Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238040

Topicstarter
Hoi allen,

Ik maak deze post omdat ik nogal met een dilemma zit. Het is een beetje een lang verhaal maar ben nu eenmaal lang van stof ;) Ik ben ICT'er (beheer en support) en heb een baan aangeboden gekregen maar zit met nogal wat onzekerheid. Het gaat om een detacheringscontract voor de duur van 12 maanden. Het is momenteel alleen nog niet duidelijk bij welke opdrachtgever ik kom te zitten. Dit kan dus een beetje ' hit or miss' zijn. Niet alleen qua opdrachtgever maar ook de locatie. Veel klanten zitten in de grote steden. In toenemende mate kun je daar al niet meer fatsoenlijk de auto parkeren waardoor je noodgedwongen met het OV moet. Dit is iets waar ik ook al voor werd gewaarschuwd bij het gesprek. Ik woon echter in een dorp en voordat ik bij het dichtstbijzijnde treinstation ben, ben ik tenminste drie kwartier verder. Daar kun je gerust dan nog drie kwartier bij optellen. Dat wordt dus deels met de auto en de rest met de trein.

Nu zal je je wellicht afvragen waarom ik in hemelsnaam dan kijk naar detachering. Detachering is in principe ook niet echt iets voor mij maar ben maar heb grote moeite met iets te vinden dat ik echt zoek, een baan bij een vast bedrijf, direct in dienst of via deta-vast of werving-en-selectie. Ik leg het steeds af tov een of twee andere kandidaten die, op papier, net iets meer te bieden hebben dan ik. Daarnaast ben ik ook niet echt een ster in het verkopen van mijzelf in sollicitatiegesprekken. Ik heb veel kennis en ervaring maar geen recente certificeringen om dit aan te kunnen tonen. Het is al heel wat dat er überhaupt een detacheerder is die mij iets aanbiedt. Al is het wel zo dat ik momenteel hard studeer om alsnog certificeringen te halen. Dit weten ze dan ook. Daar komt dan nog bij dat ik nogal op de schopstoel zit.

Ik heb een voorstel met de hoofdpunten (arbeidsvoorwaarden) per email gekregen. Als ik akkoord ga dan wordt er een arbeidscontract opgesteld. Echter wordt er wel direct gevraagd om al kopieën toe te sturen van mijn ID kaart en bankpas tbv van de salarisadministratie. Met name de kopie van de bankpas vind ik wat discutabel. Dat lijkt mij een beetje een vreemde volgorde. Het lijkt mij dat je eerst een contract krijgt aangeboden en op basis daarvan een beslissing neemt. De rest komt daarna.

Ik vind het al met al erg tricky als ik van te voren niet weet waar ik aan toe ben en ik wellicht met astronomische reistijden kom te zitten. Daarnaast eventuele parkeerkosten die wel of niet vergoed gaan worden als ik deels met de trein zou moeten. Ik zal dit alles in ieder geval nog aan gaan geven maar denk dat ik ze er uiteindelijk op zal moeten vertrouwen dat het goed komt. En dat laatste vind ik nou net wat lastig. Ook al zit ik op de schopstoel, ik heb heel erg het gevoel dat ik het beter niet kan doen als men mij niet iets meer duidelijkheid kan geven (zwart op wit)

Ik vraag mij af wat jullie vinden na dit gelezen te hebben en ook of er ervaringsdeskundigen zijn die eerder bij detacheerders hebben gezeten. Zoals ik al aangaf, ik heb verder nog geen ervaring met detachering en weet ook niet goed wat de gebruikelijke gang van zaken is. In ieder geval dank voor je tijd om dit hele verhaal te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Lees het topic eens door over recruiters en hun praktijken. Misschien staat daar wat herkenbaars in.

de shitpraktijken van recruiters

[ Voor 22% gewijzigd door hjs op 05-09-2017 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:34
Ik ben begonnen bij een detacheringsbureau en dat is na een jaar niet goed afgelopen. Wat je zelf al aangeeft je kan dicht bij huis zitten of ver weg. Wat bij mij vooral de doorslag heeft gegeven om na een jaar niet verder te gaan ze blijven vaak vaag over dingen als, parkeren, reistijden, projecten. Ik wilde meer dan zij mij wilde geven. Andere bedrijven stonden in de rij voor de functie die ik voor ogen had voor mij bij hun was het vooral nee wij weten het beter.

Tevens zijn ze vooral in de detachering certificaat geil. Mijn afgelopen twee werkgever hebben buiten dat ik het op mijn CV zet niks extra gevraagd. En er gewoon niet naar gekeken, visie certificaat is leuk maar kennis is beter. Een certificaat hoeft niks te zeggen. (Zeker niet met al die cheaters)

Je kwartje kan ook de goede kant opvallen en je hebt het enorm naar je zin en je wordt overgenomen door je project.

