Ha @seadogg ,

Dank voor je eerlijke post, ik denk dat er (veel) meer Tweakers hier omhangen met, in meer of mindere mate, hetzelfde gevoel. Ook ik herken (een deel) je verhaal, toen ik een paar jaar aan het werk was bekroop het "..is dit het nou.." gevoel mij ook. De andere posters hebben, volgens mij, al een heel aantal goede suggesties gedaan.

Over je werk: ga in gesprek met je baas over een loonsverhoging en een uitbreiding van je takenpakket. Als dat niet kan, je kan altijd gaan solliciteren. Ontwikkel jezelf, ga een cursus of opleiding volgen. Over je vrije tijd: ga leuke dingen doen, neem een hobby, wordt lid van een sportvereniging, modelbouwclub of geitenfokvereniging (of een politieke partij, de NVSH of de Jehovah's getuigen, i don't care).

@Onbekend noemt vrijwilligerswerk al als een optie, dat is een geweldige manier om leuke en nuttige dingen in je vrije tijd te doen. Er zijn zoveel clubjes die zitten te springen om jou kennis en vaardigheden, kijk en vraag een in je omgeving (of ga naar de vrijwilligerscentrale).

Tot slot, kom van die bank af! Zoek anderen op, maak een account op https://www.meetup.com en kijk wat er in je omgeving allemaal te doen is. Ga met vrienden naar het theater, de bibliotheek, een museum of een boswandeling maken, maar ga er op uit!

bernard038 wijzigde deze reactie 07-09-2017 09:26 (0%)
Reden: interpunctie

• WhizzCat
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:06

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
MicGlou schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:45:

-terug naar school; ik ga binnenkort starten met mijzelf om te scholen, na 10 jaar in de verhuiswereld werkzaam te zijn geweest en daarna 10 jaar in de facilitaire dienstverlening, start ik binnenkort met een MBO4 ICT beheerdersopleiding voor een nieuwe uitdaging.
Doe 't niet!! Ga een vak leren! :D

Maar nu even serieus. Vorig jaar heb ik iets gehad wat op een burnout leek en toen heb ik mij ook bijzonder serieus afgevraagd of ik zo door moet gaan (10+ jaar ICT overigens). Iedere dag hetzelfde gezeik en als er iets mis gaat ben jij de eerste die het hoort, maar nooit echt waardering voor de complexe zaken die wij oplossen en uitvoeren (security, patientenportalen and so on).

Na nu weer een half jaar aan de bak te zijn geweest heb ik mij beseft dat ik hier toch wel op mijn plek ben. Dit is niet iets wat je zomaar kan beslissen. Je zal er goed over na moeten denken wat je precies wil en dingen moeten ontdekken die leuk zijn om te doen en waar je energie uit kan halen. Dat laatste klinkt wat zweverig, maar als je een goeie dag hebt gehad (met name vrijdag ...) merk ik zelf altijd dat je met meer plezier een weekend in gaat en dan als vanzelf leuke dingen gaat doen.

Ik zelf heb mij dan aangesloten bij een modelspoorclub waar mijn IT kennis goed van past komt, maar ik ben nu ook aan het leren modelbouwen ...

VW lief O+ | Pavel is ook lief O+
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• HansvDr
  • Registratie: augustus 2009
  • Niet online
quote:
ybos schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:33:
[...]

Dat maakt het ongeveer 2 tot 3 maanden beter, maar aan je leven veranderd niks. Alleen geld maakt het probleem van TS niet goed.
Het gaat niet alleen om het geld, ook dat jezelf gevraagd hebt om een verhoging, de feedback die daar bij hoort e.d.

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Nu online
quote:
WhizzCat schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:42:
[...]

Doe 't niet!! Ga een vak leren! :D
Baan heb ik al en ook het salaris... :D Nu alleen nog de papieren halen zodat ik ook mag blijven.

Ennuh, vak tja... er is wel een hoop werk in te vinden en veel perspectief op ander werk met de nodige opleidingen... beter als een 'dead end job' in het facilitaire.

• MasterBeer
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20-11 22:22
Become a YES MAN! (referentie naar de film met Jim Carrey)

Toen (jaren geleden) mijn relatie over was, heb ik op elke vraag van vrienden, collega's en kennisen JA gezegd, en zo ben ik een voorklimcursus gaan doen, op leuke festivals terecht gekomen, bijzondere films gezien, ongewone uitstapjes gemaakt, leuke klussen gedaan en meer. Daardoor kreeg ik een beter beeld van wat ik wel en niet leuk vind, wat me wel en niet aanspreekt. Ik kwam met meer en afwisselender mensen in gesprek. Is er iets wat je zo leuk vindt dat het blijft hangen en dat je het vaker wilt doen, dan heb je dus ineens een hobby! Als je het niet probeert, zul je hem niet vinden...

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Ga eens met je vrienden mee naar hun hobby's of sporten. Kijk zo of het wat voor je is. Eventueel heb je nu bij een bekende Zaanse grootgrutter zegeltjes die je kan sparen voor proeflessen van heel veel verschillende sporten. Zo kan je toch goedkoop eens kijken of het iets voor je is.

Qua hobby's vinden, ga bij jezelf te rade wat dingen zijn waar je voldoening van krijgt. Wat maakt jou echt blij, waar kan je jou voor wakker maken? Kan in de hoek van vrijwilligerswerk liggen, of meer met je handen doen dus dingen maken/bouwen, of meer op de computer als software bouwen of gamedesign, of iets heel anders als een huisdier of een tuintje onderhouden. Laat je fantasie de vrije loop, als een kind dat je vraagt wat ze later wil worden. Vergeet eventuele bezwaren, ga puur brainstormen wat je leuk vind en schrijf dat op! Maak een lijstje, en ga later pas kijken wat mogelijk is, voor nu is het alleen kijken wat je zou willen.

• Deurges
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 16-11 12:04
Reizen, en het hoeft niet ver te zijn. https://srprs.me/nl kan iets voor je zijn. Je weet dan niet waar je terecht komt, maar dat kan het juist leuk maken.
Als je financieel er vooruit op wilt gaan, zul je idd moeten kijken welke richting je wilt specialiseren. Wil je meer onder de mensen komen, kies dan voor een buiten dienst.
Je geeft aan dat je zelf vind dat je meer verdient, maar is het ook zo, vergelijkbaar met collega's? §1650 voor een binnendienst medewerker met MBO, is zeker niet slecht.

Wat iedereen hier ook al aangeeft, begin met zoeken, zonder grenzen.

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:19
quote:
seadogg schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:38:

je eigen ondernemingslust/passie en zelfs talent is geen vaststaande absoluutheid...
je kunt juist daarop zelf een grote invloed uitoefenen.

ondernemingslust/passie ontstaat uiteindelijk door je eigen instelling en als ik eerder ben geld wat mij betreft dat evengoed voor 'talent' (hoezeer mensen graag stellen dat 'talent' een soort van gave zou zijn die je meekrijgt bij je geboorte blijkt uit de realiteit vaak juist dat dat vermeende talent ook gewoon hard werken voor iets betekent)

Je moet het echter wel doen.
Het vergt doorzettingsvermogen, een bepaalde gedrevenheid en het stellen van bepaale doelstellingen;

die doelstellingen kunnen bv het volgen van avondonderwijs zijn, gericht op behalen van meer certificaten.
Andere mogelijkheden kunnen bv ook gericht zijn op sport/fysiek of het daadwerkelijk zelf ondernemen van bepaalde activiteiten, liefste in een sociaal verenigingsverband (dat laatste bouwt vaak zowel een breder/wijder sociaal leven op maar kan ook bv bv qua carriere een voordeel bieden van een 'sociaal netwerk' dat je opbouwd welke uiteindelijk ook een 'kruiwagen'-functie kan hebben)

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• Roboroach
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12:46
Als je 's avonds nog energie hebt en jezelf nuttig wil maken dan zou je ook eens naar online cursussen kunnen kijken zoals bij: https://www.edx.org/.

Hierop bieden verschillende instanties en universiteiten cursussen aan. Er zijn gigantisch veel onderwerpen die meestal ook nog eens gratis aangeboden worden (een officieel certificaat kost dan wel weer geld meestal).

• incel
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 08-09 14:13

incel

#FeelsBadMan

Ik denk dat TS nog blij mag zijn dat hij werk heeft. Tegenwoordig willen bedrijven alleen nog maar het beste van het beste, dat tegen het minimumloon. Kan het overigens wel begrijpen dat het zuur is... als je hbo kan altijd hoger gaan.

incel

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20-11 19:06
Je zegt dat je weinig talent hebt? Dat heeft iedereen!
Talent weet je niet, maar ontdek je. Zonder verschillende nieuwe dingen te proberen kom je er niet achter.

Dus proeflessen en hobbyclubjes zoeken!

Misschien de moeite waard:
YouTube: Presentation Skills Training from World Champion of Public Speaking ...

(veel mensen nemen genoegen met 'redelijke voldoening', 'redelijk leven', 'redelijk leuk' - gaat ook over salaris & dromen najagen wel of niet)

Harm_H wijzigde deze reactie 07-09-2017 18:03 (50%)

Mijn tweakblog over de toekomst

• Djampire
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 12:39
opeens heb je het je wordt politievrijwilliger! Je investeert in jezelf (opleiding) werkt met mensen, komt in buitengewone situaties terecht (avontuur) krijgt een kleine vergoeding en je bent gewoon erg nuttig bezig! was voor mij echt de beste beslissing 6 jaar geleden (ben nu 34 jaar)!

Djampire wijzigde deze reactie 07-09-2017 19:12 (0%)
Reden: typos

• seadogg
Zo, wat een reacties!
Ik zal proberen het een en ander terug te koppelen.
Ik ben 28 jaar, samenwonend met mijn vriendin, heb een hond en ik ben gezond.
Ik heb een mbo niv 4 diploma, eventmanagment maar verder weinig tot geen ervaring in dat vak.

Het is lastig voor mij om voldoening te halen uit enkel werken / thuis zitten / werken / thuis zitten / etc.
ik begrijp dat veel van jullie zeggen dat ik uit mijn comfort zone moet stappen en bijvoorbeeld moet gaan sporten, maar dit ligt niet helemaal lekker in mijn straatje.

Het is ook erg lastig om iets te ondernemen als je verder weinig hobby's hebt. Misschien moet ik alles op een rijtje zetten en kijken wat ik kan en wat ik juist niet kan.
Zodoende kan ik dan misschien wat dingen afstrepen.

Wat betreft mijn werk, ik heb het erg naar mijn zin. Ik heb leuke collega's en prima rand-voorwaarde, echter is salaris inderdaad een probleem in mijn ogen.
Ik weet dat 1650 niet veel is maar voor een mbo'er misschien ook wel genoeg..
Geld kan je nooit genoeg hebben denk ik altijd, ik wil altijd meer verdienen.
Ik ben bang dat ik niet zomaar een nieuwe, leuke baan ga vinden die mij meer salaris kan bieden.

Ik zit, zoals jullie wel kunnen lezen aardig in dubio betreft werk / vrije tijd etc.

Ik zal straks nog even alles goed doorlezen en indien mogelijk wat qouten als ik nog wat dieper op iemand zijn vraag wil ingaan! Super tof dat er zo word gereageerd!

• ErikRo
quote:
seadogg schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:49:
Zo, wat een reacties!
Ik heb een mbo niv 4 diploma, eventmanagment maar verder weinig tot geen ervaring in dat vak.

Het is lastig voor mij om voldoening te halen uit enkel werken / thuis zitten / werken / thuis zitten / etc.
ik begrijp dat veel van jullie zeggen dat ik uit mijn comfort zone moet stappen en bijvoorbeeld moet gaan sporten, maar dit ligt niet helemaal lekker in mijn straatje.

Het is ook erg lastig om iets te ondernemen als je verder weinig hobby's hebt. Misschien moet ik alles op een rijtje zetten en kijken wat ik kan en wat ik juist niet kan.

Wat betreft mijn werk, ik heb het erg naar mijn zin. Ik heb leuke collega's en prima rand-voorwaarde, echter is salaris inderdaad een probleem in mijn ogen.
Ik ben bang dat ik niet zomaar een nieuwe, leuke baan ga vinden die mij meer salaris kan bieden.

Ik zit, zoals jullie wel kunnen lezen aardig in dubio betreft werk / vrije tijd etc.

Ik zal straks nog even alles goed doorlezen en indien mogelijk wat qouten als ik nog wat dieper op iemand zijn vraag wil ingaan! Super tof dat er zo word gereageerd!
Kijk qua baan ook naar vastigheid. Als je §100 meer verdiend maar na een jaar weer op straat staat en de volgende baan is oproepkracht met minimumloon dan ga je nog vaak denken aan die oude baan die toch zo slecht niet was. ;)

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• REDSD
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:05
Wil je wat gelukkiger worden, zou ik zeggen ga sporten.

Wat betreft extra inkomen, zoek iets wat je echt leuk vind om te doen, besteed je vrije tijd er aan om het te leren.

Voor de rest geniet van je vrije tijd, verspil het niet te vaak, spreek met vrienden af, ga naar buiten, doe dingen om je uit die sleur te halen, want 1 ding kan ik je verzekeren, zodra je een hoger loon hebt krijg je vanzelf dat gevoel weer terug.

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 20-11 18:24
Extra trainingen met de hond? Van die agility dingen ofzo? Hoef jij weinig te doen, maar je bent er wel uit :+
En wat zegt vriendin lief als je dit met haar bespreekt?

Wat betreft salaris; Ik kan mezelf indenken dat je het te weinig vindt, maar lijkt mij ook dat je niks uitgeeft nu? En neem aan dat je vriendin ook een zak geld meeneemt? Als ze ook 1300 netto meeneemt, dan heb je samen toch 3k in de maand en daar kan je best wat leuks mee doen.
Wil je dan nog steeds meer geld, dan moet je jezelf ook ontwikkelen. Een studie kan je ook in je vrije tijd doen en die investering verdien je later echt wel terug.

Verder nog, moet je goed zijn of talent hebben om wat te doen? Ik doe nu zo'n jaar aan boogschieten, zit gemiddeld aan zo'n 250 punten op 300 en dat is nou niet echt veel als ik naar de beste binnen de vereniging kijk. Die zijn teleurgesteld als ze minder dan 285 op 300 schieten. Dus ik heb heel wat minder aanleg, maar ondanks dat heb ik wel plezier.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

quote:
Zo, wat een reacties!

Solliciteer bij de bekendere drankmerken, zeker de merken gericht op de wat jeugdigeren staan vaak op festivals. Komt je achtergrond en je kennis in je huidige baan goed van pas, kun je combineren. Denk aan Aperol / Jack Daniels of Bacardi / Martini. Of een wodkamerk, weet ik veel wat ze allemaal hebben. Desnoods bij een bierbrouwer.
Je weet wat er bij evenementen allemaal komt kijken, en verkopen van die shizzle kun je ook, wnat een goede verkoper kan alles verkopen. Of het nou een pak meel is of een pallet Breezers.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Edho
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11-11 21:24

Edho

Heeft Canon A570IS

Als sporten niet jouw ding is, dan is er een alternatief. Ga een paar keer per week na het eten een wandeling maken van ongeveer 5 km. Dat kost je een uurtje en je hebt dan lekker de tijd om na te denken over volgende stappen in je leven. Als je vriendin mee gaat wandelen kun je geweldige gesprekken voeren zonder de afleiding van een schermpje. Ik heb veel baat bij wandelen, het geeft rust en overzicht en je kunt nieuwe dingen uitdenken.
Succes!

Edho

• XFlame
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 20-11 18:50
Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe staat jouw vriendin hierin? Heb je dit gevoel reeds met haar besproken? Deelt zij dit gevoel? Wat is volgens haar de beste manier om uit deze sleur te komen?

• seadogg
quote:
XFlame schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:47:
Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe staat jouw vriendin hierin? Heb je dit gevoel reeds met haar besproken? Deelt zij dit gevoel? Wat is volgens haar de beste manier om uit deze sleur te komen?
Uiteraard heb ik dit vaker dan 1 keer besproken met haar / vrienden / ouders. Echter krijg ik vaak hetzelfde antwoord.

We zitten op een lijn hoor, alleen me vriendin heeft net wat meer bezigheden (hobby's) dan ik, dus dat maakt het redelijk lastig.

Ik heb het gevoel dat ik best een moeilijke gozer ben haha :)

• ErikRo
*knip* het is geen HK hier.

Krisp wijzigde deze reactie 09-09-2017 08:51 (88%)

• ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online

ardana

DT Doktersteam

Army of undead unicorns

quote:
Nee, als je weinig hobby's hebt, heb je juist een voordeel. Je kan zoveel dingen 'n keertje gaan uitproberen. Ga 'n half jaar paard rijden. Ga een half jaar op piano-les. Ga een half jaar vissen, maak een lijst van films die je misschien nog wil kijken. Ga boogschieten, ga alle Center-Parcs af en kijk welke de leukste is.
Geef je op als maatje, ga een half jaar kook-cursus nemen of neem een half jaar HelloFresh. Ga een half jaar klimmen.
Beslis dat je iets wil verbeteren aan je huis en voer dat uit. Bezoek iedere maand een andere provincie. Neem een museum-jaarkaart en verplicht jezelf het geld "eruit" te halen.

Doe Ūets. Het maakt nl. niet heel veel uit wŠt je doet. Je weet niet wat je leuk vind, dus dat moet je gaan ontdekken.

Gezocht: woonruimte in Leiden eo, t/m § 750 all in

• Fledder2000
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20-11 22:57
Ik vind het meest opmerkelijke nog je opmerkingen over vrije tijd. Je hebt een fulltime baan, bent om 18:30 pas thuis, en woont samen met je vriendin en een hond. Na eten en ander gerommel, blijft er dan in de avond naar mijn mening toch echt niet zo heel veel tijd over. Dat is gewoon een druk leven.

Het punt lijkt me dus eerder dat je weinig voldoening uit die tijd haalt. Je lijkt de meeste suggesties ook niet echt aan te grijpen. Dat herken ik. Mijn vriendin is ook zo. Ze heeft geen enkele hobby waar ze echt haar ei in kwijt kan. Ikzelf barst van de hobbies waar ik me in kan verliezen. Ik probeer haar er bij te helpen, maar geen enkel idee komt aan. Sommige mensen zijn gewoon echt niet voor hobbies gemaakt. Ze kunnen zichzelf niet vermaken.

Verder, dat je het patroon werken, huishouden, bankhangen saai vind is normaal op jouw leeftijd. Het is de typische leeftijd waar je sinds een aantal jaren de boel redelijk voor elkaar hebt, en dan lijkt er niets meer om voor te strijden. Een soort vroege midlife crisis.

Aangezien je vind dat je alsnog teveel vrije tijd hebt en te weinig verdiend, lijkt me de oplossing voor de hand te liggen. Grotere uitdagingen zoeken op het werk, in een studie, desnoods in ander werk. Dat zorgt voor invulling van die tijd, een stuk spanning, en hopelijk meer geld. Een andere optie is een hobby vinden die geld opleverd.

• de2
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 11:56
Is het dan zo erg om nutteloos te zijn? Je hebt al twee hobby's, muziek en gamen. Waarom besteed je je overtollige tijd niet wat meer daaraan? Ik geloof er niet in dat je lukraak activiteiten moet gaan proberen om te ontdekken wat je aanspreekt. Dat weet je al. En over je loon hoef je m.i. niet ontevreden te zijn. Als het niet genoeg is hoef je niet per se ander werk te gaan doen. Tenzij je al goed kunt budgetteren.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Dat je je nutteloos voelt, ga je misschien niet oplossen door alleen jezelf te vermaken. Wat kan helpen, zijn activiteiten die je samen met of zelfs vůůr iemand anders doet: teamsport (of iets anders met een actieve vereniging), of vrijwilligerswerk :) Anderen helpen kan heel bevredigend zijn, en is goed voor je sociale skills.

• Fledder2000
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20-11 22:57
quote:
de2 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:41:
Is het dan zo erg om nutteloos te zijn? Je hebt al twee hobby's, muziek en gamen. Waarom besteed je je overtollige tijd niet wat meer daaraan? Ik geloof er niet in dat je lukraak activiteiten moet gaan proberen om te ontdekken wat je aanspreekt. Dat weet je al. En over je loon hoef je m.i. niet ontevreden te zijn. Als het niet genoeg is hoef je niet per se ander werk te gaan doen. Tenzij je al goed kunt budgetteren.
Ik had nog niet op het loon gereageerd, maar je triggert me wel. 1600 euro voor een fulltime baan op kantoor met enkele jaren werkervaring vind ik toch echt wel slechtbetaald. Iemand achter in de 20 heeft een minimumloon van 1650 euro bruto, zo'n 1200 netto.

We hebben het dus over iemand met enkele jaren ervaring, MBO studie, goed presterend, nooit ziek, die een uurtje of 10 per dag op zijn werk is, en dit levert slechts 400 euro boven minimumloon op, 100 euro per week, 2,50 per uur extra.

Dat verschil met minimumloon is zo klein dat het geen studie beloond, de inzet niet beloond, de ervaring niet beloond. Het is niet zo dat je er in Nederland niet van kunt bestaan, zeker als je vriendin ook werkt, maar het is toch gewoon echt wel zeer matig betaald.

• BastaRhymez
quote:
Zo, wat een reacties!
28 jaar en dan al niet meer weten wat je met je vrije tijd moet doen, terwijl je een vriendin hebt... Ik zou het wel weten wat ik met al die tijd zou doen 8)
Maar zonder dollen, je bent jong, hebt een vriendin, bent gezond -> GA WAT DOEN!!!
Wat weerhoud je er momenteel van om IETS te doen?
quote:
Hoe komt dat je niks met je opleiding hebt gedaan? Kon je niks vinden toen je begon met werken of was het een "verkeerde studiekeuze"? Waarom ga je alsnog niet solliciteren in die richting?
quote:
Schets is hoe jij je dag zou willen indelen? Het "standaard" vind je kennelijk niet goed genoeg, maar hoe zou je dan je dag willen indelen?
quote:
Excuses, excuses en excuses. Dat is het enige wat ik lees.
Je vind het moeilijk om iets te ondernemen, waarom?
Je hebt weinig hobby's? wat weerhoud je ervan om dan dingen te proberen? Ga diverse dingen doen en wellicht vind je iets wat je leuk vind!
quote:
Leuke collega's heb je op meerdere plekken. Alleen ken je die (nu) nog niet... Blijf je werken voor je collega's of wil jij jezelf ontwikkelen?
quote:
Je kan inderdaad nooit geld hebben, je wilt altijd meer... Maar wat kan je nu niet doen wat je wel graag zou willen?
Wellicht is de trigger voor meer geld wel minder groot, als je beseft dat je eigenlijk misschien al wel de dingen kan doen die je graag wilt doen. Zo niet, kijk dan naar wat je eventueel meer nodig hebt.
Maar wat als je bijv. 500 euro meer per maand te besteden zou hebben, wat zou je er dan mee doen?
Als het op je spaarrekening verdwijnt, kom je volgens mij niks te kort (tuurlijk is een goed gevulde rekening leuk, maar alleen maar geld oppotten om op te potten is natuurlijk ook weinig zinvol als je roept dat je graag meer geld wilt verdienen).
quote:
een hele bijdehand vraag: hoelang ben je al samen met je vriendin?
ik bedoel, als je geen voldoening haalt uit je dagelijkse bezigheden en wťl een vriendin hebt, is het wellicht ook eens tijd om te kijken of dit wel de vrouw van je leven is. Ik zeg niet dat je haar moet dumpen of dat zij de oorzaak is, maar voordat ik kinderen had, hadden we 's avonds en in het weekend altijd te weinig tijd... we gingen er samen op uit, ik ging met vrienden een pilsje / biosje / etc pakken, zij ging met vriendin naar de sauna / bios / hapje eten / etc.
of wellicht wordt het wel tijd voor jou (en haar) om aan kinderen te beginnen :) geloof me, je hebt dan 's avonds je handen vol!

• SmurfLink
  • Niet online
Heb je er wel eens aan gedacht om met een professional te gaan praten? Het is nog een redelijk nieuw concept, maar je klinkt wel een beetje als iemand met een Bore out. Je haalt weinig voldoening aan je leven, hebt op zich niks te klagen maar je verveelt je. Dit kan net zo gevaarlijk zijn voor je gezondheid als een burn out. Dus wellicht kan een Psycholoog je helpen om erachter te komen waar jij voldoening uit haalt, wat je wel wil doen met je leven, etc.

• Hyp Hyper
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 08:50
Het is al een beetje aangestipt, maar extra lang werken omdat je anders je werk niet afkrijgt, onvrede over je beloning en geen leuke activiteiten voor jezelf zijn een recept voor een burnout.
Been there, got the t-shirt...

Dus het best in gesprek gaan met je werkgever en voor jezelf leuke activiteiten zoeken. (belangrijk is dat je het ťcht leuk vindt, niet dat je het gaat doen omdat het moet)
En een psycholoog is inderdaad ook een goed advies. (daar heb ik m'n 'wijsheid' ook van, maar je kunt natuurlijk veel beter zelf in gesprek gaan)

Hyp Hyper wijzigde deze reactie 08-09-2017 13:13 (9%)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• kendo
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:56
quote:
Edho schreef op donderdag 7 september 2017 @ 19:47:
Als sporten niet jouw ding is, dan is er een alternatief. Ga een paar keer per week na het eten een wandeling maken van ongeveer 5 km. Dat kost je een uurtje en je hebt dan lekker de tijd om na te denken over volgende stappen in je leven. Als je vriendin mee gaat wandelen kun je geweldige gesprekken voeren zonder de afleiding van een schermpje. Ik heb veel baat bij wandelen, het geeft rust en overzicht en je kunt nieuwe dingen uitdenken.
Succes!
Dit idd. Wandelen is laagdrempelig en Iedereen heeft wel een stuk natuur op een paar km afstand.

Ik herken wel een aantal punten die TS noemt. Ik heb ook wel eens een periode dat het nut van alles me ontgaat. Meestal is dit dan ook in een periode dat ik wat minder onderneem. Het is dus direct gerelateerd aan elkaar.

Ik vind het ook heerlijk om te wandelen(en te fietsen). Naast de nodige beweging zorgt het er ook voor dat je hoofd helemaal leeg raakt.
Afgelopen vrijdag, laatste dag van mijn vakantie, voelde het alsof ik zat te wachten op executie. Ik heb mijn laarzen en paraplu in de auto gegooid en heb 3 uur lang, in de stromende regen, een compleet nieuwe route in een groot bosperceel gelopen. 1 van mijn beste/mooiste wandelingen van de laatste jaren.

Die knop moet gewoon om, geen excuses. Maar leg de lat niet meteen te hoog, begin simpel.

• Yoster
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 14:44
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je bedoelt met je hobby 'muziek'. Dat is zo enorm breed dat daar wellicht meer uit te halen valt? Speel je een instrument -> ga in een bandje spelen. Of leer een instrument bespelen. Of ga zelf muziek maken of arrangeren. Componeren. Of zoek TED talks over onderwerpen die je interesseert.

• seadogg
Dank weer voor de vele reacties lads!
Ik heb ondertussen het een en ander op papier gezet waarmee ik aan de slag ga.
Dit varieerd van werk tot vrije tijd.
Om mijn dag schema even helder te maken:

06:30 wekker
07:00 klaar met douche / aankleden etc.
07:00 tot 07:30/45: hond uitlaten
07:45/08:00 ontbijtje
08:00 > richting werk tot 18:00
18:15 thuis eten (hond is dan uitgelaten door vrouwlief)
18:45 klaar, vrijetijd.

23:00u: half uurtje wandelen met hond.
23:30 slapen.
Dit betekend ongeveer 4u vrije tijd per dag > 20uur per week.

Wat betreft muziek: ik vind gitaar spelen "leuk", maar puur als hobby ding. Ik kan niet zingen en niet schrijven (denk ik) maar misschien is het leuk om toch eens wat te gaan proberen.

Het lieft zou ik uiteraard iets met mijn tijd doen, waarmee ik a) wat bij kan verdienen of b) iets toekomst gerelateerd kan opbouwen.
Ik vind beide keuzes alleen lastig omdat ik dan weer op het punt van de OP uitkomt; "maar wat moet ik dan doen?"

Als er tips of suggesties zijn dan hoor ik dat uiteraard graag.

De vraag waarom ik extra geld wil verdienen komt ook vaak voorbij, dit is heel simpel. Naast potten wil ik een huis kopen ipv appartementje, een auto, rand apparatuur in huis etc.

Dank voor het lezen en de eventueel volgende reacties.

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 20-11 22:53
quote:
seadogg schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:41:
Dat is best ruim, maar ik heb kinderen en dat is een andere situatie. Ik heb 2 uur per dag vrije tijd (nu met een goed biertje achter de pc).

Ik wilde ook meer, jaren aangegeven, op een gegeven moment mocht ik professionalisern, 2 opleidingen verder (had HBO en heb MBO 2 opleiding ivm een bepaald onderwerp als zeflstudie gedaan en een MasterHBO opleiding volg ik nu). Ik ben 50 uur aan het werk per week, elk weekeinde ook 3 a 4 uur. Ik moet ondertussen solliciteren op mijn nieuwe functie als er een vacature komt (momenteeel alleen elders en dan moet ik verhuizen wat een no go is). Als ik binnen 2,5 jaar niks vind word ik verplicht een andere MBO opleiding te volgen en een ander beroep uit te voeren (reorganisatie).

Maar positief: ik doe nu werk dat heel uitdagend is. Heb vandaag van 10.30 tot 22:30 gewerkt en genoten), ik hoop dat het mij gegund is dat er een vacture komt waarop ik kan solliciteren en anders komt mijn kans wel. Ik zie het als een investering, ik geniet weer van mijn studie, van de dingen die ik leer, de nieuwe mensen, ik doe veel nieuwe dingen, tot een paar jaar terug kon ik met mijn ogen dicht het werk doen.

Moet wel zeggen dat ik meer verdien, vanuit 1650 netto is het wel anders dan wat ik heb, maar ik heb 6 jaar volgehouden met vragen om meer uitdaging en het is gelukt, jij kan dat ook!

Ben wel flink jaloers op jouw vrije tijd. En jouw ochtend is 10 keer relaxter dan die van mij, ik sta op en een kwartier later zit ik in de auto, douchen doe ik in de ochtend op het werk of in de avond thuis. Geniet ze van deze tijd, als er ooit kinderen mogen komen is het al heel anders, had liever jouw salaris en die vrije tijd dan mijn vrije tijd en wat meer geld. Maar de kids neem ik wel mee :D

Een echt hoger salaris krijg je denk ik alleen bij een andere werkgever, van 1650 nettto naar 2300+ euro per maand is wel een verhoging die niet vaak voorbij komt en je wilt toch die kant op voor je wensen. Een avonds studie HBO misschien? Ik heb dat gedaan toen ik rond mijn 30e was en dat was heel goed te doen naast het werk. De tijd ervoor heb je wel als ik het zo bekijk, de lessen begonnen bij mij om 19.00 en waren 22.00 afgelopen. Gaat je wel weekeinden kosten om te studeren, maar afijn, het is niet anders.

Hobbykok wijzigde deze reactie 12-09-2017 22:54 (22%)

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• BastaRhymez
quote:
Dank weer voor de vele reacties lads!
Ik heb ondertussen het een en ander op papier gezet waarmee ik aan de slag ga.
Dit varieerd van werk tot vrije tijd.
Om mijn dag schema even helder te maken:

Wat betreft muziek: ik vind gitaar spelen "leuk", maar puur als hobby ding. Ik kan niet zingen en niet schrijven (denk ik) maar misschien is het leuk om toch eens wat te gaan proberen.

Het lieft zou ik uiteraard iets met mijn tijd doen, waarmee ik a) wat bij kan verdienen of b) iets toekomst gerelateerd kan opbouwen.
Ik vind beide keuzes alleen lastig omdat ik dan weer op het punt van de OP uitkomt; "maar wat moet ik dan doen?"

De vraag waarom ik extra geld wil verdienen komt ook vaak voorbij, dit is heel simpel. Naast potten wil ik een huis kopen ipv appartementje, een auto, rand apparatuur in huis etc.

Allereerst: Probeer iets "nuttigs" te doen in die vier vrije uurtjes per avond.

Je wilt ook graag wat extra's bijverdienen? Kijk of je vanuit huis kan werken of een paar uurtjes bij een call center o.i.d. Die hebben vaak ook nog wel in de avonden wat werk. Houd er alleen wel rekening mee, dat een tweede baan(tje) tegen het hoogste tarief (52%) wordt belast op moment van uitbetalen (uiteraard kan je dit met je belastingaangifte weer recht trekken). En vergeet ook niet om vooraf even een check te doen wat het jou ťcht gaat opleveren onderaan de streep. Aangezien je nu een relatief laag inkomen hebt, heb je wellicht recht op een aantal toeslagen. Als je meer gaat verdienen, gaan je toeslagen naar beneden (moet je zelf regelen/doorgeven!) wat het wellicht niet eens de moeite waard maakt om via een tweede baantje een paar uur extra te gaan werken.

En ik zou best wel eens een weekje met je willen ruilen qua tijden :) Maar daarna zou ik ook toch wel weer graag mijn eigen leventje terug willen.
Om een impressie te geven van mijn dagindeling:
06:00 uur wekker
06:30 uur auto in (en broodje eten in de auto)
07:00 – 17:00 uur aan het werk
17:30 uur boodschappen doen (rijd vanuit het werk vaak meteen door)
18:00 uur thuis (vrouwlief kookt en ik speel een half uurtje met de kids en soms kook ik)
18:30 uur eten
19:00 uur kinderen douchen en naar bed brengen
20:00 uur afruimen / opruimen en daarna relaxen (en soms toch nog aan het werk)
22:00 uur bedtijd
(02:30 uur fles geven aan de jongste, die wordt helaas vaak nog wakker omdat ze dorst heeft)

En in het weekend zijn de kids meestal tussen 6:45 en 7:30 uur wakker.

• Valandil
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:33
Is geld nu het probleem of eerder de sleur van vaste routine?

wijze woorden

• Abom
  • Laatst online: 08:16
quote:
[...]

[...]

Dat is veel vrije tijd. Verveel je je echt in die uren?

Wanneer je je tijd zinnig wilt invullen en in de toekomst (extra) geld wilt verdienen, lijkt mij een studie de perfecte opvulling.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:12

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

1650 netto is ~2000 bruto?
Klinkt als wat weinig voor iemand van 28 met wat jaren werkervaring.
Maar ik denk niet dat 2400 euro per maand je opeens een stralend figuur maakt.

Dus ik denk dat je eerst aan je "andere probleem" moet werken, wellicht vindt je dan weer energie om ook op je werk verder te komen.

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

quote:
<knip>

Probeer eens op te houden met denken aan/focussen op dingen die je niet kan en/of weg wil strepen (eerdere post).

Doe eens gek: probeer eens wat! Bijvoorbeeld je muziek: Het zal misschien niet meteen Top40 kwaliteit zijn, maar als JIJ er plezier in hebt, wat boeit dat dan?
Maar zoals anderen ook al,voorstelden: ga wat doen, schrijf je ergens voor in zonder dat je vooraf denkt "dat kan ik niet". Je zou jezelf zo maar eens kunnen verrassen!
quote:

<knipje>
Het een sluit het ander niet uit: geld verdienen EN toekomstgericht betekent feitelijk maar 1 ding: studeren! Voor de simpelste vaantjes worden tegenwoordig papieren gevraagd.
Kijk eens of je afspraken kan maken met je werkgever: "als ik papiertje X haal, hoeveel kan ik er dan bij krijgen? Welk traject kan ik het beste volgen om hogerop te komen in dit bedrijf en betalen jullie daar aan mee?" De meeste werkgevers vinden ambitie echt geen vies woord en als ze medewerkers tevreden kunnen houden door ze kansen te bieden (waardoor ze op termijn ook weer geld besparen) zullen ze dat echt niet laten :)

Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• SmurfLink
  • Niet online
Ik hoor inderdaad een hoop "dit kan ik niet" "dat kan ik niet"... waarom hou je jezelf zo tegen? Waarom hang je in negativiteit? Ga eens positief kijken, wat kan je wel? of nog belangrijker, wat WIL je kunnen? En ga daar eens voor werken. Dingen als gitaarspelen is niet een kwestie van ik kan dit of niet, maar ik wil dit leren en ga er moeite voor doen.

• Astennu
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20-11 15:28

Astennu

-= RX Vega 64 =-

Inderdaad mee eens!

Wat maakt het uit als je iets in de eerste instantie niet kan? ik zou zeggen zolang het jou leuk lijkt om te doen gewoon aan beginnen.
Ik had het een aantal jaar terug met RC Heli's vond dat als kind altijd al geweldig maar waren toen duur kwam er ineens achter dat ze nu wel betaalbaar waren. Kon er niets van maar ben er gewoon mee begonnen veel inlezen simpel ding gekocht veel oefenen veel crashen en repareren en langzaam door naar grotere en duurdere modellen.

Er zijn ook genoeg hobby's die goedkoper zijn / geen of weinig geld kosten waar je gewoon aan moet beginnen en gaande weg door het te doen leer je het en daar na kan je het wel :) En je hoeft ook niet meteen de beste te worden (mij maakt dat persoonlijk weinig uit heb niet echt veel prestatie drang doen het meer voor mezelf omdat ik het leuk vind)

Astennu wijzigde deze reactie 13-09-2017 15:29 (21%)

Sys -=Game PC=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Ero-Sensei
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 11:20
quote:
Als eerste, volgens mij heb je best een leuk leven. Ik hoor je namelijk maar weinig over de weekenden zeggen, en die dagen zijn toch echt het langst. Dat betekend dat je in het weekend al dan niet verplicht, best wat (sociale) ondernemingen hebt (aanname).

Wat ik al sinds het moment dat ik op mijzelf ging doe: vriendenavond. Elke maandag komt de vriendenclub bij elkaar. Ooit was dit elke maandag 10 man. Nu is het some 4 soms 3, de club is wat uit elkaar gegroeit, iets wat ook bij het 'huisje boompje beestje' hoort.

Soms doen we gamen, soms een potje klaverjassen, soms mens-erger-je-niet, soms een filmpje. Eens in de zoveel tijd potje darten in de kroeg of een escape room. Punt is, wat we doen maakt niet uit, die maandag is van ons.

Genoeg over mij, maar ik breng maar een idee :). Verder als ik naar je dagindeling kijk zou ik willen voorstellen twee dagen in de week te gaan koken. Aangezien je vriendin genoeg hobbies heeft, vind ze het vast niet erg twee dagen een kwartiertje later te eten. Dat koken kun je zo uitdagend maken als je zelf wilt natuurlijk.

Tot slot vraag ik me 1 ding af; wordt je wel vrijgelaten in wat je wil doen? Is het voor je vriendin een probleem als jij 1 avond in de week weg bent? Of is je vriendin juist elke avond de hort op waardoor jij bij de hond moet blijven 'want die is de hele dag alleen'?
En wat doet je vriendin de hele avond als ze thuis is? Kun je niet iets samen doen?

Het grappige is dat jij je door je vaste patroon verveeld. Iets wat vooral veroorzaakt wordt door vaste patronen. Je moet dingen blijven doen waar je voldoening van krijgt. Je hebt af en toe een dopamine shotje nodig. Ga bijvoorbeeld je hele huis is volhangen met domotica. Op die manier leer je wellicht wat programmeren (of copy/pasten :)), leer je wat over electra en het geeft een hoop voldoening wanneer iets eenmaal werkt wat niet uit een kant-en-klaar pakketje komt.

Wat betreft je salaris: Je hebt naar eigen zeggen leuk werk, leuke collega's en prima secondaire voorwaarden. Daarnaast heb je hele redelijke werktijden. Salaris is maar geld, en zeker niet het belangrijkste. Nu 100E erbij ben je over 3 weken al vergeten (bezit van de zaak...). Wat wel iets zou kunnen zijn, is om tijdens je beoordelingsgesprek eens aan te kaarten dat je graag wat meer uitdaging in je werk zou willen hebben. Hiermee geef je aan dat je het makkelijk aankan, ambitie hebt en met meer verantwoordelijkheid komt dat loon er ook wel bij.

Zo, weer een hele lap tekst van de zoveelste amateur psycholoog, maar hopelijk sterkt de hoeveelheid reacties alleen al wel.

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:28
Heb je wel matties?

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 2900Wp Oost - 1650Wp Zuid - 2610Wp West Live PVoutput ☆ Toyota Prius Executive PHEV

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
quote:
Fledder2000 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 02:02:
...Verder, dat je het patroon werken, huishouden, bankhangen saai vind is normaal op jouw leeftijd. Het is de typische leeftijd waar je sinds een aantal jaren de boel redelijk voor elkaar hebt, en dan lijkt er niets meer om voor te strijden. Een soort vroege midlife crisis...
Quarter life crisis dus eerder.

Over die vrije tijd. Sporten lijkt mij nu het beste. Dat maakt je geest ook gezond en fris. En je hebt een vriendin? Nu kun je samen toch een boel lol maken? En niet alleen seks, maar ook samen dingen doen en dat hoeft niet veel geld te kosten: wandelen, fietsen, sporten, dansen, et cetera. Leven jullie langs elkaar heen dan? Kun je misschien meedoen met een van haar hobbies? En misschien wat confronterend: hou je nog van haar?

Over je werk. Als je het werk niet af krijgt dan werk je niet effectief of heb je teveel. In het eerste geval kan een cursus time management of zo je helpen. in het tweede geval is het praten met je leidinggevende en grenzen stellen. Ik zou liever meer vrije tijd willen dan minder. Ik zit gemiddeld onder de 30 uur werk en ik vind het heerlijk. Een drukke periode compenseer ik de week erna met minder werk.

Over je salaris. Het is niet veel, maar de vraag is of je ergens anders meer kunt verdienen. En belangrijk, misschien heb je ergens anders werk wat meer voldoening en een uitdaging geeft. Waarom niet actiever rondkijken?

• SkyCloud
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18-11 22:26
Ik zie dat je wel iets van muziek kent omdat je graag gitaar speelt. Kan je niet ergens in een bandje gaan om muziek te maken en op te treden. Verdien je misschien ook wat mee door hier en daar op feestjes/festivals te gaan spelen. Of doe wat in bij beroep naast je echte werk. Misschien wordt je bijberoep dan wel je eerste beroep.

Ik heb ook een moment als jij gehad (maar dan op iets latere leeftijd). Doordat mijn vader in een rusthuis zat en ik hem elke dag ging bezoeken had ik mijn bezigheid. Tot hij plots overleed en ik niet meer kon langs gaan. Daar zat ik dan met mijn vrije tijd...

Sinds een paar jaar enorm veel geld geÔnvesteerd als DJ en evenementen en dit ook als bijberoep gaan doen. Nu draai ik af en toe op trouwfeesten en party's en verzorg ik ook de volledige belichting en dat geeft een enorm goed gevoel en voldoening. Ik verdien momenteel nog niks (de investering is nog altijd groter dan de inkomsten), maar ik ben bezig en dat is wat telt.

Je zal wel iets vinden wat je ťn kan ťn leuk vindt. Ik ben ook iemand die van zichzelf zegt dat hij niks kan, maar ondertussen ben ik wel een (semi) zelfstandige met een mooi investeringsbudget en een lichtinstallatie waar vele andere DJ's jaloers op zijn.

• RM-rf
quote:
Ero-Sensei schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:04:
[...]

Het grappige is dat jij je door je vaste patroon verveeld. Iets wat vooral veroorzaakt wordt door vaste patronen.
is dat zo?

Eigenlijk zie ik daarvoor juist eerder weinig aanleiding.
De persoon geeft aan zelf voldoening uit zn werk te halen, wat een groot deel van het vaste patroon is, maar vooral problemen te hebben zn vrije tijd in te delen en die is juist in dat tijdspatroon geheel leeg; Alles vanaf 18:45 klaar, vrijetijd en daarna, wat dus geen duidelijke invulling heeft.

Imho is het niet het gebrek aan vrije tijd dat de verveling schept, maar eerder een groot deel vrij invulbare tijd waarvoor de betreffende persoon ennelijk moeite heeft een goede invulling te vinden en geen goede planning heeft.

Dat komt bv ook overeen wat bv vaak uit onderzoek naar stress blijkt... vaste tijds-indelingen en -schema's blijken veelal stess-minderend te zijn, maar het is 'vrij' invulbare tijden die schijnbaar veel meer stress opwekken omdat de 'vastigheid' mist en juiste en grotere belasting legt op mensen hun eigen tijd in te vullen.

Hierbij is het goed te realiseren dat mensen in de moderne tijd juist een 'record' aan vrije tijd hebben, maar het blijkt juist dat in veel gevallen korter werken of een grotere planningsvrijheid (bv ook bedrijven die veel vrijheid geven aan thuiswerken of vrije begin- en eindtijden aanhouden) vaak eerder ook veel problemen hebben met werkgevers met stressproblemen en burnouts.

Overgens betwijfel ik of de 'tevredenheid/vervelings-problemen van de Topicstarter hier veel te maken hebben met eventuele werkstress, zoals hij aangeeft geeft zn werk an sich voldoening, maar hooguit niet de door hem gewensde betaling en is het misschien ook eerder een vraag rondom toekomstplanning en 'zingeving'

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• marshallq
  • Niet online
quote:
RM-rf schreef op donderdag 14 september 2017 @ 11:17:
[...]
Hierbij is het goed te realiseren dat mensen in de moderne tijd juist een 'record' aan vrije tijd hebben
Beetje offtopic maar dit ligt er puur aan met welke periode je het vergelijkt. Zie bijvoorbeeld http://groups.csail.mit.e...ktime/hours_workweek.html

• Ero-Sensei
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 11:20
quote:
RM-rf schreef op donderdag 14 september 2017 @ 11:17:
[...]

is dat zo?

Eigenlijk zie ik daarvoor juist eerder weinig aanleiding.
De persoon geeft aan zelf voldoening uit zn werk te halen, wat een groot deel van het vaste patroon is, maar vooral problemen te hebben zn vrije tijd in te delen en die is juist in dat tijdspatroon geheel leeg; Alles vanaf 18:45 klaar, vrijetijd en daarna, wat dus geen duidelijke invulling heeft.

Imho is het niet het gebrek aan vrije tijd dat de verveling schept, maar eerder een groot deel vrij invulbare tijd waarvoor de betreffende persoon ennelijk moeite heeft een goede invulling te vinden en geen goede planning heeft.

Dat komt bv ook overeen wat bv vaak uit onderzoek naar stress blijkt... vaste tijds-indelingen en -schema's blijken veelal stess-minderend te zijn, maar het is 'vrij' invulbare tijden die schijnbaar veel meer stress opwekken omdat de 'vastigheid' mist en juiste en grotere belasting legt op mensen hun eigen tijd in te vullen.

Hierbij is het goed te realiseren dat mensen in de moderne tijd juist een 'record' aan vrije tijd hebben, maar het blijkt juist dat in veel gevallen korter werken of een grotere planningsvrijheid (bv ook bedrijven die veel vrijheid geven aan thuiswerken of vrije begin- en eindtijden aanhouden) vaak eerder ook veel problemen hebben met werkgevers met stressproblemen en burnouts.

Overgens betwijfel ik of de 'tevredenheid/vervelings-problemen van de Topicstarter hier veel te maken hebben met eventuele werkstress, zoals hij aangeeft geeft zn werk an sich voldoening, maar hooguit niet de door hem gewensde betaling en is het misschien ook eerder een vraag rondom toekomstplanning en 'zingeving'
Verveling en stress kan, maar hoeft zeker niet met elkaar te maken te hebben. Stress van verveling kan natuurlijk wel, maar pas als je je druk gaat maken om het feit dat je je verveeld ;) .
In dat opzicht praten we een beetje langs elkaar heen.

Mijn punt was namelijk dat de verveling vaak voorkomt door die vaste patronen. Het was duidelijker als ik had gezegd 'vaste patronen in je vrije tijd'. Op het werk is verveling lijkt me niet van toepassing, dat kan hoogstens saai zijn.
Wat ik dus bedoel: elke dag hetzelfde ritme is moeilijk te doorbreken. Stel je ben de ene dag om 16.00 uur thuis, de andere dag pas om 19.00 uur. Op de ene dag denk je wellicht, het laat ik de tuin nog eens even gaan fatsoeneren voordat ik ga koken, en de andere dag denk ik, ik ga gauw een hapje buiten de deur eten want ben al zo laat.

In het laatste geval zou het kunnen dat je wat andere mensen tegenkomt, waardoor je onverwachts nog wat gaat drinken. In het eerste geval ben je de ene keer 2 uur bezig en de andere keer een half uur.

Het punt: door minder vaste patronen hoef je ook minder bewust bezig te zijn met het doorbreken daarvan.

• RM-rf
quote:
Ero-Sensei schreef op donderdag 14 september 2017 @ 13:29:
[...]

Verveling en stress kan, maar hoeft zeker niet met elkaar te maken te hebben. Stress van verveling kan natuurlijk wel, maar pas als je je druk gaat maken om het feit dat je je verveeld ;) .
In dat opzicht praten we een beetje langs elkaar heen.
Dan kan het goed zijn een definitie van stress te vinden:
een goede poging lijkt mij dat stress gezien kan worden als een lichamelijke reactie op de noodzaak iets te veranderen, aangezien de persoon zich in een situatie bevind die onwenselijk, mogelijk gevaarlijk of iig onvoordelig is...

Veel te doen hebben, een volle agenda hebben kan juist een erg goede en prettige situatie zijn, het is een teken dat iemand succesvol en nuttig bezig is, dat er veel vraag is naar hem...
Anderszijds kan het wel degelijk noodzakelijk zijn dingen te veranderen, als je in zulk een situatie gewoon niet genoeg tijd hebt of vind te weinig verdienen, is er ook die behoefte aan verandereing, maar juist dan is het vaak ook makkelijker die verandering te bereiken, imers is er veel vraag naar je werk...

Als iemand eigenlijk teveel tijd over heeft is het vaak lastiger dit te veranderen, zeker als iemand wel de noodzaak speurt dat dit eigenlijk zou moeten (bv omdat hij zich zorgen maakt over zn inkomen of zn job-zekerheid)

Overigens, het staat volgens mij boven twijfel dat de Topicstarter die de vraag hier gesteld heeft van mening is dat hij iets aan zn leven wil veranderen, en dat het voor hem vooral van belang is te onderzoeken _hoe_ hij bepaalde veranderingen kan bereiken

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• Olero
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 18-11 20:11
Herkenbare struggle met wat leuke tegenstellingen. Je geeft aan extra vroeg op je werk te zijn omdat je anders je werk niet af krijgt (inclusief reistijd ben je 10 uur/dag aan werk kwijt). En dan wil je je vrije tijd gebruiken om geld te verdienen / iets toekomst gerelateerd opbouwen. Zoals ik het lees: Je wilt, naast dat je op je werk al meer dan nuttig bent, ook nuttig bezig zijn in je vrije tijd. En dat klinkt mij als na je werken nog meer willen werken. Terwijl je nu al niet voldoening krijgt. Ik vrees dat in je vrije tijd te gaan werken om meer geld te verdienen niet de voldoening gaat geven die je zoekt. En mogelijk zelfs nog meer onvrede / gebrek aan voldoening. Er is niks mis met werken naast je fulltime baan, maar (een grote maar) doe dat alleen als dat je energie, voldoening en plezier geeft!

Daarnaast zeg je dat je begrijpt dat je, zoals heel veel mensen hier zeggen, uit je comfortzone moet stappen en bijvoorbeeld moet gaan sporten. En vervolgens zeg je dat dat niet in je straatje ligt. Ik moest wel even glimlachen toen ik dat las. Iets dat niet in je straatje ligt = uit je comfortzone! :P

Maar dat ik alleen maar de tegenstellingen aanhaal helpt je ook niet veel, dus ik zal proberen wat dingen te noemen die mij geholpen hebben en nog altijd helpen (leuk feitje: dit soort dilemma's blijven je je hele leven plagen :) :

- Wees mild voor je zelf, neem het leven niet altijd zo serieus en "tel je zegeningen". Klinkt lekker vaag maar wat ik bedoel is: Probeer wat meer te genieten van dat wat er nu al wel is en minder alleen in je hoofd bezig te zijn met "wat moet ik nou?". Het probleem is dat nadenken vaak leidt tot ratelen in je hoofd (eigen ervaring) en je er vaak geen steek verder mee komt en er alleen maar moedelozer van wordt.

- Probeer dingen uit! Passie is een heel erg stom woord naar mijn mening. Ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat ik m'n passie moet volgen, en ben vervolgens lang gaan denken wat m'n passie nou in vredesnaam zou zijn. Dat is niet echt een bevorderlijk proces haha. Stoppen met zoeken naar m'n passie en simpelweg dingen gaan doen die me "wel leuk leken" werkte stukken beter! Ik heb er een paar leuke hobbies aan overgehouden (fotograferen, schrijven, tekenen/schilderen, bordspellen spelen, (hard)lopen, zelf computers in elkaar zetten, klussen in huis) en ben er ook achter dat sommige dingen me minder liggen of dat ik die beter niet kan doen (yoga, fitness, computerspellen spelen, loodgieterswerk).

- Het is niet erg om iets (achteraf gezien) verkeerds te kiezen! Als je geen nieuwe dingen durft te ondernemen leer je ook niets nieuws. Dat je iets kiest is vele malen belangrijker dan wat je kiest. Wat heb je te verliezen?? Angst betekent alleen maar dat je iets kan leren! En ik zeg dit heel makkelijk, maar dat is het niet. Ik vind het zelf ook nog steeds spannend om nieuwe dingen te ondernemen. Maar achteraf ben ik bijna altijd blij. En zo niet dan heb ik in elk geval weer wat geleerd.

- Bewust zijn (van jezelf) is heel erg nuttig en zelfonderzoek levert veel inzichten op. Waarom doe je de dingen die je doet? En wat maakt dat je weer andere dingen vermijd? Hoe kom je aan je overtuigingen? Wat vind je belangrijk? Voor wie doe je het allemaal? Allemaal vragen, I know. Wat ik ermee wil zeggen is: Durf eerlijk naar jezelf te kijken, zonder meteen te oordelen of te "ja maar-en". Desnoods samen met een coach, vertrouwenspersoon, in trainingen etc. Ik heb dit zelf een paar jaar terug gedaan door middel een NLP opleiding (nee, niet in de Emile Ratelband stijl....) en dat heeft mij persoonlijk heel veel gebracht.

In elk geval heel veel succes en plezier met je zoektocht! Hopelijk vind je wat je nog niet wist dat je zocht :D

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11:38
quote:
SmurfLink schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:06:
Heb je er wel eens aan gedacht om met een professional te gaan praten? Het is nog een redelijk nieuw concept, maar je klinkt wel een beetje als iemand met een Bore out. Je haalt weinig voldoening aan je leven, hebt op zich niks te klagen maar je verveelt je. Dit kan net zo gevaarlijk zijn voor je gezondheid als een burn out. Dus wellicht kan een Psycholoog je helpen om erachter te komen waar jij voldoening uit haalt, wat je wel wil doen met je leven, etc.
Hier kan ik mij helemaal in vinden. Vorig jaar ook gedaan. Verveelde me op mijn werk, vrienden van me kregen een voor een kinderen en hadden dus minder tijd, plus mijn relatie ging uit na 6 jaar.

Met dien verschil dat ik wel een aardig inkomen had maar dat ook geen geluk bracht.
De professional heeft toen eigenlijk mijn eigen gedachten gekanaliseerd en ik ben een tweede master gaan doen. Daar haal ik nu veel voldoening uit plus ik ontmoet nieuwe mensen.

Daarvoor een paar keer op dure en verre reizen gehaald (iets wat ik altijd tof vond om te doen) maar in mijn eentje vond ik er veel minder aan.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 11:46
quote:
Olero schreef op donderdag 14 september 2017 @ 14:15:

- Probeer dingen uit! Passie is een heel erg stom woord naar mijn mening. Ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat ik m'n passie moet volgen, en ben vervolgens lang gaan denken wat m'n passie nou in vredesnaam zou zijn. Dat is niet echt een bevorderlijk proces haha. Stoppen met zoeken naar m'n passie en simpelweg dingen gaan doen die me "wel leuk leken" werkte stukken beter! Ik heb er een paar leuke hobbies aan overgehouden (fotograferen, schrijven, tekenen/schilderen, bordspellen spelen, (hard)lopen, zelf computers in elkaar zetten, klussen in huis) en ben er ook achter dat sommige dingen me minder liggen of dat ik die beter niet kan doen (yoga, fitness, computerspellen spelen, loodgieterswerk).
Ik zeg altijd "Ik heb een passie voor m'n werk, anders kom ik niet naar binnen." :P

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• Besottedorb
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 20-11 18:15
Ga krachttraining doen, is goed voor je, je wordt er sterker en gezonder van en je krijgt er meer zelfvertrouwen van.

Of download Unreal Engine of Photoshop o.i.d. en ga dingen maken.

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20-11 19:06
'burnout' en 'bore-out' zijn al een paar keer genoemd.

Verwacht niet van jezelf dat je na 10uur werken nog eens 4 uurtjes nuttig moet besteden!

Verveling is zo slecht nog niet. Geeft je ook een moment om je gedachten op een rijtje te zetten. Sporten wordt hier terecht gemeld vooral als je werk kantoorintensief is. Of bankhangen als je werk fysiek intensief is.

Persoonlijk heb ik ook moeite als er geen 'doel' meer is. Zo van: dit is het. Weinig uitzicht op verbetering. Ik denk als je werkgever je kan voorspiegelen hoe je salaris gaat groeien dit al heel mooi is, of de wereld zelf beter achter kan laten voordat de dodelijke klimaatverandering langskomt.

Ten slotte, minder werken voor hetzelfde geld (4*8 of 4*6). Ja, dat wil iedereen wel, maar als samenleving moeten we beslissen dat dit veel gezonder is voor ons allen.

Mijn tweakblog over de toekomst

Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*