Aanpassing desktop computer in verband met photoshop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPhoto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik moet mijn desktop computer aanpassen omdat ik zit met lange wachttijden met Photoshop.
Hieronder mijn specificaties en vraagstelling. Ik heb niet heel veel verstand van computers en zoek daarom advies.

Huidige config.
• CPU – i7 intel core 2600 CPU @ 3,4 GHz
• Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 750 Ti/PCIe/SSE2
• ram: 6 GB
• C schijf: SSD Crucial CT250MX200SSD1
• Externe harde schijven: 2 x WD Elements 107C, 4,5 TB
• 2 x USB 3.0 port
• interne harde schijf: 2,7 TB
• interne harde schijf: 1 TB
• DVD station

Programma’s

• Windows 7
• office 2007
• Adobe CS6

Probleem:

Ik werk dagelijks met Photoshop. Ik bewerk standaard bestanden van 5 tot 15 GB. Waar ik mij aan stoor zijn de lange wachttijden voor het openen en de opslag van deze bestanden.
Daarnaast loopt mijn harde schijf (WD Elements nr.1) redelijk snel vol.
Hetzelfde geldt voor mijn backup schijf (WD Elements nr. 2).

Mijn eigen oplossing:

Ik zit eraan te denken om een nieuw moederbord te kopen, daarop mijn huidige CPU te zetten, voldoende ruimte op het moederbord te hebben voor een ram geheugen van 32 GB (zodat ik dit altijd nog kan uitbreiden). Daarnaast mijn ram geheugen uit te breiden naar 16 GB (met een optie naar 32 GB).
De videokaart, SSD schijf, harde schijven enz. wil ik gewoon blijven gebruiken.
Dit nieuwe moederbord zal in een nieuwe kast moeten. Ook zou ik graag 6 USB 3.0 poorten willen hebben om mijn externe schijven op aan te sluiten.
En ik wil, op termijn, mijn externe harde schijven kunnen vervangen/uitbreiden.

Vraagstelling:

1. Is mijn “eigen oplossing” een goede oplossing of hebben jullie een beter advies.
2. Blijft Photoshop (dat op de SSD schijf staat) werken of krijg ik problemen als ik mijn moederbord ga vervangen.

Ik hoor graag wat jullie adviseren.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waar ik mij aan stoor zijn de lange wachttijden voor het openen en de opslag van deze bestanden.
Ik ben niet zo thuis in moederborden, maar als je bovenstaand probleem wilt oplossen zal je de snelheid van de foto-harddisks moeten aanpakken. Daarbij lijkt mij vergroting van je RAM direct naar 32GB een goede zaak. Ik denk dat je met 16GB al snel weer aan de limiet zit met bestanden tot 15GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Welk merk en type moederbord heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPhoto
Beste Desmond,
het ram geheugen naar 32 GB leek me ook al een goed idee. De snelheid van de foto harddiscs lijkt me ook een goede. Moet ik daarvoor naar een SSD schijf? Die zou ik als werkeenheid kunnen gebruiken en als het project klaar is het op mijn "normale" harddisc overzetten.

Vraag blijft dan welk moederbord en computerkast ik moet aanschaffen.

Thanks tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPhoto
Beste ACB2401,

Mijn merk en type moedebord zijn: acer aspire M3970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-07 13:41
Ik heb laatst een pc gebouwd puur en alleen voor photoshop, misschien kun je hier wat mee?

Photoshop desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
Nogal wiedes dat het niet lekker loopt met 6GB ram en foto's van 5-15GB.

Je gebruikt of je huidige moederbord en vult dat met 16/32 GB geheugen, of je koopt een nieuw moederbord, cpu en geheugen.

Je processor past namelijk niet op de nieuwe moederborden.

Ik snap de wens voor een nieuw moederbord ook niet, want je huidige kan al 32 GB aan. Een Usb 3.0-aansluiting kun je doen met een kaartje van 2 tientjes.

