CPU constant 100% (Malware?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faasje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-12-2024
Beste Tweakers,

Het probleem
Ik zit met exact hetzelfde probleem als deze Tweakers al reeds op het forum hebben geplaatst:

1. Dood topic

2. Conclussie: malware op BIOS

Kort nog eens samengevat:
Mijn processor (een I5 7600K, niet overclocked) draait permanent in het taakbeheer op 100%. Het zijn altijd wisselende processen en vaak is de som van deze processen niet eens 100%. Ik heb echter geen opvallende performance issues wanneer ik CPU heavy programma's draai.

Ik heb al een cc-clean uitgevoerd en een malwarescan, zonder resultaat.

De oplossing
Topic 1 is dood momenteel, maar in topic 2 was de conclusie dat er waarschijnlijk Malware op de BIOS zat en dat deze moest geflashed worden en dat dan de CMOS moest reset worden.

Mijn vraag
De persoon die topic 2 opende had duidelijk een betere computerkennis dan ik, vandaar dat ik een nieuw topic open voor mijn persoonlijk probleem. Ik zit namelijk nog met enkele vragen:

1. Zijn er nog belangrijke boksjes die ik moet aanvinken voor dat ik zeker kan zijn dat er effectief malware op mijn BIOS zit? Kan het bijvoorbeeld zijn dat dit een CPU instelling is die ik ooit eens per ongeluk heb aangezet? (Ik probeer hoopvol te blijven zoals je merkt)

2. Als ik mijn BIOS flash en CMOS reset (eigenlijk niet echt een idee wat dit inhoudt, maar ik veronderstel dat ik dit kan opzoeken online) moet ik dan zowel mijn SSD voor het besturingssysteem EN mijn vaste HDD formateren, of kan de SATA HDD ongeschonden blijven?

3. Als ik geen performance issues heb, is het dan eigenlijk de moeite om al die toch wel risicovolle stappen te ondergaan van BIOS flashen en CMOS resetten? Is dat gevaarlijk voor je processor dat hij altijd op 100% draait? Of zou ik eigenlijk gewoon zo verder de pc kunnen gebruiken in de wetenschap dat er malware op m'n BIOS zit, een beetje zoals leven met HIV ofzo haha.

In ieder geval ben ik dankbaar voor iedere vorm van hulp _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-06 17:21
Als je dat nog niet gedaan hebt zou ik eerst eens in safemode zonder netwerkmogelijkheden opstarten. Is het probleem dan weg, zit het waarschijnlijk in je Windows. Blijft het bestaan dan moeten we even verder gaan kijken. Overigens heb je 2 keer hetzelfde topic gelinkt, zou graag dat 2e topic even voor je scannen om te kijken hoe en wat, maar dan heb ik wel even een linkje nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
kgd92 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 08:45:
Als je dat nog niet gedaan hebt zou ik eerst eens in safemode zonder netwerkmogelijkheden opstarten. Is het probleem dan weg, zit het waarschijnlijk in je Windows. Blijft het bestaan dan moeten we even verder gaan kijken. Overigens heb je 2 keer hetzelfde topic gelinkt, zou graag dat 2e topic even voor je scannen om te kijken hoe en wat, maar dan heb ik wel even een linkje nodig ;)
Inderdaad per ongeluk zelfde link gebruikt, heb het gefixed ;) en ik zal eens kijken of dat safe mode iets veranderd aan de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-06 09:51
Als in jouw geval ook de windows modules installer worker de enige oorzaak is van de hoge CPU utilisatie, is er weinig om je zorgen over te maken.
Dit process gebruikt beschikbare CPU kracht om in de achtergrond updates klaar te maken.

Je kan dit aanpassen door het e.e.a. op manual te zetten zoals uitgelegd in onderstaande pagina.
http://droidsolve.com/win...-high-cpu-windows-8-1-10/

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
kgd92 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 08:45:
Als je dat nog niet gedaan hebt zou ik eerst eens in safemode zonder netwerkmogelijkheden opstarten.
Nycrea schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:45:
Als in jouw geval ook de windows modules installer worker de enige oorzaak is van de hoge CPU utilisatie, is er weinig om je zorgen over te maken.
Dit process gebruikt beschikbare CPU kracht om in de achtergrond updates klaar te maken.

Je kan dit aanpassen door het e.e.a. op manual te zetten zoals uitgelegd in onderstaande pagina.
http://droidsolve.com/win...-high-cpu-windows-8-1-10/
Ik heb beide zaken gedaan zonder succes. Opmerkelijk is dat in safemode de processor voor 99% draait alhoewel er geen enkel proces bezig is. (zie afbeelding)

[ Voor 21% gewijzigd door Faasje op 28-08-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Faasje schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:53:
[...]

[...]

Ik heb beide zaken gedaan zonder succes. Opmerkelijk is dat in safemode de processor voor 99% draait alhoewel er geen enkel proces bezig is. (zie afbeelding)
en bij het tabje details?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
Ik ben momenteel niet meer in safemode, maar in details wordt (zelfs met programma's als chrome open) een overgroot deel van de processor (90-98%) toegedeeld aan "Niet-actieve systeemprocessen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
Faasje schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:53:
[...]

[...]

In dat geval zou je eens van een bootable linux usb op kunnen starten om te kijken of het een hardware probleem is. Ik vermoed echter dat het inderdaad wel eens in je ROM/BIOS kan zitten. Eerste stap is dan een CMOS reset: Pc van de stroom af, batterij uit het moederbord en 3 keer op de aanknop drukken. 30 sec. later batterij terug en opstarten. Bios zou dan gereset moeten zijn en mogelijk het probleem verholpen. Zo niet, zul je de Bios moeten flashen. Meestal een kwestie van naar de site van je moederbordfabriaknt gaan, nieuwste bios op een USB zetten en dan ofwel van de USB booten of bij wat modernere borden met UEFI, de UEFI in gaan en bios laten updaten vanaf usb. Succes en laat maar weten hoe het gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
kgd92 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:03:
[...]

