Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:12
Hallo luitjes,

Ik ben voor mijn vriendin op zoek naar een nieuwe desktop ter vervanging van haar Sony i3 laptop welke te traag begint te worden voor fotobewerking. Ondanks een SSD en 8 gig geheugen. Daar ik zelf nogal een leek ben in dit soort dingen, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc wordt alleen maar gebruikt voor fotobewerking, denk aan Photoshop en Lightroom, dit alles moet lekker snel en soepel gaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
tussen de 1000-1500 euro, minder mag altijd natuurlijk

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen de monitor gaat mee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier kan ik kort in zijn.. Alles dus :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het mooiste zou zijn, dat dit alles in een kleine kast komt welke ook nog eens stil is. Aangezien de desktop in de woonkamer komt te staan.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dus dat jullie mij kunnen adviseren hierin, en of ik eventueel aanpassingen moet doen. Ik weet namelijk niet of ik voor een i5 of een i7 zou moeten gaan, aangezien ik hoor dat het verschil verwaarloosbaar zou zijn. Het samengestelde lijstje is wat een collega mij aanraadde, maar misschien zijn er toch wat dingen net weer iets beter voor hetzelfde geld :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 350,71€ 350,71
1Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming€ 147,95€ 147,95
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 277,50€ 277,50
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 142,50€ 142,50
1Fractal Design Define S€ 76,-€ 76,-
1be quiet! Pure Rock Slim€ 23,-€ 23,-
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 274,75€ 274,75
1Sharkoon WPM600 Bronze€ 58,-€ 58,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 94,-€ 94,-
1Raidsonic Icy Box IB-867€ 34,-€ 34,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.478,41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Enorme overkill. Voor de helft van de prijs heb je een machine die net zo snel, of zelfs sneller is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 17:54
Een andere r5 1600 op een b350 gaming 3 met 32gb ram en een rx570 is een stuk voordeliger en sneller voor je wensen denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-09 17:35

Squats

Wereldreizende tweaker

Even een systeempje samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 225,90€ 225,90
1ASRock AB350M Pro4€ 84,45€ 84,45
1Sapphire Pulse Radeon RX 560 2GD5€ 105,45€ 105,45
1Seagate Barracuda, 4TB€ 109,90€ 109,90
1Fractal Design Define Mini C€ 78,-€ 78,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G4D30AETA€ 116,95€ 116,95
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,18€ 79,18
1Samsung 850 EVO 250GB€ 94,-€ 94,-
1Transcend All-in-1 USB 3.0€ 13,18€ 13,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 907,01

Ryzen 1600 (met koeler), betere kwaliteit voeding, goede behuizing die kleiner is maar nogsteeds genoeg upgrademogelijkheden bied, zelfde hoeveelheid opslag, minder overkill gpu (er wordt toch niet mee gegamed), 16gb, niet 32 gb ram (voor lighroom en ps is dat echt niet nodig). Externe kaartlezer, kan je desnoods achter het beeldscherm plakken of onder je bureau. Er zitten twee case fan headers op het mobo, of als je pwm wilt, even een fansplitter erbij omdat er eentje 3pin is. Plus asrock pro4 series zijn prima bordjes.

Scheelt je zo'n 500 euro en gok dat ze hiermee flink vooruit gaat.

Ps. Eigenlijk wilde ik de nano s aanraden, maar helaas zijn er behalve die van biostar nog niet genoeg itx bordjes voor ryzen verkrijgbaar om een goede aanbeveling te doen. |:(

Bericht ontvangen uit China

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De beste interactie met de meeste apps zoals Ps en Lr heb je toch echt met de 7700k. (je laat een alleen een klein beetje liggen met Lr export tov een ryzen 8 core al komt dat niet overal naar voren, maar de 7700k is ook sneller in Lr export dan de ryzen 1600)

Ik zie niet in waarom je voor minder dan een 7700k zou gaan met dit budget.

wat minder dan een 1060 lijkt me idd wel ok die zal wel redelijk overkill zijn. Aangezien je de 7700k niet gaat overclocken kun je toe met een simpel moederbordje.

Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=42028&width=701

Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=42012&width=651

In de laatste tweakers review staat de 7700k ook bovenaan bij Lr en Ps

[ Voor 39% gewijzigd door maratropa op 27-05-2017 08:20 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Dat het een beetje overkill is dat had ik misschien al wel verwacht, maar ik wil er gewoon 100% zeker van zijn dat alles snel en soepel verloopt. Het is natuurlijk niet zo dat ik deze setup eerst ergens kan testen :)

Dus wat dat betreft wil ik wel graag bij de I7 blijven, dan weet ik tenminste zeker dat het goed zit wat dat betreft.
Als ik het moederbord en videokaart uit het lijstje van Squats neem, is dat wel compatibel met de i7?

Alvast bedankt voor jullie hulp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@dropkikker dat is een AMD moederbord, dan moet je die i7 wel heel hard aandrukken :p

voor die i7 heb je een z270, h270 of b250 moederbord nodig afhankelijk van wat je voor features zoekt.

in de videokaart ben je flexibel. Die 7700k vind ik geen overkill want die heeft ook echt nut, maar 300 euro voor een 1060 is waarschijnlijk echt onzinnig omdat je met Ps en Lr de kracht daarvan zelden tot nooit inzet. Zo'n genoemde radeon 560 lijkt me veel reëler.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squats

Squats

Wereldreizende tweaker

De reden waarom ik een 1600 heb gepakt en geen 7700k is omdat hij aangeeft niet te willen overklokken, dan heb je dus niet zo veel aan een K versie. dan zou het een i7 7700(NON K) worden met een H270/B250(let op!, niet een amd AB350, maar een intel B250) bord, en gezien de kloksnelheden dan, kan je echt beter een ryzen pakken. want om nou een unlocked processor te kopen met een h/b chipset bord is een beetje nutteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@Squats check de default clocks op die 7700k; die is daardoor juist geschikt om niet te oc'en op omdat hij al zo hoog loopt. En daarom is het voor het gros van de applicaties de beste cpu, zoals je boven ook ziet.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Squats schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 08:03:
Even een systeempje samengesteld:

.....
Een RX560? haha, helaas kan ik de build niet serieus nemen voor grafische doeleinden.

Toevoeging: Die kaart is niet echt snel... persoonlijke ervaring. Voor zware photoshop bewerkingen kun je beter naar een RX580 / 1070 kijken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 17:59
Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 11:41:
[...]

