Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

UTP aanleggen in oud huis

Pagina: 1
Acties:

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:03
Sinds we zijn verhuist loopt er een ethernet kabel door de gang, dit om vanaf de voorkamer, de woonkamer te voorzien van een ethernet aansluiting. Aangezien dat geen gezicht is en we in dit huis geen PVC leidingen hebben liggen, die we kunnen hergebruiken voor UTP, ben ik op zoek naar een andere oplossing.

Het NT kastje hangt in de voorkamer, waar de glasvezelkabel gewoon door de voorgevel binnenkomt, dit is al geen ideale situatie aangezien dat kastje gewoon tegen een willekeurige muur geschroeft is. Maar goed, hier doen we niets meer aan, nadeel is wel dat ik daar nu ook mijn USG en een UAC Pro heb liggen. 1 grote dradenbende en warboel op dit moment.

Aangezien ik graag een rack in de (inpandige) garage wil, waar ik USG, switch, NAS, etc wil hebben staan, moet ik dus vanaf de voorkamer naar de garage.

Afbeeldingslocatie: https://sortedbits.com/media/plattegrond-small.png

Kleine situatieschets, niet op maat en/of schaal, maar meer om een idee te geven. Nu was mijn idee om geheel rond de buitengevel een 32mm PVC buis in te graven, met op de juiste plek Y-stukken welke via een 20mm PVC de gevel binnen gaan. Aan de binnenkant wil ik dan op de plekken van de oranje circels UTP aansluitingen maken.

Op de plek van het paarse vierkant wil ik een rack of kast plaatsen waar al mijn apparatuur in komt te staan.

Nu wil ik ik de PVC leiding in zijn geheel in 1 keer aanleggen en verlijmen en dan zo'n 15 tot 20 cm onder de grond leggen. Ik vraag me alleen af of wat effect dit heeft. Ik ga er toch van uit dat UTP gewoon functioneert met de Nederlandse temperaturen in de grond?

De gaten in de muur, die nodig zijn om de PVC naar binnen te brengen, ga ik op maat en in een hoek van 45 graden naar beneden (van binnenuit) boren. Hierna lijm ik de PVC in de gaten waardoor het geheel waterdicht blijft.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:09
1. Bestaat er geen mogelijkheid om de glasvezel te laten verleggen naar de garage? In je huidige setup zal er een modem in je voorkamer blijven staan/hangen.

2. Ik weet niet of je de grond rondom je huis van jou is, of dat de voorgevel rechtstreeks op openbaar domein uitkomt. Normaliter worden kabels 50 tot 80 cm diep gestoken om beschadiging te voorkomen bij simpele graafwerkzaamheden (vervangen voetpad,...) of bij het aanplanten van de tuin. Je pvc-buis biedt wel enige bescherming tegen een plantenschupje, doch een graafmachientje of een ploeg heeft hier geen moeite mee.

3. Ik zie op je plan een keldertrap. Is het pand volledig onderkelderd? Anders zou ik alles via de kelder doen. Vermijd je eventuele problemen met water.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat ik mis in je plan is hoe je 1e en eventuele 2e verdieping er uit zien en hoe je die gaat aansluiten. :)

Kan me voorstellen dat het nuttig is dat meteen mee te nemen. Wellicht wil je op termijn zonnepanelen op je dak, in de slaapkamers een (slimme) TV, wat domotica en andere dingen.

Dan is het denk ik nuttig dat meteen mee te nemen in je huidige plannen.

Glasvezel is overigens prima te verleggen. Even kijken of je dat zelf wilt of kunt en officieel zal je leverancier het niet ondersteunen tenzij zij dat zelf doen, in de praktijk maakt het geen barst uit en kun je d'r prima een stukje glas aan patchen.

Wat @Arator zegt, als je dat ook in je garage kunt plaatsen heb je echt alles mooi centraal.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• sorted.bits
Arator schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 08:39:
1. Bestaat er geen mogelijkheid om de glasvezel te laten verleggen naar de garage? In je huidige setup zal er een modem in je voorkamer blijven staan/hangen.

2. Ik weet niet of je de grond rondom je huis van jou is, of dat de voorgevel rechtstreeks op openbaar domein uitkomt. Normaliter worden kabels 50 tot 80 cm diep gestoken om beschadiging te voorkomen bij simpele graafwerkzaamheden (vervangen voetpad,...) of bij het aanplanten van de tuin. Je pvc-buis biedt wel enige bescherming tegen een plantenschupje, doch een graafmachientje of een ploeg heeft hier geen moeite mee.

