adnanoner schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:13:
Wat betreft de milieu-kwestie. We hopen dus wel eigenlijk alle elektriciteit die we nodig hebben met zonnepanelen te kunnen dekken (lukt nu niet met enkel 5*300wp, binnenkort even met de school praten waar we eventueel zonnepanelen op zouden kunnen leggen). Als dat het geval is, dan is elektrisch verwarmen toch juist misschien wel de duurzame/goedkopere oplossing?
tja ik heb 5660Wp door oost-west opstelling scoor ik daar een 4100kWh mee.
dat is genoeg om mijn elektra gebruik te dekken (+/-3500kWh) maar mijn warmtepomp doet nog een 1500kWh er boven op, en die red ik nog niet.
(maar plannen voor het schuurtje beginnen vormen te krijgen.

)
maar ook dan mag je gerust vragen daar over stellen of in de zomer veel kWh's opwekken en in de winter dan weer kWh's van de kolen centrale gebruiken, eigenlijk wel zo schoon zijn.
tja door de regels betaal je er wel niet voor, maar je moet je zelf ook weer niet bedotten door het groen te noemen.
(voor mij persoonlijk: het doel heiligt de middelen, dus het is maar zo.)
Salderen is in ieder geval tot 2023. Ik neem de gok dat tegen 2023 'home-batteries' zoals de PowerWall wel betaalbaar zijn (zeg 2 a 3k) en we dat als oplossing kunnen gebruiken. Wat denken jullie?
momenteel kost een 10kWh accu je ongeveer 4500€.
wil ik alle stroom die ik in de zomer opwek opslaan voor de winter, dan heb ik er +/- 125 stuks nodig.
en dat kost 4x meer als heel mijn huis.
gelukkig zou ik ook goed af kunnen met 2-3 stuks, dan kan ik niks opslaan voor de winter, maar kan ik genoeg hebben om ongeveer 70% van het jaar hele dagen gewoon stroom te hebben.
dat is genoeg om heel wat nachten door te komen.
momenteel zijn de regels zelfs zo, dat ik gewoon +/-14€ per maand krijg om dat ik geen stroom nodig heb.
(de heffings-korting op de elektra rekening is groter als de vaste kosten.

)
persoonlijk gok ik, dat na 2023, salderen wel weg zal vallen.
en daar ben ik mischien blij om, maakt mischien weer nieuwe dingen mogenlijk.
(salderen heeft ook nadelen.)
er zal een vervangende regeling komen, die zal vast somberder zijn, maar als ik naar aanschaf koste kijk.
die dalen ook nog steeds, dus wie weet wat er dan kan.
Interessant, vergelijkbaar als de opstelling waar jullie @
AUijtdehaag en @
Proton_ mee komen, maar dan met als extra voordeel dat je een stuk van 35 graden voor de Elga hebt en 65 graden voor warm water. De Elga helpt dus als ik het goed begrijp (efficient) mee met het opwarmen van het water tot 35 graden.
Hoe zou je met deze opstelling de vloerverwarming aansluiten? Wie 'bepaalt' wanneer er niet 'voldoende' warmte is en er wat uit de boiler (van 35 graden) moet 'bijgegooid' worden?
Verder, als ik een 3wegklep er tussen zet, heeft dat negatieve gevolgen (flow of zoiets?). Koelen is eigenlijk een beetje een overbodige luxe bij ons, weet ook niet of we het echt gaan gebruiken.
het is een optie, die op vele manieren uit te voeren is.
het hangt van de lokatie af of het nu kan of niet, maar ook van je eisen. etc etc etc...
(als je de elga ook gebruikt om een beetje te koelen, dan wil je natuurlijk niet dat hij dat probeert te doen met de boiler