Een RX560? haha, helaas kan ik de build niet serieus nemen voor grafische doeleinden.

Toevoeging: Die kaart is niet echt snel... persoonlijke ervaring. Voor zware photoshop bewerkingen kun je beter naar een RX580 / 1070 kijken.
Ik denk dat je daar de plank missslaat, wellicht dat je toentertijd een andere bottleneck had of iets dergelijks? Mijn gpu, GTX 970, staat tijdens mijn werkzaamheden in lightroom en photoshop 3x uit zijn neus te vreten. Zie ook hier https://www.pugetsystems....orce-GPU-Performance-899/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

analogworm schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 11:55:
[...]

Ik denk dat je daar de plank missslaat, wellicht dat je toentertijd een andere bottleneck had of iets dergelijks? Mijn gpu, GTX 970, staat tijdens mijn werkzaamheden in lightroom en photoshop 3x uit zijn neus te vreten. Zie ook hier https://www.pugetsystems....orce-GPU-Performance-899/
Ik kan je garanderen dat het niet allemaal vloeiend zal gaan, zeker niet bij het bewerken van meerdere layers. Dit is niet zo lang geleden, maar de RX460 en RX560 zijn beide te zwak om soepel grote afbeeldingen (vooral hoge resoluties) te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squats

Squats

Wereldreizende tweaker

@Verwijderd Cuda acceleration etc zijn enigsinds belangrijk bij videoediting, bij foto gaat het voornamelijk om de processorkracht. Je gaat me niet vertellen dat je voor photoshoppen een 1070 nodig hebt... zie bericht hierboven.

@maratropa Weet ik heel goed, maar het gaat me er meer om dat hij beter een locked kan kopen, dan 30 euro extra kan uitgeven aan een k versie die hij toch niet kan overclocken, die 300mhz is niet zo degelijk te merken, overclocked is een ander verhaal, dan zet je er nog +/- 500mhz bovenop en dan is het wel te merken. En vergeet niet de extra kosten voor een koeler. dus tel daar maar minimaal nog €20,- bij op, ben je weer €50,- verder. Ik denk dat 90% het met me eens is dat je beter een locked i7 kan kopen dan een overklokbare als je het toch niet gaat doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Squats schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 12:11:
@Verwijderd Cuda acceleration etc zijn enigsinds belangrijk bij videoediting, bij foto gaat het voornamelijk om de processorkracht. Je gaat me niet vertellen dat je voor photoshoppen een 1070 nodig hebt... zie bericht hierboven.

@maratropa Weet ik heel goed, maar het gaat me er meer om dat hij beter een locked kan kopen, dan 30 euro extra kan uitgeven aan een k versie die hij toch niet kan overclocken, die 300mhz is niet zo degelijk te merken, overclocked is een ander verhaal, dan zet je er nog +/- 500mhz bovenop en dan is het wel te merken. En vergeet niet de extra kosten voor een koeler. dus tel daar maar minimaal nog €20,- bij op, ben je weer €50,- verder. Ik denk dat 90% het met me eens is dat je beter een locked i7 kan kopen dan een overklokbare als je het toch niet gaat doen :D
Niet nodig, wel prettig.. een GTX1060 of RX570 is prima... Moet wel een beetje futureproof zijn. In mijn geval was het een i5 6400 i.c.m. RX460, vaak mouselag in het pakket zelf. Toen vervangen voor een RX580* en de problemen waren weg...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2017 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Allemaal mooi deze discussie, maar we gaan er maar even vanuit dat de werkzaamheden in ps en lr zeer veel vragen. Dit hangt echter af van de gebruiker. En wat die precies doet, dat weten we niet.

Wat we wel weten is, dat de werkzaamheden tot nu toe op een oud laptopje met celeron cpu werden uitgevoerd (gpu ??), en dat misschien het os (welk) helemaal vervuild is, of er veel stof in de laptop zat etc.

Maar het systeem dat nu wordt voorgesteld is voor semi-professional werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squats

Squats

Wereldreizende tweaker

Even een paar linkjes waar mensen het erover hebben, zodat ik even uitleg waar mijn mening vandaan komt, en natuurlijk van mensen op mijn werk die in professional design zitten:

http://www.tomshardware.c...s-card-photo-editing.html (comment van HDII)

https://www.quora.com/Wha...cs-card-for-photo-editing

Mensen zeggen allemaal pak een gpu van rond de $100 voor professioneel, casuals kunnen zelfs intelHD gebruiken... PS gebruikt inderdaad GPU acceleration, maar lightroom niet zo zeer. RAM zou hoger kunnen inderdaad, maar gpu hoeft echt geen 1070/1060 te zijn.
3D renderen (denk aan autocad) en videobewerking (premiere pro) kunnen inderdaad wel profijt hebben van een krachtigere videokaart maar fotobewerking OOK op professioneel niveau hebben meer aan andere componenten dan een dikke gpu, tenminste als ze geen games spelen zoal bij TS het geval is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Reepje schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 12:15:
Allemaal mooi deze discussie, maar we gaan er maar even vanuit dat de werkzaamheden in ps en lr zeer veel vragen. Dit hangt echter af van de gebruiker. En wat die precies doet, dat weten we niet.

Wat we wel weten is, dat de werkzaamheden tot nu toe op een oud laptopje met celeron cpu werden uitgevoerd (gpu ??), en dat misschien het os (welk) helemaal vervuild is, of er veel stof in de laptop zat etc.

Maar het systeem dat nu wordt voorgesteld is voor semi-professional werk.
In het verlengde hiervan zou ik zeggen: stel vooral eerst eens een streefbedrag vast. geld uitgeven kan zonder meer, maar lijkt me idd gruwelijke overkill voor incidenteel of non-professioneel gebruik. Relevante vraag lijkt me vooral of ze hier veel meer mee wil gaan doen dan nu het geval is, enz.

Een i7 7700k is ongetwijfeld het snelst, maar gegeven dat die TH staafdiagrammen het alleen hebben over relatieve performance, en het niet wordt gerelateerd aan huidig, vertelt het tegelijk heel weinig.
Dus: gaat het on tientallen, honderden, duizenden foto's per keer? Zou ze dat willen? Kan ze er 2 uur per week aan besteden? 20? Enz.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 12:11:
[...]

