Adsl en 4g internet combineren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justianus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-01 12:54
Hoi tweakers

Ik zit in het buitengebied met een armoedige 10mbit adsl verbinding.

KPN stuurt me een 4g modem die waar ik inbeperkte data op krijg, doen ze toch eens iets goed.

Nu kan ik over 4g ongeveer 20mbit verwachten zeggen ze.

Nu wil ik graag de twee snelheden combineren om 4k netflix te gaan streamen, hiervoor is volgens netflix 25mbit nodig.

Situatie is experia 10 van KPN, hierachter zit de woonkamer met KPN tv kastje, PS4, smart TV, HTPC. vanaf de experia liggen er nu 2 utps naar de tp link TL-sg1016de router met 2 wan poorten, daarachter zit mijn bedrijfje met meerdere PCs, cameras en telefoons etc.

Kan ik gewoon dat 4g modem in 1 van de wan poortwn doen en de woonkamer/alles achter de router zetten?

Of worden de internetsnelheden dan niet gecombineerd?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:58

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee, dat wordt een lastig verhaal. De Experia lijkt daar niet voor bedoeld en je netwerk ook niet.

Als je snel rondkijkt, lijkt (nadruk!!!!) het programma Speedify wel te doen wat je wil.

Dat gezegd hebbende; je hebt 2 externe IP's en er is zomaar kans dat NetFliex dus 1x 10Mbit en 1x 4G ziet en de stream niet wil/kan combineren; je hebt immers 2 public IP-adressen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
Dat kan simpelweg niet. Je kan hooguit je tv op 1 verbinding zetten en de rest op adsl.

Je kan beter zoeken naar een goede plek voor dat 4g modern. Misschien haal je dan veel meer dan 20mbit.
Op de vensterbank (voor het raam) is je beste kans.

[ Voor 15% gewijzigd door RocketKoen op 04-09-2017 23:06 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:58

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat @RocketKoen zegt; zoek de beste plek voor dat modem.

Heeft KPN niet gezegd welke snelheid je krijgt op 4G? Ik geloof dat mijn smartphone met een speedtest zo rond de 170Mbit zit op een SIM-only van KPN. En dat is op grofweg 490m van de dichtsbijzijnde mast, overdag, op een kantorenterrein.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-04 15:52
Wat je wil kan niet. Je kan ontzettend gaan rommelen met software en apparaatjes, maar een stabiele oplossing (wat erg belangrijk is) zie ik niet gebeuren.
Wellicht heb je mazzel met 4G en is het snel genoeg (in de steden is >100 mbit over 4G vaak goed te doen), maar ik vrees van niet (in het buitengebied hier moet ik het met <15mbit doen) - ook voor het raam. Maar nogmaals: wellicht heb je geluk :)

Laat je vooral niet gek maken door KPN. 4G is _geen_ vervanging van een fatsoenlijke internetverbinding. Met het aanbieden van 4G voor de gebieden waar ADSL niet meer voldoet heeft KPN zichzelf ontdaan van het onderhoud in deze achterliggende gebieden. Er zitten teveel nadelen aan 4G voor een vaste stabiele verbinding.

Is er al een glasvezelinitiatief in jouw omgeving actief? Dat is op de lange termijn de enige weg waarop je stabiel 4K TV over kan gaan kijken in de toekomst. Verlies dit dus niet uit het oog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justianus
Kleine correctie, die tp link router is natuurlijk een switch.

Dank voor de reacties zover, ik geloof dat het combineren niet zo eenvoudig gaat werken.

Jammer, was leuk geweest :)

Dan maar de beste plek zoeken voor dat 4g modem.

Kun je met netwerk een app op je smartphone een goed indicatie krijgen?

Of moet ik een laptop via wifi met het 4g modem verbinden en daar telkens speedtest op uitvoeren?

Ik zal vervolgens bekabeld van het 4g modem naar de switch gaan en alles daarachter hangen.

Als ik de adsl ook op de switch laat zitten op 1v van de wan poorten, is de adsl dan automatisch een back up voor wanneer 4g eruit ligt?

