Stedin/Greenchoice te hoog capaciteitstarief in rekening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:10
Onlangs heb ik van Greenchoice de eindafrekening ontvangen. Bij de eindafrekening zag ik de regel ”Netbeheerskosten” bij het gas verbruik staan met daarbij hogere kosten dan verwacht ( net als vorig jaar bij mijn vorige energieleverancier Nuon) . Nu zag ik dat Greenchoice/Stedin het capaciteitstarief g4/g6 500 m3 - 4000 m3 ( € 168,82 per jaar) heeft gebruikt in de berekening in plaats van het tarief <500 m3 ( € 122,47 per jaar). In het afgelopen jaar bij Greenchoice is er minder dan 500 m3 (330m3 over 331 dagen)  gas gebruikt, ook in de jaren daarvoor is er minder dan 500m3 gas gebruikt (ongeveer 450 m3 per jaar).

Greenchoice en Stedin leggen het probleem van het te hoge capaciteitstarief bij elkaar neer. Hetzelfde gebeurde vorig jaar tussen Nuon en Stedin.

Stedin verwijst elke keer naar de leveranciersdesk waar de energieleverancier het probleem zou moeten melden. Als eindgebruiker mag ik dat niet zelf volgens Stedin.

Greenchoice zegt dat Stedin het aanmoet passen. Greenchoice kan het niet aanpassen als het reeds in rekening is gebracht en wil geen contact opnemen met de leveranciersdesk van Stedin. Nuon wilde dat vorig jaar ook niet maar heeft na diverse mails en telefoontjes zelf het bedrag teruggestort.

Mijn vraag is bij wie moet ik zijn en hun nu verder? 8)7

Beste antwoord (via tweakje-2018 op 05-09-2017 20:56)

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:15
mrt-tweak schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:51:
[...]

Denk dat je gelijk heb dat het contract via Greenchoice geregeld is, Greenchoice wel geeft aan dat volgens de regels de taak van de netbeheerder om kosten in rekening te brengen. Via google kwam ik dit document tegen: https://www.rijksoverheid...rief/8040064-bijlage3.pdf

Op pagina 19 staat : "Vanuit deze verantwoordelijkheid is bij de liberalisering van de energiemarkt besloten dat de netbeheerder eindverantwoordelijk is voor het vaststellen van de meterstanden en verbruiken op iedere aansluiting. "

Maar goed zo wordt jezelf wel een speelbal van de regels.
Hier trouwens een heel topic vol met mensen met jouw probleem: Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar misschien dat daar handigheidjes in zitten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
mrt-tweak schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:30:
Onlangs heb ik van Greenchoice de eindafrekening ontvangen. Bij de eindafrekening zag ik de regel ”Netbeheerskosten” bij het gas verbruik staan met daarbij hogere kosten dan verwacht ( net als vorig jaar bij mijn vorige energieleverancier Nuon) . Nu zag ik dat Greenchoice/Stedin het capaciteitstarief g4/g6 500 m3 - 4000 m3 ( € 168,82 per jaar) heeft gebruikt in de berekening in plaats van het tarief <500 m3 ( € 122,47 per jaar). In het afgelopen jaar bij Greenchoice is er minder dan 500 m3 (330m3 over 331 dagen)  gas gebruikt, ook in de jaren daarvoor is er minder dan 500m3 gas gebruikt (ongeveer 450 m3 per jaar).

Greenchoice en Stedin leggen het probleem van het te hoge capaciteitstarief bij elkaar neer. Hetzelfde gebeurde vorig jaar tussen Nuon en Stedin.

Stedin verwijst elke keer naar de leveranciersdesk waar de energieleverancier het probleem zou moeten melden. Als eindgebruiker mag ik dat niet zelf volgens Stedin.

Greenchoice zegt dat Stedin het aanmoet passen. Greenchoice kan het niet aanpassen als het reeds in rekening is gebracht en wil geen contact opnemen met de leveranciersdesk van Stedin. Nuon wilde dat vorig jaar ook niet maar heeft na diverse mails en telefoontjes zelf het bedrag teruggestort.

Mijn vraag is bij wie moet ik zijn en hun nu verder? 8)7
Ik zou er vrij simpel in zijn.. Het contract met Stedin wordt via greenchoice geregeld, daar heb je zelf geen hand in. Ofwel greenchoice mag maar zorgen dat het goed geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
analogworm schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:36:
[...]

Ik zou er vrij simpel in zijn.. Het contract met Stedin wordt via greenchoice geregeld, daar heb je zelf geen hand in. Ofwel greenchoice mag maar zorgen dat het goed geregeld is.
Denk dat je gelijk hebt dat het contract via Greenchoice geregeld is, Greenchoice wel geeft aan dat het volgens de regels de taak van de netbeheerder is om de kosten in rekening te brengen. Via google kwam ik dit document tegen: https://www.rijksoverheid...rief/8040064-bijlage3.pdf

Op pagina 19 staat : "Vanuit deze verantwoordelijkheid is bij de liberalisering van de energiemarkt besloten dat de netbeheerder eindverantwoordelijk is voor het vaststellen van de meterstanden en verbruiken op iedere aansluiting. "

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
mrt-tweak schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:51:
[...]

Denk dat je gelijk heb dat het contract via Greenchoice geregeld is, Greenchoice wel geeft aan dat volgens de regels de taak van de netbeheerder om kosten in rekening te brengen. Via google kwam ik dit document tegen: https://www.rijksoverheid...rief/8040064-bijlage3.pdf

Hier trouwens een heel topic vol met mensen met jouw probleem: Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar misschien dat daar handigheidjes in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
analogworm schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:55:
[...]

Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem, bedankt voor de link naar dat topic.
In dat topic stond een link naar een zaak bij geschillen commissie: https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/uitsprakenoverzicht/95890/leverancier-tekortgeschoten-in-informatievoorziening-richting-consument

Ik heb daar het volgende stukje uit gequote en met een link naar greenchoice gemaild, ben benieuwd wat hun reactie gaat zijn:

"Voor wat betreft de klacht tegen de leverancier is de commissie van oordeel dat de leverancier is tekortgeschoten voor wat betreft de informatievoorziening richting de consument. Het had op de weg van de leverancier gelegen om de consument niet te verwijzen naar de netbeheerder, maar om zelf de netbeheerder te benaderen en de van deze ontvangen informatie te delen met de consument. Een en ander vloeit naar het oordeel van de commissie voort uit de verantwoordelijkheid van de leverancier voor een juiste facturatie zoals deze op grond van de Gaswet, in het bijzonder artikel 44 b lid 1 van die wet, aan de leverancier is opgedragen."

[ Voor 58% gewijzigd door tweakje-2018 op 06-09-2017 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakje-2018
Het is even geleden sinds mijn laatste reactie. Maar toch even een update misschien dat anderen in de toekomst er iets aan hebben.

Op de email naar greenchoice kreeg ik na enige tijd de reactie of ik de mail die ik naar greenchoice ook naar de netbeheerder wilde sturen. Daarop heb ik mijn eerdere mail ook naar de leveranciers Stedin en een cc naar greenchoice gestuurd met daarbij de melding dat het wat mij betreft de laatste mail was hierover en daarna naar de geschillencommissie zou gaan. Weer enige tijd later een voorstel van greenchoice dat ze mij het te veel betaalde bedrag gaan overmaken.

Zo lijkt het toch opgelost ( voor dit jaar :/ ) Heb wel het idee dat vooral Stedin moeilijk doet in het correctieproces, maar als het wettelijk zo geregeld is dat de correctie via de leverancier moet gaan houdt het voor de consument op.
Pagina: 1