Vraag

• Levi Strauss
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een decoder met een digitale videorecorder erin met vier of meer tuners. Maar zijn die wel los te krijgen?

Bij Ziggo heb ik een tijdje gebruikgemaakt van de Mediabox XL. Een decoder/recorder van Samsung (SMT-G7401) met daarin zes tuners. Je kunt daardoor een programma kijken en daarbij nog vijf programma's tegelijkertijd opnemen. Dat heb ik veel gebruikt en wil ik eigenlijk weer terug, maar zo'n kastje kun je niet los kopen.

Sinds een tijdje woon ik weer in Zeeland waar DELTA de kabelprovider is. Die heeft niet zo'n mediabox XL. Tijdens mijn zoektocht kwam ik niet verder dan recorders met twee tuners (één om te kijken, één om op te nemen). Andere kastjes die ik vond met vier of meer tuners zijn voor de Amerikaanse markt bedoeld en worden alleen verkocht in combinatie met een abonnement daar.

Zelf bouwen?
Met een HDHomeRun, Raspberry Pi en TVHeadend valt natuurlijk ook zelf iets te bouwen, maar ik weet nog niet of dit wel zo'n degelijke manier is.

Alle ideeën zijn dus meer dan welkom!

Wat ik overigens niet wil: opnemen via de cloud. DELTA biedt dat aan via een app en terugkijken kan dan via een Chromecast. Lijkt leuk, maar doorspoelen bij commerciële zenders is dan niet mogelijk. Dat is iets wat ik juist wél wil.

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:24
Je hebt speciale FBC-tuners van VU+ die per tuner 8 kanalen tegelijkertijd kunnen opnemen. Met 2 tuners kan je dus tot 16 kanalen kijken en opnemen. Ze zijn er voor DVB-C en DVB-S zover ik weet.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:04
De HDHomeRun icm met TVHeadend is inderdaad een mogelijkheid (deze combi gebruik ik zelf ook). De HDhomerun kan DVB-C tonen/opnemen zonder smartcard; dat betekend dat je (afhankelijk van je TV-provider) sommige kanalen in HD en andere in SD kan bekijken. Tvheadend zit uiteraard als add-on in Libreelec (Kodi) en is wat gedoe om in te stellen. Eenmaal aan de praat is het wel stabiel, en het integreert mooi met Kodi.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:14
Ik zou inderdaad kiezen om zelf iets te bouwen. Zelf kijk ik al enkele jaren op die manier tot volle tevredenheid.
De tuners van Digital Devices kan ik je aanraden. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Octopus met 2 DuoFlex tunersof een Octo-tuner als je niet hoeft te decoderen. Het kost wat, maar het is wel erg goed spul. Ik gebruik het zelf icm DVBViewer en Kodi als frontend

iRacing Profiel

• Levi Strauss
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Jorgen schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:18:
Je hebt speciale FBC-tuners van VU+ die per tuner 8 kanalen tegelijkertijd kunnen opnemen. Met 2 tuners kan je dus tot 16 kanalen kijken en opnemen. Ze zijn er voor DVB-C en DVB-S zover ik weet.
@Jorgen Zeker interessant, ik ga me sowieso eens in die decoders van VU+ verdiepen. Ziet er goed uit.
upje schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:24:
De HDHomeRun icm met TVHeadend is inderdaad een mogelijkheid (deze combi gebruik ik zelf ook). De HDhomerun kan DVB-C tonen/opnemen zonder smartcard; dat betekend dat je (afhankelijk van je TV-provider) sommige kanalen in HD en andere in SD kan bekijken. Tvheadend zit uiteraard als add-on in Libreelec (Kodi) en is wat gedoe om in te stellen. Eenmaal aan de praat is het wel stabiel, en het integreert mooi met Kodi.
@upje Decodeer je ook kanalen met bijvoorbeeld CCCam of Oscam en je eigen smartcard, zodat je wel alle zenders in je abonnement kunt opnemen en kijken? Dat is voor mij wel een must. Ik wil alle zenders in HD kunnen (terug)kijken.

