Het moderatie systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lagefrequentie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-02 12:37
Geachte tweaker,

Ik verbaas me keer op keer over het moderatie systeem bij tweakers.
Sommige mensen krijgen voor hun reactie een bijzonder hoge of juist een bijzonder lage score.
Het lijkt gerelateerd aan bijvoorbeeld voorkeur voor merk, zoals in dit geval, Apple vs Samsung gebruikers.

Ik probeer al een tijdje na te gaan hoe dit anders zou kunnen maar ik ben er nog niet uit.

Als voorbeeld heb ik dus een moderatie die door heel wat personen heel positief en ook een hoop negatieve score.

https://tweakers.net/ext/f/SRQujmNM8InopQG2h85mcOaz/full.jpg

Ik ben erg benieuwd wat jullie menig hierover is.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 06:20

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Recent is mijn review beoordeeld op basis van spelfouten niet op hoe duidelijk en uitgebreid het was. Spelfouten is menselijk. Je steekt ergens veel tijd in en krijgt vervolgens een lage moderatie door kleinigheden.

Ook wel eens gehad dat ik een -1 kreeg omdat ik een iPhone reviewde. Een zooi Samsung fanboys ging mijn review afkraken. Heel sneu. (Dat laatste is op een externe site geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lagefrequentie
Ik heb meteen maar een tweede voorbeeld erbij gezocht vanwege je bericht over een spelfout.

nieuws: Synology maakt prijzen cloudopslagdienst bekend

Hier krijgt het eerste bericht, namelijk een correctie, een mega score.
Het lijkt er wel op dat als je vrienden hebt die samen met je omhoog of omlaag kunnen modden / tegen modden, je altijd goed zal zitten.

Wat kunnen we er aan doen met zijn allen? Wie helpt me mee denken over hoe het anders kan?

https://tweakers.net/ext/f/TFqTpIgu5g4FTCuXfdpcx5SR/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
lagefrequentie schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 21:02:
Ik heb meteen maar een tweede voorbeeld erbij gezocht vanwege je bericht over een spelfout.

nieuws: Synology maakt prijzen cloudopslagdienst bekend

Hier krijgt het eerste bericht, namelijk een correctie, een mega score.
Het lijkt er wel op dat als je vrienden hebt die samen met je omhoog of omlaag kunnen modden / tegen modden, je altijd goed zal zitten.
Dat is niet zo, de post die je aanhaalt is gewoon een goede aanvulling op het nieuwsbericht en verandert de zaak nogal.

Wat betreft je eerste voorbeeld: daarin zullen veel mensen een +2/+3 of een -1 hebben gegeven om het gemiddelde omhoog of omlaag te krijgen. Wat voor mij onderstreept dat het moderatiesysteem misschien wel te veel opties heeft, wat ik hier ook aanstipte: +1 op productreviews en reacties wordt ervaren als negatief

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lagefrequentie
Hahn schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 21:07:
[...]
Dat is niet zo, de post die je aanhaalt is gewoon een goede aanvulling op het nieuwsbericht en verandert de zaak nogal.
Het betreft hier een type fout:
De 1TB-versie kan ook maandelijks voor 5,99 euro worden verlengd. Het 10TB-pakket kost 69,99 euro per terabyte per jaar.

Dit stond er in het bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
lagefrequentie schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 21:26:
[...]

Het betreft hier een type fout:
De 1TB-versie kan ook maandelijks voor 5,99 euro worden verlengd. Het 10TB-pakket kost 69,99 euro per terabyte per jaar.

Dit stond er in het bericht.
Dat is waarschijnlijk later aangepast. In de post die jij laat zien staat namelijk 'per TB' dikgedrukt, om de nadruk te leggen op dat dat ontbrak in het nieuwsbericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lagefrequentie
Hahn schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 21:28:
[...]

Dat is waarschijnlijk later aangepast. In de post die jij laat zien staat namelijk 'per TB' dikgedrukt, om de nadruk te leggen op dat dat ontbrak in het nieuwsbericht.
Ik was online toen het bericht gepost werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
lagefrequentie schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 21:30:
[...]

Ik was online toen het bericht gepost werd.
Dus? Jij zegt dat dit er stond: "De 1TB-versie kan ook maandelijks voor 5,99 euro worden verlengd. Het 10TB-pakket kost 69,99 euro per terabyte per jaar.", maar dit is precies wat er nu staat.

Ik weet zeker dat @Rub147 zijn opmerking plaatste om duidelijk te maken dat 'per TB' ontbrak, wat een verschil van 10x is, wat dus nogal een verschil maakt.

[ Voor 29% gewijzigd door Hahn op 02-09-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lagefrequentie
Hahn schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 21:31:
[...]

Dus? Jij zegt dat dit er stond: "De 1TB-versie kan ook maandelijks voor 5,99 euro worden verlengd. Het 10TB-pakket kost 69,99 euro per terabyte per jaar.", maar dit is precies wat er nu staat.

