Na een ruwe 10 jaar gedaan te hebben met mijn huidge HP DC5800 Core2Duo kantoorpc met 8GByte geheugen vind ik het tijd voor wat nieuws.
(Systeem is in die tijd wel voorzien van SSD voor het OS, een extra HDD voor wat data en 2x een nieuwe GFX kaart waardoor 'ie prima 2x19" + 1x29" aan kan sturen en Red Alert 3 op full HD draait, maar verder is 'ie standaard.)
Nu heb ik meer verstand van servers dan van PC's maar samen met collega @GreNade ben ik met het laatste C'T bouwvoorstel, tot een lijstje gekomen. Vandaar nu eindelijk een DAA, om dit lijstje wat verder te finetunenen en uiteindelijk zo eind september, begin oktober een nieuwe PC te kopen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Redelijk divers.
Ik ben overigens allround ICTer, doe vnl. systeem- en netwerkbeheer bij een MKB en ben in mijn vrije tijd bezig met een stichting. Qua werkzaamheden zit daar wat overlap dus qua waar ik mijn PC voor nodig heb ook.
Gaming specs zijn wel belangrijk. Ik game niet heel vaak, maar vind het heerlijk om me een paar keer per jaar een paar avonden of dagen te verliezen in OpenTTD, ETS/ATS, RedAlert, etc, etc,etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
PC budget is onderdeel van een totaalbudget dat ik dit jaar wil uitgeven aan nieuwe componenten en is redelijk variabel. Uitgangspunt is 2000-2500 EUR voor mijn PC, maar mijn totale budget voor nieuwe ICT spullen inclusief netwerk en domotica is 5000 EUR.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Sowieso mijn 29" LG 29UB67-B.
pricewatch: LG 29UB67-B Zwart
Toetsenbord en muis gaan mogelijk mee maar misschien dat ik die, omdat het kan en fijn is, ook vervang. Daar heb ik nog niet echt naar gekeken.
Mogelijk ook dat mijn 3T HDD mee gaat, hangt er een beetje vanaf of ik 'm nog groot genoeg vind of dat ik 'm liever in mijn oude PC laat zitten zodat ik die voor iets anders kan gebruiken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het gaat om een compleet systeem, inclusief 2 nieuwe monitoren.
De 29" LG gaat mee, mijn 2x 19" Samsung nogwat niet. Dat zijn oude TFT's en ik wil per-se IPS of vergelijkbaar. Het kleurverschil en helderheidsverschil irriteren me.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal geen merkvoorkeur. Ik ga in het lijstje uit van een AMD Ryzen maar zelfs dat is geen vaste keuze. Als ik met een Intel CPU een beter systeem kan samenstellen is dat prima. Ook qua overige componenten is het me totaal om het even. Mijn huidige PC is een gemodificeerde HP DC5800 en ik ben niet merkgevoelig.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil mogelijk ook nog een goed stuurwiel met pedalen er bij en een joystick of iets waarmee ik incidenteel een flightsim kan spelen. Ik heb nu een Trust stuurwiel van 70 EUR en dat gaat prima, maar als ik dan toch een nieuwe PC koop, mag er ook een goed 1050 graden wiel met pedalen bij.
Ga je overklokken?
Nope.
Samen met @GreNade ben ik uitgekomen op dit voorlopige lijstje:
Wat verwacht je van ons?[i]
Advies voor een zinvol systeem binnen gegeven specs en prijs, met het lijstje als uitgangspunt.
Budget is variabel, het komt niet aan op 100 EUR meer of minder. Wel heb ik de intentie om, eventueel met upgrades, weer 5-10 jaar met het systeem te doen.
Budget is inclusief de 2 extra monitoren.
Ik zie dat de Windows 10 licentie nog ontbreekt, die moet er nog wel bij natuurlijk.
Nu heb ik meer verstand van servers dan van PC's maar samen met collega @GreNade ben ik met het laatste C'T bouwvoorstel, tot een lijstje gekomen. Vandaar nu eindelijk een DAA, om dit lijstje wat verder te finetunenen en uiteindelijk zo eind september, begin oktober een nieuwe PC te kopen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Redelijk divers.
- Werk (systeembeheer, thuiswerken)
- Studie (allround ICT skills verder oppoetsen)
- Nerden (werk, studie en hobby lopen wat in elkaar over)
- Gamen (OpenTTD, Euro/American Truck Simulator, ik wil eens een leuke casual flightsim gaan spelen en ik hoop vurig dat ooit Red Alert 4 uit komt, met 3D shoorters kan ik niets)
- Verder de gebruikelijke zaken zoals Facebook, Tweakers, beetje Youtuben, etc.
Ik ben overigens allround ICTer, doe vnl. systeem- en netwerkbeheer bij een MKB en ben in mijn vrije tijd bezig met een stichting. Qua werkzaamheden zit daar wat overlap dus qua waar ik mijn PC voor nodig heb ook.
