Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-11 11:12
Mijn vader is met zijn nieuwe huis bezig, hij wil al zijn verlichten centraal kunnen sturen, zo veel mogelijk bedraad. Nu heeft hij 100 12v led inbouwspotjes van 1W. Deze komen door het hele huis heen op verschillende groepen. zeg maar 5-10 groepen. Deze groepen komen dan allemaal in de meterkast uit.

Maar nu moet dit aangestuurd worden. Ik heb zelf veel ervaring met pimatic en een beetje met domoticz en zoek dus een goede oplossing hiervoor.

Tot nu toe lijkt mij het meest robuust een DMX dimmer te gebruiken. Alleen heb ik verder geen ervaring met het aansturen hiervan, ik las dat het wel mogelijk was met domoticz. Is er hier iemand die ervaring heeft met meerdere groepen 12v aan te sturen doormiddel van domotica software?

Ik zoek graag iets waarmee ik gewoon direct tegen een api kan praten om verschillende kanalen te kunnen dimmen. Of er moet direct een integratie met bijv domoticz zijn.

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-11 16:23
Of er voor domoticz iets is durf ik niet te zeggen,
wel kan je een dmx controller kopen welke je via http kan aanspreken.
Dan zou je een script kunnen schrijven wat in domoticz werkt, ik werk zelf niet met domoticz maar met Homeseer en een out of the box oplossing is er ook niet.
Ik stuur via een plugin serial to lan oid heet die mijn wand controller aan die deze signalen begrijpt.
Daarmee stuur ik een programma aan die ik via software in de controller kan laden.

Welke op zijn beurt de slaves aanstuurt waar de led op aangesloten zit.
Dat zijn bij mij merendeels deze dimmer units :
https://www.aliexpress.co...4f-415c-9c8c-1f8c7369364b

ook gebruik ik andere dmx dimmers welke op 700ma begrenst zijn per poort om de led niet te slopen.
Teveel amperage op de led verkort de levensduur erg sterk, ook de koeling van de led heeft hier mee te maken maar dat ter zijde.

De controller welke ik gebruik en misschien wel via domoticz kan worden aangestuurd is de volgende:
https://www.bax-shop.nl/d...design-dmx-controller-wit

Maar er zijn ook goedkopere oplossingen zoals ik beschreef qua master/controller.
Alleen zit je dan als je een wandbediening wilt via een kaku schakelaar welke een script aanstuurt in domoticz of iets dergelijks.

Hou wel in gedachten, mocht de domoticz server offline zijn, of kapot zijn.
Dan heb je ook geen manier om je verlichting aan te kunnen zetten of je moet met een dmx splitter gaan werken zodat je meerdere controllers op het zelfde universe kan aansluiten.

Hier zitten ook weer nadelen aan, want de laatse controller die een signaal uitstuurt krijgt voorrang, of de laatste maar dat weet ik niet exact meer.
Wil dus zeggen dan 1 van de 2 controllers onbruikbaar is op dat moment maar in het geval dat de domoticz server eruit ligt kan dit wel een uitkomst bieden natuurllijk.

Er is met dmx veel mogelijk maar vanzelf gaat het niet zoals je al ziet.