Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe thuis-PC voor professioneel gebruik (2000-2500 Euro)

Pagina: 1
Acties:

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Topicstarter
Ik zou graag advies willen hebben over een nieuwe PC die ik wil bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn nieuwe PC moet vooral geschikt zijn voor professioneel gebruik: grafische software zoals Adobe Photoshop en 3D CAD (AutoCAD Inventor of Solidworks), wat programmeerwerk, veel bestanden gelijktijdig open, mogelijk in de toekomst audio- en/of videobewerking. Office software natuurlijk ook, maar daar verwacht ik geen problemen mee op een systeem dat krachtig genoeg is voor het voorgaande.
Moderne games interesseren me niet, dus daar hoeft geen rekening mee te worden gehouden.
Het systeem moet langere tijd kunnen meegaan, 5-10 jaar. Ik upgrade niet vaak.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Systeem wordt zelfbouw in een kast die ik al heb. Max. 2.000-2.500 Euro exclusief monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De kast wordt een Cooler Master Centurion 5 die ik voor 5 Euro bij de lokale kringloop heb gevonden.
Verder mag alles nieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Moederbord met tenminste 2x PCIe x16 slots, liefst ook nog andere slots, 8-10 SATA aansluitingen, onboard netwerkcontroller, RAID, etc. Video hoeft niet onboard te zijn. Felle kleurtjes en ander leuks kunnen achterwege blijven.
- Optioneel: echte hardware RAID.
- Voor CAD geschikte graphics card, liefst eentje die niet een koeler van twee of drie slots breed nodig heeft.
- minimaal 16 Gb RAM (DDR4), liefst uitbreidbaar naar meer dan 32 Gb.
- Voeding, wattage TBD.
- 5.25" naar 3.5" bay adapter om 3 5.25" bays om te zetten naar extra ruimte voor harddisks.
- multicard-reader/USB 3.0 in 3.5" bay formaat (om floppy gat in behuizing te vullen).
- Om te starten: 4x Western Digital 3.5" hard disk
- Optioneel: SSD voor de systeemstart.
- Optische drive, waarschijnlijk Bluray.
- Nog wat andere zooi, zie later.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken met een kwalitatief goede reputatie, dus bv. Western Digital voor de harddisks.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Geen moederborden met "dumbed down" BIOSen, svp.
- Wel wil ik een zo stabiel mogelijk systeem.
- Voor de essentiëlere componenten heb ik liefst een goede kwaliteit en ditto garantie (dus geen rotzooi met 2 jaar garantie die het net na die 2 jaar begeeft).
- Systeem moet niet al te lawaaierig zijn.
- Onderdelen liefst niet Windows-only.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overclocken en ben ook niet geinteresseerd in speciale functies voor gamers.

Wat verwacht je van ons?
Waar het mij vooral om gaat, is dat de laatste keer dat ik een compleet systeem heb gebouwd eind jaren '90 was, en dus niet helemaal zeker ben van mijn zaak aangaande diverse details van mijn te bouwen systeem. Aan jullie het verzoek mijn voorstel hieronder kritisch te bekijken, mij te vertellen of het niet overkill is (of juist zwakheden aan te wijzen), en andere suggesties te doen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 188,95€ 188,95
1Intel Xeon E3-1220 v5 Boxed€ 202,10€ 202,10
1Supermicro X11SAE€ 214,75€ 214,75
1PNY Quadro P400€ 129,03€ 129,03
4WD Red WD40EFRX, 4TB€ 133,-€ 532,-
1Dawicontrol DC-1394 PCIe FireWire Controller€ 41,51€ 41,51
1Cooler Master Centurion 5€ 0,-€ 0,-
1Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart€ 384,50€ 384,50
2Sharkoon 5.25 Bay Extension Blauw€ 5,58€ 11,16
1Noctua NH-L12€ 45,95€ 45,95
1Noctua NF-A8 ULN, 80mm€ 14,50€ 14,50
1Noctua NF-S12A ULN, 120mm€ 19,51€ 19,51
2Samsung M393A2G40EB1-CRC€ 164,68€ 329,36
1LG BH16NS55 Zwart€ 66,35€ 66,35
1Corsair RM550x Zwart€ 88,95€ 88,95
1Akasa Interne USB 3.0 5-poort cardreader met eSATA en 3x USB 2.0 en 2x USB 3.0€ 28,50€ 28,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.297,12

[ Voor 36% gewijzigd door Amphiebietje op 26-08-2017 09:08 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Alleereest, lees DAA beleid punt 4 en pas aub je startpost aan. Op die manier is je lijstje veel overzichtelijker en is het voor andere tweakers veel makkelijker om een variant op je config te posten.

