Hoog gas verbuik afgelopen jaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-01 17:27
Ik heb zojuist mijn meterstanden doorgegeven aan Eneco. Dat was even schrikken (ik kreeg direct de afrekening). Ik heb even gekeken wat een gemiddeld 1 persoon huishouden verbruikt in een jaar. Wat elektriciteit betreft klopt dat wel redelijk. Zit er net onder. Mijn gasverbruik is echter veel te hoog (1794 kubieke meter, gemiddeld is het onder de 1000). Begrijp ik niet helemaal.Overdag ben ik nooit thuis en heb ik de kachel niet aan. 1 Kachel is zelfs permanent uit. Ik heb weliswaar een gasfornuis maar dat kan het toch niet zijn, lijkt me.

Ik ben nu net een jaar klant bij Eneco. Ik kan dus geen vergelijkingsmateriaal voor mijn adres van voorgaande jaren opvragen.

Wat zou dit kunnen zijn?

Alle reacties

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-02 21:55

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Wat voor soort huis heb je?
Hoe oud is de ketel?
Kachel aan/uit? heb je geen CV maar 2 losse kachels in 2 kamers?
Zonder het complete plaatje kunnen we je weinig vertellen?
Hoe hoog staat de thermostaat? 14? 22?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waar komt je warme water vandaan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zet alle apparaten die gas verbruiken eens uit/dicht voor een dag (of 2). Noteer de meterstand net nadat je dit gedaan hebt en na 24 uur kijk je nog een keer. Als er verschil in zit kan de dat 2 dingen betekenen: meter stuk of gaslek.

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:29
Wellicht huis erg slecht geïsoleerd? Te lang met (te) warm water douchen? Ervan uitgaande dat je douchewater door gas wordt verwarmd.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:05
be3a18 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 17:35:
Ik heb zojuist mijn meterstanden doorgegeven aan Eneco. Dat was even schrikken (ik kreeg direct de afrekening). Ik heb even gekeken wat een gemiddeld 1 persoon huishouden verbruikt in een jaar. Wat elektriciteit betreft klopt dat wel redelijk. Zit er net onder. Mijn gasverbruik is echter veel te hoog (1794 kubieke meter, gemiddeld is het onder de 1000). Begrijp ik niet helemaal.Overdag ben ik nooit thuis en heb ik de kachel niet aan. 1 Kachel is zelfs permanent uit. Ik heb weliswaar een gasfornuis maar dat kan het toch niet zijn, lijkt me.

Ik ben nu net een jaar klant bij Eneco. Ik kan dus geen vergelijkingsmateriaal voor mijn adres van voorgaande jaren opvragen.

Wat zou dit kunnen zijn?
Je bent een jaar klant bij Eneco: hiervoor woonde je er niet?

Toen je in het huis bent gaan wonen zijn de meterstanden genoteerd. Zoek deze eens op en ga dan even bij de meter kijken op welke stand die staat. Er zijn een paar mogelijkheden:
- meter kapot (onwaarschijnlijk, maar mogelijk)
- de stand is verkeerd afgelezen (mogelijkheid, laatste cijfers tellen nooit mee)
- je hebt een gaslek (mogelijkheid)
- je verbruikt daadwerkelijk zoveel (mogelijkheid) met douche/verwarming in de winter op max 24/7

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:02

prein2

Monument verduurzamen is leuk

1800 m3 in een slecht geïsoleerd huis met de verwarming op 21 is erg netjes.. 'm.a.w. Wat is de situatie?

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:32
prein2 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 19:17:
1800 m3 in een slecht geïsoleerd huis met de verwarming op 21 is erg netjes.. 'm.a.w. Wat is de situatie?
Ik zit hier in een slecht geisoleerde huurwoning (50m2) uit ~1915 en verbruikte vorig jaar iets minder dan 900 kuub gas. En er is vaak iemand thuis, met de verwarming op 20 of 21 graden. :)

1800 is mijns inziens wel erg veel, maar dat ligt natuurlijk aan veel factoren. Hierover moet TS even duidelijkheid geven.

[ Voor 22% gewijzigd door oohh op 02-09-2017 19:24 ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:47
Tussenwoning zeker, want met mijn vrijstaande woning ook ergens uit 1917 met voor de verbouwing niet bestaande isolatie of spauwmuur zat ik jaarlijks op 2500 tot 3000 kuub.
Zonder dat TS eens duidelijkheid geeft over wat voor woning hij nou precies heeft blijft het gissen.
Aangezien hij zelfs 1 kachel uit heeft lijkt het erop dat er zelfs nog muurgaskachels inzitten.
Dan zijn de kuubjes niet zo heel vreemd.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

prein2 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 19:17:
Lekker zittend truitje aantrekken scheelt 1-2 graden.... en heel veel kuubs gas... (exact weet ik niet)
Volgens de CG:
https://www.consumentenbo...ergie-besparen-verwarming
Thermostaat graadje lager.
Als je de thermostaat als je thuis bent 1 graad lager zet dan je gewend was, bespaar je gemiddeld zo'n €80 per jaar. Als je bezig bent is 19 graden meestal voldoende, zit je TV te kijken dan is 20 graden misschien comfortabeler.
Dus kan ca 160 euro p/j schelen....van 21--> 19ºC

We gebruiken in een begin jaren 80 huis, 60m2 BG, en 3 verdiepingen (incl vliering) ca 850-900 m2/j.
Redelijk maar niet super geïsoleerd.
Ca 8j geledend een HR ketel laten plaatsen.
De volgende wordt mss een warmte pomp/zonnepanelen combi... (de laatste hebben we al vanaf mei-2015)