Ik kan je garanderen dat het niet allemaal vloeiend zal gaan, zeker niet bij het bewerken van meerdere layers. Dit is niet zo lang geleden, maar de RX460 en RX560 zijn beide te zwak om soepel grote afbeeldingen (vooral hoge resoluties) te verwerken.
Gelukkig geloof ik je niet op je mooie blauwe ogen. ;) Er zijn maar een beperkt aantal features in photoshop die door de GPU versneld worden. De mijn inziens belangrijkste, de raw converter, toont in de benchmarks geen noemenswaardig verschil tussen gpus

Dus het bewerken van meerdere layers is een nogal ruim bemeten bewoording. Wellicht als je over meerdere lagen een warp tool gebruikt of heftig de blur gallery gebruikt zal je het verschil in gpu kracht merken. Maar ook hier gebruikt photoshop een flat layer voor je preview en het editten, Ps rendered uiteindelijk alle lagen naderhand. Tijdens het renderen merk je dat verschil dan misschien.

Aan de hand van de nog te volgen antwoorden op @Reepje zijn vragen zou ik zelfs overwegen gewoon op de iGPU te werken.

Daaropvolgend kan je ook dieper ingaan op de workflow, zo versnellen het vergroten van het Cache en het gebruiken van Smart previews in lightroom de workflow enorm. Er zou bijvoorbeeld ook een grotere SSD om van te werken overwogen kunnen worden. Maar ook dat is afhankelijk van het aantal projecten en het daarmee gepaarde aantal foto's dat 'gelijktijdig' wordt verwerkt.

@foppe-jan Wellicht helpt het doorlezen van de gehele reviews je om wat meer betekenis te geven aan de staafdiagrammen: Puget systems Ryzen Photoshop - Lightroom

[ Voor 10% gewijzigd door analogworm op 27-05-2017 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
analogworm schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 13:08:
[...]

@foppe-jan Wellicht helpt het doorlezen van de gehele reviews je om wat meer betekenis te geven aan de staafdiagrammen: Puget systems Ryzen Photoshop - Lightroom
je mist mijn punt, en dat van reepje. Vraag 1 is niet "wat is het snelst, zodat ik het kan kopen"; vraag 1 is "wat voor absolute snelheid vind je acceptabel tegen welke prijs", waarbij de use case er nogal toe doet. M.i. is 1000e of meer uitgeven aan een incidentele hobby (gegeven dat ze het tot dusver op een i3 deed) overkill. Misschien dat de TS dat anders ziet, maar die afweging kun je beter maken voordat je je blind gaat staren op vergelijkingen.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
foppe-jan schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 13:19:
[...]

je mist mijn punt, en dat van reepje. Vraag 1 is niet "wat is het snelst, zodat ik het kan kopen"; vraag 1 is "wat voor absolute snelheid vind je acceptabel tegen welke prijs", waarbij de use case er nogal toe doet. M.i. is 1000e of meer uitgeven aan een incidentele hobby (gegeven dat ze het tot dusver op een i3 deed) overkill. Misschien dat de TS dat anders ziet, maar die afweging kun je beter maken voordat je je blind gaat staren op vergelijkingen.
Ik denk dat het wel mee valt in hoeverre ik het punt mis. De achterliggende gedachte van het doorlinken van de reviews was namelijk dat er gekeken kon worden naar hoe de vergelijkingen opgebouwd zijn. Dan kan je je afvragen, of beter gezegd kan de vriendin van de TS zich afvragen, maak ik vaak 100% previews? Hoe vervelend vind ik het om hierop te wachten... Of is die kl*te scroll in de develop module juist wat mij irriteert.. (mij wel :P, antwoord hierop is btw o.a. smart previews en grote cache gebruiken)

Of misschien wat meer aansluitend op mijn eerdere posts, in hoeverre wordt een blur tool oid gebruikt en kan ik er dus mee wegkomen misschien wel de iGPU te gebruiken?

Of misschien had ik ook kunnen uitspreken dat de vragen over use case gesteld door reepje en jouzelf prima vragen zijn om de focus te houden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squats

Squats

Wereldreizende tweaker

Ik probeerde alleen het verhaal te ontkrachten dat je een €300+ gpu nodig hebt voor photoshop, ik heb er allang vrede mee dat TS een i7 wil en geen ryzen :D

Ik werk voor een bedrijf dat een eigen tak heeft voor design, zowel grafisch (denk aan cad en sketchup voor 3d rendering van hele kantoorgebouwen etc.) video met adobe premiere&aftereffects, en ook photoshop/lightroom. En dit zijn geen amateurs, ik heb even nagevraagd wat ze gebruiken als ze alleen photoshop nodig hebben (de mensen die photoshop doen, niet de rest), waarop sommigen antwoorden gewoon een laptop te gebruiken met een 940m of een desktop met intel HD thuis en dan gewoon doorwerken daarop en ze niet echt een probleem ondervonden hebben.

Dus een rx560 gaat echt wel voldoen naar mijn idee, een rx580 is al ontzettende overkill... Het systeem moet alleen wel genoeg RAM hebben, minstens 16 gb als ze echt professioneel is, desnoods 32 als het uiteindelijk limiterend is, dan nog snelle opslag, maar een sterkere GPU staat als een van de laagste punten op het lijstje. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Squats op 27-05-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Oke, deze discussie gaat echt nergens meer over. :P

Ik heb eens wat benches opgezocht, en ik zie weinig nut om uberhaupt een discrete GPU te nemen. Het scheelt wat in sommige scenario's, maar niet bijzonder veel. Ik zou gewoon met de IGP gaan werken voor video out, en renderen puur op de PC. Verder lijkt meer dan vier cores ook vrij zinloos. Clocks helpen wel. Alles bij elkaar zou ik de 7600 pakken. De honderd euro naar de 7700 is het echt niet waard voor 0,1ghz. De extra €50 voor de 7700k ook niet. Vervolgens 16GB RAM, een basale voeding en het wenslijstje. Meer heb je echt niet nodig. Je kan hier overigens nog steeds een GPU erbij doen met deze voeding. Behoorlijk nutteloos, maar het kan. ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600 Boxed€ 229,15€ 229,15
1MSI B250 PC Mate€ 93,-€ 93,-
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 106,95€ 106,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 54,95€ 54,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 95,90€ 95,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 855,45

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
mijn mening is, mits budget, 7700k altijd doen, want de pc gaat ook langer mee. (dus niet alleen altijd meer snelheid, ook een pc die langer goed blijft aanvoelen)

i5 is natuurlijk ook al prima..

eerst met de igp proberen kan ik wel inkomen, je ziet Adobe ook z'n best doen om alles compatible te maken met de intel igpu's, Ps al langer en Lr ook..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik zou voor photoshop en lightroom eigenlijk gewoon voor een i5-7500 met 16gb ram en een gtx 1050 ti gaan. Veel meer aan GPU gaat hij niet gebruiken. De rest van het budget zou ik aan SSD's uitgeven.
Intel vs AMD daargelaten, maar een gelijk gepositioneerde ryzen + radeon kan natuurlijk ook. Voor mij heeft intel nog de voorkeur vanwege grotere selectie aan moederborden (vooral itx) en energie zuinigheid.

