Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Werkt mijn build, eerste maal pc bouwen en hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Lezende persoon,

zal me eerst even vriendelijk voorstellen, Jasper, 32 jaar en Grafisch vormgever van beroep. :)
Waarom ik hier ben? Ben van plan een PC te gaan bouwen voor het eerst in me leven. Altijd goede pc's gehad maar standaard pakketten die prima voldeden aan mijn game en vormgeef eisen maar helaas is de laptop waar ik dit nu op doe steeds slechter aan het worden en wil ik heel graag een desktop weer.

Ga proberen hieronder alles correct neer te zetten, als je info mist, laat gerust een berichtje achter met de info die je wil. Of ik het antwoord weet is de vraag aangezien ik niks tot nauwelijks wat weet wat ik niet gegoogled heb.

Heb wel al wat vrienden om advies gevraagd maar zit met een vertaal barrière. Ben dan ook erg benieuwd wat jullie op basis van de dingen die ik al gevonden heb adviseren. Bij voorbaat onwijs bedankt voor het lezen van mijn lange post en je antwoorden _/-\o_

Ik zoek een?

PC voor de volgende doeleindes: Adobe pakket van photoshop tot premiere pro en after effects te draaien en voornamelijk film edits mee te renderen. Denk hierbij aan films met 60 fps minimum met een lengte van tussen de 10 en 15 min. Gemiddelde rendertijd die ik nu heb is 6 uur op me huidige laptop met de volgende specs:

Intel (R) Core (TM) I7-3630QM CPU @2.40GHZ || 8 GB Ram || 64 bit operating system

Daarnaast game ik regelmatig op deze pc, van games als CS GO tot Diablo 3 en overwatch.
Wil graag forza horizon 3 en mogelijk destiny 2 of ARMA op mijn nieuwe pc kunnen spelen in hoge kwaliteit. Als ik dan toch mijn 2 game avonden heb wil ik in volle kwaliteit kunnen genieten.

Als laatste eis die ik heb is dat ik graag twee schermen er op wil kunnen aansluiten. Niet voor het gamen maar wel voor het vormgeven. Had al gelezen dat als ik dit voor gamen zou willen ik SLI onodig zou hebben?! Denk niet dat dit binnen mijn budget hangt.

Wat is je budget?
Mijn budget is tussen de 1500 en 2000 euro. Hoe dichter bij de 1500 hoe beter natuurlijk want ik moet ook nog de schermen aanschaffen en een goed toetsenbord.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Oh... ehm... lees hierboven 8)7

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Ok hier komt mijn waslijst met producten en linkjes (hoop dat die mogen).

De behuizing:

Thermaltake Versa N21 Snow Midi Gaming Case - White

https://www.bol.com/nl/p/thermaltake-versa-n21-snow-midi-gaming-case-white/9200000058599344/?Referrer=ADVNLGOO002013-G-38283241633-S-207963574844-9200000058599344&gclid=Cj0KEQjw4cLKBRCZmNTvyovvj-4BEiQAl_sgQoKWWsrItUJVpeXvys9fIXHqO_B5kjVhq8w58uyYjMoaArQn8P8HAQ

Harde schijf:

WD Blue WD10EZEX, 1TB - Interne harde schijf

https://www.bol.com/nl/p/wd-blue-wd10ezex-1tb-interne-harde-schijf/9200000009676429/?Referrer=ADVNLGOO002013-G-38283241633-S-207966143084-9200000009676429&gclid=Cj0KEQjw4cLKBRCZmNTvyovvj-4BEiQAl_sgQiUEPQomMpNQKVf9NGcq2aSoEekl0EIusWmIH-XTMgUaApsd8P8HAQ

Moederbord:

ASUS Z170I Pro Gaming Intel Z170 LGA1151 Mini ITX moederbord

https://www.bol.com/nl/p/asus-z170i-pro-gaming-intel-z170-lga1151-mini-itx-moederbord/9200000050477569/?Referrer=ADVNLGOO002013-G-38283241633-S-254283161027-9200000050477569&gclid=Cj0KEQjw4cLKBRCZmNTvyovvj-4BEiQAl_sgQg-34GjvBkYvBW6dmGFNSLIiYtN0VfVZTK9BS-eLGPoaAg068P8HAQ

Of de:

ASUS Z170 PRO GAMING

https://www.computerstore.nl/product/636821/category-208882/asus-z170-pro-gaming.html

Grafische kaart:

EVGA GeForce GTX 1070 SC Gaming ACX 3.0 Black Edition, Grafische kaart
(DVI, HDMI, 3x DisplayPort, SLI)

https://www.alternate.nl/html/product/information/page.html?articleId=1324877&channel_code=34&s2m_product_id=JFXZ0C13&utm_source=tradetracker&s2m_type=3&s2m_channel=34&trackingData=250364%3A%3A268553%3A%3A%3A%3A%3A%3A1503131044&s2m_exaffid=268553

SSD:

SAMSUNG 850 EVO 250 GB 2,5 INCH

https://www.ssdcenter.nl/product/542827/samsung-850-evo-250-gb-2-5-inch.html

Werkgeheugen/RAM:

CORSAIR VENGEANCE LPX 16 GB DIMM DDR4-3000/15 2 X 8 GB WIT

https://www.memoryshop.nl/product/770443/corsair-vengeance-lpx-16-gb-dimm-ddr4-3000-15-2-x-8-gb-wit.html

Processor:

INTEL CORE I7 6700K SKYLAKE

https://www.processorstore.nl/product/636554/intel-core-i7-6700k-skylake.html?tid=pla-284214658761&ref=354394&label=22702-AGI-39978086046-ASI-284214658761-636554&gclid=Cj0KEQjw4cLKBRCZmNTvyovvj-4BEiQAl_sgQphbcudg32Efoc2Z5laFdU0uGjyL-ix53a8OlGGpI7caAj1Y8P8HAQ

Koeling:

COOLER MASTER HYPER 412S

https://www.computerstore.nl/product/352289/category-208476/cooler-master-hyper-412s.html

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Met bovenstaande onderdelen kom ik rond de €1470,75 uit.