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 02-09-2017 19:40 ]

• be3a18
Bedankt voor alle antwoorden. Ik had inderdaad meer informatie moeten geven. Wat ik wel weet:

de woning is twee onder 1 kap
1 kleine woonkamer waar kachel aan gaat als het moet
kleine doucheruimte/wc waar de kachel aan gaat als het moet
1 kleine keuken waar de kachel aan gaat als het moet
1 kleine werkkamer waar de kachel aan gaat als het moet
ik heb een cv die er redelijk modern uit ziet
ik douche relatief weinig (niet elke dag in ieder geval).
elektrische oven
ik kook wel elke dag op een gasfornuis

ik ga ook de meterstanden opvragen bij vorige bewoner (daar heb ik nog contact mee)

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:05
be3a18 schreef op zondag 3 september 2017 @ 10:38:
Bedankt voor alle antwoorden. Ik had inderdaad meer informatie moeten geven. Wat ik wel weet:

elektrische oven

ik ga ook de meterstanden opvragen bij vorige bewoner (daar heb ik nog contact mee)
Heb je verbruik bijgehouden per maand? Toevallig een Toon of andere slimme meter hangen? Of heb je serieus alleen een 'beginpunt' en een 'eindpunt' meterstand?

De tip hierboven is dan wel erg aan te raden: maandag als je de deur uitgaat de meterstand opnemen en als je eind van de dag weer terug komt ook weer kijken om te zien of er gas is verbruikt in de tijd dat je weg was.

Voor hetzelfde geval zit de ruimte onder je huis vol gas :X

• be3a18
Ik heb toevallig vanochtend even gekeken. Sinds gisteren (moment meter opname) en nu (dat is bijna 24 uur) is er 1 kuub op de meter bijgekomen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:26

FreakNL

Well do ya punk?

Mmm, 1 kuub per 24 uur is niet perse excessief en je komt daarmee natuurlijk niet op 1700 per jaar. Maar in de winter stook je natuurlijk.

Ik heb in de maanden mei/juni/juli 66 kuub verbruikt. Daarin is er niet gestookt, dus dat is alleen warm water... 2 persoonshuishouden. En nog 2 weken op vakantie geweest.

Maar als je een andere gezinssamenstelling hebt en er 4 of 5 keer per dag gedouched wordt is 1 kuub per dag niet gek.

De meetdata is echter te kort om echt uitspraken te doen. Is het mogelijk om een dag niks te doen qua warm water? Weekendje weg in de planning...

Zelfs als wij niet thuis zijn gebruiken we overigens 0.5 kuub zie ik nu in Toon... Weet niet waar dat vandaan komt maar ik heb een oude ketel, dat zal het wel zijn...

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 03-09-2017 10:59 ]

• be3a18
Weg gaan voor een dag is helaas geen optie. Maar ik ga het vanaf nu bijhouden.

Ik heb inmiddels contact met vorige bewoner en heb om zijn gegevens gevraagd. Sommige dingen weet ik (nog) niet. Hoe oud het huis is, van wanneer de CV is. Maar daar ga ik achteraan.

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-01 18:44
Lijkt me er veel voor een 1 pers huishouden. Ik verbruik 1100 kub met 4 personen. Rijtjes woning van 140 m2. Wordt elke dag gedoucht door minimaal 2 personen.

Heb je je thermostaat in de zomer wel uit? Misschien dat hij s'nachts aanslaat?

You only live once, so enjoy the ride.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:26

FreakNL

Well do ya punk?

Hoeveel stook je in de winter? Is er altijd iemand thuis?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

be3a18 schreef op zondag 3 september 2017 @ 10:47:
Ik heb toevallig vanochtend even gekeken. Sinds gisteren (moment meter opname) en nu (dat is bijna 24 uur) is er 1 kuub op de meter bijgekomen.
Wat heb je gedaan met gas in die 24 uur?

Op dagen dat er niet gedouched wordt maar wel gekookt zou je niet meer dan 100l gas moeten verbruiken. En dan heb je en behoorlijke kooksessie achter de rug. Een gemiddelde douchebeurt van 5 tot 7 minuten is iets voor 350l gas (op 60 graden uit de ketel)

Meten is weten en dat ga je nu ook doen. Maar 1m3 in 24 uur als je alleen douched en kookt vind ik persoonlijk excessief. Tenzij je suddervlees de hele dag op het vuur laat staan en lekker 30 minuten gaat douchen met de CV op WW 90 graden :+

Bovenstaande gegevens zijn persoonlijke ervaring met een gezin van 5 in een goed geïsoleerde tussenwoning van '64 met 2 volwassene altijd thuis. Jaarlijks verbruik is 480m3

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 03-09-2017 11:06 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• be3a18
De thermostaat staat al maanden op 10 graden.

Ik heb alleen maar gekookt (half uurtje) en wat warm water gebruikt voor afwassen en persoonlijke verzorging (niet douchen)

[ Voor 16% gewijzigd door be3a18 op 03-09-2017 11:11 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

be3a18 schreef op zondag 3 september 2017 @ 11:08:
De thermostaat staat al maanden op 10 graden.

Ik heb alleen maar gekookt (half uurtje) en wat warm water gebruikt voor afwassen en persoonlijke verzorging (niet douchen)
Daar gaat toch iets niet lekker. Ik haal op zomerdagen alleen meer dan 1m3 gasverbruik als we met 2 volwassenen douchen en de kinderen in bad doen én koken. Nu heb ik wel een close-in boiler in de keuken voor WW, maar dan nog....

