Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Cave_Boy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17:39
Voor in het OLC is het idee dat de leerlingen zich moeten aanmelden bij de balie. De baliemedewerker noteert vervolgens de naam van deze leerling en geeft deze een plek.

Nu vond ik op het forum al een mooi stukje informatie hierover van iemand die het in Excel heeft.
Excel leerlingen makkelijker invoeren voor OLC

Echter in mijn geval gaat het om 3 verschillende medewerkers (Idee is telkens 1 tegelijk in het bestand maar mooiste zou wel zijn als het meerdere tegelijk kunnen zijn).
Ik heb wel de beschikking tot Office Online (en offline versie 2016)/ Forms en Onedrive.

De oplossing in het aangegeven topic verwijst telkens naar een bepaald bestand op een vaste plek. Het zou mooi zijn als dit via iets online ingevuld kan worden (Excel online?)

Heb ook gekeken naar Forms maar daar kun je naar mijn weten geen vaste waardes opgeven/ laten opzoeken maar juist alleen gegevens aanleveren.

Heb de oplossing wel geprobeerd maar die functie =VLOOKUP werkt niet in Excel Online.

Ik hoop dat iemand een suggestie kan geven om de registratie gemakkelijk te kunnen laten verlopen.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Moet dit per se in Excel werken? Het lijkt me namelijk niet per definitie de geschikte applicatie hiervoor.

Mijn BGG-list

• Switchie
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wat is uiteindelijk het doel van deze registratie?
Ben het met @TERW_DAN eens dat Excel waarschijnlijk niet de meest geschikte oplossing zal zijn maar bij gebrek aan "een doel" is het (in ieder geval voor mij) even lastig inschatten wat dan wel een mooie/goede oplossing zou kunnen zijn.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Cave_Boy
Het kan ook in een ander programma gemaakt worden maar omdat ik ook een oplossing zag op het forum met Excel keek ik hier dus naar.

Doel is dus dat eventueel gekeken kan worden welke leerlingen wel naar OLC gaan en welke niet evt hoevaak.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

quote:
Cave_Boy schreef op maandag 4 september 2017 @ 18:34:
Het kan ook in een ander programma gemaakt worden maar omdat ik ook een oplossing zag op het forum met Excel keek ik hier dus naar.

Doel is dus dat eventueel gekeken kan worden welke leerlingen wel naar OLC gaan en welke niet evt hoevaak.
Heeft elk leerling niet een eigen login? Dan kun je toch gewoon alles in kaart brengen adhv logs?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Excel is geen applicatie. Typisch weer een houwtje touwtje ooplossing uit het onderwijs. We gebruiken wat we snappen en we snappen niet zoveel :P nofi uiteraard :)

Wat je doet: loop naar je lokale of centrale IT afdeling en vraag die je te helpen. Uitgaande van een ROC zullen er vast wel meer OLC's zijn en hoef je echt niet opnieuw het wiel uit te vinden. Iemand anders heeft je probleem al eens gehad.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Zeehond
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online

Zeehond

T.net PowerMod / Moderator Witgoed

Plons!

Excel klinkt idd niet als de meest handige applicatie hiervoor, klinkt eerder alsof je beter een database kunt gebruiken, maar dat zal verwacht ik te ver gaan aangezien dat eerst moet worden opgezet + een applicatie om mee te werken

Frontpagemoderatie forum | Discusie over witgoed, Themaforum Witgoed

• Cave_Boy
Elke leerling heeft een eigen login maar het is juist de bedoeling dat degene bij de balie dus ook de plek aangeeft waar de leerling mag zitten.

Heb vroeger veel met MS Acces gewerkt. En omdat inderdaad mijn collega's dit programma niet kennen verkoos ik Excel. Maar bedacht me net als ik alle gegevens van (leerling naam en klas) al in een tabel heb staan kan ik deze in een formulier de collega laten opzoeken. De collega vult pc nummer in en drukt op de knop Opslaan/ registreer. Acces moet dan vervolgens in een aparte tabel alles als een log bijhouden. Dit laatste stukje lukt me nu nog niet.

Cave_Boy wijzigde deze reactie 04-09-2017 19:01 (61%)
Reden: aanvulling van vroeger.

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19:07
quote:
Cave_Boy schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:58:

Heb de oplossing wel geprobeerd maar die functie =VLOOKUP werkt niet in Excel Online.
Meen je dat?

