'Fishy shops' in de pricewatch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Als tweaker die al jaren gebruik maakt van de Pricewatch wil ik een klacht neerleggen bij Tweakers. Hoewel Pricewatch een erg goede functionele toevoeging is zijn er al enige tijd shops die de goede ervaring ondermijnen. Dit uit zich op een aantal vlakken.

- Deze webshops voeren onterechte voorraad status als lokkertje.
- De prijzen van populaire producten komen niet overeen met de werkelijke prijs die uiteindelijk betaald moet worden als er al geleverd wordt.
- Klachten stromen binnen over het niet terugbetalen van geannuleerde bestellingen.
- Er komen 'Fishy' positieve webshop reviews, met ditto klachten daarover en een onrealistische totaal beoordeling.

Nu begrijp ik dat Pricewatch een belangrijke inkomstenbron is voor Tweakers en dat zorgvuldigheid is geboden, echter werkt dat in 2 richtingen. Ik stel bij deze dat Tweakers verantwoordelijk is voor de handhaving van webshops in PW. Ik stel tevens dat Pricewatch deze slechte webshops in stand houden en dat deze webshops zelfs zonder Pricewatch niet (hadden) kunnen bestaan.

Ik vind dat Tweakers niet genoeg doet om deze webshops aan te pakken of te 'verbannen' uit de webshop. Ik noem bewust geen namen van de betreffende webshops omdat ik denk dat voor iedereen duidelijk is over welke webshops het gaat. Ik stel hier dan ook het beleid van Tweakers aan de kaak.

Hoe is het mogelijk dat deze duidelijk slechte webshops de werking van Pricewatch mogen ondermijnen? Los van het feit dat het de geloofwaardigheid van Pricewatch en Tweakers aantast heeft het op een ander vlak ook z'n doorwerking. Mensen die een 2e hands product verkopen op V&A en het product koppelen aan het product in PW kijken meteen tegen een onrealistische 'laagste prijs' aan. Ik weet dat de meeste ervaren Tweakers weten over welke shops dit gaat en dat men deze liever ziet gaan dan komen. Jonge onwetende Tweakers trappen er te vaak in.

Ik zie graag verbetering, maar wie ben ik omdat te bepalen? Ik hoop op bijval van andere lezers om dit euvel aan te pakken.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

millman schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:16:
- Deze webshops voeren onterechte voorraad status als lokkertje.
- De prijzen van populaire producten komen niet overeen met de werkelijke prijs die uiteindelijk betaald moet worden als er al geleverd wordt.
- Klachten stromen binnen over het niet terugbetalen van geannuleerde bestellingen.
- Er komen 'Fishy' positieve webshop reviews, met ditto klachten daarover en een onrealistische totaal beoordeling.
Ik neem aan dat je hier legio voorbeelden van hebt? :)

Wellicht is het dan handig om deze voorbeelden hier te vermelden, dat maakt het gehele verhaal wat beter dan nu. Termen als 'goede ervaring ondermijnen' en 'klachten stromen binnen' zijn niet echt goede onderbouwingen wanneer deze niet gepaard gaan met voorbeelden die deze constateringen bevestigingen. Dat geldt het zelfde voor aantallen; om hoeveel van deze zogenaamde 'fishy shops' gaat het? En hoe staat dat in verhouding tot de 'niet-fishy shops'? Hoe sterk is die ondermijning?
Ik stel bij deze dat Tweakers verantwoordelijk is voor de handhaving van webshops in PW.
Ik stel tevens dat Pricewatch deze slechte webshops in stand houden en dat deze webshops zelfs zonder Pricewatch niet (hadden) kunnen bestaan.
En heb je ook daadwerkelijk aanwijzingen dat Tweakers.net hier niks aan doet? Heb je aantoonbaar 'verwijtbaar gedrag'? Je kan wel van alles stellen en claimen, maar tot nu toe zie ik totaal geen echte argumenten waardoor ik enigszins het gevoel krijg dat je een punt hebt. Hoe groot is het onoverkomelijk probleem nou echt?
Ik vind dat Tweakers niet genoeg doet om deze webshops aan te pakken of te 'verbannen' uit de webshop.
Vind je dat alleen maar of kun je dat ook daadwerkelijk onderbouwen? En in hoeverre ben jij in staat om zoiets daadwerkelijk 'te vinden'? Je kan van alles wat vinden maar of dat ook terecht is dat is een tweede. Je zal op z'n minst op de hoogte moeten zijn van interne zaken bij Tweakers.net om zoiets te kunnen roepen.
Ik noem bewust geen namen van de betreffende webshops omdat ik denk dat voor iedereen duidelijk is over welke webshops het gaat.
Nee dus, foutieve aanname, ik weet echt niet om welke webshops het gaat en zou dat graag willen weten om jouw verhaal op waarde te kunnen schatten.
Ik stel hier dan ook het beleid van Tweakers aan de kaak.
En wie ben jij om dat te doen? En in hoe verre ben jij iemand die iets aan de kaak kan stellen bij een website waarvan je niet verplicht bent tot het gebruiken van de geboden faciliteiten en diensten en waarvoor niet hoeft te betalen.
Hoe is het mogelijk dat deze duidelijk slechte webshops de werking van Pricewatch mogen ondermijnen?
Wat noem jij ondermijning dan? Wat is de precieze schade? Worden er daadwerkelijk gebruikers gedupeerd? Doet Tweakers.net daadwerkelijk niks aan deze 'fishy shops' of is dat een aanname?
Los van het feit dat het de geloofwaardigheid van Pricewatch en Tweakers aantast heeft het op een ander vlak ook z'n doorwerking. Mensen die een 2e hands product verkopen op V&A en het product koppelen aan het product in PW kijken meteen tegen een onrealistische 'laagste prijs' aan. Ik weet dat de meeste ervaren Tweakers weten over welke shops dit gaat en dat men deze liever ziet gaan dan komen. Jonge onwetende Tweakers trappen er te vaak in.
En wat is nu exact het probleem? Dat 'men' de prijzen in V&A te hoog vindt ten opzichte van de nieuwprijzen? Dat gebruikers in eerste instantie wellicht toch voor die nieuwe gaan vanwege het geringe prijsverschil? Wanneer ze dat doen komen ze er vanzelf achter dat het helaas hoger uit valt. Dan komen ze vanzelf weer terug naar V&A toch? Immers, de andere shops zijn duurder en die tweedehandsprijs is achteraf toch zo gek nog niet.
Ik zie graag verbetering, maar wie ben ik omdat te bepalen? Ik hoop op bijval van andere lezers om dit euvel aan te pakken.
Heb je ook eventueel oplossingen? Ik mis een stukje input qua meedenken in oplossingen. Wellicht ben je dan echt goed en constructief bezig :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Han schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:34:
[...]
Ik neem aan dat je hier legio voorbeelden van hebt? :)

Wellicht is het dan handig om deze voorbeelden hier te vermelden, dat maakt het gehele verhaal wat beter dan nu. Termen als 'goede ervaring ondermijnen' en 'klachten stromen binnen' zijn niet echt goede onderbouwingen wanneer deze niet gepaard gaan met voorbeelden die deze constateringen bevestigingen. Dat geldt het zelfde voor aantallen; om hoeveel van deze zogenaamde 'fishy shops' gaat het? En hoe staat dat in verhouding tot de 'niet-fishy shops'? Hoe sterk is die ondermijning?
Lees even de vele shopreviews van Whinkel en MaxICT door en je snapt wat ik bedoel. Bijvoorbeeld bij een Gigabyte GTX1060 G1 Gaming is de laagste prijs van Whinkel. pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G (rev. 2.0)