Ik heb wel een aantal vermoedens, maar die zijn allemaal mbt de ketel. Lees; hoe warm het Warm Water temp staat en hoe oud de ketel is.

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 03-09-2017 11:17 ]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Welke CV heb je en hoe staat het met het onderhoud..?
Zelfs met mijn oude CV kwamen we niet hoger dan 1300-1400 kuub gas.
Op een meeting in de buurt om te kijken of het interessant was om collectief CV's te kopen, hoorden we wat anderen voor een verbruik hadden.. tot wel 4300 kuub gas dus....
Ons blokje heeft vrijwel identieke huizen, hooguit de ligging is wat anders.
Achteraf bleek dat het onderhoud van die ketels erg slecht gedaan was en ze dus onnodig veel gas verbruikten....
Wij lieten elk jaar een onderhoudsbeurt uitvoeren, zonder (vaak onnodig duur) contract (!), de ketel is meer dan 20 jaar meegegaan, maar we vonden het toch niet mer van deze tijd, het moest toch zuiniger... dus een HR ketel.

Hoe staat het dus met jouw onderhoud vd CV?

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:18
Ik snap niet helemaal hoe je verwarming in elkaar zit. Want je spreekt over twee verschillende kachels. Heb je een centrale verwarming met radiatoren of heb je zoiets als ik met een moederhaard en radiatoren of...?

Fyi, een persoonshuishouden. Enkel glas, slecht geïsoleerd huis, a 65m2, geen thermostaat, veel thuis, een moederhaard, koken op gas. En ik zat afgelopen jaar op een kleine 800m3 gas. Geen idee hoe warm ik stook, maar volgens mij niet zo heel warm. Trek wel een trui aan.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:47

Barrycade

Through the...

Ja snap je melding ook niet; "1 kachel staat zelfs altijd uit" niet.

Of bedoel je radiator?

Maar even op je cv kijken of comfort warm water aan/uit staat. Dat is een functie die je warmwater tankje van 5 liter continue warm staat te houden. Handig als je met veel mensen veel water pakt de hele dag door. Niet als je in je eentje woont.

• Smuggler

Smuggler

be3a18 schreef op zondag 3 september 2017 @ 10:38:

elektrische oven

Is het een huis met meerdere verdiepingen of heb je een bungolow achtige woning?
Heb je enkel of dubbel glas?

Als we het over een kachel hebben dan praten de meeste mensen over een warmtebron (houtkachel / CV ketel / elektrische kachel / gaskachel). Ik heb het vermoeden dat je over radiators praat, of is dit vermoeden onjuist?

Mocht je trouwens toch in klein 2 onder 1 kap woning wonen. (Dus veel oppervlakte naar buiten toe invergelijking met de inhoud van de woning). gecombineerd met enkel glas. dan verbaast mij het verbruik totaal niet..
En wat geeft de thermostaat aan?

Tot nu toe is het plaatje van de situatie nog steeds niet compleet en duidelijk genoeg om aan te kunnen geven of het te veel of te weinig is.
Het lijkt wel aan de hoge kant...

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• be3a18
Nog even wat informatie:

ik weet niet hoe oud het huis is, moet ik opzoeken.

volgens mij ik enkel glas

de kachels die ik heb kan ik afzonderlijk aan en uit zetten met de bekende draaiknoppen

mijn cv is een Econpact 225 C. Ik heb zojuist gezien dat deze in een Eco en Comfort modus kan draaien. Die van mij staat op Comfort op 65 graden. Ik kon lezen dat de CV in 2014 is onderhouden (er zit wel een stikker over heen maar dat kon ik nog lezen). Misschien is dat de verklaring.

Net gelezen in de handleiding:

Gefeliciteerd met uw nieuwe cv-toestel. Dit toestel geeft u naast een hoog comfort een laag energieverbruik: gunstig voor u en voor het milieu...

Ik lees nu in de handleiding dat bij de huidige instelling de warm houd stand is ingeschakeld.

[ Voor 33% gewijzigd door be3a18 op 03-09-2017 11:55 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

be3a18 schreef op zondag 3 september 2017 @ 11:47:
Nog even wat informatie:

de kachels die ik heb kan ik afzonderlijk aan en uit zetten met de bekende draaiknoppen

mijn cv is een Econpact 225 C. Ik heb zojuist gezien dat deze in een Eco en Comfort modus kan draaien. Die van mij staat op Comfort op 65 graden. Ik kon lezen dat de CV in 2014 is onderhouden (er zit wel een stikker over heen maar dat kon ik nog lezen). Misschien is dat de verklaring.

Gefeliciteerd met uw nieuwe cv-toestel. Dit toestel geeft u naast een hoog comfort een laag energieverbruik: gunstig voor u en voor het milieu...
Die comfortstand is al een probleem en sich:
Wat zijn de comfort- en economystand?
Standaard wordt het toestel op temperatuur gehouden,
waardoor u snel warm water krijgt als u de kraan open-
draait.
Het is echter mogelijk om het op temperatuur houden
(= comfortstand) uit te schakelen. Het toestel komt in dit
geval alleen in bedrijf als er daadwerkelijk warm water
wordt getapt. Bij deze stand daalt het energiegebruik,
maar de wachttijd bij het tappen van warm water neemt
toe. Deze stand is de economy-stand
Hierdoor wordt je water warm gehouden. Eco zou beter zijn in jouw situatie, waar je wel inlevert op 'gemak'

Verder:

-Kachel = radiator. Dat is duidelijker voor iedereen
-Onderhoud aan een ketel is handig, maar gaat niet je verbruik drastisch omlaag brengen
-Leuk leesvoer nu de koudere dagen er weer aankomen:

Gas besparen door middel van CV tuning deel II

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 03-09-2017 12:03 ]

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Kachel is dus een gewone verwarming/ radiator?

