Ik wil graag eender deze weken/maanden een nieuwe game PC bouwen. Momenteel heb ik een heel grote kast die onder het bureau staat, en die veel gedoe is om los te koppelen, om nog maar te zwijgen over het meenemen. Gezien er de laatste tijd nog wel eens LAN parties gebeuren, wil ik eigenlijk iets dat ik mee kan nemen in mijn rugtas (waarschijnlijk wordt dat dan mijn High Peak Kilimanjkaro 50L hiking tas). Een laptop is echter te duur, dus dan wordt het een SFF PC.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, schoolwerk, meenemen op de fiets.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen echt budget, maar ik ga uit van de standaardformule van Core i5+videokaart die iets beter is dan wat ik nu heb. Dat wordt dan een GTX1060, en naar wat ik heb samengesteld wordt dat dan waarschijnlijk 650-700 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2.5 inch SSD en 3.5 inch harde schijf. EVentueel mijn 5.25 inch DVD drive, maar dat kan lastig zijn in een kleine kast, dus die hoeft niet per se.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een kleine, en vooral platte, kast. Een kubus mag, maar het moet nog wel in een hiking tas te krijgen zijn. mini ITX moederbord, mid range CPU, evt. CPU koeling, voeding, GTX1060, RAM
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij videokaarten is Nvidia de enige optie. AMD loopt al jaren achter de feiten aan, vooral op Linux. Hun drivers zijn gewoon nog steeds niet op het gewenste niveau. Qua CPU Intel, maar AMD Ryzen kan misschien nog wel een optie zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Portability is de voornaamste eis, maar een enigszins stille PC is ook niet ongewenst. Dat zal dan wel enigszins tegenstrijdig zijn met mijn eis van portability, maardat maakt het nog niet per se mutueel exclusief. Een niet-stock CPU koeler is wel enigszins wenselijk.
Ga je overklokken?
Verleidelijk, maar gezien we het hebben over een SFF PC niet aan te raden. Ik zal daar in de eerste plaats dus niet voor gaan.
Wat verwacht je van ons?
Een kleinere en/of stillere build dan wat ik nu in gedachten heb. Ik heb nog geen CPU koeler bedacht. Optimalisatie van de kosten is ook niet ongewenst.
Hieronder mijn eigen idee:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, schoolwerk, meenemen op de fiets.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen echt budget, maar ik ga uit van de standaardformule van Core i5+videokaart die iets beter is dan wat ik nu heb. Dat wordt dan een GTX1060, en naar wat ik heb samengesteld wordt dat dan waarschijnlijk 650-700 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2.5 inch SSD en 3.5 inch harde schijf. EVentueel mijn 5.25 inch DVD drive, maar dat kan lastig zijn in een kleine kast, dus die hoeft niet per se.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een kleine, en vooral platte, kast. Een kubus mag, maar het moet nog wel in een hiking tas te krijgen zijn. mini ITX moederbord, mid range CPU, evt. CPU koeling, voeding, GTX1060, RAM
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij videokaarten is Nvidia de enige optie. AMD loopt al jaren achter de feiten aan, vooral op Linux. Hun drivers zijn gewoon nog steeds niet op het gewenste niveau. Qua CPU Intel, maar AMD Ryzen kan misschien nog wel een optie zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Portability is de voornaamste eis, maar een enigszins stille PC is ook niet ongewenst. Dat zal dan wel enigszins tegenstrijdig zijn met mijn eis van portability, maardat maakt het nog niet per se mutueel exclusief. Een niet-stock CPU koeler is wel enigszins wenselijk.
Ga je overklokken?
Verleidelijk, maar gezien we het hebben over een SFF PC niet aan te raden. Ik zal daar in de eerste plaats dus niet voor gaan.
Wat verwacht je van ons?
Een kleinere en/of stillere build dan wat ik nu in gedachten heb. Ik heb nog geen CPU koeler bedacht. Optimalisatie van de kosten is ook niet ongewenst.
Hieronder mijn eigen idee:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-7400 Boxed | € 164,92 | € 164,92 |
1 | ASRock H110M-ITX/ac | € 71,90 | € 71,90 |
1 | Inno3D GeForce GTX 1060 6GB X2 | € 252,50 | € 252,50 |
1 | Fractal Design Node 202 + Integra SFX 450W PSU | € 124,- | € 124,- |
1 | Team Group Elite TED48G2133C1501 | € 56,89 | € 56,89 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 670,21 |