@kroegtijger Mooie oplossing misschien, maar deze kaarten vind ik wel onwijs duur. Zo'n grote prioriteit heeft televisie nou ook weer niet bij mij thuis.

[Voor 24% gewijzigd door Levi Strauss op 29-08-2017 12:18. Reden: Mentions erbij]

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:04
Nee, ik heb maar 4 zenders in HD (NPO 1/2/3/ & Ziggo Sport); de rest is SD. Ik gebruik een HDHomeRun 4DC, hier kan geen smartcard in. Ik zou ook liever HD kijken, maar ach opnemen is meer voor erbij. Live kijken doe ik op een TV met smartcard (en dus alles in HD).

• Gerard4
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-01-2022
Misschien kan je 2 decoders op elkaar zetten en je signaal splitsen. De smt 7140 staan genoeg op marktplaats.

Kost je alleen een extra kaartje p maand a 2 euro

[Voor 18% gewijzigd door Gerard4 op 24-09-2017 15:00]

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-05 02:42
Ik stuitte bij toeval op dit topic. Ik weet dat het al ruim vier maanden geleden is sinds hier voor het laatst in is gereageerd, maar ik ben benieuwd waar de TS uiteindelijk voor heeft gekozen.

Hoewel Jorgen's oplossing de meest praktische en voor de hand liggende is, kom ik nog regelmatig mensen met die afschuwelijke HDHomeRun/TVHeadend "oplossing" tegen. Als zo'n boxje nou €15 kostte dan had ik mij er nog iets bij voor kunnen stellen (meer is het overigens ook niet waard), maar die dingen zijn nog best aan de prijs en door het ontbrekende CI(+) slot compleet nutteloos.

Je wilt anno 2018 namelijk beslist geen SD meer kijken of opnemen, toch? SD volstaat al niet eens meer om op je mobieltje terug te kijken; die schermpjes hebben tegenwoordig namelijk al een veel hogere resolutie waardoor uitrekken/upscalen noodzakelijk is om het nog enigszins toonbaar te maken.

Een enkele STB met daarin een FBC tuner volstaat om alle TV's in het hele huis (en daarbuiten) simultaan van HD kanalen te voorzien. Combineer dit met een goedkope KODI-compatible client (AFTV2, RPi3, OC2) en je bent klaar.

• dewfuz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 09:48
@boolean Je reactie gebaseerd op kennis / ervaring ?

Je geeft aan HDHomeRun nutteloos zonder CI+, MAAR TVHeadEnd heeft een CA's tabje met daarin configuratieopties voor softcam (of mischien hard-cam icm VU+?)

Heb zelf dus zo'n setup en in princiepe kun je daar, mits ziggo irdeto kaart, je volledige HD kanalen mee consumeren, met 4 tuners en meerdere kanalen per mux kun je dan minimaal 4 tot een veelvoud daarvan tegelijk kijken/opnemen etc. Ik vind het in princiepe een meesterlijk apparaat.

<note, hierboven eigen ervaring, hieronder slecht speculatie gebaseerd op 2 avonden online onderzoek/lezen, vooral op sat4all>

Echter ziggo levert steeds meer Naga nogwattes kaarten die alleen werken met de bijbehorende CI+. DAN heb je idd niets aan HDHomeRun (tenzij je dan toch weer losse HardCam's hebt)

Dan is zo'n VU+ idd mooie oplossing. Met zowel cardreader voor softcam alsook een HardCam.. Nadeel van die HardCam en dus (elke?) CI+ oplossing is dat die je kaart consumeerd... Dus 1x hardcam gebruiken = alleen maar FTA op je overige 7 / 15 "tuners"

Correct me if i'm wrong, maar volgens mij kun je dus alleen met een werkende softcam setup ook daadwerkelijk gebruik maken van een veelvoud aan tuners. En dan is er weer geen reden om van een HDHomeRun af te stappen

• boolean
Mijn opmerking had niet zozeer betrekking op TVHeadend maar op de HDHomeRun. TVHeadend is een mooi open source project dat door de jaren heen uitgegroeid is tot een goed product.

