Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Allround PC (Nerden, Werken, Gamen) - Prijs: 2000-2500

Pagina: 1
Acties:

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Na een ruwe 10 jaar gedaan te hebben met mijn huidge HP DC5800 Core2Duo kantoorpc met 8GByte geheugen vind ik het tijd voor wat nieuws. :) (Systeem is in die tijd wel voorzien van SSD voor het OS, een extra HDD voor wat data en 2x een nieuwe GFX kaart waardoor 'ie prima 2x19" + 1x29" aan kan sturen en Red Alert 3 op full HD draait, maar verder is 'ie standaard.)

Nu heb ik meer verstand van servers dan van PC's maar samen met collega @GreNade ben ik met het laatste C'T bouwvoorstel, tot een lijstje gekomen. Vandaar nu eindelijk een DAA, om dit lijstje wat verder te finetunenen en uiteindelijk zo eind september, begin oktober een nieuwe PC te kopen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Redelijk divers.
  • Werk (systeembeheer, thuiswerken)
  • Studie (allround ICT skills verder oppoetsen)
  • Nerden (werk, studie en hobby lopen wat in elkaar over)
  • Gamen (OpenTTD, Euro/American Truck Simulator, ik wil eens een leuke casual flightsim gaan spelen en ik hoop vurig dat ooit Red Alert 4 uit komt, met 3D shoorters kan ik niets)
  • Verder de gebruikelijke zaken zoals Facebook, Tweakers, beetje Youtuben, etc.
Work-wise doe ik er niet heel zware dingen mee. Het is fijn als er incidenteel eens een vm op kan draaien maar daar heb ik servers voor in huis en op kantoor met specs die daar veel meer geschikt voor zijn. Aan de andere kant, met een zwaardere PC kan het interessant zijn juist een aantal dingen op mijn PC te draaien, zeker de dingen die niet voor een periode 24/7 moeten draaien.

Ik ben overigens allround ICTer, doe vnl. systeem- en netwerkbeheer bij een MKB en ben in mijn vrije tijd bezig met een stichting. Qua werkzaamheden zit daar wat overlap dus qua waar ik mijn PC voor nodig heb ook. :)

Gaming specs zijn wel belangrijk. Ik game niet heel vaak, maar vind het heerlijk om me een paar keer per jaar een paar avonden of dagen te verliezen in OpenTTD, ETS/ATS, RedAlert, etc, etc,etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
PC budget is onderdeel van een totaalbudget dat ik dit jaar wil uitgeven aan nieuwe componenten en is redelijk variabel. Uitgangspunt is 2000-2500 EUR voor mijn PC, maar mijn totale budget voor nieuwe ICT spullen inclusief netwerk en domotica is 5000 EUR.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Sowieso mijn 29" LG 29UB67-B.
pricewatch: LG 29UB67-B Zwart

Toetsenbord en muis gaan mogelijk mee maar misschien dat ik die, omdat het kan en fijn is, ook vervang. Daar heb ik nog niet echt naar gekeken.

Mogelijk ook dat mijn 3T HDD mee gaat, hangt er een beetje vanaf of ik 'm nog groot genoeg vind of dat ik 'm liever in mijn oude PC laat zitten zodat ik die voor iets anders kan gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Het gaat om een compleet systeem, inclusief 2 nieuwe monitoren.
De 29" LG gaat mee, mijn 2x 19" Samsung nogwat niet. Dat zijn oude TFT's en ik wil per-se IPS of vergelijkbaar. Het kleurverschil en helderheidsverschil irriteren me.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal geen merkvoorkeur. Ik ga in het lijstje uit van een AMD Ryzen maar zelfs dat is geen vaste keuze. Als ik met een Intel CPU een beter systeem kan samenstellen is dat prima. Ook qua overige componenten is het me totaal om het even. Mijn huidige PC is een gemodificeerde HP DC5800 en ik ben niet merkgevoelig. :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Snelle CPU
  • 16G geheugen (32G of meer mogelijk)
  • Aansturing voor minimaal 3 monitoren, misschien 4
  • SSD voor het OS (256G of groter)
  • HDD (3-5T)
Verder:
  • Niet al te luidruchtig
  • Energiebewust (ik wil wat letten op mijn energierekening en het systeem staat vaak hele dagen aan)
  • Mooie kast, liefst zonder "klep" aan de voorkant, ik gebruik mijn DVD speler nog wel eens voor het rippen van CD's.
  • Window mag, vind ik stiekem dan wel weer leuk maar moet even kijken of ik het systeem dan niet op mijn bureau ga plaatsen. Hij staat er nu onder.
Dan nog wat wensen/eisen mbt de monitoren:
  • Moeten qua resolutie 1080 hoog zijn en ook in centimeters exact even hoog als mijn LG
  • Liefst met zo smal mogelijke bezels zodat ze strak tegen mijn LG aan kunnen
  • Graag in hoogte verstelbaar en VESA mount mogelijk (ik twijfel of ik niet voor een losse monitorbeugel aan mijn bureau ga, tip voor een goede desk-mounted beugel word gewaardeerd)
Wat ik totaal vergeet:
Ik wil mogelijk ook nog een goed stuurwiel met pedalen er bij en een joystick of iets waarmee ik incidenteel een flightsim kan spelen. Ik heb nu een Trust stuurwiel van 70 EUR en dat gaat prima, maar als ik dan toch een nieuwe PC koop, mag er ook een goed 1050 graden wiel met pedalen bij.

Ga je overklokken?
Nope. :)

Samen met @GreNade ben ik uitgekomen op dit voorlopige lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 300,95€ 300,95
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4€ 102,85€ 102,85
1EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0 Black Edition€ 539,-€ 539,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 74,-€ 74,-
1Phanteks Enthoo Pro Window Zwart€ 96,-€ 96,-
2LG 23MB35PY-B Grijs, Zwart€ 168,50€ 337,-
1be quiet! Dark Rock 3€ 64,-€ 64,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 149,95€ 149,95
1Corsair RM550x Zwart€ 88,95€ 88,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.878,70

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies voor een zinvol systeem binnen gegeven specs en prijs, met het lijstje als uitgangspunt.
Budget is variabel, het komt niet aan op 100 EUR meer of minder. Wel heb ik de intentie om, eventueel met upgrades, weer 5-10 jaar met het systeem te doen.

Budget is inclusief de 2 extra monitoren.

Ik zie dat de Windows 10 licentie nog ontbreekt, die moet er nog wel bij natuurlijk. :)

[ Voor 1% gewijzigd door unezra op 19-08-2017 11:15 . Reden: Stuurwiel vergeten ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Moederbord zou ik veranderen naar pricewatch: MSI B350 Gaming Pro Carbon dan heb je een Intel NIC en een veel betere geluidskaart en zo'n beetje de beste VRM setup op B350.

Verder als je toch geen zware 3d spellen gaat spelen moet iets als een 1050/RX460 ook meer dan goed genoeg zijn lijkt mij? Helemaal als ik zie dat mijn HD7870 of GTX470 zelfs nu nog redelijk mee kan komen. Mocht er ooit dan een spel uitkomen dat je graag wil spelen kan je altijd nog op dat moment een dikke GPU kopen die veel sneller zal zijn dat de 1070 nu.

Wat betreft behuizing ik zou zeggen een Define R5 maar die heeft een deur. Wel een die makkelijk open/dicht gaat en je kan de deur omdraaien. Is er met/zonder window en gewoon heerlijk stil. De Ethoo is wat luidruchtiger, maar ook geen slechte keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door DarkBlaze op 19-08-2017 12:16 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• unezra

unezra

Topicstarter
DarkBlaze schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 12:08:
Moederbord zou ik veranderen naar pricewatch: MSI B350 Gaming Pro Carbon dan heb je een Intel NIC en een veel betere geluidskaart en zo'n beetje de beste VRM setup op B350.
Ok. Daar ga ik eens naar kijken.
Verder als je toch geen zware 3d spellen gaat spelen moet iets als een 1050/RX460 ook meer dan goed genoeg zijn lijkt mij? Helemaal als ik zie dat mijn HD7870 of GTX470 zelfs nu nog redelijk mee kan komen. Mocht er ooit dan een spel uitkomen dat je graag wil spelen kan je altijd nog op dat moment een dikke GPU kopen die veel sneller zal zijn dat de 1070 nu.
Probleem is een beetje de 3 monitoren. Het is nog geen 4K, maar het centrale scherm is 2560x1080 en dan komt er nog minimaal 2x 1680x1050 naast. (1 scherm aan weerskanten)

Qua spellen, ik begreep dat ETS & ATS behoorlijk zwaar zijn, zeker multi-monitor en ik wil vaker rij en vliegspellen gaan spelen. (Sluit niet uit dat ik niet eens een keer een race-sim / casual racegame ga spelen.)
Wat betreft behuizing ik zou zeggen een Define R5 maar die heeft een deur. Wel een die makkelijk open/dicht gaat en je kan de deur omdraaien. Is er met/zonder window en gewoon heerlijk stil. De Ethoo is wat luidruchtiger, maar ook geen slechte keuze.
Ok. Geen deur is ook geen harde eis, wel een wens. Als ik een goede kast zonder deur tegen kom die er een beetje mooi uit ziet heeft dat de voorkeur maar zo niet, dan word het een kast met deur. Zolang de belangrijkste aansluitingen maar direct bruikbaar zijn. (USB, audio, etc.) DVD speler gebruik ik minder vaak. Wel twijfel ik over een fancontroller of ander ding met display. Volgens mij zijn die er nu niet zo veel meer maar eh, lampjes en LCDtjes zijn leuk. :*)

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Probleem is een beetje dat je dan beter een 1080 kan kopen, prijzen zijn echt de pan uit gerezen met de mining gekte op dit moment waardoor de 1070 bijna net zo duur is als de 1080 en ook de RX580 en GTX1060 zijn belachelijk geprijsd op dit moment als je er al een kan vinden (RX580).

