Ik had geloof ik al tien keer gezegd dat de loonstrook pas gevraagd wordt,
als de onderhandelingen voorbij zijn...
Als dat niet zo is, niet geven! Heb ik ooit eens meegemaakt. Gesolliciteerd op een vacature van de nationale vacaturebank. Ging om een ICT functie, en een pittig loon, leuke arbeidsvoorwaarden....
Ik stuur een motivatie en CV, en binnen een kwartier heb ik een mail terug. Ik mag langskomen op gesprek, ergens binnen een week of vier. Mijn motivatie en CV waren zo goed, dat ze er eigenlijk al vanuit gingen dat ze me graag wilden hebben. Als ik in aanmerking wilde komen voor het gesprek, moest ik per mail alvast de volgende zaken aanleveren:
- Kopie laatste loonstrook
- Kopie rijbewijs en ID
- Kopie recent bankafschrift
Ik hoop dat niemand daar instinkt, en staat een beetje los van de discussie (die gaat over het overhandigen van de loonstrook NADAT je de gesprekken gehad hebt en contract getekent hebt), maar er zullen mensen zijn die erin trappen.. Met deze gegevens kan iemand je wel schade berokkenen. (Telefoonabo's en dat soort zaken op jou naam aanvragen)
Maar weer ontopic: het argument "wat ik nu verdien, gaat ze niets aan", is prima. Dat heb je dan ook al gezegd bij de onderhandelingen. Als je na het gebruik van dit argument aangenomen wordt, zul je denk ik ook niet snel om een loonstrook gevraagd worden. Zou een beetje raar overkomen.
Dus als je gevraagd wordt om een recente loonstrook, dan snap ik nog steeds de motivatie niet om dat te weigeren. Behalve de reden hierboven, en zoals ik in een eerdere post aangaf: de "schaam-posten", zoals loonbeslag, inhouding schade auto, enzovoort. Volgens mij zijn er in dit topic verder ook nog geen andere rationele argumenten geweest.
Heb ooit ongeveer de onderstaande discussie gehad met de vrouw van een bouwvakker:
Ik:
"Zouden wij voor de administratie nog een kopie van een recente loonstrook van uw man mogen hebben? Zou u kunnen vragen of hij die van de week afgeeft bij zijn baas?"
Vrouw:
"Nee, daar werken wij niet aan mee. Dat is privé. Dat gaat jullie niets aan. De meest recente is ook nog eens de belangrijkste, dus daar komt niets van in."
Ik:
"Maar volgende maand maak ik er één en dat is dan de meest recente, wat u zo belangrijk vindt. Die zie ik dan toch ook?"
Vrouw:
"Jullie hebben toch geheimhoudingsverbod?(*) Dan mag je 'em toch niet bekijken voordat je 'em in de envelop doet?"
(*zei ze echt, ze bedoelt verplichting)
In het loondossier heeft jaren een post-it memo gezeten, dat als er ooit een fout ontdekt werd bij deze werknemer die wij over het hoofd gezien hadden, dan konden we refereren aan bovenstaande gesprek. We mochten de loonstrook niet zien.