HDHomeRun (HDHR3-4DC) daarentegen is Chinese zooi die met kauwgom en een soldeerbout voor $3 in elkaar is gezet en voor €200+ wordt verkocht. Vandaar mijn opmerking: als dat boxje €15 kostte had je mij nergens over gehoord, dan was het een leuk hobby project geweest om kosten uit te kunnen sparen. Nu, i.c.m. de HDHomeRun zul je alsnog een appliance moeten aanschaffen om TVHeadend op te kunnen draaien.

Met een fatsoenlijke Enigma2 STB met daarin één of meerdere FBC tuners, kun je 8 (x1), 16 (x2), 24 (x3), etc. kanalen tegelijk kijken/streamen/opnemen voor minder geld met betere performance en een lager energieverbruik. Dus wat voor bestaansrecht heeft de HDHomeRun dan nog?

Wat betreft CI+ heb je (waarschijnlijk) helemaal gelijk. Daar valt geen winst te behalen bij het gebruik van een dedicated STB met PCMCIA slot. Althans, niet voor zover ik met eigen ogen heb gezien. Ik weet dat er Linux STB's in de omloop zijn die beschikken over CI+ certificering (inmiddels ingetrokken) en met de juiste software geen restricties meer hebben op het aantal kanalen waar je simultaan op in kunt tunen. Hier heb ik zelf echter geen ervaring mee.

Zelf gebruik ik een VU+ Uno 4K SE met daarin een Ziggo (Irdeto) kaart i.c.m. OSCam. Dit is de goedkoopste PVR STB uit hun assortiment en is in staat om 8 kanalen/transponders tegelijk te verwerken. Het configureren is ook echt een lachertje. De procedure van aanschaf tot volledig werkende TV server is als volgt: bestellen op WWW > deur open doen voor postbode > STB uitpakken > OpenPLi (of andere image) flashen > OSCam installeren vanuit de feeds en klaar is Kees. Binnen 20min heb je dus een compleet werkende setup.

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 16:21
boolean schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:52:
Zelf gebruik ik een VU+ Uno 4K SE met daarin een Ziggo (Irdeto) kaart i.c.m. OSCam. Dit is de goedkoopste PVR STB uit hun assortiment en is in staat om 8 kanalen/transponders tegelijk te verwerken. Het configureren is ook echt een lachertje. De procedure van aanschaf tot volledig werkende TV server is als volgt: bestellen op WWW > deur open doen voor postbode > STB uitpakken > OpenPLi (of andere image) flashen > OSCam installeren vanuit de feeds en klaar is Kees. Binnen 20min heb je dus een compleet werkende setup.
Kun je hierover iets meer vertellen?
Als ik deze koop kan ik dan 8 verschillende programma’s opnemen? Of snap ik het dan niet helemaal / helemaal niet?
Heb je een link waar meer info te krijgen is over dit apparaat?
Moet je zelf de tijden ingeven of is deze meteen vanuit de EPG te programmeren? Ook wekelijks, dagelijks etc?

Alvast hartstikke bedankt voor de moeite _/-\o_ _/-\o_

[Voor 5% gewijzigd door funske op 12-10-2018 09:55]

Have Fun Funske

• boolean
funske schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:35:
[...]

Kun je hierover iets meer vertellen?
Als ik deze koop kan ik dan 8 verschillende programma’s opnemen? Of snap ik het dan niet helemaal / helemaal niet?
Heb je een link waar meer info te krijgen is over dit apparaat?
Moet je zelf de tijden ingeven of is deze meteen vanuit de EPG te programmeren? Ook wekelijks, dagelijks etc?