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• unezra

unezra

Topicstarter
DarkBlaze schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 14:44:
Probleem is een beetje dat je dan beter een 1080 kan kopen, prijzen zijn echt de pan uit gerezen met de mining gekte op dit moment waardoor de 1070 bijna net zo duur is als de 1080 en ook de RX580 en GTX1060 zijn belachelijk geprijsd op dit moment als je er al een kan vinden (RX580).
Hmmm.
Bedoel je dan deze:
pricewatch: EVGA GeForce GTX 1080 8GB

Of deze:
pricewatch: EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING

Die laatste is fors duurder, die eerste valt inderdaad ten opzichte van de 1070 wel mee. Op het totaal komt het niet op 100 of 200 EUR.

Budget is ook niet helemaal vast. Ik heb een aantal dingen die ik wil doen dit jaar waar redelijk wat variatie in zit nog. Dus als er iets wat duurder uit valt of iets anders wat goedkoper komt dat gemiddeld prima uit en anders is november (13e maand) niet ver weg...

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

unezra schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 07:20:
[...]

Hmmm.
Bedoel je dan deze:
pricewatch: EVGA GeForce GTX 1080 8GB

Of deze:
pricewatch: EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING

Die laatste is fors duurder, die eerste valt inderdaad ten opzichte van de 1070 wel mee. Op het totaal komt het niet op 100 of 200 EUR.

Budget is ook niet helemaal vast. Ik heb een aantal dingen die ik wil doen dit jaar waar redelijk wat variatie in zit nog. Dus als er iets wat duurder uit valt of iets anders wat goedkoper komt dat gemiddeld prima uit en anders is november (13e maand) niet ver weg...
Ik bedoel eigenlijk deze pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G die is een paar tientjes duurder de 1070 van EVGA en dat is een prima kaart. De 1080Ti is echt zware overkill dat is de snelste kaart van dit moment. Maar de meerprijs is ook meteen een ~200 euro die kan je beter later bij het geld wat je nog voor je 1080 terug zou krijgen over een paar jaar doen en dan de nieuwe tegenhanger van de 1080 kopen die rondjes loopt om een 1080Ti.

[ Voor 69% gewijzigd door DarkBlaze op 21-08-2017 08:06 ]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je zou ook prima een gesloten kast kunnen kopen, daarmee bedoel ik geen front trays meer en je CD/DVD's rippen via een externe reader. Ziet er veel strakker uit, en geen gedoe met kabels in de case speciaal voor die 'oude' DVD-drive.

Verder zou ik het formaat meenemen. Als je de PC op het bureau wilt zetten is een M-ITX misschien een betere keus, zeker als ik zo zie dat je meer een casual gebruiker bent.

• unezra

unezra

Topicstarter
HollowGamer schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 08:09:
Je zou ook prima een gesloten kast kunnen kopen, daarmee bedoel ik geen front trays meer en je CD/DVD's rippen via een externe reader. Ziet er veel strakker uit, en geen gedoe met kabels in de case speciaal voor die 'oude' DVD-drive.
Is wat voor te zeggen maar dan moet ik iedere keer een externe DVD speler uit de kast trekken. :) Kan an-sich wel. Op piekmomenten komt dat misschien een avond per maand voor en vaak ook maanden niet. Die externe DVD branders zijn ook zo duur niet.

Yet, intern is wel praktischer. DVD speler word gebruikt om cd's te rippen (ik ben nog iemand die CD's koopt en daarna op zijn iPod en NAS zet) en wat games te spelen die op CD/DVD staan.
Verder zou ik het formaat meenemen. Als je de PC op het bureau wilt zetten is een M-ITX misschien een betere keus, zeker als ik zo zie dat je meer een casual gebruiker bent.
Ik twijfel. Huidige PC staat onder mijn bureau en eigenlijk is dat een prima plek. Aan de andere kant, als ik dan toch een mooie kast aan schaf, mogelijk met window, is dat ook wat zonde om onder mijn bureau te zetten. Dan kan een iets kleinere kast die er op staat prima. Heel veel disks gaan er toch niet in, daar heb ik mijn NAS voor.

• unezra

unezra

Topicstarter
DarkBlaze schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 07:57:
[...]

Ik bedoel eigenlijk deze pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G die is een paar tientjes duurder de 1070 van EVGA en dat is een prima kaart. De 1080Ti is echt zware overkill dat is de snelste kaart van dit moment. Maar de meerprijs is ook meteen een ~200 euro die kan je beter later bij het geld wat je nog voor je 1080 terug zou krijgen over een paar jaar doen en dan de nieuwe tegenhanger van de 1080 kopen die rondjes loopt om een 1080Ti.
Hmmm, dat scheelt inderdaad echt maar een paar tientjes!
Noted. :)

Is er nog veel verschil tussen die eerder genoemde 1070, de Gigabyte 1080 en de EVGA 1080? Of maakt het niet uit en is die Gigabyte 1080 een betere kaart voor zijn geld?

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
unezra schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:05:
[...]

Is wat voor te zeggen maar dan moet ik iedere keer een externe DVD speler uit de kast trekken. :) Kan an-sich wel. Op piekmomenten komt dat misschien een avond per maand voor en vaak ook maanden niet. Die externe DVD branders zijn ook zo duur niet.

Yet, intern is wel praktischer. DVD speler word gebruikt om cd's te rippen (ik ben nog iemand die CD's koopt en daarna op zijn iPod en NAS zet) en wat games te spelen die op CD/DVD staan.

[...]

Ik twijfel. Huidige PC staat onder mijn bureau en eigenlijk is dat een prima plek. Aan de andere kant, als ik dan toch een mooie kast aan schaf, mogelijk met window, is dat ook wat zonde om onder mijn bureau te zetten. Dan kan een iets kleinere kast die er op staat prima. Heel veel disks gaan er toch niet in, daar heb ik mijn NAS voor.
Fractal maakt mooie cases met window, zie o.a. Design Define S/C (met side-window).
Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van smaak. De andere wil wel LED's, de andere (als mij) word nogal gek van al die lichtjes. :P
Die CD/DVD's zou je ook kunnen rippen naar een ISO zodat je die eenvoudig kan mounten. :)

Als ik zou mogen kiezen zou ik deze weglaten en het geld investeren in een andere component.
Ik vind wel om eerlijk te zijn dat je best een overkill PC koopt, toegeven hij is wel future proof, maar opzicht zou je met jouw wensen ook iets goedkoper kunnen uitkomen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 21-08-2017 11:14 ]

• unezra

unezra

Topicstarter
HollowGamer schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:13:
[...]
Fractal maakt mooie cases met window, zie o.a. Design Define S/C (met side-window).
Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van smaak. De andere wil wel LED's, de andere (als mij) word nogal gek van al die lichtjes. :P
Zat ik ook aan te denken ja. :) Misschien dat ik daar maar iets op moet verzinnen dat het ook uit kan.
Ik weet het niet. Ergens vind ik het tof om de ingewanden van een PC te zien en als ik ze zie, moeten ze er ook maar mooi verlicht uit zien. Soort peepshow voor nerds. Aan de andere kant, ik heb al eens de LED van een notebook aan de binnenkant afgeplakt omdat 'ie te fel was.

Lastig...
Die CD/DVD's zou je ook kunnen rippen naar een ISO zodat je die eenvoudig kan mounten. :)
Da's natuurlijk helemaal geen slecht idee. Rippen, op harddisk zetten en gaan.
Geen idee of dat werkt met alle games / software maar het idee is zeker interessant en met een beetje HDD d'r in (3T of meer), is d'r ruimte zat het op die manier te doen.
Als ik zou mogen kiezen zou ik deze weglaten en het geld investeren in een andere component.
Ik vind wel om eerlijk te zijn dat je best een overkill PC koopt, toegeven hij is wel future proof, maar opzicht zou je met jouw wensen ook iets goedkoper kunnen uitkomen. ;)
Future proof is een van de belangrijke redenen. Een upgrade is niet erg maar ik heb de intentie opnieuw 8+ jaar met die PC te doen. Andere reden voor een wat zwaardere machine is dat ik liefst naar een 4K center screen toe wil, met als "oren" schermen met een gelijke DPI en hoogte, maar dan geen 4K. Ik begreep dat dat meteen een uitdaging vormt.

Last but least, ik zou liegen als ik zou zeggen dat het niet zou was, is dat ik na 10 jaar met dezelfde PC gedaan te hebben en eigenlijk altijd met redelijk bescheiden PC's heb gewerkt, ook wil genieten van een wat luxere PC dan ik misschien sec nodig heb. Een klein beetje "omdat het kan" zit er wel in. Wel iets waar ik niet in wil overdrijven. Tikje luxer dan ik specifiek nodig heb is lekker maar het moet niet te gek worden. :)

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

unezra schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:27:
[...]

