Internet in de tuin - Tips

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik zit er aan te denken om naar het tuinhuis een interntekabel te leggen en daar aan RJ45 muur aansluiting aan te koppelen, zodat je in het tuinhuis bedraad internet hebt, Heeft er iemand van jullie al een een itnernetkabel naar buitengetrokken en daar een RJ45 poort op aangesloten? Tips zijn welkom!

Dank je wel.

Groet Sven

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:51
Er is speciale outdoor utp kabel. Als je gewone utp gebruikt kun je het beter door een buisje leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Grondkabel gebruiken, diep genoeg leggen.
Maar waarom niet via een stopcontact repeater? (Als je tenminste 220 in het tuinhuis hebt).

[ Voor 20% gewijzigd door Ora et Labora op 22-08-2017 12:57 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:19
Is er een speciale reden dat je het perse bekabeld wilt hebben? Ik zou eerder een goed outdoor WiFi netwerk aanleggen eerlijk gezegd (denk aan het outdoor spul van Ubiquiti bijvoorbeeld)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Wat is de afstand die je moet overbruggen van huis naar tuinhuis?
Waarom kies je voor een UTP poort in een tuinhuis i.t.t. wifi?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:34
Ora et Labora schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:56:
Maar waarom niet via een stopcontact repeater? (Als je tenminste 220 in het tuinhuis hebt).
Tss, wil iemand het eens een keer direct goed doen ipv met powerline of wifi te gaan prutsen en dan komen deze vragen :P
daxy schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:57:
Is er een speciale reden dat je het perse bekabeld wilt hebben? Ik zou eerder een goed outdoor WiFi netwerk aanleggen eerlijk gezegd (denk aan het outdoor spul van Ubiquiti bijvoorbeeld)
Extra AP's sluit je bij voorkeur nog steeds bekabeld aan, en dan is zo'n extra netwerk aansluiting centraal in de tuin alleen maar handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:28
Ik heb bij het aanleggen van een nieuwe stroomkabel naar de schuur direct een UTP kabel door een buis meegetrokken over een lengte van zo'n 25 meter. Hieraan hangt nu een accespoint (via PoE), zodat ik ook achterin de tuin Wifi heb. (Overigens heb ik deze nu aangesloten d.m.v. een rj45 stekker op een harde kern kabel... officieel kan/mag het niet, maar het werkt voorlopig prima. 8) )

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:08
Als de ts dan toch utp gaat leggen (wat een heel goed idee is) , dan meteen even 2 of 4 kabels leggen in een mantelbuis (rioolpijpje ofzo)

En de boel even netjes afwerken aan beide kanten (wandcontactdozen of een patchpaneeltje)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ik leg binnenkort een grondkabel vanuit de meterkast naar het tuinhuisje en heb nog een heel stuk UTP kabel over, dus wil deze dan ook direct erbij leggen (en dan natuurlijk buisje). Kan ik dan het beste hierop een RJ45 jacket aansluiten of middels een wandcontactdoos (met RJ45 ingang)? En bestaan deze doosjes ook voor buiten (ik gok van niet)? Het betreft namelijk wel een CAT7 kabel (redelijk dikke kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 13:19
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:07:
Bedankt voor jullie reacties! Ik leg binnenkort een grondkabel vanuit de meterkast naar het tuinhuisje en heb nog een heel stuk UTP kabel over, dus wil deze dan ook direct erbij leggen (en dan natuurlijk buisje). Kan ik dan het beste hierop een RJ45 jacket aansluiten of middels een wandcontactdoos (met RJ45 ingang)? En bestaan deze doosjes ook voor buiten (ik gok van niet)? Het betreft namelijk wel een CAT7 kabel (redelijk dikke kabel).
Ik zou je aanraden om op bijv deze site te kijken wat er mogelijk is. (https://netwerkproducten.com/). Ik heb het zelf gebruikt bij mijn recente aanleg van netwerk spullen, en ze bieden veel dingen aan.
Voordeel van bovenstaande link is dat ze ook goede uitleg geven van de verschillende producten. bijvoorbeeld een voorbeeld thuisnetwerk: thuisnetwerk aanleggen of het verschil tussen stugge en soepele netwerkkabels. Ik zou dit eens doornemen, dan weet je waar je mee bezig bent en wat je het beste kan gebruiken.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:37
En in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1656249 dit topic is er ook wel het een en ander te vinden.

Als je toch bezig bent, doe het dan meteen goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:07:
ALTIJD netjes afmonteren natuurlijk. :)

Even heel snel gegoogled, ja, er is zoiets voor outdoor gebruik:
http://www.vpi.us/waterproof-rj45.html (da's wel CAT5E maar zal er vast ook voor 7 zijn, ik heb nog niet verder gekeken)

Dus als je buiten ethernet wilt hebben, kan dat.