Alvast hartstikke bedankt voor de moeite _/-\o_ _/-\o_
Hi Funske,

Je begrijpt het helemaal goed. Met de Vu+ UNO 4K SE kun je direct vanuit de EPG programma's schedulen en opnemen. Je kunt 8 kanalen/transponders tegelijkertijd bekijken en opnemen. Als je legaal wilt kijken, heb je uiteraard wel een (Ziggo) abonnement i.c.m. een Irdeto smart card nodig.

Meer info over dit apparaat vind je hier: http://www.vuplus.com/sub/sub0117.php

• JBnl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:34
Je hebt ook de mutant hd530c, deze heeft een triple fbc tuner ingebouwd.
Je hoeft dan maar 1 kabel aan te sluiten en je hebt 3 tuners tot je beschikking.
Het zijn er helaas net geen 4.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 12:54
Zeer interessant die VU+ tuners, misschien goed om hier verder over te discussiëren: \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 5]

Specs

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 16:21
boolean schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:26:
[...]

Hi Funske,

Je begrijpt het helemaal goed. Met de Vu+ UNO 4K SE kun je direct vanuit de EPG programma's schedulen en opnemen. Je kunt 8 kanalen/transponders tegelijkertijd bekijken en opnemen. Als je legaal wilt kijken, heb je uiteraard wel een (Ziggo) abonnement i.c.m. een Irdeto smart card nodig.

Meer info over dit apparaat vind je hier: http://www.vuplus.com/sub/sub0117.php
Inmiddels heb ik sinds dinsdag mijn nieuwe Vu+ UNO 4K SE!!!
Wat een geweldig apparaat!! Als je bijv. Een serie wil opnemen, geef je de naam op, hij zoekt hem in de EPG en zorgt er dan voor dat hij vanaf dat moment iedere keer wordt opgenomen.

Toevallig vandaag geprobeerd hoeveel opnames ik tegelijk kan maken. Toen ik de 9ᵉ opname erin gezet had, ben ik er maar mee gestopt. :9 :P

Overigens kijk ik heel legaal m.b.v. de gratis Irdeto smartcard van mijn glasvezel-provider TriNed. Één van de enige glasvezel-providers die nog DVB-C levert!!

Have Fun Funske

• boolean
JBnl schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:27:
Je hebt ook de mutant hd530c, deze heeft een triple fbc tuner ingebouwd.
Je hoeft dan maar 1 kabel aan te sluiten en je hebt 3 tuners tot je beschikking.
Het zijn er helaas net geen 4.
De Vu+ UNO 4K SE waar ik het over had heeft dus in deze context 8 tuners op een enkele coax aansluiting.

• boolean
funske schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:22:
[...]

Inmiddels heb ik sinds dinsdag mijn nieuwe Vu+ UNO 4K SE!!!
Wat een geweldig apparaat!! Als je bijv. Een serie wil opnemen, geef je de naam op, hij zoekt hem in de EPG en zorgt er dan voor dat hij vanaf dat moment iedere keer wordt opgenomen.

Toevallig vandaag geprobeerd hoeveel opnames ik tegelijk kan maken. Toen ik de 9ᵉ opname erin gezet had, ben ik er maar mee gestopt. :9 :P

Overigens kijk ik heel legaal m.b.v. de gratis Irdeto smartcard van mijn glasvezel-provider TriNed. Één van de enige glasvezel-providers die nog DVB-C levert!!
Dat is goed om te horen, veel plezier ervan!

Ik gebruik hem zelf overigens ook met een Irdeto smartcard maar dan van Ziggo. Voor internet heb ik glasvezel van XS4ALL.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 12:54
@boolean Is een Irdeto smartcard ook wat een nieuwe Ziggo abonnee zal ontvangen?

Specs

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee