Toon posts:

MacBook Pro 2012 geeft voortdurend strandballen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een probleem gehad met mijn macbook pro 2012 die 5 jaar oud is inmiddels. Ik heb toen om gestuurd naar reparatie maar die snapte er ook niks van. Die hebben toen me laptop opnieuw geïnstalleerd. Dat werkte helaas nog niet. Toen vroeg ik om advies op een macforum. Die zeiden dat ik een SSD van 500 erin moest doen. Ik heb namelijk 500 HDD erin zitten en had 4 GB geheugen. Ik heb dus SSD van 500 GB gekocht en geheugen van 8 GB. Helaas mocht dat ook niet baten. De SSD kon er zelfs niet eens in. Het formatteren lukt niet. Mijn laptop bleef hangen op de 50% en anders gaf die een rare foutmeldingen. Intussen heb ik een nieuwe laptop. Ik was het gezeur met die laptop zat. Had eerder al een kapotte schijf die vervangen moest worden en de kabel van de schrijf in maar 3 jaar tijd.

Ik draai 3D programma's en heb sims spellen erop staan. Word en Photoshop en Sketchup hadden enorme problemen. Bij elk programma dat ik wilde opstarten gaf dat strandballetje. Terwijl mijn laptop dat eerder helemaal niet deed. Bij word kon ik niet eens meer normaal typen zonder dat strandballetje constant in mijn beeld. Sims draait de laptop wel maar enorm traag natuurlijk. Zelfs als ik de opstartschijf wil openen dan laat die het strandballetje zien. Het lijkt alsof mijn laptop veel moeite heeft met het verwerken van de taken. Mijn laptop wordt snel erg warm en zelfs met het laden van de internetpagina's en YouTube filmpjes heeft die moeite om het te laden (wachten op cache). Ik had dit probleem nooit eerder gehad, alleen toen me schrijf stuk was. De reparateurs zeiden ze dat het misschien aan de moederbord zou kunnen liggen. Ik ben er nog niet achter wat het probleem is. Sommige zeggen dat het softwarematig probleem is, maar zou een nieuwe installatie dan niet moeten werken?? en waarom kan ik die SSD dan niet installeren? Ik had geen nieuwe updates gedaan toen mijn laptop raar deed. Pas toen die problemen er waren wilde ik een update doen en dat ging ook mis. De update stond steeds vast op 24 min en ging dus niet verder met laden. Heel de dag en nacht gewacht.

Mijn laptop werkte prima. Ik kon met gemak alle programma's draaien. Ik heb niks verandert aan me laptop toen die problemen kwamen. Het enige wat er recent ervoor is gebeurt is dat de kabel van de schijf was vervangen. Ik heb gecontroleerd of die er goed in zit en die zit goed. De 8 GB geheugen verandert ook niks aan het probleem. Die HDD is nog maar 2 jaar oud, omdat die vervangen was toen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Ik snap je verhaal niet helemaal. Je hebt nu een nieuwe laptop en heb je daar problemen mee of gaat dit over je vorige ?

En welke reparateurs waren dat ? Een Apple Authorised Service Provider moet alles kunnen uitlezen van de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:15
Klinkt als een kapotte SATA kabel. Dit is een bekent probleem. zie dit topic Macbook Pro Sata interface kapot?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die kabel is al eerder vervangen en het probleem die deze SATA kabel geeft heb ik niet. Die kabel is eerder dit jaar vervangen. Mijn laptop start prima op en geeft geen wit mapje met vraagteken. Mijn laptop laat gewoon steeds een strandballetje zien als ik een programma wil opstarten. Ik heb gecontroleerd of de SATA kabel goed zat en die zit goed. De SATA kabel is toch de kabel die ook vast zit aan de HDD toch?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Dat is inderdaad de SATA-kabel en het feit dat hij net vervangen is zegt weinig :)
Heb je ASD al een keertje gedraaid? Dit doe je door je MacBook uit te zetten en bij het aanzetten de D-toets ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-09 10:08

Michelli

LL.M

Hoe vol is de HDD? Mijn MBP werd namelijk extreem traag toen de HDD bijna vol was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik zou inderdaad uitgaan van een probleem met je sata kabel of een probleem met je ssd/hdd

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rvanpruissen schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 17:25:
Dat is inderdaad de SATA-kabel en het feit dat hij net vervangen is zegt weinig :)
Heb je ASD al een keertje gedraaid? Dit doe je door je MacBook uit te zetten en bij het aanzetten de D-toets ingedrukt te houden.
Ik heb die uitgebreide test gedaan van een uur en daar kwam uit dat er geen problemen zijn gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:19

CasGas

.

Maar je hebt een oude laptop die je wel hebt vervangen en daar heb je weer hetzelfde probleem op?
Ik snap het niet helemaal?

Kijk eens in activity monitor als je het strandballetje weer hebt, misschien is er een proces dat alles opslokt of dat al het geheugen pakt, waardoor andere programma's niet snel genoeg kunnen starten? En er zit dus geen SSD in of wel?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-09 20:33

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Sata-kabel lijkt me niet helemaal in orde, dit verklaard meerendeel van de problemen. Je kan het uitsluiten met een usb naar sata kabel door daar de ssd/hdd op aan te sluiten en daarvan extern te booten. Werkt hij dan wel soepel, dan is de kabel (weer) defect.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08 18:12
Heb je Mac OS al geprobeerd opnieuw te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is geprobeerd. Ik kan echter geen updates doen. Dan blijft due vastlopen op 24 min of andere minuten maar hij gaat niet verder. Dat geldt met alle updates. Ik heb de kabel nog niet getest. Ik heb hem verkocht aan iemand die dacht dat die er wat meekon, maar die persoon heeft mijn advertentie tekst niet goed gelezen. Wat voor problemen geeft de moederbord bijv.? De kabel zal nog wel testen. Ik denk dat ik die persoon reperatie moet aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:11:
Wat voor problemen geeft de moederbord bijv.?
Los van de sata kabel zijn er geen problemen bekend bij de 2012 13". Uiteindelijk kan het logic board zelf kaduuk aan het gaan zijn, maar dat is geen standaardklacht.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuuk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-05-2024
Die S-ATA kabel is een ramp bij dat model. En dat geldt ook voor de kabels die na reparatie geplaatst zijn. Dat bij jou een nieuwe SSD ook niet werkt, zegt in mijn optiek genoeg. Dus hup, op naar een Apple Authorised Service Provider (of MacRepair, erg goede ervaringen mee) ermee.

Die laatstgenoemde verkoopt de betreffende kabel ook los, zodat je het zelf kunt doen.
Pagina: 1