Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:46
Goedemiddag,

Een topic (alweer) waarin ik advies vraag over offertes, panelen en advies tav ligging dak.

Momenteel wonen wij een halfjaar in onze nieuwbouw woning en nu al het noodzakelijke redelijk is afgerond willen wij graag zonnepanelen op ons dak. Ons verbruik ligt op ca 4000 kWh per jaar en wij hebben (volgens mij) een 3 fase installatie / meter. Ik verwacht dat dit komende jaren alleen maar zal toenemen (gezinsuitbreiding, elektrische auto, etc).

De ligging van ons dak is aan de voorzijde oost en de achterzijde west. De voorzijde is volgens een van de leveranciers iets gunstiger dan de achterzijde qua ligging, zie ook onderstaand (wij zijn nr 68). Onze voorkeur gaat echter uit naar de achterzijde. Wij dachten dat dit de betere kant was en qua opstakels is deze zijde ook 100% beschikbaar voor panelen. Het dakoppervlak is ca 5.40 breed en 5.90 lang.

Zelf ook nog aan de optie gedacht om voor en achter wat te plaatsen, maar dat lijkt me overkill en meer geode door schaduw. En op termijn willen we toch ook wel twee ramen kunnen plaatsen.

Of denken jullie dat de voorzijde toch de betere optie is?

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4385/36445035931_31cb4d5823.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4410/36536091846_fb2950f0d1_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4345/36185732930_2594a92c80_c.jpg

Wij hebben offertes opgevraagd voor 3*5 in portrait en een in 6*3 in landscape. Dit werd door 1 leverancier aangeraden, de ander gaf aan dat dit te vol werd, ook gezien bevestiging en dergelijke.
Wat wij belangrijk vinden is dat het er estetisch goed uit ziet. Ik heb een hekel aan legpuzzels om maar zoveel mogelijk panelen op het dak kwijt te kunnen.

Beneden de offertes die we tot op heden hebben mogen ontvangen. We hebben er nog 3 uitstaan als het goed is, maar daar nog niets van gehoord.

Graag hoor ik hoe jullie dit zien, onderlinge prijzen in verhouding tot de geleverde apparaten. Zoveel mogelijk proberen in te lezen, maar niveau bepalen van de merken panelen en vooral omvormers blijf ik toch lastig vinden. Het hoeft niet de absolute top te zijn, maar kwalitatief wel goed.

Alvast dank voor het delen van jullie kennis en ervaring _/-\o_

1
15x Trina Solar 275W Full Black
Zeversolar TL3680
4.125WP
EUR 4.900 (1,19 per WP)
Extra: all-in prijs, BTW service, omvormer via UTP ipv wifi

2
18x Trina Solar 275W Full Black
Zeversolar TL3680
4.950WP
EUR 5.560 (1,12 per WP)
Extra: all-inn prijs, BTW service, omvormer via UTP ipv wifi

3
15x Trina Solar 295W Full Black
Sofar TL4000
4.425WP
EUR 5.331 (1,20 per WP
Extra: lokale partij van A tot Z

4
15x Sharp NU-RD300 Mono zwart
Goodwe 3600DNS
4.500WP
EUR 5.610 (1.25 per WP)
Extra: leverancier claimt hoger rendement van ‘merk’ panelen ivm Chinese panelen ?

5
15x Talesun Full Black 275
Trannergy
4.125WP
EUR 4.164 (1.01 per WP)

[ Voor 0% gewijzigd door VidaR-9 op 15-08-2017 14:17 . Reden: aanpassing specs nav posts ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 19:15
Wat is het verschil tussen offerte 1 en 2? Behavle de veel hogere WP in offerte 2? (oftewel, wat is hier de reden voor?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik vind nr 3 ook duur, zonder omvormer.

Qua maat voering, zou je er bijv LG 320 Wp op kunnen knallen: 1686 x 1016 x 40
In portrait, breedte: 5080 + rail + plaatjes, Hoogte 5058
http://www.jenm-zonnepane...0wp-mono-lg320n1k-a5.html

En niet alleen het west dak (=halve dag opbrengst)
Op oost ook, met eventueel wat optimizers (hosola of tygo) bij de schoorstenen.
En dan een 3-fase sma met 2x mppt.

Plannen voor een e-auto: dan alles volleggen en de hele dag opbrengst.