Een populair product wat bij alle topshops 30 euro duurder is, maar hier 'binnen 24u leverbaar'. Sla je de reviews er op na, dan leveren ze dat nooit. Kortom, die laagste prijs klopt niet, de voorraad klopt niet en toch profiteren ze van het feit dat ze bovenaan in PW staan. Mensen betalen maar de levering komt niet, en de betaling na annulering ook niet. Schandalig dat ze gebruik mogen maken van PW

Deze praktijken hanteerd MaxICT ook al jaren, maar de laatste jaren nog slechter dan daarvoor. Kan mij niet voorstellen dat jij als ervaren tweaker nog nooit hebt gehoord van de misstanden van deze 2 zaken.

https://tweakers.net/shopreview/9564/whinkel/shopreviews/
https://tweakers.net/shop...ict-b-punt-v/shopreviews/
[...]
En heb je ook daadwerkelijk aanwijzingen dat Tweakers.net hier niks aan doet? Heb je aantoonbaar 'verwijtbaar gedrag'? Je kan wel van alles stellen en claimen, maar tot nu toe zie ik totaal geen echte argumenten waardoor ik enigszins het gevoel krijg dat je een punt hebt. Hoe groot is het onoverkomelijk probleem nou echt?
Het is al een heel lang slepend probleem, die door meerdere mensen is aangekaart in verschillende topics. De betreffende shops worden niet beter, de reviews ook niet en fake reviews van newbies zijn vollop aanwezig (kan dat uiteraard niet hardmaken, gezien de privacy status van deze gegevens). Maar dat deze slechte shops er nog steeds zijn is duidelijk.
[...]
Vind je dat alleen maar of kun je dat ook daadwerkelijk onderbouwen? En in hoeverre ben jij in staat om zoiets daadwerkelijk 'te vinden'? Je kan van alles wat vinden maar of dat ook terecht is dat is een tweede. Je zal op z'n minst op de hoogte moeten zijn van interne zaken bij Tweakers.net om zoiets te kunnen roepen.
Ik kan dat baseren op t feit dat deze shops nogsteeds bestaan.
[...]
Nee dus, foutieve aanname, ik weet echt niet om welke webshops het gaat en zou dat graag willen weten om jouw verhaal op waarde te kunnen schatten.
Ok, had je ervaring verkeerd ingeschat, lees dus de reviews van MaxICT en Whinkel o.a.
[...]
En wie ben jij om dat te doen? En in hoe verre ben jij iemand die iets aan de kaak kan stellen bij een website waarvan je niet verplicht bent tot het gebruiken van de geboden faciliteiten en diensten en waarvoor niet hoeft te betalen.
Het is een langdurig probleem, gezien de data van slechte reviews.
[...]
Wat noem jij ondermijning dan? Wat is de precieze schade? Worden er daadwerkelijk gebruikers gedupeerd? Doet Tweakers.net daadwerkelijk niks aan deze 'fishy shops' of is dat een aanname?
[...]
En wat is nu exact het probleem? Dat 'men' de prijzen in V&A te hoog vindt ten opzichte van de nieuwprijzen? Dat gebruikers in eerste instantie wellicht toch voor die nieuwe gaan vanwege het geringe prijsverschil? Wanneer ze dat doen komen ze er vanzelf achter dat het helaas hoger uit valt. Dan komen ze vanzelf weer terug naar V&A toch? Immers, de andere shops zijn duurder en die tweedehandsprijs is achteraf toch zo gek nog niet.
Ik denk dat ik t proleem aardig heb uitgelegd.
[...]

