Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Korte vraag mbt tot monteren moederbord

Pagina: 1
Acties:

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:13
Ik heb vandaag een nieuw upgradesetje gekocht (mobo, ram, cpu) maar nu ik het mobo wil vastschroeven twijfel ik met iets. Als de de schroefjes in het moederbord draai, althans in de afstandbusjes dan maakt het een raar geluid en zie je minimale ijzersplinters (van het mobo) zover ik weet hoef je nooit een ringetje tussen de schroef en het moederbord te doen? En as so far i know heb ik de juiste schroefjes gebruikt, die heb ik ook gebruikt bij mijn vorige mobo, en de schroefjes zaten bij de kast.

Iemand die dit weet? Dan kan ik door haha. Het mobo is op basis van socket 1151

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Gewoon moederbord neerleggen in je kast en goed aandrukken zodat de backplate goed zit.

Als het goed is zie je precies dat de schroefgaatjes goed zitten en kun je daar schroeven in draaien.
En vast is vast. Die splinters zouden kunnen komen doordat je niet goed boven het schroefgat zit maar verder verwacht ik er niet zoveel problemen mee.

Sluit gewoon de rest aan zou ik zeggen. Desnoods draai je eerst een paar schroeven erin, sluit je alles aan en test je alles om aan het einde de rest er nog bij te draaien.

En er zit vast een boekje bij waarin het meeste wel staat ;)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• dennis_rsb
Nu ik ze net wat minder vast draai als normaal lijkt het goed te gaan. Heb echter wel wat stoms gedaan. Ik pakte een ander schroefje om te kijken hoe dik het kopje was, ik dacht dat ik het mobo niet raaktte, maar blijkbaar net het aluminium van de audio. Ik hoop niet dat de zaak nu gefrituurd is. Pff had ik maar ff de verwarming beet genomen voor de zekerheid.

• dennis_rsb
Zo de schroeven zitten vast, niet té, en zover ik zitten er niet of nauwelijks splinters nu. En gelukkig gaat hij aan.

Weet iemand of dat schokje wat ik voelde toej ik per ongeluk het mobo aanraaktte alsnog na een tijd fataal wordt? Het moederbord en cpu lag buiten de kast op dat moment. Zou erg zuur zijj natuurlijk. 😟

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ESD kan altijd schadelijk zijn; dat merk je pas als je alles hebt aangesloten en in gebruik wil nemen. Gelukkig weet je wel dat je de audio hebt aangeraakt; het is zometeen dus goed testen of die functioneert, zeker met headset, microfoon etc.

Even ter info hoor; je bent al 5 jaar lid op GoT; wil je niet tweemaal achter elkaar posten maar je vorige reply editen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dennis_rsb
MAX3400 schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:21:
ESD kan altijd schadelijk zijn; dat merk je pas als je alles hebt aangesloten en in gebruik wil nemen. Gelukkig weet je wel dat je de audio hebt aangeraakt; het is zometeen dus goed testen of die functioneert, zeker met headset, microfoon etc.

Even ter info hoor; je bent al 5 jaar lid op GoT; wil je niet tweemaal achter elkaar posten maar je vorige reply editen?
Ja sorry, ik weet het moest idd post editen. Zal het testen inderdaad dan laat ik het nog weten. Headset en microfoon heb ik niet. Maar kan wel met oortjes testen. En volgens mij kan ik ook die dopjes in de microfoon doen om te checken of de mic het doet.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

dennis_rsb schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:42:
[...]

Ja sorry, ik weet het moest idd post editen. Zal het testen inderdaad dan laat ik het nog weten. Headset en microfoon heb ik niet. Maar kan wel met oortjes testen. En volgens mij kan ik ook die dopjes in de microfoon doen om te checken of de mic het doet.
Ja dat deed ik vroeger ook wel eens; oordopjes gebruiken als microfoon input. Je ziet allicht de "balkjes" in je control panel wel bewegen, al is het maar ruis.

Hoop dat het bordje geen te grote klap heeft gekregen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso kan je er nu toch niks meer aan doen. Worst case stop je een externe audio kaart erin als je audio gefrituurd is.

Maar je raakte dus stukje aluminium aan ervan? Dus van het gedeelte wat normaal aan de achterkant van je PC bereikbaar is? Dat is waarschijnlijk sowieso ground, en op zijn minst heeft het goede ESD bescherming, zou me er niet druk over maken.

• dennis_rsb
Zoo na enig gepriegel werkt het nu.

