Wim-Bart schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 02:38:
Gewoon overhandigen, zie het niet als bezwaar, NL is volgens mij zo een beetje het enige land waar mensen er moeilijk over doen. Wil nieuwe werkgever het zien, dan is dat toch mooie, help je je nieuwe werkgever ook een beetje mee.
Het gaat mijn inziens niet zo zeer om het papiertje, maar om een zaak van vertrouwen onderling en mensenkennis bij de werkgever. In principe gaat het een nieuwe werkgever geen bal aan wat ik bij een oude werkgever verdiende. Als ik bij mijn vorige werkgever weg ben gegaan omdat ik veel en veel te weinig betaald kreeg, dan is dat salaris toch helemaal niet representatief? Een werkgever wil uiteindelijk het liefst voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, als ze jou voor 500 euro de maand minder kunnen krijgen dan is dat alleen maar mooi voor hen.
Zoals jij en een paar anderen het stellen, lijkt het alsof je goede vriendjes moet worden met jouw werkgever. Ik vind van niet, in tegendeel, je moet je juist heel zakelijk opstellen. Ik kan prima goed bevriend raken met collega's, zelfs met mijn manager of wat dan ook. Maar als het slecht gaat met het bedrijf dan doen voor het bedrijf al die zaken er niet meer toe, dan ben je gewoon een nummertje.
Bij de laatste keer dat ik op zoek ging naar een nieuwe baan kreeg ik bij 1 werkgever ook de vraag om mijn salarisstrook te overhandigen. Dit nadat ik mijn salaris eis/wens bekend had gemaakt. Via de recruiter, middels wie ik het contact had, kreeg ik te horen dat zij mijn eis erg hoog vonden (he wat gek, je zult nooit horen "dat is weinig, je krijgt wat meer"

). Heb geweigerd dit te doen om een aantal redenen:
- het gaat ze niets aan wat ik bij een vorige werkgever verdiende
- een goede werkgever/interviewer kan bij een sollicitatiegesprek best afleiden of ik "het waard ben"
- ik solliciteer bij hen, voor hun functie en voor hun arbeidsvoorwaarden (vakantiedagen, pensioen etc), niet voor die van mijn vorige werkgever
Daarbij, stel mijn eis is vrij hoog en ik blijk er niets van te bakken, daar hebben we toch een proeftijd voor? En kom niet aan met iets als "als ze dat bij alle kandidaten moeten doorlopen, kost hen dat bakken met geld en verspilde tijd". Als zij tijdens hun sollicitatiegesprekken niet in staat zijn om een voor 90% accuraat beeld te vormen van mij kunnen, dan ligt het probleem bij hen.
Voor de gein nog terugkomend op mijn eerder genoemde ervaring: bij die werkgever is het niets geworden. Uit het 2e gesprek werd mij al duidelijk dat ze geen flauw benul hadden van sollicitatiegesprekken voeren en/of het aannemen van mensen. Zo bleek het een om een functie te gaan met alles in VB (soms .Net, soms niet eens) met daarnaast veel SQL. Op mijn CV stond duidelijk dat ik VB.Net voor het laatst 5 jaar ervoor eens gebruikt had en SQL voor mij alleen een bijzaak is. De manager van daar dan heel verbaasd dat ik per plekke, na 5 jaar geen VB, niet meer de exacte syntax uit mn hoofd weet en geen complexe SQL queries uit mijn mouw schud.
Daarnaast begon de recruiter letterlijke te vloeken en schelden, wat ik mij wel niet dacht, toen ik netjes zei dat ik niet van plan was mijn salarisstrook te overhandigen (per mail ook nog wel, niet eens bij een gesprek meenemen ter inzage).
Bij de gesprekken met mijn nu huidige werkgever (een paar dagen na dat debacle) zaten er bij de verschillende gesprekken WEL mensen die zeer kundig waren, wisten wat en hoe te vragen. Zeer nette gang van zaken, geen gemor over mijn salariseis en ik kreeg zelfs iets meer dan het eerste aanbod, toen ik erom vroeg (met goed onderbouwde redenen).