Niet waterdicht maar wel heel cool: Ethercon
http://www.neutrik.com/en/ethercon/

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Ik denk momenteel aan het volgende; https://www.amazon.de/gp/...oliid=I2N34TLBENFVPU&vs=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Dat ziet er niet uit als een waterdichte, voor buitengeschikte doos, of vergis ik me?

Voor binnen is zoiets prima natuurlijk maar wil je het echt buiten hebben, moet je voor iets zorgen met een IPX rating of zorgen dat er absoluut geen water in kan komen. Zie: Wikipedia: IP Code

Hoe veel aansluitingen wil je eigenlijk waar precies realiseren?

Als het gaat om 2 aansluitingen in je tuinhuisje en 2 buiten, is denk ik de mooiste oplossing daar inderdaad een soortgelijk doosje neer te zetten als dat je linkt, die kabels naar een patchpaneel leggen waar je centrale apparatuur staat en dan met patchkabels naar je switch.

Dat is veel flexibeler dan met connectoren rechtstreeks aan de kabel.

Werk ook met kabel met een vaste kern (solid, *niet* stranded) voor de vaste aansluiting en let er op dat de kabel 100% koper is. Geen Copper Clad Aluminium (CCA).

Patchpaneeltjes heb je ook niet-19", zoiets als dit:
https://www.netwerkwinkel...Cat.6-691812-p_11075.html

Wallmount, je hebt er wel een zgn. LSA tool voor nodig maar dat heb je bij die wall outlets ook. Zijn niet duur, het is vooral onhandig als je 'm niet hebt als je wilt aansluiten. :) Probeer het werken er mee ook even uit met een stukje kabel dat niet live gaat. Je trekt de eindjes er relatief makkelijk weer uit en dan heb je het gevoel te pakken. LSA prikken is niet lastig maar het is handig als je het een keer gedaan hebt voordat je je live kabel d'r in werkt.

Oh ja, zorg voor iets overlengte, leg de kabel dus niet te krap en leg zoals je al van plan was volgens mij, meer strengen dan je NU nodig denkt te hebben. Heb je nu behoefte aan 1, leg er dan 2. Heb je behoefte aan 2 of 3, leg er 4. De extra kosten zijn waard omdat je straks veel flexibeler bent.

Natuurlijk kun je altijd je netwerk uitbreiden door in je tuinhuisje een switch te plaatsen maar juist dan wil je meer dan 1 streng en CAT6A of beter. Stel dat je te kort hebt aan niet het aantal aansluitingen, maar ook de enkele GBit verbinding, kun je upgraden naar 10GBit of trunks/etherchannels maken waardoor je hogere snelheden haalt. (Let wel op, bij een trunk/etherchannel is de snelheid per stream. Dus bij 2x1GBit haal je daadwerkelijk 2x 1GBit maximaal verdeeld over meerdere apparaten, niet 2GBit per apparaat. Klassieke denkfout die nog wel eens gemaakt word.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De UTP kabel ligt buiten. Echter had ik helaas niet voldoende kabel over om hem rechtstreeks vanuit de meter kast naar de achterin de tuin te leggen. Kennen jullie een connector voor buiten om 2 UTP kabels aan elkaar te "knopen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Zou ik niet doen, beter gewoon uit één stuk.

Anders ligt het er een paar maanden, gaat je koppelstukje moeilijk doen en kun je de hele boel weer opgraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:56:
De UTP kabel ligt buiten. Echter had ik helaas niet voldoende kabel over om hem rechtstreeks vanuit de meter kast naar de achterin de tuin te leggen. Kennen jullie een connector voor buiten om 2 UTP kabels aan elkaar te "knopen"?
Wat @ThinkPad zegt inderdaad, kabel uit 1 stuk van begin tot eindpunt.
En heb je de kabel ook nog door een mantelbuis liggen of heb je de kabel zo in de grond liggen?
In het laatste geval leg hem aub toch nog even in een mantelbuis :)
Als je dan direct zorgt dat die ruim genoeg is kan je wanneer je nog iets verzint om bij te trekken het er zo doorheen halen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
Ik heb zelf een glasvezel naar de schuur gelegd.
Wel was er bij mijn een voordeel er lag al een gasleiding naar de schuur deze is netjes door een loodgieter afgedopt in de kruipkelder,
Hierna met een lange trekveer een glasvezel met LC connectoren er door heen getrokken en in meterkast aangesloten.
en in de schuur een switch geplaatst voor Wifi en server.
Als je besluit 1 kabel te trekken gewoon met rj45 connector afmonteren en een switch plaatsen
bij meerdere zou ik ze netjes met wandcontact dozen afmonteren.
Pagina: 1