En er bestaan ook 2 mtr panelen. (al is de vraag hoe dat uitpakt met 5m90 hoogte
1956 x 992
http://www.sun-solar.nl/i...euw-op-voorraad-sunsolar/

Edit: nog een opmerking: ga nu al rekening houden met 2 ramen om die ingepast te krijgen...
Wellicht kan dat beter met een kleiner paneel:
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/

[ Voor 125% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2017 13:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Thanks.

Openingspost aangepast nav jullie opmerkingen. 2e offerte is voor 18 panelen (enige installateur die van mening is dat dit makkelijk gaat passen. 3e offerte is inclusief omvormer, nu toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:15:
Ik vind nr 3 ook duur, zonder omvormer.

Qua maat voering, zou je er bijv LG 320 Wp op kunnen knallen: 1686 x 1016 x 40
In portrait, breedte: 5080 + rail + plaatjes, Hoogte 5058
http://www.jenm-zonnepane...0wp-mono-lg320n1k-a5.html

En niet alleen het west dak (=halve dag opbrengst)
Op oost ook, met eventueel wat optimizers (hosola of tygo) bij de schoorstenen.
En dan een 3-fase sma met 2x mppt.

Plannen voor een e-auto: dan alles volleggen en de hele dag opbrengst.

En er bestaan ook 2 mtr panelen. (al is de vraag hoe dat uitpakt met 5m90 hoogte
1956 x 992
http://www.sun-solar.nl/i...euw-op-voorraad-sunsolar/

Edit: nog een opmerking: ga nu al rekening houden met 2 ramen om die ingepast te krijgen...
Wellicht kan dat beter met een kleiner paneel:
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/
Dank voor je reactie. Ik vermoed dat de voorkant meenemen significant duurder gaat worden, gezien optimizers en andere omvormer en dergelijke. Wellicht eerder iets voor de langere termijn. Eerst maar eens verslaafd worden ;)

Grappig dat je 2x linkt naar sun-solar, de enige offerte die ik heb opgevraagd en waar ik nog op wacht :+

Van bovenstaande offertes. Is er een significant verschil tussen 1 en 3 voor wat betreft de omvormers? Zeversolar TL3680 vs Sofar TL4000?

En is er een groot verschil tussen de Trina Solar en Talesun panelen? Qua looks obv plaatjes niet iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zeversolar en sofar is beide chinees (dacht ik)

Maar ik ben SMA fanboy, dus ik kijk daar nooit zo naar. Maar bij geen schaduw, voldoen die ook.
(echter logging met een sma, is wel erg gemakkelijk met een raspberry pi, domoticz, pvoutput, sbfspot)

Wat belangrijker is, is de Vmpp op de omvormer en/of de ingangen van de chinese omvormers niet te beperkt zijn in vermogen. Sma heeft hier weer geen last mee, maar kost wel wat meer.

Je hebt bijvoorbeeld 18x 275=4950 Wp op een 3680 watt omvormer. Dat is dus flink aftoppen en rechte lijnen op de mooiere dagen (zou niet mijn keus zijn, omvormer is te klein gekozen)

En verschil tussen trina solar en talesun?
Geen idee, allebei 275 Wp en chinees.

Als het "gewone" maat panelen worden, waarom niet meteen 300 Wp panelen van Csun?

Doe ff een belletje naar Daniel van Sun-solar.
Dan lig je weer bovenop de stapel... (tel.nr staat op de website)

Edit:
Je kijkt nu naar prijs (begrijpelijk), maar als ik 3 fase zou hebben, zou ik meteen een 3-fase omvormer nemen, die beide dakvlakken aan kan.
18x monopanelen (als dat past) op west, in 1 string op mppt ingang 1, en SF-175 (hoge spanningen) op oost, meerdere "gelijke" stringen parallel, afhankelijk van aantal, op mppt ingang 2.
Hoeft niet meteen alles vol te leggen, maar scheelt je een nieuwe omvormer bij kopen, als de tijd rijp is.

Maar je kan ook invoeden met 2x 1-fase omvormers op een 3-fase aansluiting eventueel.