• Smuggler

Smuggler

Dus Radiatoren!?

Afbeeldingslocatie: https://www.cv-shop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/215x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/4/5414305063359p.jpg

Als alles enkel glas is verklaard dat wel een hoop van je gebruik.
En hoe warm stook je?. 19 20 of 22 graden?

Probeer echt eens het hele plaatje te schetsen, dit is halve informatie waar we niets mee kunnen.

Maar het lijkt er steeds meer op dat het verbruik erg logisch is in jouw situatie.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

be3a18 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 17:35:

Wat zou dit kunnen zijn?
Ben je nieuwe bewoner of net overgestapt ?
Heb je dus een verbruik van vorig jaar op dit adres, ook al is dat van Essent of dergelijk..

Bij verhuizen, altijd foto's maken van je meterstanden waar je vertrekt, en gaat wonen.
probeer ook van de vorige bewoner hun jaarverbruik te verkrijgen, en eindstand van hun opgegeven.
(recent nog geschil gehoord, dat er in nieuwe woning gewerkt werd aan vochtprobleem, waar dikke heaters zijn gebruikt. dit hoort dan op kosten van de woningbouw of 3e te komen)

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 03-09-2017 12:03 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• analogworm
Nog even wat informatie:

Ik lees nu in de handleiding dat bij de huidige instelling de warm houd stand is ingeschakeld.
Ofwel met kachel bedoel je een radiator, waar je er blijkbaar twee van hebt en soms de ene dicht draait en soms de andere.. Ondertussen staat je thermostaat op 10 graden.

Waar ik het in zou zoeken is allereerst maar eens een onderhoudsbeurt van dat ding. En dan je radiatoren goed inregelen zodat je niet de hele tijd de ene open/dicht hoeft te draaien. Volgens mij is goed inregelen en thermostaat gebruiken efficienter dan dat.

Daarnaast ben ik benieuwd waar je thermostaat hangt.. Het kan natuurlijk zo zijn dat je verwarming loopt te loeien omdat je thermostaat bij de radiator hangt die dicht is. oid..

Bovenstaand over de comfort/eco stand is misschien wel het beste startpunt.

• be3a18
Het enige wat ik nu - op dit moment, het is zondag - zelf kan doen is modus aanpassen naar Eco en ik ga meten. Elke dag.

• analogworm
be3a18 schreef op zondag 3 september 2017 @ 12:13:
Het enige wat ik nu - op dit moment, het is zondag - zelf kan doen is modus aanpassen naar Eco en ik ga meten. Elke dag.
Het is zondag, je kan óók het eerder aangehaalde topic eens doorlezen. Reuze interessant :)
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:03
...

Na wat Googlen heb ik denk ik de handleiding ook online gevonden: http://www.ferroli.nl/sta...eiding_econpact_225c_.pdf

Ik heb zelf ook een Agpo Ferroli gehad. Vandaar dat de naam Econpact me bekend voor kwam.

Is het trouwens een huurhuis of koop? In geval van huur heeft de verhuurder vaak een onderhoudscontract met een CV/installatiebedrijf. Bij koop kan je zelf een onderhoudscontract afsluiten, of niet.

Hier nog een linkje dat ik tegenkwam, maar volgens mij zag ik daar zo snel geen oplossing voor het probleem.

Wat is jouw actuele energieverbruik?=

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
be3a18 schreef op zondag 3 september 2017 @ 10:59:
Ik heb inmiddels contact met vorige bewoner en heb om zijn gegevens gevraagd. Sommige dingen weet ik (nog) niet. Hoe oud het huis is, van wanneer de CV is. Maar daar ga ik achteraan.
Dit wordt normaliter bij overdracht altijd opgenomen (vaak zelfs op foto nu) en ingevuld op een formulier en in geval van koop door oude bewoner getekend. In geval van huur vaak door diegene die de oplevering doet aan nieuwe bewoners. Dat zou je dus in je administratie moeten hebben.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:22
Dat kun je hier opzoeken: https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/index.html

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10-2025
Heb je een slimme meter in je huis? Dan kun je de Eneco app downloaden en die toestemming geven voor het gebruiken van de gegevens. Hierin kun je netjes je verbruik per maand, dag, uur zien. Ik gebruik deze ook sinds ik een pompschakelaar heb voor mijn vloerverwarming.

1800m3 vind ik wel erg veel. Dit haal ik met mijn 6-persoonshuishouden ook ongeveer (met vloerverwarming in een woonkamer van 50m2 als hoofdverwarming). Even kijkend naar mijn verbruik over de maand augustus (welke nog iets te hoog is omdat de pompschakelaar er halverwege de maand pas tussen ging) kom ik op 48m3. Dit is dus zoals gezegd in een 6-persoonshuishouden (allemaal 18 jaar en ouder). We koken wel elektrisch maar ik neem aan dat een gasfornuis niet enorm veel verbruikt.

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-02 08:21

Grudgie

PSN: Grudgie7

Mijn verbruik van April 2016 tot April 2017 is 567 m³. Woon op mezelf in nieuwbouw appartement. Stook alleen in de winter het meest.