Hmmm, dat scheelt inderdaad echt maar een paar tientjes!
Noted. :)

Is er nog veel verschil tussen die eerder genoemde 1070, de Gigabyte 1080 en de EVGA 1080? Of maakt het niet uit en is die Gigabyte 1080 een betere kaart voor zijn geld?
EVGA is vooral populair in 'murica en dat heeft te maken met de garantie maar dat is hier echt totaal irrelevant tenzij je de koeler er af wil slopen. Verder is de GB kaart gewoon een goede kaart met een veel betere prijs/kwaliteit verhouding. Je zou ook nog voor deze kunnen gaan alleen die is veel slechter leverbaar en mijn RMA ervaringen met Sapphire/Zotac zijn ook minder.

pricewatch: Zotac GeForce GTX 1080 AMP Edition 8GB

Of als je voor een window kiest pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G / pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X+ 8G (nieuwe met 11gbps ram) die matched met het MSI moederbord.

• unezra

unezra

Topicstarter
Hmmm, ik lees in andere topics zoals deze PC Upgraden of een nieuwe nog wat over die gfx kaart.
Deze quote:
CMD-Snake schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 06:52:
De GTX 1060 is een goede kaart voor gaming tot en met 1080p en een stuk sneller dan je GTX 960.
Begrijp ik daaruit goed dat als ik op een netto hogere resolutie dan 1080p wil werken en vooral gamen, ik naar een 1080 *moet* en een 1060 of 1070 eigenlijk geen zinvolle optie is? (Ik wil ooit naar een 4K centraal scherm met 2 lager gespecte "oren" er naast. Dat mag eventueel met 2 kaarten in SLI al ben ik een beetje bang dat het dan overkill word en met name het energieverbruik de pan uit rijst.)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:16
Als je 'ooit' naar 4K wil kan je het best op het moment dat je naar 4K wil kijken voor een nieuwe, op dat moment geschikte, kaart.

grote kans dat de GTX3070 (aanname dat de volgende generatie GTX20** en daarna GTX30** wordt) sneller is dan de huidige GTX1080Ti.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

unezra schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 07:06:
Hmmm, ik lees in andere topics zoals deze PC Upgraden of een nieuwe nog wat over die gfx kaart.
Deze quote:

[...]

Begrijp ik daaruit goed dat als ik op een netto hogere resolutie dan 1080p wil werken en vooral gamen, ik naar een 1080 *moet* en een 1060 of 1070 eigenlijk geen zinvolle optie is? (Ik wil ooit naar een 4K centraal scherm met 2 lager gespecte "oren" er naast. Dat mag eventueel met 2 kaarten in SLI al ben ik een beetje bang dat het dan overkill word en met name het energieverbruik de pan uit rijst.)
Ik ben het helemaal eens met @TheBrut3 hierboven. Misschien dat Vega 56 nog een optie is als de geruchten waar zijn en deze ook daadwerkelijk leverbaar zijn voor een juiste prijs. Ze schijnen namelijks > 1080 performance te leveren met < 1080 verbruik als je ze 'undervolt'.

Komen we weer uit op het feit dat je nu op 2560x1080 + de andere twee schermen zit en je dus eigenlijk beter een 1070 dan een 1060 kan nemen. Maar omdat de 1070 zo in prijs gestegen komt je dus weer op de 1080 uit als zinvolle keuze.

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Even buiten het kiezen van de GPU om, denk ik dat jij een van de wat zeldzamere gevallen bent waar een r7 1700X tot zijn recht komt. Je wil toch een aftermarket koeler, dus dan betaal je niet meer voor de boxed spire en je wil niet overclocken, dus dezelfde chip met een hogere clock is in principe beter. Zeker als je bedenkt dat het om 4 tientjes gaat die binnen het budget vallen, op een PC die mogelijk dus 10 jaar mee gaat ;)

[ Voor 17% gewijzigd door kgd92 op 24-08-2017 08:57 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
unezra schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 07:06:
Begrijp ik daaruit goed dat als ik op een netto hogere resolutie dan 1080p wil werken en vooral gamen, ik naar een 1080 *moet* en een 1060 of 1070 eigenlijk geen zinvolle optie is?
Het ligt ook aan de games die je speelt. ETS2 is nou niet bepaald zwaar en elke videokaart kan dat moeiteloos in 1080p draaien. Mijn oude GTX 570 had geen enkele moeite met ETS2 in 1080p. Ik liet kaart het op tweemaal deze resolutie renderen en dan terug verkleinen naar 1080p. Een GTX 1060 zou dan ook nog voldoende ruimte hebben om hogere resoluties goed te draaien.

Ga je zwaardere games draaien op resoluties hoger dan 1080p dan zou ik inderdaad naar een 1070 of 1080 kijken afhankelijk van je games en je eisen. Als alles vloeiend op high/ultra moet draaien boven de 1080p dan is een GTX 1080 de beste optie.

• unezra

unezra

Topicstarter
TheBrut3 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 08:31:
Als je 'ooit' naar 4K wil kan je het best op het moment dat je naar 4K wil kijken voor een nieuwe, op dat moment geschikte, kaart.

grote kans dat de GTX3070 (aanname dat de volgende generatie GTX20** en daarna GTX30** wordt) sneller is dan de huidige GTX1080Ti.
Da's ook weer waar. Ik weet alleen niet wanneer "ooit" is. :)
Dat kan best over 1 of 2 jaar al zijn. Wilde eigenlijk meteen naar 4K maar begreep dat dat nog niet zo'n goed idee is en ik heb net een half jaar een mooi nieuw centraal scherm. (Het is wel verleidelijk om als dan toch alles nieuw is, meteen all the way te gaan, dat scherm weer te verkopen en full-on voor 3 nieuwe schermen inclusief een 4K of vergelijkbaar centraal scherm te gaan.)
DarkBlaze schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 08:50:
[...]

Ik ben het helemaal eens met @TheBrut3 hierboven. Misschien dat Vega 56 nog een optie is als de geruchten waar zijn en deze ook daadwerkelijk leverbaar zijn voor een juiste prijs. Ze schijnen namelijks > 1080 performance te leveren met < 1080 verbruik als je ze 'undervolt'.

Komen we weer uit op het feit dat je nu op 2560x1080 + de andere twee schermen zit en je dus eigenlijk beter een 1070 dan een 1060 kan nemen. Maar omdat de 1070 zo in prijs gestegen komt je dus weer op de 1080 uit als zinvolle keuze.
Juist. :-)
kgd92 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 08:56:
Even buiten het kiezen van de GPU om, denk ik dat jij een van de wat zeldzamere gevallen bent waar een r7 1700X tot zijn recht komt. Je wil toch een aftermarket koeler, dus dan betaal je niet meer voor de boxed spire en je wil niet overclocken, dus dezelfde chip met een hogere clock is in principe beter. Zeker als je bedenkt dat het om 4 tientjes gaat die binnen het budget vallen, op een PC die mogelijk dus 10 jaar mee gaat ;)
€40 is inderdaad niet relevant op zo'n bedrag. Sure, ieder tientje is er een maar mijn budget is flexibel. Ik heb €2000 - €2500 als richtlijn maar het mag ook €3000 worden. Wil het combineren met een stuk domotica en een nieuw netwerk thuis (2 switches, 2 router, wifi). Dat geheel wil ik grofweg onder de €5000 houden. Word dat 100 of 200 meer, lekker belangrijk, dan spaar ik een maandje wat minder.

Budget is echt een richtlijn om te voorkomen dat ik iets koop dat zijn geld voor mij niet waard is maar hoe suf het ook klinkt, het is maar een richtlijn. (Fulltime baan, dubbel inkomen thuis, veel overuren, geen kinderen, lang geen nieuwe PC gekocht, er flink voor gespaard. Je kent het wel.)
CMD-Snake schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:05:
[...]
Het ligt ook aan de games die je speelt. ETS2 is nou niet bepaald zwaar en elke videokaart kan dat moeiteloos in 1080p draaien. Mijn oude GTX 570 had geen enkele moeite met ETS2 in 1080p. Ik liet kaart het op tweemaal deze resolutie renderen en dan terug verkleinen naar 1080p. Een GTX 1060 zou dan ook nog voldoende ruimte hebben om hogere resoluties goed te draaien.

Ga je zwaardere games draaien op resoluties hoger dan 1080p dan zou ik inderdaad naar een 1070 of 1080 kijken afhankelijk van je games en je eisen. Als alles vloeiend op high/ultra moet draaien boven de 1080p dan is een GTX 1080 de beste optie.
Wat voor games moet ik aan denken die wel de performance van een GTX 1080 nodig hebben? Ik game erg weinig maar juist met zo'n setup, wil ik wel iets meer gaan gamen.

3D shooters kan ik heel weinig mee, dat gaat me te snel. Ik ben meer van de (casual) SIM en strategy games. CitiesXL, flightsims, ETS/ATS, maar ook RedAlert, Anno 2070, etc.

Game niet vaak, maar het lijkt me wel heel tof om als ik game, het dan ook meteen goed en vloeiend te kunnen.

Verder gebruik ik mijn PC vooral voor het betere nerdwerk. Beetje prutsen met systeem- en netwerkbeheer. Waarschijnlijk wel een netwerk simulator als GNS3, al kan het zijn dat ik die op een server ga draaien. Veel putty. :) Mogelijk een labje met wat vm's d'r op. (Dan is veel geheugen wel weer fijn, vandaar minimaal 16G of 32G.)

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:57
ik denk dat je met een 1060 op dit moment net ff te laag zit, vooral met 3 schermen en 1 2560x1080 scherm.
Dan kom je uit op wat hierboven inderdaad al gezegd is, een 1070 is in verhoudingen nu veel te duur, dus koop je een 1080.
Net wel overkill voor wat jij wilt gaan doen, maar stel dat er over 2-3 jaar een leuke strategy/sim game uit komt in goed kwaliteit,
zal je niet hoeven upgraden.