Qua eisen lijkt het alsof je er een tijdje uit bent geweest. Bijna niemand doet nog raid (laat staan hardware) sinds er ssd's bestaan. Hoezo zou je er 4 NAS hdd's in willen zetten? En je wilt ook nog dat het niet te veel herrie maakt?
In je huidige voorstel geef je veel geld uit aan dingen die je gebruikservaring niet beter maken.

Als ik jou was zou ik naar een i7 met een B250 of Z270 mobo kijken (of dus een X299 zoals hieronder voorgesteld, als de cpu dat vereist). Met één goeie SSD. Of desnoods twee als je OS en data graag apart wilt houden.
Als storage zou je 1 of 2 grote hdd's erbij kunnen zetten (blijkbaar heb je een enorme opslagbehoefte) of eens naar een NAS kunnen kijken.

De kast die je voorstelt wordt naar mijn idee een beetje het lelijke eendje in de build. Oud ding wat niet eens zo'n topper is. Je zou bv hier naar kunnen kijken: pricewatch: Fractal Design Define S

Edit: nog iets, er is geen recente BBG voor een vergelijkbaar systeem, maar er komt wel een workstation in de komende BBG: [BBG] Workstation - september 2017
Dat Intel voorstel is een heel aardig idee als je ook CAD doet. Zet er een prof videokaart in en evt een SSD erbij en je bent er wel zo'n beetje.

Zoiets krijg je dan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7800X (Boxed)€ 368,95€ 368,95
1MSI X299 SLI Plus€ 243,20€ 243,20
1PNY NVIDIA Quadro K2200 4GB€ 467,-€ 467,-
1Fractal Design Define C€ 74,50€ 74,50
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4C3000C15€ 307,95€ 307,95
1BitFenix Whisper BWG450M€ 73,78€ 73,78
1Crucial MX300 2,5" 2TB€ 526,49€ 526,49
1Samsung 960 EVO 500GB€ 228,44€ 228,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.340,30

Er is eventueel makkelijk wat te bezuinigen op de ssd's of de videokaart.

[ Voor 71% gewijzigd door Jesse op 25-08-2017 15:08 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom RAID? Hoe meer disks je erin zet, hoe groter de kans dat er iets fout gaat. En RAID gaat dat niet oplossen.

Zoals @Jesse zegt; een NAS is effectiever qua opslag en een instap-NAS kan je later nog uitbreiden met extra bays/storage. En een NAS kan zelfstandig een backup wegschrijven naar, bijvoorbeeld, een cloud-omgeving.

Dan nog even een type-fout: 16Gb RAM is toch welgeteld 2GB... Een gemiddelde smartphone heeft meer RAM dus mogelijk moet je daar nog eens over nadenken ;)

/edit: je kiest ECC-geheugen uit maar dat past niet bij de i5-7500

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 25-08-2017 14:56 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Topicstarter
Jesse schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:47:
Alleereest, lees DAA beleid punt 4 en pas aub je startpost aan. Op die manier is je lijstje veel overzichtelijker en is het voor andere tweakers veel makkelijker om een variant op je config te posten.
Daar had ik gisteren naar gezocht en dat kon ik niet vinden (te snel gescrold). Bedankt en opgelost.
Qua eisen lijkt het alsof je er een tijdje uit bent geweest. Bijna niemand doet nog raid (laat staan hardware) sinds er ssd's bestaan. Hoezo zou je er 4 NAS hdd's in willen zetten? En je wilt ook nog dat het niet te veel herrie maakt?
In je huidige voorstel geef je veel geld uit aan dingen die je gebruikservaring niet beter maken.
Daarom schreef ik "optioneel: RAID". Ook moet ik hierbij opmerken dat het bouwvoorstel ruim een jaar geleden is gestart als een idee voor een snelle fileserver, dus bepaalde aspecten zullen wat overdreven of verouderd zijn.
Hoewel ik ook de neiging heb wat meer uit te geven als ik daar langer plezier van kan hebben...

