Wateraansluiting vaatwasser aanbrengen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Enige tijd geleden zijn we verhuisd. Door het ontbreken van een watertoevoer voor een vaatwasser doen we de vaat nog met de hand. Toch willen we daar graag verandering in brengen. Ik heb wel een idee hoe dat te gaan doen, echter vind ik het verstandig dit eerst te laten checken door de wat verder gevorderde klussers :p

Eerst een foto van de huidige situatie, dan de uitleg van m'n plan.

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/nmw57k9lb/20170827_233335.jpg

Het lijkt erop dat de leiding uit de muur een schroefdraad aansluiting heeft, waar nu de kraan op aangesloten zit. M'n idee was om er een Y-stuk tussen te zetten waarop ik aan een van de kanten van de splitsing de huidige kraan aansluiting op schroef en aan de andere kant een wasmachinekraan met ontluchting. Nu vermoed ik dat het een Y-stuk moet zijn met twee verschillende formaten uiteinden van het Y-stuk.

Klopt het wat ik bedacht heb en kan ik zo'n wasmachine kraan los van de muur hangend aan het Y-stuk zonder rusico bevestigen?

Hopelijk is m'n omschrijving duidelijk genoeg.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:56

job

Woops edit: afbeelding werkt nu wel.

Ja je kan splitsen, het is echter netter en aan te raden om een wasmachinekraan op een muurplaat te bevestigen. Maar dan moet er meer gedaan worden dan een simpele splitsing.

[ Voor 113% gewijzigd door job op 28-08-2017 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waar is je 15mm koud water ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
job schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 23:58:
Woops edit: afbeelding werkt nu wel.

Ja je kan splitsen, het is echter netter en aan te raden om een wasmachinekraan op een muurplaat te bevestigen. Maar dan moet er meer gedaan worden dan een simpele splitsing.
Klopt, de image hoster die ik in eerste instantie gebruikte werkte niet. :P

Is dat veel werk voor iemand die wel redelijk handig is, maar nog niet eerder een loodgieters klusje heeft gedaan? Kan ik dan eventueel dat stuk leiding van de koude kraan 90 graden buigen en dan het Y-stuk erop met daaraan een wasmachine kraantje die ik door middel van een stuk hout vastzet aan de muur?

Aan je tweede bericht begrijp ik dat er normaal een grotere leiding uit de muur komt, klopt dat? Vermoedelijk hebben ze die gebruikt voor de leiding naar het kraantje buiten. Er loopt namelijk een leiding zo'n 30 cm lager die naar buiten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Misschien is het mogelijk om een hotfill-vaatwasser te nemen? Bespaart tijd (want je vult de vaatwasser met warm water) en energie (dus kosten).

Die "tweede" leiding die naar buiten gaat, is die dikker dan de leiding naar je kraan? Als hotfill geen mogelijkheid is, is het misschien beter om die af te takken.

Wat betreft aansluitingen: @job heeft gelijk: je wil de kraan met een muurplaat bevestigen, zodat deze stevig vastzit.

En moeilijk? Nee, valt reuze mee. Zoals met alle klussen geldt: doen! :) De meeste moeilijkheden zitten tussen de oren (onzekerheid, jezelf afvragen wat als). Maar voorbereiding is belangrijk: vooraf bedenken welke materialen je nodig hebt, als je ergens over twijfelt even aftikken met iemand die er meer ervaring mee heeft. En aangezien je aan het wat er gaat klussen, even rekening er mee houden dat je een paar uur geen water in je huis hebt (toilet niet door kunnen spoelen, even geen koffie kunnen zetten).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:36
darkdesign schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 01:44:
[...]
Kan ik dan eventueel dat stuk leiding van de koude kraan 90 graden buigen
Niet zonder een buigtang, maar die redt het niet omdat die leiding al in de muur vastzit.
Een koperen leiding zomaar buigen leidt tot een knik (en misschien zelfs een scheur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Pietervs schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:24:
Misschien is het mogelijk om een hotfill-vaatwasser te nemen? Bespaart tijd (want je vult de vaatwasser met warm water) en energie (dus kosten).

Die "tweede" leiding die naar buiten gaat, is die dikker dan de leiding naar je kraan? Als hotfill geen mogelijkheid is, is het misschien beter om die af te takken.

Wat betreft aansluitingen: @job heeft gelijk: je wil de kraan met een muurplaat bevestigen, zodat deze stevig vastzit.