Verder geef je ook aan goed gespaard te hebben en een keer van luxe pc wilt genieten .
Dan zou ik ook gewoon lekker de set-up nemen die je nu hebt i.c.m met die 1080 kaart.

Verder zou ik nog kijken voor een leuke 512 GB SSD .
256 zit snel vol, beetje progamma's, paar games (al zijn jou games niet extreem groot)(nu vindt ik de 180 euro extra voor die 256 GB extra best veel geld.
In een m2. slot,

Je zou eventueel nog kunnen kijken voor een extra ssd als ruimte in je pc.

pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

voor 150 euro heb je redelijk snelle ssd met 525 GB .

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Ik zie je uiteindelijke systeem. over 't algemeen best ok, maar waarom in godsnaam een 1070 voor 540 euro als je daar al 1080 kaarten voor hebt :-).

Of zijn die allemaal zo beroerd in die prijsklasse

• unezra

unezra

Topicstarter
Ok. Een 1080 gaat het worden dus. :)
Ook met het oog op de toekomst.

En dat dus @dfbt, het is een van de dingen die ik echt al jaren uit stel en er nu maar eens van moet komen. Laptop heb ik ook al jaren uitgesteld en net op het moment dat ik dacht "NU ga ik een laptop kopen", had ik mazzel met mijn werk notebook. :) Die ging stuk. Mee naar huis. Bleek privé redelijk te repareren te zijn. Dus met goedvinden van mijn werkgever dat ding gehouden maar wel nu privé in gebruik. (Er was net een collega weggegaan wiens notebook ik weer kon gebruiken voor werk.)

Upgraden doe ik liefst zo min mogelijk. Heb het met mijn huidige PC 2x gedaan met de GFX kaart, ik heb de HDD vervangen door een SSD en d'r een 3T HDD in gezet. Dat is het wel.

512G SSD is een goede, kan daar mooi alles op geïnstalleerd. Ik zou zelfs kunnen kijken naar een 1T exemplaar, eens kijken wat de kosten zijn. Maar met een 512G kom ik een heel eind. Wat langere laadtijden vind ik minder erg dus games op de HDD is niet zo'n ramp. Da's vaak toch alleen bij starten. :-)

Heel misschien gaat de 3T HDD mee over, ook wel makkelijk. Hangt er vanaf wat ik met mijn huidige PC ga doen. Als ik die machine in ga zetten als Proxmox demodoos is het nuttiger die d'r in te houden. Beetje geheugen d'r bij en ik heb een prima demo machine. (Dan heb ik er 2. Mijn oude thuisserver heeft ook een 2e leven als PVE demo doos. Neemt met even wat makkelijker mee naar events dan 19" spul. 19" maakt meer indruk maar ook meer herrie en het is ook juist wel charmant om mensen te kunnen laten zien dat je voor PVE niet meer nodig hebt dan een eenvoudige PC. Maar goed, da's een heel ander onderwerp.)

Ok, flink wat stappen verder in ieder geval. :)

Zal nog eens even goed gaan kijken naar de kast, daar is veel keuze.

Plus geheugen, minimaal 16G, misschien direct 32G.

CPU ben ik ook nog niet helemaal zeker van. Daar kan ik nog wat mee met de opmerking van @kgd92 over de r7 1700X. Met €340 is die ook nog wel redelijk te betalen. Is een 1800X nog te rechtvaardigen of is dat overkill? (Gluurde nog wel ff naar de ThreadRipper maar die beginnen net boven de €1000 en dan word het heel snel heel duur.)

Dit beestje dus:
pricewatch: AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Je moet je afvragen of jij wat gaat merken van die 200mhz verschil, ik denk het eigenlijk niet echt want dat is het enige verschil. Natuurlijk kan je ook nog altijd de stoute schoenen aan trekken en de multiplier zelf omhoog schroeven mijn 1700 loopt nu ook op 3.7Ghz op alle cores en dat was 2 minuten werk en ik heb het voltage niet eens aangepast.

• unezra

unezra

Topicstarter
Even alles bij elkaar gegooid en hier en daar iets luxer gedaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 450,95€ 450,95
1Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB€ 565,-€ 565,-
1Toshiba X300 (bulk), 5TB€ 156,01€ 156,01
1Phanteks Enthoo Pro Window Zwart€ 96,-€ 96,-
2LG 23MB35PY-B Grijs, Zwart€ 168,50€ 337,-
1be quiet! Dark Rock 3€ 64,-€ 64,-
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 149,95€ 299,90
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 24,99€ 24,99
1Corsair RM650x Zwart€ 99,95€ 99,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 229,31€ 229,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.425,96

Ik mis dan nog wel een toetsenbord en muis. Die heb ik (uiteraard) al maar ik denk dat ik nu eindelijk toch maar voor draadloos ga. Eens zien wat ik thuis heb liggen. Dat bevalt, daar de draadloze varianten van en ik ben klaar. Volgens mij moet dat voor minder dan 100 EUR wel te doen zijn.

Monitoren moet ik nog wel even naar kijken. Ga ik voor 2 nieuwe IPS schermen als "oren", of verkoop ik toch mijn 29" LG en ga ik voor 4K center met 2x 23" of iets soortgelijks er naast.

Yet, los van die overwegingen, is het een beetje redelijk samenstel zo?

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:04

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik ben benieuwd waarom je anno 2017 nog een dvd-brander nodig hebt, ik heb zelf al een jaar of zes geen optische drive meer in mijn pc...

Cunning linguist.

• unezra

unezra

Topicstarter
Bart ® schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:15:
Ik ben benieuwd waarom je anno 2017 nog een dvd-brander nodig hebt, ik heb zelf al een jaar of zes geen optische drive meer in mijn pc...
2 redenen. :)
  • Ik koop nog behoorlijk regelmatig CD's (muziek) om die vervolgens te rippen en op mijn NAS + iPod te zetten
  • Ik heb wat oudere games zoals RedAlert 3 die ik op momenten graag speel
Optie is om d'r een externe, USB speler aan te hangen maar voor die paar tientjes heb ik 'm er liever in zitten.

Heb trouwens nog even wat dingen om zitten gooien, wil nog nadenken over schakelbare verlichting in de kast. Als er dan toch een Window in zit, wil ik de inhoud ook kunnen zien ook. :) Fin, dat zijn echt de details.

Qua SSD twijfel ik tussen de 960 en de 850. De 960 is vooral veel duurder, maar wel sneller en mooier weg te werken.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
unezra schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:40:
Wat voor games moet ik aan denken die wel de performance van een GTX 1080 nodig hebben? Ik game erg weinig maar juist met zo'n setup, wil ik wel iets meer gaan gamen.

3D shooters kan ik heel weinig mee, dat gaat me te snel. Ik ben meer van de (casual) SIM en strategy games. CitiesXL, flightsims, ETS/ATS, maar ook RedAlert, Anno 2070, etc.
De games die je noemt hebben geen 1080 nodig als je op een enkel scherm blijft met 1080p resolutie. Maar je noemt al meerdere schermen, dan sluit ik mij aan bij de mening dat een 1080 een betere koop is dan een te dure 1070 op dit moment.
unezra schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:21:
Ik heb wat oudere games zoals RedAlert 3 die ik op momenten graag speel
Je weet dat je Red Alert 3 ook kan activeren op Steam? Ik heb een hoop van mijn oudere games die ook te koop zijn via Steam daar geactiveerd. Ze zitten dan ook handig in je Steam library. Geen gedoe meer met media die kwijt raakt of beschadigd kan raken of wegrot.
Qua SSD twijfel ik tussen de 960 en de 850. De 960 is vooral veel duurder, maar wel sneller en mooier weg te werken.
Ik zou zeggen een 850. Die 960 is lekker snel, maar in de praktijk zal je er weinig gebruik van maken tenzij je veel grote dingen moet inladen. De EVO 850 is dan een stuk goedkoper. Zelf twijfelde ik begin dit jaar ook, maar heb toen gekozen voor SATA SSD's.

Ik zie dat je kiest voor een Dark Rock koeler, let even op de maten! Ik heb een Dark Rock Pro 3 en die blokkeert bij mij een aantal geheugensloten doordat deze erg fors is. :( Ik heb zelf een 2011-3 bordje en van mijn 8 sloten kan ik in een aantal nu geen reepjes meer stoppen omdat die dan contact maken met de koeler.

• dfbt
zou je trouwens niet voor 30/35 euro meer een Blu Ray brander erin zetten?
Als je toch iets neemt, krijg je misschien nog ooit spijt dat je ergens een blu ray schijfje tegenkomt en niet kan afspelen op je pc. Ze kunnen alle normale cd/dvd ook openen/branden.

pricewatch: LG BH16NS55 Zwart
zoiets komt uit op 66 euro.. tja das dan ook weer 40 euro meer en je levert wat cd/dvd snelheid..
zelf maar bepalen of dat het waard is.

• unezra

unezra

Topicstarter
Nog een paar dagen vakantie en daarom verder puzzelen op mijn nieuwe PC, het netwerk, een nieuwe server, etc, etc, etc. Tijd dus om dit topic weer even te ontstoffen.

Ik heb vandaag nog eens goed gekeken naar de componentenlijst en redelijk stevig huis gehouden. Aantal componenten zoals de CPU is (na heroverweging want duur) blijven staan. Wel heb ik besloten de beslissing over de monitoren even los te trekken. Ik weet namelijk nog niet of ik voor 2 monitoren naast mijn 29" LG ga, of dat ik toch 3 nieuwe monitoren aan ga schaffen met een wat hogere resolutie.