Verwijderd

Ketel in 2014 voor het laatst onderhouden. Dat kan dus zomaar 3,5 jaar geleden zijn. Je weet waarschijnlijk ook niet wat de monteur toen heeft gezegd over de ketel. Ik heb een (best betaalbaar) contract op mijn ketel zitten en hij wordt elk jaar netjes schoongemaakt en gecontroleerd. Ik weet bijvoorbeeld nu al dat de achterwand van de brander wat slechter begint te worden en dat ik over een paar jaar dus een rekening van een paar honderd euro moet verwachten voor een nieuwe brander. Meteen even geinformeerd of ik dan beter niet de hele ketel kon vervangen, maar volgens de monteur was er verder niks mis met het ding en qua verbruik hoefde ik het volgens hem ook niet te doen.

Je verbruikt maar gas op 2 plekken: CV en keuken. Zo'n gasfornuis is vrij low-tech. Als daar niets lekt (en dat had je wel gemerkt) kan daar eigenlijk niet zoveel mis mee zijn. Ik vermoed dat je je toch zult moeten focussen op de ketel.... Ik roep maar wat: is de brander niet heel erg vies, waardoor je last hebt van slechte verbranding?

Hoe lang was je van plan om nog te wachten met onderhoud aan je ketel? Ik ga niet roepen dat je dat elk jaar MOET doen, maar 1 keer per 4 jaar is misschien iets te "zuinig".

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2017 15:04 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:51
Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:58:
Je verbruikt maar gas op 2 plekken: CV en keuken. Zo'n gasfornuis is vrij low-tech. Als daar niets lekt (en dat had je wel gemerkt) kan daar eigenlijk niet zoveel mis mee zijn. Ik vermoed dat je je toch zult moeten focussen op de ketel....
Laat hem eerst maar eens dagelijks de meterstanden bijhouden.

Er wordt wel heel snel naar de techniek of eigen voorbeelden gesprongen, maar in de meeste gevallen betreft een hoog verbruik gewoon een woning die energetisch zo lek is als een mandje. Een slecht geisoleerde half-vrijstaande woning van enige omvang kan een flinke stookbehoefte kennen in een koud voor- en najaar en winter.

Slecht geisoleerde woningen nodigen vaak ook uit tot een kostbaar stookgedrag omdat het eerste wat verloren gaat comfort is.

• Notna

Notna

Where are you?®

Rukapul schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:05:
[...]

Er wordt wel heel snel naar de techniek of eigen voorbeelden gesprongen, maar in de meeste gevallen betreft een hoog verbruik gewoon een woning die energetisch zo lek is als een mandje. Een slecht geisoleerde half-vrijstaande woning van enige omvang kan een flinke stookbehoefte kennen in een koud voor- en najaar en winter.

Slecht geisoleerde woningen nodigen vaak ook uit tot een kostbaar stookgedrag omdat het eerste wat verloren gaat comfort is.
Er was nu al, in 24 uur, 1m³ verbruikt zonder noemenswaardig veel te doen. Daarnaast bleek ook dat de warmhoudfunctie aanstond voor WW, wat ook tot (imo ) onnodig verbruik leidt.

Dat is stap 1, stap 2 is gaan meten hoeveel je er in een dag doorheen jaagt tijdens de stookmaanden en nagelang de resultaten daar gaan kijken wat je daaraan kan doen (lees: inregelen CV, na-isoleren van de woning etc.)

Maar, inderdaad, zoals altijd: meten is weten.

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:05:
[...]

Dat is waar. Dat zou dan dus betekenen dat de rest van de buurt heeft geinvesteerd in isolatie en dat de vorige eigenaar van het huis van de TS dat niet gedaan heeft.

Maar.... dan vind ik het nog steeds raar dat de TS binnen 24 uur 1 kuub gas kan verbruiken met de thermostaat op 10 graden, zonder te douchen. Dan gebruik je dus alleen gas voor koken en warm water, niet voor verwarming. Voor wat het waard is: heb je geen lek in een warmwaterleiding?

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:10:
[...]

Dat is waar. Dat zou dan dus betekenen dat de rest van de buurt heeft geinvesteerd in isolatie en dat de vorige eigenaar van het huis van de TS dat niet gedaan heeft.

Maar.... dan vind ik het nog steeds raar dat de TS binnen 24 uur 1 kuub gas kan verbruiken met de thermostaat op 10 graden, zonder te douchen. Dan gebruik je dus alleen gas voor koken en warm water, niet voor verwarming. Voor wat het waard is: heb je geen lek in een warmwaterleiding?
De eerder aangehaalde comfort functie (warmhouden WW) kan al tot (bijna) 1m³ leiden zonder uberhaubt je ketel te gebruiken. Heb je niet eens een lek voor nodig :N

Verwijderd

Isolatie is één, maar tocht is twee.
Je huis kan nog zo goed geïsoleerd zijn, zolang er (veel) tocht is zal de rekening net zo hoog blijven.

Misschien heb je een of meerdere plaatsen waar tocht makkelijk binnenkomt.

Mijn verbruik: 530 m3 per jaar, slecht geïsoleerd huis uit 1900 met 200m3 inhoud.
Graaddagen: 2480.

Verwijderd

Notna schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:11:
[...]

De eerder aangehaalde comfort functie (warmhouden WW) kan al tot (bijna) 1m³ leiden zonder uberhaubt je ketel te gebruiken. Heb je niet eens een lek voor nodig :N
Serieus? Da's wel fors.

/me gaat straks even met de handleiding van de ketel naar zolder.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2017 16:11 ]

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-02 15:21
Als er een lek zit is dat heel makkelijk te constateren. Kaart dit gelijk aan bij je gasleverancier, zij zullen dan vlak na de meter afdichten om vast te kunnen stellen of het onder hun verantwoordelijkheid valt (van de straat tot aan de meter) of onder de jouwe (gaslek binnenshuis).

