beamaansluiting zolder advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

In ons nieuwbouwhuis willen we op zolder een beamer voor het kijken van films en het spelen van games.
We kunnen als meerwerkoptie kiezen voor een aansluiting voor een beamer: “Er wordt een bedrade leiding met HDMI kabel van een plafondpunt naar een wandpunt aangebracht. Tevens wordt daarbij een elektrapunt in het plafond aangebracht.”

De kamer waar we de beamer willen hebben heeft een schuine kap. De wand die met groen is aangegeven willen we gebruiken voor het projectiescherm.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2r5yp75.png

We willen een hoekbank in de kamer plaatsen vanaf waar gekeken/gespeeld kan worden. Daarnaast willen we een bureau met PC in de kamer plaatsen, vanaf waar de beamer moet kunnen projecteren. Mijn vriend wil ook zijn oude super nintendo kunnen aansluiten op de beamer.
We hadden de volgende opstelling in gedachten:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tqy8iey4nbbda.png

Zou dit werkbaar zijn? Hebben jullie advies hoe de beameraansluiting moet worden aangebracht en waar we loze leidingen moeten aanbrengen voor data/CAI?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Is het niet logischer om een short throw beamer te gebruiken in deze situatie?

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 27-08-2017 11:08 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 21:47
Met de informatie die je hier gegeven hebt ziet het er prima werkbaar uit. Uiteindelijk zul je zelf moeten beslissen wat je wil hebben, maar ter referentie: Ik heb een 100" scherm waar ik ongeveer 3 a 3,5 meter vanaf zit. Dit is groot, maar niet te groot. Ik heb het schermformaat een tijdje op 120" gehad maar dit was voor mij te veel van het goede voor de afstand waar ik op zit en ik heb hem daarna weer terug naar 100" gezet. Mijn beamer hangt ongeveer 4 meter van de projectiewand af. Deze afstand zal per beamer verschillen. De meeste fabrikanten bieden een rekenhulp aan om te bepalen hoe ver de beamer van de wand gehangen moet worden om een bepaald schermformaat te krijgen, bijvoorbeeld Epson: https://files.support.epson.com/pdc/eai/html5/index.html.

Voor het wandpunt met de HDMI aansluiting moet je besluiten waar je de receiver neer wil zetten. Voor loze leidingen moet je besluiten of je ook een tv wil kunnen neerzetten, of je surround sound wil (5.1, 5.2, 7.1 of 7.2) of alleen stereo speakers voor aan en hoe je je netwerk wil aanleggen. Een HDMI leiding van het bureau met pc naar de receiver zal ook een goed idee zijn.

Aangezien er meer dan genoeg ruimte is voor een long throw beamer en alle kabels meteen mooi ingebouwd kunnen worden zie ik niet waarom de extra kosten van een short throw beamer het waard zijn. Zorg ook dat je een home cinema beamer uitzoekt. Office beamers beginnen in een lagere prijsklasse maar zijn niet gemaakt voor beeldkwaliteit.

Ik weet niet wat voor plafond constructie er gebruikt wordt, en aangezien de beamer aansluiting aangeboden wordt vanuit de bouw hoop ik dat ze er al rekening mee gehouden hebben, maar een goede beamer kan nogal wat wegen. Het plafond moet hier op voorzien zijn qua constructie. Ik zou even overleggen met de aannemer/bouwkundig ingenieur over hoe en wat. Of de plafondconstructie zodanig is dat het niet uitmaakt waar de beamer hangt (denk beton), of er al een locatie is voorzien, of zo nee, dat de locatie die je uitgekozen hebt gaat werken.

Een richtprijs qua budget van het systeem is meestal ook handig zodat we kunnen inschatten om wat voor soort spul het gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door steven2992 op 27-08-2017 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
steven2992 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:32:
Met de informatie die je hier gegeven hebt ziet het er prima werkbaar uit. Uiteindelijk zul je zelf moeten beslissen wat je wil hebben, maar ter referentie: Ik heb een 100" scherm waar ik ongeveer 3 a 3,5 meter vanaf zit. Dit is groot, maar niet te groot. Ik heb het schermformaat een tijdje op 120" gehad maar dit was voor mij te veel van het goede voor de afstand waar ik op zit en ik heb hem daarna weer terug naar 100" gezet. Mijn beamer hangt ongeveer 4 meter van de projectiewand af. Deze afstand zal per beamer verschillen. De meeste fabrikanten bieden een rekenhulp aan om te bepalen hoe ver de beamer van de wand gehangen moet worden om een bepaald schermformaat te krijgen, bijvoorbeeld Epson: https://files.support.epson.com/pdc/eai/html5/index.html.