Je opslag zou aanzienlijk sneller worden door een ssd te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPhoto
White Feather schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:18:
Nogal wiedes dat het niet lekker loopt met 6GB ram en foto's van 5-15GB.

Je gebruikt of je huidige moederbord en vult dat met 16/32 GB geheugen, of je koopt een nieuw moederbord, cpu en geheugen.

Je processor past namelijk niet op de nieuwe moederborden.

Ik snap de wens voor een nieuw moederbord ook niet, want je huidige kan al 32 GB aan. Een Usb 3.0-aansluiting kun je doen met een kaartje van 2 tientjes.

Je opslag zou aanzienlijk sneller worden door een ssd te gebruiken.
Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar aanpassing van mijn huidige compu.
Ik heb 4 slots in mijn moederbord zitten, waarvan 3 gevuld met 2 GB geheugen.
Kan ik dit geheugen gewoon vervangen voor 4 x 8 GB? Kan mijn compu dit aan?
Dan plaats ik er nog een externe SSD bij en klaar is kees.
Of is dit te simpel gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:36
MrPhoto schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:24:
[...]

Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar aanpassing van mijn huidige compu.
Ik heb 4 slots in mijn moederbord zitten, waarvan 3 gevuld met 2 GB geheugen.
Kan ik dit geheugen gewoon vervangen voor 4 x 8 GB? Kan mijn compu dit aan?
Dan plaats ik er nog een externe SSD bij en klaar is kees.
Of is dit te simpel gedacht?
Waarom per se extern? In mijn ervaring zijn laadtijden altijd langer bij extern vs intern.. Ook een externe ssd is in mijn ervaring trager dan intern. (480gb sandisk extreme icm sharkoon usb 3.1 behuizing, zelfde ssd intern gebruikt).
En op hun beurt zijn hdd's weer trager met laden dan ssd's.

Ofwel mijn idee zou zijn gooi er een berg ram bij en werk vanaf een interne ssd. Eventueel sync je die met een externe schijf als je de bestanden ook ergens anders nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:07

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat je wilt, gaat niet.

1. Nieuwe moederborden, nieuwe sockets. Je 2e generatie i7 past niet op een bord voor een 7e of binnenkort; 8e generatie i7/9; or Ryzen.
2. DDR3 = "voorbij". Je 2600 werkt met DDR3 geheugen. We zitten op DDR4; en DDR4 past niet in 3 (en vice-versa).
3. Je werkt met grote files, naar slome schijven (die swappen), en je kan ze niet kwijt in je geheugen. Je hebt meer geheugen nodig, en wat buffer; met files van 15GB zou ik 24+ GB aan geheugen aanraden
4. Je denkt met extern het snel te kunnen laten zijn. Dat kan, maar dan zit je aan thunderbolt + PCIe 3.0 eer het snel is... of het gedrocht wat eSATA heet. Mijn advies? Lekker intern houden.

Je komt eigenlijk uit op een nieuwe PC... de oude schat ik niet rendabel upgradebaar meer. Gezien je werklast zal een Ryzen oplossing niet verkeerd zijn, en gezien het feit dat ik Acer last, zit je eigenlijk per definitie aan een nieuwe kast + degelijke PSU.

Een mooie gelegenheid om ook je software te updaten.

Gezien je werklast en je geheugen, zit je nu eigenlijk overigens te double-dippen qua vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Umbrah schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:47:
Wat je wilt, gaat niet.

1. Nieuwe moederborden, nieuwe sockets. Je 2e generatie i7 past niet op een bord voor een 7e of binnenkort; 8e generatie i7/9; or Ryzen.
2. DDR3 = "voorbij". Je 2600 werkt met DDR3 geheugen. We zitten op DDR4; en DDR4 past niet in 3 (en vice-versa).
3. Je werkt met grote files, naar slome schijven (die swappen), en je kan ze niet kwijt in je geheugen. Je hebt meer geheugen nodig, en wat buffer; met files van 15GB zou ik 24+ GB aan geheugen aanraden
4. Je denkt met extern het snel te kunnen laten zijn. Dat kan, maar dan zit je aan thunderbolt + PCIe 3.0 eer het snel is... of het gedrocht wat eSATA heet. Mijn advies? Lekker intern houden.