• Notna

Notna

Where are you?®

Zie ook:

Besparen op tapwater: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

En ik heb, toen ik mij daarmee ging bezighouden, dit ook terug gezien in mijn eigen cijfers. Scheelde 0.75m³ tot 1m³ per dag aan gas :X

[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 04-09-2017 15:14 ]

• Rukapul
Topicstarter heeft vast wel een (voorlopig) energielabel waar hij ons mee kan entertainen :P

Bij de vorige eigenaar en in de buurt informeren (mits gelijke huizen) kan ook inzicht bieden.

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:34
Heb dezelfde ketel gehad in m'n vorige woning. Die gebruikte in de zomermaanden alleen elektra (best wat ook, 12W in rust en dat 24/7 :X ) maar geen pufje gas. Die comfort modus had ik uitgeschakeld, daarmee blijft hij continu water warmhouden. Door het uitschakelen van de comfortmodus kan het iets langer duren voordat je bij je tappunten (kraan/douche) warm water hebt, maar het scheelt wel gas.

@be3a18 Ik ben benieuwd naar je volgende meting, of het gasverbruik gedaald is na inschakelen ECO modus.

De ketel valt overigens best goed te tweaken om je gasverbruik wat terug te dringen, kijk eens in Gas besparen door middel van CV tuning deel II

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 04-09-2017 15:18 ]

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:12
Meeste tips zijn al gegeven, maar ook iets om rekening mee te houden is dat radiatoren (welke TS volgens mij kachels noemt) dichtdraaien niet altijd het gewenste (besparen) effect geeft.

Wanneer je de radiatoren uit zet / dicht draait beperk je namelijk het af te geven totale vermogen binnen de woning. Stel dat je totaal 12kw aan vermogen kwijt kunt in je huis door al je radiatoren open te zetten.
Hiervan zet je 75% dicht waardoor je nog maar 3 kw vermogen kwijt kunt.
De CV Ketel in kwestie heeft een minimaal vermogen van 8kw bij 50 graden aanvoer.

Je leest het al, dit is vermogen wat je niet kwijt kunt, hierdoor zal de ketel onnodig vaak uit en aan gaan (pendelen), wat het verbruik en de levensduur van de ketel niet ten goede komt.

Just my 2 cents

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Notna schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:08:
[...]

Er was nu al, in 24 uur, 1m³ verbruikt zonder noemenswaardig veel te doen. Daarnaast bleek ook dat de warmhoudfunctie aanstond voor WW, wat ook tot (imo ) onnodig verbruik leidt.

Dat is stap 1, stap 2 is gaan meten hoeveel je er in een dag doorheen jaagt tijdens de stookmaanden en nagelang de resultaten daar gaan kijken wat je daaraan kan doen (lees: inregelen CV, na-isoleren van de woning etc.)

Maar, inderdaad, zoals altijd: meten is weten.
Gezien de mate van informatieverstrekking is het eerder.
3174,893 en nu 3175,045

"ik heb 1 kuub gas verbruikt"

@be3a18 Het verzoek is om veel meer en duidelijke informatie te geven. Als je 'denkt' dat het enkel glas is, weten wij het al helemaal niet bijvoorbeeld. Bouwjaar, mate van isolatie, verwarmingssysteem, inhoud, veel/weinig glas, koop/huur etc zijn allemaal zeer relevant.

Maar de comfortstand (ook wel kappersstand genoemd) is in ieder geval een grote verbruiker.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 04-09-2017 16:01 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• be3a18
Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:58:
Ketel in 2014 voor het laatst onderhouden. Dat kan dus zomaar 3,5 jaar geleden zijn. Je weet waarschijnlijk ook niet wat de monteur toen heeft gezegd over de ketel. Ik heb een (best betaalbaar) contract op mijn ketel zitten en hij wordt elk jaar netjes schoongemaakt en gecontroleerd. Ik weet bijvoorbeeld nu al dat de achterwand van de brander wat slechter begint te worden en dat ik over een paar jaar dus een rekening van een paar honderd euro moet verwachten voor een nieuwe brander. Meteen even geinformeerd of ik dan beter niet de hele ketel kon vervangen, maar volgens de monteur was er verder niks mis met het ding en qua verbruik hoefde ik het volgens hem ook niet te doen.

Je verbruikt maar gas op 2 plekken: CV en keuken. Zo'n gasfornuis is vrij low-tech. Als daar niets lekt (en dat had je wel gemerkt) kan daar eigenlijk niet zoveel mis mee zijn. Ik vermoed dat je je toch zult moeten focussen op de ketel.... Ik roep maar wat: is de brander niet heel erg vies, waardoor je last hebt van slechte verbranding?

Hoe lang was je van plan om nog te wachten met onderhoud aan je ketel? Ik ga niet roepen dat je dat elk jaar MOET doen, maar 1 keer per 4 jaar is misschien iets te "zuinig".
Even hier op terug komend. Ik kon op de stikker waar iets over heen was geplakt zien dat de CV in ieder geval in 2014 is onderhouden. De jaren daarna is deze ook gewoon gecontroleerd/onderhouden. Ook nog in 2017.

• Rukapul
En wat zegt http://www.energielabelatlas.nl voor je huis?

De buren/wijk ook even meenemen ivm onnauwkeurigheid / fraude.

[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 04-09-2017 16:17 ]

• be3a18
Bij deze heropen ik het topic.

Allereerst wil ik vermelden dat volgens de website http://www.energielabelatlas.nl mijn huis label D heeft.

Afgelopen zondag (de code oranje dag) ben ik de hele dag thuis gebleven. Alles zat dicht, stond niks open. CV stond meestal op 19 graden, soms lager. Verder alleen afgewassen, persoonlijke verzorging en koken.