Heb je ook eventueel oplossingen? Ik mis een stukje input qua meedenken in oplossingen. Wellicht ben je dan echt goed en constructief bezig :)
Ja, de enige oplossing is dat soort webshops te mijden als de pest, ook als Tweakers.net zijnde. So freaking simpel kan het zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door millman op 31-08-2017 17:46 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Serieus? Twee shops? Twee van de 4.107 shops (waarvan 523 shops met review). En die twee zijn dan de ondermijning van de Pricewatch?
Het is al een heel lang slepend probleem, die door meerdere mensen is aangekaart in verschillende topics. De betreffende shops worden niet beter, de reviews ook niet
Die slechte reviews zijn juist datgene wat jouw ondermijning tegenspreekt. Je mag er vanuit gaan dat een Tweaker eerst de reviews doorneem alvorens hij wat besteld via een webshop die wordt gevonden via de Pricewatch.
en fake reviews van newbies zijn vollop aanwezig (kan dat uiteraard niet hardmaken, gezien de privacy status van deze gegevens).
Dan kun je het onmogelijk aandragen als argument. Als je het niet kunt hardmaken dan is het niet zo tot dat het tegendeel bewezen is.EN sowieso, daarvoor is het topic [ShR] Meldingen Shopreview - deel 5 in het leven geroepen :)
Maar dat deze slechte shops er nog steeds zijn is duidelijk.
En die zullen ook nooit verdwijnen, dat zal je altijd blijven houden; goede en slechte webshops. En daarom is het review-systeem er, zodat men met andere gebruikers hun opgedane ervaringen kan delen. Het is aan de gebruikers zelf wat ze er mee doen uiteraard. Uiteindelijk zullen de slechte shops vanzelf naar boven komen drijven en zullen gebruikers het links laten liggen.
Ik kan dat baseren op t feit dat deze shops nog steeds bestaan.
Dat moet je je wenden tot de juiste autoriteiten en je gegronde redenen aandragen waarom zij die webshop zouden moeten sluiten ;)
Ok, had je ervaring verkeerd ingeschat, lees dus de reviews van MaxICT en Whinkel o.a. Het is een langdurig probleem, gezien de data van slechte reviews.
Dan snap ik nog steeds niet waarom Tweakers dergelijke winkels moet weren. Dat ze als 'slecht' zijn en dus om die reden ook zo worden beoordeeld dan lost het probleem vanzelf op. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet mogen bestaan. Zo lang ze niks illegaals doen dan hebben ze bestaansrecht. Dus wellicht valt het mee en is het gewoon niet een webshop zoals jij deze niet graag zou willen zien. En dat kan prima, laat ze links liggen :)
Ja, de enige oplossing is dat soort webshops te mijden als de pest, ook als Tweakers.net zijnde. So freaking simpel kan het zijn.
Waarom niet vertrouwen op het review-systeem? Waarom moet Tweakers een dergelijke shop weren? Wanneer ik zoek op 'whinkel' in Pricewatch dan vind ik het aantal meldingen nog wel meevallen. Voor wat betreft Max ICT; de beoordelingen doen hun werk prima zie ik, hun overall rating gaat drastisch omlaag :)

En ja, als gebruiker moet je dat soort winkels misschien vermijden, helemaal wanneer je de reviews doorneemt. Aan de andere kant, de laatste review is weer positief en zo ver ik kan zien is het geen fake-review. Er zijn sowieso recentelijk wel gebruikers te vinden die een [url="https://tweakers.net/shopreview/permalink/215505/"]prima ervaring hebben[/url en al lang op Tweakers rondlopen] . Misschien doen ze ook wel iets goed :)

[ Voor 7% gewijzigd door Han op 31-08-2017 19:11 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
@Han Je noemt wel dat het 2 shops van de 500+ gereviewde shops zijn. Echter, als het om serieuze hardware verkopen gaat zijn het er ineens maar een stuk of 20 (maximaal) als je op CPU of GPU gaat zoeken. En dan is een stoorzender als Whinkel of MaxICT, 10% dus, knap irritant.

Ja natuurlijk zou ik moeten vertrouwen op het review systeem, maar aangezien dit een 'open' review systeem is, en er weldegelijk fake reviews geplaatst worden is het systeem voor de ervaren gebruiker al niet te vertrouwen. Laat staan voor de gemiddelde leek die uit gaat van het keurmerk van een shop of afgaat op de goede beoordelingen.. Als je gericht gaat filteren op een karma van boven de 2k, dan blijven er voor die zaken maar weinig goede reviews over, heck, boven de 500 karma zijn al nouwelijks goede reviews te vinden.

Waar ik bij blijf is dat de Pricewatch in deze staat erg gevoelig is voor 'onregelmatigheden'. Daarnaast denk ik dat een shop als Whinkel nooit zo 'groot' had geweest zonder PW. Naamsbekendheid genereren met het adverteren met de laagste prijs en dus bovenaan staan bij veel artikelen en 24u levering beloftes die nagenoeg nooit worden nagekomen, daar zit een vervelend luchtje aan. *Of het werkelijk legaal is wat die shops doen valt overigens te betwijfelen, er zijn inmiddels door verschillende mensen aangifte gedaan van oplichting.

Nu kan 'men/jij/tweakers' wel reageren en het probleem bagataliseren, dat stemt weinig vertrouwen dat hier goed mee omgegaan wordt (mening, heb geen inzicht daar ben ik mij bewust van). Het blijft een platform van Tweakers, en dat lijkt misbruikt te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door millman op 02-09-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
1x een ervaring met Max ICT, direct problemen, uiteindelijk opgelost, maar voor mij nooit weer.
Collega's van me bestellen er ook wel eens wat en dat gaat over het algemeen gewoon goed.
Ja het gebeurt vaak dat Max ICT zn boel niet op orde heeft, dat lees je ook in de reviews, maar het gebeurt ook vaak zat dat ze op tijd tegen afgesproken prijs leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
_JGC_ schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 16:51:
1x een ervaring met Max ICT, direct problemen, uiteindelijk opgelost, maar voor mij nooit weer.
Collega's van me bestellen er ook wel eens wat en dat gaat over het algemeen gewoon goed.
Ja het gebeurt vaak dat Max ICT zn boel niet op orde heeft, dat lees je ook in de reviews, maar het gebeurt ook vaak zat dat ze op tijd tegen afgesproken prijs leveren.
Je openingszin is wel opvallend, gezien je het daarna voor ze opneemt. Natuurlijk doet MaxICT wel iets goed, ze verdienen ergens geld mee.. Aan de groep die in de prijzen trapt en uiteindelijk settelt voor minder, veel later, of duurder. Natuurlijk gaat er ook wel eens iets goed, maar opvallend blijft dat je eerste ervaring meteen een 'nooit weer' ervaring is.

Als ik een klant heb die voor het eerst bij mij iets koopt, i better get it right!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Max ICT doet vnml dropshipment. Ze hebben een enorm assortiment dat gevoed wordt uit feeds van hun leveranciers.
Probleem van Max ICT is dat ze iets laten dropshippen vanaf leverancier, om vervolgens er niet meer naar om te kijken. Pas als de klant piept wordt er actie ondernomen, en dat kan ook betekenen dat die goedkope leverancier het niet meer heeft waardoor je mag bijbetalen of mag annuleren. Prijs die afwijkt tov pricewatch is ook om die reden, prijzen worden niet realtime bijgewerkt in de PW, wel in hun shop.
Reden dat ik niet bij Max bestel is omdat ze de levertijden niet waar kunnen maken. Als ik zie dat ze 2-3 euro goedkoper zijn bestel ik het bij een shop die eigen voorraad heeft, als het 20 euro goedkoper is ga ik het waarschijnlijk niet krijgen.

Ooit bij Alternate 2 weken aan het lijntje gehouden met een bestelling die op voorraad was, daarna nog 2x aangepast naar spul dat echt wel op voorraad was, om vervolgens de hele zooi te annuleren omdat na de 2e beloofde "gaat vandaag weg" de processor er ineens niet meer was. Dat flikken ze je 1x, daarna zien ze nooit weer een bestelling meer.
Pagina: 1