Ik wilde vooral een RAID omdat ik nogal veel gegevens (honderden GB) uit wetenschappelijk werk heb die ik secuur wil opslaan en gelijktijdig toegankelijk wil houden. Ik dacht dat een aantal mirrored drives daar wel geschikt voor zouden zijn.
Als ik jou was zou ik naar een i7 met een B250 of Z270 mobo kijken (of dus een X299 zoals hieronder voorgesteld, als de cpu dat vereist).
Ik heb naar dat soort moederborden gekeken. Ik zal er nog eens naar kijken om te zien of er eentje is die beter uit de bus komt dan vorig jaar. Probleem toen was dat de combinatie "stabiliteit, geen idiote bugs, alle features die ik wil (+ groeimogelijkheden)" een beetje afwezig was.
Met één goeie SSD. Of desnoods twee als je OS en data graag apart wilt houden.
Als storage zou je 1 of 2 grote hdd's erbij kunnen zetten (blijkbaar heb je een enorme opslagbehoefte) of eens naar een NAS kunnen kijken.
Opstartsnelheid is voor mij geen pré. Verder wil ik nog steeds eens weten hoe SSD's het houden over langere tijd (meerdere jaren dus). De laatste test die ik daarover heb gelezen was bemoedigend, maar naar mijn mening niet goed genoeg. Dus behalve als dat het afgelopen jaar beduidend beter is geworden is het niet echt een optie.
De kast die je voorstelt wordt naar mijn idee een beetje het lelijke eendje in de build. Oud ding wat niet eens zo'n topper is. Je zou bv hier naar kunnen kijken: pricewatch: Fractal Design Define S
De kast is naar mijn idee niet het belangrijkste, en hij mag dus lelijk zijn. Als ik echt kon kiezen, dan zou ik de kast van mijn retrogaming systeem hergebruiken - geluidswering, handig ontwerp, genoeg ruimte, ATX midi tower; in 20 jaar heb ik nog steeds geen betere gezien (eigenlijk vet deprimerend... :/ ).
Edit: nog iets, er is geen recente BBG voor een vergelijkbaar systeem, maar er komt wel een workstation in de komende BBG: [BBG] Workstation - september 2017
Dat Intel voorstel is een heel aardig idee als je ook CAD doet. Zet er een prof videokaart in en evt een SSD erbij en je bent er wel zo'n beetje.

<snip>
Er is eventueel makkelijk wat te bezuinigen op de ssd's of de videokaart.
Bezuinigen gaat het mij niet echt om. Zal wachten op het BBG workstation.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:52:
Waarom RAID? Hoe meer disks je erin zet, hoe groter de kans dat er iets fout gaat. En RAID gaat dat niet oplossen.

Zoals @Jesse zegt; een NAS is effectiever qua opslag en een instap-NAS kan je later nog uitbreiden met extra bays/storage. En een NAS kan zelfstandig een backup wegschrijven naar, bijvoorbeeld, een cloud-omgeving.
Uit veiligheidsoverwegingen doe ik niet aan de "cloud".

Een NAS is leuk en aardig, en heb ik ook overwogen, alleen heb ik op dit moment geen enkel systeem dat krachtig genoeg is voor bepaalde taken, dus ik dacht de twee te combineren in een enkel systeem i.p.v. twee systemen te kopen (heb hier ook niet veel ruimte)...
/edit: je kiest ECC-geheugen uit maar dat past niet bij de i5-7500
Dan toch maar een Xeon processor...handig dat Intel blijkbaar wel de functie in hun consumentenspul stopt maar deze uitschakelt. :r

Verder ben ik er ook nog niet helemaal uit of ik Windows ongevirtualiseerd op mijn systeem wil installeren - gezien Microsoft hun huidige gedrag neig ik nogal naar "no way!". Dan zou het FreeBSD plus een lichtgewicht desktopje worden, met Windows gevirtualiseerd (of gewoon geen Windows als ik de boel via Wine aan de gang kan krijgen...).

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Amphiebietje schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:30:
Een NAS is leuk en aardig, en heb ik ook overwogen, alleen heb ik op dit moment geen enkel systeem dat krachtig genoeg is voor bepaalde taken, dus ik dacht de twee te combineren in een enkel systeem i.p.v. twee systemen te kopen (heb hier ook niet veel ruimte)...
Een Synology NAS hoeft niet duur te zijn en zeker niet veel ruimte in te nemen. De twee bay exemplaren zijn behoorlijk compact.
Dan toch maar een Xeon processor...handig dat Intel blijkbaar wel de functie in hun consumentenspul stopt maar deze uitschakelt. :r
Dat is altijd al zo geweest. Het is ook wel logisch, in de consumentenmarkt is eigenlijk geen vraag naar ECC geheugen. De paar mensen die het dan zo nodig moeten hebben kunnen uitwijken naar de eerste de beste Xeon.
Verder ben ik er ook nog niet helemaal uit of ik Windows ongevirtualiseerd op mijn systeem wil installeren - gezien Microsoft hun huidige gedrag neig ik nogal naar "no way!". Dan zou het FreeBSD plus een lichtgewicht desktopje worden, met Windows gevirtualiseerd (of gewoon geen Windows als ik de boel via Wine aan de gang kan krijgen...).
Welk sprookje geloof je in? ;) Er is niets mis met Windows 10. Het hele "muh privacy" is schromelijk overdreven als je even de moeite neemt om je erin te verdiepen. En stoor je niet aan die paar MB die Candy Crush op je schijf inneemt. Niemand dwingt je om het te gebruiken.