)
Is het aantal l/m van de doorstroomverwarmer gelijk de bottleneck? Als je een kleine boiler voor de doorstroomverwarmer zet, is de delta T toch kleiner, en zou die meer l/m kunnen? Als je die boiler dan ook deels door de Elga kan doen in de zomer scheelt het helemaal (heb je eigenlijk een soort van warmteboiler gemaakt).
het praat makkelijker als je een voorbeeld geeft.
maar vrijwel alle modellen (waarschijnlijk 100% van de modellen) hebben een harde doorstroom begrenzer.
het apparaat laat niet meer l/m door als waarvoor ze zijn gemaakt.
je hebt wel modellen die minder gaan verwarmen (en dus zuiniger zijn) als ze met warmer water worden gevoed, maar ze blijven zelfde hoeveelheid l/m geven.
(kun je er 1 vinden die het anders doet en wel meer l/m kan geven als hij met voor verwarmt (lauw) water word gevoed. laat het weten, maar ben bang dat het niet bestaat. )
een ander probleem met elektrische doorstroom apparaten is.
een 11kW verzie, gebruikt als snel 3x16A, de 3x25A is eigenlijk wel de max die je wil (hoger is erg duur).
je hebt nog wel wat ruimte nodig voor b.v. een elektrische oven of andere dingen in huis.
als je dat vergelijk met een simpele cw3 gasketel die doen al snel 24kW tot een 32kW voor cw5.
Verder nog een gek idee wat betreft de DWTW. Ik misschien een douchebak wtw kunnen gebruiken en die in de kruipruimte plaatsen (dat is niet zo gek) maar ik bedacht me, waarom laten mensen hun bad er niet doorheen stromen, om daarmee de boiler weer op te warmen (dan zou je een soort van 'voor-boiler' moeten hebben). En aangezien het toch in de kruipruimte is zou ik dan de afvoer van het bad en van de douche beiden door de wtw kunnen leggen.
een DWTW is een heel simpel apparaat.
denk niet te moeilijk, maar je laat het koude water gewoon langs het warme water stromen zodat je de warmte er uit haalt.
het leuke is dat door de simpelheid het ook haast niet kapot kan.
(het is haast niet meer als 2 koperen buizen die naast/in elkaar lopen.)
alleen je een douchepakt, dan spoel je warm water weg en tap je ook weer koud water.
dus kun je de warmte over dragen.
alleen als je een bad pakt gebruik je warm water, maar pas op het einde spoel je het weer weg, maar dan pak je weer geen koud water, dus je kunt de warmte niet over dragen.
dus een DWTW is zinloos met een bad. helaas.
(een tweaker of knutselaar kan vast iets verzinnen, maar kost waarschijnlijk vele malen meer als je er mee bespaard.

)
heb je al nagedacht aan een zonneboiler?
ze zijn niet goedkoop in aanschaf, maar zo goedkoop in gebruikt.
(de combi, van een boiler met 2 spiralen, 1 voor zonnecollector 1 voor warmtepomp(elga) en dan nog een elektra element.
kan erg leuk zijn, in de winter doet de elga de voor verwarming en in de zomer gewoon de zon.
het elektra element doet dan alle restjes.)
wat je ook nog een beetje wil begrijpen:
1m3 gas, daar kun je virtueel een 9,2 tot 9,6 kWh elektra van maken.
in je thuis situatie heeft je gas ketel wat verlies (voel maar een keer aan de afvoerpijp naar buiten, die word warm)
dus kun je stellen:
1m3 gas = 8kWh om met een elektra element te verwarmen.
een elga heeft een cop van rond de 4.
en daar door:
1m3 gas = 8/4 = 2kWh om 1 m3 gas te vervangen.
helaas haalt een elga niet 100% van de tijd de cop van 4, maar dan moet ik gaan gokken en zo, dus ik zeg voor het gemak maar even dat je een SCOP haalt van 3 over het jaar gezien.
1m3gas = 8/3 = 2,55kWh.
je weet straks(of mischien nu al) hoeveel m3 gas je gebruikt voor je SWW. (ik stel even dat het 125m3 is)
doe je dat vervangen voor een boiler, dan is 125 * 8 = 1000kWh.
maar je hebt ook nog boiler stilstand verlies = 1kWh per dag (dit is afhankelijk van de boiler)
dus tel er nog 365kWh bij op.
tja je merkt wel, dat het stiekem best wel hoeveelheden kWh's zijn die je nodig hebt.
je begon met 1200m3 gas.
en zou je dat doen zonder elga maar puur elektrisch dan zit je al op 9600kWh.
best wel heftig als je het zo bekijkt.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)