Voor het wandpunt met de HDMI aansluiting moet je besluiten waar je de receiver neer wil zetten. Voor loze leidingen moet je besluiten of je ook een tv wil kunnen neerzetten, of je surround sound wil (5.1, 5.2, 7.1 of 7.2) of alleen stereo speakers voor aan en hoe je je netwerk wil aanleggen. Een HDMI leiding van het bureau met pc naar de receiver zal ook een goed idee zijn.

Aangezien er meer dan genoeg ruimte is voor een long throw beamer en alle kabels meteen mooi ingebouwd kunnen worden zie ik niet waarom de extra kosten van een short throw beamer het waard zijn. Zorg ook dat je een home cinema beamer uitzoekt. Office beamers beginnen in een lagere prijsklasse maar zijn niet gemaakt voor beeldkwaliteit.

Ik weet niet wat voor plafond constructie er gebruikt wordt, en aangezien de beamer aansluiting aangeboden wordt vanuit de bouw hoop ik dat ze er al rekening mee gehouden hebben, maar een goede beamer kan nogal wat wegen. Het plafond moet hier op voorzien zijn qua constructie. Ik zou even overleggen met de aannemer/bouwkundig ingenieur over hoe en wat. Of de plafondconstructie zodanig is dat het niet uitmaakt waar de beamer hangt (denk beton), of er al een locatie is voorzien, of zo nee, dat de locatie die je uitgekozen hebt gaat werken.

Een richtprijs qua budget van het systeem is meestal ook handig zodat we kunnen inschatten om wat voor soort spul het gaat.
Dank voor je uitgebreide reactie. Plafond wordt inderdaad van beton gemaakt. Volgens de aannemer is het mogelijk om een beameraansluiting te plaatsen (ook al hebben we een schuine kap). We weten nog niet wat voor beamer we willen kopen (in ieder geval home cinema inderdaad, zonder lag bij films of gamen), maar we moeten nu wel al besluiten of en waar we een beamer-aansluiting willen hebben zodat de aannemer het nog kan meenemen in de bouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:47

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Waarom doe je niet wireless HDMI?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:58
Heb zelf ook een zolder bioscoop met nagenoeg dezelfde indeling, alleen iets kleiner.
Zie hiervoor dit topic:
Beamer + projectiescherm advies

Aangezien ik het later heb opgehangen kabels dus niet zo netjes kunnen wegwerken.
Nu komen er een aantal vragen bij me op voordat ik je advies kan geven.

1. Wat als de HDMI kabel defect raakt of je wil van HDMI 1.4/2.0 naar 3.0 voor 8K beeld bijvoorbeeld? Is dat dan makkelijk te vervangen, een normale UTP kabel etc is vrij dun, een HDMI is vrij dik. Zou het zo willen hebben dat het (makkelijk) te vervangen is.
2. Exacte schermgrootte? Hoeveel inch wil je? Neem aan dat er 5.1/7.1/9.1 set bij komt, waarbij je de front en center speakers dus bij de muur waarop je projecteert kwijt moet.
3. Budget?
4. Aantal apparaten wat je er op wil aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-08 09:32
Naar analogie met hierboven wil ik graag volgende tip geven:

vraag zeker (aangezien je het hebt over "meerwerkoptie") dat de leiding waarin de HDMI aangebracht wordt een grote diameter heeft, hoeken met een grote radius en liefst van al een gladde buis.

HDMI is nu de standaard, over 10jaar misschien niet meer. Bovendien is deze standaard zowat elk jaar lichtjes aangepast en de ene HDMI kabel bleek de andere niet te zijn. Het zal je meer kosten, maar als je zo ver wilt denken als mogelijk dan vraag je of ze nu niet reeds een "48G kabel" plaatsen. Officieel bestaan er maar 3 types: HDMI, HDMI high speed en 48G. Al de rest is marketing of heeft te maken met de toestellen (1.3, 1.4, 2.0a etc.).

Voor de rest gaat het een beetje over voorkeur. Persoonlijk zie ik graag alle toestellen in 1 kast, ik zou dus alle leidingen doen toekomen in die kast/hoek. Je hebt het trouwens over projectie van SNES, bedoel je de nieuwe of de originele? In het eerste geval moet je ofwel meerdere HDMI kabels trekken tussen aansluiten en beamer, ofwel moet je een switch plaatsen waar je toestellen komen. In het geval van de originele SNES zal je ook de oude videokabel moeten trekken, ofwel een aansluittoestel plaatsen die analoge video signalen upconvert naar HDMI.
Pagina: 1