Ik fotografeer best veel, en bewerk ook heftig en een extra ssd aan storage van 1tb doet meer dan cpu/gpu.
Anders loop je continu catalogs te verplaatsen, of gebruik je de ssd nieteens omdat je alle foto's netjes op D: zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

maratropa schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:45:
mijn mening is, mits budget, 7700k altijd doen, want de pc gaat ook langer mee. (dus niet alleen altijd meer snelheid, ook een pc die langer goed blijft aanvoelen)

i5 is natuurlijk ook al prima..
Helemaal niet. Het gaat hier om wat browsen en photoshop. Dat is helemaal geen bijzonder zwaar werk, behalve bij het renderen. Daar is een i5 ook voldoende voor. €140 extra betalen voor een 7700k is gewoon onzinnig.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:59:
[...]

Helemaal niet. Het gaat hier om wat browsen en photoshop. Dat is helemaal geen bijzonder zwaar werk, behalve bij het renderen. Daar is een i5 ook voldoende voor. €140 extra betalen voor een 7700k is gewoon onzinnig.
Een 7700k is meetbaar sneller in single en multicore context, dus alles in Ps en Lr gaat ook net ff sneller. Dat is ook wat de benchmarks laten zien. Dus de hele levensduur van de pc heb je overal net wat meer snelheid. Of de TS dat waard vind is wat anders en moet hij uitmaken. Of het onzinnig is hangt niet van Ps en Lr af, maar wat je er in doet en wat jouw eisen zin.

En daarbij haal ik ook het argument aan wat de hele tijd terugkomt met ryzen; je bent met 'meer' cpu nu ook beter op de toekomst voorbereid.

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

maratropa schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:04:
[...]

Een 7700k is meetbaar sneller in single en multicore context, dus alles in Ps en Lr gaat ook net ff sneller. Dat is ook wat de benchmarks laten zien. Dus de hele levensduur van de pc heb je overal net wat meer snelheid. Of de TS dat waard vind is wat anders en moet hij uitmaken. Of het onzinnig is hangt niet van Ps en Lr af, maar wat je er in doet en wat jouw eisen zin.

En daarbij haal ik ook het argument aan wat de hele tijd terugkomt met ryzen; je bent met 'meer' cpu nu ook beter op de toekomst voorbereid.
Dit is geen extreem scenario, dit is een normale huis, tuin en keuken PC waar photoshop op gedraaid gaat worden. Jij stelt nu voor om €140 extra te betalen voor een CPU die weliswaar wat extra prestaties zal leveren, maar niet eens in de buurt komt van een rechtvaardiging de extra prijs die je ervoor betaald. Vervolgens hebben we het hier over een PC die gewoon een aantal jaar mee zal gaan, af en toe wat zwaars zal doen met photoshop, en uiteindelijk eens vervangen zal worden. Er is helemaal geen extra levensduur die je uit een 7700k gaat halen. Windows gaat echt niet opeens meer dan vier cores vragen om te draaien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Heren, iedereen bedankt voor jullie input! Ik kan hier echt wel wat mee :)

Maar ik merk dat er nog een beetje onduidelijkheid is over wat mijn vriendin er precies mee wilt/gaat doen. Dit ligt natuurlijk aan mijn beperkte kennis van de hardware ;)

Op dit moment als ze een RAW/NEF bestand inlaadt in Photoshop en er met CameraRaw een bewerking mee doet dan duurt dat op dit moment soms wel een halve minuut voordat het er doorkomt. Mijn vriendin is bezig om uiteindelijk met haar fotografie de grootste bron van inkomen te genereren, dus op zit moment is ze semi-professioneel bezig.
Het is gewoon frustrerend voor haar dat ze met de honderden/duizenden foto's die ze wekelijks schiet zo lang te moeten wachten totdat ze klaar is met bewerken. De meeste tijd gaat gewoon verloren omdat ze telkens moet wachten op reactie van haar laptop..

Als budget heb ik haar verteld dat ze rekening moet houden met maximaal 1500 euro, omdat ik wel wil dat het gewoon goed en vlekkeloos verloopt en dat de wachttijden van Photoshop nagenoeg nihil wordt.
Als er in mijn lijstje dus dingen staan wat echt totaal onnodig is en alleen maar extra geld kost en dus niets oplevert, voel je vrij om het lijstje aan te passen :)

Wat ik al aangaf, mijn kennis van de hardware is helaas beperkt. Daarom vertrouw ik dan ook op jullie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Achterhaal eens welke i3 er in die laptop zit? Ik vermoed namelijk dat je behoorlijk negatief bent over wat een moderne, desktop CPU kan ten opzichte van een oudere laptop CPU. ;)

Overigens, welke resolutie gebruikt je vriendin voor haar foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Ik zal vanavond eens kijken wat daar precies voor i3 erin zit :)

Wat betreft de resolutie, ze schiet met een Nikon D500 en dan alles op maximaal. Ik weet dat een RAW/NEF bestand bij haar minimaal 25 MB is
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:30:
Achterhaal eens welke i3 er in die laptop zit? Ik vermoed namelijk dat je behoorlijk negatief bent over wat een moderne, desktop CPU kan ten opzichte van een oudere laptop CPU. ;)

Overigens, welke resolutie gebruikt je vriendin voor haar foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

dropkikker schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:38:
Ik zal vanavond eens kijken wat daar precies voor i3 erin zit :)

Wat betreft de resolutie, ze schiet met een Nikon D500 en dan alles op maximaal. Ik weet dat een RAW/NEF bestand bij haar minimaal 25 MB is
Nog een vraag. Hoeveel data gebruik je vriendin in bijvoorbeeld een week of een maand? Ik ben geen photoshop expert, maar ik vermoed dat een ander probleem hier de laadtijden zijn. Een standaard 5400rpm HDD in een laptop is echt heel, heel erg traag. Ik zou werkelijk moorddadig worden als ik 25MB fotobestanden, laat staan nog grotere, constant met een dergelijke HDD zou moeten openen. Dat duurt echt voor eeuwig. Ik denk dat dit dus ook een deel van het probleem is. :P

De oplossing is een flinke SSD en hiermee werken. Foto's die klaar zijn voor eventuele opslag naar een extra HDD verplaatsen. Dat is een simpel achtergrondproces dat niet lang duurt, of je CPU in enigszins serieus belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Ik weet dat er nu een SSD in zit, ik zal vanavond ook even kijken welke type precies..