Ik weet zeker dat @Rub147 zijn opmerking plaatste om duidelijk te maken dat 'per TB' ontbrak, wat een verschil van 10x is, wat dus nogal een verschil maakt.
never mind. ik hoop dat je het bericht van me begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
lagefrequentie schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 21:37:
[...]

never mind. ik hoop dat je het bericht van me begrijpt.
En ik hoop dat je begrijpt dat zijn post van toegevoegde waarde was en in dit geval dus geen goed voorbeeld is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:35
Er stond eerst "Het 10TB-pakket kost 69,99 euro per jaar.". Vandaar mijn reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik verplaats dit topic even naar het juiste subforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lagefrequentie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:58

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Natuurlijk ben je de enige persoon, er zijn slechts vele topics over dit onderwerp te vinden: Frontpagemoderatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lagefrequentie
Natuurlijk ben je de enige persoon
Sarcastisch bedoelt?
Ik probeer er iets van te maken. Want het is storend om op deze manier tweakers te moeten lezen. Een hoop mensen doen hun best maar krijgen er met de zweep van langs en andere posten alleen een link en krijgen een +3.
Dat moet anders EN beter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdvmanen
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 21:16
verwijderd: off-topic

[ Voor 97% gewijzigd door jdvmanen op 01-11-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@jdvmanen dit is niet de plek om zulke dingen te vragen. Het topic gaat over moderatie en niet over nieuwsartikelen. Ik zou even een topic aanmaken in: Mooie Features.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

michelsoe12 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 20:49:
Recent is mijn review beoordeeld op basis van spelfouten niet op hoe duidelijk en uitgebreid het was. Spelfouten is menselijk. Je steekt ergens veel tijd in en krijgt vervolgens een lage moderatie door kleinigheden.

Ook wel eens gehad dat ik een -1 kreeg omdat ik een iPhone reviewde. Een zooi Samsung fanboys ging mijn review afkraken. Heel sneu. (Dat laatste is op een externe site geweest)
Wat late reactie, maar toch;
Spel- en grammaticafouten kunnen echter wel gigantisch afbreuk doen aan de review en het leesplezier ervan.
Een spellingscontrole loslaten voordat je de review opslaat kan nooit kwaad. Zelfs browsers hebben er support voor tegenwoordig, dus zeggen (zoals vroeger) dat je er geen hebt, kan niet echt meer. Het is een kleine moeite. Als je dan toch al veel tijd besteed hebt aan die review, maakt die extra tijd voor spellingscontrole niet meer uit, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

CH4OS schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:54:
[...]
Wat late reactie, maar toch;
Spel- en grammaticafouten kunnen echter wel gigantisch afbreuk doen aan de review en het leesplezier ervan.
Een spellingscontrole loslaten voordat je de review opslaat kan nooit kwaad. Zelfs browsers hebben er support voor tegenwoordig, dus zeggen (zoals vroeger) dat je er geen hebt, kan niet echt meer. Het is een kleine moeite. Als je dan toch al veel tijd besteed hebt aan die review, maakt die extra tijd voor spellingscontrole niet meer uit, toch? :)
Ben ik met je eens. Alleen spellingcontrole houd vrijwel geen rekening met d, dt, of de of het.

De foutjes in mijn laatste review waren echt onzichtbaar, maar het lijkt er soms op dat een klein groepje mensen alleen op zoek is naar reviews kunnen corrigeren. Als je corrigeert en tegelijk de review inhoudelijk beoordeeld denk ik: ja je hebt volledig gelijk (en je krijgt gelijk een stukje waardering). Maar alleen grammaticale correcties maken zonder Iets over de review te zeggen vind ik geen motivatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

michelsoe12 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:39:
Ben ik met je eens. Alleen spellingcontrole houd vrijwel geen rekening met d, dt, of de of het.

De foutjes in mijn laatste review waren echt onzichtbaar, maar het lijkt er soms op dat een klein groepje mensen alleen op zoek is naar reviews kunnen corrigeren. Als je corrigeert en tegelijk de review inhoudelijk beoordeeld denk ik: ja je hebt volledig gelijk (en je krijgt gelijk een stukje waardering). Maar alleen grammaticale correcties maken zonder Iets over de review te zeggen vind ik geen motivatie.
Als de reacties alleen over de spelling of grammatica gaan, kun je die moderaties volgens mij op maximaal 0 zetten (want offtopic) en wellicht zelfs -1, omdat het ongewenst is, is in elk geval verdedigbaar. Maar dat zal de moderatie FAQ beter kunnen verduidelijken dan ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

CH4OS schreef op donderdag 2 november 2017 @ 08:49:
[...]
Als de reacties alleen over de spelling of grammatica gaan, kun je die moderaties volgens mij op maximaal 0 zetten (want offtopic) en wellicht zelfs -1, omdat het ongewenst is, is in elk geval verdedigbaar. Maar dat zal de moderatie FAQ beter kunnen verduidelijken dan ik. ;)
Een eigen geschreven review kun je niet modereren, ook de reacties niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-06 18:20
Ik wordt kotsmisselijk van de mensen hier die het niet met je eens zijn en aan de hand daarvan een post modden. Ik heb al zo vaak posts van mensen gezien die gewoon ontopic zijn maar gemod worden naar ongewenst.

Tweakers moet de mensen die constant -1 modden bij prima posts eens hard aanpakken. Dit kan echt niet door de beugel. Ik snap sowieso dat hele systeem niet wat tweakers hanteert, waarbij je gebruikers de reacties van andere laat beoordelen. Sommige lopen alleen maar te kloten.

En dan heb je er nog van die heikneuters bij die het altijd beter denken te weten die je post een -1 geven omdat ze het niet met je standpunt eens zijn omdat ze menen dat ze slimmer zijn dan een ander.

Doe hier eens iets aan!! het is ergernis nummer 1 op tweakers volgens mij, vlak daarna komen trouwens de irritante reclames voor videos waarbij de reclames wel werken en de videos erna niet...
Pagina: 1