Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Planetlithium
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-11 16:59
Ik heb inmiddels een zestal offertes mogen ontvangen voor het plaatsen van zonnepanelen op een plat dak welke nagenoeg op zuid ligt. Ik ben inmiddels los; waar de ene installateur 16 panelen probeert te plaatsen is de ander meer conservatief en houdt het bij 12.
Opvallend is dat ze wel allemaal dezelfde opstelling hanteren: 'klassieke' zuid opstelling en panelen landscape.

Ik heb het idee dat een aantal installateurs niet als doel hebben om een efficiënte opstelling te plaatsen maar kiezen voor het domweg plaatsen van veel Wp op dak.

Als ik zelf ga rekenen - rekenend houdend met schaduw van de panelen zelf - kom ik met moeite op 12 panelen in portrait opstelling uit. Daar een portrait opstelling extra balast nodig heeft vind ik dit een beetje spannend.

Mogelijk begrijp ik het plaatsen van zonnepanelen onvoldoende en doen hoeken en afstanden tussen panelen er niet toe.

Ik heb ook eens gerekend aan een oost-west opstelling. Als ik voor deze optie zou kiezen zou ik 16 panelen kunnen laten plaatsen. Ik begrijp dat een dergelijk opstelling ~7% minder efficiënt is als een typische zuid-opstelling. Dit wordt echter ruimschoots goed gemaakt door de +33% extra panelen.

Wat is jullie gedachte bij een oost-west-opstelling op een dak welke op zuid ligt?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De reden dat op een platdak, de panelen in landscape liggen, bij panelen naar zuid, heeft te maken met de mogelijke schaduw van de onderlinge rijen en bypass diodes bij lagere zonstand.

Als je ze in portrait plaatst, doorkruis je de 3 rijen cellen met de schaduw van de voorgaande rij, en doet het paneel niets meer. Vandaar landscape. Dan heeft dat enkel effect op 1 rij met cellen, en blijven de andere 2 het doen.

Dat is bij de mono en poly panelen.
Bij Solar Frontier panelen is het weer andersom. Daar is portrait beter.

Wat is de oppervlakte (LxB) van het dak en heb je een fototje?

Oost/west levert vaak meer op, vanwege meer panelen. (dat haal ik niet echt uit jouw verhaal, je zegt 16 o/w en 16 z ?)
Ook wanneer salderen afloopt, heb je dat liever dan een zuid dak. (spreiding van opbrengst)

Edit: ik zie dat je ook al een ander topic hebt lopen...
PV opstelling en schaduw pijpje
Das niet zo handig...

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2017 22:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Planetlithium
De reden dat op een platdak, de panelen in landscape liggen, bij panelen naar zuid, heeft te maken met de mogelijke schaduw van de onderlinge rijen en bypass diodes bij lagere zonstand.
Weer iets geleerd! Dit wetende is portrait plaatsing geen goede keuze. Hoef ik ook niet voor te stellen in een vervolggesprek met een installateur.
Wat is de oppervlakte (LxB) van het dak en heb je een fototje?
Oppervlakte is 10.5m*4.5m. Fotootje staat in de topic die je reeds hebt gevonden.
Oost/west levert vaak meer op, vanwege meer panelen. (dat haal ik niet echt uit jouw verhaal, je zegt 16 o/w en 16 z ?)
Wat ik bedoel is dat een oost-west opstelling van eenzelfde hoeveelheid panelen iets minder rendabel is. Echter wordt dit ruimschoots goedgemaakt doordat je meer panelen kwijt kunt. Volgens mij zitten we op één lijn.

Mocht je een gedachte hebben bij een opstelling horende bij het eerder genoemde dak, dan hou ik me aanbevolen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik weet niet waar het pijpje precies staat, maar je zou kunnen kiezen voor een opstelling net als @Zuluman
Zuluman in "Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo"

Dan kan je 24 panelen kwijt in oost/west zo: \ / \ /
En kies dan gewoon polypanelen (lekker goedkoop)

Ik weet niet hoe hoog het is, maar je zit ook met windbelasting

• Planetlithium
Interessant. Ik snap één ding echter niet: Wat is het verschil tussen panelen \/\/ en panelen /\/\ ? Wat is het voordeel?

Dat van poly begin ik langzaam te beseffen. Bij mij hoeft het niet mooi zwart te zijn...

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat pijpje geeft dan minder schaduw (pas op het 2e paneel ipv het 1e)

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 19:00

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Planetlithium schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:31:
Interessant. Ik snap één ding echter niet: Wat is het verschil tussen panelen \/\/ en panelen /\/\ ? Wat is het voordeel?

Dat van poly begin ik langzaam te beseffen. Bij mij hoeft het niet mooi zwart te zijn...
Dat heeft bij mijn montage systeem te maken met de ballast. Kijk maar op de foto. als je /\/\ hebt dan zou je ballast schaduw veroorzaken. Daar heb je met \/\/ geen last van. Bijkomend voordeel is dat je de ontluchtingspijpjes ook daar zitten bij rijtjeswoningen. Dan kunnen ze mooi eronder. eentje kwam er net achter . de ander moest ik het kapje eraf halen. Aangezien het paneel erboven zit hoef ik geen nieuwe op te zetten. De buurvrouw had maar 1 en die zat weer net onder het paneel achter het windscherm. Daar moest het kapje ook af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QtZ4aQIwN0awuLMEXuLT7ODE/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XGfMWK1IdnGUJiP199FdWQCG/thumb.jpg

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vooral die laatste foto met die panelen op zuid in de verte.... >:)

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 19:00

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik heb ook met google maps gekeken en ik ben de enige met een oost west opstelling samen met de buurvrouw. En volgende week is de volgende buurman aan de beurt.

Ik zou het wel weten. 24x oost west. Wat is je verbruik? 7200wp is aardig wat(t) Met een warmtepompje en/of een mining rig kan je het wel opmaken. :-)

Let wel op dat je dan mogelijk je aansluiting moet vergroten. Bij 1x35A mag je max 6000wp aansluiten. Tenzij je nu al 3x25A hebt.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Pagina: 1