Kabels door spouwmuur? Of toch Binnen of buitens huis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 11:19
Ik ben momenteel bezig met de koop van een woning.
En ter voorbereiding ben ik aan het denken wat ik waar kwa kabels en dergelijken nodig ben.

Nu moet er een berg kabels. (UTP en Coax) naar de zolder toe.
De Spouw is nog niet geïsoleerd en is in theorie mooi vrij. (moet ik nog nakijken)
Nu is alleen de vraag hoe trek je kabels door die spouwmuur heen?

Of moet ik niet te moeilijk gaan doen en de kabels door het huis door 1 van de kamers laten lopen.

Google heeft tot nu toe weinig opgeleverd.
Veelal oplossingen om kabels horizontaal door de spouw te krijgen door naar de buiten muur.

Wie oh wie heeft er een manier die haalbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 15:41

AMDFreak

Intel is zo..

Poeh, beetje muur is 15 tot 20cm dik, als je dan ook nog eens door het beton heen moet.. en zoveel ruimte zit er niet in een spouwmuur.

Ik denk dat je het niet moet willen..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:22

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik zou dat niet doen in de spouwmuur, zeker niet als het gaat om de spouw tussen je buren in. Contactgeluid is het ergste wat er is en dat werk je in de hand ermee.

Is in de muren frezen niet een oplossing? Ik weet dat het met beton een aardige klus is en ik weet niet of het mogelijk is (weet niet of je de muren opnieuw wilt laten stuccen bijv.) maar dat is wel veruit het netste. Anders zit er niets anders op dan het tóch door het huis te laten gaan, al dan niet in een koof in de hoek van een kamer en door het plafond heen te boren met een diamantboor.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Persoonlijk zou ik gaan voor frezen. Makkelijker en je houd de ruimte in de spouwmuur over om isolatie in te stoppen. Bij onze woning is of een heel stuk muur eruit halen om bij de spouw te komen (en dan moet je het leidingwerk nog naar boven zien te krijgen) of een klein stuk uit de muur frezen, leeg leidingwerk erin, opvullen en klaar.

Tip: kijk hoe het leidingwerk in je woning loopt en / of er al niet kabels naar boven zijn getrokken.
Bij onze woning loopt een afvoer van het toilet door de meterkast. Niet moeders mooiste oplossing, maar met een kleine moeite is het gat waar deze leiding in is verwerkt iets groter te maken zodat je er een pvc leiding doorkrijgt. Ook waren er bij ons al coax kabels naar boven getrokken via een geboord gat, deze kun je ook hergebruiken. Oftewel soms heb je mogelijkheden alleen soms moet je ze nog wel vinden (verstopte kabel :D )

[ Voor 48% gewijzigd door DerKleinePunkt op 21-09-2015 16:10 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 15:41

AMDFreak

Intel is zo..

Soms wilt er wel eens wat ruimte zijn achter de meterkast (daar loopt 9 van de 10 keer een standleiding).
Wellicht dat je daar wat buizen in kan stoppen.. en dan kan je indien mogelijk het e.e.a. in de dekvloer vrezen.
Maar let op, het kan zijn dat er ook verwarmingsbuizen aanwezig zijn.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Achter de meterkast moet ik nog kijken. denk alleen dat daar direct de muur van de woonkamer achter zit (achter het houtwerk)
Links en rechts in de meterkast zit wel een wand op 45 graden.
Die ga ik als eerst bekijken en hopen dat daar ruimte tussen zit wat helemaal naar zolder doorloopt.

Aan het vreeswerk heb ik gedacht maar was eigenlijk niet van plan om de hele muur weer te doen.
En dan kom je weer bij het plafond. Dat wil je dan weer zo strak mogelijk bij de muur hebben.
Gaat ook wel lastig worden.

Contact geluid zal wel mee vallen.
het gaat om de spouw tussen de buitenmuur zeg maar,
Niet aan de kant van de buren.

Bedenk me net dat door de spouw hoe dan ook lastig gaat worden.
aangezien je door het dak nooit in die hoeken kunt komen met je boormachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:09
meestel heb je in bijvoorbeeld het trappenhuis een koof die van onder naar boven gaat (gas naar cv, afvoer naar cv, eventueel wasmachine en droger aansluiting op zolder, inclusief benodigde leidingen voor thermostaatkabel en voeding WM/DR. Gooi hier een knappe leiding bij die in de meterkast uitkomt en je bent klaar. (heb je geen driehoek in bij je trap zitten waar je een haakse wand zou verwachten? dit is vaak zo,n koof. Is in de kruipruimte gewoon open en op zolder van hout naast je trap. Vanaf zolder kan je dus zo pijp er in laten zakken, sokjes wel ff lijmen tegen onverhoopt losschieten)

Wat ook veel word gedaan, in de spouwmuur frezen, dus zeg maar nu aan de buitenkant. Dan blijft de isolatie net zo dik en zit het toch netjes in de wand.

[ Voor 41% gewijzigd door ybos op 21-09-2015 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Zover ik kan zien is de gasleiding en de afvoer weggewerkt in de muur.

Maar het is wel iets om na te kijken. Mogelijk het muurtje bij de draaitrappen eens bekijken of ik daar was mee kan bereiken.

