Toon posts:

Optical naar analoog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ga binnenkort een goede headphone aanschaffen. Waarschijnlijk de Senheiser HD650 of nog iets beters. Daarvoor heb ik ook een goede dac/amp nodig. Zoiets als dit. Ik twijfel nog om een losse dac en amp aan te schaffen ipv 1 unit.

Nou ga ik de headphone uiteraard vooral voor muziek gebruiken. Toch kan hij ook dienst doen tijdens het gamen op mijn PS4 als ik niemand wil storen. (PS4 heb ik gewoon direct op mijn TV aangesloten waar weer een Sonos Playbar aan hangt. Vrij simpel.. geen versterkers e.d.).

De PS4 heeft optical out. Als ik een dac/amp unit heb die optical in heeft, dan sluit ik daar vervolgens gewoon mijn headphone op aan. Maar die ik op het oog heb, heeft dat dus niet.

Nu kwam ik dit dingetje tegen. Optical kabeltje van PS4 naar dit blokje, en 2 draadjes (L+R) naar de dac/amp unit.

Vraag is echter, dit "bloke" zet dus voor mij het digitale signaal van mijn PS4 om naar analoog(een dac dus) en voedt vervolgens weer de dac/amp. Het blokje kost nog geen tientje. Ergens begint het bij mij te jeuken... Is dit een degelijke oplossing of gaat dit ten koste van de geluidskwaliteit?

Bedankt.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik zou zeggen, Ps4 met hdmi op de tv en de Arc poort van de tv richting receiver

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-10 14:15
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 03:02:
Daarvoor heb ik ook een goede dac/amp nodig. Zoiets als dit. Ik twijfel nog om een losse dac en amp aan te schaffen ipv 1 unit.
Dat is al discutabel. Een dac doet niets meer of minder dan een geluidskaart (soms iets sterker output signaal = hoger volume, maar of dat nodig is..).

Als de ps4 geen jack out gang heeft, zou zo'n dac een oplossing kunnen zijn, maar dan kies je er beter een die wel een optische ingang heeft.

De vertaalslag van digitaal naar analoog is waar het om gaat. Nou zegt men hier op tweakers dat dat bijna altijd wel goed zit, toch lijkt het mij zonde om dan zo'n goedkoop dingetje ertussen te zetten, wanneer de overige onderdelen aanzienlijk meer kosten. Dat kastje van een paar euro is hetgeen het signaal het eerst omzet van digitaal naar analoog, vervolgens zet die dac het of rechtstreeks door naar de koptelefoon (oftewel doet niets en is een doorgeefluik), of zet het signaal weer om naar digitaal en dan weer naar analoog (onwaarschijnlijk, maar ook dan kan het signaal niet beter zijn dan wat er binnenkomt).

Dus met tussenkomst van dat kastje, heeft die dac van €300 volgens mij geen nut meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als iemand die zegt dat een DAC bijna altijd wel goed zit:
Mijn (beperkte) ervaring met goedkope standalone DACs is dat er een hoog volume, en een hoop ruis uit komt. Met zo'n standalone amplifier kan je het volume, en dus ook de ruis, terug draaien, en merk je de ruis waarschijnlijk niet meer.

Maar laten we wel wezen, een DAC + AMP voor 400 dollar kopen, en dan de DAC bypassen voor eentje van aliexpress van 8 dollar, gaat natuurlijk nergens over. Duw dan je koptelefoon in het koptelefoon out gaatje van dat ding van aliexpress. Of zorg gewoon dat het digitaal naar die DAC/AMP gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 17-08-2017 07:43 ]

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Ik zou dan eerder voor 399 euro zoiets kopen:

https://www.homecinemacen...udio-dacmagic-zilver.html

Genoeg optisch in en er kan een koptelefoon aan.

Zo'n cheap-ass DAC is zonde van zo'n goede koptelefoon.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie nuttige reacties.

Hoewel de PS4 een beetje bijzaak is in dit plaatje, ben ik het met jullie eens dat het zonde is om een hoogwaardige amp te voeden met het dac signaal van dit goedkope blokje. Ook levert dat weer een extra ac-adapter op en onnodige snoeren.

Ik zou dus opzoek moeten gaan naar een dac/amp combo met optical in. Eentje zoals PageFault aanraadt.

Toch wil ik er voor waken dat ik consessies op de amp ga maken ter gunste van optical in. Dit zal namelijk echt alleen voor de PS4 bedoeld zijn en dat is een "mooi meegenomen" feature.

