Prachtige schets van mijn zonnepanelen systeem, Goed zo?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanderspoel
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-09-2017
Bij deze een foto van mijn set-up voor het tuinhuisje waar ik permanent wil wonen. De panelen en accu's heb ik al gekocht, de rest moet ik nog kopen en uitzoeken.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/gF30SQ/Schets_zonnepanelen.png

Mijn vragen zijn:
1) Zit ik zo goed kwa bekabeling? of kan ik beter afzonderlijke kabels per zonnepaneel naar de regelaar trekken
2) zit ik goed kwa kabel diktes?
3) is het ok om hier 12V in serie te gebruiken? de grote setup is voornamelijk omdat ik in de winter maar 20% redement verwacht, anders kom ik niet uit met de stroom die ik nodig heb. dus in de zomer heb ik veel stroom over, en in de winter wordt er misschien 500W per dag opgewekt dus dan is de weerstand ook minder groot. of toch beter 24v schakeling accus?
4) heb ik mogelijk teveel accus voor wat ik nodig heb? heb verbruik zal max 2500w per dag zijn en minimaal 500 in de winter als er niet meer is.
5) heb ik zo de beste combi gemaakt van regelaars?, het is goed om te weten dat de luifel later nog gebouwd moet worden, en dat het niet wenselijk het paneel van het schuurtje in serie met andere panelen te doen ivm extra schaduw.

Bij voorbaat mijn dank voor alle reacties, bij deze stuur ik persoonlijk wat karma 8)

Beste antwoord (via hvanderspoel op 22-08-2017 20:59)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@hvanderspoel

Heb je schema iets aangepast ( als je dat goed vind ) ik laat me niet uit over de gebruikte
of nog aan te schaffen hardware, dat moet je nog maar even uitzoeken.
Let wel, kruisingen in een bedradings-schema zijn GEEN verbinding
een aftakking is dat altijd wel.
Het schema komt nu meer overeen met je eigen omschrijving, en voor wat
betreft de eenheden die je noemt/ gebruikt :? duik nog maar even weer in de boeken.

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Schets_zonnepanelen.png

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als ik de aansluiting in je schema bekijk is je accu pakket 48V, volgens mij word het een stuk makkelijker (lees goedkoper) als je op 24V gaat werken. Verlichting uit de vrachtwagen wereld is redelijk gangbaar, 48V kom je bij de heftrucks uit.
Een solar regelaar op 48V is ook lastiger dan 24V

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanderspoel
Bedankt voor jou reactie. De bedoeling was om de accu's als 12v te schakelen, dan moet ik ze toch juist in serie zetten? Zoals ik getekend heb. De panelen zes panelen heb ik in strings van 2 paralel gezet. Waarbij het voltage bij elkaar opgeteld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met 24V liggen de stromen flink wat lager.

Maar het ligt dus te ver van een bestaande aansluiting af om op het net aangesloten te worden?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-08 14:01

leon0013

Ooit waren het er twaalf

hvanderspoel schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 09:38:De panelen zes panelen heb ik in strings van 2 paralel gezet. Waarbij het voltage bij elkaar opgeteld worden
Zoals je tekent is het naar mijn inzicht volledig parallel. Elk paneel zit afzonderlijk aan de plus en minzijde gekoppeld.
Bij parallelschakeling blijven de voltages wat het is en krijg je een hogere stroom
Erasmo schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 09:40:
Maar het ligt dus te ver van een bestaande aansluiting af om op het net aangesloten te worden?
Hier zou ik ook nieuwsgierig zijn. Als je voor je budget van een accu-pakket met laders een kabel kan leggen heb je naar mijn mening een handigere setup... nu heb je een 2,6kWp installatie die in de zomer zomaar 15 kWh op kan wekken, daarvan verbruik je er naar eigen zeggen maar maximaal 2,5 van...
Dan lijkt het te overwegen om die andere 12,5 kWh die overblijven terug te leveren aan de rest van je installatie..

Edit:
hvanderspoel schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 23:32:<knip>waar ik permanent wil wonen<knip>
Overheen gelezen. Kennelijk wil je er 100% off-grid in wonen? Tinyhouse?

[ Voor 10% gewijzigd door leon0013 op 20-08-2017 10:11 ]

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[b]leon0013 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 10:05:
Hier zou ik ook nieuwsgierig zijn. Als je voor je budget van een accu-pakket met laders een kabel kan leggen heb je naar mijn mening een handigere setup... nu heb je een 2,6kWp installatie die in de zomer zomaar 15 kWh op kan wekken, daarvan verbruik je er naar eigen zeggen maar maximaal 2,5 van...
Dan lijkt het te overwegen om die andere 12,5 kWh die overblijven terug te leveren aan de rest van je installatie..
Niet alleen dat, maar mocht ie te ver weg van de beschaving zitten voor een netaansluiting dan zou een klein windmolentje wellicht ook een handig idee zijn voor in de winter, je hebt dan in ieder geval geen last van omliggende bebouwing.