We gaan puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

gasemans schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:35:
Aan het vreeswerk heb ik gedacht maar was eigenlijk niet van plan om de hele muur weer te doen.
En dan kom je weer bij het plafond. Dat wil je dan weer zo strak mogelijk bij de muur hebben.
Gaat ook wel lastig worden.
Om bij de spouwmuur te komen zul je toch ook moeten breken? Je kunt er van buitenaf toch niet bij of kun je er vanuit je zolder bij? Als je er van buitenaf toch bij kunt dan kun je ook zonder frezen uit. Recentelijk heb ik met een (pneumatische) bijtel een baksteen volledig uit een muur kunnen halen. Het is wel veel werk, maar zo zou je dus een lang stuk van buitenaf zonder te moeten frezen kunnen overbruggen.

In onze voorgaande huurwoning in de hoek van de kamer een gat in de vloer en het plafond gemaakt. Daarachter de kabels trekken om het geheel vervolgens dicht te maken met een hoekplank. De kabels zie je niet, de plank kun je mooi afwerken en je kunt de plank eruit halen om bij de kabels te komen.

[ Voor 19% gewijzigd door DerKleinePunkt op 21-09-2015 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-05 18:40

Dido

heforshe

offtopic:
Niet van dat bange. Je zou kunnen proberen iets te frezen, met een frees. Dat is beter voor je gemoed dan alles vrezen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
lol @Dido

Ik ga eerst even zoeken of er niet ergens een plek is waar al leidingen naar boven gaan.
Met wat geluk kan ik daar nog kabels langs heen verwerken.
Zo niet dat zal het waarschijnlijk via een slaapkamer naar boven de zolder gebracht worden met afwerking een houten koof/hoekplank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Als je toch op een hoek zit, dan is het wellicht ook nog een optie om gewoon buitenlangs te gaan. Nette afdekking tegen je gevel en je kan op alle hoogtes die je wil door de muur heen met je leidingen. Zo was bij onze jaren '30 appartementen ook de TV kabel aangelegd.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Wel aan gedacht maar moet zeggen dat ik dat echt verschrikkelijk vind.
Daarbij zit ik tegen over een school en kinderen en zichtbare kabels ............
Nee niet echt een hele goeie combi als je het mij vraagt.
En achter is ook niet echt een optie i.v.m. uitbouw aan de ene kant.
En de andere kant een groot raam wat zo goed als tegen de muur aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Dido schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:01:
offtopic:
Niet van dat bange. Je zou kunnen proberen iets te frezen, met een frees. Dat is beter voor je gemoed dan alles vrezen.
Gecorrigeerd. Smart arsch >:)
ATS schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:06:
Als je toch op een hoek zit, dan is het wellicht ook nog een optie om gewoon buitenlangs te gaan. Nette afdekking tegen je gevel en je kan op alle hoogtes die je wil door de muur heen met je leidingen. Zo was bij onze jaren '30 appartementen ook de TV kabel aangelegd.
Smaken verschillen. Ik zou het drie keer niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

gasemans schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:08:
Wel aan gedacht maar moet zeggen dat ik dat echt verschrikkelijk vind.
Daarbij zit ik tegen over een school en kinderen en zichtbare kabels ............
Nee niet echt een hele goeie combi als je het mij vraagt.
En achter is ook niet echt een optie i.v.m. uitbouw aan de ene kant.
En de andere kant een groot raam wat zo goed als tegen de muur aan zit.
Het punt is juist dat je de kabels niet zichtbaar hebt. Je zet er gewoon een kapje overheen van stevig kunststof of metaal. Anyway, het was maar een suggestie voor als je binnen geen bruikbare koof kan vinden. Stuk minder werk dan alles invrezen en netjes door je plafonds zien te komen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
zal eens kijken wat voor afwerking voor buiten mogelijk is.
Wie weet kom ik iets tegen wat ik niet storend vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:09
gasemans schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:20:
zal eens kijken wat voor afwerking voor buiten mogelijk is.
Wie weet kom ik iets tegen wat ik niet storend vind.
Zijn hele mooie RVS vierkante kokers voor, te bestellen bij technische unie bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zou buitenom geen porem vinden, tenzij je toch al lelijke bliksemafleiders op je huis hebt.

In het algemeen kun je altijd wel een plek vinden om (via de kruipruimte) een koof onzichtbaar achter een gordijn te maken als er nog geen koof naar boven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

Ik heb hier een vergelijkbare situatie, maar nadat we het knieschot op zolder hebben verwijderd (waar ze isolatie in hadden verwerkt), kon ik zo in de met lucht gevulde spouwmuur komen, van bovenaf dus. Een laag van 4 cm niks helemaal tot aan beneden! In de meterkast (onder trap bij ons beneden) aan dezelfde muur een flink gat geboord tot aan de luchtspouw et voila, touwtje naar beneden gehangen en ik kon kabels trekken! Heel fijn, de kortste route. Knieschot gaan we er, op wat steunbalken na, helemaal uit slopen, want ook nog eens meters extra bergruimte op zolder! Isolatie verplaatsen we naar dak en muur.

Ik kwam deze draad tegen omdat ik op zoek was naar de ervaringen hiermee, of er problemen ontstonden bijv. door ongedierte of warmte/kou in de spouwmuur. Tot nu toe hier niets gemerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door jubeth op 23-06-2018 13:11 ]

Pagina: 1