Ik zou graag advies willen hebben over een nieuwe PC die ik wil bouwen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn nieuwe PC moet vooral geschikt zijn voor professioneel gebruik: grafische software zoals Adobe Photoshop en 3D CAD (AutoCAD Inventor of Solidworks), wat programmeerwerk, veel bestanden gelijktijdig open, mogelijk in de toekomst audio- en/of videobewerking. Office software natuurlijk ook, maar daar verwacht ik geen problemen mee op een systeem dat krachtig genoeg is voor het voorgaande.
Moderne games interesseren me niet, dus daar hoeft geen rekening mee te worden gehouden.
Het systeem moet langere tijd kunnen meegaan, 5-10 jaar. Ik upgrade niet vaak.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Systeem wordt zelfbouw in een kast die ik al heb. Max. 2.000-2.500 Euro exclusief monitor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De kast wordt een Cooler Master Centurion 5 die ik voor 5 Euro bij de lokale kringloop heb gevonden.
Verder mag alles nieuw.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Moederbord met tenminste 2x PCIe x16 slots, liefst ook nog andere slots, 8-10 SATA aansluitingen, onboard netwerkcontroller, RAID, etc. Video hoeft niet onboard te zijn. Felle kleurtjes en ander leuks kunnen achterwege blijven.
- Optioneel: echte hardware RAID.
- Voor CAD geschikte graphics card, liefst eentje die niet een koeler van twee of drie slots breed nodig heeft.
- minimaal 16 Gb RAM (DDR4), liefst uitbreidbaar naar meer dan 32 Gb.
- Voeding, wattage TBD.
- 5.25" naar 3.5" bay adapter om 3 5.25" bays om te zetten naar extra ruimte voor harddisks.
- multicard-reader/USB 3.0 in 3.5" bay formaat (om floppy gat in behuizing te vullen).
- Om te starten: 4x Western Digital 3.5" hard disk
- Optioneel: SSD voor de systeemstart.
- Optische drive, waarschijnlijk Bluray.
- Nog wat andere zooi, zie later.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken met een kwalitatief goede reputatie, dus bv. Western Digital voor de harddisks.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Geen moederborden met "dumbed down" BIOSen, svp.
- Wel wil ik een zo stabiel mogelijk systeem.
- Voor de essentiëlere componenten heb ik liefst een goede kwaliteit en ditto garantie (dus geen rotzooi met 2 jaar garantie die het net na die 2 jaar begeeft).
- Systeem moet niet al te lawaaierig zijn.
- Onderdelen liefst niet Windows-only.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overclocken en ben ook niet geinteresseerd in speciale functies voor gamers.
Wat verwacht je van ons?
Waar het mij vooral om gaat, is dat de laatste keer dat ik een compleet systeem heb gebouwd eind jaren '90 was, en dus niet helemaal zeker ben van mijn zaak aangaande diverse details van mijn te bouwen systeem. Aan jullie het verzoek mijn voorstel hieronder kritisch te bekijken, mij te vertellen of het niet overkill is (of juist zwakheden aan te wijzen), en andere suggesties te doen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn nieuwe PC moet vooral geschikt zijn voor professioneel gebruik: grafische software zoals Adobe Photoshop en 3D CAD (AutoCAD Inventor of Solidworks), wat programmeerwerk, veel bestanden gelijktijdig open, mogelijk in de toekomst audio- en/of videobewerking. Office software natuurlijk ook, maar daar verwacht ik geen problemen mee op een systeem dat krachtig genoeg is voor het voorgaande.
Moderne games interesseren me niet, dus daar hoeft geen rekening mee te worden gehouden.
Het systeem moet langere tijd kunnen meegaan, 5-10 jaar. Ik upgrade niet vaak.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Systeem wordt zelfbouw in een kast die ik al heb. Max. 2.000-2.500 Euro exclusief monitor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De kast wordt een Cooler Master Centurion 5 die ik voor 5 Euro bij de lokale kringloop heb gevonden.
Verder mag alles nieuw.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Moederbord met tenminste 2x PCIe x16 slots, liefst ook nog andere slots, 8-10 SATA aansluitingen, onboard netwerkcontroller, RAID, etc. Video hoeft niet onboard te zijn. Felle kleurtjes en ander leuks kunnen achterwege blijven.
- Optioneel: echte hardware RAID.
- Voor CAD geschikte graphics card, liefst eentje die niet een koeler van twee of drie slots breed nodig heeft.
- minimaal 16 Gb RAM (DDR4), liefst uitbreidbaar naar meer dan 32 Gb.
- Voeding, wattage TBD.
- 5.25" naar 3.5" bay adapter om 3 5.25" bays om te zetten naar extra ruimte voor harddisks.
- multicard-reader/USB 3.0 in 3.5" bay formaat (om floppy gat in behuizing te vullen).
- Om te starten: 4x Western Digital 3.5" hard disk
- Optioneel: SSD voor de systeemstart.
- Optische drive, waarschijnlijk Bluray.
- Nog wat andere zooi, zie later.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken met een kwalitatief goede reputatie, dus bv. Western Digital voor de harddisks.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Geen moederborden met "dumbed down" BIOSen, svp.
- Wel wil ik een zo stabiel mogelijk systeem.
- Voor de essentiëlere componenten heb ik liefst een goede kwaliteit en ditto garantie (dus geen rotzooi met 2 jaar garantie die het net na die 2 jaar begeeft).
- Systeem moet niet al te lawaaierig zijn.
- Onderdelen liefst niet Windows-only.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overclocken en ben ook niet geinteresseerd in speciale functies voor gamers.
Wat verwacht je van ons?
Waar het mij vooral om gaat, is dat de laatste keer dat ik een compleet systeem heb gebouwd eind jaren '90 was, en dus niet helemaal zeker ben van mijn zaak aangaande diverse details van mijn te bouwen systeem. Aan jullie het verzoek mijn voorstel hieronder kritisch te bekijken, mij te vertellen of het niet overkill is (of juist zwakheden aan te wijzen), en andere suggesties te doen.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-7500 Boxed | € 188,95 | € 188,95 |
| 1 | Intel Xeon E3-1220 v5 Boxed | € 202,10 | € 202,10 |
| 1 | Supermicro X11SAE | € 214,75 | € 214,75 |
| 1 | PNY Quadro P400 | € 129,03 | € 129,03 |
| 4 | WD Red WD40EFRX, 4TB | € 133,- | € 532,- |
| 1 | Dawicontrol DC-1394 PCIe FireWire Controller | € 41,51 | € 41,51 |
| 1 | Cooler Master Centurion 5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart | € 384,50 | € 384,50 |
| 2 | Sharkoon 5.25 Bay Extension Blauw | € 5,58 | € 11,16 |
| 1 | Noctua NH-L12 | € 45,95 | € 45,95 |
| 1 | Noctua NF-A8 ULN, 80mm | € 14,50 | € 14,50 |
| 1 | Noctua NF-S12A ULN, 120mm | € 19,51 | € 19,51 |
| 2 | Samsung M393A2G40EB1-CRC | € 164,68 | € 329,36 |
| 1 | LG BH16NS55 Zwart | € 66,35 | € 66,35 |
| 1 | Corsair RM550x Zwart | € 88,95 | € 88,95 |
| 1 | Akasa Interne USB 3.0 5-poort cardreader met eSATA en 3x USB 2.0 en 2x USB 3.0 | € 28,50 | € 28,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.297,12 | |
[ Voor 36% gewijzigd door Amphiebietje op 26-08-2017 09:08 ]