En hoe doe ik dat met de dhcp(s) eigenlijk?

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justianus
@richh, gelukkig zijn ze van plan glasvezel aan te leggen, maar dat kan zo nog 2 jaar duren...

Externe antenne voor het 4g modem nuttig?

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-04 15:52
justianus schreef op maandag 4 september 2017 @ 23:14:
Kun je met netwerk een app op je smartphone een goed indicatie krijgen?

Of moet ik een laptop via wifi met het 4g modem verbinden en daar telkens speedtest op uitvoeren?
Gewoon overal blijven proberen en inderdaad speedtests doen. Trial and error :) Een externe antenne is waarschijnlijk zeker nuttig, maar ik zou 't gewoon proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 09:40
https://www.coolblue.nl/p...biquiti-edgerouter-x.html

Hier zou ik voor gaan. Ik combineer momenteel 500/500 glas met 500/40 ziggo.

Nadeel is 2 ip's in je verkeer, soms wil dat bij bepaalde diensten moeilijk doen omdat ze dan 2 ip's zien. Maar heel erg is het niet. Dan spring ik meestal even over op wifi indien dat voorkomt (1 ip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

slijkie schreef op maandag 4 september 2017 @ 23:54:
https://www.coolblue.nl/p...biquiti-edgerouter-x.html

Hier zou ik voor gaan. Ik combineer momenteel 500/500 glas met 500/40 ziggo.

Nadeel is 2 ip's in je verkeer, soms wil dat bij bepaalde diensten moeilijk doen omdat ze dan 2 ip's zien. Maar heel erg is het niet. Dan spring ik meestal even over op wifi indien dat voorkomt (1 ip)
Hoho...

Hiermee combineer je de maximale totale bandbreedte, maar een enkele sessie zal niet sneller kunnen lopen dan één van de twee los. Dit lost probleem TS dus niet op, aangezien geen van beide van de verbindingen solo in staat is om de bandbreedte van zijn toepassing aan te kunnen :o
justianus schreef op maandag 4 september 2017 @ 23:17:
@richh, gelukkig zijn ze van plan glasvezel aan te leggen, maar dat kan zo nog 2 jaar duren...

Externe antenne voor het 4g modem nuttig?
Kan, afhankelijk van eigenschappen van interne vs externe antenne (externe antennes worden structureel overschat, interne onderschat), maar veel belangrijker is plaatsing. Je wilt je antenne zo hoog mogelijk hebben met zo vrij mogelijke zicht op de LTE-toren, dus idealiter buiten plaatsen. Glas, zeker als er enige vorm van isolatie op zit, houdt al aardig wat signaal tegen. Daar kan een externe wel handig voor zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 09:40
dion_b schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 00:05:
[...]

Hoho...

Hiermee combineer je de maximale totale bandbreedte, maar een enkele sessie zal niet sneller kunnen lopen dan één van de twee los. Dit lost probleem TS dus niet op, aangezien geen van beide van de verbindingen solo in staat is om de bandbreedte van zijn toepassing aan te kunnen :o

[...]

Kan, afhankelijk van eigenschappen van interne vs externe antenne (externe antennes worden structureel overschat, interne onderschat), maar veel belangrijker is plaatsing. Je wilt je antenne zo hoog mogelijk hebben met zo vrij mogelijke zicht op de LTE-toren, dus idealiter buiten plaatsen. Glas, zeker als er enige vorm van isolatie op zit, houdt al aardig wat signaal tegen. Daar kan een externe wel handig voor zijn...
Speedtest haal ik nu circa 950/ 550. Torrents gaan ook tot in de 700-800 mbit naar binnen. Dus ik vraag mij af in hoeverre het onjuist is. Zou dat door de meerder 'chunks' en evt connecties zijn?

Netflix (streaming) zijn ook constante 'chunks' van hun eigen cdn. Het zou nog best eens kunnen werken.

[ Voor 4% gewijzigd door slijkie op 05-09-2017 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

slijkie schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 00:10:
[...]