De amp/dac van Schiit (Jotenheim) heeft een goede reputatie. Overigens is deze unit $399 zónder de dac. Deze modulaire module kun je los erbij kopen voor nog eens $100. Op zich een mooi systeem daar je zodoende de dac kan upgraden als de chipset industrie met wat nieuws op de proppen komt :)
Switchie schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 04:32:
Ik zou zeggen, Ps4 met hdmi op de tv en de Arc poort van de tv richting receiver
Dit lijkt mij juist niet handig omdat de TV dan in de war gaat raken. Moet het geluid nu naar Sonos of de arc poort? Ik zal alleen de headphone i.c.m. PS4 gebruiken. TV kijk ik toch bijna niet.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:39
Heeft je TV geen mini jack uit? Dat is de goedkoopste oplossing toch? (heb ik ook en werkt perfect. Wel met een verlengkabel van een paar meter)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Verwijderd

Topicstarter
utbone schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:59:
Heeft je TV geen mini jack uit? Dat is de goedkoopste oplossing toch? (heb ik ook en werkt perfect. Wel met een verlengkabel van een paar meter)
Natuurlijk heeft mijn TV dat :)

Het punt is alleen dat de headphone een dermate hoge impedantie heeft dat de jack van mijn TV hem nauwelijks weet aan te sturen. Dat is de reden dat mijn headphone altijd op de amplifier/versterker (amp) is aangesloten. Die ontvangt het signaal dan analoog en versterkt het. Voordat de amp het signaal analoog ontvangt moet het eerst worden omgezet naar analoog d.m.v. een digital analog converter (dac). Dat doet dat dingetje van Ali express maar veel amps hebben hun eigen dac aan boord. Vandaar dat het een beetje maf is om deze Ali express dac aan te schaffen. De dac op de amp die ik wil kopen, heeft echter geen optical in...

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Verwijderd

Topicstarter
Dit product begrijp ik niet helemaal. Ik zie 2 analoge balanced in- en uitgangen maar waar sluit ik dan de optical aan?

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:13:
[...]

Dit product begrijp ik niet helemaal. Ik zie 2 analoge balanced in- en uitgangen maar waar sluit ik dan de optical aan?
Die site is misschien niet het beste. Deze heeft meer plaatjes.

[ Voor 4% gewijzigd door emnich op 17-08-2017 15:15 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10 17:25
Dat is een s/pdif naar AES converter, dat blijft digitaal en heb je in deze situatie niks aan.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@ShittyOldMan Maar hij wil toch z'n nieuwe amp gebruiken om digitaal naar analoog om te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
emnich schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:32:
@ShittyOldMan Maar hij wil toch z'n nieuwe amp gebruiken om digitaal naar analoog om te zetten?
Maar dan hoe sluit je dit ding dan aan op deze amp?

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@Verwijderd Sorry, vergeet wat ik zei, die kan je daar idd niet op aansluiten. Verkeerd gekeken....

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Gewoon genoeg linkjes posten, er moet ooit een juist zijn!

Bij netwerken bestaat er zoiets als glas naar koper omvormer, dan blijft het signaal gelijk enkel het medium wijzigt. Zoiets heb je volgens mij hier ook nodig.

Ik ben niet heel bekend met alle protocollen en aansluitingen in de audio wereld, maar heb je niet zoiets nodig:
https://www.kabelshop.nl/...NACO2501-i6222-t8151.html
En dan nog een kabel van coax naar wat op de DAC past?

Volgens mij is dit apparaat hetgene wat emnich wou posten?

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:39
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:15:
[...]

Natuurlijk heeft mijn TV dat :)

Het punt is alleen dat de headphone een dermate hoge impedantie heeft dat de jack van mijn TV hem nauwelijks weet aan te sturen. Dat is de reden dat mijn headphone altijd op de amplifier/versterker (amp) is aangesloten. Die ontvangt het signaal dan analoog en versterkt het. Voordat de amp het signaal analoog ontvangt moet het eerst worden omgezet naar analoog d.m.v. een digital analog converter (dac). Dat doet dat dingetje van Ali express maar veel amps hebben hun eigen dac aan boord. Vandaar dat het een beetje maf is om deze Ali express dac aan te schaffen. De dac op de amp die ik wil kopen, heeft echter geen optical in...
Ik kan op mijn tv het volume van de headphone aanpassen. Bij staat deze ook op 60-100. En dan gebruik ik het externe apparaat om te regelen.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
http://www.konigelectronic.com/nl_nl/1119471

Simpel apparaat maar werkt prima. Koptelefoon verstéker ertussen en je hebt een prachtige en relatief goedkope oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:19
PageFault schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 08:00:
Ik zou dan eerder voor 399 euro zoiets kopen:

https://www.homecinemacen...udio-dacmagic-zilver.html

Genoeg optisch in en er kan een koptelefoon aan.

Zo'n cheap-ass DAC is zonde van zo'n goede koptelefoon.
Precies... die gebruik ik ook al een klein jaartje.... helemaal top!

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:09

mr.paaJ

generatie cmd+z

Even offtopic:
De Hd650 is een geweldige hoofdtelefoon, maar kijk dan ook even op bijv Head-Fi naar tweedehands HD6XX. Zijn allemaal sowieso relatief nieuw en technisch gelijk.

Verder:
Ik zou beginnen met een versterkertje. Pure versterker van Schiit of die Jotunheim met DAC als je toch een PC aansluit voor muziek, of gewoon simpel maar erg goed: een Objective2 van bijv JDS Labs.

Met de versterker als basis kun je ook al je Tv gebruiken én heb je een makkelijke volume regeling én over het algemeen toch gewoon prina geluid. Later kun je altijd een DAC toevoegen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1