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 05-09-2017 21:06 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je al die onduidelijkheden gewoon eens noteert en bespreekt met de detacherings club. Reistijd en plaatsing zijn bij deta altijd vaag, de rest moet gewoon geregeld zijn.

Ik heb ruim 10 jaar in de deta gezeten en ben door heel Brabant, Limburg en Zuid-Holland geplaatst geweest (vanuit Zuid-Limburg). Zolang je niet teveel aan thuis gebonden bent (door gezin of anderszins) kan het best veel ervaring opleveren. Daar moet natuurlijk ook wat tegenover staan... de juiste mix, die bepaal je voor jezelf.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16
Bij twijfel niet inhalen. Het hele verhaal klinkt als het begin van een drama in veel bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je toch op de schopstoel zit, zou ik het doen. In het beste geval heb je het naar je zin, in het slechtste geval moet je een jaar veel reizen. Hoe dan ook, je gaat veel waardevolle ervaring opdoen en certificaten halen, zodat je volgend jaar wel keuze hebt. Zie het als investering, even door de zure appel heen bijten. En misschien is de appel wel heel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 21:54

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik zit zelf ook in de detachering (Als developer), en ben net bij een nieuwe opdracht begonnen, afgelopen maandag heb ik 3 uur in de auto mogen doorbrengen :(

Daarintegen heb ik in de afgelopen 10 jaar deta-werk eigenlijk vrij vaak geluk gehad, de afgelopen 2 jaar kon ik met de tram of fiets naar kantoor, maar als je in een dorpje 45 minuten van een station woont is er te verwachten dat een opdracht een eindje weg zal zijn, dit zal grotendeels liggen aan het klantenbestand van de detacheerder in kwestie.

Overigens hebben veel detacheerders een richtlijn MBT reistijd, als je verder weg dan 4 of 5 kwartier (bij voorbeeld, check dit in de arbeidsvoorwaarden!!) wordt geplaatst is er dan sprake van compensatie in tijd of geld, of in heel extreme gevallen wordt er ook nog wel eens een hotel geregeld voor een paar nachten per week. Ik zou eens bij die detacheerder nagaan of zij ook zon richtlijn hanteren.

Uiteindelijk moet jij zelf de afweging maken hoe veel risico je huidige baan loopt, en wat je wilt accepteren, maar reistijd is een fact of life in de detachering, en realiseer je dat een detacheerder's grootste belang hierin direct strijdig is met het jouwe, ze zullen je zonder pardon ver weg neerzetten als ze er mee wegkomen en aan verdienen.

Persoonlijk is de reistijd van mijn nieuwe klus, en vooral de manier waarop met mijn bezwaar werd omgegaan in het intake proces genoeg reden om de detachering (of in ieder geval mijn huidige werkgever) te willen verlaten

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Je geeft aan dat je op de schopstoel zit, is dat omdat je het niet naar je zin hebt of omdat je functie verdwijnt?

Buiten dat, je hebt nu dus nog wel een baan. Als ze jou ontslaan, heb je recht op WW. Als je zelf vertrekt, heb je dat niet.

Aangezien je al zo twijfelt en de reistijd voor jou sowieso lastig gaat zijn, zou ik het denk ik voorbij laten gaan. Maar een en ander ligt natuurlijk wel aan het feit of je het financieel aankunt, een tijd in de WW.
Detachering kun je denk ik altijd nog instappen, ook na een tijdje WW maar dan geef je jezelf wel wat meer tijd om andere opties te onderzoeken.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 15:54

E-Vix

Nu met sneeuw!

De detacheerder kan wel zeggen dat ze een opdracht voor je hebben, maar het is niet aan de detacheerder om jou die opdracht te geven. Het is nog altijd aan de opdrachtgever om te zeggen of ze jou wel of niet willen hebben. Zeker als het gaat om een opdracht van 12 maanden zal een opdrachtgever niet zomaar iemand ongezien aannemen.
Hou er dus rekening mee dat als je ja zegt en getekend hebt, dat de detacheerder vervolgens aangeeft dat het toch niet die opdracht is geworden, en dat je dus weer heel ergens anders geplaatst zou kunnen gaan worden. In het ergste geval zou je zelfs op de bank kunnen komen te zitten en voor het einde van je proeftijd er weer uit kunnen vinden omdat ze geen opdracht hebben kunnen vinden voor je.
Ik heb zelf 2 1/2 jaar in de detachering gezeten, en heb dit soort praktijken ook zien gebeuren. Voor een detacheerder ben je geen personeel of collega, maar gewoon een object waar ze geld ee kunnen verdienen. Kunnen ze je niet meer gebruiken of lever je niet genoeg geld op, dan doen ze je heel snel weer weg.