Het verschil is dat een 3-fase omvormer, je opwek netjes verdeelt over de 3-fases tegelijkertijd, wat weer minder kabelverlies betekent en meer direkt verbruik, wanneer salderen ophoudt te bestaan.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2017 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
@VidaR-9
tja heeft het zin om 275Wp panelen te gaan leggen als het maar net de behoefte van nu kan voorzien. :?

ik zelf zou niks meer willen als lager als 300Wp (in de maat panelen die je nu aan geeft, andere maat mag het een ander Wp aantal zijn, dan kun je er meer leggen.
belangrijkste is het aantal Wp per m2 dakruimte die je hebt ;) )

de vraag of je er nu 18 of 15 kunt leggen, is dan belangrijker als welke offerte.
(met 18x raad ik een ander type paneel aan als met 15x. ;) )

dus zoek eerst uit wat past, als welke offerte leuk is.
(soms zie je wel eens totaal onzinnige offertes, zo van dat is veel Wp maar gaat niet passen, dat geeft niks de opdracht is binnen denkt de verkoper dan. ;) )

verder, ach als je niet hoger kunt gaan als 16A omvormer (dus een +/- 3600 tot 4000W omvormer).
dan kan het nog leuk zijn om daar een 6000Wp aan te hangen, je topt dan wel af, maar je blijft meer kWh per jaar opbrengen.
onderdimensioneren hoeft niet fout te zijn, we zien het alleen liever niet te veel en te vaak. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Dank voor de tips.

Het is inderdaad een goed idee om verder vooruit te denken, al zal dit wel leiden tot hogere kosten op dit moment. Een overweging die we wellicht moeten maken. Als er in de toekomst uitbreiding komt van panelen op de voorzijde of eventueel garage of uitbouw dan is een extra omvormer wellicht ook een idee. Ik zie dit in ieder geval nog niet snel gebeuren.

Er zijn overigens geen concrete plannen voor een elektrische auto, het was meer een opmerking omdat dit over het algemeen meer gemeengoed zal worden binnen nu en 10 jaar.

Zal een dezer dagen eens met de CFO zitten om te bespreken hoe zij erin staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@VidaR-9
grote verschil is: als je er 18x kunt ophangen, dan vind ik het best een goed idee om gewoon 275Wp te pakken.
heb je nog steeds een leuke opbrengst.

zijn het er maar 15x, tja dan worden de LG 320Wp toch snel een stuk leuker.
te op zichtte van de 15x275Wp heb je dan al snel een 600+kWh meer per jaar,
en dat kan erg leuk zijn en de meer prijs het erg waard maken.

(mee nemen, dat hoe groter je set is, de lager de prijs word in €/Wp.
een 5000W omvormer is niet 10x zo duur als een 500W omvormer.
ook houd een bevestiging klem net zo duur een 320Wp als een 275Wp vast.
etc etc etc....)

en vandaag de dag is een lichte overproductie (50% te veel is een lichte over productie. >:) ) niet meer zo een groot verlies als dat een 5 jaar geleden was.
er is veel veranderd. ;)

edit:
pas op, begin niet aan PV, het is erg verslavend, voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer. >:)

zo hebben @AUijtdehaag en ik al een grote vervanging gedaan om geen gas te gebruiken maar elektrisch te verwarmen (met een warmtepomp), dus op maken van je opbrengst is veel makkelijker als het opwekken. ;)
gewoon geen elektra rekening en geen gas rekening (ook geen benzine, oei die word lastig) hebben is erg lekker.
als het zonnetje schijnt is het kassa, een 4kWh per uur (op een top dag) is toch erg lekker. >:)

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 16-08-2017 12:24 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

VidaR-9 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:03:
Momenteel wonen wij een halfjaar in onze nieuwbouw woning [...] en wij hebben (volgens mij) een 3 fase installatie / meter.
Post een foto van je meterbord, misschien kunnen we dan vertellen of het zo is :)

Het maakt namelijk wel uit voor het advies.
Is er ook iemand langsgekomen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Ik zal vanavond eens een foto posten.

Ik heb met behulp van internet ook al wat afgezocht en kwam tot de conclusie dat mijn meter 3 fase is obv specificaties die erop staan, echter mijn kast eruit ziet als 1 fase obv foto's internet. En uiteraard valt in de technische omschirjving van de woning niets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
VidaR-9 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:01:
Ik zal vanavond eens een foto posten.