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

quote:
Cave_Boy schreef op maandag 4 september 2017 @ 18:53:
Elke leerling heeft een eigen login maar het is juist de bedoeling dat degene bij de balie dus ook de plek aangeeft waar de leerling mag zitten.
My 2 cents: ik zou eerder kijken naar een moderne en efficiŽntere werkwijze dan een oplossing zoeken voor een manier van werken dat uit het jaar 1990 stamt.

• Cave_Boy
quote:
Switchie schreef op maandag 4 september 2017 @ 19:22:
[...]

My 2 cents: ik zou eerder kijken naar een moderne en efficiŽntere werkwijze dan een oplossing zoeken voor een manier van werken dat uit het jaar 1990 stamt.
Suggesties? Budget is er niet.

Vlookup bestaat wel online ben ik achter maar deze functie staat uit in de 365 versie die wij hebben.

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

quote:
Cave_Boy schreef op maandag 4 september 2017 @ 19:25:
[...]

Vlookup bestaat wel online ben ik achter maar deze functie staat uit in de 365 versie die wij hebben.
Staat uit? Weet je dat zeker? Ik zie daar bijv. in de link en reply van een MS medewerker niks van terug hier (eerste hit voor zoeken bij google naar 'excel online vlookup'), en dat lijkt me dan een vermelding waard als het uit kan staan.

Moet je niet de Nederlandse variant VERT.ZOEKEN() hebben ofzo?

Professor Farnsworth: "Good news everyone! I've invented a signature which makes you read this line in your head, in my voice!"

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

quote:
[...]

Vraag aan de directeur wie (eind)verantwoordelijk is voor het beheren van het hele it gebeuren en vraag diegene om logs.
Knal de data in b.v. Spss en je hebt een mooiere speeltuin dan je ooit in Excel zal hebben.

• The Eagle

The Eagle

quote:
[...]

Virtuele linux server met een LAMP stack. Leer PHP en Mysql, steek je ook nog eens wat van op en blijf je zelf niet vastgeroest zitten. En nee, Excel is nog steeds geen tussenoplossing en als je dit aan het begin van het schooljaar nodig hebt ben je er rijkelijk laat mee ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• pacificocean
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11-12 17:54
quote:
[...]

Als je dan toch O365 hebt. Zou ik gewoon een lijstje in SharePoint maken. Dan heb je volgens mij alle leerlinggegevens direct beschikbaar uit de AD. En de rest klik je dan in een uurtje bij elkaar.

pacificocean wijzigde deze reactie 04-09-2017 21:56 (15%)

• Zeehond
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online

Zeehond

T.net PowerMod / Moderator Witgoed

Plons!

quote:
Cave_Boy schreef op maandag 4 september 2017 @ 18:53:

Heb vroeger veel met MS Acces gewerkt. En omdat inderdaad mijn collega's dit programma niet kennen verkoos ik Excel. Maar bedacht me net als ik alle gegevens van (leerling naam en klas) al in een tabel heb staan kan ik deze in een formulier de collega laten opzoeken. De collega vult pc nummer in en drukt op de knop Opslaan/ registreer. Acces moet dan vervolgens in een aparte tabel alles als een log bijhouden. Dit laatste stukje lukt me nu nog niet.
Wil je in de tabel waar de leerling gegevens instaan (zoals leerling nummer, naam klas) de pc zetten die wordt toegewezen of een aparte tabel met pc's waarbij staat welke leerlingen er op gewerkt hebben? Wellicht is bijhouden in de tabel wie als laatste op een pc gewerkt heeft het makkelijkste en een Audit Trail gebruiken om zo een log te krijgen een idee?.

Neven access kun je idd natuurlijk ook php en Mysql gebruiken maar dat kost wel wat tijd om te leren. Wellicht is idd de tip van share point ook een idee, (heb daar zelf geen ervaring mee). Het is het wellicht waard om eens te bekijken welke mogelijkheden er Łberhaupt zijn.