3D in een VM werkt niet zo geweldig. Ja, je kan via de hypervisor je videokaart beschikbaar stellen voor de VM, maar het performance verlies is behoorlijk. Indien je software voor Windows via Wine aan de praat krijgt heb je zelden ondersteuning vanuit de leverancier bij problemen.

Gezien dat je de PC professioneel wil gebruiken, waarom niet een HP Z240 of Z440 overwegen? Of een Dell Precision? Die zijn gemaakt voor deze taken en met de garantie die erop zit zal je bij problemen de volgende werkdag al een monteur op de stoep hebben staan. Erg prettig als je afhankelijk bent van je PC.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Topicstarter
CMD-Snake schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 23:25:
Gezien dat je de PC professioneel wil gebruiken, waarom niet een HP Z240 of Z440 overwegen? Of een Dell Precision? Die zijn gemaakt voor deze taken en met de garantie die erop zit zal je bij problemen de volgende werkdag al een monteur op de stoep hebben staan. Erg prettig als je afhankelijk bent van je PC.
Ik had ook al een Lenovo workstation (ThinkStation P510) gevonden dat volledig Autodesk gecertificeerd is, wel iets duurder dan mijn budget. Misschien inderdaad een beter idee...

Verwijderd

En zoiets?:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 299,85€ 299,85
1Gigabyte GA-AX370-Gaming 5€ 192,65€ 192,65
1PNY NVIDIA Quadro K2200 4GB€ 477,-€ 477,-
2Seagate Barracuda, 4TB€ 99,90€ 199,80
1Fractal Design Define S€ 77,50€ 77,50
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 276,95€ 276,95
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,50€ 163,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.818,24

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik zou terug gaan naar WD ipv Seagate Barracuda HD';s of nog veel beter, denk aan Hitachi's.

Heb hier een server met Barracuda's (2TB). Daarvan is bijna alles uitgevallen...net buiten de garantie...

Had eerst Samsung F4 greens, die draaien al vanaf 2011/12... !!!!! Nog nooit uitval gehad (6 disks)
En de latere WD's (red) draaien ook nu bijna een jaar probleemloos (continue).. wel nog net iets te kort dus...
De Toshiba's 3TB geven in een Linux server ook nog wel eens problemen, maar veel minder dan de Seagates.
Helaas had ik geen Hitachi's gekocht, ken deeze site toen nog niet..
PS: viaa Facebook even alarm gemaakt voor die Seagates... dat het niet normaal is dat ze bijna allemaal de geest geven, ook (net) buiten de garantie..
Heb allemaal nieuwe ontvangen.. die ik ergens anders voor gebruik, niet vor de server.
Heb pas nog 6 cold storage Samsungs oude type op de kop kunnen tikken voor een mooie prijs, dus kan weer vooruit...(pro foto's opslag muziek documentaire vor mijn zoon)

https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/
Afbeeldingslocatie: https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2014/01/blog-fail-drives-manufacture.jpg

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Edit: sorry, stukje onzin verwijderd. Je moet voor een Quadro kaart iig naar de P series kijken. M is oud en K heel oud.
pricewatch: PNY Quadro P1000
pricewatch: PNY Quadro P2000
pricewatch: PNY Quadro P4000

[ Voor 78% gewijzigd door Jesse op 31-08-2017 13:40 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Amphiebietje schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 22:52:
Ik had ook al een Lenovo workstation (ThinkStation P510) gevonden dat volledig Autodesk gecertificeerd is, wel iets duurder dan mijn budget. Misschien inderdaad een beter idee...
Ik zou HP of Dell nemen. Lenovo heeft een tijd lang bewust spyware in hun UEFI's gestopt. Zo'n leverancier verdient het niet om iets te verkopen als ze zo met hun klanten omgaan.
Pagina: 1