Ik heb met behulp van internet ook al wat afgezocht en kwam tot de conclusie dat mijn meter 3 fase is obv specificaties die erop staan, echter mijn kast eruit ziet als 1 fase obv foto's internet. En uiteraard valt in de technische omschirjving van de woning niets te vinden.
Dat is iets wat aannemers van nieuwbouwwoningen vaker doen, een eenfasekast monteren boven een 3-fasen-aansluiting. Dat bespaart ze 2 tientjes op de bouw... 8)7

Voor de ombouw heb je dan alleen een 3-fasen-hoofdschakelaar nodig. Die zijn ca. 40 euro... (plus de groepen voor je omvormer)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dan zou je op 1x25A aangesloten zijn, lijkt me niet 8)7
Voor mijn nieuwbouwhuis heb ik expliciet om driefase moeten/kunnen kiezen, kostte €200.
Het is 1x40 (standaard) of 3x25.
Vaak worden wel alle fases naar binnen gebracht, maar wordt er maar één hoofdzekering geplaatst.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

VidaR-9 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:03:
Zelf ook nog aan de optie gedacht om voor en achter wat te plaatsen, maar dat lijkt me overkill en meer geode door schaduw. En op termijn willen we toch ook wel twee ramen kunnen plaatsen.
Stel dat die ramen uiteindelijk de wens v/e dakkapel wordt....
Er is meestal een vergunning nodig als je een dakkapel plaatsen wilt aan de voorkant van je huis.
weet niet of ze bij jullie in de buurt daar moeilijk over gaan doen ivm wat voor reden dan ook...
Alleen maar om mee te geven als overdenking...
Succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Nu online
Proton_ schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:45:
Voor mijn nieuwbouwhuis heb ik expliciet om driefase moeten/kunnen kiezen, kostte €200.
Vaak worden wel alle fases naar binnen gebracht, maar wordt er maar één hoofdzekering geplaatst.
Dan geloof je het niet... Ik heb zelf een huis gekocht waar er één fase in de meterkast afgewerkt was, en de andere 2 fasen keurig afgedopt waren en de hoofdzekeringen uitgeschakeld waren... En de bedoeling was zelfs dat we op die 1x25 elektrisch gingen koken (geen gasleiding in de keuken, hebben we zelf aan laten leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Proton_ schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:45:
Wij hebben idd 1x40. Obv de omschirjving op de schakelaar. Ik ben niet bepaald technisch aangelegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
route99 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:54:
[...]

Stel dat die ramen uiteindelijk de wens v/e dakkapel wordt....
Er is meestal een vergunning nodig als je een dakkapel plaatsen wilt aan de voorkant van je huis.
weet niet of ze bij jullie in de buurt daar moeilijk over gaan doen ivm wat voor reden dan ook...
Alleen maar om mee te geven als overdenking...
Succes verder.
Daar heb ik wel over nagedacht inderdaad. Dakkapel zou veel makkelijker zijn aan de achterkant. Echter op dit moment kan ik me daar de noodzaak niet van indenken. De zolder is best ruim en hoog dus de winst zou beperkt zijn. Eerder twee grote ramen aan de voorkant, wat de ruimte voor zonnepanelen aan de voorkant weer erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
VidaR-9 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:39:
[...]

Wij hebben idd 1x40. Obv de omschirjving op de schakelaar. Ik ben niet bepaald technisch aangelegd ;)
jouw omschrijving van niet bepaald technisch zijn zegt mij al dat je het verkeert kunt hebben ;)

ook als je 3x25A hebt vind je 40A terug in schakelaars in je meter kast. ;)
dus helaas zegt dit niks.
(een foto van de hoofdschakelaar zegt meer, erg grote kans dat je die 1 hebt.
ook een foto van de (waarschijnlijk) slimme meter helpt.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 16-08-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

VidaR-9 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:41:
[...]. Dakkapel zou veel makkelijker zijn aan de achterkant. Echter op dit moment kan ik me daar de noodzaak niet van indenken.
Speelt hooguit bij verkoop op termijn. Als je zelf tientallen jaren tevreden bent met deze keuze en je neemt deze optie/huidige keuze voor lief, prima toch. Je kunt niet alles hebben.

• VidaR-9
Ik heb nu exact dezelfde opstelling als offerte nr 3 binnen van andere lokale aanbieder voor 0.99 per WP. Dat klinkt erg scherp geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Kunnen jullie wat met de foto's van de meterkast en of dit 1 of 3 fase is?