3. Ik zie op je plan een keldertrap. Is het pand volledig onderkelderd? Anders zou ik alles via de kelder doen. Vermijd je eventuele problemen met water.
1. Geen idee, dat ga ik navragen. Dat is inderdaad beter, maar aangezien de voorkamer een soort thuisbioscoop moet worden, vind ik het niet zo erg om de NT te laten hangen en dat netjes af te werken, als de rest van de apparatuur er maar allemaal weg kan.

Alles centraal zou wel mijn voorkeur hebben inderdaad.

2. Ik wil hem recht tegen de gevel ingraven, waarbij ik zelf weet waar ze liggen. De tuin rondom is allemaal van ons zelf, dus hoef me geen zorgen te maken over eventuele lui van buitenaf.

3. Helaas, nee. We hebben onder het grootste deel van het huis wel een kruipruimte, maar kruipen kan je daar niet. Die is denk ik 45 cm diep en daar mag (van mij) echt niemand onder.
unezra schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 09:05:
Wat ik mis in je plan is hoe je 1e en eventuele 2e verdieping er uit zien en hoe je die gaat aansluiten. :)

Kan me voorstellen dat het nuttig is dat meteen mee te nemen. Wellicht wil je op termijn zonnepanelen op je dak, in de slaapkamers een (slimme) TV, wat domotica en andere dingen.

Dan is het denk ik nuttig dat meteen mee te nemen in je huidige plannen.

Glasvezel is overigens prima te verleggen. Even kijken of je dat zelf wilt of kunt en officieel zal je leverancier het niet ondersteunen tenzij zij dat zelf doen, in de praktijk maakt het geen barst uit en kun je d'r prima een stukje glas aan patchen.

Wat @Arator zegt, als je dat ook in je garage kunt plaatsen heb je echt alles mooi centraal.
Voordeel is dat de garage echt het centrale punt moet worden, en ik kan van de 1e verdieping van de garage gemakkelijk naar de 1e verdieping van het woonhuis. Daar ga ik wel een oplossing voor vinden. Een 2e verdieping hoeft geen UTP heen, daar is de afgelopen 20 jaar niemand geweest en ik gok dat dat de komende 20 jaar zo blijft.

Zonnepanelen komen alleen op de garage, die staat heel gunstig en heeft een groot dakoppervlak.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heeft het hele huis wel een spouwmuur? Anders door de spouw. Vraag mij alleen af of je in zo'n pijp geen vocht krijgt, nu zal een utp kabel niet zo snel wegrotten maar toch. Vindt het idee van het glas verleggen niet zo verkeerd zou ik zeker navragen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 12:52
Is het huis nog in verbouwing of alles al netjes afgewerkt?

Je zou toch eens moeten kijken of je niet je kruipruimte kan benutten om in ieder geval de kabels doorheen te trekken. Als je dan buiten UTP neemt heb je minder kans dat ongedierte het kan doorknagen. Vaak kan je ver komen met een stugge trekveer en een touwtje, zodat je wellicht zonder onder de vloer te hoeven toch een kabel naar de andere kant van je vloer kan trekken.

Anders wellicht via het plafond waar je misschien van bovenaf nog bij komt?

Buitenom lijkt me erg veel werk en je hebt het risico dat je koudebruggen gaat maken en allerlei vochtproblemen krijgt als je foutjes maakt in je isolatie. Elk gat door de buitenmuur is een kans voor vocht om binnen te trekken als je dit niet netjes doet.

Als je bijvoorbeeld voor een simpele mediaplayer of je Smart TV internet wilt, is een powerline adapter misschien snel genoeg en scheelt je alweer een aansluitpunt. Zo heb ik ook jarenlang video gestreamd naar de TV via powerline, dat ging prima. Niet ideaal, maar minder werk dan een ringleiding om je huis.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:33

Illusion

(the art of)

Een ondiepe leiding buiten leggen is een slecht plan. Je ligt dan boven de vorstgrens. Na een beschadiging door vorst of ongelijke zakking, kan de buis vollopen. Dan vriest ie bij de eerste de beste winter helemaal stuk. Plus alle extra koudebruggen en vochtproblemen in je muur.

Ook ik adviseer om gewoon de kruipruimte te gebruiken. Kan je een paar foto's maken en posten? Soms lijkt een kruipruimte onbegaanbaarder dan hij werkelijk is.

En kan je op je plattegrond de vorm van je kelder met een stippellijn intekenen? Dan kunnen we zien wat er mogelijk is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
Heb je geen kruipruimte waar de doorheen kunt? Als je compleet verlijmde buis legt hoef je niet bang te zijn voor vocht.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik weet niet hoe oud het huis is, wijzelf hebben een huis met houten(balken) vloer. Toen we het huis kochten hebben we een aantal leidingen (4 nieuwe groepen, aantal UTP en telefoon) onder de vloer gelegd vanuit de kruipruimte.
Het is ook niet hoog maar ik kan er liggend op buik of rug door heen schuiven. Gelukkig is het droog maar het ligt er vol met gruis, puin, splinters, spijkers, zelfs glas en veel stof. Verschrikkelijke plek om te komen maar met wat oude stevige kleding was het ideaal om zo op de begane grond de bekabeling aan te sluiten. Zou er toch eens over nadenken.

