Toon posts:

Macbook Pro Sata interface kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:36
Ik heb een macbook pro 13 inch uit 2012. vannacht was ik aan het werk en moest ik foto's op me macbook zetten, dat was zo klaar en toen heb ik hem vervolgens weer in mijn tas gestopt. Daarna moest ik ergens anders heen en heb ik om het gewicht de laptop in de auto laten liggen.

Toen ik terug kwam moest ik weer even foto's op de macbook zetten maar toen starte hij niet op. Ik kreeg een wit scherm met een folder icoontje met daar een vraagteken in.

Eenmaal thuis heb ik met alt opgestart maar toen kreeg ik geen opstart patitie en ook geen recovery partitie te zien. Toen heb ik recovery geladen via wifi. In schijfhulpprogramma zag ik mijn opstart schijf niet (SSD) maar de HDD wel.

Ik heb toen de HDD en de SSD van plek gewisseld (SSD zat in de originele HDD positie). En toen starte die wel op. Maar toen zag ik natuurlijk de HDD niet. Bij systeeminformatie keek ik bij sata interfaces en zag ik wel gewoon 2 interfaces. Maar bij de ene stond wel de HDD maar bij de andere stond gewoon niets.

Ik verwachte dus dat er bijv. iets met de satakabel was, maar toen ik de HDD daar achter had kreeg die wel gewoon spanning. En het powerledje van de macbook zit ook achter die kabel en deed het ook gewoon.

Ik weet niet meer waar ik moet zoeken, iemand anders die dit probleem is tegengekomen? De laptop is nooit gevallen oid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Lijkt mij ook een defecte sata kabel, en dan alleen het data gedeelte, vandaar dat je harddisk wel gewoon stroom krijgt. Er is een serie macbook pro's die berucht zijn om data kabels die het begeven. Gelukkig is het niet moeilijk om te vervangen. Bij deze shop bijvoorbeeld , vind je ook meteen een handleiding: http://www.ifixit.com/Sto...ard-Drive-Cable/IF163-041

Maar je kan natuurlijk ook op Ebay kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sweebee
Een vriend van me heeft de zelfde macbook, ik zal eens aan hem vragen of ik die kabel mag uitproberen. Hopen dat die dan werkt en dan kan ik een nieuwe bestellen.

Edit: Ik zie dat de kabel ook vastgeplakt zit, dus denk niet dat even een kabel van iemand andres testen handig is en ook snel kapot kan gaan.

Hoe zeker is het dat de sata kabel kapot is?

[Voor 37% gewijzigd door sweebee op 11-05-2014 12:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 21:45
Onlangs exact hetzelfde probleem gehad, originele HDD werkte nog wel, SSD niet meer. Zodra ik de SSD via USB aansloot geen probleem, schijf bleek in orde. Heb de SATA kabel vervangen en SSD draait weer prima.

Aanschaf: Ebay
Vervangen: iFixit

Bij het zoeken n.a.v. het probleem kwam ik redelijk wat vergelijkbare gevallen tegen met het 2012 model. Ga zelf ook zeer voorzichtig om met de MBP, ook nooit gevallen oid. Lijkt erop dat de SSD toch wat meer vraagt van de kabel (verklaart wellicht ook waarom de HDD zonder probleem werkte maar mijn SSD's niet). Vervangen is makkelijk, even goed opletten met het loshalen van sleep ledje bij verwijderen van de oude kabel.

[Voor 31% gewijzigd door Viss op 11-05-2014 14:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-01 21:13
SATA kabel is vrij zeker. Er hoeft maar 1 ader voor SATA data kapot te zijn en dan krijg je dit soort dingen al.
Kabel is goedkoop en makkelijk te vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sweebee
Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels de oude eruit gehaald, ik draai nu even alleen op de ssd in de optibay. Heb een nieuwe kabel besteld via een webshop in NL. Dinsdag maar eens kijken of het weer werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sweebee
Ik heb een nieuwe sata-kabel erin gezet en hij werkt weer :)

Anoniem: 622735

Mogelijk heb ik ook een kapotte kabel;

Wie helpt mij met een diagnose?

mijn Macbook Pro 17 inch core i5 2011 start sinds gisteren niet meer op.
Hardware Kingstoon hyperX SSD 480 GB
Software: llatste update Mavericks.
Ik zie het grijze scherm met het appeltje en een draaiend balletje.

