Ik ben absoluut geen expert op het gebied van beveiliging, maar denk wel graag out of the box;
Net even die andere route / flow bewandelen in een aanmeldingsproces dan wordt voorgeschreven en kijken hoe ver je kan komen...
Bij een bank (Nederlands) heb ik op die manier ontdekt dat je op verbluffend eenvoudige wijze het emailadres van een willekeurige klant kan aanpassen naar jouw adres (zonder controle van hun kant).
Door simpelweg vervolgens naar "wachtwoord vergeten" te gaan en dat (nieuw aangemaakte) adres in te voeren, wordt de wachtwoord reset-link naar jouw adres gestuurd en niet naar die van de eigenaar (waardoor je dus zijn wachtwoord kan resetten en met "jouw" gegevens kan inloggen).
Ik heb dit proces gemeld en kreeg - netjes - binnen 8 uur antwoord, alleen momenteel gaan ze er niets aan doen.
Is dat erg?
Net even die andere route / flow bewandelen in een aanmeldingsproces dan wordt voorgeschreven en kijken hoe ver je kan komen...
Bij een bank (Nederlands) heb ik op die manier ontdekt dat je op verbluffend eenvoudige wijze het emailadres van een willekeurige klant kan aanpassen naar jouw adres (zonder controle van hun kant).
Door simpelweg vervolgens naar "wachtwoord vergeten" te gaan en dat (nieuw aangemaakte) adres in te voeren, wordt de wachtwoord reset-link naar jouw adres gestuurd en niet naar die van de eigenaar (waardoor je dus zijn wachtwoord kan resetten en met "jouw" gegevens kan inloggen).
Ik heb dit proces gemeld en kreeg - netjes - binnen 8 uur antwoord, alleen momenteel gaan ze er niets aan doen.
De komende dagen / weken kan ik dus, door een mailadres te 'raden', en vervolgens om te zetten naar één van mezelf, inloggen op alle accounts van die bank;Op dit moment zou het helaas, op de door u beschreven manier, mogelijk zijn om de gegevens van anderen aan te passen.
Om dit te voorkomen gaan wij gebruikmaken van one-time passwords. De ontwikkeling hiervan zit in de afrondende fase. Vanaf de conversie in [tijdstip binnen een maand - weggehaald om niet te verraden welke bank het is] dienen alle wijzigingen en transacties bevestigd te worden met otp's.
Momenteel hanteren wij voor bepaalde wijzigingen wel nog andere, niet direct zichtbare, veiligheidsmaatregelen. Zo is het bijvoorbeeld nooit mogelijk om de tegenrekening te wijzigen naar een rekening die niet op naam van de rekeninghouder staat. Een dergelijke wijziging voeren wij alleen door na het ontvangen van een aanvullend document.
Mocht u ingelogd zijn op het account van iemand anders, wat natuurlijk niet de bedoeling is, dan zou u alsnog nooit toegang hebben tot de waarde op deze rekening.
Ik hoop hiermee meer duidelijkheid te hebben verschaft. Nogmaals hartelijk dank voor uw vragen en input. Zodra wij terugkoppeling hebben van onze developers nemen wij contact met u op. Nog een fijne dag gewenst!
Is dat erg?