Geldigheid hypotheekofferte nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:
  • 2.366 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 339846

Topicstarter
Er zijn vast wel tweakers die ervaring hebben met het aanvragen van een offerte voor een nieuwbouw huis. O-) Wij zitten met het volgende:

Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht. Op advies van onze adviseur hebben wij redelijk vroeg in het traject een hypotheek offerte aangevraagd, ongeveer 3,5 week na het tekenen van het koopcontract. De offerte is in totaal 9 maanden geldig (6 maanden + mogelijkheid tot verlenging van 3 maanden).

In het koopcontract staat een termijn van 9 maanden voor de opschortende voorwaarden. Na deze termijn moet er zo spoedig mogelijk worden gepasseerd uiterlijk binnen 6 weken na het verlopen van de opschortende voorwaarden. Volgens mij allemaal redelijk standaard dingen.

Onze offerte is geldig tot 9 maanden + 3,5 weken na het tekenen van het koopcontract, terwijl het tijdspad in het koopcontract in totaal 9 maanden en 6 weken is (dit is trouwens een maximaal tijdspad, waarbij de opschortende voorwaarden pas op de allerlaatste dag in vervulling gaan en er vervolgens pas 6 weken later kan worden gepasseerd). Al met al komen we dan ca 2 en een halve week te kort.

We zijn inmiddels een poosje verder na het tekenen van het contract en nu is het zo dat alles tot dusver voorspoedig verloopt, we hebben een brief gekregen van de aannemer dat het de verwachting (dus geen belofte) is dat de opschortende voorwaarden na ongeveer 7,5 maand (sinds tekenen overeenkomst) in vervulling gaan. In dat geval zouden we dus 'ruim' de tijd hebben om te passeren.

Dat neemt niet weg dat er een gat zit van 2 en een halve week. We willen eigenlijk de bekendmaking van de passeerdatum afwachten. Laat dit zich lang op zich wachten, dan willen we een nieuwe offerte aanvragen die we als 'back-up' houden voor het geval dingen toch langer duren.

Iemand ooit met het zelfde gezeten? Hoe hebben jullie dat gedaan met de offertegeldigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 15:59
Als je eigen situatie niet is veranderd, inkomen e.d., zal het toch geen probleem zijn om t.z.t. een nieuwe hypotheekofferte te krijgen.
De rente lijkt weinig te veranderen dus ook dat zal geen schokkende impact moeten hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Wij hadden twee offertes lopen 1 met goedkope rente maar iets kortere geldigheid. En een tweede die een stuk langer was maar wel iets duurder (maar nog steeds redelijk in onze ogen)

Een tweede mogelijkheid is dat meestel de offertes ook nog wel een keer te verlengen zijn (dit kost echter wel geld maar verschillend per aanbieder).

Maar wat geeft je hypotheek adviseur aan? (Voor dit soort dingen betaal je hem / haar immers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-05 17:31
Je weet nooit wat er gebeurd. Bij mij heeft het uiteindelijk wel 2,5 jaar geduurd na de loting voor ik de sleutel heb gekregen. Bij mij wilde mijn hypotheekadviseur niets in gang zetten zo lang er nog geen passeerdatum bekend was.
Puntje bij paaltje stuurden ze dus een krappe maand vooraf dat ze alles rond hadden en of je alle opties, keukenaanpassingen enz enz door wilde geven. Dan is het wel even zweten als ze zelf nog met bouwvak gaan en je zelf de volgende dag op vakantie gaat :+
Wat ik een volgende keer zou doen is het verkennende gesprek voeren waarbij ongeveer wel duidelijk is of je het kan financieren en zorgen dat je alle benodigde documenten klaar hebt liggen zodat de daadwerkelijke aanvraag zo snel mogelijk rond kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wij gaan nu nog even uit van de brief van de aannemer met de verwachte opleverdatum.

Achteraf gezien hadden we graag gehad dat de hypotheekadviseur ons de offerte pas later aan zou laten vragen zodat het netjes gelijk zou lopen.

Hoelang duurde het bij jullie voor dat je kon gaan tekenen na dat de opschortende voorwaarden in vervulling waren gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niemand ervaring? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Je topic na een paar uur weer kicken is overigens niet de bedoeling. :)

Je kan dan ook beter hier even kijken voor meer ervaringen: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-05 08:45
Weet je zeker dat de aanbieder geen speciale nieuwbouwtermijn heeft die langer is dan regulier termijn? Wij hadden namelijk dezelfde situatie met een paar weken speling, echter bleek later dat Aegon een langere termijn voor nieuwbouw hanteert. Zelfs onze hypotheekadviseur zag dit pas later :)

[ Voor 9% gewijzigd door Katseviool op 04-09-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is een speciale nieuwbouw hypotheek, maar met die termijnen zij al rekening gehouden.

Excuses John. Niet goed doorgelezen. Ik zal mijn verhaal daar doen. Dan kan dit draadje gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-05 18:03
AnnaAnjo schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:49:
Wij hadden twee offertes lopen 1 met goedkope rente maar iets kortere geldigheid. En een tweede die een stuk langer was maar wel iets duurder (maar nog steeds redelijk in onze ogen)

Een tweede mogelijkheid is dat meestel de offertes ook nog wel een keer te verlengen zijn (dit kost echter wel geld maar verschillend per aanbieder).

Maar wat geeft je hypotheek adviseur aan? (Voor dit soort dingen betaal je hem / haar immers)
Kun je 2 offertes tegelijk laten lopen? Zit er geen bindingsplicht aan als je eenmaal tekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

bvbal79 schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:03:
[...]

Kun je 2 offertes tegelijk laten lopen? Zit er geen bindingsplicht aan als je eenmaal tekent?
Vroeg ik mij ook af! Offerte is toch (soort van) bindend?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Ligt er aan wat de voorwaarden zijn, bij sommige heb je kosten als je ontbindt bij andere niet. Bij ons was het passeren net op tijd en konden we gebruik maken van de goedkopere partij en toen heeft onze hypotheek adviseur de andere partij vriendelijk bedankt en afgemeld.

Het is dus zeker mogelijk (mits dus in de voorwaarden dat kosteloos er van af zien mogelijk is) of het netjes is tja.... ik had daar ook mijn twijfels over. Achteraf gezien hadden we net zo goed nog later de hypotheek kunnen regelen hadden we een nog lagere rente gehad. Maar ja eerste huis he dan is alles spannend en wil je zeker dat alles goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Dubbel met het reguliere topic.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.