Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anver62
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-08-2020
Mijn vraag:

Ik zoek een bridgecamera die bij matig licht toch mooie foto's maakt, als je ver inzoomt. Omdat ik een echte amateur ben, wil ik niet te veel zelf hoeven te instellen.

We gaan binnenkort naar Rome, en mijn huidige toestel heeft moeite om ingezoomde beelden in kerken goed scherp te houden (ik gebruik geen statief, huidige Nikon Coolpix P90 heeft wel stabilisatie).

Nu wil ik in Rome proberen wel mooie ingezoomde foto's van fresco's op plafonds en van details van het interieur van kerken te maken.
Doordat het licht niet optimaal is; weinig of tegenlicht van kaarsen of lampen, heb ik de hulp nodig van een goede camera.

Budget tot ca 500 euro.
Heeft iemand tips?

Alvast bedankt voor je reactie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 11:24

pmeter

Poes!

De Panasonic FZ1000 is met 630 euro net boven het budget. Die heeft een grote sensor en een 2.8 - 4.0 zoomlens, die kennelijk relatief snel naar F4 gaat. Zie ook deze review.
Sensor size: 1 inch (13.2mm x 8.8mm)

Een goedkoper alternatief is de FZ300. Deze heeft bij hoge zoom een lichtgevoelige lens die ook bij 24 keer zoom op F2.8 blijft staan. Zie ook deze review. Sensor size: 1/2.3 inch (6.2mm x 4.6mm).

De FZ1000 zal veel lichtgevoeliger zijn. De sensor heeft 4 x zoveel oppervlakte.

==========

Een totaal ander alternatief, wat ik heb gedaan. Een tweedehands micro 4/3 (MFT) camera met een sensor size van 17.3 bij 13 op de kop tikken voor 200 euro. Met daarop een kitlens. Daarnaast koop je de nieuw prime portretlens The Olympus 45mm f/1.8 van 270 euro. Behalve het wisselen van lenzen (deze lenzen zijn erg klein en licht) is het eigenlijk een point en shoot camera. Dan heb je specifiek voor inzoomen een enorme lichtgevoeligheid.

[ Voor 79% gewijzigd door pmeter op 01-09-2017 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
pmeter schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:06:
De FZ1000 zal veel lichtgevoeliger zijn. De sensor heeft 4 x zoveel oppervlakte.
Lichtgevoeligheid is toch onafhankelijk van sensor afmetingen?
Er kan maar een gelimiteerde heoveelheid licht door je lenzen heen. Of je die nu geconcentreerd op 1mm² zet of spreidt over 100mm² zal niet veel uitmaken.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Kijk eens of je hier nog tips tegen komt die jouw keuze aanscherpen.
https://www.google.nl/sea...vwUIIygA&biw=1103&bih=786

En met diffuus licht flitsen? Mag dat in de kerk? (kan me voorstellen dt het vaak niet mag..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Anver62 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:59:
Mijn vraag:

Ik zoek een bridgecamera
Dus krijgt dit topic een schopje naar Foto & Video Hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Juup schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:41:
[...]

Lichtgevoeligheid is toch onafhankelijk van sensor afmetingen?
Er kan maar een gelimiteerde heoveelheid licht door je lenzen heen. Of je die nu geconcentreerd op 1mm² zet of spreidt over 100mm² zal niet veel uitmaken.
Nope, is wel degelijk van groot belang ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Ventieldopje schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 20:31:
Nope, is wel degelijk van groot belang ;)
Prove it!

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Lekker makkelijk. Gewoon een heel artikel met een hele hoop info linken.
Door een cirkel met een vaste oppervlakte (bijvoorbeeld een enkele lens van gegeven diameter) kan een gegeven hoeveelheid licht. Als je al dat licht weet te focussen op je sensor (groot of klein) maakt de sensorgrootte niet uit (gegeven ideale sensoren).
Sensoren zijn niet ideaal maar in 1e orde benadering mag je hier wel van uit gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Juup schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 23:06:
[...]

Lekker makkelijk. Gewoon een heel artikel met een hele hoop info linken.
Dat zou ik niet zo durven stellen. Het is namelijk een onderwerp waar veel opvattingen over bestaan, niet allemaal even correct, en wat vaak te maken heeft met een manier van verwoorden. Het onderwerp komt vaak terug in verscheidene topics. Om elke keer die discussie opnieuw te gaan voeren, daar heeft de vaste bups van foto-Tweakers niet zo'n zin in. Voor de meesten is die technische info ook niet zo interessant. Voor enkelen wel, daarom deze zeer uitgebreide, maar theoretisch wel correcte uitleg in een eigen topic ;)

Ik vermoed dan ook dat Ventieldopje het niet zegt om zichzelf er makkelijk vanaf te maken (waarom zou hij dat immers moeten?) maar om jou te helpen het beter te begrijpen :)

Het staat je overigens vrij om in dat topic je zegje te doen, mocht je het er niet mee eens zijn. De TS heeft vooral wat aan praktische tips (lijkt me), en dan geldt: wil je betere prestaties in het donker, dan is de FZ1000 een betere keuze dan de FZ300.

[ Voor 16% gewijzigd door tobiasvs op 01-09-2017 23:25 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Precies en daarmee is ook het laatste er over gezegd in dit topic, daar hebben we het bovengenoemde topic voor :)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1