Gabriël AM5

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat voor vloer ligt er idd?

Er bestaat platte UTP. Als je min of meer zachte ondervloeren hebt kun je een gleuf erin maken en platte UTP daarin leggen. Volledig uit zicht, maar binnen je isolatie en bereikbaar indien nodig.

Oslik blyat! Oslik!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 06:58

Ron

sorted.bits schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 09:46:
[...]
.

3. Helaas, nee. We hebben onder het grootste deel van het huis wel een kruipruimte, maar kruipen kan je daar niet. Die is denk ik 45 cm diep en daar mag (van mij) echt niemand onder.

[...]
45 centimeter is echt meer dan voldoende. zolang er geen water instaat is dat goed te doen.
als je het zelf niet wil doen, huur een installateur in, die heeft vaak een volledig waterdicht pak voor dit soort situaties

• sorted.bits
Wat enorme slechte foto's van de kruipruimte:

Afbeeldingslocatie: https://sortedbits.com/media/kruipruimte-1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://sortedbits.com/media/kruipruimte-2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://sortedbits.com/media/kruipruimte-3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://sortedbits.com/media/kruipruimte-4.jpg

De vloer in het huis is van hout. Het probleem is dus dat de kruipruimte 45cm hoog is, maar dat er ook allerlei buizen door lopen, waardoor het volgens mij op sommige plekken fysiek onmogelijk is om er langs te komen.

De kabel in de vloer verwerken is dus ook een slecht plan, want in die balken wil je niet frezen. Daarnaast is dus de vloer in de gang 'granieto', als ik daar in ga zitten frezen mag ik de rest van mijn leven buiten slapen volgens mij ;)

De spouwmuur, ik vraag me af hoe ik dat moet doen, op zich een goed idee als dat enigszins haalbaar is. (Hier een topic erover: Kabels door spouwmuur? Of toch Binnen of buitens huis?), let op, de muren zijn al gestuct waar hij dan door zou moeten....

Daarnaast zijn veel van de binnenmuren van steen en is er niet echt een direct pad van de voorkamer naar de garage, zonder dat er een kabel ergens in het zicht loopt.

Maar is verlijmt PVC zo breekbaar dat het door vorst aangetast kan worden dan? Dat wist ik eigenlijk niet.

Als ik de kruipruimte niet in kom, kan ik toch ook geen buizen leggen van ene plek naar de andere. Er is 1 kabel van de ene kant van het huis naar de andere gelegd, maar die loopt op plekken die ondertussen onbereikbaar zijn (door verbouwingen die gedaan zijn). Echter is die kabel overal vastgezet, dus je kan hem ook niet als trekveer gebruiken...

Nu ik even rondgekeken heb in de kruipruimte (vanuit boven de grond hoor, ik ga er echt niet in ;) ), lijkt het er ook niet op dat hij onder de garage door loopt.

[ Voor 3% gewijzigd door sorted.bits op 27-08-2017 16:04 ]

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:09
Die kruipruimte ziet er inderdaad niet echt uit dat je er vlot doorkan, tenzij je in een circus als slangenmens werkt :P

Hoe zit het met wireless bereik? Ik denk dan aan die glasverbinding laten verleggen naar de garage en van daaruit een mesh netwerk opbouwen. Normaal zou ik aanraden om zoveel als mogelijk te bekabelen, doch als dit niet mogelijk is, kan wireless misschien een oplossing bieden.

Of als het niet onder de vloer kan, misschien in de plafonds? Al kan ik me voorstellen dat bij een oude woning het plafond langs de rand versierd is met moulures die je niet wil beschadigen.

Als je toch UTP-kabels (als je dan toch kabel trekt, leg dan een aparte kabel naar elke ruimte), leg die toch diep genoeg. In België wordt een diepte van 80cm gebruikt als vorstrand, dus dieper zou het normaal niet mogen vriezen. (unless winter is coming. Gebruik grondkabel, die zou normaal vochtdicht moeten wezen. Boor van buiten naar binnen, anders heb je kans dat je stukken gevelsteen zou kapotkloppen met een klopboor, en tevens zou je de isolatie van de binnenmuur tegen de buitenmuur kunnen duwen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• sorted.bits
Arator schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:42:
Die kruipruimte ziet er inderdaad niet echt uit dat je er vlot doorkan, tenzij je in een circus als slangenmens werkt :P

Hoe zit het met wireless bereik? Ik denk dan aan die glasverbinding laten verleggen naar de garage en van daaruit een mesh netwerk opbouwen. Normaal zou ik aanraden om zoveel als mogelijk te bekabelen, doch als dit niet mogelijk is, kan wireless misschien een oplossing bieden.

