CPU contant 100%, wisselende processen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aburrir
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 14:29
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Voorgeschiedenis:

Vorige week een fout bestandje gedownload en geopend, daaraan wat malware overgehouden. Dit zoveel mogelijk geprobeerd te verwijderen. Uiteindelijk is dit gelukt in de zin dat er niet meer spontaan websites geopend werden.

Andere dingen die tegelijkertijd gebeurden waren:
- dat ik mijn BIOS splashscreen niet meer zag, alsof de videokaart niets doorgaf tot Windows.
- Monitor kon niet meer worden uitgezet met de aan-uitknop
- CPUload staat constant op 100% in normale modus. In veilige modus is dit gewoon rond de 0-1% tijdens idle.

Ik heb ervoor gekozen om Windows 10 home opnieuw te installeren, op een andere ssd-schijf. Schijven zijn geformateerd.

Nu is de biossplashscreen en monitor opgelost, alleen mijn CPUgebruik blijft op 100% staan. In safemodus nog steeds normaal. Mijn fan staat dus ook constant te loeien.

Dit is met een cleane Windows installatie. Opvallend is dat Process Explorer wel normale waardes aangeeft. In taakbeheer zijn de processen ook steeds verschillend die veel vragen. zie onderstaande screenshots.

Is er iemand die weet hoe ik dit kan tackelen?

Taakbeheer 1:
http://prnt.sc/efkul9

Taakbeheer 2:
http://prnt.sc/efkusj

Taakbeheer 3:
http://prnt.sc/efkuxi

Taakbeheer Processorload:
http://prnt.sc/efkv18

Process Explorer Processen:
http://prnt.sc/efkv80

Process Explorer CPUload:
http://prnt.sc/efkvcl

Systeem:
Windows 10 Home clean install
Asrock - P67extreme4 gen3
Intel i5-2500K @ 3.30 GHz
Asus GTX960
8GB

BIOSinstellingen:

http://prnt.sc/efkxz2
http://prnt.sc/efky54
http://prnt.sc/efky87
http://prnt.sc/efkya9
http://prnt.sc/efkyq2
http://prnt.sc/efkzdt

[ Voor 14% gewijzigd door aburrir op 03-03-2017 17:00 . Reden: Biosinstellingen toegevoegd ]

Beste antwoord (via aburrir op 05-03-2017 16:36)

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:06
Als het daadwerkelijk nog malware is, wat redelijk aannemelijk lijkt, kan het zijn dat deze in je bios is gaan zitten, of ergens in de firmware. Flash je bios eerst eens met een schone versie van de fabrikant, dat is redelijk eenvoudig en sluit weer het eea uit.

🇺🇦

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:02
Heb je het al tijd gegund? kunnen ook windows updates zijn enzo. normaal zou een clean install alles moeten verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aburrir
Ik heb het nu al 3 dagen aangezien. Handmatig de nieuwe Windows Updates geïnstalleerd en in services Windows Update uitgezet, maar dit mag niet baten.

Wat ik vooral apart vind is dat het verschillende processen die om de seconde wisselen van load in taakbeheer, terwijl in Process Explorer andere 'normale' waardes staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Op hoeveel MHz loopt de CPU als ie op 100% draait ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aburrir
PilatuS schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 17:04:
Op hoeveel MHz loopt de CPU als ie op 100% draait ?
Hoe zie ik dit? Stock is draait de Cpu @ 3.30 Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:16
Maak even een Linux LiveCD op USB ofzo om te kijken hoe het systeem zich gedraagt zonder Windows. Mogelijk zit er ook malware in je BIOS. Als alles wel normaal werkt onder Linux waarschijnlijk niet.

Als dat niks oplevert kun je ook vanuit Linux, met je Windows schijf wel aangesloten, een antivirusscan doen. Of iets als de Kaspersky RescueCD.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
aburrir schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 17:05:
[...]

Hoe zie ik dit? Stock is draait de Cpu @ 3.30 Ghz
Bijvoorbeeld met een programma als HWMonitor. Het zou kunnen dat je CPU op 800MHz draait en dan is het niet zo vreemd dat ie op 100% loopt. Met dat programma kan je gelijk ook even naar de max temps kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aburrir
Crahsystor schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 17:09:
Maak even een Linux LiveCD op USB ofzo om te kijken hoe het systeem zich gedraagt zonder Windows. Mogelijk zit er ook malware in je BIOS. Als alles wel normaal werkt onder Linux waarschijnlijk niet.