Je komt eigenlijk uit op een nieuwe PC... de oude schat ik niet rendabel upgradebaar meer. Gezien je werklast zal een Ryzen oplossing niet verkeerd zijn, en gezien het feit dat ik Acer last, zit je eigenlijk per definitie aan een nieuwe kast + degelijke PSU.

Een mooie gelegenheid om ook je software te updaten.

Gezien je werklast en je geheugen, zit je nu eigenlijk overigens te double-dippen qua vertraging.
Gaat prima.

Interne Sata ssd is inderdaad aanzienlijk sneller dan een externe Usb-variant.

Ik zou er een behoorlijke ssd bij kopen (850 Evo/Crucial van 500 GB), die kun je altijd nog meenemen naar een nieuw systeem.

Geheugen zou ik gewoon via Vraag&Aanbod kopen:https://tweakers.net/categorie/545/geheugen-intern/aanbod/#filter:RcpBCoAgFIThu8zahU-t1AN0gZbRQkJCyIiKiMK7Zy1qNfzDd2F2g2_C6WGJc4Z19n0dxs0vK-wFktUzuxthW5BClxgK9XwxTLCgUmoFhuiOXFJUpUYmyhD_kSYjPvNGSukG

Als je een 16 GB set koopt, dan zit je met wat je nu al hebt op 20 GB. Zal al een giga verschil geven. Dat is te doen voor zo'n € 90.

Een echte update van cpu, moederbord en geheugen kost je vele 100-den euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPhoto
White Feather schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 19:12:
[...]

Gaat prima.

Interne Sata ssd is inderdaad aanzienlijk sneller dan een externe Usb-variant.

Ik zou er een behoorlijke ssd bij kopen (850 Evo/Crucial van 500 GB), die kun je altijd nog meenemen naar een nieuw systeem.

Geheugen zou ik gewoon via Vraag&Aanbod kopen:https://tweakers.net/categorie/545/geheugen-intern/aanbod/#filter:RcpBCoAgFIThu8zahU-t1AN0gZbRQkJCyIiKiMK7Zy1qNfzDd2F2g2_C6WGJc4Z19n0dxs0vK-wFktUzuxthW5BClxgK9XwxTLCgUmoFhuiOXFJUpUYmyhD_kSYjPvNGSukG

Als je een 16 GB set koopt, dan zit je met wat je nu al hebt op 20 GB. Zal al een giga verschil geven. Dat is te doen voor zo'n € 90.

Een echte update van cpu, moederbord en geheugen kost je vele 100-den euro's.
Dan ga ik voor een interne SSD zoals je bovenstaand adviseert.
Echter, als ik op internet nakijk wat het max. geheugen is voor dit moederbord kom ik op 16 GB (4 x 4 Gb)
zie hieronder:

Your Acer Aspire M3970-UC10P
system specs as shipped

memory
Maximum Memory:16GB
Slots:4 (2 banks of 2)

Kan ik dan niet beter 4 van deze strips kopen?
4 x 4 GB
pricewatch: Samsung M378B5273CH0-CH9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Je 2e generatie Core-i kan gewoon 32 GB aan: http://ark.intel.com/prod...r-8M-Cache-up-to-3_80-GHz

8 GB Dimms waren toen nog zeldzaam, dus vaak werd er dan als maximum 4x4=16 GB opgegeven.

Je hebt meer zekerheid dat het werkt met 4x4, maar 2x8 zou dus ook gewoon moeten werken en geeft je in combi met de 2x2 20 GB.
Pagina: 1