Zorg verder dat je reistijd en eventuele vergoeding daarvoor goed op papier hebt staan. Ik heb anderhalf jaar lang een reistijd van 3 uur per dag gehad. Daar wordt je niet vrolijk van, maar gelukkig kon ik hier door wel iedere dag één uur extra schrijven wat weer een leuk extra zakcentje op leverde.

Heb je toevallig een profiel van de opdrachtgever gekregen? Zoek eens op een stukje daaruit op internet. Vaak kan je er zo wel achter komen wie de opdrachtgever is. 9 van de 10 opdrachtgevers heb ik zo wel kunnen achterhalen als een detacheerder of recruiter er vaag over deed.

Als een detacheerder of recruiter mij overigens zo vaag zou benaderen, dan zou ik er niet verder meer op in gaan en verder gaan zoeken.

Heb je je CV al op monsterboard of vergelijkbare sites staan? Daar heb ik tot nu toe altijd het meeste succes mee geboekt. Schrik niet van de hoeveelheid reacties die je kan krijgen, en probeer het goed te filteren.
Een beetje goede recruiter zal je verder ook met je CV helpen en je ook met je solicitaties bijstaan.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk om zelf de wat bekendere detacheerders te benaderen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Als ik dit zelfde aanbod zou krijgen, zou ik op dit moment een duidelijke nee verkopen aan de detacheerder.
Wel zou ik het gesprek nog verder aan gaan om de onzekerheden die er zijn, door te spreken en daar afspraken over te maken (en deze ook in het contract laten opnemen).

Je geeft bijv. aan dat het een contract voor 12 maanden is. Wat als ze (tijdelijk) géén klus voor je hebben? Krijg je dan wel doorbetaald of mogen ze na 2 weken (kosteloos) afscheid van je nemen? Of moet je iedere klus aannemen die zij op dat moment aanbieden?

Ook geef je aan dat je (nog) niet weet bij welke opdrachtgever je komt te zitten. Is dit voor jou belangrijk om te weten, laat ze dan maar aangeven waar ze denken jou te kunnen plaatsen. En wat een eventuele andere optie is, mocht het bedrijf niet in zee willen gaan met jou of de detacheerder.

Ook qua reizen zou ik nu al afspraken maken.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar wat als je in de regio Utrecht woont en straks een klus in Maastricht krijgt toegewezen. Is de reistijd dan volledig eigen tijd of krijg je een deel gecompenseerd (zo ja, hoe? tijd voor tijd / geld / reistijd deels werktijd?) of krijg je een overnachting aangeboden (en zou je dat willen)?
Ik werk zelf in de bouwsector en bij ons is het ook mogelijk dat ik naar Maastricht of Groningen wordt gestuurd.
Daarnaast zou ik m.b.t. het reizen ook harde afspraken maken over een onkostenvergoeding/mobiliteitsvergoeding. Krijg je het OV (volledig) vergoed, krijg je een km vergoeding of een lease auto? En wat als je naar een andere klus wordt gestuurd. Kijk dus echt even verder dan alleen de klus die ze nu voor ogen hebben. Want jij bent de pineut als ze voor nu een klus dichtbij hebben, maar je over een half jaar naar de andere kant van Nederland sturen.

Je geeft tevens aan dat detachering niks voor jou is, maar dat je ook moeite hebt om iets te vinden. Wat doe je zelf om wat anders te zoeken? Zoek je iets dat binnen je comfort zone ligt of zoek je iets er buiten? Leeftijd en aantal jaar werkervaring heb je niet opgegeven, dus geen idee of dit in je voordeel of nadeel werkt.
En qua solliciteren en (on)zekerheid, gewoon blijven doen! Dat is de enige manier om ervaring op te doen en te leren.