En moeilijk? Nee, valt reuze mee. Zoals met alle klussen geldt: doen! :) De meeste moeilijkheden zitten tussen de oren (onzekerheid, jezelf afvragen wat als). Maar voorbereiding is belangrijk: vooraf bedenken welke materialen je nodig hebt, als je ergens over twijfelt even aftikken met iemand die er meer ervaring mee heeft. En aangezien je aan het wat er gaat klussen, even rekening er mee houden dat je een paar uur geen water in je huis hebt (toilet niet door kunnen spoelen, even geen koffie kunnen zetten).
Hotfill is vrij zinloos imo. Je moet dan water van een boiler hebben, anders krijgt ie alleen maar koud water. Een beetje zuinige vaatwasser gebruikt 10 liter water, waarvan dus misschien de laatste paar liter heet is als het vanaf de CV moet komen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:50:
[...]

Hotfill is vrij zinloos imo. Je moet dan water van een boiler hebben, anders krijgt ie alleen maar koud water. Een beetje zuinige vaatwasser gebruikt 10 liter water, waarvan dus misschien de laatste paar liter heet is als het vanaf de CV moet komen.
Zo'n hotfill apparaat is toch wel slim genoeg om pas water op te nemen als dat een bepaalde temperatuur heeft bereikt? Dat hij als het ware dus de eerste x koude liter gelijk het riool in laat lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Dus wat is de winst dan? Om een beetje elektra te besparen (zuinige vaatwassers gebruiken maar iets van 1-1.5 kWh), maar ondertussen wel water wegmikken en gas stoken voor warm water.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

darkdesign schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 01:44:
[...]

Klopt, de image hoster die ik in eerste instantie gebruikte werkte niet. :P

Is dat veel werk voor iemand die wel redelijk handig is, maar nog niet eerder een loodgieters klusje heeft gedaan? Kan ik dan eventueel dat stuk leiding van de koude kraan 90 graden buigen en dan het Y-stuk erop met daaraan een wasmachine kraantje die ik door middel van een stuk hout vastzet aan de muur?

Aan je tweede bericht begrijp ik dat er normaal een grotere leiding uit de muur komt, klopt dat? Vermoedelijk hebben ze die gebruikt voor de leiding naar het kraantje buiten. Er loopt namelijk een leiding zo'n 30 cm lager die naar buiten gaat.
Dan pak je daar je aanvoer naar de kraan van de 15mm. bekijk de huidige situatie, koppeling er tussen en je kunt gewoon flex leiding(slang) gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 28-08-2017 10:40 . Reden: met=van nu ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Señor Sjon schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:50:
[...]

Dat van die boiler zou ook gaar zijn, want dan ruil je het ene elektrische verwarmingselement in voor het andere, maar wel tegen een meerprijs :P

Ik mag trouwens hopen dat een hotfill vaatwasser enigszins slim hier mee omgaat en bijvoorbeeld het koude water in de leiding gebruikt voor de eerste spoelronde. Zo niet dan zie ik het nut van een hotfill in NL niet, want in de meeste huizen zit er flink wat meter leidingwerk tussen CV en vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/2017-08-28%2010.36.26.jpg

Ik heb het zo opgelost, misschien niet het mooiste maar het werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 28-08-2017 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Leiding in het midden tussen de muur en stopkraan doorsnijden.
T-stuk 15 x 1/2" bin x 15 knel ertussen zetten.
En in de 1 schroefdraad een wasmachinekraan draaien met wat teflon tape ertussen.

Stopkraan komt dan wel wat naar voren maar er is toch ruimte genoeg. En anders evt. de leiding 2 maal snijden zodat hij wat korter tegen de muur komt.

Wat betreft hotfill is het alleen met bijv. een verjaardag makkelijk daar de machine sneller klaar is als hij warm water kan pakken en dus meteen zijn programma kan starten i.p.v. eerst het water op te moeten gaan warmen.

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

Hotfill heb je hooguit wat aan als je een zonneboiler of warmtepomp hebt en je dus duurzaam de energie van je warm water op kan vangen.

Je hoeft de leiding in principe niet door te snijden, als je de bestaande knelkoppeling waar nu de afsluitkraan op zit gewoon losdraait kun je daar een T-stuk voor in de plaats zetten zoals je zelf al voorstelde. Op de nieuwe leiding monteer je dan gewoon een aparte afsluitkraan voor de vaatwasser.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:38:
[afbeelding]

Ik heb het zo opgelost, misschien niet het mooiste maar het werkt.
Ik zou die kraan toch echt even vastzetten, al is het maar met een balkje hout dat je onder en boven aan het kastje schroeft. Nu is de waterleiding een hefboom waarmee je een behoorlijke kracht op de knelkoppeling kunt zetten. Als iemand iets onder de kraan neerzet dat net iets te hoog is breekt het hele zaakje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-05 17:38

painkill

Pain(k)(ill)

Dat gaat inderdaad geen 10 jaar goed zo denk ik.. En als je toch bezig bent, zet dan ook de afvoerslang van de vaatwasser vast. Schiet die er ook niet uit.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Chaos schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 19:25:
[...]