Speedtest haal ik nu circa 950/ 550. Torrents gaan ook tot in de 700-800 mbit naar binnen. Dus ik vraag mij af in hoeverre het onjuist is. Zou dat door de meerder 'chunks' en evt connecties zijn?
Torrents zijn inderdaad ultiem voorbeeld van losse threads, eentje per peer. Speedtest hangt af van hoe het onder de motorkap werkt. Maar je 25Mbps film ga je zo niet over die 10+20Mbps verbindingen trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-02 10:06
In tegenstelling tot wat bovenstaande collega’s beweren kan wat je wilt wel degelijk, echter niet voor de prijs die je voor ogen hebt. Met Viprinet technologie (allicht ook met andere) kan je aan channel bonding doen (tussen 2 punten) en zo wel een single threaded stream over 2 kanalen spreiden (en/of redendantie doen). Dit is echter niet eenvoudig en zeker niet goedkoop, maar wel mogelijk dus.

[ Voor 3% gewijzigd door PerfectPC op 05-09-2017 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
Ik mag hopen dat KPN geen cap zet op de 4G buitengebied snelheid. Volgens mij noemen ze die snelheid alleen maar omdat dat gemiddeld overal wel gehaald wordt. Als je het modem aangesloten hebt, Kun je dan eens een speedtest doen? En op je mobiel ter vergelijking? Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden.

Edit: Bij mijn oom heb ik het ook aangevraagd. Daar haalde ik op mijn iPhone 100Mbit over 4G. De modems waren echter tijdelijk niet op voorraad dus het is even wachten tot die binnen is.

[ Voor 24% gewijzigd door Qlimaxxx op 05-09-2017 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justianus
Inmiddels zijn ze weer binnen, heb gister een mailtje gekregen om een bezorgmoment te selecteren.

Krijg morgen het 4g modem.

Op mijn android wisselen de 4g snelheden behoorlijk, van 20 tot 50 Mbit down en 0,1(!) Tot 7 Mbit up...

Heb inmiddels gekeken waar de zendmast staat en weet welke richting het modem moet zitten.

Ik krijg dan eigenlijk 2 netwerken, wellicht het makkelijkst om alle vaste aansluitingen achter de switch te zetten, op 4g, en het wifi op adsl te houden.

Kan ik de experia als switch gebruiken voor utp en tevens het adsl wifi hanteren? Ik ben bang van niet.

Als dat niet kan zou ik er een switch bij moeten zetten ter plaatse van de experia en de experia enkel als wifi gebruiken lijkt me

Andere suggesties welkom

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:50
Je kunt wel aan bonding doen, maar dan moet dat aan beide kanten.
Je zult dus een dienst moeten vinden die dit kan leveren. Of een locatie met genoeg bandbreedte voor je eigen apparatuur.

Erg eenvoudig is dergelijke oplossing niet. Kortom komt het hierop neer: glas laten leggen of verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-04 22:05
Die 20Mbit/s is een gemiddelde. Met goed ontvangst haal je veel meer.

Verder werkt KPN al aan een manier om beide verbindingen te combineren: http://corporate.kpn.com/...el-netwerk-combineert.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justianus
Had het gezien ja

Je krijgt toch het gevoel dat ze van alles proberen om maar geen glas te hoeven aanleggen.

Hier gaat uiteindelijk de gemeente dat doen met Europese subsidie, omdat de markt er geen brood in ziet.

Voorlopig eerst maar dat 4g met adsl dus.

Dus de 4g zit geen max snelheid op?

