Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oorzaak van regelmatig ''no signal'' ?

Pagina: 1
Acties:

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:13
Hallo,

Sinds ik denk een weekje heb ik regelmatig een raar probleem. Het zit zo, soms als ik de pc inschakel dan komt er net voor Windows ingeladen is (het logo zie ik nog wel) "no signal"op het scherm. Geen van beide monitoren geven nog beeld dan. Net was het ook weer zover. Ik heb het systeem even laten staan op die manier, en toen herstartte hij zichzelf, en toen was het wel een normale succesvolle start. Ik weet totaal niet wat het kan zijn, ''in use'' werkt het systeem gewoon stabiel.

Buiten een toevallig hardware mankement zijn er 3 dingen die mij te binnen schieten.

1. Ik heb een stil vermoeden dat dat ''snel opstarten'' in Windows 10 in het energieschema de boosdoener is. Ik ga dat zo uitschakelen om te beginnen. Kijken of dat de komende tijd de oplossing is.

2. Een stuk software wat issues oplevert. Misschien een update van Kaspersky of Windows 10? Kaspersky werkt zichzelf dagelijks bij, Win10 heeft 9 augustus laatst de updates geïnstalleerd.

3. Misschien toch ESD schade? Hier had ik toen op Tweakers destijds ook om hun mening gevraagd. Korte vraag mbt tot monteren moederbord Tijdens het monteren van dit upgradesetje was er wat mis gegaan zoals toen. PC heeft verder probleemloos gewerkt. Wel zit er ondertussen een andere GPU, meer geheugen en een andere voeding in. (niet door defecten, maar gewoon ter verbetering)

Ik wil dus sowieso dat ''snel opstarten'' uitschakelen om te kijken of dat helpt. Er zit geen malware op de pc (zo ver ik kan peilen) gebruik regelmatig Hitman Pro, ESET online scan etc en standaard draait Kaspersky. Als het een stuk software is wat dwars zit is dat denk ik lastig te ontdekken behalve misschien met een herinstallatie..

Hardwarematig kan ik memtest draaien, al denk ik niet dat het het geheugen is. Als er al een hardware defect zit dan denk ik toch ESD schade in het moederbord die voor deze wisselvalligheid zorgt.

De specs even nog een op rijtje.

Windows 10 Pro x64 NL

MSI H110M ECO
i3 6100 processor
2 x 8 GB corsair geheugen (DDR4)
Gigabyte Geforce GTX 1060 (3 gb variant) videokaart
Crucial BX100 SSD (OS+software) + 1 TB WD HDD (dataopslag en games)
Verder nog wat minder spannende dingen: een cardreader en DVD-brander

Waar denken jullie aan als je dit verhaal zo hoort? Ik neig (en hoop) dat het softwarematig is aangezien het net gebeurd vóór Windows 10 het bureaublad heeft ingeladen.

Edit: Voeding die er in zit is de Be Quiet! Pure Power 10 400w CM

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Bekijk eens de smart waarden van de harde schijven en probeer eens te booten zonder die 1TB HD ? Kan zijn dat Windows 10 toch een keer tegen een opstart of afsluit error is opgelopen en dan wil deze eerst een disk check uitvoeren en vaak nog eens opstarten

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Oude voeding weer proberen.
GPU eruit halen en opnieuw erin zetten.
CPU opnieuw erin zetten.

• dennis_rsb
jan99999 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:36:
Oude voeding weer proberen.
GPU eruit halen en opnieuw erin zetten.
CPU opnieuw erin zetten.
Oude voeding zit nu in de pc bij mijn broer. Die andere 2 dingen kan ik proberen, maar ik weet dat dat geen zin gaat hebben. Als het al iets met die dingen te maken heeft is het eerder een defect. Maar ik zal het zo zeggen, die voeding en gpu zitten er al sinds april in ofzo. Dus het ging al een maand of 3 perfect.
Breezers schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:26:
Bekijk eens de smart waarden van de harde schijven en probeer eens te booten zonder die 1TB HD ? Kan zijn dat Windows 10 toch een keer tegen een opstart of afsluit error is opgelopen en dan wil deze eerst een disk check uitvoeren en vaak nog eens opstarten
Smartwaarde van de HDD check ik regelmatig. Heb het net nog eens gedaan nu jij het zei. Alles volledig groen in Speedfan. (de schijf is ook nog niet oud, dat scheelt ook meestal wel) Hoe kan ik de SMART van een SSD goed uitlezen? De SSD is ongeveer 2 jaar oud en ik heb het idee dat Speedfan dit anders uitleest dan van een HDD. Booten zonder HDD kan ik inderdaad ook nog gaan proberen! Ik maak voor mij zelf ook een stappenschema, ook aan de van jullie reacties. op 1. komt nu dat snel opstarten uitzetten. op 2. HDD afkoppelen. op 3. Eh, weet ik nog niet. Memtest kan ik eventueel nog proberen.

Edit: Ik lees nu in de logboeken de melding: De computer is opnieuw opgestart na een bugcontrole 0x00000116 (en nog een hoop info) maar ik heb die code opgezocht en het lijkt iets met de videokaart te zijn, ik denk een driverissue. Ik zie dat ik driver 384.94 heb en die is uitgekomen 24 juli. Zou goed kunnen dat het hem daar in zit. Die ga ik dus ook nog ff updaten!

[ Voor 11% gewijzigd door dennis_rsb op 21-08-2017 20:35 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"No signal" op het scherm zegt natuurlijk vrij weinig over wat de PC op dat moment aan het doen is. Is het dan daadwerkelijk aan het rebooten? (je geeft aan dat het herstart, maar niet hoe lang het duurt voordat het zover is) Of kun je als er niets op het scherm staat wel bijv met remote desktop of andere services contact maken met de PC?

Oslik blyat! Oslik!

• dennis_rsb
dion_b schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:43:
"No signal" op het scherm zegt natuurlijk vrij weinig over wat de PC op dat moment aan het doen is. Is het dan daadwerkelijk aan het rebooten? (je geeft aan dat het herstart, maar niet hoe lang het duurt voordat het zover is) Of kun je als er niets op het scherm staat wel bijv met remote desktop of andere services contact maken met de PC?
Pfoe dat laatste heb ik niet bij stil gestaan. Maar de reboot gister gebeurde vrij snel, na een halve minuut denk ik. En daarna ben ik de logboeken gaan bekijken en zag ik dus die foutmelding. Dus ik heb nu de drivers ge-update en snel opstarten uitgezet, kijken of dat helpt. Zo niet ga ik memtest doen. Mocht dat allemaal niet helpen moet ik denk ik toch de kast openschroeven en wat gaan troubleshooten :D
Pagina: 1