[list]
• Mijn vragen hierom zijn, welke onderdelen mis ik nog?
• Wat zou je verbeteren of anders aanraden binnen budget?
• Welke sites zou ik ook kunnen bestellen die de betrouwbaarheid hebben net zoals Coolblue, bol en Alternate.
• Kan deze build aan wat ik hierboven heb aangegeven?
• Waar zou ik op moeten letten bij de beeldschermen dat ze volledig tot hun recht komen (liefst 2x 24 inch schermen)?

Als je tot hier gelezen hebt, enorm bedankt en ben erg benieuwd naar de reacties! _/-\o_

Groet,

Jasper

• cardboardgenie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-11 20:02
Hoe denk je je PC van stroom te gaan voorzien? :P
Je mist nog een PSU (power supply unit). Heb me de laatste tijd niet echt meer bezig gehouden met het samenstellen van PC's dus weet zo niet welke PSU's op dit moment goed zijn.
Ik denk dat je aan een goede 550w (bijv Seasonic of Corsair) met minimaal een bronze rating (80+ eff) wel goed zit. Maar er zijn hier vast mensen met meer verstand er van :+

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Cardboardgenie,

dankjewel voor je reactie. Daar heb je helemaal gelijk in hahahaha dankjewel die was ik inderdaad helemaal vergeten. Wacht de verdere reacties af of die 550W zoals je aangeeft inderdaad voldoende is. Goede tip !!

Groet,

Jasper

• cardboardgenie
Qua PSU ligt er vooral aan of je wil overklokken, gezien je een K-versie intel hebt en een los koelblok koopt zou ik zeggen van wel.

Heb even de tijd genomen om al je spullen door te kijken. Ik ga niet diep in op merk of optimale performance maar onderwerpen waar je over na kan denken.

Je neemt een midi-tower waar een ATX bord in past, dan zou ik ook gewoon voor het ATX bord gaan en niet de Mini-atx. Bij de mini-atx verlies je 2 RAM lanes waar je in de toekomst eventueel nog weer RAM bij kan prikken. Vaak kunnen deze borden ook iets meer hebben qua overklok (someone correct me if I'm wrong).
een mini-atx is vooral leuk als je ook een kleinere kast neemt.

Qua beeldscherm wil je dan waarschijnlijk voor IPS scherm gaan met een snelle response tijd. Van een TN scherm ga je als grafisch ontwerpen echt niet blij worden, kleurechtheid is bij TN vaak om te huilen.

[ Voor 7% gewijzigd door cardboardgenie op 19-08-2017 11:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
@cardboardgenie Ok, helder.

Ik heb nul komma nul verstand van overklokken, kan je een hoop over BMW blokken en hoe deze te repareren vertellen maar denk dat het verstandiger voor mij zou zijn als ik niet hoef te overklokken omdat ik niet eens zou weten waar ik moet beginnen ermee. Verkloot het eerder dan dat ik het goed doe vrees ik.

De mini ATX valt dus af. RAM ruimte verliezen voor de toekomst lijkt me inderdaad niet handig. Het type kast dondert me overigens niet zoveel, vind deze mooi maar als een andere beter zou zijn met ingebouwde ventilatorren ofzo ( als dat overigens bestaat?) vind ik dat ook prima. Is meer ter indicatie van wat ik er mooi uit vind zien en past bij mijn game/werk bureau thuis.

IPS beeldscherm it is, even gegoogled en wordt erg blij van de positieve punten als, geen kleurverandering door kijkhoek, betere echtheid van kleur en hoger dynamisch contrast. Dit klinkt redelijk ideaal als ik foto's aan het retoucheren ben.

Bedankt voor je advies!! Echt top!

Groet,

Jasper

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11 17:15
Ik ben niet bekend met de precieze eisen van de programma's die je gebruikt, maar ik denk dat je beter uit bent met een Ryzen 1700 build. Verder ziet het er niet slecht uit, een Seasonic Prime of Corsair RM550X is een goede PSU.
Je kan trouwens een wenslijstje samenstellen, dat maakt je beginpost een stuk overzichtelijker.

[ Voor 17% gewijzigd door untflanked op 19-08-2017 12:38 ]

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Verwijderd

Topicstarter
`@untflanked Dankje voor je reactie.

Ik werk nu op Asus N67V met deze specificaties als ik eigenschappen van de pc bekijk;

Intel (R) Core (TM) I7-3630QM CPU @2.40GHZ || 8 GB Ram || 64 bit operating system
Deze pc trekt het retoucheer werk, redelijk maar niet vloeiend en het renderen van film duurt me te lang.
De specificaties die ik nodig heb voor de programmatuur moet dus hoger zijn dat dit maar kan ik je niet exact geven. Werk met video en beeld projecten van ergens tussen de 2 GB soms 32 GB.

Ryzen 1700 build zegt me niet veel, met google kwam ik erachter dat dit een processor is. Hoe betrouwbaar is deze in vergelijking met een Intel of desnoods een AMD (*EDIT, ik ben dom. Lees net dat de ryzen een amd is 8)7 )? AMD geniet niet de voorkeur om eerlijk te zijn. Geen goede ervaring mee gehad. Zie wel bij een snelle google dat de Ryzen beter uit de benchmark lijkt te komen. Voornamelijk op multi core mixed speed? Wat houdt dit in?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2017 13:10 ]

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-11 07:16
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 13:07:
`@untflanked Dankje voor je reactie.