Frontpagemoderatie forum | Discusie over witgoed, Themaforum Witgoed

• TheBorg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:16

TheBorg

Resistance is futile.

quote:
pacificocean schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:10:
Als je dan toch O365 hebt. Zou ik gewoon een lijstje in SharePoint maken. Dan heb je volgens mij alle leerlinggegevens direct beschikbaar uit de AD. En de rest klik je dan in een uurtje bijelkaar.
Is een optie.
quote:
Switchie schreef op maandag 4 september 2017 @ 19:56:
Knal de data in b.v. Spss en je hebt een mooiere speeltuin dan je ooit in Excel zal hebben.
Spss is al helemaal niet de applicatie die je hiervoor moet gebruien.
quote:
The Eagle schreef op maandag 4 september 2017 @ 19:58:
Virtuele linux server met een LAMP stack. Leer PHP en Mysql, steek je ook nog eens wat van op en blijf je zelf niet vastgeroest zitten. En nee, Excel is nog steeds geen tussenoplossing en als je dit aan het begin van het schooljaar nodig hebt ben je er rijkelijk laat mee ;)
Om bij te houden welke leerlingen het OLC gebruiken? Schiet zijn doen totaal voorbij.

Kijk naar de middelen die je hebt. In Excel kun je prima worksheets delen:
https://support.office.co...3b-48d8-8bf2-c1c59a628534

En als je Office hebt dan heb je misschien ook Access. Zelfs zonder voorkennis is het mogelijk met behulp van een tutorial in een avond te maken wat je nodig hebt.

All your women are belong to me.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

quote:
TheBorg schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:01:
Spss is al helemaal niet de applicatie die je hiervoor moet gebruien.
Hangt er natuurlijk vanaf wat ts uiteindelijk met de info wil. Puur het willen weten zonder enig motief klinkt ook niet heel logisch :)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:26

Brahiewahiewa

boelkloedig

quote:
Reptile209 schreef op maandag 4 september 2017 @ 19:31:
...Moet je niet de Nederlandse variant VERT.ZOEKEN() hebben ofzo?
Dit dus, om het even te benadrukken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Cave_Boy
vert.zoeken staat uit. Krijg de melding dat deze functie is uitgeschakeld door de systeembeheerder.
Inmiddels wel een oplossing bijna klaar. (MS Acces) Wilde eigenlijk Webapp maar die kan niet omdat ook bij dat onderdeel de melding staat deze functie is uitgeschakeld. Nu kan ik natuurlijk heen en weer communiceren met systeembeheer maar zoals onderwijs vaker is.. Even op laatste moment.

Over de opmerking van je bent erg laat etc.. Dit gebeurt jammer genoeg vaak in het onderwijs en deze opdracht kwam op de dag van de start van dit topic.

Vrrder allen bedankt voor de hulp en tips.

• The Eagle

The Eagle

Klopt, onderwijs en management gaan niet samen.
Zelf 5 jaar op een ROC gewerkt, ooit van mijn leven meer. Of ik moet rustig mijn dagen willen slijten, van dingen voor elkaar krijgen ho maar ;)

• Craven
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 17:30
Ik snap niet waarom je dit handmatig zou willen... Uit de windows event log kun je gewoon logon en logoff events uitlezen. Als je dat weet uit te lezen, waar legio oplossingen voor zijn, dan kun je dat met een klein beetje sql kennis zo in sqlite stoppen. Of in een csv of een ander makkelijk formaat.

Dat betekent dat jij er initieel wat meer effort in moet steken maar dan heb je geen handmatige (fout gevoelige) administratieve acties van 3 medewerkers meer. Iets wat gegarandeerd fout gaat.

Sterker nog als je op zoek gaat zullen er hier vast ook wel kant en klare applicaties voor bestaan. Gebruikers die inloggen monitoren is geen rocket science. Sterker nog, ik ben product owner van een applicatie die zoiets doet...

LoginAM & PowerShell

• Cave_Boy
Korte samenvatting is dat de leerling nu meer contact controle drempels heeft. Via een programma iets bekijken hebben ze niet door en krijg je ook ander contact (als dat er al is).

• Craven
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 17:30
Dat is een stukje relevante verdieping van het doel. Behalve verzamelen van statistiek / data is er dus ook de noodzaak voor sociale controle. Waar gaat de data uiteindelijk gebruikt voor worden?

Wat weerhoud je ervan om beide systemen in te regelen? Als je het netjes checked via event logs kan dat andere verhaal ook daadwerkelijk in een simpele excel.

LoginAM & PowerShell

Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*