In dat geval zou je eens van een bootable linux usb op kunnen starten om te kijken of het een hardware probleem is. Ik vermoed echter dat het inderdaad wel eens in je ROM/BIOS kan zitten. Eerste stap is dan een CMOS reset: Pc van de stroom af, batterij uit het moederbord en 3 keer op de aanknop drukken. 30 sec. later batterij terug en opstarten. Bios zou dan gereset moeten zijn en mogelijk het probleem verholpen. Zo niet, zul je de Bios moeten flashen. Meestal een kwestie van naar de site van je moederbordfabriaknt gaan, nieuwste bios op een USB zetten en dan ofwel van de USB booten of bij wat modernere borden met UEFI, de UEFI in gaan en bios laten updaten vanaf usb. Succes en laat maar weten hoe het gaat!
Heb een CMOS reset gedaan zonder resultaat :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
Op het internet vind ik trouwens ook veel reacties van mensen die zeggen dat het normaal is dat 99% van je processor wordt ingepalmd door niet-actieve systeemprocessen wanneer je niets doet op je pc. Dat dit zogezegd het ongebruikte deel is van je processor ofzo. Maar dit is toch niet normaal? Dat is toch niet bij iedere pc dat het processorgebruik in het taakbeheer altijd op 100% staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
Faasje schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:30:
Op het internet vind ik trouwens ook veel reacties van mensen die zeggen dat het normaal is dat 99% van je processor wordt ingepalmd door niet-actieve systeemprocessen wanneer je niets doet op je pc. Dat dit zogezegd het ongebruikte deel is van je processor ofzo. Maar dit is toch niet normaal? Dat is toch niet bij iedere pc dat het processorgebruik in het taakbeheer altijd op 100% staat?
Het kan, maar zou niet verwachten dat dit in safemode ook het geval is... Al onder linux geprobeerd te booten?

Edit: welke windows gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
kgd92 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:35:
[...]

Het kan, maar zou niet verwachten dat dit in safemode ook het geval is... Al onder linux geprobeerd te booten?

Edit: welke windows gebruik je?
Ik gebruik windows 10 en heb nog geen linux geïnstalleerd. Ik heb wel een ander analyse programma geïnstalleerd genaamd "Process Explorer" van Microsoft en deze rekent system idle processen niet mee in het CPU gebruik en dan ziet het gebruik er veel normaler uit. (zie afbeelding) Was ik gewoon wat paranoïde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 21:53
Power plan op high performance in control panel, i.p.v balanced?
Aan je screenshot te zien draait de cpu wel op volle toeren, maar word deze niet gebruikt.

Conclusie: bios malware kom ik niet bij met deze info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
Raketje schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:41:
Power plan op high performance in control panel, i.p.v balanced?
Aan je screenshot te zien draait de cpu wel op volle toeren, maar word deze niet gebruikt.

Conclusie: bios malware kom ik niet bij met deze info...
Energiebeheer staat op gebalanceerd en ik heb nog eens speciaal gechecked en het minimale CPU gebruik staat daar ingesteld op 5%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgd92
Ah kijk, die screenshot is verhelderend. Denk niet dat er iets (ernstigs) aan de hand is. Enige wat ik me af vraag is waarom system idle dan in de task manager wordt weergegeven. Ben dit zelf sinds ik W7 in gebruik nam niet meer tegen gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 21:53
Inderdaad screenshot 2 ziet er beter uit.
Je kan eventueel met hwmonitor bekijken wat de werkelijke snelheid is van de cpu, in idle i.i.g geen 4.2; eerder iets rond de 800mhz lijkt mee dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
Opluchting dankzij HWmonitor :) (zie afbeelding) (Links huidig gebruik, rechts maximaal gebruik)

Ik was dus gewoon wat paranoïde. Wel vreemd inderdaad dat dit wordt meegerekend in mij taakbeheer... In ieder geval bedankt voor de hulp iedereen!

[ Voor 9% gewijzigd door Faasje op 28-08-2017 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Faasje schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:30:
Op het internet vind ik trouwens ook veel reacties van mensen die zeggen dat het normaal is dat 99% van je processor wordt ingepalmd door niet-actieve systeemprocessen wanneer je niets doet op je pc....
Dat ís normaal! :D je cpu doet dan voor 99% niets.

Wel fijn om te weten dat je cpu 100% is natuurlijk.

Mm ziet er wel wat gebugged uit... Dat rode komt alleen als je cpu volledig belast word geloof ik.
kgd92 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:44:
Ah kijk, die screenshot is verhelderend. Denk niet dat er iets (ernstigs) aan de hand is. Enige wat ik me af vraag is waarom system idle dan in de task manager wordt weergegeven. Ben dit zelf sinds ik W7 in gebruik nam niet meer tegen gekomen...
^^Dat dus. Het hoort er niet zo uit te zien.

Als je op die rode 99% klikt sorteert de lijst andersom, het meest gebruikende proces staat dan bovenaan.

[ Voor 49% gewijzigd door warhamstr op 28-08-2017 16:04 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
[b]warhamstr schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:59:
Als je op die rode 99% klikt sorteert de lijst andersom, het meest gebruikende proces staat dan bovenaan.
Het meest gebruikte stond al van boven, er werd gewoon niets gebruikt volgens taakbeheer...
Pagina: 1