Ik werk nu op Asus N67V met deze specificaties als ik eigenschappen van de pc bekijk;

Deze pc trekt het retoucheer werk, redelijk maar niet vloeiend en het renderen van film duurt me te lang.
De specificaties die ik nodig heb voor de programmatuur moet dus hoger zijn dat dit maar kan ik je niet exact geven. Werk met video en beeld projecten van ergens tussen de 2 GB soms 32 GB.

Ryzen 1700 build zegt me niet veel, met google kwam ik erachter dat dit een processor is. Hoe betrouwbaar is deze in vergelijking met een Intel of desnoods een AMD (*EDIT, ik ben dom. Lees net dat de ryzen een amd is 8)7 )? AMD geniet niet de voorkeur om eerlijk te zijn. Geen goede ervaring mee gehad. Zie wel bij een snelle google dat de Ryzen beter uit de benchmark lijkt te komen. Voornamelijk op multi core mixed speed? Wat houdt dit in?
Ryzen is van AMD, het is dus een AMD Ryzen.

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11 17:15
AMD heeft de laatste paar jaren niet al te best gepresteerd inderdaad. Je komt momenteel echter niet meer om Ryzen heen. Op ieder gebied presteert het beter en ik denk dat het vooral voor jouw applicaties de enige juiste keuze is.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Verwijderd

Topicstarter
@untflanked Kwam gister niet meer aan reageren toe, opeens een drukke zaterdag. Ga me vandaag er is meer in verdiepen. Ben voornamelijk benieuwd wat die multi core max speed inhoudt. Zou deze Ryzen 1700 binnen mijn "project/build" een goed stabiel systeem leveren is mijn grootste ham vraag zeg maar.

bedankt voor je reactie.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Zoek vooral gaan zoeken voor je films en je software daarvoor.
Welke film 4k, dan heb je een stevige pc nodig, als je ook snel in je software bezig wilt zijn.
Google hier flink op, en op youtube kun je ook zoeken.

AMD ryzen is heel goed tav meerdere processen tegelijk, dit kan helpen met je video software, maar hier ook google gebruiken om te zoeken, intel kan op 1 core meer snelheid maken, dus ligt aan welke software je gebruikt, of voor intel ook meer cores kopen9hoeveel cores heb je echt nodig?

Zoek op je software wat de fabrikant wilt tav hardware, dacht dat een nvidia met cuda helpt tav je software.

Laatst een youtube gezien met speciale kaart voor video bewerkingen, dit versnelde veel maar was wel heel erg duur. YouTube: Linus Tech Tips
Linus Tech Tips
Bij een van deze films staat het.

Kijk of het misschien ook helpt om 2 of meer ssd's te hebben.
1 voor windows, 1 voor film bewerken, of meer voordelig is weet ik niet, dus hier ook google gebruiiken.

• jaspervv99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-11 19:41
Hoi Wouter,

Heb snel even een lijstje gemaakt en zal het even toelichten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 300,95€ 300,95
1MSI X370 Gaming Plus€ 130,14€ 130,14
1Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G€ 534,09€ 534,09
1Seagate Barracuda, 2TB€ 65,95€ 65,95
1NZXT S340 Elite Zwart€ 91,96€ 91,96
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,49€ 19,49
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1Corsair RM550x Zwart€ 88,95€ 88,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,50€ 163,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.530,55

Ryzen 1700: goede multicore prestaties. Intel heeft betere single-prestaties maar voor deze prijs kan je op het moment niet om deze ryzen heen. Zit een aardig koelertje bij, kan je misschien een klein overklokje mee uitpersen.

GTX1080 windforce: Op het moment oneindig betere performance dan die 1070 voor een net iets hogere prijs. Ga je nog een lange tijd plezier van hebben.

3000MHz geheugen 16GB, hoog geklokt werkt lekker met ryzen. Eventueel 3200MHz kan ook voor een kleine meerprijs op dat bordje.
Meer dan 550W heb je zeker niet nodig. Deze voeding is modulair en Gold. De S340 Elite is een ruime kast waar je alles makkelijk in kan bouwen.

Hou je ook nog eens budget over voor randapparatuur! Ik heb gewoon alles besteld bij de goedkoopste leverancier, geklooi met facturen maar moet je de administratie gewoon even goed op orde houden.

.
jan99999 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 10:02:

Laatst een youtube gezien met speciale kaart voor video bewerkingen, dit versnelde veel maar was wel heel erg duur. YouTube: Linus Tech Tips
Linus Tech Tips
Bij een van deze films staat het.
Quadro kaarten? Denk dat dat iets te ver gezocht is voor dit 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door jaspervv99 op 20-08-2017 11:22 ]

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:34
@jaspervv99
Wat is het verschil met de 1070 en de 1080 voor renderen dan? Heeft TS niet voldoende aan een 1060?
Wat heeft after effects nodig qua hardware?

Ik ben met hardware in editen niet bekend, maar oneindig veel beter is ook roepen in de ruimte. (niet verkeerd bedoeld).

Het lijstje ziet er goed uit, ik ben alleen altijd benieuwd waarom voor de hardware is gekozen t.o.v. de software die gebruikt gaat worden.

• jaspervv99
NLMaca schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:28:
@jaspervv99

Ik ben met hardware in editen niet bekend, maar oneindig veel beter is ook roepen in de ruimte. (niet verkeerd bedoeld).
Meer bedoeld op gamegebied ;) Heb zelf de overstap onlangs gemaakt een voor die prijs zeker niet tegengevallen.

De videokaart is bij Adobe AE qua renderen in ieder geval niet belangrijk. Vooral CPU en RAM moeten goed zijn, 16Gb is daarvoor wel minimum, een eventuele upgrade naar 16Gb kan ook nog. Meer RAM geeft snellere previews en een betere CPU kan sneller renderen, heel kort door de bocht genomen.