De pc werktte eigenlijk meteen, maar de drivers updaten ging niet want mijn usb stick herkende ie niet.
Ik heb toen met de driver dvd die er bij zat het handmatig geupdate, maar daarna werkte er geen een usb poort meer. Toen Windows 7 opnieuw geinstalleerd, doen de wizard van de dvd gevolgd. En nu doet hij het prima!

Ik merktte, toen de kast aan de zijkant open was en ik gewoon achterlangs een kabeltje er in deed dat ik toch weer stroom kreeg. Lag waarschijnlijk aan mij t-shirt onder mijn trui.. Vergeten.. Anyhow het werkt nog. Microfoon via dopjes getest, ik hoorde niks, maar als ik er met mijn vinger hard op tiktte, zag je de volumebalk bewegen, line in werkt ook, line out ook.

@sissors: was wel op het stuk wat in de kast zit, zegmaar het aluminium wat over de i/o deeltjes zit.

2 vragen nog:

1. Denken jullie dat het los zal lopen, of moet ik er ernstig rekening mee houden dat het het alsnog gaat begeven. Een vriend dacht dat het RAM wel eens na een tijd stuk gaan hierdoor.

2. Deze kast heeft eerst een losse GPU ingezeten, die is er nu uit. Maar hoe vul ik dit in godsnaam op? Ik heb wat lozze grijze dingen, waarmee je normaal je kast opvult. Maar ze passen niet, meerdere geprobeerd. De kast die ik heb is een Coolermaster force 500. Hierin zitten van die dingen die je uit kan breken..

Edit: vraag 2 is gefixt, het plaatje zat niet in het "slot" in de zin waar ie in moet vallen. Zovaak doe ik dit zie je wel..

[ Voor 4% gewijzigd door dennis_rsb op 05-12-2016 22:10 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
dennis_rsb schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:00:
@sissors: was wel op het stuk wat in de kast zit, zegmaar het aluminium wat over de i/o deeltjes zit.
Als dat al ergens verbonden mee is zal het gewoon aarde zijn. Voor de duidelijkheid, je bedoelt bijvoorbeeld de aluminium 'torentjes' hier: https://content.hwigroup....-je-eigen-pc-2014-atx.jpg?

Sowieso kan je die normaal ook via het IO shield aanraken (granted in een kast is de ESD bescherming nog wat beter, maar dan nog). Het zal allemaal wel los lopen. En anders kan je er alsnog niks aan doen, het is gebeurd. Ik zou iig absoluut niet voor de zekerheid nu de hele handel al gaan vervangen. Bedenk ook dat hoewel sommige zaken zeker erg gevoelig zijn voor een ESD, zoals je CPU of RAM pinnen, andere dingen daar gewoon tegen beschermd zijn. Je USB poort moet je ook mogen aanraken met je favoriete wollen trui aan.

• dennis_rsb
Sissors schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 07:49:
[...]

Als dat al ergens verbonden mee is zal het gewoon aarde zijn. Voor de duidelijkheid, je bedoelt bijvoorbeeld de aluminium 'torentjes' hier: https://content.hwigroup....-je-eigen-pc-2014-atx.jpg?

Sowieso kan je die normaal ook via het IO shield aanraken (granted in een kast is de ESD bescherming nog wat beter, maar dan nog). Het zal allemaal wel los lopen. En anders kan je er alsnog niks aan doen, het is gebeurd. Ik zou iig absoluut niet voor de zekerheid nu de hele handel al gaan vervangen. Bedenk ook dat hoewel sommige zaken zeker erg gevoelig zijn voor een ESD, zoals je CPU of RAM pinnen, andere dingen daar gewoon tegen beschermd zijn. Je USB poort moet je ook mogen aanraken met je favoriete wollen trui aan.
Klopt die torentjes en dan bovenop hè. Ik denk wel doordat ik dat ik zelden nog een nieuwe pc bouw, laatste keer een splinternieuwe was voor mijn broer 3 jaar geleden, dat je bij dit soort dingen als shirten/truien minder stilstaat/lakser bent. Maar goed hopen dat hij het gewoon blijft doen, en ook al blijft het doen, dan toch even in mijn hoofd dit onthouden zodat ik volgende keer er beter mee omga. D.w.z. beter op mijn kleren letten en ik houd altijd even mijn handen aan de verwarming. (hoewel over dat laatste ook weer meningsverschillen zijn)
Pagina: 1