Ik heb ook kritisch gekeken naar componenten zoals geheugen (welk type, wel of geen LED's, hoe groot, uiteindelijk voor 2x16G gegaan zodat ik later naar 4x16G kan), DVD speler vs BlueRay, een FAN display/controller, cardreader, CPU cooler (die ik had uitgezocht is geen AM4 cooler en alleen tot AM4 te maken nadat je het ding in huis hebt en de noodzakelijke componenten hebt besteld, dat duurt dus weer een paar weken nadat alles binnen is) en last but not least, de kast.

Na lang wikken en wegen besloten dat er toch een window in moet komen en liefst een volledig window, maar ook dat ik wat 5,25" slots van voren wil hebben. Dat beperkt de keuze wat.

Anyway, dit is de nieuwe lijst, als jullie er nog een kritische blik op zouden willen werpen, graag!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 451,90€ 451,90
1Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB€ 566,-€ 566,-
1Toshiba X300 (bulk), 5TB€ 144,99€ 144,99
1Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Zwart€ 152,-€ 152,-
1Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM€ 132,80€ 132,80
1Noctua NH-D15 SE-AM4€ 80,95€ 80,95
1LC-Power LC-CFC-2 Fan controller€ 40,50€ 40,50
1Cooler Master MasterFan Pro 140 Air Pressure 3 In 1 RGB€ 75,97€ 75,97
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3466C16R€ 343,59€ 343,59
1Pioneer BDR-209DBK Zwart€ 61,73€ 61,73
1Corsair RM650x Zwart€ 96,95€ 96,95
1WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 500GB€ 160,-€ 160,-
1Raidsonic Icy Box IB-867€ 33,50€ 33,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.443,73

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Die noctua is véél te duur voor wat hij bied, en dan zit je met die lelijke noctua kleur van de fans. Ik zou lekker een pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev. B pakken scheelt je weer 30 euro ofzo en heb je niet zo'n mega lomp blok aan je moederbord hangen die waarschijnlijk ook nog weer over je RAM sloten of een ander component hangt.

Als je voor RGB wil gaan is deze kast misschien wel een optie product: Corsair Crystal 570X RGB scheelt weer een boel RGB fans en dus weer geld.

Dan zou je het moederbord bijvoorbeeld om kunnen wisselen voor een wat luxer X370 bord, die hebben vaak een net wat betere VRM, meer features en PCI-E lanes waardoor ze vaak ook net wat langer mee gaan. Ik heb zelf de keuze gemaakt voor een pricewatch: Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 omdat deze de beste balans leek te hebben tussen prijs/kwaliteit/features en ze hadden een actie dat je 20 euro steam tegoed kreeg dus de prijs viel toen helemaal positief uit. (25 euro meer voor deze ipv de B350 variant) en dan kan je die fancontroller ook weer laten vallen want het moederbord heeft 8 PWM fanheaders.

Verder heeft 3466Mhz geheugen ook niet zo veel zin, vaak zijn de 16GB sticks dual ranked en die kwamen niet vaak tot die snelheid toen ik mijn setup gekocht heb, nu weet ik niet hoe dat nu is maar daar zou ik dus even naar kijken.

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Ik zou voor de B350 gamin Pro Carbon van MSI gaan. Alle voordelen van een X370 bord minus de SLI/CFX ondersteuning die je toch niet nodig hebt. Voeding lijkt me iets overbemeten, 550W zou t ook prima moeten trekken

• dfbt
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Redelijk divers.
Werk (systeembeheer, thuiswerken)
Studie (allround ICT skills verder oppoetsen)
Nerden (werk, studie en hobby lopen wat in elkaar over)
Gamen (OpenTTD, Euro/American Truck Simulator, ik wil eens een leuke casual flightsim gaan spelen en ik hoop vurig dat ooit Red Alert 4 uit komt, met 3D shoorters kan ik niets)
Verder de gebruikelijke zaken zoals Facebook, Tweakers, beetje Youtuben, etc.
Work-wise doe ik er niet heel zware dingen mee. Het is fijn als er incidenteel eens een vm op kan draaien maar daar heb ik servers voor in huis en op kantoor met specs die daar veel meer geschikt voor zijn. Aan de andere kant, met een zwaardere PC kan het interessant zijn juist een aantal dingen op mijn PC te draaien, zeker de dingen die niet voor een periode 24/7 moeten draaien.

Voor dit gebruik zou ik echt geen 32 GB ram adviseren. je hebt 4 sloten, waarvan je 2x 8 GB stick ook nog kan upgraden naar 32 GB.
je gaat 16 nog echt niet gebruiken.laat staan 64 GB :D
Voeding idd die 550 watt pakken. Kost alleen maar stroom.
Verder kan je ook nog flink besparen op je windows licentie.
pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM
dit kan je 1x gebruiken. Kost 20 euro.

• dfbt
DarkBlaze schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 07:51:
Die noctua is véél te duur voor wat hij bied, en dan zit je met die lelijke noctua kleur van de fans. Ik zou lekker een pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev. B pakken scheelt je weer 30 euro ofzo en heb je niet zo'n mega lomp blok aan je moederbord hangen die waarschijnlijk ook nog weer over je RAM sloten of een ander component hangt.

Als je voor RGB wil gaan is deze kast misschien wel een optie product: Corsair Crystal 570X RGB scheelt weer een boel RGB fans en dus weer geld.

Dan zou je het moederbord bijvoorbeeld om kunnen wisselen voor een wat luxer X370 bord, die hebben vaak een net wat betere VRM, meer features en PCI-E lanes waardoor ze vaak ook net wat langer mee gaan. Ik heb zelf de keuze gemaakt voor een pricewatch: Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 omdat deze de beste balans leek te hebben tussen prijs/kwaliteit/features en ze hadden een actie dat je 20 euro steam tegoed kreeg dus de prijs viel toen helemaal positief uit. (25 euro meer voor deze ipv de B350 variant) en dan kan je die fancontroller ook weer laten vallen want het moederbord heeft 8 PWM fanheaders.

Verder heeft 3466Mhz geheugen ook niet zo veel zin, vaak zijn de 16GB sticks dual ranked en die kwamen niet vaak tot die snelheid toen ik mijn setup gekocht heb, nu weet ik niet hoe dat nu is maar daar zou ik dus even naar kijken.
de corsair heeft geen externe 5.25 uitgangen voor dvd/blu ray

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Leg uit.

Laat die uitleg maar, dit is namelijk gewoon niet waar ;).

• unezra

unezra

Topicstarter
Ik heb met de feedback hier en op FaceBook nog even flink zitten sleutelen.

- Andere koeler (al twijfel ik nog over de BeQuit 3, die worden inmiddels ook met AM4 kit geleverd)
- Andere SSD (toch de snelle m.2)
- 64G geheugen (al twijfel ik of ik niet voor 32G ga, met 64G hoef ik er iig het totale leven van de machine niet meer naar om te kijken)
- 3.2GHz geheugen omdat inderdaad het board niet hoger aan kan (en dan is het zinloos)

@DarkBlaze Ik wil juist een kast met aan de voorkant meerdere 5,25" drives. Dan is dit zo'n beetje de enige optie tenzij ik op andere plekken consessies doe. Moet wel zeggen dat ik het een verdomd mooie kast vind. Nog mooier vind ik de ThermalTake The Tower 900 maar die heeft maar 1 5,25" bay aan de voorkant en da's te weinig. :) pricewatch: Thermaltake The Tower 900 (Hoewel ik, als ik de losse fancontroller laat zitten en enkel voor een BlueRay ga, ik het nog wel red.)

Qua voeding, het prijsverschil met de 550 is dacht ik erg klein, maar daar kan ik idd nog wat terug. Het lijkt me fijn op dat gebied juist wat overcapaciteit te hebben.

Dit is het lijstje nu:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 447,95€ 447,95
1ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4€ 220,99€ 220,99
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 608,67€ 608,67
1Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Zwart€ 147,69€ 147,69
1Scythe Mugen 5 Rev. B€ 44,50€ 44,50
1LC-Power LC-CFC-2 Fan controller€ 36,63€ 36,63
1Cooler Master MasterFan Pro140 Air Flow 3 In 1 RGB€ 75,97€ 75,97
1Cooler Master MasterFan Pro140 Air Flow RGB€ 23,55€ 23,55
2G.Skill Trident Z RGB F4-3200C15D-32GTZR€ 357,64€ 715,28
1Samsung 960 EVO 500GB€ 229,90€ 229,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.021,10

@dfbt Die Windows versie die jij aan draagt is een andere. :-) Da's de NL versie. Ik wil graag de EN versie. Plus, de shops waar 'ie zo goedkoop is, vind ik een beetje dodgy. Zodra je naar Azerty of een andere partij kijkt, liggen de prijzen van EN en NL nauwelijks uit elkaar. Ik heb zo het idee dus dat €15 niet klopt of in ieder geval geen volledig legitieme Windows versie op levert.

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 22-09-2017 13:38 ]

• dfbt
unezra schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 13:08:
Ik heb met de feedback hier en op FaceBook nog even flink zitten sleutelen.

@dfbt Die Windows versie die jij aan draagt is een andere. :-) Da's de NL versie. Ik wil graag de EN versie. Plus, de shops waar 'ie zo goedkoop is, vind ik een beetje dodgy. Zodra je naar Azerty of een andere partij kijkt, liggen de prijzen van EN en NL nauwelijks uit elkaar. Ik heb zo het idee dus dat €15 niet klopt of in ieder geval geen volledig legitieme Windows versie op levert.
de versie die ik gelinked heb, klopt wel het is alleen voor eenmalig gebruik. Je kan deze sleutel gewoon kopen en het is legitiem. Jou versie van 130 euro kan je na t herinstalleren weer opnieuw gebruiken. en of andere pc zitten.