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4360/36509066701_c69001c926_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4425/36600452916_c08948f6cb_c.jpg[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

je hebt drie hoofdzekeringen onder de meter, dus driefasen.
Maar je hebt ook een tweepolige hoofdschakelaar.
Het lijkt er op dat je een éénfase groepenkast op een driefase aansluiting hebt.
Dat is vreemd, maar niet uitzonderlijk.
Kan je een closeup van je hoofdzekeringen (onder de meter) maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:07
1 fase "meterkast" op een 3 fase aansluiting.

Je hebt 3 hoofdautomaten, wat op zich makkelijk is voor het ombouwen van de meterkast naar 3 fase.
Kost je denk ik zo'n 100-150 Euro, afhankelijk van wat je verder nog aan zou willen passen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:16

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

overigens bizar dat dit zo wordt gedaan in nieuwbouwhuizen..
zouden ze wel elk huis op een andere fase aansluiten of zit het hele huizenblok op 1 van de 3 fases?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

In ieder geval is alles boven de 3,7 kW niet selectief aan te sluiten.
Ik zou persoonlijk onafhankelijk van de panelen een fatsoenlijke driefase kast regelen. Een oven, waterkoker en gourmetstel tegelijk en je hoofdzekering klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Proton_ schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:18:
Ik zou persoonlijk onafhankelijk van de panelen een fatsoenlijke driefase kast regelen. Een oven, waterkoker en gourmetstel tegelijk en je hoofdzekering klapt.
Is dat zo? Er staat hier regelmatig wasmachine, droger en oven tegelijk aan en nog wat standaard elektrisch spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tja, een automaat staat best wel lang best wel veel overbelasting toe, en wasmachines en drogers worden steeds zuiniger. Je kunt er best lang mee weg komen.
Maar meer serieuze apparatuur kan niet/lastig/alleen met mazzel. (laadpaal elektrische auto, inductieplaat, quooker, warmtepomp, 6000Wp aan panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Ok, Thanks voor het advies. Maar eens navraag doen om het te laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hang gewoon zo eentje op:
https://www.groepenkastbe...-HAF-groepenkasten-3-Fase
(er zijn ook dubbele, als je veel groepen nodig hebt)

en zet de huidige op markplaats.

(Of je neemt eenzelfde maar dan 3-fase en kan je misschien nog wel wat eruit her gebruiken)
https://www.groepenkastbe...kast-330x220-(HxB)-Hfd-3F

Maar met eventueel een 3-fase kWh meter en zekering automaat voor je omvormer, zit het al snel vol natuurlijk.

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2017 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Proton_ schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:18:
Een 3 fasen hoofdschakelaar er in met een extra aardlek en wat interne bedrading wijzigen en hij heeft 12 groepen tot zijn beschikking.
Selectief zat zou ik zeggen.

Maar ik denk dat de meter gewoon enkel fase is en maar 1 van de hoofdzekeringen gebruikt word die waarschijnlijk 40A is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Of je laat bij het installeren van de panelen gelijk de hoofdschakelaar omwisselen en je zet er een alamat bij voor de panelen. Dan ben je voor ~€60 klaar.
Voor de oorspronkelijke vraag:
Je kan tot ca 4500 Wp aan panelen op Zuid of Oost of West en ca 5500 Wp oost+west kwijt op een 3,7 kW omvormer (zoals de 3680W types).
Een grotere omvormer dan dat levert een suffe selectiviteitsdiscussie op of creatieve oplossingen van van meerdere kleinere omvormers, de technisch betere oplossing is dan een driefase omvormer.
Dan is de limiet vooral je kavelgrootte.

Edit: wellicht wat @Rol-Co zegt. Een close up geeft uitsluitsel :)

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 18-08-2017 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als ik inzoem op de foto, zie ik heel wazig het Y symbooltje op de slimme meter.
Lijkt me dus wel een 3-fase meter. (maar betere pics gevraagd)

Dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://energiepionier.nl/wp-content/uploads/sites/5/2014/07/slimme-meter.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 20:34:
Als ik inzoem op de foto, zie ik heel wazig het Y symbooltje op de slimme meter.
Lijkt me dus wel een 3-fase meter. (maar betere pics gevraagd)

Dit dus:
[afbeelding]
Zou kunnen inderdaad, maar is een slimme meter niet altijd een 3 fase meter? Waar maar 1 fase aangesloten zit?
Als er 3 fasen en een nul vanaf de meter komen en er zit een enkel fase hoofdschakelaar in de meterkast, waar hebben ze de andere 2 fasen op aangesloten dan? Los in de kast lijkt me niet, op de verdeelblokjes in de kast lijkt me ook niet aangezien dan het gevaar bestaat dat iemand iets aansluit buiten de hoofdschakelaar om.