Of als het niet onder de vloer kan, misschien in de plafonds? Al kan ik me voorstellen dat bij een oude woning het plafond langs de rand versierd is met moulures die je niet wil beschadigen.

Als je toch UTP-kabels (als je dan toch kabel trekt, leg dan een aparte kabel naar elke ruimte), leg die toch diep genoeg. In België wordt een diepte van 80cm gebruikt als vorstrand, dus dieper zou het normaal niet mogen vriezen. (unless winter is coming. Gebruik grondkabel, die zou normaal vochtdicht moeten wezen. Boor van buiten naar binnen, anders heb je kans dat je stukken gevelsteen zou kapotkloppen met een klopboor, en tevens zou je de isolatie van de binnenmuur tegen de buitenmuur kunnen duwen.
Bij de woonkamer is het balkenplafond weggewerkt met een afgestuct plafond. Daar wil/kan ik niet bij zonder de hele boel open te halen. Bij de voorkamer zijn nog de ouderwetse balken die we (denk ik behouden), via het plafond zou ik daar wel iets kunnen laten lopen.

Het was ook wel mijn idee om grondkabel te gebruiken (deze heb ik al binnen) en inderdaad naar elke stip op de kaart komen 2 aparte UTP kabels te liggen in zijn geheel naar de garage. In de garage worden al die kabels aangesloten op een 24 poorts switch. Het stomme is dus dat ik dus geen andere mogelijkheden zie dan buitenom, waar ik zelf ook niet helemaal tevreden mee ben.

Dieper dan 15 - 20 cm is dus wel aan te raden begrijp ik.

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Als je buitenom gaat kun je er eventueel voor kiezen om je kabel(s) door een mantelbuis te leggen. Wij hebben 2 mantelbuizen (2x63mm - https://pvcvoordeel.nl/kabelbeschermingsbuis/) van het huis naar de schuur liggen. Deze hebben we ingegraven (c.a. 40cm diep) toen we bezig waren met het aanpassen van de tuin, dus liggen nu onder de nieuwe tegels. Heb ze van buitenaf dichtgepurred, komt geen druppel vocht doorheen :)

Later heb ik ze gebruikt om er een grondkabel doorheen te trekken (aparte groep van de schuur gemaakt, na installatie nieuwe meterkast) en er ligt nu UTP doorheen naar een accespoint die voor WiFi in de tuin zorgt.

Het ingraven is even wat werk, maar daarna kun je er doorheen douwen wat je wilt. Mocht je dan ooit nog eens van Cat5E naar Cat6 of Cat7 willen hoef je niet opnieuw alles open te graven, kwestie van kabels vervangen.

Zou ze dan gewoon rondom leggen (door de vloer naar buiten boren onder 45/60 graden), vanaf elk punt in je huis 1 en centraal laten uitkomen in je garage. Van daaruit kun je dan alles regelen. Even wat werk, maar wel de meest nette optie.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 12:52
Stel dat je in de hoek waar je een kabel wilt hebben een soort grijpertje door de vloer laat zakken (door een klein gaatje die je daarna weer opvult). Als je dan in de kruipruimte op je buik gaat liggen (zolang je bij het luik blijft is dat niet zo erg) kan je wellicht met een stugge trekveer tot aan je 'grijpertje' komen.

Je kruipruimte is wat laag, maar niet bijzonder. Hij is in ieder geval droog.

Ik heb voor mijn verbouwing hier ook er lang tegen opgezien om de kruipruimte in te gaan. Nadat ik het eenmaal een keer gedaan had viel het echter wel mee, en heb er vervolgens hele dagen in doorgebracht om allerlei leidingen en kabels te trekken. Het went vanzelf.

Het is in ieder geval een stuk makkelijker dan buiten om en dan door je muur. Want hoe ga je dat dan netjes wegwerken?

Alternatief is een bestuurbaar autotje te zoeken (speelgoed auto) en hier een touwtje aan te binden. Zo kom je ook een eind in je kruipruimte (als je hem kan zien). Bind daar een telefoon op de voorkant met skype videobellen en je hebt een mobiel treksysteem.

Zomaar wat ideetjes. Ik zou echter echt niet buitenom gaan. Je haalt je een hoop dingen op de hals die je niet wilt (vocht).
Pagina: 1