Qua gamen heeft TS inderdaad nu genoeg aan een 1060, maar als je ziet hoe de 1080 in de markt ligt en voor welke meerprijs je zoveel meer oomph krijgt waar TS veel langer plezier van gaat en hebben en ook nog ruimschoots binnen budget valt, dan is er maar één logische keuze. Hij geeft ook aan misschien 2 schermen te willen draaien, beetje extra rekenkracht kan nooit kwaad.
NLMaca schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:28:
@jaspervv99
Wat is het verschil met de 1070 en de 1080 voor renderen dan? Heeft TS niet voldoende aan een 1060?
Wat heeft after effects nodig qua hardware?

Het lijstje ziet er goed uit, ik ben alleen altijd benieuwd waarom voor de hardware is gekozen t.o.v. de software die gebruikt gaat worden.

[ Voor 33% gewijzigd door jaspervv99 op 20-08-2017 11:36 ]

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:34
@jaspervv99
Duidelijk. Thx
Zijn hier dan ook eerder de nvme schijven beter geschikt (voor normaal gebruik is een gewone ssd voldoende)?
Ik zou mij voor kunnen stellen dat je bij video/foto editen veel grote files hebt en die je snel wil ophalen/wegschrijven. Oftewel kan een tragere SSD impact hebben op je previews renderen?

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:30
Er is een best buy guide in de maak voor een workstation. diens focus ligt aardig in lijn met jouw wensen. Ik zou zeggen, kijk daar even en doe wat inspiratie op. veel suggesties van hier zijn daar al uitgebreid behandeld en overwogen. [BBG] Workstation - september 2017

• jaspervv99
NLMaca schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:37:
@jaspervv99
Duidelijk. Thx
Zijn hier dan ook eerder de nvme schijven beter geschikt (voor normaal gebruik is een gewone ssd voldoende)?
Ik zou mij voor kunnen stellen dat je bij video/foto editen veel grote files hebt en die je snel wil ophalen/wegschrijven. Oftewel kan een tragere SSD impact hebben op je previews renderen?
Volgens mij is het verschil dat de NVME kan lezen en schrijven terwijl de SATA slechts of kan lezen of kan schrijven. Het zal wel degelijk helpen en handig zijn, maar voor de hogere prijs/prestatie/opslagcapactiteit is het natuurlijk nog een beetje een heikel punt.

Kortom, ja slome opslag vermindert performance :P

[ Voor 3% gewijzigd door jaspervv99 op 20-08-2017 11:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
@jaspervv99 Lijst die je erbij hebt gezet ziet er inderdaad goed uit, super dat je die moeite hebt genomen.
Als ik je verhaal begrijp is die 1080 eigenlijk wel een must. Wil namelijk 100% zeker weten twee schermen gaan draaien voor in ieder geval het editen maar ook voor retoucheren. Niks zo lekker als fullscreen waar je aan werk bent zien en al je tools en brushes op een ander scherm te hebben.

@jan99999 Sorry, snap je berichtje niet heel goed. Heb al wel wat google werk gedaan op het onderwerp inmiddels welke speccs de programma's eisen.

Premiere zegt het volgende: Multicore processor with 64-bit support,
Microsoft Windows 7 with Service Pack 1 (64 bit) or Windows 8 (64 bit), or Windows 10 (64 bit).
8GB of RAM (16GB or more recommended)

Terwijl een andere site stelt voor 4k editen dat ik maar: Intel Core i7 2.3GHz four-core en NVIDIA GeForce GT 750M en 8GB RAM nodig zou hebben. DIt is dan wel puur voor ofline editen en renderen.

Nu vind ik dit persoonlijk erg lage speccs en heb ik liever overkill. Vergelijk het maar even met mijn auto.
Heb liever een brandstofpomp die te veel brandstof kan leveren waardoor ik hem minder belast en zuiniger afstel dan één die te weinig brandstof levert waardoor ik het blok in de soep draai omdat deze arm draait.

@analogworm Dankje voor de link. Heb er heel kort gekeken en zie dat deze ongeveer 100 euro duurder uitkomen. Zien er wel uit voor zover ik kan inschatten uit als deftige builds. Maar 100 euro in de kast betekent 100 euro minder voor schermen enz. Zo zie ik het een beetje.

@ allemaal: Bedankt voor de reacties. Enige wat ik wel veel zie is dat er hier over overklokken wordt gesproken of hoog klokken. Weet niet eens het verschil hierin en eigenlijk wil ik zoals mijn vergelijking met de brandstof pomp van hierboven hem niet overklokken. Eerste reden is dat ik niet weet hoe nadelig dit dus voor de levensduur is, ten tweede.. ik heb er de ballen verstand van en ben in staat hiermee de machine mee om zeep te helpen vrees ik.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:24

Mavamaarten

Omdat het kan!

@Verwijderd Aan overklokken moet je niet beginnen als je er niets vanaf weet. En zelfs dan nog doet de meerderheid het niet. Het punt is dat, als je van plan bent te overklokken, je extra maatregelen moet nemen qua stroomvoorziening en koeling. Maar je bent het niet van plan dus moet je er vooral niet van wakker liggen ;)

Ik zie ook dat je de minimum specs voor Premiere hebt opgezocht. Nu is het zo dat dat specificaties zijn waarvoor "premiere zal werken". Maar betere specs = snellere rendertijd en betere performance. Dus staar je niet blind op wat men aangeeft qua specs online.

Als je echt puur video gaat bewerken en geen games gaat spelen, is de upgrade van een GTX1070 naar een GTX1080 het volgens mij echt niet waard. Bron: https://www.pugetsystems..../#Exportingto4K-SingleGPU

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

Topicstarter
@Mavamaarten Dank voor je reactie, ga dus heerlijk slapen en vooral niet aan overklokken beginnen XD
Ga overigens absoluut wel gamen, naast andere hobby's voor ontspanningen zal ik gemiddeld 2 avonden per week gamen als ontspanning. Aantal titels die ik wil spelen of al speel zijn: ARMA 3, CS GO, DIablo 3, Forza horizon, destiny 2 en Overwatch.