Gaming specs zijn wel belangrijk. Ik game niet heel vaak, maar vind het heerlijk om me een paar keer per jaar een paar avonden of dagen te verliezen in OpenTTD, ETS/ATS, RedAlert, etc, etc,etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
PC budget is onderdeel van een totaalbudget dat ik dit jaar wil uitgeven aan nieuwe componenten en is redelijk variabel. Uitgangspunt is 2000-2500 EUR voor mijn PC, maar mijn totale budget voor nieuwe ICT spullen inclusief netwerk en domotica is 5000 EUR.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Sowieso mijn 29" LG 29UB67-B.
pricewatch: LG 29UB67-B Zwart
Toetsenbord en muis gaan mogelijk mee maar misschien dat ik die, omdat het kan en fijn is, ook vervang. Daar heb ik nog niet echt naar gekeken.
Mogelijk ook dat mijn 3T HDD mee gaat, hangt er een beetje vanaf of ik 'm nog groot genoeg vind of dat ik 'm liever in mijn oude PC laat zitten zodat ik die voor iets anders kan gebruiken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het gaat om een compleet systeem, inclusief 2 nieuwe monitoren.
De 29" LG gaat mee, mijn 2x 19" Samsung nogwat niet. Dat zijn oude TFT's en ik wil per-se IPS of vergelijkbaar. Het kleurverschil en helderheidsverschil irriteren me.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal geen merkvoorkeur. Ik ga in het lijstje uit van een AMD Ryzen maar zelfs dat is geen vaste keuze. Als ik met een Intel CPU een beter systeem kan samenstellen is dat prima. Ook qua overige componenten is het me totaal om het even. Mijn huidige PC is een gemodificeerde HP DC5800 en ik ben niet merkgevoelig.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Snelle CPU
- 16G geheugen (32G of meer mogelijk)
- Aansturing voor minimaal 3 monitoren, misschien 4
- SSD voor het OS (256G of groter)
- HDD (3-5T)
- Niet al te luidruchtig
- Energiebewust (ik wil wat letten op mijn energierekening en het systeem staat vaak hele dagen aan)
- Mooie kast, liefst zonder "klep" aan de voorkant, ik gebruik mijn DVD speler nog wel eens voor het rippen van CD's.
- Window mag, vind ik stiekem dan wel weer leuk maar moet even kijken of ik het systeem dan niet op mijn bureau ga plaatsen. Hij staat er nu onder.
- Moeten qua resolutie 1080 hoog zijn en ook in centimeters exact even hoog als mijn LG
- Liefst met zo smal mogelijke bezels zodat ze strak tegen mijn LG aan kunnen
- Graag in hoogte verstelbaar en VESA mount mogelijk (ik twijfel of ik niet voor een losse monitorbeugel aan mijn bureau ga, tip voor een goede desk-mounted beugel word gewaardeerd)
Ik wil mogelijk ook nog een goed stuurwiel met pedalen er bij en een joystick of iets waarmee ik incidenteel een flightsim kan spelen. Ik heb nu een Trust stuurwiel van 70 EUR en dat gaat prima, maar als ik dan toch een nieuwe PC koop, mag er ook een goed 1050 graden wiel met pedalen bij.
Ga je overklokken?
Nope.
Samen met @GreNade ben ik uitgekomen op dit voorlopige lijstje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler | € 300,95 | € 300,95 |
| 1 | ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4 | € 102,85 | € 102,85 |
| 1 | EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0 Black Edition | € 539,- | € 539,- |
| 1 | Toshiba DT01ACA300, 3TB | € 74,- | € 74,- |
| 1 | Phanteks Enthoo Pro Window Zwart | € 96,- | € 96,- |
| 2 | LG 23MB35PY-B Grijs, Zwart | € 168,50 | € 337,- |
| 1 | be quiet! Dark Rock 3 | € 64,- | € 64,- |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 149,95 | € 149,95 |
| 1 | Corsair RM550x Zwart | € 88,95 | € 88,95 |
| 1 | Samsung 960 EVO 250GB | € 126,- | € 126,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.878,70 | |
Wat verwacht je van ons?[i]
Advies voor een zinvol systeem binnen gegeven specs en prijs, met het lijstje als uitgangspunt.
Budget is variabel, het komt niet aan op 100 EUR meer of minder. Wel heb ik de intentie om, eventueel met upgrades, weer 5-10 jaar met het systeem te doen.
Budget is inclusief de 2 extra monitoren.
Ik zie dat de Windows 10 licentie nog ontbreekt, die moet er nog wel bij natuurlijk.
[ Voor 1% gewijzigd door unezra op 19-08-2017 11:15 . Reden: Stuurwiel vergeten ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.