[ Voor 4% gewijzigd door Erasmo op 20-08-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-08 07:27
@hvanderspoel
a offgrid, altijd nog best lastig. ;)

ik pak mijn cijfers er even bij:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/permaand.jpg

pak ik mijn alle slechtste maand er even bij, die heeft 4,91kWh/kWp gedaan (december 2014).
voor mij was dat met 3850Wp dus een 4,91 X 3.85 = 18,9kWh.
dat verdelen over 31 dagen, geeft 18,9/31 = 0,609 kWh max gebruiken per dag.

maar jij gaat 9x290Wp=2610Wp panelen gebruiken. en dan krijg je de volgende berekening.
4,91 X 2.61 = 12,81kWh.
12,81/31 = 0,413kWh max per dag gebruiken.

oke, maar eigenlijk moet je ook nog accu laad en ontlaad verliezen mee nemen. (dat loopt al snel op naar 10%)

daar tegen over heb je een zomer maand, daar is een 100kWh/kWp per maand weer geen probleem.
met 9x290Wp ga je dan:
100 X 2,61 = 261kWh
261 / 31 = 8,4kWh wat je gemiddeld op mag maken, lol.
(1 dag kan 5 tot 6 kWh/kWp doen, als hij vrij wel perfect is. 5 x 2,61 = 13kWh)

en dat is eigenlijk het grootste probleem van offgrid zijn.
in de zomer gooi je grote overschotten gewoon weg.
en in de winter kom je snel te kort.

echt als je je eigen stroom wil gebruiken vind ik dat geen slecht streven, flink accu's nodig jep.
laag gebruik doet ook erg veel.
maar ik vind het best wel zonde van al die zomer opbrengst die je dan weg gooit.
hybride gaan, dus accu's voor eigen gebruik, en een net om je overschotten op te verkopen is eigenlijk de beste oplossing. :-(

(ik heb ook alle cijfers per dag, en zou dit allemaal preciezer kunnen berekenen.
ook het aantal dagen die je zou moeten over bruggen in de slechtste dagen, maar dan moeten we al meer weten wat je wil gaan doen.)

edit:
wil je echt offgrid, denk aan een windmolentje, kost flink maar het levert net iets extra op in de lastige maanden met erg weinig uren zon als die al schijnt.
of maakt het systeem zo dat je af en toe de accus even ergens mee naar toe kunt nemen, zodat je ze daar kunt vullen.
december en januari blijven gewoon lastige maanden.
(desnoods een aggregaat, heb je maar een paar keer nodig per jaar, maar is wel zo kosten effectief.)

vergeet het ook maar om offgrid op een budget te doen.
kies gewoon de beste panelen uit die je nog zou kunnen aansluiten.
het beste wat je kunt krijgen op het moment is LG/panasonic, die hebben er een paar die boven de 21% rendement uit komen, maar duur zijn ze wel.(ongeveer 450€ p/s)
(vooral de panasonic is er 1 waar naar je zou moeten kijken, in theorie leveren die meer als de condities niet perfect zijn en dat heb je nodig met offgrid)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 20-08-2017 11:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je persee offgrid wilt, kun je beter een batterij nemen die 100% leeg kan/mag.
YouTube: Redflow ZCell batteries | Fully Charged

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Het is een mooie tekening, maar het moet nog wel een paar slagen beter.
Je hebt nu 290 W panelen liggen die maximaal 39,5 V leveren.
Daarnaast heb je 4 accu's van elk 12 V, 200 Ah.

met de panelen die je nu hebt heb je inderdaad MPPT omvormers nodig.
De verdeling van de panelen, hoeveel achter elkaar in serie, en hoeveel paralell in strings kan je ook even uittesten met de spreadsheet van victron:
https://www.victronenergy...pt-calculator-excel-sheet
Je kan op het 2e tabbblad eenvoudig de karakteristieken van jouw panelen invoeren.

Je kan de volgende opstellingen maken
A) 3 strings, met elk 3 panelen -> dak lukt niet bij Victron, te hoge spanning. Wellicht dat morningstar het wel red.
B) 4 strings met 2 panelen en een losse omvormer voor paneel op schuurtje
C) 9 strings met 1 paneel (wat je nu getekend hebt). En die zou ik dan wel op 1 omvormer zetten.

A lijkt mij de beste verdeling, maar dat gaat niet lukken met victron.
Dan kom je op C uit denk ik.

Voor de accus zou ik naar 24V of 48V . Accu's paralell plaatsen wordt afgeraden. Twee serie's gaat nog, 3 of meer schijnt vaak problemen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoals getekend heb je een 48V accupakket, prima.

Zoals getekend zet je 6 panelen van 36V/8A parallel. Dat gaat niet werken; samen is dat 36V/48A. Dan is je kabel te dun, moet je stringzekeringen toepassen en werkt de MPPT lader niet omdat die ~2V meer paneelspanning wil dan accuspanning.
Jammer dat je de accu's al gekocht hebt, anders had je voor lithium kunnen gaan met een Sunny Island oid.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@hvanderspoel

Heb je schema iets aangepast ( als je dat goed vind ) ik laat me niet uit over de gebruikte
of nog aan te schaffen hardware, dat moet je nog maar even uitzoeken.
Let wel, kruisingen in een bedradings-schema zijn GEEN verbinding
een aftakking is dat altijd wel.
Het schema komt nu meer overeen met je eigen omschrijving, en voor wat
betreft de eenheden die je noemt/ gebruikt :? duik nog maar even weer in de boeken.

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Schets_zonnepanelen.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanderspoel
Erasmo schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 09:40:

Het ligt niet te ver maar in het tuinhuis complex is het verboden er gebruik van te maken, zowel als explosie moteren en windmolens. Tot zo ver dat ik dus mega overbank met mijn solar panels, en wellicht dat ik in de winter mijn houtkachel nog wel upgraden met thermoelectric generators
Rol-Co schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 07:32:
Als ik de aansluiting in je schema bekijk is je accu pakket 48V, volgens mij word het een stuk makkelijker (lees goedkoper) als je op 24V gaat werken. Verlichting uit de vrachtwagen wereld is redelijk gangbaar, 48V kom je bij de heftrucks uit.
Een solar regelaar op 48V is ook lastiger dan 24V
Het is mijn bedoeling de accus te schakelen op 12V, ze staan toch allemaal in serie? dus voltages blijven gelijk en ampere's optellen.
MeTooPV schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 12:39:
Het is een mooie tekening, maar het moet nog wel een paar slagen beter.
Je hebt nu 290 W panelen liggen die maximaal 39,5 V leveren.
Daarnaast heb je 4 accu's van elk 12 V, 200 Ah.

met de panelen die je nu hebt heb je inderdaad MPPT omvormers nodig.
De verdeling van de panelen, hoeveel achter elkaar in serie, en hoeveel paralell in strings kan je ook even uittesten met de spreadsheet van victron:
https://www.victronenergy...pt-calculator-excel-sheet
Je kan op het 2e tabbblad eenvoudig de karakteristieken van jouw panelen invoeren.

Je kan de volgende opstellingen maken
A) 3 strings, met elk 3 panelen -> dak lukt niet bij Victron, te hoge spanning. Wellicht dat morningstar het wel red.
B) 4 strings met 2 panelen en een losse omvormer voor paneel op schuurtje
C) 9 strings met 1 paneel (wat je nu getekend hebt). En die zou ik dan wel op 1 omvormer zetten.

A lijkt mij de beste verdeling, maar dat gaat niet lukken met victron.
Dan kom je op C uit denk ik.

Voor de accus zou ik naar 24V of 48V . Accu's paralell plaatsen wordt afgeraden. Twee serie's gaat nog, 3 of meer schijnt vaak problemen te geven.
toon volledige bericht
Ik heb de excel geprobeerd enkel lukt het me niet om een paneel te selecteren met 290WP, het lijkt er op dat Custom: 10XYZ 10ABC er het meeste op lijk (275wp). Als ik nu de bluesolar 100/50 selecteer voor de 6 panelen op het dak. en kiest dat er 2 panelen staan is serie en 3 paralel. Zoals het moet zijn volgens de upgedate tekening van @PClop Trouwens bedankt daarvoor). Dan geeft de excel sheet aan dat het NIET is toegestaan omdat de max PV spanning 114V is.

De man van de winkel die ze mij verkocht zei wel dat deze regelaar niet het maximale wattpiek er uit sleepte, maar omdat ik in de zomer toch veel te veel heb maakte dat niet uit. Is deze melding daar aan te verklaren?