Zijn niet allemaal de hoogst eisende spellen denk ik. Maar voor spellen zoals Forza horizon 3 zou ik het op max settings wllen spelen en ARMA 3 schijnt een bitch te zijn voor je pc.

• cardboardgenie
Dan zou ik gewoon de 1080 nemen. Zal nu een stuk meer performance halen in games en op de lange termijn kan je er langer mee doen of voor nog redelijke prijs 2e hands verkopen.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:24

Mavamaarten

Omdat het kan!

Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 12:39:
@Mavamaarten Dank voor je reactie, ga dus heerlijk slapen en vooral niet aan overklokken beginnen XD
Ga overigens absoluut wel gamen, naast andere hobby's voor ontspanningen zal ik gemiddeld 2 avonden per week gamen als ontspanning. Aantal titels die ik wil spelen of al speel zijn: ARMA 3, CS GO, DIablo 3, Forza horizon, destiny 2 en Overwatch.

Zijn niet allemaal de hoogst eisende spellen denk ik. Maar voor spellen zoals Forza horizon 3 zou ik het op max settings wllen spelen en ARMA 3 schijnt een bitch te zijn voor je pc.
Ah. In dat geval is een GTX1080 zeker het overwegen waard. Voor de spellen die je noemt is een 1070 momenteel wel voldoende, maar zeker naar de toekomst toe gaat een 1080 het gewoon langer trekken. Weinig twijfel over :)

Android developer & dürüm-liefhebber

• jaspervv99
Buiten het feit dat de 1080 Windforce, wat een dijk van een kaart is, momenteel slechts 3 tientjes duurder is dan de kaart die TS eerst voor ogen had :P

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:40

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mavamaarten schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 13:13:
[...]

Ah. In dat geval is een GTX1080 zeker het overwegen waard. Voor de spellen die je noemt is een 1070 momenteel wel voldoende, maar zeker naar de toekomst toe gaat een 1080 het gewoon langer trekken. Weinig twijfel over :)
De bovenstaande build van @jaspervv99 ziet er wel netjes uit, ik heb wel 3 suggesties:

Ik draai jouw bovengenoemde games al vloeiend op een R270 op 1080p full detail. De 1080T GPU is dus echt overkill voor jouw wensen; het doorverkoop argument is natuurlijk altijd kul ;). Zodra de kaart uit de verpakking is heb je al waardedaling die je met doorverkopen nooit terug verdient. Met jouw eisen moet je je geld steken in materiaal dat snel kan videobewerken (RAM, SSD, CPU) en veel minder in de GPU. Daar heb je echt niets aan.
Suggestie: pricewatch: Sapphire PULSE Radeon RX 580 8GD5

Wat ik ook zou doen is het moederbord vervangen voor een bordje van zo'n €75. Je hebt voldoende aan de B350 chipset, de X370 chipset biedt alleen voordeel als je voor SLI wil gaan (2 videokaarten in het systeem, niet nodig voor jouw wensen) of als je heel veel USB3.1 poorten wil. Lijkt me dus overkill.
Suggestie: pricewatch: MSI B350 PC Mate

Helaas wordt het totaalpakketje toch niet goedkoper want... de laatste truc is natuurlijk dat je de 850 SSD eruit haalt en vervangt voor dit beest, een 1 terabyte PCIe SSD _/-\o_ :
pricewatch: Samsung 960 EVO 1TB
Die is 2x zo groot, dan heb je goed de ruimte om Windows & photoshop op te installeren, en vervolgens al het video/fotobewerken op deze schijf te doen. Dat scheelt je véél tijd. Opslag van materiaal dat klaar is doe je dan uiteindelijk op de HDD.

Laat je vooral helpen door iemand met het bouwen trouwens en heel veel succes!

[ Voor 64% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-08-2017 10:10 ]

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

Topicstarter
@jaspervv99 , @Mavamaarten en @cardboardgenie Jullie weten die 1080 wel goed te verkopen zeg ;)

@DeNachtwacht Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ga me zeer zekers laten helpen bij de bouw door me jongste broertje die hier iets meer van snapt. Helaas is hij nog een week niet beschikbaar en wil ik het liefst alles al besteld of in huis hebben als hij terug is.

De doorverkoop zal ik waarschijnlijk toch te lui voor zijn. Tegen de tijd dat ik de 1080T zou doorverkopen is hij inderdaad geen klap meer waard. Zie hoe dan ook alles als een investering op deze build wat ik op den duur wel weer terug verdien met de projecten die ik op deze machine kan draaien.

Om die reden denk ik ook wel dat ik (als het lukt) bij de 1080t wil blijven als ook de X370 chipset voor de optie voor SLI. Zie mezelf eerder op den duur er een 2de 1080T of andere grafische kaarten (geen idee of je twee 1080t kan draaien) er in prikken als ik weer ga upgrade.

De Samsung 960 evo 1 TB ziet er ook goed uit. Mijn plan is alleen als volgt. op de 850SSD zoals Jaspervv99 voorstelt is hier alleen programmatuur op te zetten en games. That's it. Verder wil ik deze schijf zo schoon mogelijk houden. Merk bij al mijn pc's hoe meer zooi hier op gestaan heeft deze schijf uiteindelijk toch snel vervuilt lijkt te raken wat volgens mij als leek 1 van de oorzaken is dat de machine erg gaat vertragen. Daarom zoek ik dus op de rest van de speccs ook een beetje overkill eigenlijk om te zorgen dat ik op deze wijze snel en clean kan werken.

Als mijn aanpak slimmer kan hoor ik het natuurlijk graag. Als laatste kom ik wel bij een vraag.