Stedin stapt hier gewoon weer in de auto als ze de 3 fasen en nul na de meter niet allemaal kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je in het display L1 L2 L3 ziet zijn alle fasen aangesloten.
Als je een hoofdzekering laat klappen, dan verdwijnt er eentje uit het display :X

@Rol-Co in een kroonsteentje natuurlijk ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 18-08-2017 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 20:58:
Als je in het display L1 L2 L3 ziet zijn alle fasen aangesloten.
Als je een hoofdzekering laat klappen, dan verdwijnt er eentje uit het display :X

@Rol-Co in een kroonsteentje natuurlijk ;)
Ah, de beruchte kroonsteen, natuurlijk! :)

Maar op de andere 2 fasen meet hij nog wel als die ene geklapt is? (Je klinkt als een ervarings deskundige? )
Dan is een foto van de display dus nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Jup, pas als er geen fasen over zijn, dan stopt de meting.
De meter laat dat zien door het display helemaal uit te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Wat "close-ups".

Geen idee waar je vaag een Y ziet btw ;)

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4337/36608818966_c074c6b3e7_k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4438/35846011333_b286c37799_k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4350/36517015211_25658471dd_k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Nu online
Die Y staat onder T5/T6, onder het display. Ja, dit is dus een 3-fasenmeter. En de aansluiting heb je ook al. Dus het enige wat je mist is de goede hoofdschakelaar.

25,42 euro...

[ Voor 45% gewijzigd door Oekiejoekie op 18-08-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

En netjes drie keer een C25 hoofdzekering.
Dit is blijkbaar de nieuwe standaard voor bouwend Nederland :/
Nou ja, elke beunhaas kan nu relatief veilig op eigen houtje krachtstroom aanleggen zonder dat de netbeheerder langs hoeft te komen...

@Oekiejoekie je had helemaal gelijk :)

Ik blijf het vreemd vinden.
De netbeheerder zegt 'gezien de energietransitie met elektrische auto's en warmtepompen doen we alle nieuwe aansluitingen op drie fasen' en de bouwer zegt 'ja dag, dat kost me €10 meer, ik hang gewoon een oude kast op'. En dat op een huis van drie ton...

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 18-08-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Nu online
Proton_ schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 22:41:
En netjes drie keer een C25 hoofdzekering.
Dit is blijkbaar de nieuwe standaard voor bouwend Nederland :/
Nou ja, elke beunhaas kan nu relatief veilig op eigen houtje krachtstroom aanleggen zonder dat de netbeheerder langs hoeft te komen...

@Oekiejoekie je had helemaal gelijk :)

Ik blijf het vreemd vinden.
De netbeheerder zegt 'gezien de energietransitie met elektrische auto's en warmtepompen doen we alle nieuwe aansluitingen op drie fasen' en de bouwer zegt 'ja dag, dat kost me €10 meer, ik hang gewoon een oude kast op'.
Wat ik op zich wel vreemd vind... Ik kreeg destijds een zelfde situatie opgeleverd, maar daar waren de L2 en L3-hoofdzekering keurig uitgeschakeld en zat er een zegeldraadje doorheen (zonder zegel) tegen per ongeluk inschakelen... Heeft @TS die er zelf uitgehobby'd en aangezet ? of levert Liander het nu zo op ??

Edit: @Proton_ de hoofdschakelaar die @TS heeft kost op die site 11,80. 3-fasen 40A kost 26,18. Dat is dus wel ruim 14 euro op de hele bouwsom :D (en het model wat ik postte was de 3x63A die nog 60 cent goedkoper is...)

[ Voor 10% gewijzigd door Oekiejoekie op 18-08-2017 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Heel apart, stedin gaat niet eens beginnen als ik geen 3 fasen hoofdschakelaar na de meter heb, en liander sluit gewoon aan op een enkel fase hoofdschakelaar.

Andere hoofdschakelaar er in, 1 extra aardlek en 4 groepen en klaar.
Omvormer op 3 fasen, of 2 omvormers 4000W op ieder eigen groep.
Je kan alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Oekiejoekie schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 22:44:
[...]