Als dat niks oplevert kun je ook vanuit Linux, met je Windows schijf wel aangesloten, een antivirusscan doen. Of iets als de Kaspersky RescueCD.
In Windows veilige modus is het niet het geval, maar ik zal Linux nog proberen.
PilatuS schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 17:11:
[...]

Bijvoorbeeld met een programma als HWMonitor. Het zou kunnen dat je CPU op 800MHz draait en dan is het niet zo vreemd dat ie op 100% loopt. Met dat programma kan je gelijk ook even naar de max temps kijken.
Processor 1 ID = 0
Number of cores 4 (max 4)
Number of threads 4 (max 4)
Name Intel Core i5 2500K
Codename Sandy Bridge
Specification Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz
Package (platform ID) Socket 1155 LGA (0x1)
CPUID 6.A.7
Extended CPUID 6.2A
Core Stepping D2
Technology 32 nm
TDP Limit 95.0 Watts
Tjmax 98.0 °C
Core Speed 1596.4 MHz
Multiplier x Bus Speed 16.0 x 99.8 MHz
Stock frequency 3300 MHz
Instructions sets MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, EM64T, VT-x, AES, AVX
L1 Data cache 4 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L1 Instruction cache 4 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L2 cache 4 x 256 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L3 cache 6 MBytes, 12-way set associative, 64-byte line size
FID/VID Control yes

Turbo Mode supported, enabled
Max non-turbo ratio 33x
Max turbo ratio 37x
Max efficiency ratio 16x
Min Power 60 Watts
O/C bins unlimited
Ratio 1 core 37x
Ratio 2 cores 36x
Ratio 3 cores 35x
Ratio 4 cores 34x
TSC 3292.0 MHz
APERF 138776448.0 MHz
MPERF 3278.0 MHz

Temperature 0 29 degC (84 degF) (Core #0)
Temperature 1 31 degC (87 degF) (Core #1)
Temperature 2 29 degC (84 degF) (Core #2)
Temperature 3 31 degC (87 degF) (Core #3)
Temperature 4 31 degC (87 degF) (Package)
Voltage 0 0.99 Volts (VID)
Power 0 11.90 W (Package)
Power 1 7.44 W (IA Cores)
Power 2 n.a. (GT)
Power 3 4.46 W (Uncore)
Clock Speed 0 1596.37 MHz (Core #0)
Clock Speed 1 3392.28 MHz (Core #1)
Clock Speed 2 3591.82 MHz (Core #2)
Clock Speed 3 3392.28 MHz (Core #3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:23
Heb je wel alle drivers voor je mobo geínstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als de CPU onder load ook netjes op de juiste snelheid draait zou ik het toch in de software zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aburrir
PilatuS schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 17:44:
Als de CPU onder load ook netjes op de juiste snelheid draait zou ik het toch in de software zoeken.
Dacht dacht ik ook, maar na een verse Windows installatie blijft het. Frappant dat het in veilige modus wel allemaal goed zit en in Process Explorer ook.

Drivers zijn up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
Hah! Dit is een bekende en heeft vaak ermee te maken dat Windows bezig is met updates zoeken/installeren. Zou dat het kunnen zijn?

/ Je kunt ook kijken of het Windows Defender is

[ Voor 16% gewijzigd door Luca op 03-03-2017 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aburrir
Danny.G schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 17:49:
Hah! Dit is een bekende en heeft vaak ermee te maken dat Windows bezig is met updates zoeken/installeren. Zou dat het kunnen zijn?

/ Je kunt ook kijken of het Windows Defender is
Heb ik al geprobeerd, beide services uitgeschakeld en herstart maar dit helpt niet.

Net ook weer, zie ik dat taskmanager in taakbeheer 45% vergt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

aburrir schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:01:
[...]

Heb ik al geprobeerd, beide services uitgeschakeld en herstart maar dit helpt niet.

Hmm, raar. Probeer is een Windows/Linux bootable usb drive te maken, en dan de HDD loskoppelen, om alleen op die USB te booten. Is alles OK, dan heb je malware op de HDD zelf: zoniet, zit ie op de bios, en dan kan je het proberen om je bios te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:17
aburrir schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:01:
[...]

Nou dat is ook handig, je start taskmanager op en dan verbruikt die tijdens het opstarten 45% van de cpu.

In het kort: Dat is bij iedereen.

Let ook op het idle process moet je niet meetellen, dan is je CPU niks aan het doen.

Kortom niks aan het handje.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
kfaessen schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:23:
[...]
Kijk eens naar de screenshots in de TS, dat is nou niet bepaald normaal. Voor een 8 jaar oude Celeron misschien wel, maar niet voor de CPU die de TS heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aburrir
kfaessen schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:23:
[...]

Nou dat is ook handig, je start taskmanager op en dan verbruikt die tijdens het opstarten 45% van de cpu.

In het kort: Dat is bij iedereen.

Let ook op het idle process moet je niet meetellen, dan is je CPU niks aan het doen.

Zie bovenstaande reactie, ik heb nergens idle process, behalve in Process-explorer.
UltiemePCNerd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:14:
[...]

Hmm, raar. Probeer is een Windows/Linux bootable usb drive te maken, en dan de HDD loskoppelen, om alleen op die USB te booten. Is alles OK, dan heb je malware op de HDD zelf: zoniet, zit ie op de bios, en dan kan je het proberen om je bios te flashen.
Net Ubuntu live usb gedraaid, hier blijven mijn waardes gewoon binnen de perken en ziet alles er normaal uit.

Merk ook dat wanneer ik mijn pc op afsluiten druk dat hij in hibernation gaat, terwijl de instellingen hiervan goed staan. Ik moet hem echt geforceerd afsluiten met de powerbutton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik zou voor een nieuwe herinstallatie gaan. Zorg er in ieder geval voor dat je bron klopt en je geen gekke installatie er op zet met zooi er in.

Ik zou de MS Media Creation Tool gebruiken om een stick te maken mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Als het daadwerkelijk nog malware is, wat redelijk aannemelijk lijkt, kan het zijn dat deze in je bios is gaan zitten, of ergens in de firmware. Flash je bios eerst eens met een schone versie van de fabrikant, dat is redelijk eenvoudig en sluit weer het eea uit.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Nycrea schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:40:
Of dat er malware op een 2e opslagmedium zit of in een programma wat hij installeert. Als je een herinstallatie doet zou ik even niets doen behalve de drivers waarvan je zeker weet dat het goed zit.

Het lijkt er op dat deze installatie net zoals de vorige problemen heeft, de vraag is hoe het komt dat een nieuwe installatie gaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 03-03-2017 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aburrir
Nycrea schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:40:
Nog nooit een bios geflashed, dus ik nam de update vanuit de website van Asrock.Resultaat:

Foutcode 32 en na de resetknop 36. CPU post memory initalization. Ik heb geen beeld en kan nu helemaal niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
aburrir schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:01:
[...]

Nog nooit een bios geflashed, dus ik nam de update vanuit de website van Asrock.Resultaat:

Foutcode 32 en na de resetknop 36. CPU post memory initalization. Ik heb geen beeld en kan nu helemaal niets meer.
Heb je geflashed vanuit Windows of vanuit de BIOS/UEFI ? Vanuit Windows is sowieso al niet aan te raden, helemaal niet bij een systeem met problemen.

Hoe is de flash verder gegaan ? Liep ie door, is ie gestopt, is ie voltooid ? Verder een foutmelding gekregen, en zo ja welke ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aburrir
Vanuit Windows.

In de bios updater heeft hij bepaalde waardes overschreven, toen herstartte de pc.
Hierna was mijn hd met windows verdwenen, in de bios bootloader op prioriteit 1 met booten gezet, toen laadde windows. Tijdens het laden kon windows geen bootable disk vinden en herstartte hij. Toen kwam de foutmelding op het moederbord.

Misschien ben ik met een nieuw moederbord van een hoop problemen af...

[ Voor 9% gewijzigd door aburrir op 03-03-2017 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Probeer eerst eens een BIOS reset en als dat niet werkt daarna een zo kaal mogelijke boot.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 03-03-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aburrir
PilatuS schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:38:
Probeer eerst eens een BIOS reset en als dat niet werkt daarna een zo kaal mogelijke boot.
Is dat een cmos reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ja.

Simpele manier: Batterij uit het moederbord en stekker uit de voeding. 3x op de aan/uitknop drukken. Batterij en stekker er weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aburrir
PilatuS schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:46:
[...]