Stel dat ik toch van de AMD Ryzen 7 1700 zou afzien en voor een Intel I7 7700K of 6700K zou gaan.
Dit stuk verward me met alle benchmarks nog steeds het meeste. Zal proberen uit te leggen waarom:

Wat zou dit voor dingen als koeling en moederbord inhouden en verschil maken. De reden van me vraag is als volgt. Bij alle benchmarks komt er volgens mij uit dat die I7 loei heet loopt en dus moeilijker is koel te houden maar niet overklokt hoeft te worden wat een plus voor mij is en toch iets beter presteert. Maar dat de ryzen er niet veel voor onder doet en dus een betere bang for your buck verhaal lijkt te zijn.

Dan lees ik weer dat je met de ryzen wel bij sommige games FPS drop krijgt en dat de I7 hier minder gevoelig voor is. Vertaalt dit zich ook bij bijvoorbeeld naar video editen van een 4k film op 60 fps als ik een quick review (real life render preview) doe in premiere pro of merk je dit niet? Of zie ik nu gewoon door de bomen het bos niet meer?

Iedereen in ieder geval onwijs bedankt voor alle reacties tot nu toe en alle hulp die jullie die leek bieden!
Echt top!

Groet,

Jasper

• analogworm
@Verwijderd voor serieus videowerk, als in je verdient er je centen mee, is wel iets zwaarders dan een 7700k, of 1800x wenselijk. Check maar eens zorgvuldig de volgende benchmarks: Pugetsystems benchmark Mijn inziens is een 7820X 8core de sweetspot.

Mijn ervaring met de 6700k is dat hij zeker zijn mannetje kan staan, maar het is gewoon donders irritant om vrij lang op renderpreviews te moeten wachten. Vanuit een workflow perspectief zou de insteek moeten zijn om de workflow zo soepel mogelijk te laten gaan.

Ook werkt 16GB ram natuurlijk wel, maar man Adobe en Ram. Hoe meer je hebt, hoe beter. Zeker als je ook After effects wilt draaien immers worden daar alle previews in het ram opgeslagen. Hoe meer ram, hoe minder je opnieuw hoeft te renderen.

Daarnaast verbaas ik mij over het aanraden van de 1080. De focus van dit topic ligt erg veel op gamen, maarrr de gegeven specificatie is enkel dat je 2 monitoren aan wilt sturen. In beginsel kan dat ook met een iGPU. Welke GPU je nodig hebt is meer resolutie afhankelijk. 1080p = GTX1060. 1440p = GTX1070 4k = GTX1080(TI). Welke resolutie ga je voor?
Overigens ben ik er nog niet over uit hoeveel verschil de GPU maakt met realtime scrubbing van de timeline.

Zeker gezien je ergens €100 boven het gestelde budget al te veel vind, vind ik dat je insteek teveel op twee gedachten hinkt. En heb ik het idee dat er door sommigen, niet iedereen, in dit topic maar wat geroepen wordt omdat het vet is ofzo.. Waar liggen je prioriteiten precies? Wil je een dikke game bak die ook een beetje kan videorenderen, of wil je een videobak die ook kan gamen? of...

[ Voor 3% gewijzigd door analogworm op 21-08-2017 11:19 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

analogworm schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:18:
Zeker gezien je ergens €100 boven het gestelde budget al te veel vind, vind ik dat je insteek teveel op twee gedachten hinkt. En heb ik het idee dat er door sommigen, niet iedereen, in dit topic maar wat geroepen wordt omdat het vet is ofzo..
_/-\o_
Deze opmerking snijdt houdt hier @Verwijderd . Kies een gebalanceerd systeem dat voldoet aan de wensen en ga niet zomaar voor "alles duur want dat is stoer". Een 1080T is alleen nodig als je flink op 4K wil gamen. Voor videobewerken is het onzin en is de CPU, RAM en SSD veel belangrijker.
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:42:
@jaspervv99 , @Mavamaarten en @cardboardgenie Jullie weten die 1080 wel goed te verkopen zeg ;)

@DeNachtwacht Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ga me zeer zekers laten helpen bij de bouw door me jongste broertje die hier iets meer van snapt. Helaas is hij nog een week niet beschikbaar en wil ik het liefst alles al besteld of in huis hebben als hij terug is.

De doorverkoop zal ik waarschijnlijk toch te lui voor zijn. Tegen de tijd dat ik de 1080T zou doorverkopen is hij inderdaad geen klap meer waard. Zie hoe dan ook alles als een investering op deze build wat ik op den duur wel weer terug verdien met de projecten die ik op deze machine kan draaien.

Om die reden denk ik ook wel dat ik (als het lukt) bij de 1080t wil blijven als ook de X370 chipset voor de optie voor SLI. Zie mezelf eerder op den duur er een 2de 1080T of andere grafische kaarten (geen idee of je twee 1080t kan draaien) er in prikken als ik weer ga upgrade.

De Samsung 960 evo 1 TB ziet er ook goed uit. Mijn plan is alleen als volgt. op de 850SSD zoals Jaspervv99 voorstelt is hier alleen programmatuur op te zetten en games. That's it. Verder wil ik deze schijf zo schoon mogelijk houden. Merk bij al mijn pc's hoe meer zooi hier op gestaan heeft deze schijf uiteindelijk toch snel vervuilt lijkt te raken wat volgens mij als leek 1 van de oorzaken is dat de machine erg gaat vertragen. Daarom zoek ik dus op de rest van de speccs ook een beetje overkill eigenlijk om te zorgen dat ik op deze wijze snel en clean kan werken.