Wat bedoel je precies met de data verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@DaniëlWW2 Ik heb het niet zo zeer over extra cores maar over meer mhz; mijn algemene ervaring is ook dat hoe meer mhz hoe langer de pc mee gaat in algemeen gebruik.
En qua geld, dat is dus aan de gebruiker; 140 euro meer om nu en de komende jaren met alles wat je doet 10%+ extra snelheid te hebben kan best interessant zijn.

En nou schetst @dropkikker nu net zo'n context waar een 7700k niet zou misstaan. Ik zie niet in waarom je (met dit budget) met dit soort frequent zwaarder gebruik en bekende wachtmomenten zou kiezen voor minder dan een 7700k.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

dropkikker schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:56:
Ik weet dat er nu een SSD in zit, ik zal vanavond ook even kijken welke type precies..

Wat bedoel je precies met de data verbruik?
Toevallig ook een HDD in die laptop of alleen de SSD? Overigens zou je die SSD uit die laptop kunnen halen en hergebruiken. Toch wat extra opslagcapaciteit.

Qua verbruik bedoel ik hoeveel MB/GB je vriendin aan foto's maakt, opslaat en bewerkt.
maratropa schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:58:
@DaniëlWW2 Ik heb het niet zo zeer over extra cores maar over meer mhz; mijn algemene ervaring is ook dat hoe meer mhz hoe langer de pc mee gaat in algemeen gebruik.
En qua geld, dat is dus aan de gebruiker; 140 euro meer om nu en de komende jaren met alles wat je doet 10%+ extra snelheid te hebben kan best interessant zijn.
Ik ontken niet dat de 7700k beter is, natuurlijk is die beter. Ik trek alleen in twijfel of die €140 extra beter is.

Sla ik er een benchmark op na, dan zie ik het nog steeds niet.
https://www.pugetsystems....-879/#RawBenchmarkResults

Overigens ook even Ryzen. Het is bij bepaalde functies sneller, maar meestal niet.
https://www.pugetsystems....7/#PhotoshopActionResults

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Nee, er zit geen HDD in de laptop alleen de SSD..

Gemiddeld schiet ze met een shoot al snel zo'n 500-1000 foto's waarvan er uiteindelijk een kleine 50 tot 100 bewerkt worden en opgeslagen worden. En dit gemiddeld 2 keer in de week, aangezien ze tegenwoordig 2 shoots in de week heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

dropkikker schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:12:
Nee, er zit geen HDD in de laptop alleen de SSD..
Ook weer duidelijk, het probleem is dus met name processor, en denk ik RAM capaciteit.
Gemiddeld schiet ze met een shoot al snel zo'n 500-1000 foto's waarvan er uiteindelijk een kleine 50 tot 100 bewerkt worden en opgeslagen worden. En dit gemiddeld 2 keer in de week, aangezien ze tegenwoordig 2 shoots in de week heeft.
Ik zou haar die benchmarks die ik hierboven hen gelinkt even door laten lezen en zelf aangeven of ze er baad bij heeft, het beetje extra tussen de 7600k en de 7700k. Een 7600 die ik aanraadde is nog iets langzamer dan de 7600k, maar wel veel goedkoper. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Ik heb net even gekeken en er zit op dit moment een i3 2370m processor in met 8 gig PC3-12800H RAM
Als SSD zit deze erin, Crucial BX200 240GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squats

Squats

Wereldreizende tweaker

Met een i5 7500, 16gb ram, en een nvme ga je er wel hard op vooruit, wellicht in dit geval is het wel slim om een nvme ssd te pakken, wat belangrijker is dan de cpu of de gpu in jouw geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:08:
[...]

Toevallig ook een HDD in die laptop of alleen de SSD? Overigens zou je die SSD uit die laptop kunnen halen en hergebruiken. Toch wat extra opslagcapaciteit.

Qua verbruik bedoel ik hoeveel MB/GB je vriendin aan foto's maakt, opslaat en bewerkt.

[...]

Ik ontken niet dat de 7700k beter is, natuurlijk is die beter. Ik trek alleen in twijfel of die €140 extra beter is.

Sla ik er een benchmark op na, dan zie ik het nog steeds niet.
https://www.pugetsystems....-879/#RawBenchmarkResults

Overigens ook even Ryzen. Het is bij bepaalde functies sneller, maar meestal niet.
https://www.pugetsystems....7/#PhotoshopActionResults
je maakt een valide punt en dat is aan de TS, maar in die benchm. die je bijv linkte komt er ook uit dat de 7700k 10% boven de 7600k zit. Dat vind ik wel een verschil.
10% meer inkomen, 10% meer vakantie, 10% meer koekjes, whatever :p vind men over het algemeen wel fijn. Dan kan 10% meer cpu power imho ook uitmaken :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Zouden jullie voor mij misschien twee setjes kunnen samenstellen met aan de ene kant de i5 en de andere een i7?
Dan kan ik het aan haar voorleggen en mag ze de keuze maken :)

[ Voor 0% gewijzigd door dropkikker op 27-05-2017 22:07 . Reden: Moet i5 zijn natuurlijk, stomme auto correct#! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
maratropa schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 19:22:
[...]

je maakt een valide punt en dat is aan de TS, maar in die benchm. die je bijv linkte komt er ook uit dat de 7700k 10% boven de 7600k zit. Dat vind ik wel een verschil.
10% meer inkomen, 10% meer vakantie, 10% meer koekjes, whatever :p vind men over het algemeen wel fijn. Dan kan 10% meer cpu power imho ook uitmaken :)
Eens met maratropa, €150,- verdiend zich snel terug.
Squats schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 18:28:
Met een i5 7500, 16gb ram, en een nvme ga je er wel hard op vooruit, wellicht in dit geval is het wel slim om een nvme ssd te pakken, wat belangrijker is dan de cpu of de gpu in jouw geval
Een grote ssd, 500GB tot 1TB is een goed idee. Nvme ssd is een beetje overdreven, ik merk in ieder geval geen verschil tussen een sandisk extreme en een 960pro en meen ook dat puget ergens een benchmark heeft die aantoont dat het geen verschil maakt.
Gevonden: https://www.pugetsystems....Performance-Analysis-875/

Meer snelheids winst haalde ik bijv bij lightroom door smart previews te gaan gebruiken. In andere woorden al is je hardware nog zo snel als je je workflow niet optimaliseert blijft sommige software sloom draaien.. Kuch kl*te lightroom kuch...
dropkikker schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 21:02:
Zouden jullie voor mij misschien twee setjes kunnen samenstellen met aan de ene kant de 85 en de andere een i7?
Dan kan ik het aan haar voorleggen en mag ze de keuze maken :)
De 85?

[ Voor 13% gewijzigd door analogworm op 27-05-2017 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
I5 moet dat zijn natuurlijk ;) de auto correct had blijkbaar wat anders in gedachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb dat opties voor je, en je vriendin.

Ik heb gewoon de build gepakt die ik al had, en er een i7 ingestopt, en een zwaardere koeler voor de i7. Overclocken kan je er niet mee, dat zou nog enkele tientjes duurder zijn. Nu die benchmarks aflopen en kiezen zou ik zeggen. We kunnen je alleen adviseren, niet voor je kiezen. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600 Boxed€ 229,15€ 229,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 855,45

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 351,21€ 351,21
1be quiet! Pure Rock€ 32,50€ 32,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 987,01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Is een GPU dan overbodig voor Photoshop? Aangezien deze er niet bij staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

dropkikker schreef op zondag 28 mei 2017 @ 00:16:
Is een GPU dan overbodig voor Photoshop? Aangezien deze er niet bij staat..
Die discussie hebben we hier gevoerd. ;)
Het is nuttig in sommige applicaties, maar niet bijzonder. Verder kan je met elk van deze systemen er gewoon een GPU bij doen als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Ik las het inderdaad ;) Helemaal overheen gelezen :)
Ik ga het dan ook eerst proberen zonder GPU, mocht ik dan toch merken dat ik er één nodig heb. Kan ik er altijd nog eentje halen.

Ik las net echter bij de reviews van de kast, dat deze toch een beetje aan de grote kant moet zijn.. Nu wil ze wel het liefst een zo klein mogelijke kast, waar natuurlijk bovenstaand lijstje ( en eventueel later een GPU ) wel in moet passen.
Heeft iemand daar eventueel nog een goede vervanger voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squats

Squats

Wereldreizende tweaker

dropkikker schreef op zondag 28 mei 2017 @ 00:30:
Ik las het inderdaad ;) Helemaal overheen gelezen :)
Ik ga het dan ook eerst proberen zonder GPU, mocht ik dan toch merken dat ik er één nodig heb. Kan ik er altijd nog eentje halen.

Ik las net echter bij de reviews van de kast, dat deze toch een beetje aan de grote kant moet zijn.. Nu wil ze wel het liefst een zo klein mogelijke kast, waar natuurlijk bovenstaand lijstje ( en eventueel later een GPU ) wel in moet passen.
Heeft iemand daar eventueel nog een goede vervanger voor?
Kan gebeuren! Probeer het idd eerst gewoon zonder, en als je toch merkt van nou mischien een beeje extra snelheid kan je desnoods een kaartje op v&a oppikken voor onder de €100 (of een rx560/460 of iets dergelijks)

Verder hebben (bijna) alle kasten tegenwoordig zat ruimte voor volledige grote kaarten(afgezien van sff) dus je zou kunnen kijken naar een micro-atx bord met de product: Fractal Design Define Mini C
Ziet er vrijwel gelijk uit en dus ook heel strak maar is beter ingericht(nieuwere interne layout) en is een maatje kleiner. Je gaat waarschijnlijk wel genoeg hebben aan m-atx sinds het nog steeds evenveel usb poorten heeft, je kan nog steeds een m.2, 4 ram sticks en een gpu gebruiken :D

Als je idd de intel route gaat zou je ook een itx bord kunnen pakken en nog kleiner gaan maar dan heb je maar twee ram sloten, minder opslagruimte(maar 1 3.5") en bij sommige behuizingen zal je een sfx voeding moeten gebruiken zoals bij deze pricewatch: Silverstone Milo ML07 (wat de nette versie is van de rvz01)

Als je itx wil gaan maar niet een sfx voeding wil gebruiken maar het zo klein mogelijk wil hebben: product: Fractal Design Define Nano S ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom staat die WD-Red nog in het lijstje, dat is een 5400 rpm schijf. Klik daar eens op en dan op het opgepoppedte scherm op alternatieven.

pricewatch: Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB

Zoek ook een leuk brandertje uit, en schrijf regelmatig weg, heb je aan een 1TB HDD misschien ook genoeg.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2017 05:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 05:27:
Waarom staat die WD-Red nog in het lijstje, dat is een 5400 rpm schijf. Klik daar eens op en dan op het opgepoppedte scherm op alternatieven.

pricewatch: Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB

Zoek ook een leuk brandertje uit, en schrijf regelmatig weg, heb je aan een 1TB HDD misschien ook genoeg.
Een brandertje?
Wil je echt dat iemand zijn professionele foto's op dvd's gaat branden? Met alle risico's van dien?

Dat kost uiteindelijk meer geld (steeds dvd's kopen). Sowieso moeten ze dan voor 1 dag fotograferen 6 dvd's gebruiken (1000 foto's aan 25 GB).
Veel ruimte. Al die dvd's ergens neerleggen...
Lastig te archiveren! Hoe maak je ze doorzoekbaar? Weg Lightroom catalogus mogelijkheid.

Mocht ze alle raws bewaren van een shoot, Dan zit een 4TB schijf in 20 weken vol. Daar zou ik niet op besparen. En als een cliënt na een jaar om een foto vraagt om wat voor reden ook wil je niet hoeven zeggen dat de dvd bekrast is. Sowieso zou ik nog even nadenken over backups mocht dat nog niet gebeurt zijn.