Ja.

Simpele manier: Batterij uit het moederbord en stekker uit de voeding. 3x op de aan/uitknop drukken. Batterij en stekker er weer in.
Dat is gelukt, ik kan weer gewoon in de BIOS.

Windows bootloader blijft echter een foutmelding geven "Inaccessible boot device".

Ik ga morgen Windows 10 nog een keer opnieuw installeren, kijken wat er dan gebeurd. Nu eerst mijn nachtdienst in...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:19

Croga

The Unreasonable Man

aburrir schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:57:

Windows bootloader blijft echter een foutmelding geven "Inaccessible boot device".

Ik ga morgen Windows 10 nog een keer opnieuw installeren, kijken wat er dan gebeurd. Nu eerst mijn nachtdienst in...
Wellicht dat de BIOS update je SATA settings verandert heeft.... Stond die op AHCI? Staat ie dat nu? Als die instelling verandert is dan kan Windows niet meer booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demotje
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-05-2021
aburrir schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:57:
[...]

Toevallig Windows 10 Academy?
Had bij deze versie ook last van Inaccessible boot device en bij windows 10 pro niet.
Nu draait mijn pc weer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Demotje schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:06:
[...]

Toevallig Windows 10 Academy?
Had bij deze versie ook last van Inaccessible boot device en bij windows 10 pro niet.
Nu draait mijn pc weer goed.
Wat Croga aangeeft zal het probleem zijn. Vrij normaal bij een wat ouder moederbord na een BIOS update. Windows geinstalleerd met AHCI aan wil niet booten als het op IDE staat en andersom hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Ja, clear cmos, cmos reset.

🇺🇦

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aburrir
Uiteindelijk heb ik het voor elkaar dat alle problemen zijn verholpen. Inmiddels heb ik een CPU-load die er normaal uitzet.

Mijn stappenplan die ik heb gevolgd:

- BIOSupdate uitgevoerd en CMOS reset.
- Alle harde schijven losgekoppeld.
- 1 SSD aangekoppeld, geformateerd en hier Windows 10 opgezet.
- andere harde schijven 1 voor 1 aangekoppeld en geformateerd.

Tussendoor wel veel foutmeldingen gehad, zowel bij de bootloader als bij het moederbord (CPU initalization), maar inmiddels is dit verholpen.

Bedankt voor de tips, nu ga ik Windows weer eens goed indelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
aburrir schreef op zondag 5 maart 2017 @ 16:39:
Uiteindelijk heb ik het voor elkaar dat alle problemen zijn verholpen. Inmiddels heb ik een CPU-load die er normaal uitzet.

Mijn stappenplan die ik heb gevolgd:

- BIOSupdate uitgevoerd en CMOS reset.
- Alle harde schijven losgekoppeld.
- 1 SSD aangekoppeld, geformateerd en hier Windows 10 opgezet.
- andere harde schijven 1 voor 1 aangekoppeld en geformateerd.

Tussendoor wel veel foutmeldingen gehad, zowel bij de bootloader als bij het moederbord (CPU initalization), maar inmiddels is dit verholpen.

Bedankt voor de tips, nu ga ik Windows weer eens goed indelen.
Fijn om te horen dat je er nu uit bent gekomen, top!

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik zou nog even wat testen draaien om zeker te weten dat de hardware goed is. Bijvoorbeeld even LinX met geheugen op All voor 1 uur. Als dat goed werkt weet je dat CPU en RAM goed is. Verder nog even naar de SMART kijken met CrystalDiskInfo. Persoonlijk zou ik bij zulk soort vreemde dingen willen weten dat de hardware in orde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aburrir
PilatuS schreef op zondag 5 maart 2017 @ 17:19:
Ik zou nog even wat testen draaien om zeker te weten dat de hardware goed is. Bijvoorbeeld even LinX met geheugen op All voor 1 uur. Als dat goed werkt weet je dat CPU en RAM goed is. Verder nog even naar de SMART kijken met CrystalDiskInfo. Persoonlijk zou ik bij zulk soort vreemde dingen willen weten dat de hardware in orde is.
LinX geeft geen errors op stresstest en CrystalDiskinfo geeft 100% op de Windows schijf en 97% op mijn andere. Ziet er dus goed uit.
Pagina: 1