Als mijn aanpak slimmer kan hoor ik het natuurlijk graag. Als laatste kom ik wel bij een vraag.
1. installeer altijd het besturingssysteem op de snelste schijf, nooit op de langzame. En neem van me aan dat je met flink videobewerken zo'n 960SSD wil hebben. Lees/schrijfsnelheid ligt zo'n 4x hoger dan bij de 850 en daar merk je veel van met dit soort flinke bestanden
2. Een tweede GPU klinkt altijd leuk maar ten eerste is het onzin voor videobewerking, ten tweede doe je het nooit ;). Over 2 jaar namelijk kun je vaak voor dezelfde prijs van een tweede 1080T kaart, gewoon een budgetkaartje kopen dat al weer sneller is.
3. Neem van mij aan, die 580 kaart die ik hierboven aan gaf is echt snel zát. Als je geld hebt voor de 1080T is het natuurlijk prima, maar als je die 960 EVO SSD hiervoor moet laten zitten is het echt zonde.

Maar heel veel succes met het bouwen!

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-08-2017 13:15 ]

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

Topicstarter
@analogworm Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt dat ik te veel op twee paarden zit. De reden van de 100 euro is niet dat ik die niet aan het systeem wil uitgeven maar meer dat ik niet straks een super build heb en dan een paar bagger schermen die dit niet tot hun recht laten komen. Daar probeer ik een beetje de balans in te vinden. Als dit zou inhouden dat ik het budget een 100 euro moet oprekken dan is dat acceptabel.
Heb meer dit budget aangegeven aangezien van wat ik als leek kon vinden dit een beetje goede richtlijn zou zijn.

Misschien ook handig om te verduidelijken waar ik de pc voor ga gebruiken. Voornamelijk wordt de pc "hobby matig/ZZP stijl gebruikt voor opdrachten en film editen van bijvoorbeeld car meets maar ook kleine commercials die ik in opdracht krijg.Daarnaast zal ik er films op kijken en vooral waar ik is tijd heb gamen. Vandaar dat ik een beetje op zoek ben naar best of both worlds. Gezien jouw comment welke ik erg op prijs stel zal ik hier denk ik meer een keuze in moeten maken. De resolutie is dan denk ik 1440p wat mij hier het meest zou aanspreken. Overigens werk ik minder in after effects en meer in premiere. Dit omdat ik veel dingen in photoshop al klaar prep en hiemee minder met after effects hoef te doen. Doe hoogstens intro's in after effects.

@DeNachtwacht Daarvoor ben ik juist hier inderdaad. Omdat als ik het puur zelf zou doen ik alleen maar zou gaan voor wat mooi, cool of dik is. Dit omdat ik er echt gewoon de ballen verstand van heb. Bij iedere comment zit ik nu ook als een malle te google op termen en onderdelen die ik niet ken. Nogmaals ben echt een absolute leek. Vandaar dat ik hier voor advies kom van mensen die er gewoon meer van weten.

Op mijn werk zit ik achter een mac. Maar die komt mijn huis niet in omdat ik deze onwaarschijnlijk duur vindt in verhouding tot de prestaties en met het gamen wat ik doe compleet onpraktisch is. Ik vind je punt 3 een erg goed punt dan ook. Zou alleen dan bijna zeggen, is er niet een manier om beide te hebben zonder direct mega veel over budget te gaan. En de 1080T voor het gamen en de 960 EVO SSD voor het video bewerken. Als ik je comment namelijk goed begrijp is dit ding echt een monster in prestaties verhogen?

Hoor het graag en nogmaals zeg het gewoon als ik domme shit zeg XD probeer het een beetje te leren vanuit de hulp die ik hier krijg en de goede keuze te maken.

• analogworm
@Verwijderd Prima, ik zou de focus op een gebalanceerde werk machine leggen. Hoe eerder en sneller je kan werken, hoe eerder en meer geld je hebt voor gamen. Of begrijp ik je verkeerd dat dit je primaire inkomsten betreft? Hoe hoog is je totale budget, inclusief monitor?

Overigens ben ik er ook niet over uit of een NVME ssd 'monsterlijk' de prestaties verhoogd. Ja sequentiële snelheden zijn significant hoger (+/-2500MB/s vs 450MB/s), maar in hoeverre heeft dit invloed op de werking van premiere? @DeNachtwacht Ik heb altijd het idee dat de mijne uit zijn neus staat te vreten. 😋

@Verwijderd hoe groot zijn je projecten tot noch toe? En hoeveel heb je er tegelijk totdat ze het archief in kunnen?

[ Voor 5% gewijzigd door analogworm op 21-08-2017 14:41 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

De flinke SSD merk je vooral omdat je veel met grote videobestanden kopiëren, plakken en aanmaken bezig bent en juist dit is een taak waar deze schijven goed (lees: snel) in zijn. Als je dat veel doet is het een flinke tijd winnaar. Extra bonus: games inladen gaat vaak ook weer veel sneller 😉

Best of both worlds zou dan toch de 1070T zijn denk ik, die is écht prima voor elke game. Maar neem mee dat je met de veel goedkopere AMD 580 óók elke game prima in 1440p kan spelen. Maar welke monitor heb je trouwens, of welke wil je kopen? Een goed 1440p IPS paneel haal je ook niet voor €200

[ Voor 12% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-08-2017 15:01 ]

youtube.com/@hisrep

• analogworm
DeNachtwacht schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:00:
De flinke SSD merk je vooral omdat je veel met grote videobestanden kopiëren, plakken en aanmaken bezig bent en juist dit is een taak waar deze schijven goed (lees: snel) in zijn. Als je dat veel doet is het een flinke tijd winnaar. Extra bonus: games inladen gaat vaak ook weer veel sneller 😉

Best of both worlds zou dan toch de 1070T zijn denk ik, die is écht prima voor elke game. Maar neem mee dat je met de veel goedkopere AMD 580 óók elke game prima in 1440p kan spelen. Maar welke monitor heb je trouwens, of welke wil je kopen? Een goed 1440p IPS paneel haal je ook niet voor €200
Een flinke SSD, eens. Misschien zelfs scheiding van OS/Project/Cache op SSD's. Maar een NvME SSD.. hhm, misschien. Deze benchmark van puget (man die hebben echt alles getest), suggereert dat een NvME SSD in veel gevallen weinig uitmaakt en stelt dat meerdere ssd's het juiste uitgangspunt is.

Maarrr, stom genoeg hebben ze zo te zien niet getest met een enkele NVME ssd.. Misschien dat bij gebruik van een NVME SSD de performance op een vergelijkbaar niveau ligt als gebruik van meerdere SATA SSD's.. Immers heeft een NVME SSD een veelvoud aan sequentiële bandbreedte beschikbaar, maar een vergelijkbare hoeveelheid random..

Ofwel, niet sluitend, maar wél interessant leesvoer. En misschien gezien de use case van de TS, wat overkill. :P

[ Voor 3% gewijzigd door analogworm op 21-08-2017 15:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
@analogworm & @DeNachtwacht De machine is niet voor mijn primaire inkomsten. Deze haal ik uit mijn vaste baan. Budget heb ik nu enigzins vast staan op tussen de 1500 en 2000 euro. Zoals aangegeven als het 2100 wordt dan vindt ik dikke prima als dit inclusief de schermen is. Schermen heb ik nog niet echt naar gekeken. Kan me het volgende hier bij voorstellen als ik even heel snel op coolblue kijk.

https://www.monitorstore.nl/product/701079/category-181096/lg-29um68.html

of iets als:

https://www.monitorstore.nl/product/786757/category-181096/aoc-i2475pxqu-duopack.html

Maar dit is echt wat ik in 1 min heb opgezocht. Belangrijkste is in eerste instantie de kast, wat ik dan over heb van mijn budget gaat in monitoren. Zag inderdaad dat die 1440p erg veel duurder zijn en vrees dan ook dat deze ten kosten van de pc zelf zouden gaan.

Mijn projecten zijn ergens tussen de 10 gb en soms 30 gb. Dit is echt afhankelijk van hoe en wat.
Heb ook kleinere opdrachtjes die nog niet eens de 4 gb halen als het puur retoucheren is.

@analogworm Je laatste post snap ik niet helemaal. Iets te veel termen voor mij :X
Scheiding van OS/Project/Cache op SSD's? ehm... en wat bedoel je met "En misschien gezien de use case van de TS, wat overkill. "? bedoel je hiermee de kast zelf waar alles ingehangen moet worden?

• analogworm
First of, we hebben ook een mooie Pricewatch! Leest een stuk makkelijker, en geeft ook een beter beeld van de kosten.

Dus, +/- 2k voor een build inclusief monitor, misschien zelfs 2 monitoren. Waar ligt de wens kwa grootte? 24"/27"/32"? En werk je voornamelijk met 1080p op h264? Als opname en export? Of gebruik je ook bijvoorbeeld Prores als tussen formaat? (lijkt me niet gezien je opslag behoefte).

Wat ik bedoelde was:
SSD 1: Windows en Installatie van Adobe software.
SSD 2: Bron/project bestanden
evt SSD 3: Cache e.d.

Zoals nu blijkt is je opslag behoefte nog niet zo hoog, dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Hoe groot is je huidige archief? En hoe groot verwacht je dat deze wordt met 2 jaar?

Zoals gelinkt in de artikelen van puget kan dat significant voordeel opleveren. Hoe dan ook, hou het eerder gelinkte topic in de gaten alvorens je gaat bestellen. Het loopt nu zo'n vaart niet, maar de meest ervaren mensen van dit forum zijn wel aanwezig daar.

Ik zal binnenkort eens met een lijstje op de proppen komen.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nou u vraagt, wij draaien. Ik heb even het mooie basissetje van @jaspervv99 genomen en daar e.e.a. aan aangepast op basis van je wensen én wat ik nu eenmaal verstandig vind om te doen ;)

Het is een compleet pakket zo, even een paar opmerkingen;
- relatief goedkoop 27" IPS scherm met 1440p. Je kan zelfs binnen budget nog een tweede aanschaffen. Já, je moet IPS hebben want dat is veel mooier en já, voor videobewerken wil je gewoon 1440p al is het alleen maar omdat je tegenwoordig al snel in 1440P en 4K moet produceren...
- processor houden we op de R7 1700, lager moet je niet gaan met je wensen
- moederbord naar een betaalbaar bordje met B350 chipset
- gpu GTX 1060 is redelijk goed in staat te gamen op 1440p, wil je écht veilig zitten ga je voor de 1070 maar voor videobewerken maakt dit weinig/nieuts uit.
- voor videobewerken kan het wél slim zijn 32GB RAM te nemen ipv 16GB. Past nog binnen budget.
- 500GB SSD is genoeg zei je, maar dan dus wel de snelle 960 EVO natuurlijk. Op deze schijf kun je dan al het videobewerken doen en pas als alles af is het backuppen op de HDD. Ik raad je aan later nog eens 2TB SSD's te kopen (desnoods goedkopere) om de barracuda's te vervangen, dit is altijd een mooie upgrade. Windows natuurlijk op de 960SSD zetten ;)

Vragen kunnen natuurlijk, maar je snapt uiteraard dat dit systeem nu al perfect is en je niets meer moet wijzigen ;).

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 300,95€ 300,95
1MSI B350 PC Mate€ 87,95€ 87,95
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 339,90€ 339,90
1Seagate Barracuda, 2TB€ 65,95€ 65,95
1NZXT S340 Elite Zwart€ 91,96€ 91,96
1Iiyama ProLite X2788QS-B1 Zwart€ 295,49€ 295,49
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,49€ 19,49
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1Corsair RM550x Zwart€ 88,95€ 88,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 229,90€ 229,90
Bekijk collectie