Verder prima lijst IMHO. Zou zelf ook niet voor de duurdere 7700k gaan. 10% sneller in sommige scenario's klinkt top.... Maar als het puur photo editing is gaat het met deze build Dan over tienden van seconden. Dan merk je niets van die eventuele 10%. Dat geld kan je dan beter steken in een toekomstige PC.

Kwa kaartlezer: ik weet niet hoe en of deze snel is? Ik weet wel dat deze externe (dus losse) kaartlezer als snelste getest is op hardware.info. Het voordeel van een externe is dat die ook op locatie gebruikt kan worden.
https://nl.hardware.info/...on-fcr-hs4/testresultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Nou, ik heb een nieuwe lijstje gemaakt.. Wat vinden jullie hiervan, dit moet dan toch wel voldoen neem ik aan? Ik heb de HD veranderd en de SSD en het kaartlezertje is een externe geworden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 124,75€ 124,75
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,95€ 126,95
1Kingston USB 3.0 High-Speed Media Reader€ 19,-€ 19,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 985,31

Ik blijf toch maar bij een normale kast, als er ooit een grote videokaart in komt/moet dan heb ik daar tenminste ook alle ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@dropkikker "voldoen" lijkt me logisch met de snelst mogelijke cpu die er is voor dit werk.. :)

@Waah Een enkele keer 10% op seconden is natuurlijk niet heel spannend, maar als je heel veel hiermee werkt telt het toch op. bijv openen en saven % camera raw wat net ff sneller gaat en een lightroom export die altijd steeds net ff wat sneller klaar is, etc. Ook heb je met een i7 wat meer ruimte om bijv tijdens een grote export uit Lr er naast verder te werken met Ps, oid.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
dropkikker schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:07:
Nou, ik heb een nieuwe lijstje gemaakt.. Wat vinden jullie hiervan, dit moet dan toch wel voldoen neem ik aan? Ik heb de HD veranderd en de SSD en het kaartlezertje is een externe geworden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,95€ 126,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 985,31

Ik blijf toch maar bij een normale kast, als er ooit een grote videokaart in komt/moet dan heb ik daar tenminste ook alle ruimte voor.
Ik zou toch nog even overwegen een 500GB ssd te gebruiken. Het cache, de previews, en smart previews van lightroom en photoshop lopen al flink op. Als je daarnaast evt ook nog de foto's op de ssd zou willen inladen is 250GB snel vol...

Kwa card reader gebruik ik zelf pricewatch: Lexar Professional USB 3.0 Dual-Slot Reader doet niet meer dan SD en CF, en leest de kaartjes altijd op volle snelheid uit. De eerder genoemde kingston heb ik dan weer geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Nou, dit gaat het hem worden nu :)

Morgen gaat de bestelling de deur uit!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 349,67€ 349,67
1Cryorig C7€ 29,95€ 29,95
1Logitech MK235 (Qwertz)€ 22,33€ 22,33
1Samsung 960 EVO 500GB€ 222,68€ 222,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.099,28

Ik heb je advies toch maar aangenomen om er een 500GB ssd in te drukken, voor je het weet is de schijf inderdaad vol..

[ Voor 3% gewijzigd door dropkikker op 29-05-2017 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squats

Squats

Wereldreizende tweaker

Voor je toetsenbord heb je een duitse layout, niet een QWERTY gedaan zoals wij in nederland gebruiken, of je moet dat specifiek hebben gedaan.
verder.. nouja de K versie ben ik nog niet helemaal mee eens sinds er niet overgeklokt wordt maar goed, die discussie zijn we al uit :D . Op koelergebied, misschien was de pure rock beter qua stilte, de C7 is wat kleiner en kan dus minder aan, overigens is hij niet slecht maar waarschijnlijk iets luider onder full load.

Voor de rest past alles, veel plezier ermee. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
dropkikker schreef op maandag 29 mei 2017 @ 00:35:
Nou, dit gaat het hem worden nu :)

Morgen gaat de bestelling de deur uit!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 349,67€ 349,67
1Cryorig C7€ 29,95€ 29,95
1Logitech MK235 (Qwertz)€ 22,33€ 22,33
1Samsung 960 EVO 500GB€ 222,68€ 222,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.099,28

Ik heb je advies toch maar aangenomen om er een 500GB ssd in te drukken, voor je het weet is de schijf inderdaad vol..
Ziet er prima uit. Laatste paar opmerkingen.
Heb je een backup oplossing? Externe 4TB schijf oid?

En ik zie dat je ook wat rand apparatuur aanschaft. Zelf ben ik erg blij met de pricewatch: Wacom Intuos Art Black Pen and Touch Medium In photoshop essentieel, in windows 10 wel wat problemen gehad om 'm goed werkend te krijgen, maar volgens mij is dat met updates inmiddels verholpen.
En vergeet ook niet, als je dat niet al hebt, een calibrator. Ook essentieel. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: X-Rite i1Display Pro

En is er een reden dat je een Qwertz toetsenbord aanschaft ipv een Qwerty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Het toetsenbord heb ik zelf verkeerd aangeklikt in de pricewatch, maar in het winkelwagentje zit wel de goede :)
Een backup hebben wij ook al, er is een 2TB extere schijf en de foto's gaan ook nog eens op mijn nas, dus dat is allemaal voorzien.

Ik zal het haar dat Wacom setje eens voorleggen, misschien dat ze dat ook nog wel ziet zitten.

Een calibrator heb ik nog niet, maar ze wil ook tzt een keer een andere monitor. Ze heeft nu deze pricewatch: BenQ G2420HDB Zwart en daar is niet helemaal tevreden over.
Dus als er een keer een ander scherm komt, komt er ook wel een calibrator ;)

Tevens is de Pure Rock weer toegevoegd aan het lijstje, ik had ergens gelezen dat C7 namelijk weer iets stiller was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
dropkikker schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:11:
Het toetsenbord heb ik zelf verkeerd aangeklikt in de pricewatch, maar in het winkelwagentje zit wel de goede :)
Een backup hebben wij ook al, er is een 2TB extere schijf en de foto's gaan ook nog eens op mijn nas, dus dat is allemaal voorzien.

Ik zal het haar dat Wacom setje eens voorleggen, misschien dat ze dat ook nog wel ziet zitten.

Een calibrator heb ik nog niet, maar ze wil ook tzt een keer een andere monitor. Ze heeft nu deze pricewatch: BenQ G2420HDB Zwart en daar is niet helemaal tevreden over.
Dus als er een keer een ander scherm komt, komt er ook wel een calibrator ;)

Tevens is de Pure Rock weer toegevoegd aan het lijstje, ik had ergens gelezen dat C7 namelijk weer iets stiller was..
Mooi van de backup en Wacom. Maar met de calibrator suggereer je nu dat het kalibreren pas nodig is bij een fotografie monitor, en niet bij je oude monitor. Dat klopt natuurlijk niet. Of je nou een Highend Eizo gebruikt of een ruk monitor met slechte kleurweergave je moet kalibreren. Je zou zelfs kunnen stellen dat het bij een ruk monitor zelfs belangrijker is, omdat Eizo's vanuit de fabriek gekalibreerd binnenkomen.

De waarom is vrij simpel. dmv kalibreren standaardiseer je de kleur en lichtweergave. Oftewel je bewerkingen komen overeen met wat je ziet. Zonder kalibratie kan je eigenlijk al je bewerkingen wel weggooien... Immers het resultaat ziet er enkel goed uit op die ene monitor, niet in print, niet bij andere monitoren.
En een gevaar is dat jouw monitor nu 'gekalibreerd' staat op de ene kant van het spectrum en die van de klant op de andere kant van het spectrum.. Dat geeft geen mooie plaatjes en heel erg irritante vragen over waarom de kleur zo raar is terwijl je vriendin niets ziet. Als je wel een gekalibreerde monitor hebt, zal het verschil met monitoren van klanten minder groot zijn en kan je er vrij zeker van zijn dat jouw beeld klopt..

Voordeel van duurdere monitoren is dat extremere kleuren accurater weergegeven kunnen worden en overgangen van kleuren mooier zijn, evenals kijkhoek etc etc etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Daar moet ik je helemaal gelijk in geven! Ik heb haar in het verleden al eens gehoord over zo'n calibratie ding, maar dat die apparaten ook gewoon vies veel geld kosten.
Nu is het zo dat het op dit moment gewoon goed gaat, de afdrukken komen er precies zo uit als dat het hoort. ( de afdrukken welke ze zelf bij de fotograaf laat afdrukken )
Er komt eerdaags echt wel een calibratie apparaat, echter laat het budget dit nu even niet toe. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen, met dat er een ander scherm komt ze dan ook gelijk zo'n ding haalt :)

Aangezien het nu toch over schermen gaat, wat vind je hiervan?

#ProductPrijsSubtotaal
1BenQ PD2700Q Zwart€ 376,83€ 376,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 376,83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Waarom geen Spyder Express? 105 euro heb je er eentje en kan je mee calibreren.
Zelf gedaan toen ik zag dat de foto's die ik liet afdrukken (fotoboeken) niet overeen kwamen met wat ik op mijn monitor zag... Nu als ik een foto laat afdrukken is het exact zoals op de monitor.

IMHO een nuttigere upgrade dan van een 7600 naar 7700k ;-)

Verder mooie build imho. Prima voor haar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squats

Squats

Wereldreizende tweaker

Je zou ook eens bij een fotograaf langs kunnen gaan, veelal hebben die calibratietools voor huur, je hebt ze immers maar 1x per monitor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Squats schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:50:
Je zou ook eens bij een fotograaf langs kunnen gaan, veelal hebben die calibratietools voor huur, je hebt ze immers maar 1x per monitor nodig.
Als echte pro moet je het wel bijhouden O-)
Maar dan heb ik het over de reclamewereld ed. Voor gewoon "fotografiewerk" is 1x vaak ruim voldoende voor jaren :9
een beeldscherm degradeert namelijk wel. En de ene kleur pixels wat harder dan de andere... dus kleurverschil

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 29-05-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
dropkikker schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:46:
Daar moet ik je helemaal gelijk in geven! Ik heb haar in het verleden al eens gehoord over zo'n calibratie ding, maar dat die apparaten ook gewoon vies veel geld kosten.
Nu is het zo dat het op dit moment gewoon goed gaat, de afdrukken komen er precies zo uit als dat het hoort. ( de afdrukken welke ze zelf bij de fotograaf laat afdrukken )
Er komt eerdaags echt wel een calibratie apparaat, echter laat het budget dit nu even niet toe. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen, met dat er een ander scherm komt ze dan ook gelijk zo'n ding haalt :)

Aangezien het nu toch over schermen gaat, wat vind je hiervan?

#ProductPrijsSubtotaal
1BenQ PD2700Q Zwart€ 376,83€ 376,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 376,83
Weet ik even niet, ik heb inmiddels een goede monitor en als die aan vervanging toe is zal ik er zelf weer eens in moeten duiken. Je zult toch echt even zelf de reviews in moeten duiken.

Wat mij nu wel opvalt aan deze Benq monitor heeft wel 100% sRGB, maar over AdobeRGB wordt niet gerept, en rec 107(?) wordt niet gebruikt in photoshop.

Waar je dus op kan letten in je zoektocht:
- Kleurruimte dekking sRGB en AdobeRGB
- Uniforme weergave
- Kleurafwijking Delta 1-2
- Wel/geen geintegreerde kalibratie (zo lui ben ik) en daaropvolgend, is de menustructuur een beetje te doen?
Volgens mij zijn Eizo, Benq, Dell en NEC fabrikanten die zich (o.a.) op deze markt richten

Je zou de reviews van Kid Jansen en Froritain even door kunnen lezen, als je begrijpt waarom zij bepaalde monitoren goed vinden kan je van daaruit zelf een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Voor fanatiek lightroomen kan ik ook nog een vreemde eend aanbevelen: een midi controller.
Zo heb ik zelf de Behringer x-touch mini. Het is een heel eigen topic waard, maar dit is voor mij de grootste snelheidsverbetering in Lightroom sinds de optische muis :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkikker
Heren bedankt!

De spullen zijn vandaag binnengekomen en ik heb gelijk alles laten monteren met een collega. Het enige gepruts was wel een beetje met de koeler, maar dankzij Youtube hadden we ook deze er zo op :)

Ik had de kast eigenlijk wel iets kleiner verwacht, best een bakbeest nog zeg :o

Al met al draait alles als een tierelier, en zelfs het bewerken met Photoshop gaat lekker snel nu 8)

Mannen, nogmaals bedankt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ <3
Pagina: 1