Bij voorbaat bedankt voor al jullie antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

hvanderspoel schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:59:

Het is mijn bedoeling de accus te schakelen op 12V, ze staan toch allemaal in serie? dus voltages blijven gelijk en ampere's optellen.
Parallel aan elkaar blijf je op 12V, 2stuks in serie en de 2 serie setjes parallel aan elkaar is 24V, alle 4 in serie is 48V.
Zoals ik al schreef is 24V het meest gangbaar en financieel het aantrekkelijkst, ook heb je niet van die dikke kabels nodig als je iets op de accu's aan te sluiten. Op 12V even 10A trekken uit je accu's betekent al minimaal 2,5 mm2 aansluitsnoer of kabel.
Ook zijn er veel spullen die op 24V werken, koffie apparaten, koelkasten, eventueel plc's voor besturing van iets enz enz.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@hvanderspoel 1XYZ1ABC lijkt het meest op een standaard 60x6" cel paneel met 31Vmpp en 9A voor ca 270Wp.
Nummertje 10 in de sheet is eentje met 5" cellen -> lagere stroom, hogere spanning, dat wil je in dit geval niet.
Maar desnoods zet je ze per twee in serie.

Ik heb nog steeds het idee dat je serie en parallel door elkaar haalt overigens.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]
Het ligt niet te ver maar in het tuinhuis complex is het verboden er gebruik van te maken, zowel als explosie moteren en windmolens. Tot zo ver dat ik dus mega overbank met mijn solar panels, en wellicht dat ik in de winter mijn houtkachel nog wel upgraden met thermoelectric generators
Dat is wel vrij streng ja. Als je toch op hout stookt dan kun je wel wat met een stirlingmotor rond de kachel, ook al scheelt het maar 100W continue in de winter zullen je accu's het waarderen. Maar waarom daar stoppen, een plofmotor mag dan wel niet maar over een stoommachine/turbine staat waarschijnlijk niks in het reglement O-) Het hoeft trouwens niet eens stoom te zijn, als je accu's vol zijn kun je zelfs een drukvat gaan vullen met lucht als mechanische opslag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Erasmo schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:50:
[...]

Dat is wel vrij streng ja. Als je toch op hout stookt dan kun je wel wat met een stirlingmotor rond de kachel, ook al scheelt het maar 100W continue in de winter zullen je accu's het waarderen. Maar waarom daar stoppen, een plofmotor mag dan wel niet maar over een stoommachine/turbine staat waarschijnlijk niks in het reglement O-) Het hoeft trouwens niet eens stoom te zijn, als je accu's vol zijn kun je zelfs een drukvat gaan vullen met lucht als mechanische opslag :P
Ik zag laatst een of ander Alaska-programma op Discovery, waar ze stoom door een oude kettingzaagmotor leidden. Vraag me niet welke, want ze hebben er een stuk of 10.. Aan die motor zat een oude accuboor, en die leverde stroom richting een accu... Dus voor de echte tweaker zijn er kansen >:) Maar stoom kan link spul zijn, zeker in een niet al te groot tuinhuisje. Brandwondencentrum in de buurt ? >:)
[...]
Het ligt niet te ver maar in het tuinhuis complex is het verboden er gebruik van te maken, zowel als explosie moteren en windmolens.
Verboden ? of verboden ? Ik kan me voorstellen dat ze het niet leuk vinden als je in een volkstuinencomplex of zo een windmolen van 10-15 meter met een diameter van 2 meter neerzet. Maar als ik even op Ebay kijk, zie ik ook betaalbare windmolentjes van rond de 250 Watt met een diameter van 60cm, die je per jaar een 1000 Kwh opleveren, Die zet je op een steigerpijp, 2 meter boven je dak, en je hebt stroom op de momenten dat je zonnepanelen het niet hebben...
Tot zo ver dat ik dus mega overbank met mijn solar panels, en wellicht dat ik in de winter mijn houtkachel nog wel upgraden met thermoelectric generators
Nogmaals... Doe het veilig...
Serie is voltage optellen, parallel de Amperes. Meer Amperes, is dikkere en duurdere kabel. Dus ik zou inderdaad gaan voor 3x2 accu's parallel, dat scheelt je kosten voor dikkere kabels.

Als ik in hetzelfde schuitje zou zitten, zou ik denk ik 2 stroomnetten maken. 1x12 volt voor apparatuur die daar rechtstreeks op kan (telefoonlader, verlichting, tv en 12-volt laptoplader en zo wellicht ?) en een 24-volt-net naar de omvormer. Dus 2x2 parallel, en 2x1 paralllel. Dan heb je nog verlichting en andere basisbehoeften als je het 24-volt-net hebt leeggetrokken met luxe-apparatuur via de omvormer...

Als je echt tekort komt, kan altijd die Noordkant nog vol met Solar Frontiers >:) ... Die komen tweedehands nog wel eens goedkoop voorbij

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Pagina: 1