- De macbook start niet op vanaf schijf Dvd Lion ( krijg blank scherm)
- start op in Recovery schijfreparatie uitgevoerd. Schijf volgens DiskUtility OK
- Time Machine Backup terug gezet - geen resultaat zelfde opstartscherm
- online geprobeerd nieuwe Mavericks te downloaden en installeren is mislukt.
- PRam, Vram instructie gevolg online zonder resultaat
- vanuit recovery andere opstartschijf geprobeerd met systeem OSX 5.8 - geen resultaat
- chime is hoorbaar bij opstart.

Wat te doen? ;w 8)7

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:20
Geen topic kapen, en zelf een topic openen :+

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 18:51
Anoniem: 622735 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 09:11:
Mogelijk heb ik ook een kapotte kabel;

Wie helpt mij met een diagnose?

mijn Macbook Pro 17 inch core i5 2011 start sinds gisteren niet meer op.
Hardware Kingstoon hyperX SSD 480 GB
Software: llatste update Mavericks.
Ik zie het grijze scherm met het appeltje en een draaiend balletje.

- De macbook start niet op vanaf schijf Dvd Lion ( krijg blank scherm)
- start op in Recovery schijfreparatie uitgevoerd. Schijf volgens DiskUtility OK
- Time Machine Backup terug gezet - geen resultaat zelfde opstartscherm
- online geprobeerd nieuwe Mavericks te downloaden en installeren is mislukt.
- PRam, Vram instructie gevolg online zonder resultaat
- vanuit recovery andere opstartschijf geprobeerd met systeem OSX 5.8 - geen resultaat
- chime is hoorbaar bij opstart.

Wat te doen? ;w 8)7
Dingen die het kunnen zijn:
- je SSD (SSDs gaan ook kapot)
- kabel, hoewel dat niet veel voorkomt bij deze apparaten.
- GPU, komt vaker voor bij de 15" maar zie ook steeds meer 17" uit 2011 met kapotte GPUs.

[Voor 11% gewijzigd door joon op 23-09-2014 15:37]

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-02 16:52
Ik heb toevallig hetzelfde met mijn MBP uit 2009. Ik heb eventjes mijn SSD er uit gehaald en in een externe behuizing gedaan en zag dat die in ieder geval nog werkte. Het moet dus wel het kabeltje zijn. Die ga ik dan ook binnenkort maar eens via eBay bestellen.

Wat jij beschrijft is trouwens wat anders dan het probleem dat de topic starter omschrijft. Daarbij gaat het erom dat de opstartbestanden niet meer te vinden zijn door de MBP. Wat jij precies hebt durf ik niet te zeggen

RAM lees ik op andere fora.
Ik ga eerst om de beurt de Ram balkjes eruit halen en opnieuw starten.
Bij negatief resultaat de harde schijf extern testen
Dan eventueel kabel vervangen..

ik heb een voor een de Ram bankjes eruit gehaald. en geprobeerd op elk individueel op te starten.
geen resultaat. Ram is hoogstwaarschijnlijk in orde.
vervolgens heb ik de kingston SSD eruit gehaald en de oude Hitachi HDD erin gezet. De labtop start weer op! met Disk Utility heb ik de SSD gecontroleerd. er worden geen fouten geconstateerd.
nog eens de SSD in de labtop gezet, maar geen resultaat; appeltje met draaiend balletje en start niet op.
Wat is er dan mis met de Kingston SSD?
Nadat het probleem zich voordeed heb ik in recovery mode de backup van TimeMachine erop gezet.
dat zou betekenen dat het OSX systeem op d SSD ok moet zijn.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:22

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat er mis is met een Kingston SSD? Alles. Ellendedingen.

Het volgende heb ik gedaan:
vanuit mijn time machine een backup op de HDD geplaatst.
Nu start de macpro niet met de HDD op! zelfde appeltje en balletje..

probleem in de backup ? software?j

De labtop aan een mac mini gehangen met fire wire
T ingedrukt en schijf was direct zichtbaar.
vanuit macmini met diskutility schijf gerepareerd. schijf is ok
geen resultaat

de SDD ( met dezelfde timemachine backup erop) in een externe behuizing USB aangesloten op macmini
en geprobeerd als opstartschijf; geen resultaat: appeltje en balletje..

nu ga ik zoeken naar een manier om OSX te herstellen met behoud van alle bestanden..

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-02 21:40
Dat kan je gewoon doen door OS X over de schijf heen te installeren. (Dus zonder de schijf eerst te formatteren)
Als je bestanden en jouw gebruikersaccount zullen intact blijven.

Ik heb sterk het vermoeden dat je GPU het loodje heeft gelegd.
Wat gebeurd er als je in veilige modus opstart (SHIFT toets ingedrukt houden tijdens opstarten tot er een balkje verschijnt onder het draaiende balletje).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee