Juiste backup manier

Pagina: 1
Acties:

• Japie Gijs
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-12-2025
Voor mijn bedrijf heb ik nu een backup op een externe schijf, die gewoon aan mijn computer hangt. Deze maakt een backup van de centrale bestanden die op een Synology NAS staan.

Na pas gehoord te hebben dat wanneer je zo'n ransomware virus te pakken krijgt het je bestanden encrypt ben ik een beetje over deze methode gaan twijfelen en zou ik even wat verder willen kijken met m'n backup.
Wat is nu de beste manier met in het achterhoofd dat het internet het brak is (1mbit upload). Is er dan nog een andere mogelijkheid om iedere week een backup op een andere externe harde schijf te maken en deze dan extern opslaan? Ik ga dat natuurlijk wel eens vergeten..

Hoe zouden jullie dit doen?

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:34
Je zou met meerdere schijven kunnen werken die je dan mee naar huis neemt. Er is een centraal backup topic voor synology waar ze je dit vast tot in de puntjes uit kunnen leggen :)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Japie Gijs schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:00:
Voor mijn bedrijf heb ik nu een backup op een externe schijf, die gewoon aan mijn computer hangt. Deze maakt een backup van de centrale bestanden die op een Synology NAS staan.

Na pas gehoord te hebben dat wanneer je zo'n ransomware virus te pakken krijgt het je bestanden encrypt ben ik een beetje over deze methode gaan twijfelen
Daarvoor nooit getwijfeld over het feit dat je bij een brand, blikseminslag etc. etc. ook niets aan een backup hebt die op dezelfde locatie ligt als de originele data?
en zou ik even wat verder willen kijken met m'n backup.
Wat is nu de beste manier met in het achterhoofd dat het internet het brak is (1mbit upload).
In ieder geval wegschrijven naar een externe locatie. Brak internet mag geen excuus zijn als het om waardevolle data gaat ;)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-12-2025
Hier kun je hele boeken over schrijven, maar is in de basis een hele leuke vraag vind ik altijd.

Om te beginnen: Hoe belangrijk is die data voor jou / je bedrijf
Naast wat fiscale bewaarplicht, kan ik me voorstellen dat je bepaalde documenten écht niet kwijt wilt raken. Deze vraag is niet zozeer van belang voor "het antwoord" maar ook voor jezelf om een stukje kosten / investering in het juiste kader te zien.

Mijn tweede vraag is: hoeveel mensen werken met die data ? & Hoeveel data wordt er per dag gemuteerd.

en de laatste is: maak je gebruik van een server ? of is die computer ook meteen de enige werkplek ?

In de basis ben je al best lekker bezig;
even vanuitgaande dat die Synology meer dan 1 disk heeft en in een raid / mirror staat.
en nog een lokale kopie op een andere disk (die disk aan je computer)

(los van de ransomware vraag: denk eens na over een maand backup of een jaar - backup naar een cloud provider te uploaden, zodat je in elk geval je bewaarplicht van belangrijke data al wat beter hebt afgedekt in geval van een brand)

Ransomware is erg vervelend. Grootste risico die ik nu snel in jou situatie zie is die ene computer.
Die heeft zowel toegang tot die NAS alsook die externe disk.

Heb je een cryptolocker op die PC te pakken, dan ben je redelijk het haasje.
Zorg dus op zijn minst voor een hele goede anti-virus op die machine.

Om te voorkomen dat Backups ook verminkt raken, is een hele goede optie op vanaf de synology zelf een backup naar een extrene bron te plaatsen, bijvoorbeeld een externe disk die aan je synology hangt (of beter een cloud, maar je internet is niet erg dik zei je al)

Backup daar elke dag, of 2X per dag de bestanden heen, en houd een retentie van een paar dagen aan (7 ofzo)
Zorg dat jou laptop NIET bij die disk kan die aan die synology hangt.

Op het moment dat een cryptolocker je files encrypt; heb je op die extrene disk nog een setje staan die nog niet besmet is.

Disclaimer: Je kunt dit nog veel beter, groter (en duurder) oplossen natuurlijk, maar je zult zelf moeten inschatten of je dat ervoor over hebt. Ik ga er ook vanuit dat een cryptolocker niet op je Synology zelf actief zal worden. Zet in elk geval SMB 1 op je synology UIT om wannacry al buiten de deur te houden.

Gwindorian's Diablo Profiel

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Synologie? NAS? Back-Up strategie? Rap onder de hoede van harde waren::opslagtechnologie. Ik laat het aan de lokale crew daar over of je -toch wel vaker gestelde- vraag in deze vorm een eigen topic verdient.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Google op "backup 321".

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Zelfs met een brakke internetverbinding kun je nog uploaden naar een offsite locatie. Bijvoorbeeld door de data eerst via disk naar datacenter te sturen, de disk daar te laten uploaden, en dan je incrementele wijzigingen via je 1Mbit lijn uploaden. Het ligt wel een beetje aan je datahoeveelheid.

Het 321 principe is inderdaad een goeie.

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(jarig!)
Er is al een mooi topic met backup-strategieën:
[Synology] Backup strategieën en tools

321 als leidraad en vervolgens een vergelijking van verschillende online diensten. Zoals gezegd "brak internet" is op zich geen belemmering. Alleen zal de initiële backup wat tijd in beslag nemen, en dien je daar rekening mee te houden. Bijvoorbeeld door een extra backup op een of meer schijven te zetten en die tijdelijk op een andere locatie onder te brengen.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:01:
Zelfs met een brakke internetverbinding kun je nog uploaden naar een offsite locatie. Bijvoorbeeld door de data eerst via disk naar datacenter te sturen, de disk daar te laten uploaden, en dan je incrementele wijzigingen via je 1Mbit lijn uploaden. Het ligt wel een beetje aan je datahoeveelheid.

Het 321 principe is inderdaad een goeie.
Uploaden kan wel, alleen upload je met 1Mbit in theorie maar 450MB/uur. Stel dat je tussen 18:00 tot 08:00 wilt backuppen (14 uur) kun je maximaal ~6GB per dag uploaden. Er van uitgaande dat je overdag wat internet snelheid over wilt houden. Afhankelijk van type bedrijf kan dit prima zijn.

Denk dat we hier intern op dag basis normaal niet boven de 6GB komen met ~90 medewerkers, maar er zijn dagen wat we modellen (point cloud) ontvangen van > 20GB stuk. Je bent in dit geval al ruim 3 dagen bezig om alleen dit bestand te uploaden.
Hebben gelukkig een dubbele glasvezel aansluiting ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Tortelli op 06-09-2017 12:03 ]

Verwijderd

Tortelli schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:58:
[...]

Uploaden kan wel, alleen upload je met 1Mbit in theorie maar 450MB/uur. Stel dat je tussen 18:00 tot 08:00 wilt backuppen (14 uur) kun je maximaal ~6GB per dag uploaden. Er van uitgaande dat je overdag wat internet snelheid over wilt houden. Afhankelijk van type bedrijf kan dit prima zijn.

Denk dat we hier intern op dag basis normaal niet boven de 6GB komen met ~90 medewerkers, maar er zijn dagen wat we modellen (point cloud) ontvangen van > 20GB stuk. Je bent in dit geval al ruim 3 dagen bezig om alleen dit bestand te uploaden.
Hebben gelukkig een dubbele glasvezel aansluiting ;)
Als het om meerdere GB's gaat zal het inderdaad snel lastig worden, we weten nog niet hoeveel data TS precies verwerkt per dag. Mogelijk lukt het (makkelijk) binnen een timeframe in de nacht.

• Japie Gijs
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-12-2025
Thanks voor de reacties, hier kan ik wel wat mee!

Ga het rekensommetje even maken hoeveel data er daadwerkelijk per nacht gebackupt moet worden, anders zou online inderdaad wel gewoon een optie zijn (eerst dus met de schijf naar een datacenter of vriendelijke vriend met glasvezel oid).

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Synology instellen zodat je terug kunt gaan in de tijd(file version), dus voor je crypto virus.

Raid zou ik doen als je dat kunt, heeft voordeel dat je door kunt werken, terwijl de synology het repareert.
Als je met losse hd's werkt, dan kom je alles over te kopiëren wat zeer lang duurt met de grote schijven tegenwoordig.

Inbraak, stroom storing, bliksem, etc in 1 seconde is je data weg.
Daarom is raid 1 kopie van je backup, en je hebt er meer nodig.

Rouleren met externe schijven is zeer goed, als je externe defect raakt, dan heb je nog de oude.
En externe nooit aan je hardware/of aan stroom laten hangen.

Ook proberen de backup automatisch te maken, want het kost tijd en gebruikers hebben vaak andere dingen te doen. En extra backup naar online is handig, zorg wel dat je backup maakt waar je ook file version hebt(terug in de tijd kunt gaan), dus dat je terug in de tijd kunt gaan. Sommige online aanbieders maken de backup bij hun servers slecht.

Huur anders iemand in die dit goed voor je regelt tav installeren, en dat je het zelf bijhoudt, of alles overdragen. ligt eraan wat je wilt uitgeven.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Kunt ook gewoon een 2e Synology ergens neerzetten, en hem met versioning (Hyper Backup) daarheen laten backuppen. Initieel hang je hem in het bedrijfsnetwerk voor de 1e run en klaar ben je.

Oplossing hangt sterk af van huidige data volume en de toekomst groei natuurlijk. Budget is ook belangrijk natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 06-09-2017 13:12 ]

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
Ahem, voor je bedrijf. 1Mbit upload? Het kan natuurlijk, maar is er voor de rest geen enkele ISP die iets meer kan leveren?

Maar goed. Backups.

Je situatie:

PC's laptops werken op de NAS (want die is centraal zeg je) hoe is dat uitgevoerd? Raid0 of Raid1 of Raid 5? Kortom hoe kwetsbaar is je NAS op zich al.

Extern opslaan. USB disk kan prima, maar pak er dan 2, schijven die je elke dag wisselt. Leg er 1 in de auto. Tip van flip, ENCRYPT die disk, in het geval van een gejatte wagen hebben ze in ieder geval niets aan de disk.

Probeer een ISP te vinden die een acceptabele upload biedt NAAST je huidige lijn, is meteen je internet redundant.

Bekijk ook eens Cloudstation voor een sync naar de laptops/pc's als er in ieder geval iets misgaat met je NAS heb je je data nog op de PC/laptop staan

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
Is het niet verstandig om te upgraden qua internetsnelheid? Ik denk niet dat je als bedrijf vrolijk gaat worden van die trage connectie, als die upload al zo laag is zal de download ook niet echt hoog zijn. Wat is de rede van dat pakket als ik vragen mag?

Verder zou ik de 321 methode gebruiken voor back-ups
Pagina: 1