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 11:42

Rmg

Je kan met VPN bonding aan de gang alleen dan heb je wel ergens een VPS of dedicated server nodig.

zoals hier https://www.simonmott.co.uk/2012/03/vpn-bonding/ alleen dat is vrij tricky.

http://speedify.com/ heeft hetzelfde concept ( vpn bonding ) het is in ieder geval het proberen waard

[ Voor 24% gewijzigd door Rmg op 05-09-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justianus
Thanks rmg

Dat ziet er interessant uit, maar ook complex voor mijn netwerk niveau :)

Vanmiddag komt dat 4g modem, ik post hier wel even mujn ervaringen

Cheers

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:27

Gaitman

The Real One

justianus schreef op woensdag 6 september 2017 @ 08:01:
Thanks rmg

Dat ziet er interessant uit, maar ook complex voor mijn netwerk niveau :)

Vanmiddag komt dat 4g modem, ik post hier wel even mujn ervaringen

Cheers
En wat zijn je ervaringen? :)

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:05
Een collega van mij haalt nu hij het modem op de beste plaats heeft gezet zo'n 150Mbit down en 40Mbit upload met het 4G modem van KPN. Buitengebied sims lijken dus (nog) niet gecapt te worden

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb toevallig voor m'n werk een paar 4G modemrouters ter beoordeling gekregen. Iets wat me gelijk opvalt: de meeste hebben ofwel externe antennes, danwel (al dan niet onder een klep) aansluitingen ervoor.

Als je ~20Mbps haalt in band 20 LTE met de interne antennes of de kleine meegeleverde externe antennes kun je ws een stuk meer halen met gevoeligere (richt)antennes die je op de meest nabije zendmast richt.

Oslik blyat! Oslik!

• justianus
Ik heb helaas nog steeds het modem niet ontvangen

Kan nog weken duren :(

Goed te horen dat kpn 4g wss niet gecapt is trouwens

Met dank aan de verschrikkelijke after sales bij kpn is mijn bestelling opnieuw geplaatst en moet ik weer weken wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-04 20:50
Ik heb inmiddels 3 Huawei modems op mijn bureau liggen met 3 verschillende abonnementen KPN 4G buitengebied.
Alle 3 brengen niets anders dan ellende.
De verbinding is constant als ik een ping -t doe.
Maar zodra je gaat surfen krijg ik continu timeouts.
Verbinding opzetten met een willekeurige FTP server werkt 9 van de 10 keer niet.
Speedtest laden vaker niet dan wel.

Ook in een andere 4G modem ervaren we dezelfde problemen.
In die zelfde 4G modem met een andere KPN simkaart (routit) geen enkel probleem!

We hebben al 2 sim wissels gehad en de 4G router heeft al op 3 totaal verschillende plekken gestaan zonder enige verbetering.

Heeft iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb recent zitten spelen een Huawei B525 en een ZTE MF286 met verschillende SIMs (Ziggo Mobile en Vodafone) en dat is niet mijn ervaring. Klinkt als een specifiek probleem met de SIMs die je hebt. Ik heb bij de ZTE MF286 gezien dat de APN niet automatisch goed overgenomen werd door de modem, dat moest ik handmatig instellen. Benodigde/gewenste APN kan per SIM verschillen, dus je zou in die richting kunnen kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justianus
Inmiddels heb ik het 4g modem binnen en aangesloten

Snelheid kan flink fluctueren (2 tot 80 Mb down en 1 tot 50 Mb up)

Voelt allemaal niet heel stabiel, krijg soms melding dat er geen internet beschikbaar is en speedtest doet het soms wel en soms niet

Als ik bij de instellingen bij netflix het netwerk check loopt de snelheid ook erg uiteen.

Toch maar geupgrade naar het 4k abo om te testen. Soms lijkthet haarscherp en soms niet.

Weet niet hoe ik de stream eigenschappen kan bekijken

Over het algemeen is dit wel een stuk sneller dan adsl, maar zeker niet heel stabiel

Ik kwam er teouwens achter dat de tv ontvanger van KPN wel op de experia box moet zitten, die doet het niet over 4g, de rest zitnu op 4g bij mij

Maar eens kijken hoe het verder bevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je dit topic gezien?
KPN 4G Buitengebied netwerk problemen/ervaringen

Anderen hebben vergelijkbare problemen gehad met de door KPN geleverde router (Huawei B525) icm een KPN SIM. Met een andere SIM geen problemen. Workaround is om een ander APN (advanced internet) in te vullen en IP Filtering uit te schakelen. Probeer dat eens :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1