Nu al je gegevens aanleveren (ID en bankpas) voor een (concept)arbeidscontract ben ik ook niet eerder tegen gekomen. Pas als alle punten zijn besproken is dat imho relevant. Maar wellicht dat de startdatum erg dichtbij ligt, dat ze dit alvast in gang willen zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 23:51
*knip* Dit valt onder werving, wat niet de bedoeling is op Tweakers. Zie ook Het algemeen beleid #verbodenspam

[ Voor 71% gewijzigd door Yorinn op 06-09-2017 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 00:13

IQM

Als ik het zo lees dan is detachering niets voor jou. Heb er zelf ook 7 jaar in gewerkt. Het was een mooie tijd waarin ik veel geleerd heb. Leuke opdrachtgevers gehad, veel mensen leren kennen. Maar het reizen is altijd een probleem. Dat breekt je op. In 1999 reed ik in 45 minuten naar Amsterdam en parkeerde gratis om de hoek. Maar in 2006 was dat al 1,5 uur reistijd door files. En parkeren was ook drama. Terug moest je 15.00u Amsterdam uit want anders stond je weer vast. En reken erop dat je opdrachtgevers veelal in de randstad zitten. Omdat op dit moment de markt weer aantrekt proberen de detacheringsbedrijven weer nieuwe mensen binnen te halen om de 'brandjes' bij hun vaste klanten te blussen. Wat dat betreft is een crisis de mooiste tijd. Dan moeten ze weer moeite doen om mensen te plaatsen en gaan ze verder kijken dan hun neus lang is.

Wat E-Vix hierboven beschrijft herken ik volledig. Het maakt voor een accountmanager van de detacheringstoko echt niet uit wie of wat hij inzet, al is het een zak zand als hij zijn bonus maar krijgt. (En ja, hij verdient minstens het dubbele van jou.)
Je moet gewoon geluk hebben dat je een goede opdrachtgever vindt. Dan ben je onder de pannen. Maar je blijft een externe en die gaan er het eerste weer uit. De kans dat je er bij de detacheringstoko weer net zo hard uitvliegt als dat je er in gekomen bent is levensgroot aanwezig. Even op de bank is prima maar na een tijdje gaan ze toch moeilijk doen. Dan kun je wel leuk een (online) training doen of klusjes tussendoor maar primair kost je gewoon geld.

En ja, ze hebben er patent op dat dingen 'vaag' blijven. Dat doen ze bewust. Soms zeggen ze dat het later komt of een andere smoes. Zo houden ze je ook vaak een worst voor die je nooit zult krijgen. Er is altijd wel een reden dat het niet kan.

Mijn advies is: als je de de keuze voor detachering maakt, doe dat dan bewust. Weet waar je aan begint. Als je dat niet weet doe het niet! Kijk dan verder. De markt trekt aan, er komt echt wel weer iets anders op je pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:05
No-brainer.. lekker op je plek blijven zitten en rustig om je heen kijken.

Of wellicht een data-vast zodat je weet waar je terecht komt.
meegemaakt dat detacheerders vragen hoelang je maximaal wil reizen, en je zegt een uur. dan kijken ze op googlemaps om 1400uur hoelang de reistijd is van zeg Barendrecht naar Amstelveen, wat dan een uur is. maar iedereen weet dat je in de spits minimaal het dubbele moet/kan rekenen.

[ Voor 70% gewijzigd door Sniffels op 06-09-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:02

Rmg

Anoniem: 238040 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:58:

Ik heb een voorstel met de hoofdpunten (arbeidsvoorwaarden) per email gekregen. Als ik akkoord ga dan wordt er een arbeidscontract opgesteld. Echter wordt er wel direct gevraagd om al kopieën toe te sturen van mijn ID kaart en bankpas tbv van de salarisadministratie. Met name de kopie van de bankpas vind ik wat discutabel. Dat lijkt mij een beetje een vreemde volgorde. Het lijkt mij dat je eerst een contract krijgt aangeboden en op basis daarvan een beslissing neemt. De rest komt daarna.
Detacheerders willen meters maken, tijd is geld, die gaan er al vanuit dat jij accepteert en willen zsm alles in gang zetten.

Maarre kijk nog even verder, bij detachering zul je bij elke nieuwe opdrachtgever weer moeten 'solliciteren' en jezelf verkopen. Het lijkt al niet of je dit graag elk jaar zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-05 07:44
De meeste detacheerders schieten met hagel en gaan daarna aan cherry picking doen.
De kans is dus reëel dat jou detacheerder nog 9 andere achter de hand heeft voor het geval je nee zegt.
En als er 2 man ja zegt krijgt de meest gekwalificeerde de baan.

In ons bedrijf hebben we af en toe ook mensen die van detacheerders afkomstig zijn.
Bij een aantal van hen wordt het CV ook opgeleukt zodat ze zeker worden aangenomen.
Dit resulteert in een ontevreden opdrachtgever, jijzelf ontevreden en daardoor sta je al met 1-0 achter.
Als je 12 maanden erop zitten val je dan eventueel weer in onzekerheid.

Ik zou terughoudend zijn na aanleiding van je verhaal.
Rustig verder kijken en vooral blijven soliciteren!
Bel ook gerust eens een potentiele werkgever op en vraag waarom je het niet bent geworden en wat je aan jezelf zou kunnen/moeten verbeteren om de volgende keer wel in aanmerking te komen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 12:54

TommyGun

Stik er maar in!