Resultaat, 13 kubieke meter gas verbruikt... (dat wordt een leuke afrekening zo).

Ik heb nu actie ondernomen en gevraagd om naar mijn CV te laten kijken.

Na de laatste opname van de gas stand gisteren (die was weer 'gastronomisch' hoog heb alle kachels uitgezet (kranen dicht gedraaid op 1 na, de douche, dit is een afgesloten ruimte). CV stond op 12 graden. Kom ik vanochtend uit bed, staat op de CV een watertemperatuur van 50 graden(!). Waar komt dat weg?

Tenslotte, vanochtend hooguit een halve minuut de warme kraan aangehad. Bingo, weer 1 kuub verbruikt...

Ik denk dat ik CV maar uit ga zetten tot er na gekeken is. Dit kan zo niet langer en er komt weer een koud weekend aan. Installateur komt pas na het weekend....

• Señor Sjon
Denk een driewegklep die stuk is. Dan probeert ie je hele systeem op de legionellegrens te krijgen. Heb dat ook een keer gehad. Maar een ketel krijgt het systeem niet op 65 graden doordat de CV afkoelt bij de radiatoren e.d. Dan staat ie inderdaad permanent te stoken.

• be3a18
Is dat te repareren of wordt het een nieuwe CV ketel? Het is wel vlak voor de kerstdagen. Ik heb met pijn en moeite de afspraak van volgende week donderdag naar volgende week dinsdag kunnen verzetten.

• Señor Sjon
Die dingen gaan geregeld stuk. Zou standaard in de bus van elke CV-monteur moeten zitten.

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:07
be3a18 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:23:
Bij deze heropen ik het topic.

Kom ik vanochtend uit bed, staat op de CV een watertemperatuur van 50 graden(!).
Toevallig de eco stand? Bij mijn cv ketel houdt de eco stand in dat de cv ketel kijkt wanneer je normaal gesproken warm water gebruikt. Vervolgens gaat de cv ketel het water warm maken rond de momenten dat jij normaal gesproken warm water gebruikt.

13 m3 gas voor een slecht geïsoleerde woning op een koude dag vind ik trouwens niet schokkend. Dat heb ik namelijk ook.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Op mijn ketel kan ik instellen hoeveel heet water er standaard beschikbaar moet zijn als ik de warme kraan opendraai. Als jij ook zoiets hebt kun je dat wat lager zetten, dan duurt het wel wat langer voor je warm water hebt maar ben je iig niet de hele dag aan het stoken.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-02 16:57
be3a18 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:36:
Is dat te repareren of wordt het een nieuwe CV ketel? Het is wel vlak voor de kerstdagen. Ik heb met pijn en moeite de afspraak van volgende week donderdag naar volgende week dinsdag kunnen verzetten.
De 3weg klep kan je toch controleren door warm water te pakken als je verwarming uit staat dan zouden je radiatoren ook warm moeten worden. (tenminste was bij mij wel het geval) Wel de radiatoren open laten staan, alleen de thermostaat omlaag zetten ;)

3weg klep zelf is een klein klusje voor de reperateur die dingen gaan best vaak stuk. Ik kon overigens toen die van mij stuk was de 3weg klep tijdelijk weer in orde krijgen door hem handmatig een aantal keer goed in te drukken (dan deed 'ie het weer een aantal dagen)

[ Voor 4% gewijzigd door Axewi op 14-12-2017 11:56 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-02 14:23
Ik woon in een matig/slecht geisoleerde hoekwoning uit 1952 met een oppervlakte van ~80m2 en geen dakisolatie. Wij hebben twee weken geleden een nieuwe CV-ketel laten monteren en ons gasverbruik schommelt op het moment tussen de 3 en 7 kuub per dag (verwarming, douchen,warm water, alles). We hebben een klein kind in huis en er is altijd iemand in huis, temperatuur ligt overdag op 20 graden, maar wordt 's avonds kortstondig (bijna twee uur) op 21 gezet voor wat extra comfort. Hopelijk heb je hier wat vergelijkingsmateriaal aan :)

• be3a18
Als ik alles zo lees, is het die 3 weg klep. Daar kom ik zelf niet aan.

De CV ketel staat sinds het begin van dit topic al op de Eco mode, niet de Comfort mode. Dat leek te helpen. Tot afgelopen weekend.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:12
be3a18 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:23:

Afgelopen zondag (de code oranje dag) ben ik de hele dag thuis gebleven. Alles zat dicht, stond niks open. CV stond meestal op 19 graden, soms lager. Verder alleen afgewassen, persoonlijke verzorging en koken.
Wat bedoel je met "Alles zat dicht". Als je alle radiatoren dicht doet en het is 18 graden in de woonkamer zal de CV de toch aan het verwarmen zijn zonder zijn warme kwijt weg kan. Is ook niet goed voor de CV

• be3a18
Dat mag je even uitleggen. En ook waarom het pas sinds dit weekend goed mis is.
Pendora schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:19:
[...]

Wat bedoel je met "Alles zat dicht". Als je alle radiatoren dicht doet en het is 18 graden in de woonkamer zal de CV de toch aan het verwarmen zijn zonder zijn warme kwijt weg kan. Is ook niet goed voor de CV

Verwijderd

Als het huis geen (of zeer primitieve/niet-geisoleerde) spouwmuren heeft dan is 13 kuub per dag voor een dag zoals zondag niet schokkend. Het is vooral de combinatie van harde wind in combinatie met regen/hagel/sneeuw die voor een forse afkoeling van de muren zorgt, veel meer dan wanneer het weliswaar koud is maar ook droog en windstil.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:20
be3a18 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:29:

[...]
Wat hij bedoelt is dat als je de kranen van alle radiatoren dicht draait, daarmee niet de CV-ketel is uitgeschakeld.

Als bijv. de thermostaat staat ingesteld op 16 graden en het is in huis 14 graden, dan springt de CV-ketel aan. Staan dan alle kranen dicht, dan warmt het dus nooit op tot 16 graden en slaat de CV-ketel dus niet af en blijft deze dus gas verstoken.

En alle kranen dichtdraaien is niet goed voor de pomp van de ketel.

Catch a smile out there!

• be3a18
Allemaal leuk en aardig de laatste 2 antwoorden, maar het is pas mis sinds afgelopen weekend. Aan deze antwoorden heb ik helemaal niks.

Ik wacht wel tot de installateur komt.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:12
be3a18 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:29:

[...]
Wat Glenfiddich zegt.

Wat bedoel je exact met "alles dicht". Bedoel je dat de radiatoren (kachel zoals je het zelf noemt) of bedoel je dan de deuren, ramen, etc

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-02 08:07
Jammer dat je op de helft van de vragen geen antwoord geeft en deze toch echt wel relevant zijn en fdeze laatste 2 opmerkingen hebben echt wel invloed op je verbruik. Maar als je hier niet geholpen wil worden zou ik zeggen vraag het dan ook niet. Jij verwacht (zo komt het iig bij mij over) een kant en klaar antwoord op een vraag met te weinig informatie om te kunnen te beantwoorden.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:40

Exigence

dnkroz

be3a18 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:01:
Allemaal leuk en aardig de laatste 2 antwoorden, maar het is pas mis sinds afgelopen weekend. Aan deze antwoorden heb ik helemaal niks.

Je geeft niet (volledig) antwoord op de vragen die je gesteld worden. Je hebt dit topic (in september) toch geopend naar aanleiding van een, in jouw ogen, hoog jaarverbruik? Hoe zo is is er dan iets "mis" sinds afgelopen weekend? Een verbruik van 13 m³ gas op een zondag zoals afgelopen weekend komt op mij niet als vreemd over bij een jaarverbruik van ~1800 m³.

Je hebt nog geen antwoord gegeven de leeftijd van het huis, of, en zo ja waar, er isolatie aanwezig is, wat voor glas er in zit etc.

De 13 m³ van afgelopen zondag is geen gek verbruik op een jaarverbruik van 1800 m³. Of op zijn beurt die 1800 m³ een hoog verbruik is kan pas iets over gezegd worden als je heel heldere info geeft over je huis en leefpatroon. 1800 m³ in een nieuwbouwwoning is inderdaad heel veel, terwijl ditzelfde verbruik in een jaren 60 doorwaaihok weer relatief laag kan zijn. Een "hoog gasverbruik" is heel relatief.

Ik krijg het idee of er eigenlijk helemaal niets aan de hand is en het verbruik past bij je woning en je leefpatroon maar dat je verwachting anders was toen je hier kwam wonen (kennelijk woon je er nog niet heel lang?).

[ Voor 30% gewijzigd door Exigence op 14-12-2017 15:40 ]

Verwijderd

Ik had in mijn vorige woning - tweelaags appartement uit 1939, 130m2, geen isolatie afgezien van dubbel glas - ook wel eens een verbruik van meer dan 1800 kuub. Bij dagen zoals afgelopen zondag/maandag gaat het gewoon heel hard, als je dan thuis bent en de verwarming op 20 zet dan is de ketel constant nagenoeg voluit aan het loeien met een watertemperatuur van >70 graden. En dat was echt alleen maar verbruik van avonden en weekends, doordeweeks overdag waren wij aan het werk en stond-ie gewoon op 15 graden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2017 17:31 ]

• Smuggler

Smuggler

Er lijkt mij ook niets mis met deze getallen.
Ik heb een goed geïsoleerd huis en heb een uitgebreid systeem waardoor ik weinig hoef te stoken. (thermostaat per kamer).
mijn verbruik is tussen de 1 en 7m³ gemiddeld per dag. (zomer en winter periode).
13m³ in een slecht geïsoleerd huis klinkt heel plausible.
Maar zolang jij vaag blijft in de verhalen, verkeerde terminologie gebruikt en onze aanvullende vragen niet wilt beantwoorden, ga je weinig terug krijgen van dit forum.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

be3a18 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:01:

Heb je überhaupt gelezen wat er gevraagd werd dan?

Jij zei in een eerdere post dat je alles dicht hebt gehad de hele dag. Wat bedoelde je daarmee? Alle ramen en deuren? Of alle radiatoren? Dat wordt er gevraagd.

Als je alle radiatoren dicht hebt staan komt het huis dus nooit op de ingestelde temperatuur en blijft je ketel dus vol doorstoken.

Kan je wel kortaf gaan reageren maar als je zelf met halve onduidelijke informatie denkt dat je hier pasklare antwoorden gaat krijgen kan je je alvast gaan voorbereiden op een flinke teleurstelling.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je je radiatoren dichtdraait dan moet je ook de thermostaat lager zetten zodat de ketel niet stookt, anders weet je nog niet of het je tapwater is, een of andere lekkage, of de klep. Eerlijk gezegd vind ik het verbruik ook niet zo gek, ik woon ook slecht geïsoleerd, de kachel hoeft alleen aan van half november tot half maart, daarna verbruik ik alleen warm water en kookgas. Middelt mooi uit over het jaar heen.
Pagina: 1