Excel leerlingen makkelijker invoeren voor OLC

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:35
Ok,

ik heb echt overal gezocht, maar het is gewoon heel moeilijk om dit te vinden.
We werken in het Open Leer Centrum met een registratie formulier in Excell.
Nu moeten we iedere keer alle gegevens van de leerlingen invullen wanneer ze binnenkomen. We hebben de leerling gegevens in een ander excell formulier staan. Elke leerling heeft ook een eigen code. Is het nu mogelijk als je in de eerste kolom de leerlingcode invult dat dan de hele rij wordt ingevuld? Dus

kolom 1 is datum
kolom 2 is leerlingcode
kolom 3 is voornaam
enz.

Kan ik deze sheet laten verwijzen naar een ander excell document of moet ik deze naar een ander blad verwijzen?

Is het uberhaupt mogelijk, of is het zo makkelijk dat ik eigenlijk gewoon ontiegelijk n00b ben :)

In iedergeval... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigben04
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-08 20:47
Ik weet niet of het met Excel kan, maar je kan wellicht gaan denken aan het overstappen op Access als je dit soort toepassingen mogelijk wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

en anders vraag een stagiare van de ICT afdeling om een intranet appje te maken, het makkelijkste is gewoonweg om dit in een database (welke dan ook) te zetten, kun je altijd nog dingen opzoeken (ik doe BBL, dus ik denk dat het over het ROC OLC gaat) ._

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@ Xces
hehe ik ben ook stagiair 8) en doe ook BBL lol
Het is voor het ROC op de Benthemstraat 6.
Maar ik wilde gewoon weten of het in excell kan en zo ja hoe. Het omzetten is niet echt een probleem. Want het staat namelijk al in access ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Dit zou je met een macro moeten schrijven. Maar dat is wel degelijk mogelijk. JE kunt namelijk cellen ook gewoon laten verwijzen naar een ander bestand. Nu ik er bij nadenk, je heoft helemaal geen macro te gebruiken.

code:
1
2
3
4
5
Gebruik een functie "verticaal zoeken" in kolom B. Vul in A de 
leerlingcode in en kolom B moet nu zoeken naar waarde A in 
bereik (Bestand.xls!Blad1!$A1:F1000) of iets wat daar op lijkt. 
De syntax kun je laten uitrekenen door de hulpfunctie te  
gebruiken.

edit:
oeps... opmaak...

[ Voor 9% gewijzigd door born2tweak op 01-04-2003 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook Excel combineren met Visual Basic dmv een macro.
Dan maak je 1 invoer sheet, en 1 sheet waar alle info in komt te staan.
Door een button te maken met daarachter een macro die alles kopieert van de 1ne sheet naar de andere hoef je verderrest niet veel meer te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-09 11:13

Deem

Ontcijfer mij!

Het is trouwens ExceL

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Wat born2tweak zegt klinkt goed, maar ik snap sowieso niets van die excell help. Het staat prachtig uitgelegd, maar zodra je het invult dan werkt het helemaal niet.
Ik heb een bestand leerling.xls en een bestand met registratie.xls
registratie.xls daarin wil ik dus zorgen daarin uit het bestand leerling.xls een aantal gegevens worden gekopieerd wanneer ik dus alleen de leerling code invul.
De leerlingcodes staan in de eerste kolom en dan heb ik dus de volgende gegevens nodig uit diezelfde rij:
Achternaam
Voornaam
Klas
Afdeling

deze staan allemaal in dezelfde rij, maar ik krijg het dus niet voor mekaar met al die formules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is mogelijk in Excel en born2tweak heeft het antwoord al gegeven;
Voor de duidelijkheid maak in Excel een bestand leerling.xls met de volgende gegevens;

Kolom A Kolom B Kolom C Kolom D Kolom E
Leerling Achter Voornaam Klas Afdeling
123456 Mouse Mickey 1B Mavo
256489 Duck Donald 2A Havo
347855 Mouse Minnie 4D VWO

Het bestand is bijvoorbeeld opgeslagen in C:\ROC\leerling.xls

Open in Excel een nieuwe bestand en vul in
bij Cel B2 het volgende: =VLOOKUP($A2,'C:\ROC\\[leerling.xls]Sheet1!$A$2:$E$4,2,FALSE)
bij cel C2 het volgende: =VLOOKUP($A2,'C:\ROC\\[leerling.xls]Sheet1!$A$2:$E$4,3,FALSE)
bij cel D2 het volgende: =VLOOKUP($A2,'C:\ROC\\[leerling.xls]Sheet1!$A$2:$E$4,4,FALSE)

Deze rij kan je vervolgens naar beneden kopieren.

Als je nu in het eerste kolom de leerlingcode invult wordt de hele rij ingevuld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Het werkt nog steeds niet. Ik heb gedaan wat je zei, alleen het werkt niet. Als ik alles invul dan gebeurt er niets. Als ik dan me muis in de cel zet en daarna ernaast klik dan zegt Excel dat de code niet klopt. $A2,'C <--- dit gedeelte schijnt niet te kloppen. Ik heb het ook al geprobeert om het om te zetten naar de nederlandse versie dus VLOOKUP in VERT.ZOEKEN veranderen en Sheet1 naar Blad1 en FALSE naar ONWAAR, maar hij blijft van mening dat $A2,'C verkeerd is. Wat doe ik dan verkeerd? Overigens heb ik natuurlijk wel de test van Pukki gedaan met het bovenste wat hij heeft opgegeven dus ook die leerlingen.xls. Het is daarna de bedoeling dat ik het zelf om kan zetten zodat het ook met ons document werkt. Maar aangezien ik het al niet eens kan laten werken wil toch wel zeggen dat ik echt een zware cursus Excel nodig heb :) . De gegevens lopen van 2 t/m 2253. De leerlingcodes staan op kolom A, de achternaam op D, de voornaam op E, de klas op K. De afdeling staat er dan toevallig niet bij. Maar dit is niet echt boeiend. Ik heb echt alle mogelijke manieren geprobeerd. Kan iemand het uitleggen waarom ik zo N00b ben hiermee :P

thanks thanks thank thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, niet goed opgelet 8)7

De formule mist het tekentje dat voor de uitroepteken staat.
Hieronder de verbeterde formule;

bij cel B2 : =VLOOKUP($A2,'C:\ROC\\[leerling.xls]Sheet1'!$A$2:$E$4,2,FALSE)
bij cel C2 : =VLOOKUP($A2,'C:\ROC\\[leerling.xls]Sheet1'!$A$2:$E$4,3,FALSE)
bij cel D2 : =VLOOKUP($A2,'C:\ROC\\[leerling.xls]Sheet1'!$A$2:$E$4,4,FALSE)

Net uitgeprobeerd en het werkt.

Als het niet werkt dan zie ik je hier wel weer verschijnen.

[ Voor 160% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 17:22 . Reden: foutje bedankt ]

Pagina: 1