Ik zou die kraan toch echt even vastzetten, al is het maar met een balkje hout dat je onder en boven aan het kastje schroeft. Nu is de waterleiding een hefboom waarmee je een behoorlijke kracht op de knelkoppeling kunt zetten. Als iemand iets onder de kraan neerzet dat net iets te hoog is breekt het hele zaakje af.
Ach, in het vorige huis heeft het 7 jaar op zo'n manier gezeten en nu zit het hier ook alweer 4 jaar zo, volgens mij gaat dat best goed zo.
De afvoer zit wel vast, die rubberen dop zit lekker strak op een tuitje en er zit zelfs nog wat plakband omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Na alle tips heb ik de 15mm leiding gebruikt om de aansluiting op te maken. De muurplaat staat wel scheef, omdat het bochtje dat ik vervangen heb voor een T-stuk al scheef stond. Op de foto hieronder zie je de huidige situatie. Het wasmachine kraantje staat tijdelijk even scheef want hij begon te lekken toen ik er tegenaan stootte toen ie recht stond. Dus heb ik hem even strakker gedraaid, dat doe ik straks even overnieuw.

Wel heb ik daar nog een vraag over. Ik lees overal op internet dat een wasmachinekraan niet helemaal strak vast hoeft te zitten, echter kan ie dan door een stootje of door de slang van de vaatwasser terug gedraaid worden. Nu had ik bedacht om de vaatwasserslang recht eronder vast te zetten aan de muur met een slangenklem, maar is daar echt niks beters voor te krijgen?

Laatste vraag, in de installatie handleiding van de vaatwasser staat dat de afvoerslang niet lager dan 40 cm mag komen, althans dat is de manier hoe ik het plaatje interpreteer. Maar hoe wordt dat bedoelt? Mag je niet eerst naar beneden met de slang, maar mag dat wel nadat je het eerste deel van de slang omhoog legt? Een beetje onduidelijk, want er staat nergens tekst bij.

Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/k0jhfq3g9/20170901_102347.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door darkdesign op 01-09-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:58

Wish

ingwell

-en toen het plaatje het weer...

[ Voor 84% gewijzigd door Wish op 01-09-2017 10:38 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Delakhan schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:44:
[...]

Wat betreft hotfill is het alleen met bijv. een verjaardag makkelijk daar de machine sneller klaar is als hij warm water kan pakken en dus meteen zijn programma kan starten i.p.v. eerst het water op te moeten gaan warmen.
Beetje vaatwasser heeft tegenwoordig een "partystand". Hij houdt zichzelf op temperatuur tot je hem weer op de normale stand zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

darkdesign schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:32:
[...]

Laatste vraag, in de installatie handleiding van de vaatwasser staat dat de afvoerslang niet lager dan 40 cm mag komen, althans dat is de manier hoe ik het plaatje interpreteer. Maar hoe wordt dat bedoelt? Mag je niet eerst naar beneden met de slang, maar mag dat wel nadat je het eerste deel van de slang omhoog legt? Een beetje onduidelijk, want er staat nergens tekst bij.

[afbeelding]
Je moet inderdaad een 'kattenruggetje' maken, met een minimale hoogte van 40 cm. Dat zorgt er voor dat de vaatwasser niet spontaan meteen leegloopt, maar alleen als hij zijn pomp gebruikt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04 14:18
Reptile209 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:47:
[...]

Je moet inderdaad een 'kattenruggetje' maken, met een minimale hoogte van 40 cm. Dat zorgt er voor dat de vaatwasser niet spontaan meteen leegloopt, maar alleen als hij zijn pomp gebruikt.
Yep feitelijk moet je tegendruk hebben in de leiding.

Daarom heb je vaak zo'n stuk plastic in de vorm van een halve cirkel om je afvoerleiding in te klikken zodat je m in een afvoer kan hangen boven de grond.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:46
En als de afvoer te laag zit kan hij ook overlopen. Vaatwassers en wasmachines pompen met best veel kracht en een standaard 40mm pijp heeft dan best wat te verwerken. Mijn wasmachine op zolder drukte zijn water er bij de cv-ketel weer uit omdat de cv-afvoer maar ~15cm omhoog liep itt de 80cm van de wasmachine.
Pagina: 1