Ik ben vorige week op mijn werk gebeld door iemand die aangaf te werken voor de school waar ik een aantal jaar geleden ben afgestudeerd. Er zou een reünie aankomen maar wegens een probleem met de database waren mijn contact gegevens verloren gegaan, maar ze wilden mij toch graag een uitnodiging sturen. Ik heb zonder er verder iets bij te denken mijn mobiele nummer en mijn Gmail adres doorgegeven. Snel daarna begon het te knagen en heb ik contact opgenomen met de school in kwestie, zij wisten uiteraard van niets. Het lijkt er dus op dat ik met open ogen in een scam poging ben getrapt. Vandaag werd dit vermoeden bevestigd toen we op het werk weer gebeld worden en er naar een collega gevraagd werd, ook met als reden dat er vanuit zijn voormalige opleiding uit (compleet andere school in een ander deel van het land) een reünie zou komen.
Wat voor mij nu het belangrijkste is: wat kunnen scammers doen met mijn e-mail adres en mijn mobiele nummer? Mijn e-mail heeft tweefactor authenticatie (gmail icm Google authenticator). Ik kan me zo niet 1-2-3 voorstellen dat ze via puur mijn telefoonnummer in mijn telefoon kunnen komen (Windows Phone). Ik ben hier echter niet heel erg bekend mee en ik maak me er toch wel zorgen om. Ik ben al bezig om mijn belangrijkste accounts van een ander e-mail adres te voorzien, ik overweeg ook om voor de zekerheid ook een ander telefoonnummer te nemen. Reageer ik te fel en hoef ik me, mits ik verder mijn accounts goed beveiligd heb, geen zorgen te maken of kan ik hier echt mee in de problemen raken? Kan ik dit ergens melden bij de politie zodat, mocht ik opeens vreemde rekeningen krijgen oid, ik hier verder geen gezeik mee krijg?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat voor mij nu het belangrijkste is: wat kunnen scammers doen met mijn e-mail adres en mijn mobiele nummer? Mijn e-mail heeft tweefactor authenticatie (gmail icm Google authenticator). Ik kan me zo niet 1-2-3 voorstellen dat ze via puur mijn telefoonnummer in mijn telefoon kunnen komen (Windows Phone). Ik ben hier echter niet heel erg bekend mee en ik maak me er toch wel zorgen om. Ik ben al bezig om mijn belangrijkste accounts van een ander e-mail adres te voorzien, ik overweeg ook om voor de zekerheid ook een ander telefoonnummer te nemen. Reageer ik te fel en hoef ik me, mits ik verder mijn accounts goed beveiligd heb, geen zorgen te maken of kan ik hier echt mee in de problemen raken? Kan ik dit ergens melden bij de politie zodat, mocht ik opeens vreemde rekeningen krijgen oid, ik hier verder geen gezeik mee krijg?
Heeft iemand hier ervaring mee?
End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.