HKLM_ schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:05:
Ik ben begonnen bij een detacheringsbureau en dat is na een jaar niet goed afgelopen. Wat je zelf al aangeeft je kan dicht bij huis zitten of ver weg. Wat bij mij vooral de doorslag heeft gegeven om na een jaar niet verder te gaan ze blijven vaak vaag over dingen als, parkeren, reistijden, projecten. Ik wilde meer dan zij mij wilde geven. Andere bedrijven stonden in de rij voor de functie die ik voor ogen had voor mij bij hun was het vooral nee wij weten het beter.

Tevens zijn ze vooral in de detachering certificaat geil. Mijn afgelopen twee werkgever hebben buiten dat ik het op mijn CV zet niks extra gevraagd. En er gewoon niet naar gekeken, visie certificaat is leuk maar kennis is beter. Een certificaat hoeft niks te zeggen. (Zeker niet met al die cheaters)

Je kwartje kan ook de goede kant opvallen en je hebt het enorm naar je zin en je wordt overgenomen door je project.
Ik zit nu bijna 10 jaar in de detachering en het klopt helemaal wat je zegt.

Het is niet echt gangbaar maar ik heb 4 jaar bij 1 klant gezeten, waarna ik toch wel iets anders wilde doen en dan is het wat makkelijker om aan te geven EN te veranderen in tegenstelling tot intern personeel. Anderzijds loop je dan wel weer het risico dat je ver weg geplaatst wordt of ergens terecht komt waar je het niet naar je zin hebt, en dan is het maar afwachten of je zomaar weg kunt.

De klanten waar ik zat/zit hebben meermaals interesse in mij getoond dus ik neig juist om in vaste dienst bij een van hen te gaan. Vaste locatie, je weet waar je aan toe bent. En niets is permanent natuurlijk, maar het is wel wat anders dan X maanden hier, Y maanden daar. Dat laatste kan qua zelfontwikkeling en kennis opdoen wel ideaal zijn, en natuurlijk het vele certificeren. Maar na een bepaalde leeftijd zou ik toch lekker intern gaan zitten. Ook om te voorkomen dat je op klussen komt die onder je niveau zijn of eigenlijk niet aan je eigen wensen voldoen, puur om je maar facturabel te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 06-09-2017 11:48 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
Allereerst bedankt allemaal voor de vele reacties! Ik heb inderdaad bepaalde zaken nog niet genoemd over mijzelf. Ik woon in Nieuwkoop (in de buurt van Alphen a/d Rijn) en ben 36 jaar. T/m deze maand ben ik nog in dienst bij mijn werkgever, daarna houdt het op. Ik krijg wel een transitievergoeding en kan wel een tijdje overbruggen in de ww. Ik solliciteer regelmatig op vacatures direct bij een werkgever dus zonder detacheerder ertussen. Ben overigens al een aantal maanden hiermee bezig. Ik heb inderdaad ook al mijn cv online gezet en kreeg hier veel reacties op. Eerst allemaal 'enthousiast' over mijn cv en op het eind was een gebrek aan certificeringen ineens het probleem of op het moment geen passende vacature beschikbaar. Maar ja, ze hebben weer een kandidaat voor in de database. Ook wel goede ervaringen gehad en heb zo ook al een aantal gesprekken gehad bij verschillende recruiters maar dan op basis van werving en selectie of deta-vast. Hier zijn ook een aantal sollicitaties bij opdrachtgevers uit gekomen. Helaas tot op heden zonder succes. Ik heb net gebeld met het bedrijf dat een aanbod heeft gedaan. Overigens heb ik wel gewoon erg prettige gesprekken met ze gehad. Ze gaan een concept contract opstellen die ik dan kan beoordelen. Ik zal dan ook zien wat er allemaal wordt aangegeven mbt reiskostenvergoeding. Km vergoeding en OV zou in ieder geval vast komen te staan maar parkeerkosten, indien van toepassing, blijft vaag. Ze hebben een paar opdrachtgevers waar ze mij voor willen stellen maar inderdaad, zoals gezegd, moet je daar ook solliciteren en blijft het de vraag waar je uiteindelijk komt te zitten. Ik heb heel erg het gevoel dat ik in dit stadium beter nog niet in kan gaan op detachering en beter nog een tijdje mijn best kan blijven doen om proberen iets te vinden waar ik mij happy bij voel. Bij mijn huidige werkgever heb ik een uiterst vervelende tijd achter de rug, dat een paar jaar voort heeft gesleept. Helaas heeft dit mijn vertrouwen in mensen ook niet echt goed gedaan. Ik ondervind al langere tijd stressklachten. Dus ja, een onzeker detacheringsavontuur is dan eigenlijk het laatste waar je aan moet beginnen. Maar op een gegeven moment ben je geneigd alles aan te willen pakken.
Goed, het is wederom een lap tekst geworden. Nogmaals dank voor al jullie reacties en het delen van jullie ervaringen. Ik stel dit zeer op prijs. Ik zal nu even moeten afwachten met het concrete voorstel waar ze mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
Denk dat de overheid wel wat voor je is ivm de lange teksten ;) (beetje luchtig blijven)

Hebben ze dat Cyber-opsporings-data-centre van de politie niet in Alphen ad Rijn?

[ Voor 32% gewijzigd door Sniffels op 06-09-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haha nice one :) Overigens is dit nog een ingekorte versie. Inderdaad altijd proberen te blijven lachen.

Geen idee of dat daar zit, ik zal eens kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 238040 op 06-09-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179216

Ik heb vroeger (ondertussen jarenlang geleden), weliswaar in vast dienstverband, ook reistijden gekend tot wel 1,5 uur enkele richting. Op de terugweg ging het meestal wat vlotter. Op zich was het niet eens zo ver weg, maar het verkeer werd alsmaar erger. Moest ik het nu nog moeten doen zou het waarschijnlijk vlot richting 2 uur gaan.

Zoals je waarschijnlijk zelf ook wel weet hou je dat op termijn niet vol. Vaak besef je het zelf niet tot je er mee ophoudt, maar je pleegt hiermee een aanslag op je lichaam. En dat lichaam is nog altijd belangrijker dan je job :).

Ondertussen woon ik in de stad & ga ik met de fiets, tien kilo lichter en veel gelukkiger. Al besef ik natuurlijk dat dit een luxe is.

Mijn advies: niet doen. Geen enkele job is een reistijd van anderhalf uur waard. Of overweeg eventueel dichter bij potentiële werkgevers te gaan wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 15:54

E-Vix

Nu met sneeuw!

De allerbelangrijkste tip: Accepteer niet zomaar een baan om dan maar een baan te hebben. Wees niet bang om een maandje (of langer) werkeloos te zijn. Als dat nodig is om jouw perfecte baan te vinden, dan moet dat maar zo zijn. Als je wel zomaar een willekeurige baan accepteert, dan is de kans groot dat je je daar niet op je plek zal voelen en over een half jaar weer opnieuw op zoek moet naar een baan. Wees dus niet bang om nee te zeggen.

Uit jouw lap tekst maak ik op dat je beter niet voor een baan in de detachering kunt gaan, maar beter voor iets vast. Een deta-vast constructive zou dan ook nog wel voor je kunnen werken (je wordt gedetacheerd bij één opdrachtgever met de intentie dat je daar na X maanden vast in dienst komt).

Als je nu door veel detacheerders wordt benaderd, dan kan je ook in je CV opnemen dat je niet open staat voor detachering, maar wel voor deta-vast en recruitment. Dat werkt twee kanten op. Een bedrijf dat geinteresseerd in je is maakt daar namelijk ook uit op dat je niet iemand bent die ieder jaar op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging.
Een goede detacheerder zou overigens na een introductie gesprekje ook al moeten aanvoelen dat je geen detacherings material bent.

Als laatste, als je ergens een contract aangeboden krijgt, dan is het niet slikken of stikken. Als er iets in staat wat je niet bevalt of iets niet in staat dan kun je dit aan laten passen. Als reiskosten bijvoorbeeld niet in een contract staat, laat het er dan in opnemen. Geloof die blonde recruiter met haar mooie ogen niet op haar woord als ze zegt dat het vanzelfsprekend is en dus niet in je contract hoeft. Alles in een contract is onderhandelbaar!

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:38

OmeJoyo

This is me

Uhm, Je woont in Nieuwkoop en station Alphen ligt dan op +/- 15 minuten afstand rijden. Tenzij je echt achter in Nieuwkoop woont wellicht 20 minuten. Het ontgaat me dus hoe je daar 45 minuten naar onderweg bent. Zelfs midden in de spits zal je niet meer dane en half uur nodig hebben om van deur tot trein te komen voor station Alphen.

Als je achter in Nieuwkoop woont dan is Station woerden goed binnen een half uur bereikbaar en stel je moet naar Utrecht, dan scheelt dit weer fors op de rest van de reistijd.

Als ik persoonlijk om me heen kijk is er in de regio toch best wel wat werk in de IT, daar vanuit Nieuwkoop toch best wel heel wat plaatsen goed te bereiken zijn via de N207 en N231. Ik rijdt zelf elke ochtend binnen 20 minuten van hartje Alphen naar Nieuw-Vennep en voorheen in dezelfde tijd naar Sassenheim. Jij hebt echter ook nog vele mogelijkheden richting het noorden, of richting midden.

Dit meegenomen en de rest van je posts lezende denk ik dat je beter niet aan detachering kunt beginnen, tenzij het detavast en je dus neit naar verschillende locaties hoeft.

Verder heb ik persoonlijk 1 hele goede en 1 hele slechte ervaring met een detacheerder, al heeft de slechte me nu wel mijn nieuwe vaste baan opgeleverd. Want ook via hele slechte detacheerders kan je uiteindelijk bij hele leuke werkgevers terecht komen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:35
Over detachering en reistijden: Een collega van me zit bij ons gedetacheerd, maar hij heeft in zijn contract gewoon maximaal een uur reistijd (enkele reis) laten opnemen. Woont ook in een klein dorp (ergens onder Gouda ofzo) zonder station en werkt in Amsterdam. Wel een iets andere sector, maar het kan dus wel om daar afspraken over te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door MrAngry op 06-09-2017 12:43 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OmeJoyo schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:40:
Uhm, Je woont in Nieuwkoop en station Alphen ligt dan op +/- 15 minuten afstand rijden. Tenzij je echt achter in Nieuwkoop woont wellicht 20 minuten. Het ontgaat me dus hoe je daar 45 minuten naar onderweg bent. Zelfs midden in de spits zal je niet meer dane en half uur nodig hebben om van deur tot trein te komen voor station Alphen.
Met de auto ben je idd zo op het station in Alphen (+/- 20 minuten) Echter is het daar betaald parkeren. Ik hield eigenlijk rekening mee met een 'worst case scenario' dat een parkeerabbo, indien dat daar mogelijk is, voor eigen rekening zou komen, aangezien het al gauw om een paar honderd euro per maand zal gaan. Als dat ook vergoed zou worden dan zou dat qua reistijd idd al schelen. Maar even afwachten wat het voorstel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 20:32

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik persoonlijk denk dat je moet ophouden met nadenken wat er kan gebeuren. Ga eerst eens goed in gesprek met je eventuele nieuwe werkgever en krijg eens duidelijk of ze gelijk een opdracht voor je hebben is misschien wel goed. Maar dan nog..

Het mooie aan detachering is natuurlijk, dat als je geen werk hebt gewoon betaald krijgt.

Ook als je nu kiest voor detachering en je gaat per 1 okt in dienst, staat je niks in de weg om per 1 nov weer verder te gaan.

Belangrijkste voor de meeste mensen die werken is natuurlijk wel een steady inkomen (en das geen uitkering aanvragen).

Je kunt nog zoveel van te voren bedenken hoe het allemaal gaat lopen, maar het zal allemaal toch anders lopen dan jij in eerste instantie bedacht had.

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 06-09-2017 12:53 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Q-Park Alphen, op drie minuten lopen van het station, kost nog geen zes tientjes per maand.

Anyhow, ja, het risico dat je op een opdracht wordt gezet met een suboptimale reistijd is inherent aan werken voor een detacheerder. Aan de andere kant heb je wel weer dat je meer ervaring kunt opdoen door de variatie in opdrachten.

[ Voor 39% gewijzigd door CodeCaster op 06-09-2017 12:54 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

CodeCaster schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:52:
Q-Park Alphen, op drie minuten lopen van het station, kost nog geen zes tientjes per maand.
En met een NS-businesscard (die vaak via detacheringsbedrijven worden gebruikt) "gratis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
Falcon schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:53:
[...]

En met een NS-businesscard (die vaak via detacheringsbedrijven worden gebruikt) "gratis"
Kan nergens vinden welke Q-parks gratis zijn met een NS-buisinesscard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Laatst online: 03-03 17:07
Gratis als in de baas betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

gratis stond niks voor niks tussen ", heren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:53

Standeman

Prutser 1e klasse

Met detacheerders (en ook recruiters) moet je inderdaad oppassen want er zitten veel rotte appels tussen, maar er zijn zeker goede. Ik zit sinds kort weer in de detachering en ik ben zeer te spreken over zowel de klant waar ik zit als mijn pooier werkgever :p

En over het combineren van auto en OV, bij de meeste kleinere stations kan je vaak gewoon gratis parkeren. Wanneer je richting Utrecht of Leiden gedetacheerd zit rij je gewoon naar station Bodegraven waar je v.z.i.w gratis kan parkeren. In principe woon je enorm centraal in de driehoek Amsterdam, Utrecht, Den Haag. Daar moet je wel iets kunnen vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Standeman op 06-09-2017 14:13 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al:
Detachering is in principe ook niet echt iets voor mij
Hoewel ik het met de andere reacties ook echt wel eens ben (beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt dat je het niet gedaan hebt) maar als je eigenlijk al weet dat dit 'm niet gaat worden, zou ik wachten op iets anders.

In de tussentijd werk je aan je presentatie/verkoopskills. Vanuit je post lijkt het mij vooral alsof je last hebt van je eigen overtuigingen. In die zin dat je al bedacht hebt waarom je niet interessant bent. Als jij dat denkt, dan straal je dat ook uit </EmileRatelband>

En in het algemeen zou ik korte metten maken met vaagheden en onduidelijkheden. Wil een partij ergens niet duidelijk over zijn of worden, dan is het basta en op naar de volgende. Als het hier al vaag is, hoe gaat het dan straks met salarisonderhandelingen, opleidingsbudget, carrierekansen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:44

Qwerty-273

Meukposter

Als je een vast dienstverband zoekt dan zou je ook bijvoorbeeld in Zoetermeer kunnen kijken om bij de overheid te gaan werken. Daar zit onder andere de AIVD, Defensie en SSC-ICT die vacatures open hebben staan: https://www.werkenbijdeov...de=2711BW&range=5&show=40

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshy98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:43

freshy98

Atari

Het grootste nadeel van detachering, vind ik, is het gemis aan binding met het bedrijf.
Het is het bedrijf waar ik iedere maand een urenstaat voor invul, en mijn declaraties, maar met de mensen heb ik verder niets.

Ik zit nu zelf ergens waar ik via deta-vast binnen kwam, maar een manager heb die negeert hoe deta-vast werkt.
Ik ga hier dus ook niet blijven. Nu nog een project, leuk voor de CV, en dan ben ik er klaar mee.

Ook hier weinig certificering (MS kan de boom in met hun 2012 upgrade examen) maar wel veel ervaring met van alles.
Dat helpt wel, maar als je in de detachering wil weer niet.
Zoals iemand hier al zei, in de detachering is men certificaat geil.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

freshy98 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:22:
Het grootste nadeel van detachering, vind ik, is het gemis aan binding met het bedrijf.
Het is het bedrijf waar ik iedere maand een urenstaat voor invul, en mijn declaraties, maar met de mensen heb ik verder niets.

Ik zit nu zelf ergens waar ik via deta-vast binnen kwam, maar een manager heb die negeert hoe deta-vast werkt.
Ik ga hier dus ook niet blijven. Nu nog een project, leuk voor de CV, en dan ben ik er klaar mee.

Ook hier weinig certificering (MS kan de boom in met hun 2012 upgrade examen) maar wel veel ervaring met van alles.
Dat helpt wel, maar als je in de detachering wil weer niet.
Zoals iemand hier al zei, in de detachering is men certificaat geil.
Dat is ook een kwestie van afspraken maken, zo werk ik nu 32 uur voor de klant en 8 uur voor interne projecten detacheerder.

• freshy98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:43

freshy98

Atari

Falcon schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:52:
[...]

Dat is ook een kwestie van afspraken maken, zo werk ik nu 32 uur voor de klant en 8 uur voor interne projecten detacheerder.
Tuurlijk, ligt er aan hoe je het bespreekt. Maar puur als systeembeheerder op een opdracht doe ik niets met mijn werkgever.
Behalve dus de twee dingen die ik eerder noemde, en de jaarlijkse barbecue :-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wilde nog even melden dat ik er uiteindelijk vanaf heb gezien. Ik had een contractvoorstel gekregen maar men was nogal opdringerig. Of ik het z.s.m. kon ondertekenen en terugsturen. Het voelde niet goed. Ik ga dus nog maar even verder zoeken en als het echt niet anders kan, dan alsnog maar de detachering in maar dan bij een andere club. Nogmaals dank voor alle reacties! d:)b

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Klinkt als een verstandige keuze. Wanneer ze opdringerig worden vind ik het zelf ook niet prettig meer, dan krijg ik toch het idee dat er wellicht een addertje onder het gras zit ergens. Als ze je echt zo graag willen zouden ze prima geduld kunnen opbrengen.

I have stability. The ability to stab.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het gaat om een detacheringscontract voor de duur van 12 maanden. Het is momenteel alleen nog niet duidelijk bij welke opdrachtgever ik kom te zitten. Dit kan dus een beetje ' hit or miss' zijn. Niet alleen qua opdrachtgever maar ook de locatie.
Hier zou ik al afhaken...

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1