• unezra

unezra

Topicstarter
Ik realiseer me nu pas dat ik een paar componenten compleet vergeten ben.
- Toetsenbord
- Muis
- Gamecontroller

Qua gamecontroller moet ik eens rond gaan neuzen. Goed en betaalbaar stuurwiel en pedalenset, liefst iets dat ook nog bruikbaar is voor eenvoudige flightsims. (Of daar haal ik gewoon een joystick voor.)

Maar qua toetsenbord, wat is een beetje courant op dit moment?

Qua toetsenbord:
- laptop-like (dus plat)
- geen nummeriek deel
- draadloos (liefst wel via USB oplaadbaar en liefst zo dat mocht het eens leeg zijn, ik ze op kan laden terwijl ik ze gebruik)

Qua muis:
- LED's zijn leuk en het moet goed in de hand liggen, verder heb ik niet echt een goed beeld van wat een fijne muis is tegenwoordig

Iemand nog suggesties op dit gebied? (Ik kan mijn oude toetsenbord en muis uiteraard recyclen maar vind het als ik toch zo'n mooie nieuwe PC koop, ook wel leuk me op dat gebied in het nieuw te steken.)

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik heb nog eens zitten denken over het 5,25" dilemma.
Wat nu als je een usb hub met kaartlezer op je bureau legt en de kabel netjes weg werkt?
Ben je die kwijt uit je 5,25" bay en zou je dus voor de TT Tower kunnen gaan ;)

Wat betreft muis, ik heb vrij grote handen dus ben erg gek op Logitech muizen deze zijn vaak namelijk wat groter. Mag hij een staart hebben pricewatch: Logitech G502 Proteus Spectrum of moet het met en zonder staart zijn? pricewatch: Logitech G900 Chaos Spectrum

Draadloze toetsenborden ben ik dan weer niet zo in thuis (verplaats die van mij ook niet veel).

Zou overigens niet voor dat asrock bord kiezen, is een tijd terug al EOL verklaard door ASRock vraag me niet waarom dat kan ik me niet meer herinneren.

• unezra

unezra

Topicstarter
DarkBlaze schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 18:27:
Ik heb nog eens zitten denken over het 5,25" dilemma.
Wat nu als je een usb hub met kaartlezer op je bureau legt en de kabel netjes weg werkt?
Ben je die kwijt uit je 5,25" bay en zou je dus voor de TT Tower kunnen gaan ;)
Dat is eventueel een optie. Heb ook al na zitten denken over een USB DVD/BlueRay speler. Maar echt netjes krijg je dat niet weggewerkt en de praktijk leert dat je dan toch weer permanent met allerlei kabels zit. Daarbij vind ik die kast wel behoorlijk aan de prijs. Don't get me wrong, die vol glas toren vind ik echt ontzettend gaaf. Je ziet *alles*. Maar misschien is dat net een beetje te veel en die Enthoo Deluxe vind ik as-such wel een heel mooie kast. Alle voordelen van een modulaire kast, netjes mijn 5,25" bays extern, maar wel een tempered glass zijpaneel. Hoe vaker ik naar die kast kijk, hoe mooier ik 'm vind.
Wat betreft muis, ik heb vrij grote handen dus ben erg gek op Logitech muizen deze zijn vaak namelijk wat groter. Mag hij een staart hebben pricewatch: Logitech G502 Proteus Spectrum of moet het met en zonder staart zijn? pricewatch: Logitech G900 Chaos Spectrum
Daar ga ik eens naar kijken. Zonder staart heeft wel de voorkeur. Ik heb er nu een met staart (Logitech nogiets, ik weet het model even niet uit mijn hoofd) en dat werkt, maar ik merk dat ik toch vaak met het koord ergens achter blijf hangen. Draadloos is dan wel heel fijn en mooi.
Draadloze toetsenborden ben ik dan weer niet zo in thuis (verplaats die van mij ook niet veel).
Mja. Ik verplaats 'm regelmatig tot onder mijn monitorsteun als ik mijn bureau voor wat anders nodig heb. Maar ik wil een nieuw bureau gaan aanschaffen. 2e hands trespa hoekbureau, waar ik die kast goed op wil laten uitkomen. (Je koopt niet zo'n luxe dure kast met window om 'm vervolgens onder je bureau te zetten.) Dan is het fijn als er zo min mogelijk touwtjes heen lopen. (Al is het niet helemaal te voorkomen. Gamecontrollers zullen toch bedraad worden en er loopt ook ergens een touwtje naar mijn stereo installatie die het geluid weer naar mijn speakers en koptelefoon leid.)

Stereo is overigens een simpel 20 jaar oud 2e hands beestje met ditto speakers maar het voldoet prima. :) Ooit vervang ik die wel een keer door iets moderners maar dat heeft geen haast.
Zou overigens niet voor dat asrock bord kiezen, is een tijd terug al EOL verklaard door ASRock vraag me niet waarom dat kan ik me niet meer herinneren.
*oei*
Betekend dat switchen naar een ander ASRock board van dezelfde serie?

Als ik bij ASRock blijf, denk ik dat ik nog maar 2 opties heb:

ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming á €258 (€40 duurder dan dat EOL board)
pricewatch: ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming

ASRock X370 Taichi á €216 (€4 goedkoper dan het EOL board)
pricewatch: ASRock X370 Taichi

Die Professional Gaming heeft dan wel weer 2 netwerkpoorten (waarvan 1 een 5GBit poort is) maar kost bij Azerty maar liefst €339,- wat ik heel veel geld vind. Het EOL board kost daar "maar" €220,- maar Azerty is wel de enige die 'm nog levert.)

Andere optie is voor de ASRock Fatal1ty X370 Gaming X te gaan:
pricewatch: ASRock Fatal1ty X370 Gaming X

€147 en daarmee €80 EUR goedkoper dan de K4. Wellicht ook geen slechte keuze. 5GBit/s wil ik toch niet gaan gebruiken, als ik thuis meer wil dan 1GBit jaag ik d'r wel een 10Ge kaartje in en daar zijn genoeg slots voor.

Is er een reden om NIET voor de Gaming X te gaan en de TaiChi of de Professional Gaming te kiezen die het forse prijsverschil rechtvaardigt? (Er is een kans dat ik niet alles bij Azerty koop maar die kans is niet heel groot. Ik heb goede ervaringen met Azerty en wil liefst de hele mikmak in 1x bij 1 partij kopen, hooguit op de gamecontrolelrs na.)

Even in de verglijking maar:
https://tweakers.net/pric...143;961217;735475;735141/

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-11 18:26
unezra schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:21:
[...]

Ik heb wat oudere games zoals RedAlert 3 die ik op momenten graag speel
Awesome! maar, doe jezelf een lol en rip die DVD met een externe DVD brander naar een iso op je SSD, meer spelplezier (kortere laadtijden) en sneller spellen wisselen (een iso laadt sneller in dan je een dvd kan wisselen).

Je bent van je 5,25 DVD lezer af én je spellen lopen beter!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

unezra schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:03:
[...]

*oei*
Betekend dat switchen naar een ander ASRock board van dezelfde serie?

Als ik bij ASRock blijf, denk ik dat ik nog maar 2 opties heb:

ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming á €258 (€40 duurder dan dat EOL board)
pricewatch: ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming

ASRock X370 Taichi á €216 (€4 goedkoper dan het EOL board)
pricewatch: ASRock X370 Taichi

Die Professional Gaming heeft dan wel weer 2 netwerkpoorten (waarvan 1 een 5GBit poort is) maar kost bij Azerty maar liefst €339,- wat ik heel veel geld vind. Het EOL board kost daar "maar" €220,- maar Azerty is wel de enige die 'm nog levert.)

Andere optie is voor de ASRock Fatal1ty X370 Gaming X te gaan:
pricewatch: ASRock Fatal1ty X370 Gaming X

€147 en daarmee €80 EUR goedkoper dan de K4. Wellicht ook geen slechte keuze. 5GBit/s wil ik toch niet gaan gebruiken, als ik thuis meer wil dan 1GBit jaag ik d'r wel een 10Ge kaartje in en daar zijn genoeg slots voor.

Is er een reden om NIET voor de Gaming X te gaan en de TaiChi of de Professional Gaming te kiezen die het forse prijsverschil rechtvaardigt? (Er is een kans dat ik niet alles bij Azerty koop maar die kans is niet heel groot. Ik heb goede ervaringen met Azerty en wil liefst de hele mikmak in 1x bij 1 partij kopen, hooguit op de gamecontrolelrs na.)

Even in de verglijking maar:
https://tweakers.net/pric...143;961217;735475;735141/
Daarom heb ik dus toen voor dat gigabyte bord gekozen. Heeft twee gigabit poorten en eigenlijk alles wat je nodig hebt. Goede vrms in die klasse en werkte gewoon meteen goed. dual bios is ook erg fijn, mocht je 1e BIOS gebrickt raken of wat dan ook heb je altijd de 2e nog.