Wat ik op zich wel vreemd vind... Ik kreeg destijds een zelfde situatie opgeleverd, maar daar waren de L2 en L3-hoofdzekering keurig uitgeschakeld en zat er een zegeldraadje doorheen (zonder zegel) tegen per ongeluk inschakelen... Heeft @TS die er zelf uitgehobby'd en aangezet ? of levert Liander het nu zo op ??

Edit: @Proton_ de hoofdschakelaar die @TS heeft kost op die site 11,80. 3-fasen 40A kost 26,18. Dat is dus wel ruim 14 euro op de hele bouwsom :D (en het model wat ik postte was de 3x63A die nog 60 cent goedkoper is...)
Ik heb niets zelfs geklust hoor. Zoals je wellicht al hebt gemerkt heb ik niet veel verstand van elektriciteit, dus daar ga ik niet zelf aan hobby'en.

• VidaR-9
Inmiddels zijn we maandje later en wel het een en ander wijzer, maar nog geen beslissing kunnen nemen.

We hebben dus 3x25A aansluiting + meter, maar er is slecht 1 fase aangesloten (dus maar 1x25A). We willen 18 x 295WP neerleggen, dus max 5.310 op west.

Onze voorkeursleverancier heeft aangegeven dat hij bij voorkeur een 5000WP omvormer aansluit op 35A, aangezien die omvormer beter zijn werk doet dan een 3 fase omvormer bij minder zon en dus op jaarbasis een hoger rendement moet opleveren.

3x35A gaat me echter ca 600 euro meer vastrecht kosten op jaarbasis, dus dat is ook geen optie.

Al met al begin ik het behoorlijk zat te worden dat het geen simpel wat zonnepanelen op het dak gooien is, maar toch ook nagedacht moet worden over het totale pakket.

Aanpassen meterkast heeft voorkeur 3x25A, dit kan ik voor ca 300 euro laten doen waarbij ze huidige groepen ed allemaal netjes aanpassen en verdelen over de 3 fasen. Maargoed, wat te doen dan met de omvormer. |:(

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens de datasheets is het argument dat een éénfase omvormer beter zijn werk doet dan een 3 fase omvormer bij minder zon en dus op jaarbasis een hoger rendement moet opleveren, onjuist.

Je leverancier moet ook snappen dat 3x35A geen realistische optie is en dat 1x40A wellicht wel eenvoudig kan, maar niet toekomstbestendig is.
Wellicht heeft hij er niet veel ervaring mee, en maakt onbekend in dit geval onbemind.

[edit] vergelijk zelf maar.
Eenfase.
Efficiency curve op pagina 3:
http://files.sma.de/dl/28329/SB30-50-DEN1721-V24web.pdf

Driefase.
Efficiency curve op pagina 4 (nb: is van de 12kW variant, dus worst case mis je de rechterhelft van de grafiek).
http://files.sma.de/dl/17781/STP12000TL-DEN1723-V10web.pdf

[ Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 21-09-2017 08:21 ]

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

VidaR-9 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:37:
Inmiddels zijn we maandje later en wel het een en ander wijzer, maar nog geen beslissing kunnen nemen.

We hebben dus 3x25A aansluiting + meter, maar er is slecht 1 fase aangesloten (dus maar 1x25A). We willen 18 x 295WP neerleggen, dus max 5.310 op west.

Onze voorkeursleverancier heeft aangegeven dat hij bij voorkeur een 5000WP omvormer aansluit op 35A, aangezien die omvormer beter zijn werk doet dan een 3 fase omvormer bij minder zon en dus op jaarbasis een hoger rendement moet opleveren.

3x35A gaat me echter ca 600 euro meer vastrecht kosten op jaarbasis, dus dat is ook geen optie.

Al met al begin ik het behoorlijk zat te worden dat het geen simpel wat zonnepanelen op het dak gooien is, maar toch ook nagedacht moet worden over het totale pakket.

Aanpassen meterkast heeft voorkeur 3x25A, dit kan ik voor ca 300 euro laten doen waarbij ze huidige groepen ed allemaal netjes aanpassen en verdelen over de 3 fasen. Maargoed, wat te doen dan met de omvormer. |:(
3x35A ... Komt hij ook gelijk een spa voor je neerzetten? Met Infrarood sauna en bubbelbad?
Denk dat meneer de leverancier maar even terug moet naar de teken tafel. Zoals genoemd zijn er voldoende alternatieven.

Be fast .... Be furious....

Pagina: 1