Ik geloof dat de X de opvolger is van de k4.
De Taichi waren ze best lovend over, zou een goede VRM oplossing hebben.
Ik zou dan of voor de X of voor de Taichi gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door DarkBlaze op 22-09-2017 22:16 ]

• unezra

unezra

Topicstarter
DarkBlaze schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 21:17:
[...]
Daarom heb ik dus toen voor dat gigabyte bord gekozen. Heeft twee gigabit poorten en eigenlijk alles wat je nodig hebt. Goede vrms in die klasse en werkte gewoon meteen goed. dual bios is ook erg fijn, mocht je 1e BIOS gebrickt raken of wat dan ook heb je altijd de 2e nog.

Ik geloof dat de X de opvolger is van de k4.
De Taichi waren ze best lovend over, zou een goede VRM oplossing hebben.
Ik zou dan of voor de X of voor de Taichi gaan.
Ik heb de K4 d'r uit gegooid en ben voor het door jou aangegeven Gigabyte board gegaan. :) Dual bios is erg fijn en qua prijs is 'ie zelfs nog iets goedkoper dan de Taichi.

Losse fancontroller d'r ook uit, dat heeft toch geen zin. Weet je toevallig of d'r nog een los frontpanel voor het Gigabyte board te krijgen is waar je dingen als fanspeed en wat temperaturen kunt aflezen? Dat lijkt me dan wel weer fraai.

Nu nog de gfx kaart. Ik twijfel nu tussen deze 4:
https://tweakers.net/pric...385;764237;545413;545555/

Een Aorus bij een Aorus board is natuurlijk wel fraai maar ik ben wat huiverig voor de aangegeven 500W stroomverbruik. Dat hoeft niet echt. :)

Nu staat de MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G nog in het lijstje, voordeel daarvan lijkt te zijn dat 'ie lekker stil is zolang 'ie niet zwaar belast word. Met een BeQuit CPU cooler zal het systeem sowieso vrij stil zijn, dus wellicht is dat een overweging.

We komen d'r wel. Lijstje is nu echt zo goed als af. Iets boven begroot budget (fors boven budget als ik mee tel dat ik nog geen monitoren heb) maar da's geen probleem. Ik heb 5K gereserveerd voor een aantal zaken die ik dit jaar thuis wil vervangen, mijn PC is daar 1 van. Word die duurder, ga ik kristischer kijken naar mijn netwerk en vervang ik mogelijk 2 van mijn HP Microservers niet door een nieuw model of vervang 2 Gen8's door een Gen9. (2x zo veel geheugen, verder vergelijkbare specs).

Los van de twijfel over de videokaart en het gemis van een frontpanel met temperatuur en fanspeed (als ik die later vind kan 'ie er altijd nog in), zou dit 'm dan moeten worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 466,-€ 466,-
1Gigabyte GA-AX370-Gaming 5€ 189,15€ 189,15
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 608,78€ 608,78
1be quiet! Dark Rock 3€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.986,29

EDIT:
De Toshiba Bulk was niet bij Azerty leverbaar dus is vervangen door de retail variant. Het is me om het even. Ik wil gewoon een goede, betaalbare 5T HDD er in hebben voor zaken die iets minder snelheid nodig hebben en dan lijkt de Toshiba een van de goedkopere opties te zijn.

De MSI GeForce is ook vervangen door het 2017 model (de Gaming X+), is een tientje duurder maar dan is het meteen het meest recente model. Dat tientje maakt op het totaal toch niet meer uit.

Ik denk dat ik aardig in de buurt van "af" kom, los dus van de monitoren, toetsenbord, muis en een paar games. Zo'n systeem aanschaffen en dan niet een paar games hebben die 'm wat kunnen kietelen is natuurlijk zonde.

Voorlopig ga ik toch voor 64G, domweg omdat ik dan in 1x klaar ben. Dan doet het nu even 350 EUR meer pijn maar dat ben ik denk ik heel snel weer vergeten en zo kan ik upgrades wat langer uitstellen. Plus, zo heb ik 4 gelijke modules wat ook wel weer fraai is.

Keuze voor de BeQuiet cooler is ook vanwege de breedte. Deze lijkt keurig binnen de CPU socket te vallen en dus niet over het RAM heen. Dat vind ik wel een prettig idee. Plus dat 'ie stiller is dan de alternatieven. :)

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 23-09-2017 08:41 ]

• xX-DrAgOnFly-Xx
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-02-2024
Ik zou even wachten tot 5 oktober. Dan komt de nieuwe Line up van de Coffee lake van Intel. De benchmarks geven zeer goede prestaties weer. Al helemaal ten opzichte van ryzen..

• unezra

unezra

Topicstarter
@xX-DrAgOnFly-Xx Kan. Maar gegarandeerd komt AMD dan in januari met iets nieuws en staat Intel weer achter. :) Het is verleidelijk hoor maar ik heb nu het hele systeem op basis van AMD's Ryzen gebouwd en helaas is het zo dat zodra je besteld hebt, je systeem alweer verouderd is. Toch denk ik dat ik met deze setup weer 10 jaar vooruit kan, met hopelijk hooguit een nieuwe SSD en/of GFX kaart.

Anyway, gisteren en vandaag nog even zitten tunen aan onder andere de monitoren (wil eigenlijk de zwarte maar weet niet of ik daar 80 EUR extra voor over heb, vraag staat bij Azerty uit of dat wel klopt), gamecontrollers toegevoegd, toetsenbord en muis uitgezocht en nog eens kritisch gekeken naar de harddisk.

Harddisk lijkt in ieder geval een goede keuze tussen prijs, prestatie en betrouwbaarheid. Toshiba's X300 series is behoorlijk snel, goed betrouwbaar en fors goedkoper dan WD Black. (Waarbij je dan ook nog eens op BackBlaze en andere sites leest dat WD vrij hoge uitvalpercentages heeft.)

Anyway, dit is het laatste lijstje. Nog op- en aanmerkingen?

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X+ 8G€ 614,99€ 614,99
1Toshiba X300 (retail), 5TB€ 155,-€ 155,-
2LG 23MB35PY-W Wit€ 139,-€ 278,-
1Cooler Master Masterkeys Pro S - RGB (Cherry Red)€ 113,60€ 113,60
1Logitech G700s Rechargeable Gaming Mouse€ 84,99€ 84,99
1Logitech G29 Driving Force Racing Wheel Zwart€ 241,27€ 241,27
1Logitech Gaming Driving Force Shifter€ 43,89€ 43,89
1Saitek X52 Flight Control System Zwart€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.869,16

• xX-DrAgOnFly-Xx
unezra schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:11:
@xX-DrAgOnFly-Xx Kan. Maar gegarandeerd komt AMD dan in januari met iets nieuws en staat Intel weer achter. :) Het is verleidelijk hoor maar ik heb nu het hele systeem op basis van AMD's Ryzen gebouwd en helaas is het zo dat zodra je besteld hebt, je systeem alweer verouderd is. Toch denk ik dat ik met deze setup weer 10 jaar vooruit kan, met hopelijk hooguit een nieuwe SSD en/of GFX kaart.

Anyway, gisteren en vandaag nog even zitten tunen aan onder andere de monitoren (wil eigenlijk de zwarte maar weet niet of ik daar 80 EUR extra voor over heb, vraag staat bij Azerty uit of dat wel klopt), gamecontrollers toegevoegd, toetsenbord en muis uitgezocht en nog eens kritisch gekeken naar de harddisk.

Harddisk lijkt in ieder geval een goede keuze tussen prijs, prestatie en betrouwbaarheid. Toshiba's X300 series is behoorlijk snel, goed betrouwbaar en fors goedkoper dan WD Black. (Waarbij je dan ook nog eens op BackBlaze en andere sites leest dat WD vrij hoge uitvalpercentages heeft.)

Anyway, dit is het laatste lijstje. Nog op- en aanmerkingen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Masterkeys Pro S - RGB (Cherry Red)€ 113,60€ 113,60
1Logitech G700s Rechargeable Gaming Mouse€ 84,99€ 84,99
1Logitech G29 Driving Force Racing Wheel Zwart€ 241,27€ 241,27
1Saitek X52 Flight Control System Zwart€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.869,16
Ben ik niet met je eens.. Tot nu toe is Intel steeds de koploper en daar betaal je voor. Ryzen doet vervolgens wat Intel deed maar maakt nou niet grotere stappen dan Intel. Prijzen zijn daardoor ook beter. Maar vrije keus natuurlijk! Mijn setup staat on hold tot de 5e in ieder geval. (game setup a 2k)

Ook vroeg ik me af waarom je kiest voor losse monitoren. Ben je geen fan van de ultra wide?

• unezra

unezra

Topicstarter
xX-DrAgOnFly-Xx schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:33:
[...]
Ben ik niet met je eens.. Tot nu toe is Intel steeds de koploper en daar betaal je voor. Ryzen doet vervolgens wat Intel deed maar maakt nou niet grotere stappen dan Intel. Prijzen zijn daardoor ook beter. Maar vrije keus natuurlijk! Mijn setup staat on hold tot de 5e in ieder geval. (game setup a 2k)
:)
Ook vroeg ik me af waarom je kiest voor losse monitoren. Ben je geen fan van de ultra wide?
Ik heb een 29" LG Ultra Wide (IPS) maar daar hangen nu 2 oude 19" HP TN panelen naast. Ik heb een kort moment zitten overwegen die LG te vervangen door een 32" of 34" exemplaar met 2 losse monitoren maar gezien dat ik al ver over mijn budget heen aan het gaan ben en die LG net een paar maanden oud is, laat ik dat even voor wat het is.

De 2 monitoren komen dus echt naast de 29" te staan ter vervanging van de 19". Formaat van de 19" is prima alleen een TN paneel naast een IPS paneel is erg irritant. Vandaar dat ik ze vervang door redelijk budget bewuste monitoren.

Hoop alleen dat Azerty de zwarte variant wil leveren tegen de prijs van de witte. 40 EUR prijsverschil per monitor vind ik erg fors. Als dat niet kan moet ik even gaan nadenken of ik 80 EUR wil betalen enkel voor een andere kleur scherm, terwijl ik die hele mikmak over 1-2 jaar wil vervangen door nog grotere schermen.

• xX-DrAgOnFly-Xx
unezra schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:46:
[...]

:)

[...]

Ik heb een 29" LG Ultra Wide (IPS) maar daar hangen nu 2 oude 19" HP TN panelen naast. Ik heb een kort moment zitten overwegen die LG te vervangen door een 32" of 34" exemplaar met 2 losse monitoren maar gezien dat ik al ver over mijn budget heen aan het gaan ben en die LG net een paar maanden oud is, laat ik dat even voor wat het is.

De 2 monitoren komen dus echt naast de 29" te staan ter vervanging van de 19". Formaat van de 19" is prima alleen een TN paneel naast een IPS paneel is erg irritant. Vandaar dat ik ze vervang door redelijk budget bewuste monitoren.

Hoop alleen dat Azerty de zwarte variant wil leveren tegen de prijs van de witte. 40 EUR prijsverschil per monitor vind ik erg fors. Als dat niet kan moet ik even gaan nadenken of ik 80 EUR wil betalen enkel voor een andere kleur scherm, terwijl ik die hele mikmak over 1-2 jaar wil vervangen door nog grotere schermen.
Ah oke dat had ik even gemist. Ik ga zelf voor de 34inch ultra wide (predator)

Ik zit nog te twijfelen of ik niet nog iets meer investeer in die nieuwste Samsungs 42 inch ultra wide ofzo.

• unezra

unezra

Topicstarter
xX-DrAgOnFly-Xx schreef op zondag 24 september 2017 @ 23:09:
[...]
Ah oke dat had ik even gemist. Ik ga zelf voor de 34inch ultra wide (predator)

Ik zit nog te twijfelen of ik niet nog iets meer investeer in die nieuwste Samsungs 42 inch ultra wide ofzo.
Yep. Zoiets dat ik ook aan te denken. Die 29" LG is echt heel fijn, maar ik merk dat ik nu ik 'm een paar maanden gebruik wel wat meer hoogte zou willen en dat een groot vlak scherm bij dat formaat toch minder ideaal is. Dus wil ik op termijn een gebogen scherm dat wat hoger en nog wat groter is, met opnieuw 2 kleinere zij-schermen. Ik heb op mijn huidige machine EuroTruckSimulator 2 gespeeld op die manier en dat werkt stiekem toch echt wel heel fijn. Maar voor iets als OpenTTD is een grotere hoogte (ook in pixels) weer prettiger dan alleen een heel breed scherm.

Fin, ik ben al zo heftig over mijn oorspronkelijke budget van €2500 inclusief monitoren gegaan (waar overigens enkel schermen zoals ik ze nu heb staan begroot waren, niet een nieuw midden scherm) dat ik me er niet prettig bij voel nu ook mijn LG te vervangen.

• unezra

unezra

Topicstarter
Gisterenavond besteld, dit is 'm uiteindelijk geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 440,50€ 440,50
1Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Zwart€ 152,-€ 152,-
1NZXT Internal USB Hub€ 17,38€ 17,38
6Cooler Master MasterFan Pro140 Air Flow RGB€ 23,55€ 141,30
1Cooler Master Masterkeys Pro S - RGB (Cherry Red)€ 115,15€ 115,15
1Logitech G602 Wireless Gaming Mouse€ 69,99€ 69,99
1Logitech G29 Driving Force€ 249,-€ 249,-
1Thrustmaster T.16000M FCS Hotas Zwart€ 99,17€ 99,17
1Corsair Vengeance RGB CMR64GX4M4C3200C16€ 692,75€ 692,75
1Pioneer BDR-209DBK Zwart€ 68,85€ 68,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.880,27

Op het laatste moment nog een paar wijzigingen:

- Geheugen door Corsair omdat de LED's van de G.Skill niet aangestuurd kunnen worden door de Aura software van het mainbord (maar erger nog, daarmee fors schijnt te conflicteren). Dan maar 1 kleur per strip ipv 5 of 6. (Scheelt nog een bak geld ook.)
- Muis vervangen door een exemplaar dat langer mee gaat dan 8 - 10 uur aan 1 stuk, helaas maakt deze wel gebruik van losse AA batterijen
- Witte LG monitoren (er is een zwarte uitvoering maar bij bijna iedere leverancier zou me dat bijna €50 per monitor extra kosten en ik wil over 1-2 jaar toch alle monitoren vervangen)
- 6 losse fans ipv een kit van 3 + 1 losse. Levertijd van de kit was erg lang en omdat het boven erg warm kan worden, is een beetje extra koeling niet erg

Verder besloten toch voor 64G te gaan ondanks dat het bijna €700 aan geheugen is. Daarmee zit ik in 1x op de max van het board en kan ik daadwerkelijk zware dingen gaan draaien als systeem- en netwerk beheer lab's. (Een van de grote doelen van de machine. Het is zeker niet alleen een gamedoos. Daarvoor game ik veel te weinig.)

Als het niet te veel tegen zit kan ik dit weekend gaan bouwen en anders een week later. :) Ben benieuwd!

Iedereen heel hartelijk dank voor de input!

Ik heb er serieus veel aan gehad en juist alle input hier, op Facebook en van @GreNade hebben samen met mijn eigen wensen en eisen denk ik voor een systeem gezord dat welliswaar veel duurder en zwaarder is geworden dan ik aanvankelijk van plan was maar ook een die redelijk compromisloos is. Dan maar mijn nieuwe hypervisor en delen van mijn netwerk thuis even wat uitstellen. Er komt wel een nieuwe router, AP's en bekabeling, maar mijn Zyxel switches laat ik nu even voor wat ze zijn, de Microservers blijven ook nog even in hun huidige config draaien (al blijft dat kriebelen) en grotere monitoren komen over 1-2 jaar wel een keer.

[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 26-09-2017 06:47 ]

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:17

WCA

Haha, als dit nog te traag voor je is dan weet ik het ook niet meer. Mensen roepen hier dat futureproof niet bestaat, maar ik denk dat dit systeempje toch een pittig lange tijd mee zal kunnen. Je weet natuurlijk nooit wat de ontwikkelingen gaan worden, maar CPU technologie is op 't moment met name cores toevoegen aan bestaande architecturen. Oftewel, het duurt nog wel even voordat dit echt verouderd is :P

Helemaal als ik hoorde hoe lang Unezra met zijn vorige (niet eens extreem high end) pc heeft gedaan denk ik dat het wel goedkomt zo :P

Share and Enjoy!

• unezra

unezra

Topicstarter
Update:
PC afgelopen zaterdag gehaald en gebouwd, zondag geïnstalleerd.

Wat kleine onhebbelijkheden waaronder nVidia die niet zoals AMD's Eyefinity goed overweg kan met het stretchen over 3 ongelijke schermen (de middelste gaat dan op de resolutie van de buitenste 2), een kapotte casefan (kan gebeuren), een toolless 5,25" drive systeem dat dusdanig brak werkt dat ik het er maar uit heb gesloopt, wat kleine kabels waar ik achteraf achter kwam dat ik ze had moeten bestellen, een kapotte Coolermaster casefan en 2 nog na te leveren fans. (Oh, en de RGB software is wat nukkig.) Gelukkig kwam ik wel thuis met een wel passende Scythe CPU koeler die direct past in plaats van de originele die niet had gepast zonder nieuwe bracket.

Maar, al met al een *heerlijk* systeem om mee te werken. Het keyboard is zo fijn dat ik op mijn werk ook zo'n toetsenbord wil en mijn laptop-achtige scissor toetsenborden waar ik al 15 jaar bij zweer heb afgezworen. De muis is vanwege de battery live een G602 geworden en is *zalig* groot en zwaar. Gisteren 8 testvm's opgestart voor een werkproject, 12G geheugen in gebruik, 12% CPU load.

Systeem is ook relatief stil en gaat nog stiller worden zodra alle CoolerMaster fans binnen zijn en op de PWM headers zijn geprikt. (De Phanteks PWM hub is geen PWM hub maar doet voltage control, hij is enkel PWM in en stuurt een PWM signaal van de eerste fan uit. Werkt, maar is minder fraai dan 4-draads PWM aansturing naar je fans.)

Al met al tevreden met het systeem. Binnenkort maar eens wat kleine reviews schrijven over de componenten zoals de case en het toetsenbord.

Nogmaals iedereen hartelijk dank voor het meedenken. Ik kan weer 10 jaar vooruit. Met dit systeem en een paar upgrades dan... :)

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik zie je forumdraade nu pas, maar je geeft eerst als budget 2000-2500 euro op en komt nu uit op een pc van 3880 euro?

Maar goed, ik lees dat je hem al gebouwd heb, dus slik ik mijn input maar ff in...

• snixxxxxx
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-01-2021
DeArmeStudent schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:08:
Ik zie je forumdraade nu pas, maar je geeft eerst als budget 2000-2500 euro op en komt nu uit op een pc van 3880 euro?

Maar nogoed, ik lees dat je hem al gebouwd heb, dus slik ik mijn input maar ff in...
Tja als je je budget kan uitbreiden en een droom pc kan bouwen waarom niet he :)
Pagina: 1